PZC Fracties twijfelen over randweg iMfl De Holland geurt nog altijd naar olie en mannenzweet 13 Davitamon VITALIS Onderzoek naar veiligheid tunnel Borst afwachtend over extra afrit ziekenhuis Goes Grens 30 kilometer per uur binnenkort in elke kern Kapelle ALTEN A Raadscommissie Yerseke niet overtuigd van noodzaak zuidelijk deel SlimFit heet voortaan Slim»Fast! Werkstraf voor diefstal en heling zeeuwse almanak Time-out MIDDEN vrijdag 8 maart 2002 door Rob Paardekam YERSEKE - Het stuk randweg tussen de Postweg en de Stee- weg in Yerseke, aansluitend op de Sehuitweg, moet er komen. Daar was de commissie wonen en milieu van de gemeente Rei- merswaal het gisteren bijna unaniem over eens. Van de noodzaak voor het zuidelijke gedeelte van de randweg zijn de leden nog lang niet overtuigd. Om de verkeersproblemen in de kern van Yerseke aan te pakken door Ron Magnée BIEZELINGE - Dertig kilome ter per uur: nog voor het eind van dit jaar zal dat in elke Ka- pelse kern de maximale snel heid zijn. Dat bleek gisteren tij dens een presentatie van de Duurzaam Veilig-maatregelen in Kapelle. Het adviesbureau Witteveen +Bos hield gisteren een infor matieavond voor de bewoners van de kernen van Kapelle. Nog dit jaar worden de entrees van woongebieden in de Kapelse kernen voorzien van dertig kilo meter-borden. Op sommige plekken staan overigens al der gelijke borden, zoals in het cen trum van Kapelle. Vervolgens worden in de periode 2004 tot 2006 ook verkeersremmende voorzieningen zoals drempels en plateaus geplaatst. Elk jaar wordt aan de hand van het bud get een deel van de voorgeno men maatregelen ingevoerd. Sober fOndanks de grootschalige aan pak - in totaal worden zo'n zes tig plekken in Kapelle, Wemel- dinge, Biezelinge en Schore aangepast - is Witteveen+Bos spaarzaam geweest met drem pels en plateaus. Er wordt meer gewerkt met sobere maatrege len zoals borden en wegmarke ringen. Daarnaast zijn er nog steeds doorgaande wegen, zoals de Goessestraatweg in Kapelle, waar vijftig kilometer per uur de maximale snelheid blijft. Dit zijn historisch gegroeide, door gaande wegen waar een maxi mum van dertig kilometer het verkeer te veel zou belemeren. Functies Verantwoordelijk voor de uit werking van het plan is B. Kou- wenberg van het Witteveen +Bos. Hij is al sinds jaren in de weer voor de gemeente Kapelle. ,,We hebben eerst een zoge noemd wegencategoriserings- plan gemaakt", legt Kouwen- berg uit. ,,Je kent in zo'n plan functies toe aan aan wegen. Gaat het om een straat in een verblijfsgebied of een door gaande weg? Hierop is vervol gens een uitwerkingsplan ge maakt waarop we reacties op hebben gehad. Die hebben we in de plannen verwerkt." Tijdens de presentatie van gis teren konden de bewoners van Kapelle de uiteindelijke plan nen zien. De uitwerking ligt na genoeg vast, hoewel op details de opzet nog kan worden aange past. „Wanneer iemand met een suggestie komt voor een uitrit constructie in plaats van een plateau, wordt daar altijd seri eus over nagedacht. En een me vrouw kwam vanavond zelfs met een eigengemaakte teke ning van een gevaarlijke wegsi- tuatie. Daar gaan we natuurlijk nog even naar kijken." (Advertentie) Slim-Fit krijgt een nieuwe naam: Slim-Fast. Aan de producten en het plan verandert niets. Het Slim-Fast- plan blijft een ideale manier om af te vallen en op gewicht te blijvenl Met maaltijdvervangers die alle belangrijke voedingsstoffen van een complete maaltijd bevatten. En je vervangt maar twee maaltijden per dag. De derde n -]p maaltijd is dan een gewone maaltijd. Voor 2^, tips. recepten en advies: www.slimfast.nl. tl 'j* Slim «Fast, jouw manier van afvallen en op gewicht blijven. Acht voedingssupplementen goed voor lichaam en geest Davitamon Vitalis. Jouw wereld in evenwicht. Omo capsules 5.49 pak 28 stuks -4r8D" ISUPER DE BOERl ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE Deze aanbieding is geldig bi| Super De 8c Deze rubriek ts opgenomen In alle regionale? dagbladen van NRp Dagbladen (oplag© 2.1 miljoen ex.). Meer inlormalie: e-mail: (nfo@NRp.nl o.v.v. Nieuws Gelipt Voor U! zou er ten westen van de plaats een randweg moeten komen. Feitelijk bestaat die randweg uit drie delen. Ten eerste het stuk tussen de Postweg en de Steeweg: dit deel is noodzake lijk, omdat het als ontsluiting gaat dienen voor de nieuwe wij ken Steehof en Deurloohoek. Het tweede deel is dat tussen de Breeweg en de Zweedijkseweg en het derde loopt van de Zweedijkseweg tot aan de Mo lendijk. De discussie ging gisteren voor al over de eerste twee delen. Het stuk randweg tussen de Zweedijkseweg en de Molendijk is de komende tien jaar zeker niet aan de orde en veel raadsle den zinspeelden er gisteren al op dat het er misschien nooit komt. Alleen M. van der Meij- den (WD) opperde het plan om de hele randweg, dus van de Postweg tot de Molendijk, in één keer aan te leggen. Als dat niet gebeurt, voorziet ze grote pro blemen op de Welleweg en de Grintweg, omdat het verkeer daar langs zal moeten om op de randweg te komen. Die zou pas beginnen bij de Zweedijkseweg. Veel andere commissieleden spraken hun twijfels uit over het gedeelte tussen de Zweedijkse weg en de Breeweg, dat achter de toekomstige sportvelden moet gaan lopen. Velen twijfe len er aan of het verkeer straks werkelijk de randweg gaat ne men. „Het vrachtverkeer dat naar de Burenpolder moet, neemt echt niet de randweg", stelde A. Jumelet (Christen- Unie). Volgens P Koeman (CDA) zal ook het meeste be stemmingsverkeer de randweg mijden. Voordeliger G. van Hogendorp van het RBOI, dat een nut- en nood- zaakonderzoek naar de rand weg gaat uitvoeren, stelde dat de gemeente de randweg een be tere concurrentiepositie zou moeten bieden, zodat het voor deliger wordt om hem te nemen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen De hallen en kleedkamers van de voormalige ijzergieterij in Bergen op Zoom liggen er verlaten bij, al hangt de zweem van hardwer kende mannen nog in de lucht. foto's Willem Mieras door Anita Hoekman BERGEN OP ZOOM - Het moet ooit op een luidruchtig mierennest hebben geleken. Met honderden hardwerkende mannen die door elkaar lie pen. Maar de oude ijzergieterij De Holland in Bergen op Zoom is nu verlaten. De ene hal lijkt al jaren leeg te staan met een centimeters dikke laag stof en roet op de vloer. In een an dere hal ruik je de werkende mannen nog alsof ze er vorige week nog hard gewerkt heb ben. De prikklok is weg, maar de ponskaarten hangen er nog, net als de overals, schoenen en helmen Toch is er lange tijd geen mens meer geweest. De verschillende hallen horen nu toe aan een paar vogels die er onderdak hebben gevonden tegen de harde wind. Duiven vliegen verschrikt op als we de fabriekshal binnenstappen. Het geklepper van de kapotte ventilator, het in de wind be wegen van een touw en de steeds openklappende vuur- vertragende deuren boezemen ze al lang geen angst meer in. Maar mensen zijn hier al lang niet meer geweest. In 1916 verrees op deze plek de eerste fabriekshal. In 1981 sloot de ijzergieterij zijn deu ren. Na die tijd werd er nog wel gewerkt in de fabriek tot zo'n jaar geleden de laatste werk lieden er schaft hielden, Deze zomer gaat het gehele complex tegen de vlakte om plaats te maken voor woningen. Mannenzweet De grote deuren waardoor het spoorlijntje naar buiten loopt staan wagenwijd open en de wind heeft vrij spel in de fa briek. Maar toch hangt er in de grote hal nog de geur van smeerolie. Hier en daar vang je ook zwemen van mannen zweet op. Dat De Holland ooit een echte mannenwereld was, wordt al snel duidelijk. In de ondergelopen opslagruimte drijven posters met niets ver hullende dames en een ver geelde Telegraaf uit 1982. Ook in de hoek waar ooit de bank werkers moeten hebben ge staan, glimlachen naakte da mes de lege fabriekshal toe. Aan de andere kant hangt een kerstkaart. 'Alleen voor de hardwerkende bankwer kers, Corry' staat er op ge schreven. Met uitzicht op de vriendelijke dames en een enkele voetbal poster van Feyenoord dronken de mannen hun bakje oplos- koffie. Later op de dag slurp ten ze nog een bakje soep naar binnen. Chinese Kip. De pak jes komen tevoorschijn uit een niet opgeruimd ladenkastje. In de kantine valt al lang niets meer te halen. Er staat alleen nog een eenzame stoel. De keu kenkastjes achter de bar staan wagenwijd open en zijn stuk voor stuk leeg. Sommige scharnieren hebben het bege ven en de deuren piepen ter wijl ze heen en weer schomme len. Woede Aan de kantine grenst de kleedkamer waar het licht nog brandt. Alsof de laatste man het gisteren is vergeten uit te doen. De regen is door de open deuren naar binnen gekomen. Zonder laarzen kun je er niet doorheen. Het lijkt erop dat er de laatste dag in de kleedka mer óf een feest óf een grote woede-uitbarsting is geweest. De werklieden hebben de overalls uitgetrokken en op de grond gesmeten. In het water struikel je over de stalen neu zen van rondslingerende werkschoenen en bij de dou ches drijft een lichtgroene handdoek en een flesje goed kope aftershave. Sommige mannen hebben hun werkkle- ren verzameld en in doorzich tige vuilniszakken in de hoek gegooid. De kleren liggen al zo lang in de vochtige kamer dat de schimmel er vat op heeft ge kregen. Op het kapotte prik bord hangt eenbriefje uit 1999 dat iemand met de VUT is ge gaan. De directie geeft een feestje. De vloeren van de fabriekshal len zien zwart van olie en stof Hier en daar zie je een lichte plek waar zand is neergegooid onder machines die al lang zijn weggehaald. Grote gaten in de grond zijn achtergebleven; zo veel dat je op moet passen waar je loopt. In de meeste staat een laag oranje beschim meld water, In een van de ach terste hallen zijn de gaten zo groot dat ze meer weg hebben van bunkers. Het is er donker binnen. Zo donker dat je door de> smalle opening niet alle hoeken kunt zien. Er kan zich van alles schuil houden. Sirene De fabriekshallen ruiken al leen nog naar de bedrijvig heid. Ze zien er verder verlaten uit. Maar in het laboratorium kunnen ze na te hebben afge stoft zo weer aan de slag. En ook de lockers in de kleedka mer staan te wachten tot de ar beiders zich weer komen mel den na een lange vakantie. Net voor het middaguur vult een harde sirene de grote hallen van De Holland. Het is schaft tijd. door het nemen van extra ver keersmaatregelen die een rit door de kern onaantrekkelijk maken. Ook mag er op de rand weg straks twintig kilometer per uur harder worden gereden dan in de kern van Yerseke, die op korte termijn wordt omge doopt tot dertig-kilometerzone. Al met al gaven de meeste com missieleden aan dat ze het nut- en noodzaakonderzoek af wachten voordat ze een goede afweging over het deel tussen de Zweedijkseweg en de Breeweg kunnen maken. Over de nood zaak van het stuk randweg tus sen de Steeweg en de Postweg waren de leden het vrijwel una niem eens. door Wout Bareman TERNEUZEN - De NV Wester- scheldetunnel heeft de onder zoeksbureaus Holland Railcon sult en TNO Technische Menskunde opdracht gegeven onderzoek te verrichten naar de veiligheid in de tunnel. Daarbij gaat het vooral om de wijze waarop mensen die nauw be trokken zijn bij de dagelijkse gang van zaken (operators) en de hulpdiensten reageren bij een ongeval of calamiteit. De Westerscheldetunnel staat nu internationaal al bekend als uitermate veilig. Dat heeft alles te maken met de twee geschei den rijrichtingen, met de dwars verbindingen om de 250 meter en de hittewerende bekleding, die een hitte tot 13 5 0 graden kan weerstaan. Maar de tunneldi rectie wil ook op ander gebied de veiligheid optimaliseren. Uit eerder onderzoek van TNO is gebleken dat gebruikers van een tunnel bij nadering en het inrij den van de verbinding plotse ling ander rijgedrag vertonen. Er is sprake van enige onzeker heid en dat leidt tot bijvoor beeld verkrampt rijden en een matiging van de snelheid. Onbehaaglijk Daarbij spelen factoren als de lengte, het type tunnel (onder een waterweg, door een rots of ondergronds in een stad), de bochten en hellingen in de tun nelbuis en de aankleding een rol. Volgens TNO is de kritische afstand van een tunnel twee ki lometer. Is de verbinding langer, dan maakt zich van veel gebrui kers een onbehaaglijk gevoel meester. De NV Westerscheldetunnel laat niets aan het toeval over en wil dat al die zaken nu verder worden onderzocht, zodat pas sende maatregelen kunnen wor den genomen. Holland Railcon sult gaat een virtual reality programma voor de tunnel en directe omgeving ontwerpen, waarmee de toekomstige tun neloperators kunnen worden getraind voor alle mogelijke on gewenste situaties in de tunnel, zoals ongevallen en branden. Het trainingsprogramma is ook bestemd voor de hulpdiensten. TNO maakt een analyse van de taken van de operator in het be dieningscentrum van de tunnel, de wijze waarop hij menselij kerwijs reageert op een ongeluk en de mogelijke gevolgen van een verkeerde inschatting. Ook die analyse moet leiden tot voorstellen voor de opleiding, training en werkomstandighe den. TNO onderzoekt ook de leesbaarheid van de bebording, onder meer op het Tolplein. De NV Westerscheldetunnel heeft het afgelopen jaar uitge breid onderzoek gedaan naar de verkeersstromen. Hoewel die moeilijk te voorspellen zijn, is aan de hand van een aantal voorbeelden (Zeelandbrug, de Storebaeltbrug in Denemarken en de Oresund tussen Kopenha gen en Malmö) bekeken in hoe verre de prognoses overeenko men met de realiteit. De verkeersmodellen voor de Westerscheldetunnel gaan uit van de passage van 12.000 voer tuigen per dag met een groei van twee procent tot 2010 en daarna van één procent per jaar. Maar een grotere stijging wordt niet uitgesloten. pagina 17: tunnelrubriek (Advertentie) 1 NTERI EUR MR DESIGN '-«V'r Scheldestraat 25 - 29, Vlissingen, 0118-413476 door Harmen van der Werf GOES - De provincie laat bin nenkort een studie uitvoeren naar de zin en de haalbaarheid van een extra afrit langs de rijksweg A58 voor ambulance vervoer naar het ziekenhuis in Goes. Minister Borst (volksgezond heid) wil de resultaten van die studie afwachten, heeft zij deze week geantwoord op vragen van de WD-Kamerleden J. Ge luk en A. van Blerck-Woerd- man. Geluk en Van Blerck-Woerd- man trokken nogal van leer in hun vragen. Zij spraken verwij tend over 'stroperige, bestuur lijke onmacht van overheden, ziekenhuizen en zorgverzeke raars' rond de aanleg van een extra afrit voor het Goese zie kenhuis. Begin 2000 was dat idee al geopperd op een discus siebijeenkomst over de toe komst van het ziekenhuis in Zierikzee. Sluiting van Zierik- zee lijkt onvermijdelijk, luidde daar de conclusie, maar dan moet er wel een snellere ambu lanceverbinding met Goes ko men. Minister Borst reageert in haar antwoorden niet op de kritiek. Zij meldt slechts feiten. Dat de provincie onlangs een plan voor de bereikbaarheid van zorg voorzieningen op Schouwen- Duiveland heeft ingediend. En dat de extra afrit onderdeel uit maakt van dat voorstel. De tijd winst die zo'n afrit kan opleve ren, is volgens Borst één a zes minuten. Of zo'n afrit er echt moet komen en hoe, is volgens Borst nog een kwestie van overleg tussen Rijkswaterstaat, haar eigen mi nisterie en de provincie. Maar eerst moet er een studie komen, naar onder meer de voor- en na delen van de extra afrit, de kos ten en eventuele alternatieven. Ook moet in kaart worden ge bracht welke procedures nog doorlopen moeten worden om tot aanleg over te gaan. Wellicht moet het bestemmingsplan ge wijzigd worden. Er moet zeker grond aangekocht worden. De studie moet al in april gereed zijn. De betrokken bestuurders zijn daarna aan zet. Als tot aan leg wordt besloten, kan de afrit er op z'n vroegst volgend jaar klaar zijn. MIDDELBURG - Een 49-jarige Vlissinger is deze week in Mid delburg voor diefstallen en he ling veroordeeld tot 120 uur werkstraf. Zijn 29-jarige mededader uit Vlissingen kreeg 56 uur onbe taalde arbeid opgelegd. Beide verdachten zaten nog in hun proeftijd toen ze oktober vorig jaar in hun woonplaats een jas en een fiets stalen. De oudste da der had vorig jaar maart ook nog gereedschap, kranen en slo ten die van diefstal afkomstig waren, geheeld. Politierechter A. Gaakeer hield er rekening mee dat de Vlissin- gers negen dagen in voorarrest hadden gezeten en vond een werkstraf voor het duo een juis te sanctie. Officier van justitie R. Jeuken eiste twee maanden gevange nisstraf tegen de oudste ver dachte en vier weken cel tegen de 29-jarige Vlissinger. Onlangs bereikte ons een be richt van de Middelburgse Bedrijfsvolleybal Vereni ging. De secretaresse van deze sportieve associatie meldde dat wedstrijden die op 15 ja nuari door een stroomstoring moesten worden afgelast, zijn verschoven naar 16 april. Een van de deelnemen de teams is samengesteld uit medewerkers van Delta Nutsbedrijven. Die hebben zich dus weten te verzekeren van een time-out van drie maanden. Je reinste competi tievervalsing. De hele wereld op je bord met KNORR Wereldmixen! Ontdek nu zelf de Italiaanse Carne Caprese, Mississippi Gumbo en Toscaanse Pesto. Zelf hoeft u alleen vlees en verse groenten toe te voegen. Verrassend lekker, snel klaar, dus ideaal voor een doordeweekse variatie. ra'UW tiCHAAM Söit Efl GtZOHD UAI Of LIWQfTIKE ACH'tO 5CH0QH- ZOAISUZEVOT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25