Invloed agrariërs geconsolideerd PSD klaar voor 't laatste jaar Sjezen door het kabelkanaal Herinnering aan rijke roomse leven Landbouwafdeling Arensman komt in handen Van Gilst Wachtlijst RIO onaanvaardbaar voor Klaverblad Bouw stevent af op stakingsacties De man van de crisissituaties Tweederde van waterschapsbestuur ongewijzigd na verkiezingen vrijdag 8 maart 2002 1970) al lang vervangen zouden zijn als de PSD niet zou worden opgeheven. Beide schepen heb ben een extra onderhoudsbeurt ondergaan, waarbij onder meer hulpmotoren zijn vervangen. Thomaes: „We hebben er goede hoop op dat ze het nu nog een jaar volhouden." Onderdelen Twee jaar geleden besloot de PSD extra reserveonderdelen in huis te halen voor de aandrijf- en stuurpropellers van de twee nieuwste veerboten, de Konin gin Beatrix en de Prins Johan Friso. Deze laatste verspeelde in 1999 zo'n propeller. Door de lange levertijd van onderdelen het schip geruime tijd uit de vaart. Het is goed van pas geko men dat de PSD die reservema terialen nu op de plank heeft lig gen. Schadevaringen hebben zich sindsdien niet meer voorge gaan, maar toen onlangs bleek dat in het mechaniek van de propellers van de Johan Friso zand terecht was gekomen, was het euvel tij dens een gewone on derhoudsbeurt dankzij de reser veonderdelen vlot te verhelpen. Ook het personeelsverloop baart Thomaes nog geen zorgen. „Afgezien yan het natuurlijk verloop vertrokken vóór 1995 jaarlijks gemiddeld vijf mede werkers. Vorig jaar het er tien. Dat is weliswaar het dubbele, maar het blijft heel erg weinig." De PSD-directeur erkent dat het wel meer moeite kost om voor een periode van ongeveer één jaar vervangers te vinden voor ervaren personeelsleden die vertrekken. Dat dit ten koste gaat van het niveau van de dienstverlening, bestrijdt hij. „Als klanten het idee hebben dat de service en de deskundig heid achteruit gaat, dan is dat voor een belangrijk deel inbeel ding. Het verloop - en daarmee de vervanging van vertrokken mensen - is zo gering dat dit nauwelijks van invloed kan zijn." Thomaes houdt nog wat slagen om de arm, maar toch durft hij te stellen dat het ernaar uitzien dat de PSD voldoende mede werkers zal weten te behouden om de veerboten tot aan het eind toe te laten varen. Als extra stimulans om mede werkers ertoe over te halen tot de opheffing van de PSD in dienst te blijven, is een wacht geldregeling in het leven geroe pen. foto Charles Strijd door Wout Bareman TERNEUZEN - Crossen mogen ze er niet mee, maar hun nieuwe vervoermiddel is wel een ge schenk uit de hemel. Want het 'woon-werkverkeer' in het ka belkanaal van de tunnel nam toch wel érg veel tijd in beslag, zeker nu dat kanaal al een eind richting Ellewoutsdijk is gevor derd. Een medewerker van de instal- latiebureau's van de firma's Croon en Wolter Dros kwam op het lumineuze idee een aan tal electro-scooters in te zetten voor het vervoer naar de werk plek en terug. Tunnelbouwer Kombinatie Middelplaat Wes- terschelde (KMW) haakte erop in en na een risico-analyse wer den twintig electro-scootertjes aangeschaft. Daarmee sjezen de installateurs nu dagelijks door hun kabelkanaal. Er zijn wel veiligheidsvoorschriften aan verbonden: de scooteraars moe ten verlichting voeren, mogen niet harder dan acht kilometer per uur en het dragen van een helm is verplicht. Het deert de installateurs niet. Alles beter dan eerst een wande- ling van een kilometer of zes naar de werkplek. En terug. door Jeffrey Kutterink GOES - Het nieuw opgerichte landbouwmechanisatiebedrijf Van Gilst Goes bv neemt de landbouwafdeling van het in fe bruari failliet verklaarde Arensman over. Twaalf van de twintig werknemers kunnen er blijven werken tegen de oude arbeidsvoorwaarden. De acht overige werknemers gaan met de grondverzet-tak van de onderneming naar Geve- ke. Arensman was gespecialiseerd in de verkoop, verhuur en repa ratie van landbouwwerktuigen, transportmateriaal en grond verzet machines en met name actief op de Zeeuwse markt. Arensman kwam in de proble men doordat vorig jaar een be langrijk dealerschap werd op gezegd van het merk Kamatsu. Daardoor verviel zo'n 60 tot 70 procent van de werkzaamhe den. Het bedrijf vroeg en kreeg in januari uitstel van betaling en werd onlangs failliet ver klaard. Toch was de bewind voerder in gesprek met een aan tal overnamepartners. Vorige week raakten de onderhande lingen in een stroomversnelling Overnamepartners De Goese ondernemer A. van Gilst was een van de overname partners. Voor de overname van Arensman heeft Van Gilst een nieuwe bv opgericht: Van Gilst Goes. Die heeft de landbouwtak van Arensman overgenomen, dat wil zeggen inclusief perso neel, klanten en schulden „Er zit veel kennis en wil in het be drijf en ze voeren mooie merken. Er is met alle importeurs dan ook overeenstemming bereikt", zegt Van Gilst. De onderneming heeft volgens CNV-bestuurder A. van Damme zeker weer één tot drie jaar no dig om de klap te boven te ko men. „Arensman was voor klanten niet meer betrouwbaar. Dat ge schonden vertrouwen moet weer worden herwonnen. Dat betekent ook dat mensen flexi bel met de klanten moeten om gaan. Belangrijk is dat de werk nemers hun baan houden en niet op een uitkering zijn aangewe zen. De salarissen over januari, die niet meer door Arensman konden worden voldaan, wor den door het GAK betaald. Ove rigens komen er nu wel kleine lijkjes uit de kast. Zodookereen achterstallige telefoonrekening van duizenden guldens op. Maar daarvoor worden oplos singen gezocht." Goed beschouwd is de totale on derneming gered. Van Damme: „Het personeel heeft er wel een psychische deuk van opgelopen en dat laat zich niet in geld uit drukken." (Advertentie) door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - De Zeeuwse patiëntenorganisatie het Kla verblad doet een dringend be roep op de gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen om met een snelle oplossing te komen voor de wachtlijsten bij het regionaal indicatieorgaan (RIO). Dit kan volgens het Klaverblad door het direct inzetten van ex tra menskracht om de huidige achterstand weg te werken. Ver volgens moet volgens de patiën tenorganisatie worden overge gaan op productfinanciering. „De politiek moet hier het voor touw nemen en de zorggebrui kers bieden waar zij recht op hebben: de toegang tot de zorg", aldus het Klaverblad. De stich ting stelt vast dat het RIO Zeeuws-Vlaanderen heeft te maken met een wachtlijst van bijna 1000 mensen, die nog be oordeeld moeten worden of ze in aanmerking komen voor ver pleging of zorg. „Dat betekent dat een groot aantal mensen die zorg nodig hebben niet tijdig toegang krijgen tot die zorg", stelt het Klaverblad. „Het ge volg is dat aanbieders plaatsen onbezet hebben. Een volstrekt onaanvaardbare situatie voor de zorggebruikers in Zeeuws- -Vlaanderen". In een brief aan de Zeeuws-Vlaamse colleges van B en W brengt de patiënten organisatie in herinnering dat er al half vorig jaar is gesproken over een oplossing, onder ande re door over te gaan naar een fi nanciering per product. 'Het verwondert ons dat de politiek dit punt niet slagvaardiger ter hand heeft genomen', aldus het Klaverblad. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De stakings bereidheid onder Zeeuwse bouwvakkers is groot. Tijdens de bedrijfsbezoeken die vak bonden afleggen, roepen de bouwvakkers om een harde confrontatie met de werkgevers als er zaterdag geen akkoord ligt voor een nieuwe CAO. Inzet is de vorig jaar met de werkgevers overeengekomen reisurenregeling. Werkgevers willen niet praten over een nieu we cao voordat de bonden toe zeggen die regeling te schrap pen. Bonden weigeren dat en hebben de werkgevers een ulti matum gesteld. Of de werkge- verseis gaat van tafel en er kan worden gepraat, of er volgen stakingen. Nu de onderhande lingen wederom op niets zijn uitgelopen, lijken stakingen on afwendbaar. Er zijn nog geen concrete plan nen voor stakingen op bouw projecten in Zeeland. „Dat is ook nog niet aan de orde", zegt bestuurder G. Yesidal van FNV- Bouw. „Als er zaterdag geen ak koord ligt, stelt het landelijk ac tiecentrum vast wat voor soort acties er gaan plaatsvinden. Dat kunnen estafettestakingen zijn, maar ook acties die zich als een olievlek over het land versprei den. Volgende week treffen we de voorbereidingen voor regio nale acties. Dan komen de draaiboeken uit de kast en be palen we waar er geslaakt gaat worden. Dat betekent dat er in de week van 18 maart acties te verwachten zijn." Om bouwvakkers op te roepen komende maandag naar de pro testbijeenkomst in Roosendaal te gaan, bezoeken de vakbonden tal van bouwplaatsen. Enkele tientallen bouwvakkers in Mid delburg legden gistermiddag tijdelijk het werk neer door de lunchpauze te verlengen. Verte genwoordigers van de vakbon den bezoeken vandaag bouw plaatsen in Goes en Middelhar- nis om de actiebereidheid te pei len. Het is niet de bedoeling om het werk tijdelijk neerteleggen. door Wout Bareman TERNEUZEN - Als coör dinator van het boorpro- ces maakte hij hectische tijden mee. Andreas Pesch (38) maakte mooie mo menten mee toen de boren zich in ijltempo door de Westerschelclebodem maalden. Maar hij werd ook geconfronteerd met crisissituaties. Bij de af dichting van het lekkende hoofdlager van tunnel boormachine Sara droeg hij dé oplossing aan en ook de extreme slijtage van de snijtanden in het snijrad loste hij op. Maar dat geval van die weggeslagen borstels in de boorkop van Sara leid de zelfs bij Pesch tot enige paniek. De oostelijke tun nelbuis stroomde toen vol water. Maar ook dat euvel werd verholpen. Andreas Pesch zette al z'n sociale contacten over boord voor zijn bijdrage aan de bouw van de Wes- terscheldetunnel. Een uniek project, dat niet te vergelijken valt met de opdrachten die hij eerder van z'n baas kreeg. Na zijn studie civiele techniek en z'n promotie op de toepas sing van hoge sterktebe- ton in de bouw, werkte hij geruime tijd op het ont werpbureau van het Duit se bouwconcern Philipp Holzmann, één van de zes aannemers van het tun- nelconsortium. Z'n eerste opdracht was het bereke nen van de vriesmethode voor de dwarsverbindin gen. Een ingewikkeld ver haal, „Want je kon vooraf niet precies berekenen wat de invloed van de warmte van de tunnel- wand op die vrieslansen was. Toen het in eerste in stantie niet helemaal naar wens ging, heb ik onder meer voorgesteld om meer isolatiemateriaal te ge bruiken. Dat heeft gehol pen." Nu het boren achter de rug is en de boormachines worden onttakeld, richt Pesch zich op andere za ken. De NV wil straks als opdrachtgever beschik ken over de precieze gege vens van het verloop van de bouw. „Tot in het klein ste detail wordt alles op papier gezet en medio au gustus overhandigd,zo dat de technici over pak weg tien, twintig jaar-als zich een probleem voor doet op een bepaalde plaats - precies kunnen achterhalen welke be tonsoort op dat punt is ge bruikt of er zich mogelijk problemen hebben voor gedaan en meer van die informatie.En als die pa pieren rompslomp achter de rug is, keert Andreas terug naar Duitsland. Op welk karwei hij dan wordt gezet, weet hij nog niet." door Ben Jansen Bij de PSD is de vertraging die aanvankelijk is opgetreden bij het boren van de Westerschei de- tunnel als uitstel van executie gezien. Thomaes: „Iedereen weet hier dat het uiteindelijk over en uit is. Met die gedachte hebben we ons al lang ver zoend." De belangrijkste zorg van Tho maes en de zijnen is de handha ving van het motto Tot en met de laa tste klant veilig naar de over kant. De PSD heeft de taak de dienstverlening in stand te hou den tot de Westerscheldetunnel voor het verkeer wordt vrijge geven. Hoewel de directeur van het veerbedrijf zich er voortdu rend van bewust is dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst, heeft hij er goede hoop op dat de PSD het laatste jaar van zijn bestaan zonder kleerscheuren zal volmaken. Ernstige storingen met de veer boten hebben zich het afgelopen jaar niet voorgedaan. En dat terwijl de Prinses Christina (bouwjaar 1968) en de Prins Willem-Alexander (bouwjaar Andreas Pesch foto Charles Strijd VLISSINGEN - Ze hebben er schouderophalend kennis van genomen bij het provinciale veerbedrijf PSD. De Wester scheldetunnel is niet november volgend jaar klaar, maar moge lijk al in maart. En dat betekent dat de PSD dan naruim 135 jaar ophoudt te bestaan. „Praktisch gezien komt ons dat eigenlijk wel goed uit", zegt directeur Harold Thomaes van de Provin ciale Stoomboot Diensten. „Dan hoeven we volgend jaar in elk geval geen dienstroosters te plannen voor de zomervakan tie. Dat is altijd een lastig kar wei." [door Rolf Bosboom GOES - Het algemeen bestuur van waterschap Zeeuwse Eilan den blijft voor tweederde onge wijzigd. Van de 35 huidige leden keren er 23 terug. Tien mensen hadden zich niet meer kandi daat gesteld. De Vlissingse wethouder H. de Haas (catego rie ingezetenen) en M. van Beek (bedrijfsgebouwd) uit Sint-Annaland werden niet herkozen. De nieuwkomers zijn: C. Koop- 'man uit Sint-Maartensdijk, S. Verheij uit Goes, R. Lambeck uit f'Kapelle en L. Waterman uit F Oost-Souburg in de categorie •ingezetenen, P. Flikweert uit I!Nieuwerkerk, P. van den Dorpel uit Tholen en W. Oorthuijsen uit Nieuw- en Sint Joosland in de categorie gebouwd, M. Remijn- •se uit Kamperland en J. Kodde uit Amemuiden in de categorie ongebouwd en C. Ollebek uit •Axel, L. van der Kallen uit Ber gen op Zoom en R. Soer uit Kamperland in de categorie be drijfsgebouwd. Consolidatie De invloed van de agrariërs werd geconsolideerd. Alle veer tien kandidaten die de belan genorganisaties ZLTO en Veka- bo in verschillende categorieën naar voren hadden geschoven, kregen voldoende stemmen om zitting te nemen in de algemene vergadering, zoals het algemeen bestuur van Zeeuwse Eilanden officieel heet. Ook de 'groenen', de vertegen woordigers namens natuur- en milieuorganisaties, handhaaf den zich en krijgen vijf van de 3 5 zetels. Onder hen zijn de nieuw komers Verheij, Lambeck en Oorthuijsen. A. van de Hoef uit Middelburg, de afgelopen vier jaar ook dagelijks bestuurder van het waterschap, en F. Kra mer uit Vlissingen keren terug. Vrouwen Het aantal vrouwen in het be stuur is ongewijzigd gebleven: vier. Drie van hen waren al ver tegenwoordigd: J. Nieuwen- huijse-de Schipper uit Nisse (ingezetenen), S. van 't Westein de uit Goes (gebouwd, de laatste jaren ook dagelijks bestuurder) en J. Wisse-Francke uit Melis- kerke (ingezetenen). Weliswaar is S. de Jong vertrokken, maar Verheij houdt met haar komst het aantal vrouwen op peil. Het aantal stemmen per kandi daat laat grote verschillen en wordt ook beïnvloed door het aantal kandidaten per categorie en district. De meeste stemmen, zowel ab soluut als relatief, gingen naar J. Hoekman uit 's-Gravenpol- der, kandidaat in de categorie ingezetenen op Zuid-Beveland. Hij trok 7583 stemmen. Hoek man was al lid van het dagelijks bestuur. Tevreden De opkomst stemde het water schap tevreden, want die lag ho ger dan vier jaar geleden. In de categorie ingezetenen kwam 50,1 procent van de kiesgerech tigden naar het stembureau; in de categorie gebouwd 47,3 pro cent. In 1998 was dat in beide gevallen 45 procent. Voor de ca tegorie ongebouwd is geen op komstpercentage gegeven, omdat daarvoor alleen op Schouwen-Duiveland gestemd hoefde te worden. In de andere districten was het aantal kandi daten gelijk aan het aantal ze tels. De opkomst was bij de ingezete nen het hoogst in de gemeente Veere (58 procent) en bij de cate gorie gebouwd in de gemeente Reimerswaal (59 procent). De verkiezingen van het water schap trokken de minste be langstelling in de gemeente Vlissingen: 36 (ingezetenen) en 41 (gebouwd) procent. De op komst lag gemiddeld zo'n twaalf procent lager dan bij de gemeenteraadsverkiezingen. De komende weken wordt ach ter de schermen overlegd over de samenstelling van het dage lijks bestuur, dat op 10 april of ficieel wordt gekozen. Alle categorieën en districten moeten daarin zijn vertegen woordigd. Alle leden van het huidige dagelijks bestuur zijn beschikbaar voor een nieuwe termijn. Behalve Van 't Westein de, Van de Hoef en Hoekman zijn dat J. Mol uit Sint-Maar tensdijk (ongebouwd) en A. Ruijtenberg uit Renesse (be drijfsgebouwd). Verzamelaarster Carla Saman: „Bidden met mijn rozenkransen doe ik niet.' foto Wim Kooyman door Jean-Lou de Gucht HULST - De rozenkrans, het meest bekende voorwerp van echte volksdevotie dat herin nert aan het rijke roomse leven. Iedere katholiek had er vroeger wel één. Tegenwoordig hebben alleen oudere mensen deze ge- bedssnoeren nog onder handbe reik. Of verzamelaars, zoals Carla Saman uit Hulst. Haar verzameling telt op dit moment 230 verschillende exemplaren. „Het begon alle maal vier jaar geleden met een rozenkrans die ik van iemand kreeg. Wat moet ik daar nu mee doen, vroeg ik me af. Voor ik het wist had ik een hele verzame ling. Je wilt ook steeds meer ro zenkransen hebben. Ik denk wel eens dat m'n verzameling com pleet ismaar toch vind i k steeds weer nieuwe exemplaren. Een rozenkrans is een bidsnoer dat bestaat uit een aantal kra len. De kralen zijn bestemd voor het aftellen van de aantallen weesgegroetjes. Dat zijn er tel kens tien, afgewisseld door een Onze Vader, dat doorgaans wordt aangegeven door een wat grotere kraal. De rozenkrans werd veel gebe den. Zo maar thuis bij het avondgebed, op bedevaart, op reis en tijdens processies. Of in de Mariamaanden mei en okto ber bij de verering in de ver schillende kapelletjes. De ro zenkrans werd het gemeen schapsgebed bij uitstek. Pausen schreven het winnen van veld slagen toe aan het bidden van de rozenkrans en verschijningen van Maria gingen gepaard met het dragen van een rozenkrans tijdens de verschijning. Troost Saman: „Het was mensen tot troost en speelde een belangrij ke rol in hun leven. In moeilijke tijden werd de rozenkrans veel gebeden. Ik vind het jammer dat deze bidsnoeren uit het leven verdwenen zijn. Terwijl het vroeger voor de mensen veel waarde had. Daarom koester ik ook alle exemplaren die ik heb. Want achter iedere rozenkrans zit een verhaal. En dat gooi je toch niet zomaar weg. Zoals het verhaal dat iemand vertelde over zijn overgrootmoeder die met de rozenkrans altijd bij de kachel zat te bidden." Saman is geboeid door alle her inneringen aan het rijke roomse leven. Ze spaart ook wij water vaatjes en heiligenbeelden. Ge woon omdat ze dat mooi vindt. En omdat het iets vertrouwds is uit het verleden. „Nee, bidden met mijn rozen kransen doe ik niet. Dan zou ik aan niets anders meer toeko- Joosse Interieurs langstraat 2-4, AwrewMPflitcv. 0118-601273 Ceooeito VAN MAANDAG t/M ÖTEAOAG EN .vftutw&AvoNu.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 17