1
Kimi Raikkonen is de nieuwe held
uit de Formule I
28
O»
Schumacher
springt in
bres voor
Verstappen
Schumacher op jacht naar record Fangio
vrijdag 1 maart 2002
plaats (land)
o Melbourne (Australië)
O Sepang (Maleisië)
Sao Paulo (Brazilië)
Imola (San Marino)
Barcelona (Span/e)
Spielberg (Oostenrijk)
O Monte Carlo (Monaco)
Montreal (Canada)
Nürnburgring (EUROPA)
datum
afstand
aantal ronden x
(km)
lengte circuit (km)
3 maart
308
58 x 5,3
17 maart
310
56 x 5,5
31 maart
306
71 x 4,3
14 april
306
62 x 4,9
28 april
307
65 x 4,7
12 mei
307
71 x 4,3
26 mei
263
78x3,3
9 juni
305
69 X 4,4
23 juni
305
67 x 4,5
m.. mBmii
Rubens Barrichello
\s
(Dui.) n/ (Bra.)
3 januari 1969 Geboortedatum 23 mei 1972
161 Aantal Grand Prix 147
43 pole-positions Beste kwalificatie 3 pole-positions
53 overwinningen Beste resultaat 1 overwinning
Jacques Villeneuve
plaats (land) datum
Silverstone (Gr. Brittanmë) 7 juli
Magny Cours (Frankrijk) 21 juli
Hockenheim (Duitsland) 28 juli
<D Boedapest (Hongarije) 18aug
<D Francorchamps (België) 1 sept
Monza (Italië) 15 sept
Indianapolis (Ver. Staten) 29 sept
Suzuka (Japan) 13okt
afstand aantal ronden x
(km) lengte circuit (km)
308
306
306
306
307
307
306
311
60 x 5.1
72 x 4,5
68 x 4.2
77 x 3,9
44x6,9
53 x 5,7
73 x 4,1
53 x 5,8
Giancarlo Fisichella
(ltd(Jap.)
14 januari 1973 Geboortedatum 28 januari 1977
91 Aantal Grand Prix debuut in F7
1 pole-position Beste kwalificatie
tweede plaats Beste resultaat
(Sch.) (Finl.)
27 maart 1971 Geboortedatum 17 oktober 1979
124 Aantal Grand Prix 17
12 pole-positions Beste kwalificabe zevende
11 overwinningen Beste resultaat vierde plaats
Olivier Panis
British American
(Can.) RActwc (Fra.)
9 april 1971 Geboortedatum 2 september 1965
99 Aantal Grand Prix 108
13 pole-positions Beste kwalificatie derde
11 overwinningen Beste resultaat 1 overwinning
30 juni 1975 Geboortedatum 20 september 1975
Aantal Grand Pnx 17
Geboortedatum
Aantal Grand Prix
Beste kwalificatie
Beste resultaat
(8ra.)
25 april 1981
debuut in F1
Mark Webber
AlexYoong
ÜTtinardi '1
(Aus.) (Mal.-
27 augustus 1976 Geboortedatum 20 juli 1976
debuut in F1 Aantal Grand Prix 3
Beste kwalificabe tweeëntwintigste
Beste resultaat zestiende plaats
WINNAAR EERSTE GRAND PRIX OP POLE-POSITION
De coureur die de eerste Grand Prix van het seizoen
wint, wordt meestal later in het seizoen wereldkampioen.
Alleen David Coulthard (1997) en Eddie Irvine (1999)
hebben de laatste twaalf jaar met de traditie gebrokedC
jaar
1st race
winnaar
kampioen
2001
Australië
Schumacher
Schumacher
2000
Australië
Schumacher
V
Schumacher
1999
Australië
Irvine
X
Hakkinen
1998
Australië
Hakkinen
V
Hakkinen
1997
Australië
Coulthard
X
Villeneuve
1996
Australië
Hill
V
Hill
1995
Brazilië
Schumacher
V
Schumacher
1994
Brazilië
Schumacher
V
Schumacher
1993
Zuid Afrika
Prost
V
Prost
1992
Zuid Afrika
Mansell
V
Mansell
1991
Ver. Staten
Senna
V
Senna
1990
Ver. Staten
Senna
V
Senna
Enrique Bernoldi
Heinz-Harald Frenzen
hftows w
(Dui.) (Bra.)
18 mei 1967 Geboortedatum 19 oktober 1978
129 Aantal Grand Prix 17
2 pole-positions Beste kwalificabe vijftiende
3 overwinningen Beste resultaat achtste plaats
Mika Salo
Allan McNish
(Fin.)
30 november 1965 Geboortedatum 29 december 1969
92 Aantal Grand Prix debuut in F1
vierde Beste kwalificabe
tweede plaats Beste resultaat
SCHUMACHER HEEFT WEER RECORD VOOR HET GRIJPEN
De ongenaakbare Michael Schumacher kan dit seizoen
het record van Alain Prost met de meeste
podiumplaatsen verbeteren. Van de meest talentvolle
coureurs pakte Juan Pablo Montoya in zijn debuutjaar
,,2001 vier podiumplaatsen.
Top tien all-time Top tien huidige rijders
van onze sportredactie
MELBOURNE - Wereldkampi
oen Formule 1, Michael Schu
macher, heeft gisteren in Mel
bourne kritiek geuit op Arrows-
baas Tom Walkinshaw, die Jos
Verstappen eerder deze maand
aan de kant heeft gezet. De
Duitser noemt het spijtig dat de
Nederlander zondag niet aan de
start verschijnt voor de Grand
Prix van Australië, de eerste ra
ce dit seizoen.
Volgens Schumacher moet zijn
vriend Verstappen echter blij
zijn dat hij van Walkinshaw af
is. „Waarschijnlijk is het beter
niet onder een baas te werken
die een reputatie heeft coureurs
eruit te gooien stelde de Ferra-
ri-rijder in Melbourne.
Verstappen moest onlangs
plaatsmaken voor de Duitser
Heinz-Harald Frentzen, on
danks een doorlopend contract
bij Arrows. In 1999 overkwam
de Fin Mika Salo hetzelfde. Hij
kon enkele dagen voor de Grote
Prijs van Australië zijn bolide
afstaan aan de Japanner Tora
Takagi.
„Maar ik geloof dat Jos nu wat
nieuwe opties heeft. Ik hoop van
harte dat het allemaal goed
komt voor hem", aldus Schuma
cher.,
De Duitseren Verstappen waren
m 1994 bij Benetton teamgeno-
t&e.-. Schumacher werd dat sei-
ftji9$#oor eerst wereldkam
pioen: Walkinshaw was toen
directeur van dat team. RTR
De Schotse Formule-1 -rijder David Coulthard wacht een banden-check af in de McLaren-box.
(26 januari 2002, circuit Cheste, Valencia, Spanje.)
Graphic: Willem Buijs, BD
Foto Coulthard: ANP
Bronnen' ANP, Graphic News, F
MARANELLO - Wat valt er in
het nieuwe Formule-1-sei
zoen, dat dit weekeinde in Mel
bourne begint, nog te winnen
voor Michael Schumacher? De
Duitser heeft inmiddels bijna
alle records in handen. Toch
heeft Schumacher.dit jaar een
nieuwe uitdaging gevonden.
Hij wil Juan Manuel Fangio
evenaren, de legendarische
Argentijn die in de jaren vijftig
vijf wereldtitels haalde.
Schumacher bracht vorig sei
zoen zijn totaal op vier. De 33-
jarige coureur geeft niet zo veel
om statistieken, maar de pres
tatie van Fangio spreekt zelfs
bij hem tot de verbeelding.
„Dat evenaren zou fantastisch
zijn voor mij en Ferrari, omdat
we ontzettend veel werk heb
ben verzet", zei hij.
Schumacher won in 1994 en
1995 de wereldtitel voor Be-
netton. De afgelopen twee jaar
werd hij kampioen voor Ferra
ri. Bijna alle andere records
staan nu op zijn naam: van
aantal grandprixzeges (53), tot
aantal ronden en kilometers
aan de leiding (3094 en 14.185).
Alleen de hoeveelheid polepo-
sitions van Ayrton Senna (65)
is voor hem ver weg. Schuma
cher is nummer twee met 43.
'Schumi' geeft er allemaal niet
zo veel om. Hij gaat door, mis
schien wel tot zijn veertigste,
omdat hij het racen zo leuk
vindt,Het gaat mij om de kick
van de Formule 1van vier wie
len om me heen. Records zijn
leuk. Maar wat heb je eraan als
je ze bereikt hebt? "Schuma
cher verwacht in 2002 de mees
te tegenstand van zijn teamge
noot Rubens Barrichello en de
rijders van Williams en McLa
ren. Juan Pablo Montoya en
zijn broer Ralf Schumacher
(Williams), David Coulthard
en Kimi Raikkonen (McLa
ren), het is de titelhouder om
heteven. „Ik neem het tegen ie
dereen op. Als het maar een
mooi gevecht is."
De drie topteams staan er goed
voor. In de testritten bleken ze
weer snel, al is de nieuwe Fer
rari nog niet betrouwbaar ge
bleken. De Italianen beginnen
in Melbourne met de oude wa
gen. Voor de andere teams res
ten de kruimels. De afstand
tussen de top en de tweede di
visie dreigt alleen maar groter
te worden. Dit seizoen komen
vier debutanten aan de start,
de Japanner Sato (Jordan), de
Australiër Webber (Minardi),
de Schot McNish (Toyota) en
de Braziliaan Massa (Sauber).
Ook het Japanse team Toyota
debuteert. ANP
podiumplaatsen -
r—podiumplaa tsen
Alain Prost
106
1
97
Michael Schumacher
Michael Schumacher
97
2
51
David Coulthard
Ayrton Senna
80
3
25
Eddie Irvine
Nelson Piquet
60
4
25
Rubens Barrichello
•Nigel Mansell
59
5
23
Jacques Villeneuve
Niki Lauda
54
6
16
Heinz-Harald Frentzen
Mika Hakkinen
51
7
14
Ralf Schumacher
David Coulthard
51
8
9
Giancarlo Fisichella
Gerhard Berger
48
9
6
Olivier Panis
Carlos Reuteman
45
10
4
Juan-Pablo Montoya
gestopt 'overleden
niet ii
i competitie 2002
1
door Guido van Riet
RIJSWIJK - Zoon Kimi een au
tosportcarrière of een nieuwe
binnen-wc? Voor die gewichtige
keuze stond de Finse familie
Raikkonen begin jaren negen
tig. Het is maar goed dat vader
en moeder besloten op de poep
doos in de buitenlucht te blijven
zitten. Kimi mocht de laatste
spaarcenten van het gezin ge
bruiken om te racen, brak door
en is tien jaar later de nieuwe
held van de Formule 1.
Hij is pas 22 jaar en reed in zijn
hele carrière slechts veertig ra
ces. Toch start Kimi Raikkonen
zondag in Melbourne al voor
McLaren, het team waar elke
coureur van droomt. Hij is let
terlijk de nieuwe Mika Hakkin-
en, zijn illustere landgenoot
wiens stuurt je hij mocht over
nemen. De jonge Fin is als een
komeet naar de top van de auto
sport doorgeschoten en het is
niet te zeggen waar het sprookje
gaat eindigen.
Het is wel bekend waar het be
gon. Raikkonen werd op 17 ok
tober 1979 geboren. Hij ging
vanaf zijn tiende karten, samen
met zijn oudere broer Rami. Met
de steun van hun ouders haal
den ze allebei de top in de auto
sport. Een paar dagen voor Kimi
zijn eerste contract in de For
mule 1 tekende werd Rami gese
lecteerd voor het Finse rally
trainingsteam.
Het budget van de familie Raik
konen was beperkt. De zoons
moesten zich behelpen met oude
barrels. De 'Raikkonen-bro-
thers' slaagden er toch in op te
vallen. Kimi Raikkonen reed
van 1991 tot 1999 rond in karts.
Hij verdiende een kans in de
Britse Formule Renault, een
kweekvijver voor jonge raceta
lenten. Raikkonen won dat jaar
bijna elke race en haalde onbe
dreigd de titel binnen. Dat viel
op. Teambaas Peter Sauber
bood hem meteen een contract
aan.
Een storm van kritiek barstte
los. Coryfeeën als Jackie Ste
wart en Max Mosley vielen over
Sauber heen. Hoe haalde de
Zwitser het in zijn hoofd om een
jonkie met slechts 23 races in de
benen te contracteren? Zelfs
Raikkonens landgenoot Keke
Rosberg, wereldkampioen in
1982, plaatste vraagtekens.
Maar Raikkonen vond ook een
opvallende medestander in Mi
chael Schumacher. De wereld
kampioen zag de Fin op het cir
cuit van Mugello testen en was
zeer onder de indruk. „Deze
jongen bezit alle kenmerken
van een toekomstige kampi
oen", sprak Schumacher.
Superlicentie
De internationale autosport
bond FIA liet Raikkonen vorig
jaar slechts met een voorlopige
superlicentie aan het seizoen
beginnen. Het onderwerp van
kritiek was niet onder de in
druk. „Iedereen mag vinden wat
hij wil. Ik doe gewoon mijn best
en laat mijn daden voor zich
spreken", sprak hij. Dat bleek.
Meteen in zijn eerste race in Au
stralië haalde hij een WK-punt.
Dat deden zelfs Schumacher en
Hakkinen hem niet voor. Raik
konen besloot het jaar als ne
gende in het WK-klassement
met negen punten én een con
tract bij McLaren.
Een droomdebuut. Hoewel zijn
teamgenoot Nick Heidfeld het
met dertien punten beter deed,
drukte de Formule 1 Raikkonen
aan de borst. Argwaan maakte
plaats voor adoratie. Vooral zijn
durf en 'coole' houding spraken
tot de verbeelding. Raikkonen
kreeg in de GP van San Marino
de schrik van zijn leven toen hij
op topsnelheid plots hetstuurtje
van zijn wagen los in de handen
hield. Na de harde crash die
volgde bleef hij opvallend rus
tig. Raikkonen bouwde al in de
karts een reputatie op van een
meedogenloze coureur, die veel
risico's neemt.
McLaren-teambaas Ron Dennis
ziet in hem de opvolger van
Hakkinen, de tweevoudig we
reldkampioen die is gestopt om
tijd aan zijn gezin te besteden.
Dennis kocht voor vijftien mil
joen Raikkonens driejarige con
tract bij Sauber af.
Harde wetten
Het is de vraag of Raikkonen de
druk van een topteam aankan.
Jenson Button had het na zijn
flitsende debuut bij Williams in
2000 het jaar erop heel moeilijk
bij Benetton.
Raikkonen maakte ook al ken
nis met de harde wetten van de
Formule 1. Teambaas Peter
Sauber verbood zijn vriendin
netje vorig jaar de toegang tot
de circuits. De 'drooglegging'
werkte wel, want de coureur
ging er alleen maar harder van
rijden. ANP
door Jos van de Ven
DEN BOSCH - De hightech in
de Formule 1 laat steeds meer
charmes verdwijnen. Veilig ach
ter het muurtje langs het rechte
stuk van start en finish zeulde
van elk team altijd één mede
werker met een gigantisch bord.
Met daarop in grote letters een
boodschap aan de voorbij ra
zende coureur. De pitborden
zijn met ingang van zondag niet
echt meer nodig.
De kans is zelfs groot dat de pit
borden geheel verdwijnen. Om
dat sinds 1 januari het gebruik
van nog meer elektronica is toe
gestaan. Het gaat om tweeweg
telemetrie, een verpakking van
nog meer en nog betere commu
nicatie tussen coureur en com
puter. Of beter gezegd: tussen
bolide en computer.
De afgelopen seizoenen was al
leen communicatie toegestaan
van de auto naar de pits. In de
'straat' bekeken de engineers de
toestand van de wagen. En
moest de coureur de pits in als er
technische ingrepen nodig wa
ren. De verandering is nu, dat er
ook data van de pits naar de wa
gen verstuurd mogen worden.
Afstellen van de wagen tijdens
de race behoort daarmee tot de
mogelijkheden.
Boordradio
In de pits kunnen het komende
seizoen de motor, differentieel
en de koppeling tijdens het rij
den worden afgesteld. Ook kan
informatie over de pitstop-stra
tegie naar de wagen worden
verzonden. Daarbij is het wel
handig dat de coureurs eerst via
de boordradio te horen krijgen
dat vanuit de 'straat' tijdens de
race wordt ingegrepen. Al was
het alleen maar omdat de auto
bij elke ingreep direct anders
aanvoelt.
Niet alleen het pitbord, maar
waarschijnlijk ook tal van
knopjes zullen van het stuur van
de wagen verdwijnen. Alleen
het knopje voor de rembalans
blijft voorbehouden aan de cou
reur. GPD
Schietincident
in Melbourne
MELBOURNE - Een Au
stralische veiligheids
agente beweert dat een
onbekende man gister
morgen op het circuit van
Melbourne op haar heeft
geschoten.
De man droeg een bala
clava, de brandwerende
muts die autocoureurs on
der hun helm aandoen.
De politie in de Australi
sche stad is direct een on
derzoek begonnen naar
het bizarre incident op de
baan waar zondag de eer
ste Grand Prix van het
Formule-1-seizoen wordt
verreden.
Niemand raakte gewond
bij het voorval. De schut
ter wist te ontkomen. RTR