Zeeuwse schaatsers willen ijsbaan pand Gro te uniek Uitzetting dreigt voor Iraaks gezin Renovatiebedrijf pakt betonrot aan Tekstschrijver Bl0f ook bushokdichter Gimbrère Kunstraad Vlissingen komt personeel tekort Bouwers van tunnel houden vaart er in rsler uw feest?? merken Markt Goes LEEGVERKOOP ALLES 40% KORTING BOUWMAN zeeuwse almanak Vriendelijk Wethouders stadsgewest ontvangen bijna vierduizend handtekeningen E^ummv PT CRUISER door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Blef-tekst- schrijver Peter Slager heeft in opdracht van de gemeente Mid delburg zeven gedichten ge maakt. De gedichten zijn bin nenkort te lezen in het nieuwe busstation aan de Kanaalweg. De tekst wordt waarschijnlijk in het glas gegraveerd. Slager wil de teksten nog niet vrijgeven. „Die blijven nog even onder het bureau." Bij de ope ning van het busstation, die waarschijnlijk in mei plaats vindt, zijn de gedichten voor het eerst te lezen. Het thema wil Slager wel vast verklappen. „Het moest te maken hebben met het idee van een bushalte, dus met wachten en met Mid delburg. Ik was gevraagd om teksten te schrijven. Dat is na tuurlijk een breed begrip, dus ik heb er gedichten van gemaakt, een paar sonnetten en andere vormen." Hoewel Slager de teksten van (Advertentie) www.red0rii-diikhui2en.ni 0118-419367 (Advertentie) DONDERDAG 21 MAART TOEGANGSBEWIJZEN GRATIS VERKRIJGBAAR IN ONZE ZAAK. LANGE DELFT 16 MIDDELBURG TEL.NO. 01 18 - 612036 Blof schrijft, heeft hij zich nooit eerder als dichter gemanifes teerd. Toch heeft hij de opdracht met plezier geaccepteerd. „Ik vond het een eer om Neerlands eerste bushokjesdichter te zijn. Ik ben geen dichter, maar ik vond het leuk om te doen en om te kijken of ik het kan. Of dat zo is, moeten mensen maar beoor delen." Hij schreef zes gedichten voor het openbare gedeelte van het busstation en één voor de wachtruimte van de chauffeurs. „Dat gedicht heeft wat meer be trekking op hun belevingswe reld." Het is nog niet duidelijk hoe de tekst wordt aangebracht. „Het idee is dat de gedichten in het glas worden gegraveerd", zegt M. Oosterling van de gemeente. „Maar het is nog niet helemaal zeker hoe dat er uit komt te zien." Het busstation is in feite een langgerekte bushalte van glas. (Advertentie) in een b*. aan de door Gerrit van Loon VLISSINGEN - Het doek lijkt te vallen voor het Iraakse gezin Abdulrahman uit Vlissingen. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de familie maandag door de vreemdelingenpolitie uit huis gezet en komt dan op straat te staan. De poging van de Vlissingse burgemeester A. van D ok-van Weele om bij het Bijk te pleiten om het ge zin - vader, moeder en dochter van vier jaar oud - voor Vlissingen te behouden, is dan vergeefs ge weest. Van Dok-van Weele heeft de hoop echter nog niet opgegeven. Zij wacht op antwoord van de staatssecretaris van justitie, E. Kalsbeek. Als het bericht maandag negatief is, zal dat voor haar een 'enorme teleurstelling' zijn. De gemeente Vlissingen gaat niet over uitzettings procedures. Dat is een rijkszaak. In dit individuele geval heeft de gemeente bij de verantwoordelijke instanties aangeklopt. Doel daarvan was om het gezin in elk geval in Vlissingen te laten blijven, in afwachting van enkele procedures. Momenteel zit de familie nog in twee procedures: een bodemprocedure en een procedure om' een voorlopige verblijfsvoorziening tot eind juni van dit jaar te krijgen. De uitkering voor de voorlopige voorziening is intussen "stopgezet. Afgelopen woensdag is een vertegenwoordiger van de ge meente bij de familie op bezoek geweest. De gemeente heeft nog geen antwoord gekregen van de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND). Ziek De familie Abdulrahman kwam in 1997 in Neder land wonen. In juli 1998 kreeg het gezin een voor lopige vergunning tot verblijf. In december 1999 werd die ingetrokken. Tegen deze beschikking werd beroep ingesteld bij de rechter. Dinsdag 17 april vorig jaar zou de zaak behandeld worden door de rechtbank in Assen. De advocaat van het Iraaks gezin verzuimde die avond de rechtbank op tijd door te geven dat hij ziek was. Hij kon de zit ting niet bijwonen. Later werd in afwezigheid van het gezin een besluit genomen. Het beroep werd ongegrond verklaard. De vader van het gezin zegt niet van plan te zijn maandag te vertrekken. Er moet eerst voor zijn vierjarig kind een plekje komen. „Maar waar moe ten we heen?", vraagt de man zich wanhopig af. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Bij Podium kunsten en Beeldende Kunst, onderdelen van de Raad voor Kunst en Cultuur Vlissingen (RvKCV), is gebrek aan perso neel. Oin alle taken uit te kun nen voeren, moeten de onderde len met bijna tweeënhalve formatieplaats worden uitge breid. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Deloitte Touche heeft uitgevoerd in opdracht van de gemeente Vlissingen. Ook moet er worden samengewerkt binnen de eigen organisatie en moet samenwer king met andere gemeenten ge zocht worden. De onderzoeker vindt bovendien dat de band tussen de RvKCV en de gemeen te losser moet worden. De onderzoeker vindt dat er in elk geval moet worden samen gewerkt met Middelburg. „Voor gemeenten die zo dicht bij elkaar liggen en die een gedeel telijk aanvullend activiteiten aanbod hebben, is het niet samenwerken op termijn waar schijnlijk een strategische fout, waar het publiek de dupe van kan worden", stelt hij. Werkdruk Aanleiding' om de structuur van de RvKCV door te lichten was dat 'zowel de gemeente als de RvKCV vond dat het samenwer kingsmodel voor verbetering vatbaar is' en dat de werkdruk voor de werknemers te hoog was. De RvKCV en de gemeente vonden bovendien dat de relatie tussen de beide instanties niet helder was. Het voorstel van de onderzoeker is dat cle gemeente in de toe komst de RvKCV op grotere af stand volgt. De huidige functio narissen zijn in dienst van de gemeente Vlissingen. Bij een verdere verzelfstandiging zul len zij de ambtelijke status ver liezen. „Over dit laatste punt en de ge volgen van de regionale samen werking moet de RvKCV zich door Gerrit van Loon VLISSINGEN - Renovatie- en Aannemersbedrijf BIM gaat in samenwerking met de eigenaar van huurwoningen, Grouwels Daelmans, begin april de beton rot in bijna 350 woningen op Walcheren aanpakken. I Het gaat om eengezinswonin- I gen die in de periode tussen 1965 en 1980 op Walcheren zijn I gebouwd. De begane-grond- vloeren zijn door de inmiddels failliete aannemers Kwaaitaal I en Manta destijds verwerkt met calciumchloride. Daardoor brokkelen de vloeren te snel af en kunnen ze gaan scheuren. Er is voor gekozen de woningen in één doorlopend proces aan te pakken, dus per wijk of straat. Dit is gedaan om de eventuele overlast in de straat of wijk tot een minimum te beperken. Voorafgaand aan de werkzaam heden voert de aannemer een inspectie van de vloer uit. De be staande schade wordt geregi streerd. Op basis daarvan kijkt het bedrijf welke herstelmetho de het meest geschikt is. De aanpak van de Kwaaitaal- vloeren wordt in vijf fases uitge voerd. Van april tot oktober dit jaar gaat Oost-Souburg op de schop. Fase twee bevat de reno vatie van de Kwaaitaalwonin- gen in de wijk Dauwendaele in Middelburg. De renovatie be gint in oktober dit jaar en moet in januari 2003 zijn afgerond. Vanaf januari tot juni volgend jaar worden de vloeren in Veere, Vrouwenpolder en Serooskerke hersteld. Daarna zijn Vlissingen en Koudekerke aan de beurt. De aanpak hiervan is begin 2004 klaar. In de laatste fase (januari- mei 2004) worden de vloeren in Domburg en Oostkapelle her steld. Informatieavond Voorafgaand aan elke fase belegt BIM samen met de be heerder van de huurwoningen, Sinke Komejan, een informa tieavond. Bewoners kunnen dan vragen stellen over het pro ject. Het draagvermogen van de vloer wordt na het herstel voor een periode van tien jaar gega randeerd. Sinke Komejan fun geert als aanspreekpunt voor de bewoners. (Advertentie) nog buigen", zegt T. Veraart, voorzitter van de RvKCV. De onderzoeker vindt dat de deel- besturen een soort klankbord groepen moeten worden, die al leen reageren op inhoudelijke zaken. De RvKCV is wel voorstander van regionalisering. Veraart: „Voor Podiumkunsten betekent dat wellicht dat we aan een koe pel voor heel Zeeland moeten denken om het publiek op maat te kunnen bedienen." Ruim twee jaar geleden was de toenmalige RvKCV al met ver dere verzelfstandiging in de weer. Door een conflict tussen die RvKCV, het college van B en W en functionarissen, liep dat proces vertraging op. De ver zelfstandiging kan nu weer op gepakt worden, stelt de onder zoeker, die een stichtingsvorm suggereert. CADEAU WONEN Vlissingen Belangstellend namen wij dezer dagen kennis van een verhandeling van een deskundige over biologische bestrijding van ongedierte, dat zich vretenderwijs een weg baant door aardappel velden. Het gaat om de gevreesde vuilboomluis, die een zwak ontwikkeld gevoeld voor mijn en dijn heeft en die de aardappelteler zonder scru pules berooft van diens inko men. Tegen de vraatzuchtige on verlaat zal deze zomer de sluipwesp worden ingezet. Die is voorzien van een leg- boor, waarmee hij een gat boort in de vuilboomluis, die als gevolg van deze bejege ning jammerlijk het onder spit moet delven. De expert die ons de uitleg verschafte, prees de inzet van sluipwespen aan als zeer mi lieuvriendelijk. Het wachten is op de actie groep die zich gaat bezighou den met de intrinsieke waar de van de vuilboomluis. door Wout Bareman TERNEUZEN - De bouwers van de Westerscheldetunnel zetten alles op alles om na het boorproces ook de afbouw van de tunnel zoveel moge lijk te versnellen. De 'afbouwers' worden nu nog voor de voeten gelopen door de slopers, de mensen die in korte tijd zo'n zeventig kilometer leidingen en de spoorrails uit de tunnelbui zen moeten verwijderen. Dat gebeurt in ijltempo. Al direct na de aankomst van de eerste boormachine (Neel- tje Suzarrna) in Ellewouts- dijk werd begonnen met de ontmanteling van de boor machine, maar ook met het slopen van de leidingen. Het aanbrengen van de hittewe- rende bekleding is daarvoor een week of zes stilgelegd. In middels is ongeveer tien pro cent van de tunnelwanden voorzien van die hitteweren- de laag. Flexibiliteit Voor projectmanager O. Dal mijn zijn het hectische da gen. „Ze waren natuurlijk al hectisch toen we kozen voor een combinatie van het boren en de afbouw, maar nu zit je opnieuw met een confronta tie tussen de slopers en de afbouwers. Dat vergt een enorme flexibiliteit en con stante bijstelling van de werkschema's." Doordat de boormachines de laatste vier maanden op weg naar Elle- woutsdijk in ijltempo vor derden, moesten ook de leve ranciers van alle materiaal voor de afbouw worden op gepord. „Hoewel we streven naar het versnellen van het afbouwproces, hebben we dat niet helemaal zelf in de hand. In een aantal gevallen zijn we afhankelijk van de onderaannemers en leveran ciers. De ventilatoren bij voorbeeld kennen een lange levertijd. Ik waag mij daar om nog niet aan het noemen van een definitieve oplever- datum, al werken we wel toe naar die mooie datum van 14 maart 2003, die directeur Rob de Leeuw eerder durfde noemen." Voor het leegruimen van de twee tunnelbuizen is twaalf weken uitgetrokken. Maan dag wordt begonnen met het weghalen van de rails voor de werktreinen in de westelijke buis, niet lang daarna ge beurt hetzelfde in de oost buis. Het ontmantelen van de boormachines vergt onge veer drie maanden. In die zelfde periode worden de werktreintjes vervangen door enkele tientallen wend bare wielvoertuigen, die worden ingezet vanaf het bouwterrein aan de zuidzij de. Net als de bouw van de dwarsverbindingen is ook de aanleg van het kabelkanaal en het funderingsmateriaal voor de rijweg al een flink eind gevorderd. Dat geldt ook voor de aanleg van de elektra-, verbindings- en pompkelders en de zandvan gers. De bewapening waarop een robotmachine de hitte- werende bekleding spuit is ook al een eind gevorderd. Pas als het omvangrijke bui zenstelsel langs de oostwancl van de twee tunnelbuizen is weggehaald, kan ook het res terende deel van de tunnel- wand worden bewerkt. Daarna kan de tunnel verder worden aangekleed met ver lichting, ventilatoren, signa lisatie, hulpposten, de beton nen vangrails en tenslotte het wegdek. Ook de wegen en bijbeho rende kunstwerken krijgen steeds meer vorm. Optimisti sche wegenbouwers van KMW verwachten dat de toe- leidende wegen zowel op Zuid-Beveland als in Zeeuws-Vlaanderen eind november gereed kunnen zijn. Ook dat is vroeger dan de planning. KMW wil de verschillende viaducten al snel na gereedkomen vrijge ven voor het verkeer. MIDDEN zaterdag 9 maart 2002 door Ab van der Sluis VLISSINGEN - Bijna vierdui zend Zeeuwse schaatsers wil len een (overkapte) kunstijs baan in het stadsgewest Vlissin gen/ Middelburg. De wethou ders van sportzaken, L. Poppe- de Looff van Vlissingen en haar collega P. Bruinooge van Mid delburg ontvingen gistermid dag de duizenden steunbetui gingen. Het idee voor de baan is afkom stig van Floris Jan Koole uit Middelburg. Hij vindt dat met de handtekeningen het bewijs is geleverd dat in de provincie een kunstijsbaan van vierhonderd meter moet komen. Zeeuwen die de ijzers willen on derbinden moeten naar Den Haag of Breda, waar vorig jaar e.en overdekte kunstijsbaan werd geopend. Sommige ouders rijden met hun kind twee tot drie keer per week naar Bra bant. „Dat is een probleem, want je moet vroeg je bed uit", vertelde Els Mesu, de initiatief neemster van de handtekenin genactie. „Vervolgens moet je een uur aan de kant staan. En als je kind wedstrijden rijdt, moet je twee tot drie keer op en neer." Zij overhandigde met haar zoon Exwin de handtekeningen aan de beide wethouders. Koole verklapte dat hij van kinds af aan schaatser wilde worden, maar dat de afstand tussen Zeeland en Den Haag te (Advertentie) Zomer 2002 Kinderkleding t/m maal 140 Baby-kinder- peciaalzaa' verkplein 8 speciaalzaak kerkplein 8 Yerséke 1 y 0113-574210 www.bruundebéer.nl groot is om zijn talenten te ont plooien. Op zestienjarige leef tijd sloot hij zich aan bij een ijs- vereniging, te laat om nog een succesvol schaatser te worden. Koole legde zich later toe op de triathlon, maar pikte zijn oude liefde vorig jaar weer op in Bre da. „Vorig jaar met Kerst schaatsten op één dag 4500 mensen in Breda. Toen dacht ik: waarom kunnen we in Zeeland geen ijsbaan hebben?Brabant is geen schaatsprovincie, Zeeland met al zijn waterwel. Schaatsen is geen sport, schaatsen is cul tuur. De voetballer schaatst, de korfballer schaatst, de hardlo per schaatst en de handballer schaatst. Schaatsen is daar naast ook voor mensen die niet sporten." Toerisme De Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond (KNSB) ondersteunt het plan voor een kunstijsbaan in het stadsge west. De KNSB is het met de ini tiatiefnemers eens dat er een enorme belangstelling bestaat voor de schaatssport en dat het aantal banen in Nederland be perkt is. De bond is bereid mee te denken over de baan, maar wil er geen geld in stoppen. Ook het Bureau voor Toerisme Zee land juicht de plannen toe, om dat een ijsbaan leidt tot een ver breding van het aanbod van toeristische attracties. De recre atieondernemers, verenigd in Recron, denken dat een kunst ijsbaan goed is voor het voor- en naseizoen. De wethouders zeiden de plan nen voor een kunstijsbaan te omarmen. Zij vrezen dat een baan moeilijk is te exploiteren. „We moeten daar heel eerlijk in zijn", aldus Bruinooge. „Zee land heeft onvoldoende inwo ners om een sluitende exploita tie voor een kunstijsbaan voor elkaar te krijgen. Dat is wel een probleem." Bruinooge en Pop- pe-de Looff zeiden met interesse uit te kijken naar de haalbaar heidsstudie van de Zeeuwse Sportraad naar een (overkapte) kunstijsbaan. Dat onderzoek begint komende week. Els Mesu en haar zoon Erwin overhandigen de wethouders L. Poppe-de Looff en P. Bruinooge een dik pak handtekeningen. foto Ruben Oreel CHRYSLER JEEP HOP GOES 0113-250858 Advertentie 2.2 DIESEL OVER ENKELE WEKEN TE BEZICHTIGEN Het Iraakse gezin Abdulrahman in Vlissingen wordt waarschijnlijk maandag door de vreemdelingenpolitie op straat gezet. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11