Het hart mag weer hunkeren Onze maatschappij is zo op Het geschenk van Anna Enquist PZC kunst CU donderdag 7 maart 2002 Rembrandt: Isaac en Rebecca (De joodse bruid), detail. omans zijn lange tijd het domein geweest van Casanova's en Jan Cremers. Maar de liefde als allesomvattende passie tussen twee mensen lij kt in ere te zijn hersteld. Liefde en literatuur, de hele Boekenweek van woensdag 13 tot en met zaterdag 23 maart, is er aan gewijd. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Vorig jaar ver scheen op de bestsellerlijsten van de boekwinkels opeens een titel, die al vele jaren oud was. Een bijna vergeten boek begon aan een tweede leven, en hoe! Gloed stamde uit 1942 en was geschreven door een later naar Amerika geëmigreerde Hon gaar, Sandor Marai. Het por tretje van de schrijver achterop het boek toont een man uit een andere tijd. Mérai is inmiddels al enkele jaren dood, hij besloot een einde te maken aan zijn ver bitterde bestaan, maar zijn boe ken worden weer gretig gelezen. De wereld van Marai spreekt ons met terugwerkende kracht weer aan. Net als de schrijver zelf is dat een wereld uit andere tijden, toen een man een woord was, liefde een erekwestie die het hele leven in beslag nam en seksualiteit nog niet in de ge slachtsdelen huisde, maar in het hart. Gloed is geen liefdesro man, maar gaat over de mens als passie-wezen, niet alleen in de zin van hartstocht, maar ook in die van het lijden. Het vertelt hoe mensen volledig in beslag kunnen worden genomen door een gevoel voor elkaar. Kom daar bij de huidige netwerk- mens nog maar eens om. Voor hedendaagse Nederlan ders was het allemaal licht ver bijsterend te lezen hoe een van de laatste telgen van de Oosten rijks-Hongaarse adel, generaal Henrik, zijn hele leven tot op ho ge ouderdom laat vergallen door het feit dat zijn vriend hem, lang geleden, bedrogen heeft met zijn vrouw. Henrik voelt zich smadelijk verraden en aan het eind van zijn leven heeft hij, in zijn anachronisti sche kasteel, nog een confronta tie met zijn vriend Konrad. Daarover gaat Gloed; hoe ou derwetse gevoelens, die wij bij na dood en begraven hadden geacht, ons te pakken kunnen nemen. Liefde is het thema dit jaar van de boekenweek. Sinds Ik Jan Cremer en de seksuele revolutie durfden wij er niet meer zo vrij moedig over te spreken, over het grote, hunkerende hart. Toch is vanaf de ontvoering van Helena naar Troje de literatuur het to neel geweest van heftige liefdes, maar erotiek en liefde zijn ge scheiden wegen ingeslagen sinds een Weense professor op de gedachte kwam dat alle grote woorden over liefde, ja dat alle romantisch verlangen naar ver eniging met de geliefde, des noods over de tijd heen, een verkleedpartij is van de onge breidelde Lust, van koningin Geilheid dus. Geen zichzelf res pecterend schrijver die daarna nog onbekommerd over de Gro te Liefde heeft geschreven. Maar er zijn tekenen dat het tij keert. Dat komt niet in de laat ste plaats doordat lust gedegra deerd is geraakt tot een con sumptieartikel. Men kan het inkopen tegenwoordig, zoals je zorg in kunt kopen. Lust is in feite een ontregelende harts tocht (Gerrit Komrij benadruk te het begin dit jaar met zijn ze denpreek), waar mensen zich volledig in verliezen. D.H. Law rence's Lady Chatterley's lover ging over dat aspect van de lust. Maar dat was aan het einde van het Victoriaanse tijdperk. In on ze tijd heeft de commercialise ring het Menno Buch-effect te weeg gebracht. In een platte, materialistische samenleving is seks net zo plat en materialis tisch geworden. Niemand heeft dat mooier gehekeld in zijn ro mans dan de Franse schrijver en provocateur Michel Houelle- becq. Nee, het wordt weer tijd voor de hartverscheurende lief de. Een paar voorbeelden. Michael Ondaatjes The English Patient scoorde hoog, en niet alleen in de verfilmde versie. Opeens vin den de boeken van Tim Krabbé erkenning in de ogen van critici, die hem tot voor kort nauwelijks serieus wensten te nemen. Krabbé is gespecialiseerd in plots, waarbij liefdesparen in de dood eindelijk hun vereniging vinden. Kan het romantischer? Eén van de laatste grote liefdes romans uit de Nederlandse lite ratuur, groot in de zin dat er een breed publiek voor bestond en toch literaire waarde had, is Turks Fruit geweest van Jan Wolkers. Uiteraard wordt er in dit boek op los geneukt, want het zijn de jaren zestig; en meni ge adolescent heeft met die scè nes zijn fysieke voordeel ge daan, maar het boek is toch tegelijkertijd een klassiek lief desverhaal. Het vertelt over een grote passie van een man voor een vrouw. En: het loopt tra gisch af. Want dat laatste moet. Op deze ijzeren wet is maar een uitzondering, naar ik weet, en dat is Garcia Marquez' feno menale Liefde in tijden van cho lera. Romans zijn bepaald niet het medium waarin verteld kan worden over de hemelse liefde. De aardsheid van de liefde past als het ware bij de aardsheid van de roman, die altijd vertelt over concrete mensen in een concrete wereld, over hoe zij elkaar bege ren, maar ook weer de rug toe keren. De ballade, oorspronkelijk 'ro mance', is veel geschikter voor het allesomvattende gevoel dat bij de liefde hoort dan de nuch tere roman. In de huidige pop muziek heeft de romance zijn voortzetting gevonden. Smel tende liefde, (forever, forever) is nooit weg geweest te midden van het gitaargeweld. De inge bakken aardsheid van de roman en het simpele feit dat deze een verhaal moet vertellen maakt de roman niet de natuurlijke met gezel van het grote gevoel; een beetje afstand blijft er namelijk altijd. Het is daarom gemakke- lij ker om een pornografische ro man te schrijven of een frivole, spannend erotische dan een ro man over grote liefde, zonder dat die kitsch wordt. Maar dat neemt niet weg dat er prachtige liefdesromans zijn verschenen. Al die romans, met in begrip van Garcia Marquez' Liefde in tijden van cholera, blinken uit in dramatische en vaak tragische gebeurtenissen. Want dat maakt het mooi, het besef dat het lot wreed is. Het is het contrast tussen verlangen en vervulling, tussen scheiding en vereniging, dat de ware liefde reliëf geeft. Alleen vanuit de nacht kan men de dag leren waarderen. De helende, schep pende kracht van de liefde is waar wij naar verlangen, leerde de priesteres Diotima tweeën eenhalf duizend jaar geleden al in Plato's Symposium. Als aan het eind van Boris Pas- ternaks Dr. Zjivago de manne lijke hoofdpersoon na jaren van gruwelen in Moskou terug mag keren, ziet hij vanuit de tram op straat de schim van zijn gelief de. Vreugde overmant hem en hij springt uit de tram om haar achterna te gaan... Op dat mo- zegd in het Symposium. Romeo en Julia, Tristan en Isol- de, Anna Karenina en haar Wronski, meneer Swann en zijn vlam uit Een liefde van Swann, Cathy en Heathcliff uit Woeste hoogten, hun liefdes zijn te groot voor deze wereld. Bloed en geweld komen er aan te pas om die spanning op te lossen. Wat dat betreft dragen alle liefdes verhalen het patroon in zich van Orfeus en Euridyce, die mythe van het onvervulbare verlan gen. ment wordt hij getroffen door een hartaanval. Wie kent de scè ne niet. Liefde en dood horen in de romantische literatuur bij el kaar. Hoe schrijnender de ein digheid, des te groter de liefde. In Turks fruit sterft de geliefde aan een hersentumor en ook in de meest drakerige liefdesfilm aller tijden - Love story - is het de kanker van dat mooie meisje, dat de tranen doet stromen. Liefde dwars tegen de dood in. Liefde is verlangen naar onster felijkheid, ook dat werd al ge Toen Connie Palmen een paar jaar geleden I.M. publiceerde is er heel veel te doen geweest over het exhibitionisme in deze ro man, maar dat het om een klas sieke liefdesroman ging werd door de recensenten niet zo op gemerkt. Wel door het publiek, dat de roman verslond, en niet alleen omdat het om bekende Nederlanders ging. De schok van de dood van haar vriend Ischa Meijer heeft van dit boek een rauwe autobiografie gemaakt, maar de behoefte van foto Klaas Koppe Het plezier dat Anna Enquist beleefde aan het schrijven van het Boekenweek geschenk werd totaal overschaduwd door het plotse overlijden van haar dochter Mar git, die haar nota bene bij het schrijven van het boek zo goed had geholpen. „Het verlies van een kind is echt. Het gaat niet weg. Je wilt ook helemaal niet dat het weggaat." Ze heeft voor de gelegenheid haar boek nog eens gelezen. „Het las alsof het onbekend voor me was. Alleen sommige dingen kwa men me bekend voor", zegt Anna Enquist. Toch is het boek nieuw. Ze schreef het in het voorjaar van 2001, Het heet De Ijsdragers en het is het Boekenweekgeschenk dat in een oplage van 747.000 exemplaren aan boekkopers cadeau wordt gegeven. Maar het boek raakte geheel uit haar gedachten toen eind juli haar dochter Margit veronge lukte op de Dam in Amsterdam. „Het is het enige wat me bezighoudt", zegt ze. „Je verliest totaal de interesse in alles. Zes weken na het ongeluk vlogen die vlieg tuigen die twee torens in New York in. Het interesseerde me niks." Ze heeft De Ijsdra gers opgedragen aan Margit 'die mij met haar literaire kennis en haar grote gevoels- begaafdheid hielp het te voltooien'. „Tegen het eind van het boek wist ik niet hoe het moest aflopen. Toen heb ik het Margit op een avond voorgelegd. Er waren allerlei op ties. We hebben op voet van gelijkheid over het boek gepraat. Margit wilde een zinde rende finale. Ze had gelijk. De volgende dag kon ik het zo afschrijven. Gelukkig heb ik haar nog een paar keer hartelijk voor haar hulp kunnen bedanken." Praten over dit soort diep persoonlijk leed kan helpen, als er iemand is die het kan we ten is het de psychoanalytica Anna Enquist (56). „Maar wat is helpen bij zo'n verlies? Het is absoluut prettig om er met vrienden over te praten. Maar helpen? Er is geen hulp voor zoiets. Helpen is een werkwoord, net als troosten. Alsof er een actie is waardoor het ongedaan gemaakt kan worden. Maar het is een substantief: verlies, pijn. Daar valt niets aan te doen met acties; dat is zoals het is. Het verlies van een kind is echt. Het gaat niet weg. Je wilt ook helemaal niet dat het weggaat. Ik heb erg de behoefte haar een plaats te geven, haar actief erbij te houden. Het is fijn om over haar te spreken. Fijn dat ze in het boek staat. Fijn dat 750.000 men sen gaan lezen dat ze me geholpen heeft." De Ijsdragers gaat over Nico en Loes van der Doelen. Hij is psychiater, zij is thuis en probeert met man en macht een tuin aan te leggen in het droge stuifzand bij hun villa in de duinen. Nico van der Doelen werkt zich zelf op tot directeur van het psychiatrisch ziekenhuis, maar hij wil veelte veel tegelijk. Het wordt zijn ondergang. Nico en Loes hebben een kind, een geadopteerde dochter: Maj. Maar zij is weggelopen. Loes maakt zich grote zorgen over haar, terwijl Nico zijn machteloosheid over de verdwijning tracht weg te drukken door zich op zijn werk te storten. Over Maj wordt thuis niet gespro ken. „Het idee was te laten zien hoe mensen met onmacht omgaan, hoe onverdraaglijk machteloosheid is en op welke manieren mensen daarmee om kunnen gaan. Nico ontkent zijn machteloosheid. Hij duwt het weg. Voor hem bestaat het niet. Ter compen BOEKENWEEK 2002 13 23 MAART satie gaat hij heel veel macht uitoefenen en allemaal dingen tegelijk ter hand nemen. Zij is wat genuanceerder. Ze lijdt ook aan die onmacht, maar zoekt wegen om daar op realistischer niveau mee om te gaan. Door erover na te denken en het in woorden te vatten." Enquist heeft, zo zegt ze, altijd 'ervaringen uit eerdere levensfases' in haar boeken ver werkt. In De Ijsdragers schrijft ze over 'het failliet van de geestelijke gezondheidszorg'. „Je hebt echt een aantal patiënten waar geen genezen aan is. Dat zijn de zwakzinni gen en de chronisch psychiatrische patiën ten. Het zijn deze groepen die uit het be wustzijn van de bevolking zijn weggewerkt. Het gaat nu allemaal om snelle ingrepen en allemaal beter worden. Mensen moeten ge neesbaarzijn en er moet 'gescoord' worden. Maar er zijn grote groepen waar 'scoren' he lemaal niet bij hoort. Voor die mensen moe ten we gewoon erg goed zorgen." de schrijfster de liefde weer op te roepen tilde het ver uit boven ordinaire sensatiezucht. Naar mate de tijd verstrijkt en al die bekende Nederlanders minder bekend worden, resteert een tragisch liefdesverhaal over een psychisch gewonde man en een vrouw die elkaar gelukkig wil len maken. Seks speelt in dit drama een rol van onderge schikte betekenis, de schrijfster geeft zelfs hints dat het tussen de lakens verre van ideaal was. Maar het allesoverheersende verlangen naar wederzijdse harmonie is zo groot dat dat nauwelijks opvalt in de roman. Toch is de confrontatie tussen liefde en dood nergens overrom- pelender verbeeld dan door Ga briel Garcia Marquez in Liefde in tijden van cholera. Hoe goed de combinatie rampspoed en liefde werkt, weten wij uit Ge jaagd door de ivind waar het decor van de hartstocht de Ame rikaanse burgeroorlog is. In Mórquez' roman is het de chole ra, maar zijn aanpak gaat nog iets verder. Marquez laat zijn amoureuze held een leven lang wachten. Alles ontzegt de man zich. Hij neemt geen genoegen met halfheden, kuis als een hoofse ridder leeft hij te midden van alle rampspoedEens zal hij haar krijgen, weet hij. Niets an ders dan blind vertrouwen brengt hem tot die overtuiging. En inderdaad, als het inmiddels bejaarde stel eindelijk in el- kaars armen kan vallen laait het vuur hoog op tussen die kraken de botten. Liefde overwint alles, zelfs de jicht. Jan-Hendrik Bakker „Twee maanden geleden verscheen het rap port 'Een keten van zondagen', Daarin staat hoe de week van zo'n patiënt eruit ziet. Ze hebben helemaal niks te doen. Alle bezig heidstherapie is wegbezuinigd. Ze zitten maar een beetje te morsen en te roken in zo'n paviljoen, dag in dag uit. Ik vind dat schan dalig in zo'n rijke maatschappij als de onze. Er is helemaal geen aandacht voor. Deze maatschappij is zo op scoren gericht. Het gewone zorgen, zonder uitzicht op gene zing, heeft geen aanzien." Bij het schrijven van De Ijsdragers heeft ze voortdurend rekening gehouden met het ge geven dat het boek een geschenk is, ook aan lezers die geen literatuur lezen maar het ca deau krijgen bij bijvoorbeeld een tuinboek. „De mensen kopen het niet, ze krijgen het ongevraagd. Dus wilde ik een duidelijke structuur. Uit respect voor de lezer. Een wis selend perspectief, dat kon. Maar verder moest het een verhaal worden van A tot Z. Niet dat mijn eerdere romans - Het Meester stuk, Het Geheim - nou zo ingewikkeld zijn, maar die zijn wel geschreven naar een muzi kaal model." Theo Hakkert Anna Enquist: De Ijsdragers - 96 blztijdens de Boekenweek, van 13 t/m 23 maart, cadeau bij aankoop van tenminste €11,11 aan Nederlandse boeken; uitgave van het CPNB. Boeken van Anna Enquist zijn verschenen bij De Arbeiderspers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29