Veiligheid tunnel in onderzoek 13 Davitamon VITALIS Film en tentoonstelling bij viering vijftig jaar afsluiting Braakman Kijkje achter de theaterschermen Minister handhaaft verbod vlamvertrager spil® Oorzaak brand schip Antwerpen onzeker Pachters verliezen zetels in waterschap AETENA 1 r w. Training voor personeel Jorritsma was tegen verbod Hoger beroep tegen agent zeeuwse almanak Time-out Slim* Fit heet voortaan Slim «Fast! PZC ZEEUWS-VLAANDEREN vrijdag 8 maart 2002 door Wout Bareman TERNEUZEN - De NV Wester- scheldetunnel heeft de onder zoeksbureaus Holland Railcon sult en TNO Technische Menskunde opdracht gegeven onderzoek te verrichten naar de veiligheid in de tunnel. Daarbij gaat het vooral om de wijze waarop mensen die nauw be trokken zijn bij de dagelijkse gang van zaken (operators) en de hulpdiensten reageren bij een ongeval of calamiteit. De Westerscheldetunnel staat nu internationaal al bekend als uitermate veilig. Dat heeft alles te maken met de twee geschei den rijrichtingen, met de dwars verbindingen om de 250 meter en de hittewerende bekleding, die een hitte tot 1350gradenkan weerstaan. Maar de tunneldi rectie wil ook op ander gebied de veiligheid optimaliseren. Uit eerder onderzoek van TNO is gebleken dat gebruikers van een tunnel bij nadering en het inrij den van de verbinding plotse ling ander rijgedrag vertonen. Er is sprake van enige onzeker heid en dat leidt tot bijvoor beeld verkrampt rijden en een matiging van de snelheid. Onbehaaglijk Daarbij spelen factoren als de lengte, het type tunnel (onder een waterweg, door een rots of ondergronds in een stad), de bochten en hellingen in de tun nelbuis en de aankleding een rol. Volgens TNO is de kritische afstand van een tunnel twee ki lometer. Is de verbinding langer, dan maakt zich van veel gebrui kers een onbehaaglijk gevoel meester. De NV Westerscheldetunnel laat niets aan het toeval over en wil dat al die zaken nu verder worden onderzocht, zodat pas sende maatregelen kunnen wor den genomen. Holland Railcon sult gaat een virtual reality programma voor de tunnel en .directe omgeving ontwerpen, waarmee de toekomstige tun neloperators kunnen worden getraind voor alle mogelijke on gewenste situaties in de tunnel, zoals ongevallen en branden. Het trainingsprogramma is ook bestemd voor de hulpdiensten. Ongeluk TNO maakt een analyse van de taken van de operator in het be dieningscentrum van de tunnel, de wijze waarop hij menselij kerwijs reageert op een ongeluk en de mogelijke gevolgen van een verkeerde inschatting. Ook die analyse moet leiden tot voorstellen voor de opleiding, training en werkomstandighe den. TNO onderzoekt ook de leesbaarheid van de bebording, onder meer op het Tolplein. De NV Westerscheldetunnel heeft het afgelopen jaar uitge breid onderzoek gedaan naar de verkeersstromen. Hoewel die moeilijk te voorspellen zijn, is aan de hand van een aantal voorbeelden (Zeelandbrug, de Storebaeltbrug in Denemarken en de Oresund tussen Kopenha gen en Malmö) bekeken in hoe verre de prognoses overeenko men met de realiteit. De verkeersmodellen voor de Westerscheldetunnel gaan uit van de passage van 12.000 voer tuigen per dag met een groei van twee procent tot 2010 en daarna van één procent per jaar. Maar een grotere stijging wordt niet uitgesloten. pagina 17: tunnelrubriek Leerlingen van de basisscholen uit Eede en Cadzand konden gisteren in het Ledeltheater kennismaken met de manier waarop een to neelstuk tot stand komt. foto Peter Nicolai door René vari Stee OOSTBURG - Een kijkje ach ter de schermen in het theater en meedoen in een scène van een echt toneelstuk. Dat over kwam gistermiddag dertig leerlingen uit de groepen vijf en zes van de basisscholen in Eede en Cadzand in het Oost- burgse Ledeltheater. De kennismaking was een on derdeel van de cultuurmenu's die tien basisscholen in de ge meenten Oostburg en Sluis- Aardenburg dit schooljaar voor het eerst aan hun leerlin gen aanbieden. Cultuur Doel van de cultuurmenu's is basisschoolleerlingen voordat ze naar het voortgezet onder wijs gaan, in contact te bren gen met verschillende aspec- ten van cultuur. De voorbije maanden maakten de West Zeeuws-Vlaamse leerlingen al kennis met muziek, film, lite ratuur en beeldende kunst. Het theateronderdeel in Oost burg vormde gisteren de af sluiting van het project voor dit schooljaar, dat als proefpe riode gold. Het programma loopt nog minstens drie jaar door. Ook ziet het er naar uit dat volgend schooljaar alle 24 basisscholen uit de regio er aan deelnemen. Projectcoördinatrice J. Kra mer van de Stichting Welzijn West Zeeuws-Vlaanderen ver wacht dat de cultuurmenu's een blijvertje worden. ,,De kinderen zijn razend enthou siast. Voor de meesten is het project een eerste kennisma king met cultuur, waarvan we ook hopen dat ze er iets mee gaan doen. We proberen de kinderen als het ware een zetje in de goede richting te geven", legt ze uit. Geheim In het Ledeltheater bleef niets geheim voor de Eedese en Cad- zanase scholieren. De uitleg van de theatermedewerkers en acteurs van toneelvereniging De Plattelanders over grime, het decor, de belichting en het geluid bleef boeien tot het eind. Dat alles goed was begre pen, bleek uit de veelzeggende reactie van Jens Blondeel: „Ik weet nu ook wat een souffleuse is. Die zou ik op school ook wel willen hebben." Het meespelen in een scène van het toneelstuk Anatevka, dat De Plattelanders van avond voor de laatste keer op de planken brengen, vormde het hoogtepunt van de mid dag. „Echt heel leuk, optreden in zo'n groot theater", was de reactie van Jessica van Hol land uit Cadzand. Haar klas genote Sharon Thieiy had ook best mee willen spelen in de echte Anatevkavoorstellin- gen. „Maar dan alleen als bruid, want die heeft de mooi ste jurk", zei ze stellig. Een baantje in het Ledeltheater zag de actrice in spe overigens ook wel zitten. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Minister Pronk heeft het Terneuzense bedrijf Broomchemie gisteren in de Tweede Kamer een handreiking gedaan. Hij heeft het Rijksinsti tuut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) opdracht gege ven een eigen onderzoek te doen naar de omstreden broomhou- dende vlamvertrager FR-720. Als uit dat onderzoek blijkt dat de stof op lange termijn geen ge vaar oplevert voor mens en mi lieu, is Pronk bereid het verbod op productie, import, handel en gebruik van FR-720 direct in te trekken. Pronk blijft bij het verbod, zo lang er geen nieuwe gegevens zijn die erop wijzen dat FR-720 ongevaarlijk is. Hij zei de maat regel te betreuren, want: „Ik heb niets tegen Broomchemie of te gen de stof. Ik hoop dan ook dat het bedrijf snel voldoende in formatie levert en/of het RIVM concludeert dat de stof de mi lieutoets kan doorstaan. Zolang dat niet het geval is, moet ie mand de verantwoordelijkheid nemen." Een meerderheid in de Kamer commissie milieu steunde Pronks beslissing om de pro ductie van FR-720 voorlopig te verbieden. PvdA, SP en Groen- Links vinden dat het ministerie van Vrom juist heeft gehandeld. CDA en WD namen het tever geefs voor Broomchemie op. Volgens CDA-woordvoerder J. van den Akker schiet Pronk 'met een geweer op een mug'. Hij stelde voor Broomchemie alvast duizend ton FR-720 te laten produceren. Eind dit jaar moet dan wel het onomstotelijke be wijs geleverd zijn dat de stof geen kwaad kan. Pronk voelde daar niets voor, omdat dat een slecht voorbeeld zou zijn voor andere bedrijven. Hij erkende overigens dat FR-720 'niet de gevaarlijkste stof' is. „In die zin schiet ik met een geweer op een muisje." Technisch manager J. van der Wal van Broomchemie, aanwe zig bij het debat, was verbaasd. „Wij hebben het ministerie la ten weten welke onderzoeken wij zouden laten doen. Vrom is daar ook mee akkoord gegaan. Vervolgens komt dan het be richt dat er onvoldoende infor matie zou zijn." Van der Wal merkte nog eens op dat de provincie Zeeland en het ministerie van Verkeer en Wa terstaat wel de nodige vergun ningen hebben verleend, waar Pronk dan plotseling doorheen fietste met de Wet Milieuge vaarlijke Stoffen in de hand. Pronk legde omslachtig uit dat hij niet over één nacht ijs is ge gaan. VVD'er Th. Udo hamerde er verschillende keren op dat de Europese Commissie zich tegen dit besluit heeft gekeerd. Pronk was niet onder de indruk. Hij vindt dat Nederland een eigen verantwoordelijkheid heeft. Broomchemie zet juridische stappen tegen het besluit van Pronk voort. In andere Europe se landen is de productie van de broomhoudende vlamvertrager wel toegestaan. DEN HAAG - Minister Jorrits ma van Economische Zaken heeft zich tot in de ministerraad verzet tegen een verbod op de productie van de broomhou dende vlamvertrager FR-720 bij het Terneuzense bedrijf Broom chemie. In het kabinet heeft zij het ech ter moeten afleggen tegen haar tegenspeler, minister Pronk van Milieubeheer. Jorritsma heeft zich tot op het laatst tegen een verbod op de productie van FR-720 verzet, onder meer omdat Broomche mie al wel een vergunning had van de provincie Zeeland en ook ■het ministerie van Verkeer en Waterstaat een lozingsvergun ning had afgegeven. Pronk ba seert zijn besluit op de Wet Mi lieugevaarlijke Stoffen. Een argument van Jorritsma was ook dat in andere lidstaten van de Europese Unie de pro ductie van FR-720 wel is toege staan. Slim-Fit krijgt een nieuwe naam. Slim-Fast, Aan de producten en het plan verandert niets. Het Sllm-Fast- plan blijft een Ideale manier om af fe vallen en op gewicht te blijven! Met maaltijdvervangers die alle belangrijke voedingsstoffen van een ,.v complete maaltijd bevatten. En je vervangt maar twee maaltijden per dag. De derde H maaltijd is dan een gewone maaltijd. Voor hj tips, recepten en advies: www.sllmfast.nl, Slim «Fast, jouw manier van afvallen en op gewicht blijven. Acht voedingssupplementen goed voor lichaam en geest Davitamon Vitalis. Jouw wereld in evenwicht. Omo capsules 5.49 pak 28 stuks -4r8ö~ @3sïi ISUPER DE BOERl ALTIJD OPZOEK NAAR HET IESTE aanbieding Is geldig bij Super De Boer van 11 cm rubriek is opgenomen in aSs regionale dagbladen van NRp Dagbladen icpyge 2,1 miljoen ex.). Meer informatie e-mail. intoANRp.nl o.v.v. Nieuws Getipt Voor U' door René Hoonhorst TERNEUZEN - De zeearm de Braakman is in juni vijftig jaar afgesloten. Een gouden jubile um, waaraan niet zo maar voor bij kan worden gegaan, vinden burgemeester en wethouders van Terneuzen en de Stichting Monumenten Biervliet. Een tentoonstelling, een film en spe ciale excursies door het Braak- mangebied geven de geïnteres seerden eind juni de kans de afsluiting te herdenken. De laatste decennia hebben be stuurders en andere plannen makers nog wel eens nostal gisch teruggedacht aan de tijd dat doi-pen als Philippine, Boekhoute en Assenede nog ei gen havens hadden. Het zou toch uit het oogpunt van toeris tisch en recreatief gewin prach tig zijn als die tijd terug kwam, mijmerden ze, daarbij voorbij gaand aan het feit dat het huidi ge verkeersaanbod voor on overkomelijke moeilijkheden zou zorgen. In de jaren vijftig kwamen dat soort ideeën nooit op. Veel Zeeuws-Vlamingen be dankten de voorzienigheid op hun blote knieën, omdat de Braakman precies op tijd is af gesloten. Omrijden Ook begin jaren vijftig baalden verkeersdeelnemers er al van dat ze om van Terneuzen naar Biervliet te komen, via Philippi ne 25 kilometer om moesten rij den. Boeren klaagden over de slechte afwatering van de zee arm en schade door zout kwel. De haven van Philippine was bovendien door toenemende verzanding nauwelijks meer te bereiken. Begin 1952 werd daarom begon nen met de aanleg van een dam ten noorden van de huidige Braakmankreek en eind juni werden de laatste twee 11 'af -- Ui Al twee jaar na de drooglegging van de Braakman kon de eerste oogst worden binnengehaald. foto archief PZC caissons afgezonken. De ge meente en de Stichting Monu menten Biervliet willen de her denkingsfestiviteiten rond 30 juni houden. Wethouder J. Baart meldt dat wordt gedacht aan een ope ningsplechtigheid op vrijdag 28 juni. „Net voorafgaand aan de opening van de Havenfeesten, wat als voordeel kan hebben dat veel mensen uit de maritieme wereld toch al in Terneuzen zijn. Maar pin me nog niet op een da tum vast, omdat we bijvoor beeld nog moeten bekijken of de film over de aanleg van de Braakmandijk in het Schelde- theater kan worden vertoond", laat Baart weten. Staatsbosbeheer verzorgt in de zomer altijd al themawande- lingen in de Braakmanbossen. Deze zomer moeten de excursies in het teken van de afsluiting van de zeearm staan. Daarnaast ligt het in de bedoeling om enke le activiteiten te ontplooien in de waterfabriek bij de spaar bekkens van Delta Nutsbedrij ven. Eind juni willen de initiatiefne mers in elk geval een tentoon stelling inrichten in de Grote Kerk in de Terneuzense Noord straat. Foto's, boeken, (wa- ter)kaarten en modellen van visserschepen die destijds in de havens van Philippine en Boek houte lagen, zullen in elk geval te zien zijn. Instanties en bedrij ven als het waterschap Zeeuws- Vlaanderen, Rijkswaterstaat, Delta Nuts, Zeeland Seaports, Staatsbosbeheer en Dow Bene lux wordt gevraagd een greep in hun archieven te doen. Anekdotes Baart: „En daarnaast hopelijk veel materiaal van Zeeuws-Vla- mingen die thuis nog tastbare herinneringen aan de Braak man hebben liggen. We hopen dat juist de inwoners van het ge bied met een aantal, bijzondere objecten, verhalen en anekdotes op de proppen komt. Misschien dat we dan ook een historisch krantje kunnen samenstellen." Vondsten en verhalen kunnen worden doorgegeven aan mede werker Edwin Hamelink van Zeeland Seaports of Henny Sloover, Eemsstraat 29, Ter neuzen. door Sheila van Doorsselaer ANTWERPEN - De oorzaak van de brand die woensdag avond woedde op het met kunstmest geladen vrachtschip Star Ikebana in de haven van Antwerpen is nog niet dui delijk. In elk geval is zeker dat er geen sprake is geweest van broei van de meststoffen. De dampen die door een chemische reactie ont stonden, bleken na onderzoek niet giftig te zijn. Het Si ngaporese schip Star Ike bana lag voor anker in het Chur- chilldok en vervoerde 2600 ton kunstmeststoffen van chemie bedrijf BASF. De lading vatte woensdagavond plots vlam. Fa se twee van het rampenplan werd afgekondigd omdat er eni ge tijd sprake was van ontplof fingsgevaar. Volgens F Mon- strey van BASF moet de brand zijn ontstaan doordat de lading kunstmest in aanraking is ge weest met een zeer hete warmte bron, waarbij de temperatuur minimaal 180 graden Celcius is geweest. „We weten alleen nog niet welke warmtebron dit ge weest moet zijn", zegt Monstrey. Ook veroorzaakte de brand een chemische reactie die zorgde voor een enorme rookontwikke ling. Aanvankelijk werd ge dacht dat de rookwolken giftig door Maurits Sep TERNEUZEN - Pachters raken hun zetels kwijt in het water schap Zeeuws-Vlaanderen. Hun financiële bijdrage aan het waterschap is zo klein gewor den, dat zij niet meer als aparte categorie mogen meedoen aan de verkiezingen in november van dit jaar. Gedeputeerde T. Poppelaars zegt alles in het werk te hebben gesteld om ze in het bestuur te houden, maar heeft daarvoor geen mogelijkheid gevonden. „Dat vind ik bijzonder verve lend. Toen ik nog Statenlid was, hebben we er nog voor gezorgd dat de pachters een aparte cate gorie bleven, maar nu lukt het echt niet meer." In waterschapsbesturen zijn vijf categorieën vertegenwoor digd. De omvang van de verte genwoordiging hangt af van de belangen die een categorie heeft bij de taken van het waterschap. Hoe groter die belangen zijn, hoe groter de financiële bijdra ge is en hoe groter de zeggen schap en het aantal zetels in het bestuur. Waterschap Zeeuws- Vlaanderen is één van de laatste waarin pachters zitting hebben. Ongeveer eenderde van alle Zeeuws-Vlaamse landbouw grond wordt verpacht. Naar schatting telt de regio 1400 pachters. Zij bezetten nu twee van de dertig bestuurszetels. Uit een nieuwe berekening van de kosten die het waterschap maakt voor de verschillende ca tegorieën, blijkt dat het belang van de pachters is afgenomen Volgens Poppelaars, die het wa terschapsreglement moet wijzi gen voor de verkiezingen in no vember, is er geen ontkomen meer aan. „De grens van de financiële bijdrage van de pach ters is door het waterschapsbe stuur vastgesteld op 3,33 pro cent. De pachters komen niet verder dan 3,28 procent." MIDDELBURG - De officier van justitie in Middelburg gaat in beroep tegen het vonnis van de meervoudige kamer waarbij een Terneuzense politieman on langs werd vrijgesproken van schuld aan de aanrijding die op 20 juli 2000 de dood van de 38- jarige Peter Vermeulen uit Et- ten-Leur tot gevolg had. In eerste instantie seponeerde de officier van justitie de zaak tegen de politieman. Het Ge rechtshof in Den Haag gaf op dracht de politieman toch te vervolgen. De officier eiste ver volgens ter zitting een werk straf van honderd uur en ont zegging van de rijbevoegdheid gedurende negen maanden, waarvan drie maanden voor waardelijk. (Advertentie) INTERIEUR DESIGN Scheldestraat 25 - 29, Vlissingen, 0118-413476 waren, maar metingen wezen uit dat de rook enkel NPK (na- trium-fosfor-kalïum) bleek te bevatten. Inwoners van de dor pen Ekeren, Hoe venen, Kapel len, Mariaburg, Stabroek, Zwijndrecht en Lillo kregen het advies ramen en deuren geslo ten te houden, omdat de rook ir ritaties aan ogen en luchtwegen kon veroorzaken. De brand op het schip werd be streden vanaf het water en door de bedrijfsbrandweer van BASF. Pas rond gisterochtend vij f uur was de brand onder con trole en werd het rampenplan afgeblazen. Onlangs bereikte ons een be richt van de Middelburgse Bedrijfsvolleybal Vereni ging. De secretaresse van deze s-portieve associatie meldde dat wedstrijden die op 15 ja nuari door een stroomstoring moesten worden afgelast, zijn verschoven naar 16 april. Een van de deelnemen de teams is samengesteld uit medewerkers van Delta Nutsbedrijven. Die hebben zich dus weten te verzekeren van een time-out van drie maanden. Je reinste competi tievervalsing. Advertentie De hele wereld op je bord met KNCRR Wereldmixen! Ontdek nu zelf de Italiaanse Carne Caprese, Mississippi Gumbo en Toscaanse Pesto. Zelf hoeft u alleen vlees en verse groenten toe te voegen. Verrassend lekker, snel klaar, dus ideaal voor een doordeweekse variatie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35