Een band is zijn prijs waard
Regenmode
PZC
Tijd voor een triple
Twee beurzen in een complex
47
r%
Gazelle voor stadsjungle
Ligfiets Mistral
Mountainbike met motor
Maximafiets
Raleigh presenteert Raven
Bellen met Monsters Inc.
0%%
Kaart vol ideeën
zaterdag 2 maart 2002
Hoe plezierig fietsen ook
kan zijn; diefstal, lekke
banden, kapotte verlichting,
zadelpijn en een nat pak
kunnen de pret volledig ver
knallen. Een bezoek aan de
Rai laat zien of de industrie
voldoende onderneemt te
gen de vijf grootste ergernis
sen van fietsers.
Niets is zo vervelend als een
lekke band. Toch heeft een
fietser die vandaag de dag lek
rijdt, de pech negen van de tien
keer aan zichzelf te wijten. Je
bent óf te lang blijven doorfiet-
sen op finaal versleten banden,
óf je hebt over steentjes en hob
bels gereden met halflege ban
den die al maanden niet waren
bijgepompt, óf je hebt - onerva
ren racefietsers maken die fout
nogal eens - de binnenband juist
zo hard opgepompt dat-ie wel
moest knappen.
Meestal is de fout in een eerder
stadium gemaakt: bij de aan
schaf van de fiets of bij de ver
vanging van een versleten band.
Wie naar de allergoedkoopste
aanbieding kijkt, bespaart al
snel een handvol euro's op de
prijs van één buitenband. Op
lange termijn blijkt dit verkeer
de zuinigheid. Sommige banden
zijn niet voor niets een beetje
duurder dan de rest. Als het
goed is, zijn ze voorzien van een
brekerlaag van koolfstofvezel
of kevlar.
Het loopvlak is dan zo taai dat
glassplinters, doorntjes, steen
tjes en spijkertjes er (bijna) niet
doorheen kunnen. De kans dat
je er de eerste twee- tot driedui
zend kilometer lek mee rijdt, is
net zo klein als de kans dat je een
klapband krijgt met een nieuwe
auto. Maar brekerlaag of niet,
fietsbanden slijten wel. Door
gebruik én door stilstaan, want
onder invloed van zonlicht
wordt rubber poreus en geen en
kele fietsband is een leven lang
ozonbestendig.
Bandentest
Toch bestaan ook in banden mét
brekerlaag grote verschillen in
de prijs, kwaliteit, slijtvastheid
en gewicht, zo is gebleken tij
dens een Fietsbandentest van
het ANWB-magazine De Kam
pioen. De conclusie van dat on
derzoek: forensen die heel veel
fietsen, zij n het beste uit met een
zeer slijtvaste band mét breker-
laag.
De Dutch Perfect No Flat Tire
(rond de 24 euro per stukde
Continental Top Touring 2000
(circa 26 euro), de Halfords Tou
ring Protection (circa 10 euro),
de Nokian Rollspeed TS
OLC/PCR (20 euro) en de Hema
41.12.2042 (circa 10 euro) rol
den goed van de testband. Wie
iets minder fietst, maakt vol
gens het testteam van de ANWB
een goede keus met de Cheng
De tubeless fietsband van Schwalbe.
Shin CST RubKev Antipunctu-
re (15,50 euro) of de Anello/A-
vanti 130 0 euro)vooral omdat
de ozonbestendigheid van de
laatstgenoemde banden relatief
hoog is.
Let op: lang niet alle 'kwali-
teitsfietsen' die staan te glim
men op de Rai zijn voorzien van
slijtvaste buitenbanden mét
brekerlaag. De oorzaak ligt erin
dat fabrikanten vaak op piet
luttige onderdelen bezuinigen
om de totaalprijs niet veel hoger
te laten uitkomen dan een model
van de concurrentie. Vraag des
noods wat de meerprijs is van
een betere set banden.
Wie last heeft van zijn rug, kan
gebaat zijn bij het aanbrengen
van een verstelbaar stuur, een
verende voorvork of verende
zadelpen, desnoods tegen meer
prijs. Sommige inkoopcombi
naties van winkeliers stimule
ren dat de koper van een nieuwe
fiets het zadel 'op proef' neemt.
Blijken fietser en zadel na enke
le weken nog altij d niet bestemd
voor elkaar, dan kan het inge
ruild worden voor een ander ty
pe.
Wees beducht voor moderne
maar onzinnige fratsen, zoals
dat zadel met een gat in het mid
den. Volgens de Amerikaanse
ontwerper voorkomt dit onno
dige druk op het zitvlak. Het te
gendeel is waar: het zitgedeelte
is nóg kleiner. Je kunt dus min
der schuiven over het zadel als
de boel gaat irriteren en de druk
moet zich verdelen over een
kleiner lichaamsoppervlak,
waardoor de zadelpijn juist toe
neemt. Nóg veel erger is het dat
je bij regen een vreselijk nat
kruis krijgt doordat het gaat
spetteren door dat gat.
Nog nooit zijn er zoveel elektri
sche fietsen geëtaleerd als op
deze FiestRaiWie toch liever op
eigen spierkracht van huis naar
werk wil blijven fietsen, kan
plezier hebben van de Shimano
Nexus versnellingsnaaf. Hij is
er al in zeven versnellingen en
Het fietsseizoen begint in Nederland altijd met
de opening van de FietsRai. Deze
noviteitenshow, waaraan 120 exposanten deelne
men, duurt van vrijdag 8 tot en met dinsdag 12
maart. De bezoeker kan er met alle vragen terecht
en krijgt van vakmensen achter de merken de ant
woorden die hij zoekt.
Vermaak is er in de vorm van demonstraties, test-
parcoursen, een wielercafé met prominenten, mo
deshows en een f iets-simulator. Daarop ervaar je
hoogteverschillen en obstakels die een downhill er
tegenkomt als hij per mountainbike een skihel
ling af raast met een snelheid van 130 km per uur.
De eerste drie dagen van de FietsRai is binnen het
zelfde complex het beursfestival Op Pad te vin
den.
Voor mensen die toch al van plan waren een spor
tieve vakantie te boeken, is het dan dubbel verlei
delijk om richting Amsterdam te trekken.
Op Pad reikt tips en ideeën aan voor alle denkbare
buitensportactiviteiten. Dus niet alleen wandel
en fietsvakanties maar ook kanotochten, bergbe-
klimmingen, speleologie, parapente en skaten. Er
zijn lezingen van wereldfietsers, boeken, kaarten
en cursussen fotografie, koken onderweg en ehbo.
De FietsRai is op vrijdag 8 maart geopend van 12
tot 20 uur, de volgende vier dagen van 10 tot 18
uur.
De entree voor volwassenen bedraagt 9,00 euro,
voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar 3,50 euro.
Kleuters mogen gratis mee, houders van een Pas-
65 betalen 7,50 euro. Voor twee euro extra krijgen
FietsRai-bezoekers op 8, 9 en 10 maart ook toe
gang tot Op Pad, dat precies dezelfde openingstij -
den hanteert.
Een kaartje enkel voor Op Pad kost eveneens 9,00
euro. Wie twee euro bijbetaalt, mag dan weer
doorlopen naar de FietsRai.
Meer informatie: www.oppad.nl en www. fiets-
rai.nl
omdat hij volledig onderhouds
vrij is, vormt deze Nexusnaaf
een uitstekend alternatief voor
elk derailleursysteem. Zeker op
fietsen van forensen en rustige
recreanten, die dan voorgoed
verlost zijn van het schoonma
kenvan ketting, wielkransjes en
derailleur.
Achterlicht
Dan de verlichting. Als het goed
is, is er op de nieuwe fiets van
keuze geen los stroomdraadje
meer te bespeuren. Tot voor kort
werkten achterlichten altijd op
de dynamo, maar dat is verleden
tijd. Elke betere fiets is nu uitge
rust met een LED-achterlicht
dat op batterijen werkt. Door
denkende fabrikanten monte
ren het achterlicht ook niet
meer op het spatbord, maar op
een minder kwetsbare plek zo
als de bagagedrager. De meeste
LED's gaan automatisch aan als
het donker wordt én de fiets be
weegt. Ze blijven zelfs dertig se
conden branden als de fietser
roerloos wacht voor een stop
licht. Dat verhoogt de veilig
heid.
Moderne koplampen stralen een
krachtige halogeenbundel uit.
Ze worden niet langer gevoed
door een dynamo op de voor
vork, maar door een dynamo die
verwerkt zit in de as of naaf van
het voorwiel. Dat is wel zo effi
ciënt, want het trapt minder
zwaar en opnieuw hoeft de fiet
ser zich geen zorgen meer te ma
ken over draadjes die op knulli
ge wijze langs het frame krullen
en al breken als iemand ertegen
stoot met een boodschappentas.
Diefstalchip
Maar dan koop je zo'n fonkel
nieuwe merkfiets. Hoe lang mag
je er plezier van beleven, in een
land waar jaarlijks bijna net zo
veel fietsen worden gestolen
(900.000) als er nieuwe worden
verkocht (1,2 miljoen)? Twee
van de drie mensen die een nieu
we fiets willen kopen, zien daar
toch van af uit angst voor dief
stal. Dat is gebleken uit een on
derzoek in opdracht van de rij
wielbranche.
De hoop is nu gericht op de uit
bouw van een soort 'fietskente-
kenregistratiesysteem'. Alle
grote leveranciers voorzien hun
nieuwe tweewielers inmiddels
van een DPC, een diefstal pre
ventie chip met unieke barcode.
Bij aangifte geeft de gedupeerde
die code aan de politie, die alle
tweewielers voorzien van DPC
kan controleren of 'aflezen' met
een scanner. Dit systeem wordt
al succesvol toegepast tegen
scooterdiefstal.
Vorig jaar werden er al 400.000
merkfietsen met DPC verkocht,
dit seizoen komen er nog eens
800.000 bij, volgend jaar op
nieuw en over vier jaar moet in
principe de beste helft van alle
tweewielers in ons land in het
systeem zijn terug te vinden.
John van Oppen
Het heeft lang geduurd voor
dat Shimano en Campag-
nolo, marktleiders op het gebied
van versnellingsapparaten, een
triple op de markt brachten
voor wegracers, een versnel
lingssysteem met niet twee,
maar drie kettingbladen vóór
bij de trapas. Met behulp daar
van kom je wat minder snel,
maar toch lekker soepel pedale-
rend over elke kuitenbij ter
heen.
Zoals de triple al lang standaard
te vinden is op elke mountain
bike, zo monteren nu ook alle
gereputeerde merken van race
fietsen dit onderdeel graag op
hun topmodellen. De reden is
simpel: het peloton zondagoch
tend wielrenners vergrijst, is re
latief kapitaalkrachtig en in
middels hard aan dit hulpstukje
toe.
Campagnolo introduceeret
zelfs een derailleursysteem van
dertig versnellingen: drie ket
tingbladen voor, tien kransjes
Wielertenues doen tegenwoordig m i nder pij n aan de ogen dan voor
heen. In de kledinglijn Rebecca vallen naast de badanas zeker ook
de body's op. foto Agu
achter. Zelfs het topmodel Cam
pagnolo Record is vanaf dit jaar
uitgebreid met zo'n 3x10-ver
sie. De dertig versnellingen-
groep van Campagnolo is het
belangrijkste nieuwtje dat
vrij etijdswielrenners zullen
aantreffen op de noviteiten-
beurs. Al zijn er meer ontwikke
lingen die in het oog springen.
Zo ziet het er naar uit dat clow
neske, zuurstokkleurige wieler
tenues hun langste tijd hebben
gehad. Fabrikanten tonen ein
delijk outfits die minder pijn
aan de ogen doen: gedekte kleu
ren met hier en daar een elegan
te, fluorescerende strip die
ervoor zorgt dat het overige ver
keer de snelle renner toch op tijd
opmerkt.
Opvallend is het aantal expo
santen dat zijn best doet om het
individuele trainingswerk min
der saai te maken. Polar, fabri
kant van hartslagmeters, ge
bruikt internet om persoonlijke
adviezen te geven. Ook Batavus
werkt in samenwerking met In-
2sports uit Eindhoven aan een
interactief trainingsprogram
ma. Via de website van Batavus
(www.batavus.nl) is er toegang
tot een persoonlijk begelei
dingsprogramma om doelge
richter te fietsen. Tacx geeft uit
leg bij zijn hometrainer die is
aangesloten op een computer
scherm, waardoor je al trainend
midden in een virtueel peloton
belandt. Maar hoeveel mensen
hebben hun computer pal voor
hun rollenbank staan?
Daarom komt Cateye, groot ge
worden in fietscomputers, met
een ander systeem dat indoor-
stoempen aangenamer maakt.
Met behulp van een PlayStation
laat Cateye je eveneens op virtu
ele wijze in competitieverband
racen. Malle fratsen en wegge
gooid geld, zegt de éne beursbe
zoeker. Maar voor de ander kan
het de finale kans zijn om de 'de
gradatie' naar het triple-pelo-
ton nog maar weer één seizoen
uit te stellen.
John van Oppen
1
De poncho Split van Riano Rucphen is van sterk nylon en water
dicht afgewerkt.
Je zou bijna hopen op een
buitje. Mag je mooi jouw la
chende poncho aandoen op weg
naar school. De kinderregen-
cape heeft aan voor- en achter
kant een opdruk in de vorm van
een big smile die ook nog eens
reflecterend is en daarmee ver
keersveilig. De poncho, door Ri
ano Rucphen op de markt ge
bracht onder de naam 'Split', is
van sterk nylon en waterdicht
afgewerkt. De twee ogen aan de
voorkant zijn zakken, de wenk
brauwen zijn de kleppen van die
zakken. De adviesprijs be
draagt 24,65.
Meer informatie: Riano Ruc
phen, telefoon 0165-342651.
Vlotte belijning, trendy uitstra
ling, praktische snit. Aan de
zwarte damesregenmantel An-
cona is af te zien dat fabrikan
ten van fietskleding goed luiste
ren naar de wensen van hun
klanten. De capuchon is ge
voerd, voorzien van elastische
rijgkoorden en volledig in de
kraag op te bergen. Onder de
blind ingezette treksluiting zit
nog eens een dubbele flap met
drukknopen. Rugventilatie; re
flecterende strips over de volle
breedte van rug- en borststuk;
afsluitbare zakken; een elas
tisch rijgkoord in de taille -
overal is aan gedacht. Advies
prijs 54,50.
Meer informatie: telefoon 0165-
342651.
De Gazelle Scooterbike Pro is eenplezierfiets voor dagelijks ge
bruik in de stadsjungle. Hij lijkt op een mountainbike maar is
het toch niet, gelet op de achterdrager en de complete verlichtings
set. De kleine wielen met brede banden maken hem uiterst wend
baar en ongevoelig voor tramrails of spleten tussen slordig neerge
legde tegels. Dankzij de voor- en achtervering is het naderen van
een verkeersdrempel opeens een feest, een stoeprand op- en afrij den
een sport op zich. Vraag wel meteen een goed slot.
Adviesprijs: 899,00.
De Mistral is een ligfiets die jeugdig levensplezier uitstraalt. Hij
is ontwikkeld door Challenge in Apeldoorn. Het aluminium
kader zit iets hoger dan ligfietsen die al langer op de markt zijn en
dat maakt hem bijzonder. Zo behoudt de berijder makkelijk over
zicht en dat komt de verkeersveiligheid ten goede. De ketting is af
geschermd en de bagagedrager kan 25 kilo torsen. Op de FietsRai
kun je proefritjes draaien op de Mistral. Prijzen op aanvraag: Chal
lenge Apeldoorn, telefoon: 055-5212405, via internet www.challen-
ge-ligfietsen.nl
De Flyer is een mountainbike uit Zwitserland met een geluidlo
ze, elektrische motor. Hij telt 27 versnellingen en als je regel
matig fietst, kost het amper moeite om met 30 km per uur tegen een
helling als de Cauberg in Limburg op te trappen. De Flyer is er in
verschillende modellen en uitvoeringen. Hou rekening met een prijs
tegen de 3500,-.
Meer informatie: MP-products Willemstad, telefoon 0168-471198,
via internet www.mp-products.nl of www.swiss-flyer.com
Batavus had al een lijn van vijf 'omaf ietsen' in matte modekleu
ren. Daar komt nu het model Maxima bij in oranje. De omafiet
sen hebben een nostalgische, oer-Hollandse uitstraling en zijn rela
tief laag geprijsd omdat tal van eigentijdse snufjes van andere
modellen ontbreken. De adviesprijs voor de mat oranje Maxima be
draagt 389,-.
Raleigh presenteert het model Raven, in heren- en damesuitvoe
ring, met geveerde voorvork en geveerde zadelpen die hobbels
in het wegdek absorberen. De verstelbare stuurpen vergemakke
lijkt het vinden van de ideale zithouding. Voor- en achterlicht gaan
vanzelf branden als het donker wordt. Het achterlicht werkt op een
batterij zonder draadjes, het voorlicht op een dynamo die in de as
van het voorwiel zit verwerkt. Zo'n naafdynamo trapt veel minder
zwaar. Het derailleursysteem met zestien versnellingen oogt lekker
sportief, maar blijft moddergevoelig. Vervanging door een gesloten
kettingkast en Shimano Nexave wielnaaf met zeven versnellingen
geeft ruim voldoende bereik, maar minder onderhoudswerk.
Adviesprij s 9 9 90 0
Meer informatie: Raleigh Nederland, telefoon 020-6915254.
De nieuwste Walt Disneyfilm is amper in de bioscopen, of er zijn
al fietsaccessoires die hierop inhaken. Widek Bibia uit Krim
pen aan de IJssel komt met kinderfietsbellen, zij wielen, fietsmand
jes en veiligheidsvlaggen waarop de belangrijkste karakters uit de
film Monsters Inc. staan afgebeeld. Een fietsbel kost 3,69, de zij-
wielen 16,75, een mandje 7,45 en een veiligheidsvlag 7,79.
Meer informatie: telefoon 01850-512555.
De landelijke Fietsideeënkaart 2002 brengt je op leuke ideeën
voor dagtochtjes of andere recreatieve fietsmogelijkheden. De
kaart bevat een schat aan informatie, adressen en verwijzingen. De
kaart is een uitgave van de Stichting Landelijk Fietsplatform en
wordt jaarlijks geactualiseerd. Voor 3,25 te koop bij de ANWB en
VW-kantoren of te bestellen door 4,00 over te maken op girore
kening 516279 ten name van het Fietsplatform te Amersfoort.