Tekort fiets/voetveer moet lager
PZC
Wraak motief brandstichting bureau
België moet met
windmolenpark
in zee wachten
Rij-instructeur krijgt weer zelf les
Ongeluk in Oostburg
koren op molen van
windturbinehaters
19
Staten geven GS opdracht kosten met 150.000 euro te verlagen
Schilderen voor
de Kunstbende
Kwaliteit
moet voorop
staan bij
mini-camping
Meer geld nodig
voor festivals
in provincie
dinsdag 26 februari 2002
doorEmile Calon
MIDDELBURG - Gedeputeer
de Staten moeten in opdracht
van een ruime meerderheid van
Provinciale Staten proberen het
geraamde exploitatietekort van
het fiets/voetveer Breskens-
Vlissingen met 150.000 euro te
verkleinen.
i Daarnaast mogen ze onderzoe
ken of het mogelijk is 'witte'
brommobielen in te zetten zodat
er aan beide overkanten specia-
I le voertuigen klaar staan voor
i gehandicapten. Als dat plan
slaagt is het niet meer nodig de
beide voet/fietsveren tegen ho-
ge kosten geschikt te maken
voor brommobielen maar kun
nen de gehandicapte gebruikers
toch naar de overkant en aldaar
die voertuigen lenen.
Provinciale Staten bogen zich
gistermiddag over de plannen
voor het voet/fiets veer. In 1996
besloten ze immers dat er niet
alleen een Westerscheldetunnel
moest komen maar ook een spe
ciale veerverbinding tussen
Breskens en Vlissingen om een
verder isolement van vooral
West-Zeeuws-Vlaanderen te
voorkomen.
De plannen voor de speciale
veerverbinding hebben de nodi
ge vertraging opgelopen omdat
in eerste instantie ingezet werd
op exploitatie door een onder
nemer. Wagenborg, die geruime
tijd daarvoor in beeld was,
haakte echter af omdat hij geen
overeenstemming kon krijgen
over de vergoeding.
Daarop besloten GS om zelf de
exploitatie ter hand te nemen en
zelf twee schepen bij Damen
Shipyards te laten bouwen.
Voorlopige berekeningen wij
zen echter uit dat zo'n
fiets/voetveer heel wat duurder
wordt dan gedacht. Zo gaapt er
nu al een exploitatietekort van
600.000 euro, zelfs als de toe
komstige passagiers straks 2,16
euro betalen, een bedrag verge
lijkbaar met een NS le klas
kaartje, betalen. De Staten heb
ben steeds laten weten dat ze
een overduidelijke voorkeur
hebben voor een prijs van 1,35
euro, vergelijkbaar met een 2e
klas kaartje.
Gedeputeerde J. Hennekeij
(WD, verkeer) kreeg gisteren
het verwijt van verschillende
fracties dat hij tot voor kort te
rooskleurig was over de voort
gang rond het fiets/voetveer.
Sinds ruim een maand blijkt im
mers dat het eerste schip voor
die veerdienst pas eind volgend
jaar klaar is zodat na de opening
van de tuimel nog maanden met
twee PSD-boten gevaren moet
worden tussen Breskens en Vlis
singen. De gedeputeerde beken
de dat hij net als vele anderen
zich heeft laten verrassen dooi
de snelheid van de Westerschel-
deboren.
Het exploitatietekort van mini
maal zes ton en de mogelijk
duurdere bootkaartjes zit ook
geen van Statenfracties echt
lekker. Zo liet bijvoorbeeld F. de
Paauw (PvdA) duidelijk horen
dat zijn (coalitie)fractie vast
houdt aan een prijs die neerge
teld moet worden voor een 2e
klas-kaartje. Hij kwam echter
ook met het plan voor de 'witte-
'brommobielen. Volgens hem
mogelijk een aanvaardbaar al
ternatief nu blijkt dat het aan
passen van de beide boten voor
deze voertuigen zo'n 500.000
euro kost terwijl de praktijk uit
wijst dat slechts hoogst zelden
iemand met een brommobiel
daadwerkelijk naar de over
kant gaat.
Wat P. Hamelink (SGP) betreft
mag de gedeputeerde ook kri
tisch kijken naar het vaarsche-
ma. Hij hield zijn collega's voor
dat het fiets/voetveer er vooral
komt voor scholieren en het
woon-wei'kverkeer. Volgens
hem is het dan ook niet nodig de
veerverbinding dagelijks tot
23.00 uur heen en weer te laten
varen als op die manier flink be
spaard kan worden.
Uitstel
GroenLinks, Partij Weststrate
en de PvZ lieten duidelijk weten
dat ze weinig vertrouwen heb
ben in de huidige plannen voor
een fiets/voetveer. Ze vrezen dat
de provincie te maken krijgt met
onvoorziene financiële tekorten
en pleitten voor uitstel van een
beslissing tot alle financiële ge
gevens in juni boven water zijn.
Hennekeij verzekerde hen dat
hij al een bijna compleet beeld
heeft en dat de provincie zeker
niet voor onaangename verras
singen komt te staan. Richting
anclere fracties beloofde hij dat
hij zal proberen om nog flink
wat te bezuinigingen, zodat het
exploitatietekort 150.000 euro
wordt verkleind. In de onder
handelingen met exploitanten
zal hij niet in de eerste plaats
uitgaan van een 2,16 euro voor
een overtocht, maar ook onder
zoeken of het toch mogelijk is
een tweede-klasprijs in te voe
ren, zo beloofde hij nadat de
PvdA een amendement indien
de. Hamelink moest wel wat la
chen, omdat het voorstel vol
gens hem geen wezenlijke
verplichting bevatte voor het
college. Fractievoorzitter L.
Vermeulen toonde zich na af
loop tevreden omdat ze het
hoogst haalbare bereikt had. Ze
merkte verder op dat een prijs
vergelijkbaar met een eerste
klaskaartje onaanvaardbaar is.
GOES - Jongeren die zich artis
tiek willen uitleven, kunnen
morgenmiddag terecht in de re
mise van de gemeentelijke afde
ling stadsbeheer aan de Troel-
stralaan in Goes. Daar kunnen
zij vanaf drie uur gezamenlijk
werken aan een schilderij van
tien meter bij twee meter
Het evenement is onderdeel van
het landelijk startschot voor de
editie 2002 van de Kunstbende.
Op elf plaatsen, verspreid over
het land, gaan jongeren morgen
aan de slag met 'action pain
ting', intuïtief schilderen met
veel actie. In Goes verlenen
kunstenaarsplatform Trechter
5 en het jongerenwerk mede
werking. Naast schilderen is het
ook mogelijk met viltstift op pa
pier te werken. Een dj zorgt voor
muziek. Wethouder C. Linssen
luidt het evenement officieel in.
De schilderijen die her en der in
het land worden gemaakt, wor
den met elkaar verbonden zodat
een enorm doek met een lengte
van 110 meter ontstaat. Het is de
bedoeling het werk aan te bie
den aan prinses Maxima, 'ter
versiering van de echtelijke wo
ning'.
SEROOSKERKE - Mini-cam
pings mogen het aantal kam
peerplaatsen best uitbreiden,
tenminste als het ligt aan PvdA,
WD en CDA. Maar de kwaliteit
mag daarbij niet verloren gaan.
Rust en ruimte vormen de meer
waarde boven reguliere cam
pings. Beter een gestage groei,
dan streven naar maximale uit
breiding.
Die oproep deden drie politici
van VVD, PvdA en CDA gister
avond tijdens een ledenverga
dering van de Vekabo (Vereni
ging van kamperen bij cle boer)
afdeling Zeeland. De discussie
spitste zich vooral toe op het
aantal kampeerplaatsen. Dat
zijn er nu maximaal tien en in
het hoogseizoen vijftien. De Ve
kabo zou dat aantal graag ver
hogen naar 25. De politici toon
den hier begrip voor, maar
plaatsten wel kanttekeningen.
„De minicamping is de kip met
de gouden eieren", benadrukte
WD Tweede-Kamerlid J. Ge
luk. Maar let wel op de kwali
teit. Gasten komen voor de rust
en ruimte en hebben voor die
kwaliteit best iets meer geld
over. Denk nog eens na over het
standpunt om het aantal plek
ken uit te breiden naar 25. Mis
schien is het beter te zorgen dat
het hele seizoen van 15 plekken
gebruik kan worden gemaakt."
PvdA kandidaat Tweede-Ka
merlid G. Bosman toonde zich
ook voorstander van het hele
seizoen door kunnen exploite
ren van vijftien kampeerplaat
sen.
De sociaal-democraat waar
schuwde dat het ontstaan van
nieuwe economische activitei
ten op het platteland wel gericht
moeten zijn op toerisme en re
creatie of natuui- en land
schapsbeheer. „Leg de regie bij
de provincie en laat die bepalen
hoeveel kampeerplaatsen er op
elke individuele minicamping
mogen zijn. Niet elke plek is het
zelfde. Denk bijvoorbeeld aan
mobiliteitseffecten
CDA-Kamerlid S. Buijs legde
de nadruk meer op samenwer
king met zorg, horeca en regu
liere campings en hotels. Hij
noemde de vrees van de cam
pingsector - die ziet mini-cam
pings als een bedreiging - onte
recht. „Uitbreiding van het
aantal kampeerplaatsen is be
spreekbaar, maar bekijk wat re
delijk is. Kamperen bij de boer
behoeft sterke ondersteuning, is
geen bedreiging, maar een ver
rijking."
Caroline Nierop (links) krijgt instructies.
door Ron Maqnée
GOES - Ruim tachtig Zeeuwse instructeurs kropen
gisteren zelf achter het stuur van hun lesauto. Ze wor
den in twee dagen bijgeschoold in zuinig en efficiënt
rijden. Gisteren was de aftrap van het project in Goes.
Zo snel mogelijk doorschakelen naar een hogere ver
snelling, bij een lange stop de motor uitschakelen en
de auto starten zonder gas te geven. Enkele elementen
van het zogenaamde Nieuwe Rijden. Met slechts klei
ne aanpassingen in de rijstijl, zo is het uitgangspunt
van deze manier van autorijden, kan veel brandstof
worden bespaard.
Gisteren kreeg de eerste lichting van Zeeuwse in
structeurs vrijwillig les in het Nieuwe Rijden. Zo'n
tachtig leraren krijgen (gisteren en vandaag) les in het
examencentrum in Goes. C. Nierop van Accent Rijop
leidingen is één van hen.
Ze is onder de indruk van de milieuvoordelen die de
nieuwe rijstijl kan opleveren. Tijdens de autorit toont
een boordcomputer genadeloos de voordelen van het
Nieuwe Rijden. Schakelt Nierop de auto bij vijftig ki
lometer per uur door naar de vijfde versnelling, dan is
het brandstofgebruik beduidend lager dan wanneer
ze dat niet doet. Toch is er wel een uitzondering: „Zelf
geef ik les in een dieselauto. Die trekt het niet om in
zijn vijf door de stad te rijden. Maar een benzineauto
kan het uitstekend aan. En de voordelen zijn helder."
Belangrijkste uitgangspunt van het Nieuwe Rijden is
foto Dirk-Jan Gjeltema
dat er met veel voor de hand liggende aanpassingen
veel aan efficiency, rijcomfort en veiligheid te winnen
valt. Veel tips kunnen bekend worden verondersteld:
dat het handig is om regelmatig de bandenspanning te
controleren of om defensief te rijden. Maar over het
gebruik van het gaspedaal kunnen de instructeurs
nog veel leren. Naar een hogere versnelling schaken
bij een benzinemotor die op 2500 toeren draait, bij
voorbeeld. Of de motor uitschakelen zodra er langer
dan twintig seconden moet worden gewacht. Met dat
laatste advies heeft Nierop overigens wel moeite. Ze
ker bij het stoplicht zijn achterop komende auto's niet
bereid te wachten tot de motor is gestart. „Beginnen
de leerlingen zou ik dit ook niet advfseren. Die hebben
al vaak moeite genoeg om de auto op gang te houden."
door Aector Doorns
MIDDELBURG - De brand
stichting in het politiebureau
aan de Vrijlandstraat in Middel
burg, die voor ruim drie ton euro
aan schade veroorzaakte, zou
een wraakactie zijn geweest.
Volgens officier van justitie H.
den Hartog behoorden twee
broers van 20 en 21 jaar uit Mid
delburg tot de initiatiefnemers.
De twee broers ontkenden van
meet af aan elke betrokkenheid.
Voor de officier stond echter
hun schuld vast: „Zij waren uit
op wraak, omdat ze vonden dat
hun oudste broer te lang had
vastgezeten."
Verkrachting
Gisteren eiste Den Hartog bij de
rechtbank in Middelburg
vierenhalf jaar gevangenisstraf
tegen de oudste verdachte,
waarbij ook een verkrachting
van een vijftienjarig meisje
werd meegenomen, en drie jaar
cel tegen zijn jongere broer. Ze
wees op de impact en de ernst
van de brandstichting. „Er was
gemeen gevaar voor goederen,
maar ook levensgevaar voor
personen die op dat moment in
het politiebureau aanwezig wa
ren.
De broers zouden deel hebben
uitgemaakt van een groep jon
geren, onder wie twee minderja
rigen. Zij moesten gisteren
allemaal voor de meervoudige
kamer verschijnen. Een 20-jari-
ge inwoner van Oost-Souburg
De brand in het politiebureau aan de Vrijlandstraat in Middelburg richtte voor tonnen schade aan.
foto Lex de Meester
hoorde voor zijn aandeel vijf
tien maanden gevangenisstraf
eisen. Een 22-jarige Middelbur
ger, die op de uitkijk had ge
staan, moest zich ook nog voor
een tasjesroof en een mishande
ling verantwoorden. Tegen hem
werd twee jaar gevangenisstraf,
waarvan acht maanden voor
waardelijk geëist. Hij had zijn
mond voorbijgepraat, waar
door de politie op het spoor
kwam van de daders. De officier
meende wel dat een 21-jarige
Middelburger diende te worden
vrijgesproken, omdat zijn rol
onduidelijk was.
Molotovcocktails
De brand ontstond 30 juli 2000
in de carport onder het gebouw
nadat de verdachten molotov
cocktails in de dienstauto's van
de technische recherche hadden
gegooid. Aan de drie dienstau
to's, een aantal fietsen, de ber
ging en het gebouw zelf werd
voor circa 330.000 euro schade
aangericht.
De brand sloeg die bewuste
avond van de carport over naar
twee bovenliggende verdiepin
gen. Een portier van het naast
gelegen hotel Arneville ontdek
te rond middernacht de brand,
waardoor (nog) erger kon wor-
door Sheila van Doorsselaer
IJZENDIJKE - Hét ongeval met
de windturbine in Oostburg
heeft de tegenstanders van
windmolenparken in de Hoofd
plaatpolder bij IJzendijke en de
Graauwse Melopolder over
tuigd van hun gelijk. „Zie je wel,
die windmolens zijn onveilig en
mogen niet worden geplaatst."
In de nacht van vrijdag op zater
dag brak de windmolen van
Delta Nutsbedrijven aan de
Lange Heerenstraat in tweeën.
Een stuk van de pilaar en de
gondel (de kop waar de wieken
aan vast zitten) stortten bran
dend naar beneden. Er vielen
geen gewonden. De precieze
oorzaak van het ongeval is nog
onduidelijk. Mogelijk is blik
seminslag de boosdoener. Delta
Nuts betwijfelt of de turbine
door de harde wind is geknakt.
Bij een bedrijf in de Sasputse-
straat in Schoondijke is jaren
geleden wel een wiek van een
windmolen gewaaid.
Hoe dan ook, de tegenstanders
van windmolenparken in
Graauw en Ijzendijke hebben
met het ongeval een stok gevon
den om mee te slaan. Enkele be
woners van de Hoofdplaatpol
der strijden al jaren tegen de
komst van vijf turbines in hun
polder. Zij wisten de komst van
het windpark lange tijd tegen te
houden, maar nu de gemeente
Oostburg opnieuw de procedure
wil beginnen en alle juridische
gaten hermetisch heeft gedicht,
dachten ze dat ze het onderspit
moesten delven. „Maar die tur
bines zijn dus heel gevaarlijk.
Deze keer ging het goed en raak
te niemand gewond, maar de
volgende keer kan het anders
gaan. Tja, als die molens op de
grond van de initiatiefnemers
vallen: prima, maar anderen
moeten daar geen last van heb
ben", zegt W. Buijsse, bewonex-s
van de Hoofdplaatpolder.
Informatie-avond
Volgens J. Steijaert, Hulster
CDA-fractievoorzitter, inwo
ner van Graauw en tegen wind
molens in de Melopolder, wordt
het veiligheidsaspect van wind
turbines onderbelicht. „Ik heb
er onlangs tijdens de informa
tiebijeenkomst in Graauw vra-
Windmolen bij De Griete.
foto Charles Strijd
gen over gesteld, maar die wer
den weggewuifd. Ik vind het
ongeval in Oostburg een zeer
ernstige ontwikkeling en daar
om wil ik nu wel eens weten hoe
het met die veiligheid van die
turbines is gesteld. Want stel dat
het heeft gesneeuwd en gevro
ren en die wieken worden in be
weging gezet. Hoe groot is de
kans op kortsluiting?"
Buijsse was ervan overtuigd dat
'deskundigen' wel met een ver
klaring zullen komen dat wind
molens heel veilig zijn en dat het
Oostburgse incident kon gebeu
ren vanwege de ouderdom van
het model.
den voorkomen. Na de alarme
ring rukte de brandweer van het
stadsgewest Middelburg/Vlis-
singen met groot materieel uit.
Door snel te handelen konden
de kantoorruimtes van de re
cherche aan de vuurzee ont
snappen. De rook- en water
schade was echter aanzienlijk.
De twee broers ontkenden van
meet af aan elke betrokkenheid.
„We zijn erbij gelapt." Maar de
officier hield onder meer vast
aan de verklaringen van mede
verdachten, die getuigden dat
de broers een tot brandbom ge
maakt flesje aanstaken, die ver
volgens in de dienstauto met
verkeerstechische apparatuur
werd gegooid. Ook een getuige,
die gisteren werd gehoord,
maakte op Den Hartog geen in
druk. Hij probeerde de broers
een alibi te verschaffen. „Het
verhaal rammelt aan alle kan
ten", vond de officier.
Complot
Raadsman N. Koole repte over
een complottheorie, waarvan
zijn cliënt, tegen wie de zwaar
ste straf was geëist, de dupe was
geworden. Hij vond de verkla
ringen van de medeverdachten
onbetrouwbaar. Koole vroeg de
21-jarige Middelburger vrij te
spreken van brandstichting èn
van verkrachting die volgens de
strafpleiter met instemming
van het slachtoffer was ge
beurd. De meeste verdachten
hebben al een behoorlijk straf
blad. De rechtbank doet 6 maart
uitspraak.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Nederland,
België en Duitsland willen alle
drie windmolenparken in de
Noordzee bouwen, maar het éne
land weet nauwelijks wat het
andere land doet. Dat moet ver
anderen, oordeelt milieuorgani
satie Stichting De Noordzee
naar aanleiding van de verge
vorderde plannen voor een Bel
gisch windmolenpark in de
Westerscheldemonding, op de
Vlakte van de Raan.
Stichting De Noordzee is niet
tegen de bouw van windmolen
parken in zee, laat woordvoer
der M. Langendijk, maar het
moet wel zorgvuldig gebeuren.
Hij vraagt zich af of dat in Bel
gië wel het geval is. „Er is nog zo
weinig bekend over de effecten
van zo'n windmolenpark op het
zeemilieu", aldus Langendijk.
„Dat zal eerst in de praktijk on
derzocht moeten worden."
Nederland laat om dat te onder
zoeken een proefpark bouwen
voor de kust van Egmond. Vol
gens Langendijk zouden andere
Noordzeelanden met plannen
voor windmolenparken, België
en ook Duitsland, er goed aan
doen de resultaten van die on
derzoeken af te wachten. Twee
jaar zal daar waarschijnlijk mee
zijn gemoeid. Het park bij Eg-
mond komt naar verwachting
2004 in bedrijf.
Gaatje
Probleem is dat Nederland ook
boter op het hoofd heeft. Door
een gaatje in de wetgeving" heeft
het bedrijf E-Connection een
vergunning kunnen bemachti
gen voor een windmolenpark
verder uit de Hollandse kust.
Langendijk denkt dat het park
van E-Connection zelfs eerder
in gebruik wordt genomen, in
2003, dan het gesubsidieerde
park voor Egmond.
Het 'akkefietje' met E-Connec
tion toont aan, oordeelt Lan
gendijk, dat er voor de hele
Noordzee snel een gezamenlijk
beleid voor windmolenparken
moet komen. „Want iedereen is
praktisch op zijn eigen houtje
bezig en dat is een slechte zaak,
voor het milieu, voor het aan
zien van de Noordzee, voor de
visserij." Hij richt zijn hoop op
de
Noordzee-ministersconferen-
tie die volgende maand wordt
gehouden in Bergen. „Dan zal
ook daarover gesproken moeten
worden."
Een direct oordeel over het
Belgisch windmolenpark op de
Vlakte van de Raan heeft Stich
ting De Noordzee nog niet.
Langendijk noemt het wel op
vallend dat die plek in een Ne
derlandse studie naar windpar-
ken in zee is afgevallen, omdat
er onvoldoende wind zou staan,
in elk geval minder dan voor de
Hollandse kust, en dat de Bel
gen daar toch aan de slag willen.
Kwalijk vindt hij het dat België
wel erg snel richting zee kijkt,
als het om windmolenparken
gaat. „Nederland heeft een kop
peling gemaakt tussen de reali
satie van windmolenparken op
het land en in zee, zodat niet al
les naar zee wordt afgeschoven.
In België is die koppeling er
niet."
DEN BOSCH - Het wordt tijd
dat de zomerfestivals in Neder
land een vuist maken tegen het
'Randstad-denken', was de te
neur gistermiddag in een fo
rumdiscussie in Den Bosch over
de rol van zomerfestivals in Ne
derland.
De frustratie over het 'Rand
stad-denken' van de landelijke
subsidiegever is onlangs extra
gevoed doordat het Holland
Festival in Amsterdam tot 2004
ruim vijf miljoen euro extra
krijgt. Afgezet daartegen ko
men de zomerfestivals in de pro
vincie er bekaaid vanaf: Oerol
krijgt bijvoorbeeld tot 2004
160.000 euro per jaar, Noorder
zon nog geen 25.000 en de Bou
levard 45.500 euro van het rijk.
Festivals als het Zeeland Nazo
mer Festival krijgen helemaal
geen landelijk geld.
„Ik heb de indruk dat steeds
meer landelijke cultuurgelden
naar de Randstad gaan. We
moeten ons daartegen verzet
ten, bijvoorbeeld via de Vereni
ging Nederlandse Gemeenten",
aldus Peter Lammerts, die zich
daar als hoofd cultuur van de
gemeente Den Bosch sterk voor
wil maken.
Samen met de andere sprekers
bepleit Lammerts coproducties
van Vlaamse en Nederlandse
festivals. GPD