Spelcomputers in het strijdperk Kunst en mode op één voetstuk Huishoud beurs zet in op fit en gezond Kaat Tilley vrijdag 8 maart 2002 Het wordt dringen op de markt voor spelcompu ters. Ruim een jaar na de in troductie van Sony's PlayStation2 komen er, kort na elkaar, nog twee machi nes bijde Xbox van Micro soft en de GameCube van Nintendo. Alle drie doen ze een poging het publiek voor zich te winnen en alle drie ook goochelen ze met cijfers om te laten zien dat ze een succes zijn of worden. Wie gaat het winnen? De strijd tussen de grote drie heeft al een eerste slachtof fer geëist: de Dreamcast van Se ga heeft vorig jaar het loodje ge legd. Sega blijft wel spelletjes ontwikkelen, onder meer voor de PlayStation 2. ,,We willen niet de grootste zijn, maar de beste." Je hoort het niet vaak uit de mond van een Micro- soft-topman, maar het werd toch echt gezegd door Jeo Al- lard, managing director van Mi- crosofts Xbox, de console die 14 maart op de Europese markt verschijnt. Toegegeven, Allard zei het ge dwongen door de omstandighe den. Want als het om verkochte aantallen gaat lijkt de achter stand die de Xbox heeft op de PS2 schier onoverbrugbaar. So ny verkocht in de anderhalf jaar dat de PS2 op de markt is, we reldwijd al meer dan 25 miljoen consoles. De Xbox is nu eenpaar maanden in Amerika te koop en verkocht daar tot kerst zo'n an derhalf miljoen exemplaren. In dezelfde periode verkocht Sony er in hetzelfde land 2,5 miljoen. De GameCube bleef op zo'n 600.000 steken. Laadtijden De vraag is echter hoe serieus die cijfers moeten worden geno men, zegt Frank Rittinghaus, marketing manager van Ninte- no in Nederland. Nintendo is de maker van de GameCube, de derde spelconsole in successie die vanaf 3 mei in Europa ver krijgbaar is. Volgens hem doen de verkoopcijfers van de Xbox en de GameCube in Amerika en Japan nauwelijks voor elkaar onder. De GameCube heeft als enige geen dvd-speler, maar dat pro beert Nintendo het publiek juist als een voordeel uit te leggen: ,,Wij zijn de enige 100 procent dedicated spelmachine. Nin tendo is een typisch entertain mentbedrijf en heeft dus louter ervaring met het maken van spellen. Schoenmaker, hou je bij leest, zeggen wij dan ook. In tegenstelling tot de andere con soles heeft de GameCube nau welijks laadtijden. Dat scheelt een hoop ergernis'en ongeduld." Een ander voordeel noemt hij dat de GameBoy Advance, waarvan er in Nederland inmid dels 100.000 zijn verkocht, bij een aantal specifieke games als controller kan worden gebruikt. In de toekomst moet er een zoge heten 'patch filler' op de markt komen, waarmee je met de GameCube thuis de info kunt overbrengen naar de GameBoy en vervolgens in bus of trein ver der kunt spelen. Rittinghaus vindt het belang rijk dat er bij de lancering van de GameCube al meer dan twin tig spelen verkrijgbaar zijn, vol gens hem meer dan bij welke andere console. Daar zijn na tuurlijk spelen bij die we al van de pc of andere consoles kennen, maar ook exclusieve Nintendo- spelen als Wave Rage en Luigi Mansion. Van de GameCube zijn heel Europa direct een half miljoen beschikbaar. Leeftijdsgroep Microsoft doet het met de Xbox nog iets groter in Europa: an derhalf miljoen zwartglimmen- Playstation 2 is op dit moment de populairste spelcomputer, maar de X-Box en Game Cube komen eraan. DE SPECIFICATIES prijs games 69,99 leverancier Microsoft (MHz) CPU 733 (MB) geheugen 64 opslagruimte 8 GB harde schijf, 8 MB geheugenkaarten 68,50 Sony 294,91 32 input/output dvd (hxbxd, cm) formaat beschikbaar (+€49.99) 4 controllerpoorten alleen met afstandsbediening (+€49,99) 8x30x18 15 maart 2002 40 GB harde schijf 232,00) 8 MB geheugenkaaren 45,00) 2 controllerpoorten, 2 USB-poorten ja 8x30x18 17 november 2000 59,95 Nintendo 485 40 4 MB geheugenkaarten 4 controllerpoorten nee 11 x 15 x 16 3 mei 2002 Graphic Willem Buijs, BD Bron Graphic News de consoles staan er op 15 maart klaar om a raison van 479 euro te worden verkocht. Met de Xbox gokt Microsoft op een ho gere leeftijdsgroep dan de GameCube: 16 tot 26 jaar. „Hoe wel de verkopen in Amerika al hebben duidelijk gemaakt dat we dat wellicht naar boven toe moeten bijstellen. Dat het 25 tot 35 jaar wordt." Sterk punt van de Xbox, aldus product manager Ingvar Meij- ers, is dat alle componenten spe ciaal voor de spelletjesmachine zijn ontwikkeld, ook de grafi sche chip en de Intel-processor. Het resultaat is volgens hem dat de Xbox grafisch gezien zijn collega's ver achter zich laat. Ander punt is dat de Xbox als enige over een (8 GB) harde schijf beschikt, bedoeld om games op te slaan. Zo'n harde schijf is daarvoor veel geschik ter dan losse geheugenkaarten, hoewel de Xbox daar net als de PS2 óók over beschikt. Tijdens de Europese lancering van de Xbox zijn meteen twintig titels beschikbaar en medio juni zijn dat er al vijftig. Daaronder zijn titels die speciaal voor Mi crosoft zijn ontwikkeld, hoewel die games (met titels als Halo en Project Gotham) nog niet zoveel impact hebben als de toptitels van de concurrenten. Wat de Xbox tegen heeft zijn de prijs en z'n wat logge vormge ving. Ingvar Meijers: „Er is nu eenmaal sprake van hoogwaar dige grafische componenten en dat heeft z'n prijs. En wat het formaat betreft: wij gaan er vanuit dat de Xbox thuis terecht komt in een soort home cinema achtige opstelling en dan is ex- niet zoveel aan de hand. Ook de controller oogt groot, daar kre gen we ook klachten over. Maar wie er eenmaal mee ging spelen moest toegeven dat hij juist lek ker in de hand lag." Alleen voor de kleine Japanse knuistjes komt nu toch een miniversie op de markt. Tenslotte: net als de PS2 fun geert ook de Xbox als dvd-spe ler, maar om 'm te daartoe te kunnen gebx-uiken zul je eerst een afstandsbediening van 50 euro moeten kopen Meijers: „Blij maken met een dooie mus? Dat valt toch wel mee. Je hebt vast wel gemerkt dat ook de dvd-speler in de PS2 met de contx-oller niet echt optimaal wei'kt, vandaar onze keus." PlayStation ziet de komst van twee nieuwe gezinsleden in de consolefamilie allerminst als een probleem, benadrukt Ber nard Groeneveld, product manager PlayStation voor im porteur Columbia Tristar.Hij ontkent dat de recente prijsver laging van de PS2 ook maar iets met de komst van de andex-en te maken heeft. Collectie Hoewel de PlayStation2 inmid dels grafisch achtex-loopt bij de XBox kan Groeneveld nog steeds punten noemen die de aanschaf van zijn console recht vaardigen. „Ons assortiment is 'backwards compatible', wat zoveel inhoudt als dat spellen voor de PSOne ook op de PS2 te spelen zijn. Op die manier heb ben we een collectie van meer dan duizend spelen. En louter voor de PS2 hebben we op dit moment 120 spelen, daar kan geen nieuwe console aan tip pen." Volgens de product manager zal Sony eind dit jaar nadere mede- lingen doen over het on line ma ken van de console. „Met de komst van een netwerkkaart en een harde schijf in de PS2 ont staan er oneindig veel meer mo gelijkheden op het gebied van interactiviteit. Denk bijvoor beeld aan het speld Woiid Rally Championship waarbij je straks 'real time' kunt meerijden met de teams." Louter door haar voorsprong van anderhalfjaar op de rest is PlayStation2 op dit moment verreweg de best verkochte spelletjesconsole en daarmee ook de machine met het meeste aanzien onder ontwikkelaars. Wie nummer twee wordt is nau welijks te zeggen; daarvoor zijn de verschillen tussen de Xbox en de GameCube veel te groot. Microsoft heeft als volstrekt nieuwe speler op de console- markt wel een imagoprobleem. Waar de PS2 wereldfaam be haalde met Gran Tourism 3 en Nintendo van oudsher in ver band wordt gebracht met Super Mario moet Microsoft zich be helpen met minder aanspreken de titels. Grappig, want met het vele geld dat Microsoft op de bank heeft staan zou het de hal ve spelletjeswereld kunnen op kopen. Vandaar natuurlijk de alsmaar aanhoudende geruch ten dat Microsoft van plan is een grote speler op te kopen. Ge fluisterd wordt de naam van Sega, maar die heeft net haar eerste spelen voor de PS2 afge leverd. Niet alleen qua prijs, ook op technisch gebied lopen de systemen van Microsoft, Nin tendo en Sony sterk uiteen. De GameCube is een echt buiten beentje: Nintendo heeft geko zen voor optische schijven met een diameter van 8-inch en van dvd-mogelijkheden is absoluut geen sprake. Als motor werd ge kozen voor een processor van IBM en ATI zorgt voor de grafi sche kaart. De mogelijkheid om een Game Boy Advance te ge bruiken als controller zou wel eens een serieuze troef kunnen zijn, want de handheldconsole ligt goed in de markt en ging in Europa al drie miljoen keer over de toonbank. Gert Meijer Voor meer informatie: www.x- box.com/nl nl.pIaystation.com www.nintendogarnecube.com De plék waar alles te zien is dat te maken heeft met het moderne dagelijkse leven. Zo wil de Huishoudbeurs 2002 zich graag profileren. Een heldere indeling moet de bezoeker beter bedienen. Het thema 'Gezond en fit' krijgt op de 57ste Huishoudbeurs, die 15 maart de deuren opent, ruim baan. In de RAI wordt een com pleet Gezond en Fit-plein inge richt. Alles draait om de ge zondheid in de breedste zin van het woord. De bezoeker krijgt een mix van entertainment en informatie voor de kiezen. Er zijn drie 'hoeken'. In de kook- comer bereiden twee teams on der leiding van een tv-kok elk uur een gerecht met gezonde en minder gezonde ingrediënten. Een groot beeldscherm houdt de gebruikte calorieën, vitaminen en mineralen bij Hoe je vervolgens je gewicht op peil houdt, komt aan bod in de dieetcorner. Een fitnessleraar geeft instiuctie. In de informa tiecorner kan de bezoeker ad vies inwinnen over onder meer gezonde voeding en verant woord sporten. Hij kan zich la ten testen op vet, vitaminen en conditie. Segmenten Het plein in ondergebracht in het 'segment' Cosmetica Ge zondheid. Met een heldere inde ling hoopt de Huishoudbeurs de bezoeker beter te bedienen. 'Segmentering' heet dat in beursjargon. Andere segmenten zijn Culinair Koken. Mode Accessoires, Werk Vrije Tijd en Huishouding Apparatuur. De trouwe fans missen ditmaal de Huis Interieur RAI. Die is nu te vinden in het segment Wo nen Groen. Daar lanceert de beurs een nieu we troef, de Huishoudbeurs Vil la. Acht 'binnenkijk-kamers' tonen de laatste interieur- trends. De bezoeker kan een blik werpen in een compleet aangeklede eet-leefkeuken, li ving, slaapkamer, kinderka mer, badkamer, study, garage en patio. In de patio kan men ook terecht voor specifiek ad vies. Daarnaast zijn er modeshows, biuidsjurken van Mary Borsato, metamorforses van visagist Laurenz of de buikdanseres op het Kashbaplein. In de Huis houdbeursshop, die net als de Kijkshop werkt met bonnetjes, zijn kleine huishoudelijke ap paraten te koop. Negen Maanden Deels gelijktijdig vindt in de RAI weer de Negen Maanden Beurs plaats. Zwangere vrou wen, peuters en kleuters zijn de grote aandachttrekker op de ca twalk. Ze showen kleding, lin gerie en badmode maar ook buggy's en speelgoed. Rond het Babykamer Inspiratieplein zijn tien baby- en kinderkamers in gericht. Huishoudbeurs 2002, RAI Am sterdam, van 15 tot en met 24 maart. Dagelijks open van 11.00 tot 18.00 uur. Op 20, 21 en 22 maart bovendien tot 22.00 uur. De toegang kost 12 euro (kinde ren 4,50 euro). Een avondkaart je komt op 4,50 euro. Het toe gangskaartje is ook geldig voor de Negen Maanden Beurs, die plaats vindt van 20 tot en met 24 maart. Zie ook www.huishoud- beurs.nl Kaat Tilley presenteert haar witte bruidskledij als één grote wandschildering, als een ivoorkleurige klimop die tegen de wanden omhoog kruipt Ontwerpen van Kaat Tilley genieten wereldwijd aanzien en worden gedragen door sterren als Diana Ross, Dulce Pontes en Barbra Streisand. Al wroetend en kronkelend klimt een embryo uit het niets omhoog en groeit uit tot een tengere, feeërieke danseres. Het universum van Kaat Tilley ziet het licht. Tota.de perfectie staat er met zacht potlood bo ven de tekening geschreven. Het is één van de vele schetsen van deze Belgische modeontwerp ster. Schetsen die elke keer model staan voor Tilleys eigen sprook jeswereld waarin fragiele, transparante jurken, juwelen en jonge vrouwen figureren. Ont werpen die wereldwijd aanzien genieten en gedragen worden door sterren als Diana Ross, Dulce Pontes en Barbra Strei sand. In de Bossche Galerie Hüsstege toont Kaat Tilley voor het eerst haar schetsen, ontwerpen en kledingstukken in al hun sa menhang. Kunst en mode staan bij haar op één voetstuk. De na druk ligt op organische, vloei ende bewegingen. Tilleys stoffen zijn als sluiers van door zichtige lagen spinnenrag met elkaar verweven. Bij veel van haar kledingstukken is de huid van de drager zichtbaar, bijna tastbaar. „Transparantie is het tover woord", vertelt Marijke Sileg- hem, assistente van Kaat Tilley. .Tilley is begonnen met natuur - lijke materialen, van linnen tot zijdewol. Maar ook metalen als koper. Tegenwoordig experi menteert ze met nieuwe synthe tische materialen die ze speciaal door fabrikanten laat vervaar digen. De mogelijkheden om grillige, organische vormen te creëren worden daardoor alleen nog maar groter." Haar rokken en jurken zien er kwetsbaar uit, met pluizige randjes, fijn van draad en ve- derlicht van stof. Zo presenteert Tilley haar witte bruidskledij als één grote wandschildering, als een ivoorkleurige klimop die tegen de wanden omhoog kruipt. De kleuren die Tilley ge bruikt zijn in hoofdzaak zacht, van gebroken wit tot omfloerst rood. Het zijn herfstkleuren, tinten die een zekere nostalgie in zich dragen. De vluchtige schoonheid van haar oorspronkelijke tekenin gen, moet ook terugkeren in haar kledinglijn. Om de origine le schetsen als wat potsierlijk ingelijste kunstwerken te pre- sentei-en is dan geen goed idee. De uiteindelijke, gerealiseerde ontwerpen zijn als kunstobject al perfect genoeg. Een veder lichte sprookjeswereld waar je voor één keer wel in wilt gelo ven. Des te merkwaardiger is het contrast met de veel aardsere, monumentale schilderijen van de Spaanse/Nederlandse kun stenares Lita Cabellut. Haar foto's Jan Verhoeff grote doeken zien eruit als eeu wenoude fresco's, aangevreten door de tand des tijds. Maar schijn bedriegt want Cabellut stelt haar doeken minutieus sa men uit verschillende pigmen ten, en materialen als gips en inkt. Het zijn meditatieve schil derijen met bijbelse figuren die uit steen lijken gehouwen. Mark van de Voort Lita Cabellut Kaat Tilley, nog te zien tot en met 7 april. Galerie Hüsstege is gevestigd aan de Verwersstraat 28 Den Bosch, geopend dinsdag tot en met vrijdag 11 tot 17.30 uur, za terdag 11 tot 17 uur, zondag 13 tot 17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9