Een band is zijn prijs waard Regenmode PZC Tijd voor een triple Twee beurzen in een complex 47 r% Gazelle voor stadsjungle Ligfiets Mistral Mountainbike met motor Maximafiets Raleigh presenteert Raven Bellen met Monsters Inc. 0%% Kaart vol ideeën zaterdag 2 maart 2002 Hoe plezierig fietsen ook kan zijn; diefstal, lekke banden, kapotte verlichting, zadelpijn en een nat pak kunnen de pret volledig ver knallen. Een bezoek aan de Rai laat zien of de industrie voldoende onderneemt te gen de vijf grootste ergernis sen van fietsers. Niets is zo vervelend als een lekke band. Toch heeft een fietser die vandaag de dag lek rijdt, de pech negen van de tien keer aan zichzelf te wijten. Je bent óf te lang blijven doorfiet- sen op finaal versleten banden, óf je hebt over steentjes en hob bels gereden met halflege ban den die al maanden niet waren bijgepompt, óf je hebt - onerva ren racefietsers maken die fout nogal eens - de binnenband juist zo hard opgepompt dat-ie wel moest knappen. Meestal is de fout in een eerder stadium gemaakt: bij de aan schaf van de fiets of bij de ver vanging van een versleten band. Wie naar de allergoedkoopste aanbieding kijkt, bespaart al snel een handvol euro's op de prijs van één buitenband. Op lange termijn blijkt dit verkeer de zuinigheid. Sommige banden zijn niet voor niets een beetje duurder dan de rest. Als het goed is, zijn ze voorzien van een brekerlaag van koolfstofvezel of kevlar. Het loopvlak is dan zo taai dat glassplinters, doorntjes, steen tjes en spijkertjes er (bijna) niet doorheen kunnen. De kans dat je er de eerste twee- tot driedui zend kilometer lek mee rijdt, is net zo klein als de kans dat je een klapband krijgt met een nieuwe auto. Maar brekerlaag of niet, fietsbanden slijten wel. Door gebruik én door stilstaan, want onder invloed van zonlicht wordt rubber poreus en geen en kele fietsband is een leven lang ozonbestendig. Bandentest Toch bestaan ook in banden mét brekerlaag grote verschillen in de prijs, kwaliteit, slijtvastheid en gewicht, zo is gebleken tij dens een Fietsbandentest van het ANWB-magazine De Kam pioen. De conclusie van dat on derzoek: forensen die heel veel fietsen, zij n het beste uit met een zeer slijtvaste band mét breker- laag. De Dutch Perfect No Flat Tire (rond de 24 euro per stukde Continental Top Touring 2000 (circa 26 euro), de Halfords Tou ring Protection (circa 10 euro), de Nokian Rollspeed TS OLC/PCR (20 euro) en de Hema 41.12.2042 (circa 10 euro) rol den goed van de testband. Wie iets minder fietst, maakt vol gens het testteam van de ANWB een goede keus met de Cheng De tubeless fietsband van Schwalbe. Shin CST RubKev Antipunctu- re (15,50 euro) of de Anello/A- vanti 130 0 euro)vooral omdat de ozonbestendigheid van de laatstgenoemde banden relatief hoog is. Let op: lang niet alle 'kwali- teitsfietsen' die staan te glim men op de Rai zijn voorzien van slijtvaste buitenbanden mét brekerlaag. De oorzaak ligt erin dat fabrikanten vaak op piet luttige onderdelen bezuinigen om de totaalprijs niet veel hoger te laten uitkomen dan een model van de concurrentie. Vraag des noods wat de meerprijs is van een betere set banden. Wie last heeft van zijn rug, kan gebaat zijn bij het aanbrengen van een verstelbaar stuur, een verende voorvork of verende zadelpen, desnoods tegen meer prijs. Sommige inkoopcombi naties van winkeliers stimule ren dat de koper van een nieuwe fiets het zadel 'op proef' neemt. Blijken fietser en zadel na enke le weken nog altij d niet bestemd voor elkaar, dan kan het inge ruild worden voor een ander ty pe. Wees beducht voor moderne maar onzinnige fratsen, zoals dat zadel met een gat in het mid den. Volgens de Amerikaanse ontwerper voorkomt dit onno dige druk op het zitvlak. Het te gendeel is waar: het zitgedeelte is nóg kleiner. Je kunt dus min der schuiven over het zadel als de boel gaat irriteren en de druk moet zich verdelen over een kleiner lichaamsoppervlak, waardoor de zadelpijn juist toe neemt. Nóg veel erger is het dat je bij regen een vreselijk nat kruis krijgt doordat het gaat spetteren door dat gat. Nog nooit zijn er zoveel elektri sche fietsen geëtaleerd als op deze FiestRaiWie toch liever op eigen spierkracht van huis naar werk wil blijven fietsen, kan plezier hebben van de Shimano Nexus versnellingsnaaf. Hij is er al in zeven versnellingen en Het fietsseizoen begint in Nederland altijd met de opening van de FietsRai. Deze noviteitenshow, waaraan 120 exposanten deelne men, duurt van vrijdag 8 tot en met dinsdag 12 maart. De bezoeker kan er met alle vragen terecht en krijgt van vakmensen achter de merken de ant woorden die hij zoekt. Vermaak is er in de vorm van demonstraties, test- parcoursen, een wielercafé met prominenten, mo deshows en een f iets-simulator. Daarop ervaar je hoogteverschillen en obstakels die een downhill er tegenkomt als hij per mountainbike een skihel ling af raast met een snelheid van 130 km per uur. De eerste drie dagen van de FietsRai is binnen het zelfde complex het beursfestival Op Pad te vin den. Voor mensen die toch al van plan waren een spor tieve vakantie te boeken, is het dan dubbel verlei delijk om richting Amsterdam te trekken. Op Pad reikt tips en ideeën aan voor alle denkbare buitensportactiviteiten. Dus niet alleen wandel en fietsvakanties maar ook kanotochten, bergbe- klimmingen, speleologie, parapente en skaten. Er zijn lezingen van wereldfietsers, boeken, kaarten en cursussen fotografie, koken onderweg en ehbo. De FietsRai is op vrijdag 8 maart geopend van 12 tot 20 uur, de volgende vier dagen van 10 tot 18 uur. De entree voor volwassenen bedraagt 9,00 euro, voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar 3,50 euro. Kleuters mogen gratis mee, houders van een Pas- 65 betalen 7,50 euro. Voor twee euro extra krijgen FietsRai-bezoekers op 8, 9 en 10 maart ook toe gang tot Op Pad, dat precies dezelfde openingstij - den hanteert. Een kaartje enkel voor Op Pad kost eveneens 9,00 euro. Wie twee euro bijbetaalt, mag dan weer doorlopen naar de FietsRai. Meer informatie: www.oppad.nl en www. fiets- rai.nl omdat hij volledig onderhouds vrij is, vormt deze Nexusnaaf een uitstekend alternatief voor elk derailleursysteem. Zeker op fietsen van forensen en rustige recreanten, die dan voorgoed verlost zijn van het schoonma kenvan ketting, wielkransjes en derailleur. Achterlicht Dan de verlichting. Als het goed is, is er op de nieuwe fiets van keuze geen los stroomdraadje meer te bespeuren. Tot voor kort werkten achterlichten altijd op de dynamo, maar dat is verleden tijd. Elke betere fiets is nu uitge rust met een LED-achterlicht dat op batterijen werkt. Door denkende fabrikanten monte ren het achterlicht ook niet meer op het spatbord, maar op een minder kwetsbare plek zo als de bagagedrager. De meeste LED's gaan automatisch aan als het donker wordt én de fiets be weegt. Ze blijven zelfs dertig se conden branden als de fietser roerloos wacht voor een stop licht. Dat verhoogt de veilig heid. Moderne koplampen stralen een krachtige halogeenbundel uit. Ze worden niet langer gevoed door een dynamo op de voor vork, maar door een dynamo die verwerkt zit in de as of naaf van het voorwiel. Dat is wel zo effi ciënt, want het trapt minder zwaar en opnieuw hoeft de fiet ser zich geen zorgen meer te ma ken over draadjes die op knulli ge wijze langs het frame krullen en al breken als iemand ertegen stoot met een boodschappentas. Diefstalchip Maar dan koop je zo'n fonkel nieuwe merkfiets. Hoe lang mag je er plezier van beleven, in een land waar jaarlijks bijna net zo veel fietsen worden gestolen (900.000) als er nieuwe worden verkocht (1,2 miljoen)? Twee van de drie mensen die een nieu we fiets willen kopen, zien daar toch van af uit angst voor dief stal. Dat is gebleken uit een on derzoek in opdracht van de rij wielbranche. De hoop is nu gericht op de uit bouw van een soort 'fietskente- kenregistratiesysteem'. Alle grote leveranciers voorzien hun nieuwe tweewielers inmiddels van een DPC, een diefstal pre ventie chip met unieke barcode. Bij aangifte geeft de gedupeerde die code aan de politie, die alle tweewielers voorzien van DPC kan controleren of 'aflezen' met een scanner. Dit systeem wordt al succesvol toegepast tegen scooterdiefstal. Vorig jaar werden er al 400.000 merkfietsen met DPC verkocht, dit seizoen komen er nog eens 800.000 bij, volgend jaar op nieuw en over vier jaar moet in principe de beste helft van alle tweewielers in ons land in het systeem zijn terug te vinden. John van Oppen Het heeft lang geduurd voor dat Shimano en Campag- nolo, marktleiders op het gebied van versnellingsapparaten, een triple op de markt brachten voor wegracers, een versnel lingssysteem met niet twee, maar drie kettingbladen vóór bij de trapas. Met behulp daar van kom je wat minder snel, maar toch lekker soepel pedale- rend over elke kuitenbij ter heen. Zoals de triple al lang standaard te vinden is op elke mountain bike, zo monteren nu ook alle gereputeerde merken van race fietsen dit onderdeel graag op hun topmodellen. De reden is simpel: het peloton zondagoch tend wielrenners vergrijst, is re latief kapitaalkrachtig en in middels hard aan dit hulpstukje toe. Campagnolo introduceeret zelfs een derailleursysteem van dertig versnellingen: drie ket tingbladen voor, tien kransjes Wielertenues doen tegenwoordig m i nder pij n aan de ogen dan voor heen. In de kledinglijn Rebecca vallen naast de badanas zeker ook de body's op. foto Agu achter. Zelfs het topmodel Cam pagnolo Record is vanaf dit jaar uitgebreid met zo'n 3x10-ver sie. De dertig versnellingen- groep van Campagnolo is het belangrijkste nieuwtje dat vrij etijdswielrenners zullen aantreffen op de noviteiten- beurs. Al zijn er meer ontwikke lingen die in het oog springen. Zo ziet het er naar uit dat clow neske, zuurstokkleurige wieler tenues hun langste tijd hebben gehad. Fabrikanten tonen ein delijk outfits die minder pijn aan de ogen doen: gedekte kleu ren met hier en daar een elegan te, fluorescerende strip die ervoor zorgt dat het overige ver keer de snelle renner toch op tijd opmerkt. Opvallend is het aantal expo santen dat zijn best doet om het individuele trainingswerk min der saai te maken. Polar, fabri kant van hartslagmeters, ge bruikt internet om persoonlijke adviezen te geven. Ook Batavus werkt in samenwerking met In- 2sports uit Eindhoven aan een interactief trainingsprogram ma. Via de website van Batavus (www.batavus.nl) is er toegang tot een persoonlijk begelei dingsprogramma om doelge richter te fietsen. Tacx geeft uit leg bij zijn hometrainer die is aangesloten op een computer scherm, waardoor je al trainend midden in een virtueel peloton belandt. Maar hoeveel mensen hebben hun computer pal voor hun rollenbank staan? Daarom komt Cateye, groot ge worden in fietscomputers, met een ander systeem dat indoor- stoempen aangenamer maakt. Met behulp van een PlayStation laat Cateye je eveneens op virtu ele wijze in competitieverband racen. Malle fratsen en wegge gooid geld, zegt de éne beursbe zoeker. Maar voor de ander kan het de finale kans zijn om de 'de gradatie' naar het triple-pelo- ton nog maar weer één seizoen uit te stellen. John van Oppen 1 De poncho Split van Riano Rucphen is van sterk nylon en water dicht afgewerkt. Je zou bijna hopen op een buitje. Mag je mooi jouw la chende poncho aandoen op weg naar school. De kinderregen- cape heeft aan voor- en achter kant een opdruk in de vorm van een big smile die ook nog eens reflecterend is en daarmee ver keersveilig. De poncho, door Ri ano Rucphen op de markt ge bracht onder de naam 'Split', is van sterk nylon en waterdicht afgewerkt. De twee ogen aan de voorkant zijn zakken, de wenk brauwen zijn de kleppen van die zakken. De adviesprijs be draagt 24,65. Meer informatie: Riano Ruc phen, telefoon 0165-342651. Vlotte belijning, trendy uitstra ling, praktische snit. Aan de zwarte damesregenmantel An- cona is af te zien dat fabrikan ten van fietskleding goed luiste ren naar de wensen van hun klanten. De capuchon is ge voerd, voorzien van elastische rijgkoorden en volledig in de kraag op te bergen. Onder de blind ingezette treksluiting zit nog eens een dubbele flap met drukknopen. Rugventilatie; re flecterende strips over de volle breedte van rug- en borststuk; afsluitbare zakken; een elas tisch rijgkoord in de taille - overal is aan gedacht. Advies prijs 54,50. Meer informatie: telefoon 0165- 342651. De Gazelle Scooterbike Pro is eenplezierfiets voor dagelijks ge bruik in de stadsjungle. Hij lijkt op een mountainbike maar is het toch niet, gelet op de achterdrager en de complete verlichtings set. De kleine wielen met brede banden maken hem uiterst wend baar en ongevoelig voor tramrails of spleten tussen slordig neerge legde tegels. Dankzij de voor- en achtervering is het naderen van een verkeersdrempel opeens een feest, een stoeprand op- en afrij den een sport op zich. Vraag wel meteen een goed slot. Adviesprijs: 899,00. De Mistral is een ligfiets die jeugdig levensplezier uitstraalt. Hij is ontwikkeld door Challenge in Apeldoorn. Het aluminium kader zit iets hoger dan ligfietsen die al langer op de markt zijn en dat maakt hem bijzonder. Zo behoudt de berijder makkelijk over zicht en dat komt de verkeersveiligheid ten goede. De ketting is af geschermd en de bagagedrager kan 25 kilo torsen. Op de FietsRai kun je proefritjes draaien op de Mistral. Prijzen op aanvraag: Chal lenge Apeldoorn, telefoon: 055-5212405, via internet www.challen- ge-ligfietsen.nl De Flyer is een mountainbike uit Zwitserland met een geluidlo ze, elektrische motor. Hij telt 27 versnellingen en als je regel matig fietst, kost het amper moeite om met 30 km per uur tegen een helling als de Cauberg in Limburg op te trappen. De Flyer is er in verschillende modellen en uitvoeringen. Hou rekening met een prijs tegen de 3500,-. Meer informatie: MP-products Willemstad, telefoon 0168-471198, via internet www.mp-products.nl of www.swiss-flyer.com Batavus had al een lijn van vijf 'omaf ietsen' in matte modekleu ren. Daar komt nu het model Maxima bij in oranje. De omafiet sen hebben een nostalgische, oer-Hollandse uitstraling en zijn rela tief laag geprijsd omdat tal van eigentijdse snufjes van andere modellen ontbreken. De adviesprijs voor de mat oranje Maxima be draagt 389,-. Raleigh presenteert het model Raven, in heren- en damesuitvoe ring, met geveerde voorvork en geveerde zadelpen die hobbels in het wegdek absorberen. De verstelbare stuurpen vergemakke lijkt het vinden van de ideale zithouding. Voor- en achterlicht gaan vanzelf branden als het donker wordt. Het achterlicht werkt op een batterij zonder draadjes, het voorlicht op een dynamo die in de as van het voorwiel zit verwerkt. Zo'n naafdynamo trapt veel minder zwaar. Het derailleursysteem met zestien versnellingen oogt lekker sportief, maar blijft moddergevoelig. Vervanging door een gesloten kettingkast en Shimano Nexave wielnaaf met zeven versnellingen geeft ruim voldoende bereik, maar minder onderhoudswerk. Adviesprij s 9 9 90 0 Meer informatie: Raleigh Nederland, telefoon 020-6915254. De nieuwste Walt Disneyfilm is amper in de bioscopen, of er zijn al fietsaccessoires die hierop inhaken. Widek Bibia uit Krim pen aan de IJssel komt met kinderfietsbellen, zij wielen, fietsmand jes en veiligheidsvlaggen waarop de belangrijkste karakters uit de film Monsters Inc. staan afgebeeld. Een fietsbel kost 3,69, de zij- wielen 16,75, een mandje 7,45 en een veiligheidsvlag 7,79. Meer informatie: telefoon 01850-512555. De landelijke Fietsideeënkaart 2002 brengt je op leuke ideeën voor dagtochtjes of andere recreatieve fietsmogelijkheden. De kaart bevat een schat aan informatie, adressen en verwijzingen. De kaart is een uitgave van de Stichting Landelijk Fietsplatform en wordt jaarlijks geactualiseerd. Voor 3,25 te koop bij de ANWB en VW-kantoren of te bestellen door 4,00 over te maken op girore kening 516279 ten name van het Fietsplatform te Amersfoort.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 47