PZC Generaties falende opvoeders De Bree speelt met licht 100 Zeeuwse Portretten naar Brugge Jubilerende VOC thema Festival Nieuwe Muziek Besluit over bouw Kanaaleiland Sas niet eerder dan mei Werkgroep maakt plan voor proeftuin 2( Regionaal netwerk voor boer en ondernemer Opvang kunst cultuur donderdag 7 maart 2002 door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf en in de agrarische sector moe ten meer samenwerken. Dat kan door in Zeeland een zogeheten 'regionaal netwerk' op touw te zetten. MKB-Zeeland en het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt (ZAJK) hebben daar voor een project opgezet: duur zaam ondernemen in eigen re gio. Doel ervan is naast meer samen werking ook het uitwisselen van kennis te bevorderen. Alhoewel de twee sectoren - landbouw en midden- en kleinbedrijf - op zich flink verschillen, krijgen ondernemers uit beide sectoren toch te maken met vergeli j kbare vraagstukken. Bijvoorbeeld op volging, overdracht, ontwikke ling en vernieuwing. Bedrijfsvoering Met het project wordt onder zocht of versteviging van de on derlinge contacten voordeel oplevert voor het vinden van op lossingen in de bedrijfsvoering. Als dat het geval is'kan het pro ject breder worden opgezet. Het dagelijks provinciebestuur steunt het plan, dat ruim 11.400 euro kost, met een subsidie van 4538 euro. Het initiatief voor het bevorde ren van de samenwerking is uit gegaan van het ZAJK. Dat heeft de Zeeuwse afdeling van MKB Nederland benaderd. De bestu ren van beide organisaties heb ben uitvoerig van gedachten ge wisseld over de mogelijkheden. Conclusie was dat er ondanks andere invalshoeken, toch heel wat onderwerpen zijn die beide sectoren raken. Ervaringen Bedoeling van het proefproject is om zes ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf en zes (jonge) boeren bij elkaar te brengen. In een aantal bijeen komsten kunnen ervaringen worden uitgewisseld. Ook staan bedrijfsbezoeken over en weer op het programma. Wanneer dat achter de rug is, kan worden be oordeeld of er op grotere schaal een netwerk tot stand kan ko- door A.J. Snel Zorgelijk. De baby's die heden lang durig in de kinderopvang vertoe ven teneinde hun ouders in staat te stel len een inkomen te verwerven dat toe reikend is voor de bekostiging van de kinderopvang, die baby's lopen de kans dat ze als volwassenen slecht met hun emoties overweg zullen kunnen. Dat komt dan doordat het rechterdeel van de hersenen, het emotionele brein, tij dens de eerste twee levensjaren niet de gewenste groeispurt heeft kunnen ma ken. De Nijmeegse hoogleraar M. Rik sen, die doorgeleerd heeft in de ontwik kelingspsychologie, heeft dat bewezen. Op basis van hersenonderzoek. Het wordt er niet beter op. Veel ouders van nu hebben bar slechte herinnerin gen a an hun j eugdVa der a 1 ti j d ma ar op pad om de kost te verdienen en moeder als een vat vol frustraties achter het fornuis of de wastobbe; dat is vragen om moeilijkheden. De kinderen van zo'n ouderpaar hebben natuurlijk be sloten het heel anders te gaan doen. Zij zijn zich gaan richten op zelfontplooi ing en bij hun bevlogen pogingen de maatschappelijke ladder in ijltempo te beklimmen past niet de zorg voor kin deren. Die moeten dus maar naar de op vang. En daar ontstaat een tekort aan plaatsen, hetgeen weer leidt tot beun hazerij. Allerlei pedagogische klungels storten zich op de markt zonder zich te bekommeren over het feit dat de aan hun zorg toevertrouwde borelingen dringend behoefte hebben aan emotio nele rek- en strekoefeningen als oog contact, lachen en elkaar nadoen. Het wordt een vreemd allegaartje dat de samenleving van de toekomst gaat bevolken. Daar zijn de lieden die als kind gedwongen werden linea recta van school naar huis te komen, waar de theepot klaarstond en waar moeder rottige vragen stelde over hoe het ge weest was op school en of ze een voor spelling konden geven over de rapport cijfers. Ze wilden weg, voetballen, maar de thee was te heet om tempo te kunnen maken en op de vraag waar ze toch met zo grote spoed heen moesten, konden ze geen ander antwoord beden ken dan: 'nou gewoon, spelen'. Dat woog natuurlijk niet op tegen de gebo den moederliefde. Zodoende dat al die kindertjes van de theepotgeneratie barsten van het onverwerkte schuldge voel. Op het werk, in de kerk en in het vereni gingsleven komen zij binnen een aantal jaren de kinderen van de dagopvangge- neratie tegen. En omdat die verkilde zielen hebben opgelopen doordat de leidsters Els en Evelien het te druk had- Veel te hete thee heeft een hele generatie van schuldgevoel vervulde theepotkinderen opgeleverd. foto Ruben Oreel den met het bespreken van teloorgaan de liefdes, valt met dezë mentaal onvol groeide lieden niet makkelijk om te gaan. Ze kunnen zich namelijk niet ui ten; lachen noch wenen hebben ze ooit onder de knie gekregen. Ze zijn opge sloten in zichzelf, potten hun emoties op en missen de communicatieve vaar digheden waarop in personeelsadver tenties zo hoge prijs wordt gesteld. Bij de theepotters en de oppotters voe gen zich de kinderen die te vroeg vol wassen zijn geworden omdat hun het geluk deelachtig werd van twee huizen. Ze hebben jarenlang om en om heim wee gehad naar pappa en naar mamma, maar wilden dat niet laten blijken want hun ouders hadden het zo al moeilijk genoeg. Eenmaal opgenomen in het maatschappelijk bestel vieren ze de in ëen reeks van jaren opgebouwde ruste loosheid bot op de medemens. Doordat ze hebben geleerd nooit een keus te ma ken, zwalken ze stuurloos door het be staan en zien geen kans harde aanva ringen te vermijden. Daar komen bij de sleutelkinderen. Zij werden nooit door iemand opgewacht maar konden wel naar binnen want ze hadden aan een touwtje rond de nek de Lips die op het slot van de voordeur paste. Gedurende de vele uren die ze in eenzaamheid thuis doorbrachten, vra ten ze uit ongenoegen de koektrommel en de chipszakken leeg. Onmatige lie den zijn het geworden, die niet weten wat delen is en die verveling tot een kunst hebben verheven. Sociaal gezien zijn ze kreupel en een eindje mee oplo pen is er niet bij. Grote groepen short message service- verslaafden zullen zich te zijner tijd melden om tot de ontdekking te komen dat ze contactgestoord zijn geraakt. Ze kennen het begrip conversatie uitslui tend van de display en hun taal beperkt zich tot het toetsenbord. Als hun iets wordt gevraagd, grijpen ze naar hun apparatuur. Directe verbale verbindin gen zijn niet te leggen. Van eerder datum zijn de mensen die als baby door hun vader werden meege voerd in een voor de buik gegorde draagzak. Als jonge kangoeroes heb ben ze kennisgemaakt met de buiten wereld. Ze hebben wel de warmte ge voeld van het lijf van de ouder, maar oogcontact was er zelden bij want de le den van de mobiele eenheid die zij ont moetten tijdens hun optochten voor de vrede en tegen het gebruik van nucleai re energie, hadden het kunststof vizier gesloten. Veel te lachen viel er al even min; tijdens de vlucht liet het gevoel voor humor het nogal eens afweten. Bij de draagzakbaby's, sleutelkinderen, oppotters, sms-slachto£fei-s, theepot ters, de dubbele woningkinderen en de pseudo-kangoeroes komen op termijn dus de gevoelsmatig onderontwikkelde opvangbaby's om de wereld tot een nog onherbergzamer oord te maken. Een weg terug lijkt moeilijk te vinden. Zorgelijk, zorgelijk. Professor Riksen wordt bedankt. door Harold de Puysseleijr SAS VAN GENT - De gemeente Sas van Gent hakt op zijn vroegst medio mei definitief de knoop door over de verdere pro cedure rond de geplande bouw van een appartementencom plex op het Kanaaleiland in Sas. De gemeente laat haar besluit afhangen van het rampenbe strijdingsplan en de nieuwe mi lieuvergunning voor kunst- mestfabrikant Zuid-Chemie. Dat is deze maand nog gereed. De milieuvergunning, voor de te maken afweging volgens wet houder R. Noët (Ruimtelijke Or dening) nog belangrijker, komt naar verwachting half mei af. „Als de provincie die vergun ning afgeeft, zit daar voor Zuid- Chemie ook een bepaalde uit stoot van stoffen aan vast. Afhankelijk van die uitkomst beslissen we hoe we verder gaan. Teruggaan naar de Raad van State, of een nieuw bestem mingsplan voor het gebied te maken.'' Dat laatste zou zeker betekenen dat de appartemen ten er voorlopig nog niet staan Met het doorlopen van een be stemmingsplanprocedure is na melijk een periode van enkel jaren gemoeid. De kwestii speelt intussen al meer dan twe jaax\ De gemeente en de provin. cie verleenden medewerkinj aan de bouw van het apparte mentencomplex. Toen de funde ring daarvan bij wijze van spre ken net droog was, lukte he Zuid-Chemie de bouw stil te la ten leggen. Zuid-Chemie vrees' door de aanwezigheid van d( woningen in de nabijheid van de fabriek in de toekomst teveel te worden belemmerd in de ba drijfsvoering. De kunstmestfa- brikant kreeg van de Raad van State het gelijk aan zijn zijde. Die droeg de gemeente op na dei onderzoek te laten doen naai stankoverlast voor de omgeving en liet de bouw staken. De resul taten van dat onderzoek wareri vorig jaar zomer beschikbaati Probleem voor de gemeente was alleen dat die uitkomsten vooü tweeërlei uitleg vatbaar wareil en net zo goed voor als tegen de gemeente konden werken. door René van Stee OOSTBURG - Een werkgroep gaat zich buigen over de opzet van de proeftuin West-Zeeuws- Vlaanderen. Voor mei van dit jaar moet een uitvoeringsplan zijn opgesteld. Hieruit kiest het ministerie van Landbouw, Na tuur en Visserij (LNV) projec ten. De proeftuin wordt opgezet om oorspronkelijke en grotendeels verdwenen West-Zeeuws- Vlaamse landschapselementen als kreken, binnendijken, knot- bomenrijen, drinkputten en ei- kenhakhoutbosjes weer nieuw leven in te blazen. Bij deze door adering van het landschap met zogeheten groene en blauwe structuren is het uitgangspunt om doormiddel van aanleg, her stel en beheer per tien hectare landbouwgrond één hectare landschapselement toe te voe gen. Landelijk gaat het tot 2028 om circa 400.000 hectare platte land. De werkgroep bestaat uit verte genwoordigers van de proviri cie, de Dienst Landelijke Ge bied, de gemeenten Oostburg er Sluis-Aardenburg, het water-' schap, de ZLTO en diverse na tuurbeschermingsorganisaties. H. van den Hooven van de Dienst Landelijk Gebied van het ministerie van LNV noemt het combineren van verschil lende functies de grootste uitda gingvan de groen-blauwe door- adering.De proeftuin in West- Zeeuws-Vlaanderen richt zich met name op de verbreding van binnendijken, de uitbouw van watergangen en de versterking van kleine landschapselemen ten. door Anita Tournois TERNEUZEN - In galerie Echo Audio is momenteel het recent ste werk van kunstenares Addie de Bree uit Terneuzen te zien. De geëxposeerde schilderijen to nen een boeiend kleuren- en lij nenspel. De belangrijkste the ma's in haar werk zijn licht en de menselijke figuur, gedichten en gevoelens vormen haar voor naamste inspiratiebronnen. Elk jaar volgt ze een workshop van een weekin Frankrijk, waar ze zich laat inspireren door het Franse zonlicht. De Bree werkt hoofdzakelijk met acryl op pa pier en linnen, maar af en toe maakt ze ook gebruik van olie verf of past ze andere materia len toe om structuur of reliëf aan te brengen. De Terneuzense schildert met grove penseel streek en de lijnvoering is plas tisch en eenvoudig; cirkels of ovalen zijn steeds terugkerende vormen. Deze manier van schilderen vraagt eigenlijk om een precieze benadering. Deze strakke lijn voering ontbreekt echter veelal, wat jammer is, want het werk zou er zeker nog sterker door worden. In Innerlijk Vuur komt zij hierin echter tegemoet door de felle rode-oranje druppel- vormen tegen een dieprode ach tergrond met zwart te omlijnen. Het kleurenspel is boeiend en Zeeland Nazomer Festival verhuist naar Middelburg MIDDELBURG - Het Zeeland Nazomer Festival heeft een kantoor geopend aan de Lange Geere in Middelburg. Tot dusver werkte directeur R. van Meijel vanuit het pand van zijn bureau voor public re lations en projectmanagement Spitsbergen in Bergen op Zoom. Van Meijel en zijn assistent E. van 't Westeinde zijn in vaste dienst getreden bij het ZNF, ar tistiek leider A. Mallems en pro ductieleider P. Roepman blijven freelancers. De organisatiestructuur wordt binnenkort ook gewijzigd. Het ZNF wordt een stichting met Van Meijel als bestuurder/di recteur. Het huidige bestuur, dat wordt voorgezeten door M. van Gelder-Wiggers, veran dert in een Raad van Toezicht. Dit is een gebruikelijke con structie bij culturele organisa ties. fraai en varieert van zacht en subtiel tot heftig en vurig. Dat de Bree regelmatig filosofeert en het spirituele haar boeit, is terug te zien in haar afbeeldin gen en ook de titels die haar werk begeleiden. Bevrijding naar licht en Het Ik-tijdperk zijn hiervan mooie voorbeelden. Kenmerkend voor deze beide werken, geschilderd in zachte tinten, is het aanbrengen van een wit gordijn, dat als een waas over de figuren heen hangt, het geen fresco-achtig aandoet. Golfkarton Perspectief is een afbeelding van twee personen en een rode bol in een venster. Door dit ven ster aan te brengen in golfkar ton, krijgt het werk een verras sende nieuwe dimensie. Speels is ook de collage, waarin de Bree werkt met tijdschriftenknip sels, foto's en papier. Het werk straalt zowel actie als rust uit en Blijheid is een treffende titel voor dit vrolijk en humoristisch tafereel. Tentoonstelling t/m 30 maart in Echo-Audiode Jongestraat 1, Terneuzen. Open: di. t/mvr. 13- 18 uur, vr. 19- 21 uur en za. 10 - 17 uur. 'Aarzeling' van Addie de Bree door Ernst Jan Rozendaal BRUGGE - De 100 Zeeuwse Portretten zijn opgenomen in het programma van Brugge 2002. In de Jan Garemynzaal van het Belfort aan de Markt zijn van 4 tot en met 28 juli de honderd kunstwerken te zien die tien Zeeuwse kunstenaars twee jaar geleden maakten van Zeeuwen in de leeftijd van 0 tot 99, aangevuld met een nieuwe installatie van de Mid delburgse kunstenaars Paul en Menno deNooijer. „Een super locatie", zegt Gemma van der Hoogte van Scoop, initiator van het project. In samenwerking met de Stichting Kunstuitleen Zee land en de PZC realiseerde Scoop in 2000 het millennium project 100 Zeeuwse Portret ten. Honderd Zeeuwen van de twintigste eepw werden vast gelegd in tachtig portretten van tien Zeeuwse kunstenaars en twintig zelfportretten (van de jeugdige deelnemers). De honderd kunstwerken werden opgedeeld in tien exposities die rouleren langs Zeeuwse verpleeghuizen. Dit jaar is Brugge culturele hoofdstad van Europa. Ter gelegenheid van de manifestatie Brugge 2002 worden alle Zeeuwse portretten voor het eerst bij el kaar gebracht en in één grote expositie getoond. „Niet al leen alle portretten komen bij elkaar", zegt Van der Hoogte. „We hopen voor de opening zor veel mogelijk van de gepor- tretteerden en andere betrok kenen bij het project bij elkaar te krijgen." De expositie van de honderd portretten (en honderd foto's die door PZC-fotografen van Geboren in 1910: Pieter Verhage. de geportretteerden zijn ge maakt) worden in Brugge nog uitgebreid met de installatie 100 jaar schoonheid van Paul en Menno de Nooijer. De Mid delburgse kunstenaars, die voor de serie ook acht portret ten maakten, beelden in een film ook honderd mensen in de leeftijd van 0 tot 99 uit. Met het ritme van een in- en uitade ming volgen ze elkaar op, be geleid door geluiden van onder meer zee en adem en geprojec teerd op een door de wind be wogen scherm. De financie- foto Lex de Meester ring van de 100 Zeeuwse Por tretten in Brugge is nog niet rond. De Stichting Kunstuit leen Zeeland en Scoop leveren een bijdrage, maar hopen dat de provincie het grootste deel van de ruim 15.000 euro voor haar rekening neemt. door Ernst Jan Rozendaal VEERE - Het Festival Nieuwe Muziek is dit jaar gewijd aan de herdenking van vierhonderd jaar VOC. Tenminste, voor zo ver van een festival kan worden gesproken, want het gaat om een reeks van activiteiten ver spreid in de tijd en over ver schillende locaties. „Wij zijn zwervende", zegt directeur Ad van 't Veer van Nieuwe Muziek Zeeland met een knipoog. „Dat vind ik wel bij de VOC passen." De bedoeling is dat Nieuwe Mu ziek Zeeland, nu nog gevestigd in de Kloveniersdoelen in Mid delburg, per 1 april zijn intrek neemt in de Grote Kerk van Vee- re. Het kantoor zou in een voor malig gebouw van de Valerius- school moeten komen, maar de financiering daarvan is nog niet rond. Gaat alles volgens plan, dan zijn in de Grote Kerk de voorzieningen voor gas, water en elektra eind maart (precies op tijd voor de uitvoering van de Matthaus Passion) wel op orde, maar pas na de zomer verwacht Van 't Veer verdere aanpassin gen aan het gebouw. Dat is één van de redenen dat activiteiten van Nieuwe Muziek niet in Vee- re zijn geconcentreerd. Woensdag 20 maart wordt in De Drukkerij in Middelburg het 'Festival Nieuwe Muziek, eve nementen 400 jaar VOC' ge opend met een expositie. De Zeeuwse kunstenaars Gust Ro- mijn, Jean Beining, Henric Bor sten, William Verstraeten, Nico van den Boezem, Sander Littel, Ronald Mullié, Annelies Plan- teydt, Bob Pingen en Piet Diele- man is gevraagd affiches te ma ken die hun visie op de VOC weergeven. De affiches zijn een aantal weken te bezichtigen in De Drukkerij, maar worden dit jaar ook één voor één via publi catieborden op Walcheren ten toongesteld. De VOC-activitei- ten van Nieuwe Muziek vinden hun zwaartepunt in het week einde van 1 en 2 juni. In Middel burg en Veere zal een compositie van Willem Breuker op het ca rillon worden uitgevoerd. Op 1 juni zal in Middelburg bij voor malige VOC-pakhuizen een concert worden gegeven, in de Oostkerk wordt de voot Nieuwe Muziek geschreven compositie Mbalach van Jan Kuiper uitge voerd en op de Dam treedt het Willem Breuker Kollektief op. Een dag later worden in de Gro te Kerk van Veere onder meer de composities Waakvlam van Wil lem Breuker (ook een opdracht van Nieuwe Muziek) en Al'ile de Gorée van Iannis Xenakis uitge voerd. Bij buitenhuizen op Wal cheren vinden in juli en augus tus zogenaamde stoepconcerten plaats. Ook de gamelan speelt een centrale rol bij Nieuwe Mu- ziek-activiteiten. Componist Cor Fuhler is gevra agd een com positie te schrijven waarin gamelan- en jazzmuziek sa mengaan. Onder de titel Een kimono in Veere is een perfor mance van mode-ontwerpster- /mannequin Colette van Lan- duyt in voorbereiding en Van 't Veer kondigt ook Balinese dan sen voor twee piano's aan. „Zo groeit het project nog met de dag." Hij geeft toe dat de link tussen VOC en Nieuwe Muziek niet echt voor de hand ligt. Het is de eerdergenoemde compositie die Xenakis in 1986 schreef die hem op het spoor zette. „Het ile de Gorée voor West-Afrika lag op de route van de Oostindiëvaar- ders. Er is daar een monument voor de slavenhandel opgericht. De compositie van Xenakis is een protest tegen apartheid en de slavenhandel. Nu weet ik wel dat de slavenhandel vooral een zaak van de Westindische Com pagnie was, maar voor mij zijn er voldoende verbanden." Daarnaast wil Van 't Veer met zijn programmering tegenwicht, bieden aan al te voor de hand liggende VOC-programma's „Elders in het land zie je dat muziek van Sweelinck of zelfs Bach wordt uitgevoerd. Ik wilde kijken of een verbinding te ma ken is met moderne muziek. Het ligt voor de hand dat ik dan ook uitkom bij muziek uit het Oos ten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 48