Zeeuwse schaatsers willen ijsbaan
pand
Gro
te
uniek
Uitzetting dreigt voor Iraaks gezin
Renovatiebedrijf
pakt betonrot aan
Tekstschrijver Bl0f
ook bushokdichter
Gimbrère
Kunstraad Vlissingen
komt personeel tekort
Bouwers van tunnel
houden vaart er in
rsler
uw feest??
merken
Markt
Goes
LEEGVERKOOP
ALLES 40% KORTING
BOUWMAN
zeeuwse almanak
Vriendelijk
Wethouders stadsgewest ontvangen bijna vierduizend handtekeningen
E^ummv
PT CRUISER
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Blef-tekst-
schrijver Peter Slager heeft in
opdracht van de gemeente Mid
delburg zeven gedichten ge
maakt. De gedichten zijn bin
nenkort te lezen in het nieuwe
busstation aan de Kanaalweg.
De tekst wordt waarschijnlijk
in het glas gegraveerd.
Slager wil de teksten nog niet
vrijgeven. „Die blijven nog even
onder het bureau." Bij de ope
ning van het busstation, die
waarschijnlijk in mei plaats
vindt, zijn de gedichten voor het
eerst te lezen. Het thema wil
Slager wel vast verklappen.
„Het moest te maken hebben
met het idee van een bushalte,
dus met wachten en met Mid
delburg. Ik was gevraagd om
teksten te schrijven. Dat is na
tuurlijk een breed begrip, dus ik
heb er gedichten van gemaakt,
een paar sonnetten en andere
vormen."
Hoewel Slager de teksten van
(Advertentie)
www.red0rii-diikhui2en.ni
0118-419367
(Advertentie)
DONDERDAG 21 MAART
TOEGANGSBEWIJZEN
GRATIS
VERKRIJGBAAR IN ONZE ZAAK.
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
TEL.NO. 01 18 - 612036
Blof schrijft, heeft hij zich nooit
eerder als dichter gemanifes
teerd. Toch heeft hij de opdracht
met plezier geaccepteerd. „Ik
vond het een eer om Neerlands
eerste bushokjesdichter te zijn.
Ik ben geen dichter, maar ik
vond het leuk om te doen en om
te kijken of ik het kan. Of dat zo
is, moeten mensen maar beoor
delen."
Hij schreef zes gedichten voor
het openbare gedeelte van het
busstation en één voor de
wachtruimte van de chauffeurs.
„Dat gedicht heeft wat meer be
trekking op hun belevingswe
reld."
Het is nog niet duidelijk hoe de
tekst wordt aangebracht. „Het
idee is dat de gedichten in het
glas worden gegraveerd", zegt
M. Oosterling van de gemeente.
„Maar het is nog niet helemaal
zeker hoe dat er uit komt te
zien." Het busstation is in feite
een langgerekte bushalte van
glas.
(Advertentie)
in een
b*. aan de
door Gerrit van Loon
VLISSINGEN - Het doek lijkt te vallen voor het
Iraakse gezin Abdulrahman uit Vlissingen. Naar
alle waarschijnlijkheid wordt de familie maandag
door de vreemdelingenpolitie uit huis gezet en
komt dan op straat te staan.
De poging van de Vlissingse burgemeester A. van
D ok-van Weele om bij het Bijk te pleiten om het ge
zin - vader, moeder en dochter van vier jaar oud -
voor Vlissingen te behouden, is dan vergeefs ge
weest. Van Dok-van Weele heeft de hoop echter
nog niet opgegeven. Zij wacht op antwoord van de
staatssecretaris van justitie, E. Kalsbeek. Als het
bericht maandag negatief is, zal dat voor haar een
'enorme teleurstelling' zijn.
De gemeente Vlissingen gaat niet over uitzettings
procedures. Dat is een rijkszaak. In dit individuele
geval heeft de gemeente bij de verantwoordelijke
instanties aangeklopt. Doel daarvan was om het
gezin in elk geval in Vlissingen te laten blijven, in
afwachting van enkele procedures.
Momenteel zit de familie nog in twee procedures:
een bodemprocedure en een procedure om' een
voorlopige verblijfsvoorziening tot eind juni van
dit jaar te krijgen. De uitkering voor de voorlopige
voorziening is intussen "stopgezet. Afgelopen
woensdag is een vertegenwoordiger van de ge
meente bij de familie op bezoek geweest. De
gemeente heeft nog geen antwoord gekregen van
de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND).
Ziek
De familie Abdulrahman kwam in 1997 in Neder
land wonen. In juli 1998 kreeg het gezin een voor
lopige vergunning tot verblijf. In december 1999
werd die ingetrokken. Tegen deze beschikking
werd beroep ingesteld bij de rechter. Dinsdag 17
april vorig jaar zou de zaak behandeld worden
door de rechtbank in Assen. De advocaat van het
Iraaks gezin verzuimde die avond de rechtbank op
tijd door te geven dat hij ziek was. Hij kon de zit
ting niet bijwonen. Later werd in afwezigheid van
het gezin een besluit genomen. Het beroep werd
ongegrond verklaard.
De vader van het gezin zegt niet van plan te zijn
maandag te vertrekken. Er moet eerst voor zijn
vierjarig kind een plekje komen. „Maar waar moe
ten we heen?", vraagt de man zich wanhopig af.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Bij Podium
kunsten en Beeldende Kunst,
onderdelen van de Raad voor
Kunst en Cultuur Vlissingen
(RvKCV), is gebrek aan perso
neel. Oin alle taken uit te kun
nen voeren, moeten de onderde
len met bijna tweeënhalve
formatieplaats worden uitge
breid.
Dat is een van de uitkomsten
van een onderzoek dat Deloitte
Touche heeft uitgevoerd in
opdracht van de gemeente
Vlissingen. Ook moet er worden
samengewerkt binnen de eigen
organisatie en moet samenwer
king met andere gemeenten ge
zocht worden. De onderzoeker
vindt bovendien dat de band
tussen de RvKCV en de gemeen
te losser moet worden.
De onderzoeker vindt dat er in
elk geval moet worden samen
gewerkt met Middelburg. „Voor
gemeenten die zo dicht bij
elkaar liggen en die een gedeel
telijk aanvullend activiteiten
aanbod hebben, is het niet
samenwerken op termijn waar
schijnlijk een strategische fout,
waar het publiek de dupe van
kan worden", stelt hij.
Werkdruk
Aanleiding' om de structuur van
de RvKCV door te lichten was
dat 'zowel de gemeente als de
RvKCV vond dat het samenwer
kingsmodel voor verbetering
vatbaar is' en dat de werkdruk
voor de werknemers te hoog
was. De RvKCV en de gemeente
vonden bovendien dat de relatie
tussen de beide instanties niet
helder was.
Het voorstel van de onderzoeker
is dat cle gemeente in de toe
komst de RvKCV op grotere af
stand volgt. De huidige functio
narissen zijn in dienst van de
gemeente Vlissingen. Bij een
verdere verzelfstandiging zul
len zij de ambtelijke status ver
liezen.
„Over dit laatste punt en de ge
volgen van de regionale samen
werking moet de RvKCV zich
door Gerrit van Loon
VLISSINGEN - Renovatie- en
Aannemersbedrijf BIM gaat in
samenwerking met de eigenaar
van huurwoningen, Grouwels
Daelmans, begin april de beton
rot in bijna 350 woningen op
Walcheren aanpakken.
I Het gaat om eengezinswonin-
I gen die in de periode tussen
1965 en 1980 op Walcheren zijn
I gebouwd. De begane-grond-
vloeren zijn door de inmiddels
failliete aannemers Kwaaitaal
I en Manta destijds verwerkt met
calciumchloride. Daardoor
brokkelen de vloeren te snel af
en kunnen ze gaan scheuren.
Er is voor gekozen de woningen
in één doorlopend proces aan te
pakken, dus per wijk of straat.
Dit is gedaan om de eventuele
overlast in de straat of wijk tot
een minimum te beperken.
Voorafgaand aan de werkzaam
heden voert de aannemer een
inspectie van de vloer uit. De be
staande schade wordt geregi
streerd. Op basis daarvan kijkt
het bedrijf welke herstelmetho
de het meest geschikt is.
De aanpak van de Kwaaitaal-
vloeren wordt in vijf fases uitge
voerd. Van april tot oktober dit
jaar gaat Oost-Souburg op de
schop. Fase twee bevat de reno
vatie van de Kwaaitaalwonin-
gen in de wijk Dauwendaele in
Middelburg. De renovatie be
gint in oktober dit jaar en moet
in januari 2003 zijn afgerond.
Vanaf januari tot juni volgend
jaar worden de vloeren in Veere,
Vrouwenpolder en Serooskerke
hersteld. Daarna zijn Vlissingen
en Koudekerke aan de beurt. De
aanpak hiervan is begin 2004
klaar. In de laatste fase (januari-
mei 2004) worden de vloeren in
Domburg en Oostkapelle her
steld.
Informatieavond
Voorafgaand aan elke fase
belegt BIM samen met de be
heerder van de huurwoningen,
Sinke Komejan, een informa
tieavond. Bewoners kunnen
dan vragen stellen over het pro
ject.
Het draagvermogen van de
vloer wordt na het herstel voor
een periode van tien jaar gega
randeerd. Sinke Komejan fun
geert als aanspreekpunt voor de
bewoners.
(Advertentie)
nog buigen", zegt T. Veraart,
voorzitter van de RvKCV. De
onderzoeker vindt dat de deel-
besturen een soort klankbord
groepen moeten worden, die al
leen reageren op inhoudelijke
zaken.
De RvKCV is wel voorstander
van regionalisering. Veraart:
„Voor Podiumkunsten betekent
dat wellicht dat we aan een koe
pel voor heel Zeeland moeten
denken om het publiek op maat
te kunnen bedienen."
Ruim twee jaar geleden was de
toenmalige RvKCV al met ver
dere verzelfstandiging in de
weer. Door een conflict tussen
die RvKCV, het college van B en
W en functionarissen, liep dat
proces vertraging op. De ver
zelfstandiging kan nu weer op
gepakt worden, stelt de onder
zoeker, die een stichtingsvorm
suggereert.
CADEAU WONEN
Vlissingen
Belangstellend namen wij
dezer dagen kennis van
een verhandeling van een
deskundige over biologische
bestrijding van ongedierte,
dat zich vretenderwijs een
weg baant door aardappel
velden.
Het gaat om de gevreesde
vuilboomluis, die een zwak
ontwikkeld gevoeld voor
mijn en dijn heeft en die de
aardappelteler zonder scru
pules berooft van diens inko
men.
Tegen de vraatzuchtige on
verlaat zal deze zomer de
sluipwesp worden ingezet.
Die is voorzien van een leg-
boor, waarmee hij een gat
boort in de vuilboomluis, die
als gevolg van deze bejege
ning jammerlijk het onder
spit moet delven.
De expert die ons de uitleg
verschafte, prees de inzet van
sluipwespen aan als zeer mi
lieuvriendelijk.
Het wachten is op de actie
groep die zich gaat bezighou
den met de intrinsieke waar
de van de vuilboomluis.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De bouwers
van de Westerscheldetunnel
zetten alles op alles om na het
boorproces ook de afbouw
van de tunnel zoveel moge
lijk te versnellen.
De 'afbouwers' worden nu
nog voor de voeten gelopen
door de slopers, de mensen
die in korte tijd zo'n zeventig
kilometer leidingen en de
spoorrails uit de tunnelbui
zen moeten verwijderen. Dat
gebeurt in ijltempo.
Al direct na de aankomst van
de eerste boormachine (Neel-
tje Suzarrna) in Ellewouts-
dijk werd begonnen met de
ontmanteling van de boor
machine, maar ook met het
slopen van de leidingen. Het
aanbrengen van de hittewe-
rende bekleding is daarvoor
een week of zes stilgelegd. In
middels is ongeveer tien pro
cent van de tunnelwanden
voorzien van die hitteweren-
de laag.
Flexibiliteit
Voor projectmanager O. Dal
mijn zijn het hectische da
gen. „Ze waren natuurlijk al
hectisch toen we kozen voor
een combinatie van het boren
en de afbouw, maar nu zit je
opnieuw met een confronta
tie tussen de slopers en de
afbouwers. Dat vergt een
enorme flexibiliteit en con
stante bijstelling van de
werkschema's." Doordat de
boormachines de laatste vier
maanden op weg naar Elle-
woutsdijk in ijltempo vor
derden, moesten ook de leve
ranciers van alle materiaal
voor de afbouw worden op
gepord. „Hoewel we streven
naar het versnellen van het
afbouwproces, hebben we
dat niet helemaal zelf in de
hand. In een aantal gevallen
zijn we afhankelijk van de
onderaannemers en leveran
ciers. De ventilatoren bij
voorbeeld kennen een lange
levertijd. Ik waag mij daar
om nog niet aan het noemen
van een definitieve oplever-
datum, al werken we wel toe
naar die mooie datum van 14
maart 2003, die directeur
Rob de Leeuw eerder durfde
noemen."
Voor het leegruimen van de
twee tunnelbuizen is twaalf
weken uitgetrokken. Maan
dag wordt begonnen met het
weghalen van de rails voor de
werktreinen in de westelijke
buis, niet lang daarna ge
beurt hetzelfde in de oost
buis.
Het ontmantelen van de
boormachines vergt onge
veer drie maanden. In die
zelfde periode worden de
werktreintjes vervangen
door enkele tientallen wend
bare wielvoertuigen, die
worden ingezet vanaf het
bouwterrein aan de zuidzij
de.
Net als de bouw van de
dwarsverbindingen is ook de
aanleg van het kabelkanaal
en het funderingsmateriaal
voor de rijweg al een flink
eind gevorderd. Dat geldt
ook voor de aanleg van de
elektra-, verbindings- en
pompkelders en de zandvan
gers. De bewapening waarop
een robotmachine de hitte-
werende bekleding spuit is
ook al een eind gevorderd.
Pas als het omvangrijke bui
zenstelsel langs de oostwancl
van de twee tunnelbuizen is
weggehaald, kan ook het res
terende deel van de tunnel-
wand worden bewerkt.
Daarna kan de tunnel verder
worden aangekleed met ver
lichting, ventilatoren, signa
lisatie, hulpposten, de beton
nen vangrails en tenslotte het
wegdek.
Ook de wegen en bijbeho
rende kunstwerken krijgen
steeds meer vorm. Optimisti
sche wegenbouwers van
KMW verwachten dat de toe-
leidende wegen zowel op
Zuid-Beveland als in
Zeeuws-Vlaanderen eind
november gereed kunnen
zijn. Ook dat is vroeger dan
de planning. KMW wil de
verschillende viaducten al
snel na gereedkomen vrijge
ven voor het verkeer.
MIDDEN
zaterdag 9 maart 2002
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - Bijna vierdui
zend Zeeuwse schaatsers wil
len een (overkapte) kunstijs
baan in het stadsgewest Vlissin
gen/ Middelburg. De wethou
ders van sportzaken, L. Poppe-
de Looff van Vlissingen en haar
collega P. Bruinooge van Mid
delburg ontvingen gistermid
dag de duizenden steunbetui
gingen.
Het idee voor de baan is afkom
stig van Floris Jan Koole uit
Middelburg. Hij vindt dat met
de handtekeningen het bewijs is
geleverd dat in de provincie een
kunstijsbaan van vierhonderd
meter moet komen.
Zeeuwen die de ijzers willen on
derbinden moeten naar Den
Haag of Breda, waar vorig jaar
e.en overdekte kunstijsbaan
werd geopend. Sommige ouders
rijden met hun kind twee tot
drie keer per week naar Bra
bant. „Dat is een probleem,
want je moet vroeg je bed uit",
vertelde Els Mesu, de initiatief
neemster van de handtekenin
genactie. „Vervolgens moet je
een uur aan de kant staan. En als
je kind wedstrijden rijdt, moet
je twee tot drie keer op en neer."
Zij overhandigde met haar zoon
Exwin de handtekeningen aan
de beide wethouders.
Koole verklapte dat hij van
kinds af aan schaatser wilde
worden, maar dat de afstand
tussen Zeeland en Den Haag te
(Advertentie)
Zomer 2002
Kinderkleding t/m
maal 140
Baby-kinder-
peciaalzaa'
verkplein 8
speciaalzaak
kerkplein 8
Yerséke 1 y
0113-574210
www.bruundebéer.nl
groot is om zijn talenten te ont
plooien. Op zestienjarige leef
tijd sloot hij zich aan bij een ijs-
vereniging, te laat om nog een
succesvol schaatser te worden.
Koole legde zich later toe op de
triathlon, maar pikte zijn oude
liefde vorig jaar weer op in Bre
da. „Vorig jaar met Kerst
schaatsten op één dag 4500
mensen in Breda. Toen dacht ik:
waarom kunnen we in Zeeland
geen ijsbaan hebben?Brabant is
geen schaatsprovincie, Zeeland
met al zijn waterwel. Schaatsen
is geen sport, schaatsen is cul
tuur. De voetballer schaatst, de
korfballer schaatst, de hardlo
per schaatst en de handballer
schaatst. Schaatsen is daar
naast ook voor mensen die niet
sporten."
Toerisme
De Koninklijke Nederlandsche
Schaatsenrijders Bond (KNSB)
ondersteunt het plan voor een
kunstijsbaan in het stadsge
west. De KNSB is het met de ini
tiatiefnemers eens dat er een
enorme belangstelling bestaat
voor de schaatssport en dat het
aantal banen in Nederland be
perkt is. De bond is bereid mee
te denken over de baan, maar
wil er geen geld in stoppen. Ook
het Bureau voor Toerisme Zee
land juicht de plannen toe, om
dat een ijsbaan leidt tot een ver
breding van het aanbod van
toeristische attracties. De recre
atieondernemers, verenigd in
Recron, denken dat een kunst
ijsbaan goed is voor het voor- en
naseizoen.
De wethouders zeiden de plan
nen voor een kunstijsbaan te
omarmen. Zij vrezen dat een
baan moeilijk is te exploiteren.
„We moeten daar heel eerlijk in
zijn", aldus Bruinooge. „Zee
land heeft onvoldoende inwo
ners om een sluitende exploita
tie voor een kunstijsbaan voor
elkaar te krijgen. Dat is wel een
probleem." Bruinooge en Pop-
pe-de Looff zeiden met interesse
uit te kijken naar de haalbaar
heidsstudie van de Zeeuwse
Sportraad naar een (overkapte)
kunstijsbaan. Dat onderzoek
begint komende week.
Els Mesu en haar zoon Erwin overhandigen de wethouders L. Poppe-de Looff en P. Bruinooge een dik pak handtekeningen.
foto Ruben Oreel
CHRYSLER JEEP HOP GOES 0113-250858
Advertentie
2.2 DIESEL
OVER ENKELE WEKEN TE BEZICHTIGEN
Het Iraakse gezin Abdulrahman in Vlissingen wordt waarschijnlijk maandag
door de vreemdelingenpolitie op straat gezet. foto Ruben Oreel