1 Kimi Raikkonen is de nieuwe held uit de Formule I 28 O» Schumacher springt in bres voor Verstappen Schumacher op jacht naar record Fangio vrijdag 1 maart 2002 plaats (land) o Melbourne (Australië) O Sepang (Maleisië) Sao Paulo (Brazilië) Imola (San Marino) Barcelona (Span/e) Spielberg (Oostenrijk) O Monte Carlo (Monaco) Montreal (Canada) Nürnburgring (EUROPA) datum afstand aantal ronden x (km) lengte circuit (km) 3 maart 308 58 x 5,3 17 maart 310 56 x 5,5 31 maart 306 71 x 4,3 14 april 306 62 x 4,9 28 april 307 65 x 4,7 12 mei 307 71 x 4,3 26 mei 263 78x3,3 9 juni 305 69 X 4,4 23 juni 305 67 x 4,5 m.. mBmii Rubens Barrichello \s (Dui.) n/ (Bra.) 3 januari 1969 Geboortedatum 23 mei 1972 161 Aantal Grand Prix 147 43 pole-positions Beste kwalificatie 3 pole-positions 53 overwinningen Beste resultaat 1 overwinning Jacques Villeneuve plaats (land) datum Silverstone (Gr. Brittanmë) 7 juli Magny Cours (Frankrijk) 21 juli Hockenheim (Duitsland) 28 juli <D Boedapest (Hongarije) 18aug <D Francorchamps (België) 1 sept Monza (Italië) 15 sept Indianapolis (Ver. Staten) 29 sept Suzuka (Japan) 13okt afstand aantal ronden x (km) lengte circuit (km) 308 306 306 306 307 307 306 311 60 x 5.1 72 x 4,5 68 x 4.2 77 x 3,9 44x6,9 53 x 5,7 73 x 4,1 53 x 5,8 Giancarlo Fisichella (ltd(Jap.) 14 januari 1973 Geboortedatum 28 januari 1977 91 Aantal Grand Prix debuut in F7 1 pole-position Beste kwalificatie tweede plaats Beste resultaat (Sch.) (Finl.) 27 maart 1971 Geboortedatum 17 oktober 1979 124 Aantal Grand Prix 17 12 pole-positions Beste kwalificabe zevende 11 overwinningen Beste resultaat vierde plaats Olivier Panis British American (Can.) RActwc (Fra.) 9 april 1971 Geboortedatum 2 september 1965 99 Aantal Grand Prix 108 13 pole-positions Beste kwalificatie derde 11 overwinningen Beste resultaat 1 overwinning 30 juni 1975 Geboortedatum 20 september 1975 Aantal Grand Pnx 17 Geboortedatum Aantal Grand Prix Beste kwalificatie Beste resultaat (8ra.) 25 april 1981 debuut in F1 Mark Webber AlexYoong ÜTtinardi '1 (Aus.) (Mal.- 27 augustus 1976 Geboortedatum 20 juli 1976 debuut in F1 Aantal Grand Prix 3 Beste kwalificabe tweeëntwintigste Beste resultaat zestiende plaats WINNAAR EERSTE GRAND PRIX OP POLE-POSITION De coureur die de eerste Grand Prix van het seizoen wint, wordt meestal later in het seizoen wereldkampioen. Alleen David Coulthard (1997) en Eddie Irvine (1999) hebben de laatste twaalf jaar met de traditie gebrokedC jaar 1st race winnaar kampioen 2001 Australië Schumacher Schumacher 2000 Australië Schumacher V Schumacher 1999 Australië Irvine X Hakkinen 1998 Australië Hakkinen V Hakkinen 1997 Australië Coulthard X Villeneuve 1996 Australië Hill V Hill 1995 Brazilië Schumacher V Schumacher 1994 Brazilië Schumacher V Schumacher 1993 Zuid Afrika Prost V Prost 1992 Zuid Afrika Mansell V Mansell 1991 Ver. Staten Senna V Senna 1990 Ver. Staten Senna V Senna Enrique Bernoldi Heinz-Harald Frenzen hftows w (Dui.) (Bra.) 18 mei 1967 Geboortedatum 19 oktober 1978 129 Aantal Grand Prix 17 2 pole-positions Beste kwalificabe vijftiende 3 overwinningen Beste resultaat achtste plaats Mika Salo Allan McNish (Fin.) 30 november 1965 Geboortedatum 29 december 1969 92 Aantal Grand Prix debuut in F1 vierde Beste kwalificabe tweede plaats Beste resultaat SCHUMACHER HEEFT WEER RECORD VOOR HET GRIJPEN De ongenaakbare Michael Schumacher kan dit seizoen het record van Alain Prost met de meeste podiumplaatsen verbeteren. Van de meest talentvolle coureurs pakte Juan Pablo Montoya in zijn debuutjaar ,,2001 vier podiumplaatsen. Top tien all-time Top tien huidige rijders van onze sportredactie MELBOURNE - Wereldkampi oen Formule 1, Michael Schu macher, heeft gisteren in Mel bourne kritiek geuit op Arrows- baas Tom Walkinshaw, die Jos Verstappen eerder deze maand aan de kant heeft gezet. De Duitser noemt het spijtig dat de Nederlander zondag niet aan de start verschijnt voor de Grand Prix van Australië, de eerste ra ce dit seizoen. Volgens Schumacher moet zijn vriend Verstappen echter blij zijn dat hij van Walkinshaw af is. „Waarschijnlijk is het beter niet onder een baas te werken die een reputatie heeft coureurs eruit te gooien stelde de Ferra- ri-rijder in Melbourne. Verstappen moest onlangs plaatsmaken voor de Duitser Heinz-Harald Frentzen, on danks een doorlopend contract bij Arrows. In 1999 overkwam de Fin Mika Salo hetzelfde. Hij kon enkele dagen voor de Grote Prijs van Australië zijn bolide afstaan aan de Japanner Tora Takagi. „Maar ik geloof dat Jos nu wat nieuwe opties heeft. Ik hoop van harte dat het allemaal goed komt voor hem", aldus Schuma cher., De Duitseren Verstappen waren m 1994 bij Benetton teamgeno- t&e.-. Schumacher werd dat sei- ftji9$#oor eerst wereldkam pioen: Walkinshaw was toen directeur van dat team. RTR De Schotse Formule-1 -rijder David Coulthard wacht een banden-check af in de McLaren-box. (26 januari 2002, circuit Cheste, Valencia, Spanje.) Graphic: Willem Buijs, BD Foto Coulthard: ANP Bronnen' ANP, Graphic News, F MARANELLO - Wat valt er in het nieuwe Formule-1-sei zoen, dat dit weekeinde in Mel bourne begint, nog te winnen voor Michael Schumacher? De Duitser heeft inmiddels bijna alle records in handen. Toch heeft Schumacher.dit jaar een nieuwe uitdaging gevonden. Hij wil Juan Manuel Fangio evenaren, de legendarische Argentijn die in de jaren vijftig vijf wereldtitels haalde. Schumacher bracht vorig sei zoen zijn totaal op vier. De 33- jarige coureur geeft niet zo veel om statistieken, maar de pres tatie van Fangio spreekt zelfs bij hem tot de verbeelding. „Dat evenaren zou fantastisch zijn voor mij en Ferrari, omdat we ontzettend veel werk heb ben verzet", zei hij. Schumacher won in 1994 en 1995 de wereldtitel voor Be- netton. De afgelopen twee jaar werd hij kampioen voor Ferra ri. Bijna alle andere records staan nu op zijn naam: van aantal grandprixzeges (53), tot aantal ronden en kilometers aan de leiding (3094 en 14.185). Alleen de hoeveelheid polepo- sitions van Ayrton Senna (65) is voor hem ver weg. Schuma cher is nummer twee met 43. 'Schumi' geeft er allemaal niet zo veel om. Hij gaat door, mis schien wel tot zijn veertigste, omdat hij het racen zo leuk vindt,Het gaat mij om de kick van de Formule 1van vier wie len om me heen. Records zijn leuk. Maar wat heb je eraan als je ze bereikt hebt? "Schuma cher verwacht in 2002 de mees te tegenstand van zijn teamge noot Rubens Barrichello en de rijders van Williams en McLa ren. Juan Pablo Montoya en zijn broer Ralf Schumacher (Williams), David Coulthard en Kimi Raikkonen (McLa ren), het is de titelhouder om heteven. „Ik neem het tegen ie dereen op. Als het maar een mooi gevecht is." De drie topteams staan er goed voor. In de testritten bleken ze weer snel, al is de nieuwe Fer rari nog niet betrouwbaar ge bleken. De Italianen beginnen in Melbourne met de oude wa gen. Voor de andere teams res ten de kruimels. De afstand tussen de top en de tweede di visie dreigt alleen maar groter te worden. Dit seizoen komen vier debutanten aan de start, de Japanner Sato (Jordan), de Australiër Webber (Minardi), de Schot McNish (Toyota) en de Braziliaan Massa (Sauber). Ook het Japanse team Toyota debuteert. ANP podiumplaatsen - r—podiumplaa tsen Alain Prost 106 1 97 Michael Schumacher Michael Schumacher 97 2 51 David Coulthard Ayrton Senna 80 3 25 Eddie Irvine Nelson Piquet 60 4 25 Rubens Barrichello •Nigel Mansell 59 5 23 Jacques Villeneuve Niki Lauda 54 6 16 Heinz-Harald Frentzen Mika Hakkinen 51 7 14 Ralf Schumacher David Coulthard 51 8 9 Giancarlo Fisichella Gerhard Berger 48 9 6 Olivier Panis Carlos Reuteman 45 10 4 Juan-Pablo Montoya gestopt 'overleden niet ii i competitie 2002 1 door Guido van Riet RIJSWIJK - Zoon Kimi een au tosportcarrière of een nieuwe binnen-wc? Voor die gewichtige keuze stond de Finse familie Raikkonen begin jaren negen tig. Het is maar goed dat vader en moeder besloten op de poep doos in de buitenlucht te blijven zitten. Kimi mocht de laatste spaarcenten van het gezin ge bruiken om te racen, brak door en is tien jaar later de nieuwe held van de Formule 1. Hij is pas 22 jaar en reed in zijn hele carrière slechts veertig ra ces. Toch start Kimi Raikkonen zondag in Melbourne al voor McLaren, het team waar elke coureur van droomt. Hij is let terlijk de nieuwe Mika Hakkin- en, zijn illustere landgenoot wiens stuurt je hij mocht over nemen. De jonge Fin is als een komeet naar de top van de auto sport doorgeschoten en het is niet te zeggen waar het sprookje gaat eindigen. Het is wel bekend waar het be gon. Raikkonen werd op 17 ok tober 1979 geboren. Hij ging vanaf zijn tiende karten, samen met zijn oudere broer Rami. Met de steun van hun ouders haal den ze allebei de top in de auto sport. Een paar dagen voor Kimi zijn eerste contract in de For mule 1 tekende werd Rami gese lecteerd voor het Finse rally trainingsteam. Het budget van de familie Raik konen was beperkt. De zoons moesten zich behelpen met oude barrels. De 'Raikkonen-bro- thers' slaagden er toch in op te vallen. Kimi Raikkonen reed van 1991 tot 1999 rond in karts. Hij verdiende een kans in de Britse Formule Renault, een kweekvijver voor jonge raceta lenten. Raikkonen won dat jaar bijna elke race en haalde onbe dreigd de titel binnen. Dat viel op. Teambaas Peter Sauber bood hem meteen een contract aan. Een storm van kritiek barstte los. Coryfeeën als Jackie Ste wart en Max Mosley vielen over Sauber heen. Hoe haalde de Zwitser het in zijn hoofd om een jonkie met slechts 23 races in de benen te contracteren? Zelfs Raikkonens landgenoot Keke Rosberg, wereldkampioen in 1982, plaatste vraagtekens. Maar Raikkonen vond ook een opvallende medestander in Mi chael Schumacher. De wereld kampioen zag de Fin op het cir cuit van Mugello testen en was zeer onder de indruk. „Deze jongen bezit alle kenmerken van een toekomstige kampi oen", sprak Schumacher. Superlicentie De internationale autosport bond FIA liet Raikkonen vorig jaar slechts met een voorlopige superlicentie aan het seizoen beginnen. Het onderwerp van kritiek was niet onder de in druk. „Iedereen mag vinden wat hij wil. Ik doe gewoon mijn best en laat mijn daden voor zich spreken", sprak hij. Dat bleek. Meteen in zijn eerste race in Au stralië haalde hij een WK-punt. Dat deden zelfs Schumacher en Hakkinen hem niet voor. Raik konen besloot het jaar als ne gende in het WK-klassement met negen punten én een con tract bij McLaren. Een droomdebuut. Hoewel zijn teamgenoot Nick Heidfeld het met dertien punten beter deed, drukte de Formule 1 Raikkonen aan de borst. Argwaan maakte plaats voor adoratie. Vooral zijn durf en 'coole' houding spraken tot de verbeelding. Raikkonen kreeg in de GP van San Marino de schrik van zijn leven toen hij op topsnelheid plots hetstuurtje van zijn wagen los in de handen hield. Na de harde crash die volgde bleef hij opvallend rus tig. Raikkonen bouwde al in de karts een reputatie op van een meedogenloze coureur, die veel risico's neemt. McLaren-teambaas Ron Dennis ziet in hem de opvolger van Hakkinen, de tweevoudig we reldkampioen die is gestopt om tijd aan zijn gezin te besteden. Dennis kocht voor vijftien mil joen Raikkonens driejarige con tract bij Sauber af. Harde wetten Het is de vraag of Raikkonen de druk van een topteam aankan. Jenson Button had het na zijn flitsende debuut bij Williams in 2000 het jaar erop heel moeilijk bij Benetton. Raikkonen maakte ook al ken nis met de harde wetten van de Formule 1. Teambaas Peter Sauber verbood zijn vriendin netje vorig jaar de toegang tot de circuits. De 'drooglegging' werkte wel, want de coureur ging er alleen maar harder van rijden. ANP door Jos van de Ven DEN BOSCH - De hightech in de Formule 1 laat steeds meer charmes verdwijnen. Veilig ach ter het muurtje langs het rechte stuk van start en finish zeulde van elk team altijd één mede werker met een gigantisch bord. Met daarop in grote letters een boodschap aan de voorbij ra zende coureur. De pitborden zijn met ingang van zondag niet echt meer nodig. De kans is zelfs groot dat de pit borden geheel verdwijnen. Om dat sinds 1 januari het gebruik van nog meer elektronica is toe gestaan. Het gaat om tweeweg telemetrie, een verpakking van nog meer en nog betere commu nicatie tussen coureur en com puter. Of beter gezegd: tussen bolide en computer. De afgelopen seizoenen was al leen communicatie toegestaan van de auto naar de pits. In de 'straat' bekeken de engineers de toestand van de wagen. En moest de coureur de pits in als er technische ingrepen nodig wa ren. De verandering is nu, dat er ook data van de pits naar de wa gen verstuurd mogen worden. Afstellen van de wagen tijdens de race behoort daarmee tot de mogelijkheden. Boordradio In de pits kunnen het komende seizoen de motor, differentieel en de koppeling tijdens het rij den worden afgesteld. Ook kan informatie over de pitstop-stra tegie naar de wagen worden verzonden. Daarbij is het wel handig dat de coureurs eerst via de boordradio te horen krijgen dat vanuit de 'straat' tijdens de race wordt ingegrepen. Al was het alleen maar omdat de auto bij elke ingreep direct anders aanvoelt. Niet alleen het pitbord, maar waarschijnlijk ook tal van knopjes zullen van het stuur van de wagen verdwijnen. Alleen het knopje voor de rembalans blijft voorbehouden aan de cou reur. GPD Schietincident in Melbourne MELBOURNE - Een Au stralische veiligheids agente beweert dat een onbekende man gister morgen op het circuit van Melbourne op haar heeft geschoten. De man droeg een bala clava, de brandwerende muts die autocoureurs on der hun helm aandoen. De politie in de Australi sche stad is direct een on derzoek begonnen naar het bizarre incident op de baan waar zondag de eer ste Grand Prix van het Formule-1-seizoen wordt verreden. Niemand raakte gewond bij het voorval. De schut ter wist te ontkomen. RTR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 28