Tekort fiets/voetveer moet lager PZC Wraak motief brandstichting bureau België moet met windmolenpark in zee wachten Rij-instructeur krijgt weer zelf les Ongeluk in Oostburg koren op molen van windturbinehaters 19 Staten geven GS opdracht kosten met 150.000 euro te verlagen Schilderen voor de Kunstbende Kwaliteit moet voorop staan bij mini-camping Meer geld nodig voor festivals in provincie dinsdag 26 februari 2002 doorEmile Calon MIDDELBURG - Gedeputeer de Staten moeten in opdracht van een ruime meerderheid van Provinciale Staten proberen het geraamde exploitatietekort van het fiets/voetveer Breskens- Vlissingen met 150.000 euro te verkleinen. i Daarnaast mogen ze onderzoe ken of het mogelijk is 'witte' brommobielen in te zetten zodat er aan beide overkanten specia- I le voertuigen klaar staan voor i gehandicapten. Als dat plan slaagt is het niet meer nodig de beide voet/fietsveren tegen ho- ge kosten geschikt te maken voor brommobielen maar kun nen de gehandicapte gebruikers toch naar de overkant en aldaar die voertuigen lenen. Provinciale Staten bogen zich gistermiddag over de plannen voor het voet/fiets veer. In 1996 besloten ze immers dat er niet alleen een Westerscheldetunnel moest komen maar ook een spe ciale veerverbinding tussen Breskens en Vlissingen om een verder isolement van vooral West-Zeeuws-Vlaanderen te voorkomen. De plannen voor de speciale veerverbinding hebben de nodi ge vertraging opgelopen omdat in eerste instantie ingezet werd op exploitatie door een onder nemer. Wagenborg, die geruime tijd daarvoor in beeld was, haakte echter af omdat hij geen overeenstemming kon krijgen over de vergoeding. Daarop besloten GS om zelf de exploitatie ter hand te nemen en zelf twee schepen bij Damen Shipyards te laten bouwen. Voorlopige berekeningen wij zen echter uit dat zo'n fiets/voetveer heel wat duurder wordt dan gedacht. Zo gaapt er nu al een exploitatietekort van 600.000 euro, zelfs als de toe komstige passagiers straks 2,16 euro betalen, een bedrag verge lijkbaar met een NS le klas kaartje, betalen. De Staten heb ben steeds laten weten dat ze een overduidelijke voorkeur hebben voor een prijs van 1,35 euro, vergelijkbaar met een 2e klas kaartje. Gedeputeerde J. Hennekeij (WD, verkeer) kreeg gisteren het verwijt van verschillende fracties dat hij tot voor kort te rooskleurig was over de voort gang rond het fiets/voetveer. Sinds ruim een maand blijkt im mers dat het eerste schip voor die veerdienst pas eind volgend jaar klaar is zodat na de opening van de tuimel nog maanden met twee PSD-boten gevaren moet worden tussen Breskens en Vlis singen. De gedeputeerde beken de dat hij net als vele anderen zich heeft laten verrassen dooi de snelheid van de Westerschel- deboren. Het exploitatietekort van mini maal zes ton en de mogelijk duurdere bootkaartjes zit ook geen van Statenfracties echt lekker. Zo liet bijvoorbeeld F. de Paauw (PvdA) duidelijk horen dat zijn (coalitie)fractie vast houdt aan een prijs die neerge teld moet worden voor een 2e klas-kaartje. Hij kwam echter ook met het plan voor de 'witte- 'brommobielen. Volgens hem mogelijk een aanvaardbaar al ternatief nu blijkt dat het aan passen van de beide boten voor deze voertuigen zo'n 500.000 euro kost terwijl de praktijk uit wijst dat slechts hoogst zelden iemand met een brommobiel daadwerkelijk naar de over kant gaat. Wat P. Hamelink (SGP) betreft mag de gedeputeerde ook kri tisch kijken naar het vaarsche- ma. Hij hield zijn collega's voor dat het fiets/voetveer er vooral komt voor scholieren en het woon-wei'kverkeer. Volgens hem is het dan ook niet nodig de veerverbinding dagelijks tot 23.00 uur heen en weer te laten varen als op die manier flink be spaard kan worden. Uitstel GroenLinks, Partij Weststrate en de PvZ lieten duidelijk weten dat ze weinig vertrouwen heb ben in de huidige plannen voor een fiets/voetveer. Ze vrezen dat de provincie te maken krijgt met onvoorziene financiële tekorten en pleitten voor uitstel van een beslissing tot alle financiële ge gevens in juni boven water zijn. Hennekeij verzekerde hen dat hij al een bijna compleet beeld heeft en dat de provincie zeker niet voor onaangename verras singen komt te staan. Richting anclere fracties beloofde hij dat hij zal proberen om nog flink wat te bezuinigingen, zodat het exploitatietekort 150.000 euro wordt verkleind. In de onder handelingen met exploitanten zal hij niet in de eerste plaats uitgaan van een 2,16 euro voor een overtocht, maar ook onder zoeken of het toch mogelijk is een tweede-klasprijs in te voe ren, zo beloofde hij nadat de PvdA een amendement indien de. Hamelink moest wel wat la chen, omdat het voorstel vol gens hem geen wezenlijke verplichting bevatte voor het college. Fractievoorzitter L. Vermeulen toonde zich na af loop tevreden omdat ze het hoogst haalbare bereikt had. Ze merkte verder op dat een prijs vergelijkbaar met een eerste klaskaartje onaanvaardbaar is. GOES - Jongeren die zich artis tiek willen uitleven, kunnen morgenmiddag terecht in de re mise van de gemeentelijke afde ling stadsbeheer aan de Troel- stralaan in Goes. Daar kunnen zij vanaf drie uur gezamenlijk werken aan een schilderij van tien meter bij twee meter Het evenement is onderdeel van het landelijk startschot voor de editie 2002 van de Kunstbende. Op elf plaatsen, verspreid over het land, gaan jongeren morgen aan de slag met 'action pain ting', intuïtief schilderen met veel actie. In Goes verlenen kunstenaarsplatform Trechter 5 en het jongerenwerk mede werking. Naast schilderen is het ook mogelijk met viltstift op pa pier te werken. Een dj zorgt voor muziek. Wethouder C. Linssen luidt het evenement officieel in. De schilderijen die her en der in het land worden gemaakt, wor den met elkaar verbonden zodat een enorm doek met een lengte van 110 meter ontstaat. Het is de bedoeling het werk aan te bie den aan prinses Maxima, 'ter versiering van de echtelijke wo ning'. SEROOSKERKE - Mini-cam pings mogen het aantal kam peerplaatsen best uitbreiden, tenminste als het ligt aan PvdA, WD en CDA. Maar de kwaliteit mag daarbij niet verloren gaan. Rust en ruimte vormen de meer waarde boven reguliere cam pings. Beter een gestage groei, dan streven naar maximale uit breiding. Die oproep deden drie politici van VVD, PvdA en CDA gister avond tijdens een ledenverga dering van de Vekabo (Vereni ging van kamperen bij cle boer) afdeling Zeeland. De discussie spitste zich vooral toe op het aantal kampeerplaatsen. Dat zijn er nu maximaal tien en in het hoogseizoen vijftien. De Ve kabo zou dat aantal graag ver hogen naar 25. De politici toon den hier begrip voor, maar plaatsten wel kanttekeningen. „De minicamping is de kip met de gouden eieren", benadrukte WD Tweede-Kamerlid J. Ge luk. Maar let wel op de kwali teit. Gasten komen voor de rust en ruimte en hebben voor die kwaliteit best iets meer geld over. Denk nog eens na over het standpunt om het aantal plek ken uit te breiden naar 25. Mis schien is het beter te zorgen dat het hele seizoen van 15 plekken gebruik kan worden gemaakt." PvdA kandidaat Tweede-Ka merlid G. Bosman toonde zich ook voorstander van het hele seizoen door kunnen exploite ren van vijftien kampeerplaat sen. De sociaal-democraat waar schuwde dat het ontstaan van nieuwe economische activitei ten op het platteland wel gericht moeten zijn op toerisme en re creatie of natuui- en land schapsbeheer. „Leg de regie bij de provincie en laat die bepalen hoeveel kampeerplaatsen er op elke individuele minicamping mogen zijn. Niet elke plek is het zelfde. Denk bijvoorbeeld aan mobiliteitseffecten CDA-Kamerlid S. Buijs legde de nadruk meer op samenwer king met zorg, horeca en regu liere campings en hotels. Hij noemde de vrees van de cam pingsector - die ziet mini-cam pings als een bedreiging - onte recht. „Uitbreiding van het aantal kampeerplaatsen is be spreekbaar, maar bekijk wat re delijk is. Kamperen bij de boer behoeft sterke ondersteuning, is geen bedreiging, maar een ver rijking." Caroline Nierop (links) krijgt instructies. door Ron Maqnée GOES - Ruim tachtig Zeeuwse instructeurs kropen gisteren zelf achter het stuur van hun lesauto. Ze wor den in twee dagen bijgeschoold in zuinig en efficiënt rijden. Gisteren was de aftrap van het project in Goes. Zo snel mogelijk doorschakelen naar een hogere ver snelling, bij een lange stop de motor uitschakelen en de auto starten zonder gas te geven. Enkele elementen van het zogenaamde Nieuwe Rijden. Met slechts klei ne aanpassingen in de rijstijl, zo is het uitgangspunt van deze manier van autorijden, kan veel brandstof worden bespaard. Gisteren kreeg de eerste lichting van Zeeuwse in structeurs vrijwillig les in het Nieuwe Rijden. Zo'n tachtig leraren krijgen (gisteren en vandaag) les in het examencentrum in Goes. C. Nierop van Accent Rijop leidingen is één van hen. Ze is onder de indruk van de milieuvoordelen die de nieuwe rijstijl kan opleveren. Tijdens de autorit toont een boordcomputer genadeloos de voordelen van het Nieuwe Rijden. Schakelt Nierop de auto bij vijftig ki lometer per uur door naar de vijfde versnelling, dan is het brandstofgebruik beduidend lager dan wanneer ze dat niet doet. Toch is er wel een uitzondering: „Zelf geef ik les in een dieselauto. Die trekt het niet om in zijn vijf door de stad te rijden. Maar een benzineauto kan het uitstekend aan. En de voordelen zijn helder." Belangrijkste uitgangspunt van het Nieuwe Rijden is foto Dirk-Jan Gjeltema dat er met veel voor de hand liggende aanpassingen veel aan efficiency, rijcomfort en veiligheid te winnen valt. Veel tips kunnen bekend worden verondersteld: dat het handig is om regelmatig de bandenspanning te controleren of om defensief te rijden. Maar over het gebruik van het gaspedaal kunnen de instructeurs nog veel leren. Naar een hogere versnelling schaken bij een benzinemotor die op 2500 toeren draait, bij voorbeeld. Of de motor uitschakelen zodra er langer dan twintig seconden moet worden gewacht. Met dat laatste advies heeft Nierop overigens wel moeite. Ze ker bij het stoplicht zijn achterop komende auto's niet bereid te wachten tot de motor is gestart. „Beginnen de leerlingen zou ik dit ook niet advfseren. Die hebben al vaak moeite genoeg om de auto op gang te houden." door Aector Doorns MIDDELBURG - De brand stichting in het politiebureau aan de Vrijlandstraat in Middel burg, die voor ruim drie ton euro aan schade veroorzaakte, zou een wraakactie zijn geweest. Volgens officier van justitie H. den Hartog behoorden twee broers van 20 en 21 jaar uit Mid delburg tot de initiatiefnemers. De twee broers ontkenden van meet af aan elke betrokkenheid. Voor de officier stond echter hun schuld vast: „Zij waren uit op wraak, omdat ze vonden dat hun oudste broer te lang had vastgezeten." Verkrachting Gisteren eiste Den Hartog bij de rechtbank in Middelburg vierenhalf jaar gevangenisstraf tegen de oudste verdachte, waarbij ook een verkrachting van een vijftienjarig meisje werd meegenomen, en drie jaar cel tegen zijn jongere broer. Ze wees op de impact en de ernst van de brandstichting. „Er was gemeen gevaar voor goederen, maar ook levensgevaar voor personen die op dat moment in het politiebureau aanwezig wa ren. De broers zouden deel hebben uitgemaakt van een groep jon geren, onder wie twee minderja rigen. Zij moesten gisteren allemaal voor de meervoudige kamer verschijnen. Een 20-jari- ge inwoner van Oost-Souburg De brand in het politiebureau aan de Vrijlandstraat in Middelburg richtte voor tonnen schade aan. foto Lex de Meester hoorde voor zijn aandeel vijf tien maanden gevangenisstraf eisen. Een 22-jarige Middelbur ger, die op de uitkijk had ge staan, moest zich ook nog voor een tasjesroof en een mishande ling verantwoorden. Tegen hem werd twee jaar gevangenisstraf, waarvan acht maanden voor waardelijk geëist. Hij had zijn mond voorbijgepraat, waar door de politie op het spoor kwam van de daders. De officier meende wel dat een 21-jarige Middelburger diende te worden vrijgesproken, omdat zijn rol onduidelijk was. Molotovcocktails De brand ontstond 30 juli 2000 in de carport onder het gebouw nadat de verdachten molotov cocktails in de dienstauto's van de technische recherche hadden gegooid. Aan de drie dienstau to's, een aantal fietsen, de ber ging en het gebouw zelf werd voor circa 330.000 euro schade aangericht. De brand sloeg die bewuste avond van de carport over naar twee bovenliggende verdiepin gen. Een portier van het naast gelegen hotel Arneville ontdek te rond middernacht de brand, waardoor (nog) erger kon wor- door Sheila van Doorsselaer IJZENDIJKE - Hét ongeval met de windturbine in Oostburg heeft de tegenstanders van windmolenparken in de Hoofd plaatpolder bij IJzendijke en de Graauwse Melopolder over tuigd van hun gelijk. „Zie je wel, die windmolens zijn onveilig en mogen niet worden geplaatst." In de nacht van vrijdag op zater dag brak de windmolen van Delta Nutsbedrijven aan de Lange Heerenstraat in tweeën. Een stuk van de pilaar en de gondel (de kop waar de wieken aan vast zitten) stortten bran dend naar beneden. Er vielen geen gewonden. De precieze oorzaak van het ongeval is nog onduidelijk. Mogelijk is blik seminslag de boosdoener. Delta Nuts betwijfelt of de turbine door de harde wind is geknakt. Bij een bedrijf in de Sasputse- straat in Schoondijke is jaren geleden wel een wiek van een windmolen gewaaid. Hoe dan ook, de tegenstanders van windmolenparken in Graauw en Ijzendijke hebben met het ongeval een stok gevon den om mee te slaan. Enkele be woners van de Hoofdplaatpol der strijden al jaren tegen de komst van vijf turbines in hun polder. Zij wisten de komst van het windpark lange tijd tegen te houden, maar nu de gemeente Oostburg opnieuw de procedure wil beginnen en alle juridische gaten hermetisch heeft gedicht, dachten ze dat ze het onderspit moesten delven. „Maar die tur bines zijn dus heel gevaarlijk. Deze keer ging het goed en raak te niemand gewond, maar de volgende keer kan het anders gaan. Tja, als die molens op de grond van de initiatiefnemers vallen: prima, maar anderen moeten daar geen last van heb ben", zegt W. Buijsse, bewonex-s van de Hoofdplaatpolder. Informatie-avond Volgens J. Steijaert, Hulster CDA-fractievoorzitter, inwo ner van Graauw en tegen wind molens in de Melopolder, wordt het veiligheidsaspect van wind turbines onderbelicht. „Ik heb er onlangs tijdens de informa tiebijeenkomst in Graauw vra- Windmolen bij De Griete. foto Charles Strijd gen over gesteld, maar die wer den weggewuifd. Ik vind het ongeval in Oostburg een zeer ernstige ontwikkeling en daar om wil ik nu wel eens weten hoe het met die veiligheid van die turbines is gesteld. Want stel dat het heeft gesneeuwd en gevro ren en die wieken worden in be weging gezet. Hoe groot is de kans op kortsluiting?" Buijsse was ervan overtuigd dat 'deskundigen' wel met een ver klaring zullen komen dat wind molens heel veilig zijn en dat het Oostburgse incident kon gebeu ren vanwege de ouderdom van het model. den voorkomen. Na de alarme ring rukte de brandweer van het stadsgewest Middelburg/Vlis- singen met groot materieel uit. Door snel te handelen konden de kantoorruimtes van de re cherche aan de vuurzee ont snappen. De rook- en water schade was echter aanzienlijk. De twee broers ontkenden van meet af aan elke betrokkenheid. „We zijn erbij gelapt." Maar de officier hield onder meer vast aan de verklaringen van mede verdachten, die getuigden dat de broers een tot brandbom ge maakt flesje aanstaken, die ver volgens in de dienstauto met verkeerstechische apparatuur werd gegooid. Ook een getuige, die gisteren werd gehoord, maakte op Den Hartog geen in druk. Hij probeerde de broers een alibi te verschaffen. „Het verhaal rammelt aan alle kan ten", vond de officier. Complot Raadsman N. Koole repte over een complottheorie, waarvan zijn cliënt, tegen wie de zwaar ste straf was geëist, de dupe was geworden. Hij vond de verkla ringen van de medeverdachten onbetrouwbaar. Koole vroeg de 21-jarige Middelburger vrij te spreken van brandstichting èn van verkrachting die volgens de strafpleiter met instemming van het slachtoffer was ge beurd. De meeste verdachten hebben al een behoorlijk straf blad. De rechtbank doet 6 maart uitspraak. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Nederland, België en Duitsland willen alle drie windmolenparken in de Noordzee bouwen, maar het éne land weet nauwelijks wat het andere land doet. Dat moet ver anderen, oordeelt milieuorgani satie Stichting De Noordzee naar aanleiding van de verge vorderde plannen voor een Bel gisch windmolenpark in de Westerscheldemonding, op de Vlakte van de Raan. Stichting De Noordzee is niet tegen de bouw van windmolen parken in zee, laat woordvoer der M. Langendijk, maar het moet wel zorgvuldig gebeuren. Hij vraagt zich af of dat in Bel gië wel het geval is. „Er is nog zo weinig bekend over de effecten van zo'n windmolenpark op het zeemilieu", aldus Langendijk. „Dat zal eerst in de praktijk on derzocht moeten worden." Nederland laat om dat te onder zoeken een proefpark bouwen voor de kust van Egmond. Vol gens Langendijk zouden andere Noordzeelanden met plannen voor windmolenparken, België en ook Duitsland, er goed aan doen de resultaten van die on derzoeken af te wachten. Twee jaar zal daar waarschijnlijk mee zijn gemoeid. Het park bij Eg- mond komt naar verwachting 2004 in bedrijf. Gaatje Probleem is dat Nederland ook boter op het hoofd heeft. Door een gaatje in de wetgeving" heeft het bedrijf E-Connection een vergunning kunnen bemachti gen voor een windmolenpark verder uit de Hollandse kust. Langendijk denkt dat het park van E-Connection zelfs eerder in gebruik wordt genomen, in 2003, dan het gesubsidieerde park voor Egmond. Het 'akkefietje' met E-Connec tion toont aan, oordeelt Lan gendijk, dat er voor de hele Noordzee snel een gezamenlijk beleid voor windmolenparken moet komen. „Want iedereen is praktisch op zijn eigen houtje bezig en dat is een slechte zaak, voor het milieu, voor het aan zien van de Noordzee, voor de visserij." Hij richt zijn hoop op de Noordzee-ministersconferen- tie die volgende maand wordt gehouden in Bergen. „Dan zal ook daarover gesproken moeten worden." Een direct oordeel over het Belgisch windmolenpark op de Vlakte van de Raan heeft Stich ting De Noordzee nog niet. Langendijk noemt het wel op vallend dat die plek in een Ne derlandse studie naar windpar- ken in zee is afgevallen, omdat er onvoldoende wind zou staan, in elk geval minder dan voor de Hollandse kust, en dat de Bel gen daar toch aan de slag willen. Kwalijk vindt hij het dat België wel erg snel richting zee kijkt, als het om windmolenparken gaat. „Nederland heeft een kop peling gemaakt tussen de reali satie van windmolenparken op het land en in zee, zodat niet al les naar zee wordt afgeschoven. In België is die koppeling er niet." DEN BOSCH - Het wordt tijd dat de zomerfestivals in Neder land een vuist maken tegen het 'Randstad-denken', was de te neur gistermiddag in een fo rumdiscussie in Den Bosch over de rol van zomerfestivals in Ne derland. De frustratie over het 'Rand stad-denken' van de landelijke subsidiegever is onlangs extra gevoed doordat het Holland Festival in Amsterdam tot 2004 ruim vijf miljoen euro extra krijgt. Afgezet daartegen ko men de zomerfestivals in de pro vincie er bekaaid vanaf: Oerol krijgt bijvoorbeeld tot 2004 160.000 euro per jaar, Noorder zon nog geen 25.000 en de Bou levard 45.500 euro van het rijk. Festivals als het Zeeland Nazo mer Festival krijgen helemaal geen landelijk geld. „Ik heb de indruk dat steeds meer landelijke cultuurgelden naar de Randstad gaan. We moeten ons daartegen verzet ten, bijvoorbeeld via de Vereni ging Nederlandse Gemeenten", aldus Peter Lammerts, die zich daar als hoofd cultuur van de gemeente Den Bosch sterk voor wil maken. Samen met de andere sprekers bepleit Lammerts coproducties van Vlaamse en Nederlandse festivals. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 19