PZC
Fracties twijfelen over randweg
iMfl
De Holland geurt nog altijd
naar olie en mannenzweet
13
Davitamon VITALIS
Onderzoek naar
veiligheid tunnel
Borst afwachtend
over extra afrit
ziekenhuis Goes
Grens 30 kilometer
per uur binnenkort
in elke kern Kapelle
ALTEN A
Raadscommissie Yerseke niet overtuigd van noodzaak zuidelijk deel
SlimFit heet voortaan Slim»Fast!
Werkstraf voor
diefstal en heling
zeeuwse almanak
Time-out
MIDDEN
vrijdag 8 maart 2002
door Rob Paardekam
YERSEKE - Het stuk randweg
tussen de Postweg en de Stee-
weg in Yerseke, aansluitend op
de Sehuitweg, moet er komen.
Daar was de commissie wonen
en milieu van de gemeente Rei-
merswaal het gisteren bijna
unaniem over eens. Van de
noodzaak voor het zuidelijke
gedeelte van de randweg zijn de
leden nog lang niet overtuigd.
Om de verkeersproblemen in de
kern van Yerseke aan te pakken
door Ron Magnée
BIEZELINGE - Dertig kilome
ter per uur: nog voor het eind
van dit jaar zal dat in elke Ka-
pelse kern de maximale snel
heid zijn. Dat bleek gisteren tij
dens een presentatie van de
Duurzaam Veilig-maatregelen
in Kapelle.
Het adviesbureau Witteveen
+Bos hield gisteren een infor
matieavond voor de bewoners
van de kernen van Kapelle. Nog
dit jaar worden de entrees van
woongebieden in de Kapelse
kernen voorzien van dertig kilo
meter-borden. Op sommige
plekken staan overigens al der
gelijke borden, zoals in het cen
trum van Kapelle. Vervolgens
worden in de periode 2004 tot
2006 ook verkeersremmende
voorzieningen zoals drempels
en plateaus geplaatst. Elk jaar
wordt aan de hand van het bud
get een deel van de voorgeno
men maatregelen ingevoerd.
Sober
fOndanks de grootschalige aan
pak - in totaal worden zo'n zes
tig plekken in Kapelle, Wemel-
dinge, Biezelinge en Schore
aangepast - is Witteveen+Bos
spaarzaam geweest met drem
pels en plateaus. Er wordt meer
gewerkt met sobere maatrege
len zoals borden en wegmarke
ringen. Daarnaast zijn er nog
steeds doorgaande wegen, zoals
de Goessestraatweg in Kapelle,
waar vijftig kilometer per uur
de maximale snelheid blijft. Dit
zijn historisch gegroeide, door
gaande wegen waar een maxi
mum van dertig kilometer het
verkeer te veel zou belemeren.
Functies
Verantwoordelijk voor de uit
werking van het plan is B. Kou-
wenberg van het Witteveen
+Bos. Hij is al sinds jaren in de
weer voor de gemeente Kapelle.
,,We hebben eerst een zoge
noemd wegencategoriserings-
plan gemaakt", legt Kouwen-
berg uit. ,,Je kent in zo'n plan
functies toe aan aan wegen.
Gaat het om een straat in een
verblijfsgebied of een door
gaande weg? Hierop is vervol
gens een uitwerkingsplan ge
maakt waarop we reacties op
hebben gehad. Die hebben we in
de plannen verwerkt."
Tijdens de presentatie van gis
teren konden de bewoners van
Kapelle de uiteindelijke plan
nen zien. De uitwerking ligt na
genoeg vast, hoewel op details
de opzet nog kan worden aange
past. „Wanneer iemand met een
suggestie komt voor een uitrit
constructie in plaats van een
plateau, wordt daar altijd seri
eus over nagedacht. En een me
vrouw kwam vanavond zelfs
met een eigengemaakte teke
ning van een gevaarlijke wegsi-
tuatie. Daar gaan we natuurlijk
nog even naar kijken."
(Advertentie)
Slim-Fit krijgt een nieuwe naam: Slim-Fast. Aan de producten en het
plan verandert niets. Het Slim-Fast- plan blijft een ideale manier om
af te vallen en op gewicht te blijvenl Met maaltijdvervangers die
alle belangrijke voedingsstoffen van een
complete maaltijd bevatten. En je vervangt
maar twee maaltijden per dag. De derde n -]p
maaltijd is dan een gewone maaltijd. Voor 2^,
tips. recepten en advies: www.slimfast.nl. tl 'j*
Slim «Fast, jouw manier van afvallen en op gewicht blijven.
Acht voedingssupplementen goed
voor lichaam en geest
Davitamon Vitalis. Jouw wereld in evenwicht.
Omo capsules 5.49
pak 28 stuks -4r8D"
ISUPER DE BOERl
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE
Deze aanbieding is geldig bi| Super De 8c
Deze rubriek ts opgenomen In alle regionale? dagbladen van NRp Dagbladen
(oplag© 2.1 miljoen ex.). Meer inlormalie: e-mail: (nfo@NRp.nl o.v.v. Nieuws Gelipt Voor U!
zou er ten westen van de plaats
een randweg moeten komen.
Feitelijk bestaat die randweg
uit drie delen. Ten eerste het
stuk tussen de Postweg en de
Steeweg: dit deel is noodzake
lijk, omdat het als ontsluiting
gaat dienen voor de nieuwe wij
ken Steehof en Deurloohoek.
Het tweede deel is dat tussen de
Breeweg en de Zweedijkseweg
en het derde loopt van de
Zweedijkseweg tot aan de Mo
lendijk.
De discussie ging gisteren voor
al over de eerste twee delen. Het
stuk randweg tussen de
Zweedijkseweg en de Molendijk
is de komende tien jaar zeker
niet aan de orde en veel raadsle
den zinspeelden er gisteren al
op dat het er misschien nooit
komt. Alleen M. van der Meij-
den (WD) opperde het plan om
de hele randweg, dus van de
Postweg tot de Molendijk, in één
keer aan te leggen. Als dat niet
gebeurt, voorziet ze grote pro
blemen op de Welleweg en de
Grintweg, omdat het verkeer
daar langs zal moeten om op de
randweg te komen. Die zou pas
beginnen bij de Zweedijkseweg.
Veel andere commissieleden
spraken hun twijfels uit over het
gedeelte tussen de Zweedijkse
weg en de Breeweg, dat achter
de toekomstige sportvelden
moet gaan lopen. Velen twijfe
len er aan of het verkeer straks
werkelijk de randweg gaat ne
men. „Het vrachtverkeer dat
naar de Burenpolder moet,
neemt echt niet de randweg",
stelde A. Jumelet (Christen-
Unie). Volgens P Koeman
(CDA) zal ook het meeste be
stemmingsverkeer de randweg
mijden.
Voordeliger
G. van Hogendorp van het
RBOI, dat een nut- en nood-
zaakonderzoek naar de rand
weg gaat uitvoeren, stelde dat
de gemeente de randweg een be
tere concurrentiepositie zou
moeten bieden, zodat het voor
deliger wordt om hem te nemen.
Dat zou bijvoorbeeld kunnen
De hallen en kleedkamers van de voormalige ijzergieterij in Bergen op Zoom liggen er verlaten bij, al hangt de zweem van hardwer
kende mannen nog in de lucht. foto's Willem Mieras
door Anita Hoekman
BERGEN OP ZOOM - Het
moet ooit op een luidruchtig
mierennest hebben geleken.
Met honderden hardwerkende
mannen die door elkaar lie
pen. Maar de oude ijzergieterij
De Holland in Bergen op Zoom
is nu verlaten. De ene hal lijkt
al jaren leeg te staan met een
centimeters dikke laag stof en
roet op de vloer. In een an
dere hal ruik je de werkende
mannen nog alsof ze er vorige
week nog hard gewerkt heb
ben.
De prikklok is weg, maar de
ponskaarten hangen er nog,
net als de overals, schoenen en
helmen Toch is er lange tijd
geen mens meer geweest. De
verschillende hallen horen nu
toe aan een paar vogels die er
onderdak hebben gevonden
tegen de harde wind. Duiven
vliegen verschrikt op als we de
fabriekshal binnenstappen.
Het geklepper van de kapotte
ventilator, het in de wind be
wegen van een touw en de
steeds openklappende vuur-
vertragende deuren boezemen
ze al lang geen angst meer in.
Maar mensen zijn hier al lang
niet meer geweest.
In 1916 verrees op deze plek de
eerste fabriekshal. In 1981
sloot de ijzergieterij zijn deu
ren. Na die tijd werd er nog wel
gewerkt in de fabriek tot zo'n
jaar geleden de laatste werk
lieden er schaft hielden, Deze
zomer gaat het gehele complex
tegen de vlakte om plaats te
maken voor woningen.
Mannenzweet
De grote deuren waardoor het
spoorlijntje naar buiten loopt
staan wagenwijd open en de
wind heeft vrij spel in de fa
briek. Maar toch hangt er in de
grote hal nog de geur van
smeerolie. Hier en daar vang je
ook zwemen van mannen
zweet op. Dat De Holland ooit
een echte mannenwereld was,
wordt al snel duidelijk. In de
ondergelopen opslagruimte
drijven posters met niets ver
hullende dames en een ver
geelde Telegraaf uit 1982. Ook
in de hoek waar ooit de bank
werkers moeten hebben ge
staan, glimlachen naakte da
mes de lege fabriekshal toe.
Aan de andere kant hangt
een kerstkaart. 'Alleen voor
de hardwerkende bankwer
kers, Corry' staat er op ge
schreven.
Met uitzicht op de vriendelijke
dames en een enkele voetbal
poster van Feyenoord dronken
de mannen hun bakje oplos-
koffie. Later op de dag slurp
ten ze nog een bakje soep naar
binnen. Chinese Kip. De pak
jes komen tevoorschijn uit een
niet opgeruimd ladenkastje.
In de kantine valt al lang niets
meer te halen. Er staat alleen
nog een eenzame stoel. De keu
kenkastjes achter de bar staan
wagenwijd open en zijn stuk
voor stuk leeg. Sommige
scharnieren hebben het bege
ven en de deuren piepen ter
wijl ze heen en weer schomme
len.
Woede
Aan de kantine grenst de
kleedkamer waar het licht nog
brandt. Alsof de laatste man
het gisteren is vergeten uit te
doen. De regen is door de open
deuren naar binnen gekomen.
Zonder laarzen kun je er niet
doorheen. Het lijkt erop dat er
de laatste dag in de kleedka
mer óf een feest óf een grote
woede-uitbarsting is geweest.
De werklieden hebben de
overalls uitgetrokken en op de
grond gesmeten. In het water
struikel je over de stalen neu
zen van rondslingerende
werkschoenen en bij de dou
ches drijft een lichtgroene
handdoek en een flesje goed
kope aftershave. Sommige
mannen hebben hun werkkle-
ren verzameld en in doorzich
tige vuilniszakken in de hoek
gegooid. De kleren liggen al zo
lang in de vochtige kamer dat
de schimmel er vat op heeft ge
kregen. Op het kapotte prik
bord hangt eenbriefje uit 1999
dat iemand met de VUT is ge
gaan. De directie geeft een
feestje.
De vloeren van de fabriekshal
len zien zwart van olie en stof
Hier en daar zie je een lichte
plek waar zand is neergegooid
onder machines die al lang zijn
weggehaald. Grote gaten in de
grond zijn achtergebleven; zo
veel dat je op moet passen
waar je loopt. In de meeste
staat een laag oranje beschim
meld water, In een van de ach
terste hallen zijn de gaten zo
groot dat ze meer weg hebben
van bunkers. Het is er donker
binnen. Zo donker dat je door
de> smalle opening niet alle
hoeken kunt zien. Er kan zich
van alles schuil houden.
Sirene
De fabriekshallen ruiken al
leen nog naar de bedrijvig
heid. Ze zien er verder verlaten
uit. Maar in het laboratorium
kunnen ze na te hebben afge
stoft zo weer aan de slag. En
ook de lockers in de kleedka
mer staan te wachten tot de ar
beiders zich weer komen mel
den na een lange vakantie. Net
voor het middaguur vult een
harde sirene de grote hallen
van De Holland. Het is schaft
tijd.
door het nemen van extra ver
keersmaatregelen die een rit
door de kern onaantrekkelijk
maken. Ook mag er op de rand
weg straks twintig kilometer
per uur harder worden gereden
dan in de kern van Yerseke, die
op korte termijn wordt omge
doopt tot dertig-kilometerzone.
Al met al gaven de meeste com
missieleden aan dat ze het nut-
en noodzaakonderzoek af
wachten voordat ze een goede
afweging over het deel tussen de
Zweedijkseweg en de Breeweg
kunnen maken. Over de nood
zaak van het stuk randweg tus
sen de Steeweg en de Postweg
waren de leden het vrijwel una
niem eens.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De NV Wester-
scheldetunnel heeft de onder
zoeksbureaus Holland Railcon
sult en TNO Technische
Menskunde opdracht gegeven
onderzoek te verrichten naar de
veiligheid in de tunnel. Daarbij
gaat het vooral om de wijze
waarop mensen die nauw be
trokken zijn bij de dagelijkse
gang van zaken (operators) en
de hulpdiensten reageren bij
een ongeval of calamiteit.
De Westerscheldetunnel staat
nu internationaal al bekend als
uitermate veilig. Dat heeft alles
te maken met de twee geschei
den rijrichtingen, met de dwars
verbindingen om de 250 meter
en de hittewerende bekleding,
die een hitte tot 13 5 0 graden kan
weerstaan. Maar de tunneldi
rectie wil ook op ander gebied
de veiligheid optimaliseren. Uit
eerder onderzoek van TNO is
gebleken dat gebruikers van een
tunnel bij nadering en het inrij
den van de verbinding plotse
ling ander rijgedrag vertonen.
Er is sprake van enige onzeker
heid en dat leidt tot bijvoor
beeld verkrampt rijden en een
matiging van de snelheid.
Onbehaaglijk
Daarbij spelen factoren als de
lengte, het type tunnel (onder
een waterweg, door een rots of
ondergronds in een stad), de
bochten en hellingen in de tun
nelbuis en de aankleding een
rol. Volgens TNO is de kritische
afstand van een tunnel twee ki
lometer. Is de verbinding langer,
dan maakt zich van veel gebrui
kers een onbehaaglijk gevoel
meester.
De NV Westerscheldetunnel
laat niets aan het toeval over en
wil dat al die zaken nu verder
worden onderzocht, zodat pas
sende maatregelen kunnen wor
den genomen. Holland Railcon
sult gaat een virtual reality
programma voor de tunnel en
directe omgeving ontwerpen,
waarmee de toekomstige tun
neloperators kunnen worden
getraind voor alle mogelijke on
gewenste situaties in de tunnel,
zoals ongevallen en branden.
Het trainingsprogramma is ook
bestemd voor de hulpdiensten.
TNO maakt een analyse van de
taken van de operator in het be
dieningscentrum van de tunnel,
de wijze waarop hij menselij
kerwijs reageert op een ongeluk
en de mogelijke gevolgen van
een verkeerde inschatting. Ook
die analyse moet leiden tot
voorstellen voor de opleiding,
training en werkomstandighe
den. TNO onderzoekt ook de
leesbaarheid van de bebording,
onder meer op het Tolplein.
De NV Westerscheldetunnel
heeft het afgelopen jaar uitge
breid onderzoek gedaan naar de
verkeersstromen. Hoewel die
moeilijk te voorspellen zijn, is
aan de hand van een aantal
voorbeelden (Zeelandbrug, de
Storebaeltbrug in Denemarken
en de Oresund tussen Kopenha
gen en Malmö) bekeken in hoe
verre de prognoses overeenko
men met de realiteit.
De verkeersmodellen voor de
Westerscheldetunnel gaan uit
van de passage van 12.000 voer
tuigen per dag met een groei van
twee procent tot 2010 en daarna
van één procent per jaar. Maar
een grotere stijging wordt niet
uitgesloten.
pagina 17: tunnelrubriek
(Advertentie)
1 NTERI EUR MR DESIGN
'-«V'r
Scheldestraat 25 - 29, Vlissingen, 0118-413476
door Harmen van der Werf
GOES - De provincie laat bin
nenkort een studie uitvoeren
naar de zin en de haalbaarheid
van een extra afrit langs de
rijksweg A58 voor ambulance
vervoer naar het ziekenhuis in
Goes.
Minister Borst (volksgezond
heid) wil de resultaten van die
studie afwachten, heeft zij deze
week geantwoord op vragen
van de WD-Kamerleden J. Ge
luk en A. van Blerck-Woerd-
man.
Geluk en Van Blerck-Woerd-
man trokken nogal van leer in
hun vragen. Zij spraken verwij
tend over 'stroperige, bestuur
lijke onmacht van overheden,
ziekenhuizen en zorgverzeke
raars' rond de aanleg van een
extra afrit voor het Goese zie
kenhuis. Begin 2000 was dat
idee al geopperd op een discus
siebijeenkomst over de toe
komst van het ziekenhuis in
Zierikzee. Sluiting van Zierik-
zee lijkt onvermijdelijk, luidde
daar de conclusie, maar dan
moet er wel een snellere ambu
lanceverbinding met Goes ko
men.
Minister Borst reageert in haar
antwoorden niet op de kritiek.
Zij meldt slechts feiten. Dat de
provincie onlangs een plan voor
de bereikbaarheid van zorg
voorzieningen op Schouwen-
Duiveland heeft ingediend. En
dat de extra afrit onderdeel uit
maakt van dat voorstel. De tijd
winst die zo'n afrit kan opleve
ren, is volgens Borst één a zes
minuten.
Of zo'n afrit er echt moet komen
en hoe, is volgens Borst nog een
kwestie van overleg tussen
Rijkswaterstaat, haar eigen mi
nisterie en de provincie. Maar
eerst moet er een studie komen,
naar onder meer de voor- en na
delen van de extra afrit, de kos
ten en eventuele alternatieven.
Ook moet in kaart worden ge
bracht welke procedures nog
doorlopen moeten worden om
tot aanleg over te gaan. Wellicht
moet het bestemmingsplan ge
wijzigd worden. Er moet zeker
grond aangekocht worden.
De studie moet al in april gereed
zijn. De betrokken bestuurders
zijn daarna aan zet. Als tot aan
leg wordt besloten, kan de afrit
er op z'n vroegst volgend jaar
klaar zijn.
MIDDELBURG - Een 49-jarige
Vlissinger is deze week in Mid
delburg voor diefstallen en he
ling veroordeeld tot 120 uur
werkstraf.
Zijn 29-jarige mededader uit
Vlissingen kreeg 56 uur onbe
taalde arbeid opgelegd. Beide
verdachten zaten nog in hun
proeftijd toen ze oktober vorig
jaar in hun woonplaats een jas
en een fiets stalen. De oudste da
der had vorig jaar maart ook
nog gereedschap, kranen en slo
ten die van diefstal afkomstig
waren, geheeld.
Politierechter A. Gaakeer hield
er rekening mee dat de Vlissin-
gers negen dagen in voorarrest
hadden gezeten en vond een
werkstraf voor het duo een juis
te sanctie.
Officier van justitie R. Jeuken
eiste twee maanden gevange
nisstraf tegen de oudste ver
dachte en vier weken cel tegen
de 29-jarige Vlissinger.
Onlangs bereikte ons een be
richt van de Middelburgse
Bedrijfsvolleybal Vereni
ging.
De secretaresse van deze
sportieve associatie meldde
dat wedstrijden die op 15 ja
nuari door een stroomstoring
moesten worden afgelast,
zijn verschoven naar 16
april. Een van de deelnemen
de teams is samengesteld uit
medewerkers van Delta
Nutsbedrijven. Die hebben
zich dus weten te verzekeren
van een time-out van drie
maanden. Je reinste competi
tievervalsing.
De hele wereld op je bord met KNORR Wereldmixen!
Ontdek nu zelf de Italiaanse Carne Caprese,
Mississippi Gumbo en Toscaanse Pesto.
Zelf hoeft u alleen vlees en verse
groenten toe te voegen.
Verrassend lekker, snel klaar, dus
ideaal voor een doordeweekse
variatie.
ra'UW tiCHAAM Söit Efl GtZOHD
UAI Of LIWQfTIKE ACH'tO
5CH0QH- ZOAISUZEVOT