n<0
Nog altijd een sliert sigarenrook
Hoe staat het met uw wensenlij st?
5
dinsdag 26 februari 2002
Aan u de keus! Ruim twee
jaar geleden vroeg de
PZC-redactie haar lezers
welke tien projecten zij zou
den willen realiseren met een
budget van miljoenen gul
dens. Is er iets van die wen
sen terechtgekomen?
Schouwen-Duiveland
De verkeersveiligheid op de
N59 staat hoog op de agenda
van Schouwen-Duiveland. Be
woners, dorpsraden, fracties en
bestuurders hebben gehamerd
op meer aandacht voor de
Schouwse verkeersader. En ge
kregen. In twee werkgroepen
wordt met extra geld vanuit
Den Haag aan oplossingen voor
de korte en de lange termijn ge
werkt om de veiligheid op de
weg te verbeteren.
Verbetering van de verkeersvei
ligheid op de N59 kwam twee
jaar geleden op het Schouwen-
Duivelandse wensenlijstje na
een volwaardig ziekenhuis en
meer blauw op straat op de der
de plek terecht.
Aan gemeentelijk-politieke
aandacht voor de Schouwse
verkeersader heeft het de laat
ste vijf jaar niet ontbroken. Na
overleg met de dorpsraden
neemt verbetering van de weg
een prominente plaats in in het
Integraal Verkeer en Vervoer
Plan: zestien wegvakken van de
N59 prijken op de hotlist (33)
van het IWP. Daarnaast heeft
het college zich het vuur uit de
sloffen gelopen om de Haagse
bewindslieden tot ingrijpen te
bewegen.
En met succes. Vex*keerswet-
houder C. Veerhoek wist ruim
450 duizend euro extra los te
peuteren om de grootste knel
punten op te lossen. Nieuwe
verkeerslichten bij Nieuwer-
kerk prijken bovenaan de lijst.
De provincie gaf al aan een deel
van het beschikbare rijksgeld te
willen gebruiken om een tweede
brug over de sluis bij Bruinisse
aan te leggen.
Walcheren
Op Walcheren kreeg een aqua-
duct onder het Kanaal door
Walcheren de hoogste prioriteit.
Dat lijkt nu verder weg dan ooit.
Middelburg wil zo'n verbinding
al sinds de jaren tachtig. De
komst van een aquaduct kan de
problematische doorstroom van
verkeer - met name 's zomers -
enigszins verhelpen. Er zijn af
spraken gemaakt tussen de pro
vincie Zeeland en het ministerie
van Verkeer en Waterstaat. De
weg zou vóór 2000 worden aan
gelegd. Maar het Rijk heeft de
plannen voor zich uitgescho
ven. Nadat minister Jorritsma
de derde verbinding over het
Kanaal door Walcheren in 1997
schrapt van het Meerjarenpro
gramma Infrastructuur en
Transport, is het angstvallig stil
in Den Haag.
In september 2001 huurt de ge
meente Middelburg een lobby
ist in. Hij moet de komst van de
N57 en het aquaduct onder de
aandacht brengen in het Haagse
circuit. De externe adviseur
moet het college van burge
meester en wethouders vooral
adviseren hoe zij de provincie en
Den Haag moeten benaderen
om de N57 versneld aan te leg
gen Met de huidige verkie-
zingscampagne grijpen de par
tij en Leefbaar Middelburg en de
VVD het onderwerp aquaduct
aan om kiezers te trekken.
Bereikbaarheid van Vlissingen,
Middelburg en de Walcherse
dorpen stond altijd al hoog op
het verlanglijstje van de lezers.
Naast een snellere doorstro
ming door Middelburg, scoorde
een tweede binnenstadsontslui-
tingsweg in Vlissingen aanmer
kelijk hoog. Op 6 november
2001 zei wethouder H. de Haas
trots dat een tweede binnen-
stadsontsluiting via de Ko
ningsweg over het huidige
KSG-terrein een forse stap
dichterbij is gekomen. De eige
naar van deKSG, Damen
Shipyards, maakte bekend te
willen meewerken aan een op
lossing voor het Vlissingse ver
keersprobleem.
Zuid-Beveland
Goes kan zich, terugkijkend op
de toekomstdromen van rond de
millenniumwisseling, tamelijk
gelukkigprijzen. Het is verba
zingwekkend hoeveel schot er
in sommige dingen kan komen,
maar ook hoe je je kunt verreke
nen als de wens al te zeer de va
der van de gedachte wordt.
Het ging, ruim twee jaar gele
den, veel over parkeren. Een
droom was een transferium met
een busverbinding. Dat kwam
er, zij het in aangepaste vorm en
op parttime-basis. Daarbij
droomden de Goesenaren over
een oplossing van het parkeer
probleem in de binnenstad. Ook
dat werd bevredigend geregeld
met gemengd betaald- en ver-
gunningenp arkeren
Luchtkastelen zijn ook de
schouwburg en het nieuwe
stadskantoor niet gebleken, al
kost het allemaal veel meer dan
bij de eeuwisseling werd aange
nomen. Bij het begin van 2000
werd er nog aan getwijfeld of
het Bekhof ooit nog anders zou
worden dan een ruig weitje met
een hek erom, maar het kwam in
orde, Het hoogste.punt van een
complex van woningen, kanto
ren en een passage, is inmiddels
bereikt.
Tholen
Voor de gemeente Tholen leek
een nieuw stadskantoor ruim
twee jaar geleden nog toe
komstmuziek. Rond de eeuw
wisseling knarsetandden de
ambtenaren van Tholen, in het
te krappe stadhuis-met-aan
bouw, nog telkens als de onder
handelingen met de buurman
op niks waren uitgelopen. De
toenmalige burgemeester Van
der Munnik verzuchtte: „Dan
maar nieuwbouw", en dat
meende hij maar half. Tholen is
altijd erg gehecht geweest aan
het monumentale stadhuisje, al
zitten er twee keer zoveel men
sen in gepropt als waarvoor het
al honderd keer verbouwd en
uitgebreid is.
Toch bleek het balonnetje van
Van der Munnik voldoende
stuwkracht te kunnen ontwik
kelen om een aanzet te geven tot
echte, serieuze plannen. Inmid
dels heeft de gemeenteraad een
werkgroep ingesteld en vastge
legd dat een nieuw stadskan
toor aan de Luchtenburgseweg
ten westen van Tholen moet ko
men. Het oude archief moet er
gens anders worden beheerd
maar voor een Centrum voor
Werk en Inkomen (CWI) zal zes
honderd vierkante meter wor
den ingeruimd. Dat alles moet
voor het einde van 2004 klaar
zijn. j
Ad (61) en Teuni (57) Corré, Vlissingen
Voormalig loods en huisvrouw
Ad: ,,We gaan altijd stemmen. Het was altijd PvdA, maar wat het nu
wordt? Ik moet het nog bekijken. Ik ga niet zomaar stemmen om te
stemmen, ik kies wel echt ergens voor."
Teuni: „Ikweethet al wel. Ik ga deze keer SP stemmen. Op postbode
Cees de Roos, dat vind ik wel wat."
Ad: ,,Wij wonen al 34 jaar in de Calandstraat. Er mag wel eens wat
veranderen in Vlissingen. De Walstraat-Zuid moet opgeknapt en
het Middengebied en de Bonedijkestraat. Er moeten meer betaal
bare huizen komen voor ouderen. En de huur van de winkels is te
hoog. Die gaan dan weg."
Een gezin in Midden- of Noord-Zeeland
met een eigen huis van anderhalve ton,
in de nieuwe muntsoort, betaalt jaarlijks
305,68 euro aan waterschap Zeeuwse Eilan
den. Een fors bedrag, maar toch heeft menig
een niet veel meer dan een vaag idee wat er
met dat geld wordt gedaan. Totdat de straat
blank staat, er verkeersdrempels in de polder
worden gelegd of de vertrouwde bomen voor
de deur ineens collectief worden gerooid.
Donderdagavond in Tholen.
De zaal van gemeenschaps
centrum Meulvliet is veel te
groot voor de paar belangstel
lenden voor de bijeenkomst van
het waterschap. „Het is een ze
gen dat er veel personeel van ons
hier aanwezig is, zodat de zaal
tenminste nog een beetje gevuld
is", stelt dijkgraaf W. Gosselaar
wat zuur vast.
Het is de eerste van een serie
Praat- Vraagavonden, die aan
de vooravond van de verkiezin
gen in de plaats zijn gekomen
voor de traditionele districts
avonden die elk voorjaar wor
den gehouden. De nieuwe naam
wordt gerechtvaardigd door een
enigszins gewijzigde opzet,
waarbij vooral het nut en de
noodzaak om woensdag 6 maart
te gaan stemmen centraal staan.
„We willen proberen een zo
groot mogelijk publiek te berei
ken", verklaart Gosselaar.
De bijeenkomst tekent de situa
tie waarin het waterschap ver
keert. Zeeuwse Eilanden wil
zich profileren als een moderne,
dynamische organisatie, ijverig
werkend aan ambitieuze en vér
strekkende projecten die het
welzijn en de veiligheid van
eenieder bevorderen. Als geen
ander investeert het waterschap
in overleg met burgers, in
spraakbijeenkomsten en ver
kiezingskranten en wil het zo
graag laten zien dat het midden
in de samenleving staat. Een or
ganisatie, kortom, die het naar
eigen zeggen ook verdient over
twee jaar een nieuw en prestigi
eus hoofdkantoor aan de rand
van de Middelburgse binnen
stad te betrekken.
Aan de andere kant wringt het
verleden van het waterschap als
gesloten boerenbolwerk, waar
druk werd geredekaveld over
delfblokken, peilgebieden en
stuwen. Het jaxgon waarin be
stuurders en burgers worden
aangeduid (dijkgraaf, gezwore
nen, hoofdingelanden, ingelan
den, aangelanden) riekt nog
altijd naar de tijd van dikke si
garen en jonge jenever na af
loop.
De modernisering van het wa
terschap is een taai proces. Waar
de boex'en het vx*oeger voor het
zeggen hadden, moet het agra
risch belang nu tegen vele ande
re worden afgewogen. De plat-
telandsweg is er niet alleen
maar voor de trekker van de
boer, maar woi'dt ook gebnxikt
door de fietsende scholier, de
toerist en de automobilist die de
snelste weg zoekt. Tegelijk dient
ook de berm en de sloot langs die
weg op verantwoorde, liefst na-
tuui'lijke wijze te worden be
heerd. Gosselaar: „We moeten
steeds meer de boer op om
draagvlak te vinden voor maat
regelen."
Het watex-schap is zijn werkter-
Bas van Dongen (19), Tholen
postbode
„Ik ga voor het eerst stemmen, maar waarop, dat weet ik nog niet.
We hebben al wat foldertjes binnengekregen en die ga ik wel door
nemen. Verder heb ik er nog niet zo over nagedacht. Die zondagsrust
hier in Tholen mag van mij wel worden afgeschaft. Op zondag is hier
maar weinig te beleven. Er is zelfs geen voetbal, nou ja, alleen in de
zaal dan. Ik stem dus zeker niet op een streng-christelijkepartijdie
zijn hier te extreem. De gereformeei'den hebben het hier iets te veel
voor het zeggen."
Natascha (32) en Joshua (anderhalf) Geelen, Vlissingen
huisvrouw
„Waar ik op ga stemmen? Dat vextel ik niet! Ik heb me er wel in ver
diept. Ik kies regelmatig voor een andere partij; nu stem ik weer op
iets anders, voor de eex-ste keer op deze partij. Nee, ik zeg echt niet
welke. Ik let erop of partijen begaan zijn met mijn ideeën. Wat voor
plannen ze hebben met de stad, wat er bijvoorbeeld gaat gebeuren
met de Spuikom. Ik ben er op zich niet tegen dat ze daar gaan bou
wenIk vind het wel j ammer dat er in Vlissingen zoveel oude gebou
wen vex-dwijnen. Wat eivoor in de plaats komt, vind ik wel ok, maar
toch is het jammer van de panden die er stonden."
Carla van de Merbel
rein ook gestaag aan het verbre
den en pakt steeds meer zaken
op waar bredere belangen mee
zijn gemoeid. In een aantal stap
pen is het bijvoorbeeld bezig het
totale beheer van het Veerse
Meer op zich te nemen. De toe
nemende aandacht voor het wa
ter in de stad zorgt ervoor dat
het waterschap ook steeds va
ker binnen de bebouwde kom
aan de slag gaat, met bijvoor
beeld de baggei'klussen in Goes
en Middelburg als gevolg. Fiet
senstallingen en parkeren zijn
al langer een vertrouwd onder
werp. De almaar nauwer wor
dende samenwerking met ande
re overheden maakt het dat het
waterschap op meer en meer za
ken zijn stempel drukt.
Zeeuwse Eilanden heeft mo
menteel diverse grootschalige
projecten onderhanden, die zich
over jax-en uitstrekken en enor
me investeringen vergen. Al een
flink eind gevorderd is het veili
ger maken van 800 kilometer
plattelandswegen door het in
stellen van zones waar nog maar
zestig kilometer per uur mag
worden gereden. Veel omvang
rijker nog zijn het groenstruc
tuurplan (het vervangen van de
beplanting langs plattelands
wegen), de modex-nisering van
de waterzuivering en de verbe
tering van het watei'beheer -
projecten die samen honderden
miljoenen vex-gen.
Bux-gers moeten wennen aan de
uitdijende betekenis van het
waterschap, die pas echt duide
lijk wordt op het moment dat -
na jax-en van plannen maken - de
beeldbepalende bomen in de
buurt op een dag daadwerkelijk
tegen de vlakte liggen. Wie de
nasleep van de wateroverlast
van 1998 op Tholen van nabij
De modernisering
van het waterschap
is een taai proces
heeft gemaakt, weet ook hoe
zeer waterbeheer de emoties
kan losmaken.
Omgekeerd moet het water
schap ook wennen aan zijn ver
anderde positie. Ondanks de
goede bedoelingen blijkt het
verleden vaak nog een lastige
erfenis te zijn en is het imago
hardnekkig. Weinig overheden
besteden dan ook, naar verhou
ding, zoveel geld aan voorlich
ting als het waterschap. Vooral
daardoor haalde Zeeuwse Ei
landen bij de verkiezingen in
1998 een opkomstpercentage
van ruim 48 procent, zegt
Gosselaar niet zonder trots te
genover zijn schaarse Thoolse
toehoorders.
Hoezeer Zeeuwse Eilanden ook
aan de weg - en het water - tim
mert, zolang de bestuursstruc
tuur en het belastingsysteem
rxiet worden gemoderniseei'd,
blijft het een zware strijd. De
huidige opzet van het bestuur is
ondoorzichtig en voor menigeen
onbegrijpelijk. Mensen worden
op persoonlijke titel gekozen,
maar in de praktijk functione
ren er facties en fracties tegen
over eenlingen. Er zijn vier
districten en evenzoveel catego
rieën (gebouwd, ongebouwd,
bedrijfsgebouwd. ingezetenen),
met elk hun eigen belangen die
tegelijkertijd ook weer vaak
door elkaar lopen. Veel zetels
worden bekleed door bekende
gezichten uit Vergaderend Zee
land, maar ditmaal met vaak
onduidelijke achterbannen of
juist geen achterban. In deze be
stuurlijke brij zijn het toch nog
steeds vooral de agrariërs die
hun belangen heel goed weten te
verdedigen.
Er is zicht op verbetexing. In
2006 maakt het huidige perso-
nenstelsel waarschijixlijk plaats
Saar (44) en Manon (19) Torensma, Zierikzee
medewex-kster vakantiepaxk en pabo-student
Manon: „Ik ga niet stemmen. Waarom niet? Omdat het me helemaal
niks interesseert. Er is niks wat me aanspreekt. Ik heb me er ook he
lemaal niet in verdiept."
Saar: „Ik ga wel stemmen, natuurlijk. Op het CDA. Er wordt hier
wel gezeurd, bijvoorbeeld over het gemeentehuis. Maar straks vindt
iedereen het toch mooi. Gisteren waren we in Rottex-dam, nou, dan is
het hier nog niet zo slecht."
voor het lij stenstelsel, zodat po
litieke paxïijen en andere groe
peringen mogen deelnemen. Die
kunnen dan in programma's
aangeven waar ze voor staan -
zoals de 'groene fractie' nu al
doet - waardoor kiezers weten
waar ze aan toe zijn.
Wellicht dat tegen die tijd ook
de waterschapsbelastingen zijn
vereenvoudigd, want omslag
gebouwd en ongebouwd, ver-
onti-einigingsheffing en ingeze-
tenenomslag zijn geen termen
die de betalingsbereidheid sti-
mulex-en. Er wordt al geruime
tijd op landelijk niveau nage
dacht over een eenvoudiger,
duidelijker en liefst rechtvaar
diger systeem. De uitkomsten
waren, zo mogelijk, nog inge
wikkelder en ondoorzichtiger-.
Het geeft andermaal aan hoe
complex het waterschapswerk
is geworden en hoeveel er nog
steeds valt uit te leggen. Al is het
maar aan een handjevol Thole-
naren.
Rolf Bosboom
Waterschap Zeeuwse Eilanden
houdt nog Praat- Vraagavon-
den op donderdag 28 februari in
Hotel Goes in Goes en op maan
dag 4 maart in de Stadsschouw
burg in Middelburg. Aanvang:
19.30 uur.
foto Ruben Oreel
foto Ruben Oreel