De bus moet op de agenda Intuïtie en planning in lagen Herkansing voor Piet Bulthuis Zeeuws Museum toont lef met benoeming directeur Byvanck GR0ENLINKSG0ES Wensen buurt komen niet aan bod in plan N675 openbaar vervoer kunst cultuur Theater Chantant transferium Expositie doorErnst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Valentijn By vanck (1964) is de nieuwe direc teur van het Zeeuws Museum in Middelburg. Op 1 juni volgt hij interim-directeur Piet Barend- se op. Byvanck werkt nu nog bij het centrum voor hedendaagse kunst Witte de With in Rotter dam als hoofd communicatie en theorievorming. Hij is 'zeer blij' met zijn benoe ming. „Het Zeeuws Museum is een belangrijk regionaal muse um met een fantastische collec tie. Er is een periode van stil stand geweest, maar nu wordt veel tegelijk aangepakt. Dat vind ik interessant." Byvanck is cultuurhistoricus. Van 1990 tot 1998 woonde hij in New York. Hij werkte als cura tor en historicus voor musea als de Smithsonian Institution in Washington, The Metropolitan Museum in New York en Muse um Van Loon en Museum Am- stel kring in Amsterdam. Hij publiceerde onder meer over kunst en nationale identiteit, de huidige museumwereld en de negentiende-eeuwse portret kunst. Byvanck is aan de universiteit van New York gepromoveerd met een proefschrift over por tretkunst, fysiognomie en poli tieke cultuur in de negentiende eeuw. Bundelen Het directeurschap van het Zeeuws Museum is een logisch vervolg op zijn werkzaamheden tot nu toe, meent Byvanck. „Ik heb nogal wat gezworven en een hele hoop verschillende dingen gedaan. Nu ben ik op het punt gekomen mijn ervaring en ken nis in één functie te bundelen. In het Zeeuws Museum krijg ik een managementtaak, ik moet het museum weer op de kaart zetten en ik moet inhoudelijk interes1: santé tentoonstellingen organi seren. Ik zie het als een uitdi ging al die dingen tegelijk aan te pakken." Barendse, die de Raad van Toer zicht van het Zeeuws Museum bij de benoeming heeft geadvi seerd, omschrijft Byvancks loopbaan tot nu toe als een 'ta melijk kolossaal track record', „Zowel zijn kennis van het veld als cultuurhistoricus als zijïi brede ervaring in de museum wereld maken hem tot iemand die in staat is een nieuw concept te ontwikkelen voor het Zeeuws Museum." Enorm talent Directeur Rutger Wolfson van de Vleeshal in Middelburg kom) ook van Witte de With. Hij ka rakteriseert Byvanck als een 'enorm talent'. „Het is echt een buitenkans dat het Zeeuws Mu seum hem heeft kunnen benoe men. Zijn curriculum vitae is ongelooflijk indrukwekkend. Hij is natuurlijk voornamelijk Amerikaans georiënteerd, maar het zijn wel belangrijke, intel lectueel inhoudelijke banen." .Het is slim van het Zeeuws Mu seum en het getuigt van lef hem te benoemen. Hij is jong en hon gerig, hij kan wat en dat kan hi: hier bewijzen. Hij beschikt over een groot en goed intellectueel netwerk. Dat is belangrijk voor een museum dat een visie op de toekomst moet ontwikkelen. Juist daar is hij sterk in. Van hem kun je sprankeling en ver nieuwing verwachten en geen standaardaanpak of sjablonen waarmee Nederlandse muse umdirecteuren waarschijnlijk zouden aankomen." (Advertentie) KLOVENIERSDOELEN MIDDELBURG za. 2 maart 20.30 uur (i.p.v. 16.00 uur) ENSEMBLE WIDOSARI ALICE OVERZEE Hedendaagse composities voor Gamelan Toegang 10,- Donateur Nieuwe Muziek 7(- door René van Stee GROEDE - Bij de herinrichting van het wegvak N675 tussen Roofack en Groede komt de provincie als wegbeheerder hoogstwaarschijnlijk nauwe lijks tegemoet aan de wensen van omwonenden. Zoals het er nu naar uitziet zit verlaging van de maximum snelheid zoals de bewoners wil len er niet in, omdat de hoofd structuur van de wegen in West- Zeeuws-Vlaanderenzoals die in het kader van Duurzaam Veilig is opgesteld, niet verandert. Ook de aanleg van een parallel weg ten noorden van de rijbaan tussen Roofack en Boerenhol gaat bijna zeker door. De bewo ners willen dat ook dit deel van het plan worden geschrapt, om dat er volgens hen dan een ongewenste vermenging van landbouwverkeer en fietsers plaatsvindt. „Voor de zwakke weggebruiker betekent deze weg geen verbetering. Ook wordt met deze oplossing de omgekeerde weg bewandeld, want er ligt nota bene al een vrijliggend fietspad", aldus L. Baarends, woordvoerder na mens de omwonenden. Baarends betreurt dat de pro vincie voorbijgaat aan de wen sen van de werkgroep die zich heeft beziggehouden met de herinrichting. Begm januari liet gedeputeerde J Hennekeij in een vergadering van de Staten commissie verkeer en vervoer weten dat het plan overeen stemt met het voorstel van de werkgroep. Volgens Baarend is dat onjuist. „Ook in kringen van de werkgroep was men tegen stander van de geplande paral lelweg en voorstander van verlaging van de maximum snelheid in combinatie met snelheidsremmers", stelt hij. De provincie stelt de definitieve plannen vast, nadat de Staten commissie advies heeft gege ven. Deze bijeenkomst is ge pland voor 25 maart. Na dit besluit spreekt het Bestuurlijk Overleg Duurzaam Veilig Ver keer West-Zeeuws-Vlaanderen zich over de plannen uit. Hierna wordt de gemeente Oostburg verzocht de uitvoering van het plan planologisch mogelijk te maken. zaterdag 2 maart 2002 door Emile Calon Het openbaar vervoer is geen thema tijdens de verkiezingen. De poli tieke partijen hebben hoogstens één of twee alinea's in hun verkiezingspro gramma's gewijd aan het onderwerp, constateert M. Lootens van de belan genorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer Rover. Ze vindt dat daar een einde aan moet komen. Politici moeten durven kiezen: „Of gaan voor het openbaar vervoer of kiezen voor de auto." En niet dat half slachtige want daar heeft het openbaar vervoer niets aan, zo vindt ze. „Zo wordt het nooit wat met het openbaar vervoer." Openbaar vervoer scoort niet, zo merkt ze maar al te goed. Zeker in Zeeland is openbaar vervoer voor velen een non item. Gebruikers van het openbaar ver voer worden door velen ook als zielig gezien, ervaart ze keer op keer. Zo'n vraag als 'kan ik je ergens naar toe brengen' als ze bij een bushalte staat geeft volgens haar precies aan hoe au tomobilisten denken over gebruikers van het openbaar vervoer. OV-gebruikers zijn in Zeeland niet al leen jongeren en mensen die geen ande re keuzemogelijkheid hebben. Er zijn ook nogal wat mensen die bewust ge bruik maken van het openbaar vervoer, weet ze uit eigen ervaring. Mensen die dus bewust geen auto hebben. OV-ge- bruikers zijn niet zielig maar juist crea tief, zegt ze. En ze gaan volgens haar slim om met geld. Want in de regel is het openbaar vervoer goedkoper dan de aanschaf en het gebruik van een auto. „En die staat toch meestentijds stil," lacht de medewerkster van Rover. Randstad Lootens durft de stelling aan dat het openbaar vervoer in Zeeland helemaal niet zo slecht is als velen stellen. Na tuurlijk mag Zeeland niet vergeleken worden met een dichtbevolkt gebied als de Randstad waar in de spits om de vijf tien minuten een tram of bus rijdt. Ook Zeeland is volgens haar goed te be reizen met het openbaar vervoer. Zeker sinds de invoering van het collectief vraagafhankelijk vervoer (cw). Elk plaatsje in Zeeland, met uitzondering van Walcheren, is nu probleemloos te bereiken. En volgend jaar is Walcheren ook aangesloten op het cvv. Alleen, zo zegt ze met nadruk, er wordt veel te weinig reclame gemaakt voor het cw. Mensen weten vaak niet eens hoe ze gebruik moeten maken van deze vorm van openbaar vervoer. Daar ligt volgens haar een grote taak voor be- Politici moeten eens wat lef tonen en duidelijk kiezen voor openbaar vervoer, vindt K. Lootens van reizigersorganisatie Ro ver. foto Camile Schelstraete stuurders: het imago van het openbaar vervoer en in het bijzonder het cw op krikken. En meer informatie over het openbaar vervoer verspreiden. Nu moeten passagiers vaak goed zoeken om informatieborden met de vertrektij den van de bussen te vinden. Zulke bor den met daarop de dienstregeling en de routes horen op prominente plaatsen te hangen, aldus Lootens. Ook geeft ze aan dat bestuurders trots moeten zijn op de gebruikers van het openbaar vervoer. Ze zorgen voor meer verkeersveiligheid en claimen niet een hoop ruimte om hun auto her en der te kunnen parkeren. Auto's staan de meeste tijd stil, zegt ze nogmaals. Ze vindt dan ook dat het tijd wordt om een proef te beginnen met het deelautosys teem, zodat meerdere gezinnen gebruik kunnen maken van dezelfde auto. Zo'n deelauto in combinatie met de fiets en het openbaar vervoer is volgens haar de oplossing voor tal van (vervoerspro blemen. Zeeland zou volgens haar een prima proefgebied zijn om te kijken of zo'n systeem werkt. Volgens haar moet het mogelijk zi]n om voor zo'n proef ook nog de nodige subsidies te krijgen, on der meer uit de potten voor een leefbaar platteland. Verder vindt ze dat nu te gemakkelijk de bussen uit de kernen worden ge weerd, door bijvoorbeeld overal maar verkeersdrempels te leggen. Passagiers worden zo gedwongen naar de randen van de dorpen te lopen alvorens ze de bus kunnen pakken. Lootens vindt dat het openbaar bestuur de problemen an ders moet aanpakken: 'weer de auto's uit de kernen'. Zorg voor goede bus-, fiets- en voetgangersverbindingen in de kernen, roept ze dan ook op. „Laat de automobilist maar lopen," zegt ze pro vocerend. Op die manier worden de kernen volgens haar veel veiliger. „Want wie kiest voor onnodig autoge bruik kiest niet voor verkeersveilig heid." Bovendien ontstaat door het we ren van auto's uit de kernen veel meer ruimte voor bijvoorbeeld groen en wa ter zodat het prettiger wonen wordt. Lef Ze vreest echter dat geen politicus zo'n keuze durft te maken. Volgens haar worden politici soms zelfs gedwongen te kiezen voor de auto. Zo weet ze dat een wethouder van een Zeeuwse ge meente onder dreiging van stemmen verlies een straat ontoegankelijk maakte voor bussen. Namen wenst ze echter niet te noemen omdat de man het openbaar vervoer nog steeds een warm hart toedraagt, maar destijds tijdelijk zwichtte voor de druk van een aantal kiezers. Bestuurders moeten dus lef hebben, zegt ze nogmaals. „En gewoon kiezen. Of voor de auto of voor open baar vervoer. Wees duidelijk." info: 0118-623 650 of kijk op www.nieuwe-muziek.nl door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De schilderij en van Nikkie le Nobel uit Geer- truidenberg zijn letterlijk en fi guurlijk gelaagd. Haar werk is op het ogenblik te zien in Gale rie T in Middelburg. Op vrijwel elk schilderij zijn meerdere voorstellingen gecombineerd, vaak naast elkaar, maar meestal over elkaar heen. De kijker kan zich daardoor tegelijk in ver schillende tijden of op meerdere plekken wanen. Le Nobel zet haar schilderijen op in acrylverf. Dat betekent, net als bij een aquarel, snel wer ken. Daarna gaat ze aan de slag met olieverf. Dat wordt niet dik op de doeken gesmeerd, maar KAPELLE - De Vroone in Ka- pelle is vanavond (aanvang: 20 uur) het toneel van Theater Chantant. Een aantal bekende Zeeuwse artiesten verleent medewer king. De beurt is eerst aan de Zeeuwse troubadour Engel Reinhoudt. Ook de groep Am- bras uit Hulst is van de partij. De groep heeft vorig jaar haar twintigjarig bestaan gevierd en presenteert 23 maart in het Rey- naertcollege in Hulst de tweede cd. De derde regionale bekend heid is Sankie Koster die via vertellingen en typetjes perso nen en gebeurtenissen uit de omgeving van Axel tot leven brengt. Volgende week vrijdag en zater dag doet Theater Chantant, dan met Cyril Peeters en Frans de Schepper in plaats van Engel Reinhoudt, de Halle in Axel aan. lichtjes en gedoseerd, zodat de voorstelling transparant blijft. Omdat Le Nobel moet wachten tot haar onderlaag droog is voor ze verder kan, moet ze de voor stelling die ze wil schilderen goed in het hoofd hebben. Toch is haar manier van werken niet die van de fijnschilder. Aan de wilde abstractie op veel van haar doeken is af te lezen dat ze bij tijd en wijle intuïtief en spontaan haar verf aanbrengt en het toeval zijn werk laat doen. Die tegenstrijdigheid tussen planning en intuïtie zit ook in de thematiek. Le Nobel combi neert figuratie met abstractie. Soms houden beide elkaar in evenwicht, dan weer heeft her kenbaarheid de overhand. Bij de doeken die op het eerste ge zicht het minst figuratief lijken, moet de kijker wat geduld heb ben. Zo hangt in Galerie T een schilderij waarop duidelijk de restanten van oude nederzettin gen zijn te herkennen, maar bij na driekwart van het doek lijkt volstrekt abstract. Totdat de kijker zich realiseert dat die ne derzettingen daarop wellicht ook zijn te herkennen, maar dan boven gezien, als op een luchtfo to of landkaart. Niet alleen abstractie en figura tie houden elkaar in evenwicht, ook de herkenbare vormen zijn vaak bewust tegengesteld. Or ganische vormen, zoals bomen en bladeren, combineert ze met door de mens geconstrueerde yormen, zoals huizen of omhei ningen. Het is een inhoudelijke vertaling van haar werkwijze als schilder: spontaniteit tegen over planning, cf in haar eigen woorden loslaten tegenover controleren Dat ze, bijvoorbeeld door een prachtig weergegeven lichtval, in zulke gelaagde werken ook ruimtelijkheid weet te creëren, is knap. De groene en blauwe (Advertentie) Zaterdag 2 maart vanaf 10.00 uur op de Grote Markt en andere locaties in de binnenstad. Enquête over bereikbaarheid Goese binnenstad parkeren van fietsen en auto's. Vrijwel alle werken van Nikkie le Nobel in Galerie T in Middelburg bestaan uit diverse voorstellingen die in lagen over elkaar heen zijn geschilderd. foto Lex de Meester doorzichtigheid van veel van haar schilderijen roept af en toe associaties op met fotonegatie ven, maar dan die waarbij per ongeluk twee foto's op één beeldje zijn geprojecteerd. Dit effect zorgt voor de gelaagdheid in tijd die de schilderijen ook enige literaire allure geven. Menken Le Nobel exposeert op de par terre, in de kelder hangt werk van een veteraan onder de Zeeuwse schilders, de 83-jarige Gerard Menken uit Kloetinge. Wat direct opvalt aan zijn schil derijen, die zowel van recente als van wat vroeger datum zijn, is de eenheid in stijl. De compo sitie van een groepje mensen of huisjes in het midden van het schilderij, de duidelijke contou ren, het zachte groen, blauw en roze, ze maken een echte Men ken uit duizenden herkenbaar. Veel van zijn taferelen hebben de vertrouwdheid van illustra ties uit een kinderbijbel. Maar niet allemaal. Aan de wanden bij de trap verwelkomt de schilder elke bezoeker met een zelfportret op jonge leeftijd en één van later datum. Een op merkelijk werk is ook 'Memento Mori 1917-2001 Arras', met als onderwerpen de skeletten uit de Eerste Wereldoorlog, die vorig jaar zijn gevonden. Het moge duidelijk zijn dat Menken, on danks zijn hoge leeftijd, niet stilzit. Expositie: schilderijen van Nikkie le Nobel en Gerard Menken, t/m 30 maart in Galerie T in Middelburg, opendo-zavan 11-16 uur en morgen van 13-17 uur. MIDDELBURG - De Middel burgse kunstenaar William Ver- straeten toont morgen tijdens de Kunst Cultuurroute schil derijen van eigen hand in zijn expositieruimte Zenkast. Het gaat om schilderijen uit de Western Life The Tobacco Se rie. Natuurkundige verschijn selen zijn een belangrijke inspi ratiebron voor Verstraeten, van wie onlangs het overzichtsboek Revolutions verscheen. De ex positieruimte in de Verwerij- straat in Middelburg is geopend van 13-17 uur en de rest van de maand op afspraak. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het lot is de ene kunstenaar beter gezind dan de andere. Enkele jaren geleden richtte Joost Bakker in zijn Middelburgse galerie De Vier Gemeten een expositie in met werk van Louis Hey- mans en Piet Bulthuis. In veel opzichten is hun werk verge lijkbaar, maar terwijl dat van Heymans als zoete broodjes over de toonbank ging, bleef dat van Bulthuis op één schil derij na onverkocht. Ten on rechte, vindt Bakker, die nu een expositie heeft ingericht met uitsluitend olieverven, gouaches, tekeningen, grafiek en sculpturen van Bulthuis. De bedoeling is het werk van Bulthuis aan de vergetelheid te ontrukken. De tentoonstel ling, die vandaag begint, heet niet voor niets Piet Bulthuis, een herwaardering. Bulthuis werd in 1898 geboren in Gouda en overleed op oude jaarsdag 1988 in Middelburg, tien dagen na zijn negentigste verjaardag. Tot 1942 woonde hij met zijn vrouw in Kijkduin. In galerie De Vier Gemeten hangen enkele schilderijen uit Bulthuis' Kijkduinse tijd. Naast een teer portret (uit 1932) van zijn vrouw, zijn dat enkele strandtaferelen, met op één ervan een mannetje dat op de rug wordt gezien. Datzelfde mannetje beeldde hij ook eens uit in Parijs. Hij was het zelf. Watersnood Volgens een mooi verhaal van zoon Peter Bulthuis was de schilder toeschouwer en bui tenstaander. Twee keer werd de omgeving die hij kende weggevaagd. Eerst de kust strook van Kijkduin, later, door de watersnoodramp, zijn huis, omgeving en milieu in Zierikzee. „Kijkend naar het werk van mijn vader, heb ik altijd het gevoel dat hij van meet af aan wel wist dat het zo zou gaan; dat de dingen waar hij bijzon der goed naar keek, het hem voorspelden", schrijft Peter Bulthuis. „'Mijn groet is een afscheid, mijn komen een gaan'. Hoewel mijn vader een redelijk opgewekt man was ging hem dat op den duur steeds slechter af en tenslotte lukte het helemaal niet meer, en zijn schilderijen horen be paald niet tot de vrolijkste." Veel van Bulthuis' schilderijen zijn donker en wellicht heeft Het laatste schilderij dat Piet Bulthuis maakte. dat bijgedragen aan de geringe waardering voor zijn werk, nadat hij was overleden. Want tijdens zijn leven had Bulthuis over de kunstkritiek niet te klagen. De Middelburgse ten toonstelling laat zien waarom. In de eerste plaats was hij een uitstekend tekenaar. Bulthuis reisde veel, door Nederland maar ook naar Frankrijk, Zwitserland en Italië, en nooit was zijn schetsboek ver weg. Veel tekeningen zijn in pot lood, maar er zijn ook schetsen in viltstift, met krijt inge kleurde tekeningen en werk waarop met waterverf enige kleuraccenten zijn aange bracht. Prachtig zijn ook de tentoongestelde aquarellen. De meeste van zijn schilderij en maakte Bulthuis op basis van zijn tekeningen. In enkele gevallen heeft Bakker het voorbeeld naast het uiteinde lijke resultaat tentoongesteld. Tijdens de oorlog boetseerde Bulthuis. Bakker toont enkele voorbeelden uit familiebezit. Opmerkelijk zijn tenslotte de houtgravures van vpor 1953. Bij de overstroming spoelden zijn blokken weg en heeft hij het genre nooit meer beoefend Bulthuis was tekenleraar, eerst in Den Haag, later in Zie rikzee (waar hij van 1946 tot 1954 woonde) en tenslotte in Middelburg.In De Vier Geme ten zijn twee schilderijen te zien uit de serie 'Afscheid van foto Lex de Meester Veere', gemaakt rond de tijd dat het Veerse gat werd afge sloten. Opnieuw de registratie van een omgeving die zou ver dwijnen. Op de expositie is ook het laatste schilderij te zien dat hij begin jaren tachtig maakte. Een uitzicht vanuit zijn huis aan de Langevie- lesingel, met in de venster bank zijn penselen en verftu- bes. De schilder ging zijn zieke vrouw verzorgen en het lijkt erop dat hij uitbeeldde hoe hij zijn gereedschap te ruste leg de. Expositie: Piet Bulthuis, een her waardering, t/m 30 maart in De Vier Gemeten in Middelburg, open do t/m za van 12-18 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 58