reportage Zeg mij uw postcode en ik zeg u wie u bent Pri véle ven achter vier cijfers en twee letters PZC JRl; %|J| zaterdag 2 maart 2002 foto Phil Nijhuis De postcode die 25 jaar geleden werd ingevoerd om de post beter te sorte ren, is uitgegroeid tot een schat aan infor matie. Het is geen toeval dat iemand die drie hoog achter woont, nooit reclame krijgt over grasmaaiers. Evenmin is het toeval dat diezelfde persoon grondig wordt doorgelicht bij de aanschaf van een abonnement op een mobiele telefoon. Vier cijfers en twee letters. Ze zijn veel meer dan een postadres of het lotnummer van een loterij. De postcode blijkt een combinatie tot een waardevolle kluis die ook nog eenvou dig te kraken is. Wie de code op de internetsite claritas.nl intikt, krijgt binnen enkele tellen een complete profielschets van de bewoners. De gegevens die de computer uitspuugt, klop pen schrikbarend. Van bezit, inkomensklasse, vrijetijdsbesteding en koopgedrag tot en met de titel van de televisiegids. De wetenswaar digheden samen leveren een type huishouden op dat beschaafd en hedonistisch heet, gepen sioneerd en sober, begrensd en behendig, overtuigd en ambitieus of één van de andere leefstijlgroepen. De informatie kost bedrijven ongeveer een gulden per postcode en dat hebben ze er graag voor over. Een postcode bestaat uit zoveel ge gevens dat banken, verzekeringen, super markten en andere bedrijven precies weten waar hun klanten zitten en waar niet. Maar ook niet-commerciële organisaties heb ben de postcode als selectiemiddel ontdekt. Huisartsen krijgen voor ziekenfondspatiën ten met een bepaalde postcode niet het stan daardtarief van 7 5,4 0 euromaar 8 3 euro,Het gaat om patiënten uit achterstandswijken. Huisartsen krijgen daarvoor een hoger tarief omdat ze zwaarder worden belast. Ze hebben vaak kleinere praktijken met langere consul ten" aldus een woordvoerder van de Landelij ke Huisartsenvereniging (LHV). Openbare scholen in Amsterdam kwamen twee jaar geleden in het nieuws omdat ze post codes gebruikten om kinderen te weren. De bewuste scholen werden overspoeld door kin deren van heinde en verre waardoor er geen plek meer was voor buurtkinderen en witte scholen steeds witter werden en zwarte steeds zwarter. PTT Post heeft nooit kunnen bevroe den dat de postcode zo'n veelgebruikt middel zou worden. Vrijdag 8 maart is het precies 25 jaar geleden dat er vierhonderdduizend post codes werden ingevoerd. ,,We wilden het sor- teerproces van de post verbeteren. Door de verschillende handschriften en lettertypes op brieven waren straatnamen vaak moeilijk au tomatisch af te lezen. Een code zou de kans op fouten veel kleiner maken. In Canada hadden ze ergoede ervaringen mee. We hadden toen nog geen idee van de ge bruiksmogelijkheden van de code", zegt G. Ja cobs, directeur Data Service PTT Post. De PTT stelde alle postcodebestanden beschikbaar aan bedrijven om de code zo snel mogelijk in gevoerd te krijgen. Na drie, vier jaar was ie dereen vertrouwd met de postcode en zagen bedrijven meer gebruiksmogelijkheden in de cijfer- en lettercombinatie. Jacobs: „Neder land heeft het meest verfijnde postcodesys teem. Vallen er onder een postcode in België of Duitsland wel duizend tot tweeduizend huis houdens, in Nederland zijn het er gemiddeld zeventien. Dat is heel interessant voor markt- segmentatie." Enquête Staatsbedrijf africhtte PTT Post in 1985 Om- niData op. Ook uitgevers zagen handel in adressenbestanden en volgden met WDMG (Wegener) en Claritas (VNU). Allemaal verza melen ze gegevens over postcodes. Bij instan ties zoals het kadaster, maar vooral bij consu menten zelf. Die blijken zich moeiteloos bloot te geven. In de pagina's tellende enquête van het bijna wetenschappelijk klinkende Cen trum voor Consumenteninformatie (een on derdeel van het commerciële Claritas) vertel len mensen of ze inlegkruisjes gebruiken, welk merk bier ze drinken, of ze regelmatig een café of kerk bezoeken en geven ze hun mening op stellingen als: 'Als je geen geld hebt, ben je nie mand'. Anderhalf miljoen huishoudens geven met naam en toenaam antwoord op deze vragen. Dezelfde respons krijgen OmniData en WD MG op vragenlijsten. WDMG gebruikt vra genlijsten met klinkende namen als de Grote Consumenten Enquête en het Grote Buurt On derzoek. Het laatste onderzoek vraagt niet naar het eigen hemd, maar naar dat van de bu ren. 'Rijden de mensen uit uw straat in een lea se-auto of hebben ze een eigen auto?' 'Zijn er tweeverdieners?' Ook wordt gevraagd naar het aantal mensen in de buurt dat niet of nau welijks Nederlands spreekt. Het gaat WDMG volgens eigen zeggen niet om de etnische af komst. „Dit gegeven wordt gebruikt door ad verteerders om te bepalen in welke gebieden een folder of informatie in twee of drie talen zinvol isof waar men met een Nederlandstali- ge versie kan worden volstaan", zo luidt de toelichting. Claritas waagt zich niet op glad ijs. „Wij wil len niet dat de indruk wordt gewekt dat we de bevolking verdelen op basis van ras, religie of seksuele geaardheid. Wij hebben hier lang dis cussie gevoerd over voedingsvragen. Uit be paalde vragen kon je afleiden of mensen van Arabische afkomst zijn. Andere vragen gingen over koosjer eten. We hebben die vragen uit eindelijk niet opgenomen", aldus een woord voerder van Claritas. De vragenlijsten zijn volgens hem zo verfijnd dat hij niets meer kan verzinnen wat hij de mensen zou willen vra gen. „Alles wat commerciële waarde heeft, weten we. Een kwart van alle huishoudens in Nederland hebben we op adres in kaart ge bracht." Al die huishoudens die niet hebben meege werkt aan de uitgebreide enquêtes, zijn aan de hand van de informatie van de ijverige buur vrouw op postcode in kaart gebracht. En zo kan ongevraagd informatie in de bus vallen over kattenvoer of beleggingen. Wie hier niet van gediend is kan zijn adresgegevens laten schrappen bij de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing (DMSA). Uitsluiting Vorig jaar telde de DMSA bijna 450.000 men sen die verschoond wensen te blijven van on gevraagd drukwerk. Ze staan niet in verhou ding tot de massa die zich op vragenlijsten blootgeeft of stilzwijgend akkoord gaat met al het reclamedrukwerk. Jacobs: „Mensen schrikken wel eens van wat er allemaal over ze bekend is, maar tegelijkertijd vinden ze het prettig dat ze steeds minder post in de bus krij gen die hen niet aangaat. Reclame wordt steeds gerichter." Niet alleen weten bedrijven wie ze graag als klant willen, ze weten ook steeds beter wie ze niet willen. Eind 1999 kwam naar buiten dat banken in Rotterdam mensen in bepaalde woonwijken zouden weigeren bij de aanvraag van een hypotheek. De banken gaven toe rood-, geel- en groengekleurde plattegronden te gebruiken. Maar een postcode is volgens hen nooit de enige reden voor uitsluiting van klanten. Dat is ook verboden. Uiteindelijk telt de persoonlijke kredietwaardigheid, die bij le ningen wordt getoetst aan de hand van bank afschriften en inzage bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Bij weigering van een lening hebben mensen wettelijk recht op een uitleg en is alleen een beruchte postcode absoluut onvoldoende. Niettemin zijn postco des van achterstandswijken wel een signaal voor bedrijven om extra alert te zijn. Iemand die drie hoog achter woont, zal diepgaander worden doorgelicht bij de aanvraag voor een abonnement op een mobiele telefoon dan ie mand uit een villabuurt. Wanbetalers Alle telecombedrijven controleren de krediet waardigheid van iemand die een abonnement wil. Een bankafschrift is niet voor alle bedrij ven voldoende. Ben en Vodaf one schakelen het handels- en informatiebureau Experian in om een zogenoemde credit score uit te voeren. Ex perian werkt ook voor incassobureaus en deurwaarders en heeft een aardig beeld van de snel wisselende adressen van wanbetalers. „Wij hebben bestanden met negatieve betaal- informatie. Daarnaast winnen we informatie in door telefonisch onderzoek. Bijvoorbeeld om te kijken of iemand wel werkt waar hij be weert te werken"aldus directeur A. van Herk. Een postcode alleen geeft geen oordeel over de kredietwaardigheid van iemand maar bepaal de codes waarschuwen bedrijven wel. „De huishoudens van één en dezelfde postcode zij n overwegend homogeen." Anders gezegd: als in een wijk een paar wanbetalers bekend zijn, dan is de kans groot dat er nog meer wonen, Experian zou moeiteloos een kaart kunnen maken met daarop buurten met een bovenge middeld negatief betalingsgedrag. „Maar dat doen wij niet. Wij zijn onderdeel van een beursgenoteerde organisatie met twintig kan toren over de hele wereld." Al met al wordt er weinig geklaagd door men sen over discriminerend gebruik van de post code. Soms komen er klachten binnen bij de Consumentenbond over kredieten die zouden zijn geweigerd of abonnementen op mobiele telefoons. Maar zelden komt het tot een zaak. De Postbank had vorig jaar te maken met een klant die beweerde dat hij geen hypotheek kreeg vanwege zijn beruchte postcode. „In werkelijkheid was hij geweigerd omdat het taxatierapport niet in verhouding stond tot de aangevraagde hypotheeksom", zegt de woordvoerster van de Postbank. Dat bepaalde postcodes moeilijker een inboedelverzekering kunnen afsluiten, is algemeen geaccepteerd. „De bewoners uit gebieden met een risicovol profiel hoeven bij ons niet meer premie te be talen maar moeten wel een verklaring over leggen dat hun woning is beveiligd." Woonwagen Peter Rodriguez is ervan overtuigd dat bedrij ven het huishoudens met bepaalde postcodes heel moeilijk maken. Rodriguez is voormalig lid van de Commissie Gelijke Behandeling en auteur van een proefschrift over discriminatie naar ras en nationaliteit bij consumenten transacties. „Bedrijven die onderzoek doen naar de kredietwaardigheid gebruiken een credit score die aangeeft of het veilig is om met iemand in zee te gaan, onzeker of risicovol. Het rekensommetje wordt opgebouwd aan de hand van verschillende gegevens. Ook de woonwijk weegt mee. En het gegeven of ie mand gehuwd is of niet. Dat mag eigenlijk niet, want dan maak je onderscheid op basis van een groepskenmerk. Als mensen uiteinde lijk geen krediet wordt verleend, moeten be drijven heel precies de reden van weigering geven. Maar bij goederen zijn ze dat niet ver plicht. In de Bijlmer doet de PTT niet meer aan nabezorging van pakjes voor mensen die over dag niet thuis waren. Volgens de PTT is dat om veiligheidsredenen. Een reële dreiging is een objectieve rechtvaardiging. Maar toon dat maar eens aan. Bij de Commissie Gelijke Be handeling heb ik twee woonwagenzaken ge had. Eén bedrijf weigerde witgoed af te leve ren en werd in het gelijk gesteld omdat de chauffeur eerder was bedreigd en er spullen uit de wagen waren gestolen. In de andere zaak kregen de woonwagenbewoners gelijk omdat de babyzaak per definitie weigerde spullen te bezorgen bij een woonwagenkamp terwijl daar geen enkele objectieve aanleiding toe was." Monique de Knegt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25