iiiïifii!
'w6:>
iiiii
Geen plafond aan prijs van
JSF
m
Tee ven frontman Leefbaar Nederland
Brugman
Harmonicabus voor
brommobielen door
W esterscheldetunnel
Enige garantie is dat Nederland niet meer betaalt dan Amerikanen zelf
Taxi-protest in Argentinië
HULST ZONDAG GEOPEND!
LAATSTE DAGEN!
I GRATIS
Kiekjes tegen bruut veetransport
Medicijnen te duur door reclame
SPD in opspraak door corruptie
Bidsnoeren aan de muur
Hockeyers zijn wereldtitel kwijt
Hezbollah
trekt op met
Palestijnen
Neem nu een proefabonnement
Zes weken voor 15,-
11°
ZW4
7°
Meest droog
J |n de ochtend zonnige perioden, naar
de middag toe steeds meer bewolking.
Matige zuidwestenwind bij 11 graden.
245e jaargang no. 57
rijdag 8 maart 2002
nummer 1,00
internet: www.pzc.nl
Spelcomputers
in het strijdperk
door Lianne Sleutjes
DEN HAAG - Nederland
heeft geen maximumprijs
vastgelegd voor de Ameri
kaanse gevechtsvlieger
JSF, die hoogstwaar
schijnlijk vanaf 2010 de
huidige F16 gaat opvol
gen. De enige zekerheid
hierover is dat Nederland
nooit meer betaalt voor de
JSF dan de Amerikaanse
regering zelf.
Dit meldt staatssecretaris Van
Hoof (Defensie) in antwoord op
de honderden vragen die de
Tweede Kamer over de opvolger
van de F16 heeft gesteld. ,,Wie
dergelijke besluiten neemt over
de toekomst, moet leven met het
feit dat niet alles vooraf bekend
kan zijn. Dat is echter geen re
den om af te zien van een be
sluit", schrijft hij.
De VS hebben fabrikant Lock
heed Martin een beloning in het
vooruitzicht gesteld als het be
drijf de productiekosten niet
overschrijdt. Zo wil Washing
ton de kosten binnen de perken
houden. Nederland heeft geen
invloed op de kostenbeheersing.
Aantal
Voorlopig rekent het kabinet
met een stuksprijs van een JSF
op 41,4 miljoen euro (prijspeil
van2000). Hoeveel JSF'sNeder-
land straks gaat kopen, is nog
niet bekend. De Kamer verwon
dert zich daarover. Maar vol
gens Van Hoof is dit logisch.
Over een paar jaar, als het be
sluit tot aankoop genomen moet
worden, kunnen nieuwe wapen
systemen mede bepalend zijn
voor het aantal gevechtsvlie
gers dat Nederland nodig heeft.
Voorlopig is koop nog niet aan
de orde. De Kamer dient eerst te
besluiten of de Nederlandse in
dustrie mee mag doen aan de
ontwikkeling van de JSF. Daar-
(Advertentie)
HEEFT U
SLOOPWERK?
Bel ons!
MOET ER
GERENOVEERD
WORDEN?
Bel ons zeker!
EEN FREELANCER
NODIG?
Wij staan klaar!
EEN
BETROUWBAAR
KLUSBEDRIJF?
Geen twijfel mogelijk!
Bel
Quality Delivery
voor een kwaliteitslevering
Tel/Fax 0118-431476 Mob. 06-53350980
24 uur bereikbaar!
voor dient 920 miljoen euro be
taald te worden aan de VS. Dat
geld moet de industrie later te
rug betalen. Deelname aan de
ontwikkeling betekent vrijwel
zeker dat Nederland straks de
JSF aanschaft. Nu instappen,
heeft volgens Van Hoof het
voordeel dat de luchtmacht het
toestel vroeg kent en er met de
opleiding op in kap spelen.
Toezeggingen
De deelnamekosten van 920
miljoen euro komen volgens de
Amerikanen terug via opdrach
ten voor de Nederlandse indu
strie. Later, als Defensie jacht
vliegtuigen koopt voor een
geschatte 6 miljard euro, krijgt
Nederland 8 tot 10 miljard dol
lar aan productie-omzet retour,
zo hebben de Amerikaanse
hoofdaannemers toegezegd.
Iets tastbaarders dan toezeg
gingen ligt er echter niet, blijkt
uit de beantwoording. Het kabi
net rekent zelf op 7,5 miljard
dollar aan omzet bij een totale
productie van 4500 toestellen.
De Nederlandse industrie krijgt
hoogwaardige opdrachten bij
het meebouwen van de JSF,
meent Van Hoof. Maar het Cen
traal Plan Bureau stelde on
langs dat JSF-deelname niet
veel extra's biedt. Als het geld in
een ander project zou worden
gestopt, zou dat hetzelfde op
brengen, aldus het CPB. GPD
BUENOS AIRES - Honderden taxi's rijden over de stra
ten van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. De
chauffeurs en de taxi-eigenaren protesteren tegen het
stadsbestuur en vragen de autoriteiten maatregelen te
treffen om de onderhoudskosten voor hun bedrijven te
verlagen. foto Ali Burafi/EPA
door Lianne Sleutjes
HILVERSUM - De Amsterdam
se officier van justitie Fred
Teeven is kandidaat-lijsttrek
ker voor Leefbaar Nederland.
Dat heeft partijvoorzitter Jan
Nagel gisteravond bekendge
maakt.
Oud-minister en ex-CDA'er
Tjerk Westerterp is voorgesteld
als een soort 'running-mate' van
Teeven (43), die geen politieke
ervaring heeft. De leden van de
partij moeten zondag beslissen
of zij achter de voordracht van
het bestuur staan.
Teeven stond aanvankelijk op
nummer negen van de Leef
baar-lijst. Hij maakte furore als
misdaadbestrijder, doordat hij
in de jaren negentig veel zware
criminelen in de cel kreeg. Re
cent kwam hij echter in op
spraak doordat hij een deal aan
ging met de crimineel Mink K.
De drugshandelaar zou straf
vermindering krijgen in ruil
voor informatie. Dit soort af
spraken zijn echter verboden.
Teeven is sinds gisteren met bui
tengewoon verlof als officier
van justitie. Zijn functie als toe
komstig LN-leider is niet te
combineren met openbaar op
treden in de zittingszaal, zo
vindt hij zelf.
Zijn politieke speerpunt wordt
het veiliger maken van Neder
land. Teeven voelt zich naar ei
gen zeggen geen tweede keus.
Tot begin februari was Pim For-
tuyn de lijsttrekker van LN,
maar die werd aan de kant ge
zet.
Volgens Teeven is hij zelf een
'slechtere prater' dan Fortuyn.
,,Ik ben meer een doener."
Teeven zal niet zoals Fortuyn
zeggen dat Nederland vol is:
„Nederland is wel erg druk.
Daarom moeten ook draaideur
criminelen die vaak van alloch
tone afkomst zijn eens de gevan
genisstraf krijgen waar ze recht
op hebben."
Fortuyn werd voor zijn gedwon
gen vertrek gezien als geheide
stemmentrekker en bleek dat
woensdag ook te zijn. Hij haalde
in Rotterdam zeventien van de
45 Rotterdamse raadszetels. In
de peilingen voor de landelijke
verkiezingen zou Fortuyn er
achttien halen. GPD/ANP
2: - Fortuyn wellicht grootste
- Weerzin bij oude partijen
- Arrogantie afgestraft
14: -Lokalen niet op pluche
19: - Zeeuws-Vlaamse lokaio's
Advertentie
Maak kans op een:
l keuken af badkamer
en voor
elke koper een:
reischeque
t.w.v. 400*
KEUKENS BADKAMERS
Goes, Marconistraat 34, Telefoon 0113-246080
Huls***, Absdaalseweg 19, Telefoon 0114-320080
voor meer informatie bel gratis: 0800-0234560, of kijk op www.brugman.nl
vraag naar de voorwaarden in de showroom
Een dierenactivist in schaapsvacht poseert voor foto's die als protest tegen veetransporten naar
Brussel worden gestuurd. foto Ruben Oreel
sen konden op de foto met een als bloedend
schaap verklede vrijwilliger. De honderd foto's
die de dierenbescherming op deze manier
hoopt te verzamelen, worden op een reuzenan-
sichtkaart geplakt. Komend voorjaar wordt de
kaart als protest aangeboden aan de Europese
Comissie in Brussel. Volgens een rapport van
de Europese Commissie wordt de richtlijn ter
bescherming van dieren tijdens transport stel
selmatig geschonden. Vee dat al 29 uur op reis
is, wordt niet uitgeladen, gevoerd en gedrenkt.
Ook komt het regelmatig voor dat veewagens
niet aan de eisen voldoen en gewonde dieren
door Gerrit van Loon
MIDDELBURG - „Afschuwelijk." Esther Lo-
derius vindt de foto van een groot aantal Ierse
schapen in een kleine vrachtwagen te erg om
naar te kijken. De schokkende videobeelden
van bebloede schapen, die de dierenbescher
ming Compassion In World Farming (CIWF)
gistermiddag liet zien op de Markt in Middel
burg, bekeek ze dan ook niet. Een handteke
ning zette ze wel.
De CIWF protesteerde gisteren tegen de lange
afstandstransporten van levend vee. De men-
Volgens een onderzoek van het Centraal Planbureau letten
artsen minder op de prijs van een medicijn als een farmaceut
daar meer reclame voor maakt. Daardoor zouden
medicijnen onnodig duur zijn. De industrie is laai
end en vindt het CPB-rapport prutswerk.
Partijleiders van de SPD
in Keulen hebben de Duitse
bondskanselier Gerhard Schro
der (foto) een halfjaar voor
de verkiezingen in verlegen
heid gebracht. Na het corrup
tieschandaal binnen de CDU,
blijkt nu ook de 'Keulse kliek'
zich schuldig te hebben
gemaakt aan ongeoorloofd in
nen van geld afkom
stig uit het bedrijfsle
ven.
Carla Saman uit Hulst
verzamelt rozenkransen.
Ze heeft inmiddels 230
verschillende exempla
ren. De verzameling be
gon bij toeval, met een ka-
dootje. Ze is geboeid door
de herinneringen
aan het rijke
roomse leven.
De Nederlandse mannen-
hockeyploeg is de wereld
titel kwijt. Oranje verloor
gisteren in Kuala Lumpur
in de halve finales met 4-1
van Australië. Door de ne
derlaag speelt de man-
nenploeg morgen tegen
Zuid-Korea om het brons.
De winnaar van dat duel
verdient een startbewijs
voor het olym
pisch toernooi in
Athene 2004.
feiten en meningen: 2; binnenland: 3; varia: 4; buitenland: 5;
financiën en economie: 6; radio en televisie: 7; trends: 9,10,
11 en 12; zeeland: 13,14,15,17 en 19; sport: 21 en 23.
vervoeren.
TEL AVIV - De Hezbollah zegt
klaar te zijn om 'op het juiste
moment' de Palestijnen in hun
gewapende opstand te hulp te
komen.
De wapenopslagplaatsen van
de sjiitische verzetsbeweging in
Zuid-Libanon barsten uit hun
voegen en volgens de comman
danten is het moreel van hun
mannen hoger dan ooit. De mos
limstrijders zijn vol vertrouwen
over een goede afloop van hun
voorgenomen heilige oorlog.
„Wij hebben een uniek wapen:
het martelaarschap. De Israë
liërs klampen zich vast aan het
leven en daarom zullen ze het
verliezen."
De recente successen van het
Palestijnse verzet bij aanvallen
op Israëlische militaire posities
en de toenemende verdeeldheid
onder de Israëlische bevolking
wijzen er volgens Hezbollah-
leiders op dat het uur van de
waarheid nadert. Een aanval op
Israël vanuit het noorden zou Is
raël dwingen troepen te ont
trekken aan zijn bezettingsleger
op de Westelijke Jordaanoever
en in de Gazastrook, waardoor
de Palestijnse milities het ge
makkelijker krijgen Israëlische
nederzettingen aan te vallen.
Sheikh Nabil Kaouk, de com
mandant van Hezbollah's zui
delijke sector: „We hoeven het
karwei alleen nog maar af te
maken, De Israëliërs hebben het
vertrouwen in hun leiders en
hun leger verloren," GPD
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Een bus met
een aanhanger of een harmoni
cabus waarvan het achterste
deel als stalling kan worden ge
bruikt. Dé oplossing voor berij
ders van brommobielen, brom
fietsen, scooters en rijwielen die
zelf niet door de Westerschelde-
tunnel mogen rijden.
De Terneuzense wethouder Jo
Baart denkt het Ei van Colum
bus te hebben gevonden. De dis
cussie over de mogelijkheid
brommobielen via het
fiets/voetveer over te zetten,
bracht hem op het idee een spe
ciale busdienst op te zetten.
„Behalve de gewone personen-
bussen moeten er ook een aantal
bussen met aanhanger of har
monicabussen door de Wester-
scheldetunnel rijden. In de aan
hanger of in het achterste deel
van de harmonicabus kunnen
één of twee brommobielen wor
den geparkeei'd en een aantal
fietsen en brommers. De berij
ders kunnen gewoon in de bus
meerijden naar de overkant",
legt Baart uit.
Het parkeren op de aanhanger
of in de bus hoeft geen probleem
te zijn als er aan beide zijden
van de tunnel een busplatform
komt met een laadklep waar
over de voertuigen de parkeer
ruimte op en af kunnen rijden.
Een paar wielklemmen of blok
ken om de brommobielen op
hun plaats te houden en klaar is
Kees.
Volgens Baart moet er een ren
dabele dienstverlening op te
zetten zijn. „Bovendien kan de
provincie een subsidiebedrag
toekennen. De oplossing zal al
tijd goedkoper zijn dan maatre
gelen bij het fiets/voetveer, een
dienst waarvan overigens nog
maar moet blijken of hij levens
vatbaar is."
(Advertentie)
naam:
voorletters:
straat:
postcode;
plaats:
telefoon:
e-mail:
Voor automatische incasso stem ik toe in
afschrijving van mijn (post)bankrekening-
nummer M I II rTTI
handtekening:
PZC bv gaat zorgvuldig om met persoonsgege
vens. In de colofon treft u nadere informatie aar
noteert u mij voor een
proefabonnement van
m/v weken voor 15,-
Ik geef daarbij éénmalig
toestemming voor auto
matische incasso van onder
staand rekeningnummer
(proef geldt eenmalig bin
nen zes maanden)
D noteert u mij voor een
abonnement De eerste
twee weken ontvang ik de
krant gratis. Daarna wil ik
betalen:
per maand met
automatische incasso
19,25).
a per kwartaal met
automatische incasso
52,-).
D per jaar met
automatische incasso
198,-).
8 713214 000002
Stuur deze bon naar:
PZC, afdeling lezersservice
Antwoordnummer 123
4380 VB Vlissingen
(postzegel niet nodig)
^■i