n<0 Nog altijd een sliert sigarenrook Hoe staat het met uw wensenlij st? 5 dinsdag 26 februari 2002 Aan u de keus! Ruim twee jaar geleden vroeg de PZC-redactie haar lezers welke tien projecten zij zou den willen realiseren met een budget van miljoenen gul dens. Is er iets van die wen sen terechtgekomen? Schouwen-Duiveland De verkeersveiligheid op de N59 staat hoog op de agenda van Schouwen-Duiveland. Be woners, dorpsraden, fracties en bestuurders hebben gehamerd op meer aandacht voor de Schouwse verkeersader. En ge kregen. In twee werkgroepen wordt met extra geld vanuit Den Haag aan oplossingen voor de korte en de lange termijn ge werkt om de veiligheid op de weg te verbeteren. Verbetering van de verkeersvei ligheid op de N59 kwam twee jaar geleden op het Schouwen- Duivelandse wensenlijstje na een volwaardig ziekenhuis en meer blauw op straat op de der de plek terecht. Aan gemeentelijk-politieke aandacht voor de Schouwse verkeersader heeft het de laat ste vijf jaar niet ontbroken. Na overleg met de dorpsraden neemt verbetering van de weg een prominente plaats in in het Integraal Verkeer en Vervoer Plan: zestien wegvakken van de N59 prijken op de hotlist (33) van het IWP. Daarnaast heeft het college zich het vuur uit de sloffen gelopen om de Haagse bewindslieden tot ingrijpen te bewegen. En met succes. Vex*keerswet- houder C. Veerhoek wist ruim 450 duizend euro extra los te peuteren om de grootste knel punten op te lossen. Nieuwe verkeerslichten bij Nieuwer- kerk prijken bovenaan de lijst. De provincie gaf al aan een deel van het beschikbare rijksgeld te willen gebruiken om een tweede brug over de sluis bij Bruinisse aan te leggen. Walcheren Op Walcheren kreeg een aqua- duct onder het Kanaal door Walcheren de hoogste prioriteit. Dat lijkt nu verder weg dan ooit. Middelburg wil zo'n verbinding al sinds de jaren tachtig. De komst van een aquaduct kan de problematische doorstroom van verkeer - met name 's zomers - enigszins verhelpen. Er zijn af spraken gemaakt tussen de pro vincie Zeeland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De weg zou vóór 2000 worden aan gelegd. Maar het Rijk heeft de plannen voor zich uitgescho ven. Nadat minister Jorritsma de derde verbinding over het Kanaal door Walcheren in 1997 schrapt van het Meerjarenpro gramma Infrastructuur en Transport, is het angstvallig stil in Den Haag. In september 2001 huurt de ge meente Middelburg een lobby ist in. Hij moet de komst van de N57 en het aquaduct onder de aandacht brengen in het Haagse circuit. De externe adviseur moet het college van burge meester en wethouders vooral adviseren hoe zij de provincie en Den Haag moeten benaderen om de N57 versneld aan te leg gen Met de huidige verkie- zingscampagne grijpen de par tij en Leefbaar Middelburg en de VVD het onderwerp aquaduct aan om kiezers te trekken. Bereikbaarheid van Vlissingen, Middelburg en de Walcherse dorpen stond altijd al hoog op het verlanglijstje van de lezers. Naast een snellere doorstro ming door Middelburg, scoorde een tweede binnenstadsontslui- tingsweg in Vlissingen aanmer kelijk hoog. Op 6 november 2001 zei wethouder H. de Haas trots dat een tweede binnen- stadsontsluiting via de Ko ningsweg over het huidige KSG-terrein een forse stap dichterbij is gekomen. De eige naar van deKSG, Damen Shipyards, maakte bekend te willen meewerken aan een op lossing voor het Vlissingse ver keersprobleem. Zuid-Beveland Goes kan zich, terugkijkend op de toekomstdromen van rond de millenniumwisseling, tamelijk gelukkigprijzen. Het is verba zingwekkend hoeveel schot er in sommige dingen kan komen, maar ook hoe je je kunt verreke nen als de wens al te zeer de va der van de gedachte wordt. Het ging, ruim twee jaar gele den, veel over parkeren. Een droom was een transferium met een busverbinding. Dat kwam er, zij het in aangepaste vorm en op parttime-basis. Daarbij droomden de Goesenaren over een oplossing van het parkeer probleem in de binnenstad. Ook dat werd bevredigend geregeld met gemengd betaald- en ver- gunningenp arkeren Luchtkastelen zijn ook de schouwburg en het nieuwe stadskantoor niet gebleken, al kost het allemaal veel meer dan bij de eeuwisseling werd aange nomen. Bij het begin van 2000 werd er nog aan getwijfeld of het Bekhof ooit nog anders zou worden dan een ruig weitje met een hek erom, maar het kwam in orde, Het hoogste.punt van een complex van woningen, kanto ren en een passage, is inmiddels bereikt. Tholen Voor de gemeente Tholen leek een nieuw stadskantoor ruim twee jaar geleden nog toe komstmuziek. Rond de eeuw wisseling knarsetandden de ambtenaren van Tholen, in het te krappe stadhuis-met-aan bouw, nog telkens als de onder handelingen met de buurman op niks waren uitgelopen. De toenmalige burgemeester Van der Munnik verzuchtte: „Dan maar nieuwbouw", en dat meende hij maar half. Tholen is altijd erg gehecht geweest aan het monumentale stadhuisje, al zitten er twee keer zoveel men sen in gepropt als waarvoor het al honderd keer verbouwd en uitgebreid is. Toch bleek het balonnetje van Van der Munnik voldoende stuwkracht te kunnen ontwik kelen om een aanzet te geven tot echte, serieuze plannen. Inmid dels heeft de gemeenteraad een werkgroep ingesteld en vastge legd dat een nieuw stadskan toor aan de Luchtenburgseweg ten westen van Tholen moet ko men. Het oude archief moet er gens anders worden beheerd maar voor een Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) zal zes honderd vierkante meter wor den ingeruimd. Dat alles moet voor het einde van 2004 klaar zijn. j Ad (61) en Teuni (57) Corré, Vlissingen Voormalig loods en huisvrouw Ad: ,,We gaan altijd stemmen. Het was altijd PvdA, maar wat het nu wordt? Ik moet het nog bekijken. Ik ga niet zomaar stemmen om te stemmen, ik kies wel echt ergens voor." Teuni: „Ikweethet al wel. Ik ga deze keer SP stemmen. Op postbode Cees de Roos, dat vind ik wel wat." Ad: ,,Wij wonen al 34 jaar in de Calandstraat. Er mag wel eens wat veranderen in Vlissingen. De Walstraat-Zuid moet opgeknapt en het Middengebied en de Bonedijkestraat. Er moeten meer betaal bare huizen komen voor ouderen. En de huur van de winkels is te hoog. Die gaan dan weg." Een gezin in Midden- of Noord-Zeeland met een eigen huis van anderhalve ton, in de nieuwe muntsoort, betaalt jaarlijks 305,68 euro aan waterschap Zeeuwse Eilan den. Een fors bedrag, maar toch heeft menig een niet veel meer dan een vaag idee wat er met dat geld wordt gedaan. Totdat de straat blank staat, er verkeersdrempels in de polder worden gelegd of de vertrouwde bomen voor de deur ineens collectief worden gerooid. Donderdagavond in Tholen. De zaal van gemeenschaps centrum Meulvliet is veel te groot voor de paar belangstel lenden voor de bijeenkomst van het waterschap. „Het is een ze gen dat er veel personeel van ons hier aanwezig is, zodat de zaal tenminste nog een beetje gevuld is", stelt dijkgraaf W. Gosselaar wat zuur vast. Het is de eerste van een serie Praat- Vraagavonden, die aan de vooravond van de verkiezin gen in de plaats zijn gekomen voor de traditionele districts avonden die elk voorjaar wor den gehouden. De nieuwe naam wordt gerechtvaardigd door een enigszins gewijzigde opzet, waarbij vooral het nut en de noodzaak om woensdag 6 maart te gaan stemmen centraal staan. „We willen proberen een zo groot mogelijk publiek te berei ken", verklaart Gosselaar. De bijeenkomst tekent de situa tie waarin het waterschap ver keert. Zeeuwse Eilanden wil zich profileren als een moderne, dynamische organisatie, ijverig werkend aan ambitieuze en vér strekkende projecten die het welzijn en de veiligheid van eenieder bevorderen. Als geen ander investeert het waterschap in overleg met burgers, in spraakbijeenkomsten en ver kiezingskranten en wil het zo graag laten zien dat het midden in de samenleving staat. Een or ganisatie, kortom, die het naar eigen zeggen ook verdient over twee jaar een nieuw en prestigi eus hoofdkantoor aan de rand van de Middelburgse binnen stad te betrekken. Aan de andere kant wringt het verleden van het waterschap als gesloten boerenbolwerk, waar druk werd geredekaveld over delfblokken, peilgebieden en stuwen. Het jaxgon waarin be stuurders en burgers worden aangeduid (dijkgraaf, gezwore nen, hoofdingelanden, ingelan den, aangelanden) riekt nog altijd naar de tijd van dikke si garen en jonge jenever na af loop. De modernisering van het wa terschap is een taai proces. Waar de boex'en het vx*oeger voor het zeggen hadden, moet het agra risch belang nu tegen vele ande re worden afgewogen. De plat- telandsweg is er niet alleen maar voor de trekker van de boer, maar woi'dt ook gebnxikt door de fietsende scholier, de toerist en de automobilist die de snelste weg zoekt. Tegelijk dient ook de berm en de sloot langs die weg op verantwoorde, liefst na- tuui'lijke wijze te worden be heerd. Gosselaar: „We moeten steeds meer de boer op om draagvlak te vinden voor maat regelen." Het watex-schap is zijn werkter- Bas van Dongen (19), Tholen postbode „Ik ga voor het eerst stemmen, maar waarop, dat weet ik nog niet. We hebben al wat foldertjes binnengekregen en die ga ik wel door nemen. Verder heb ik er nog niet zo over nagedacht. Die zondagsrust hier in Tholen mag van mij wel worden afgeschaft. Op zondag is hier maar weinig te beleven. Er is zelfs geen voetbal, nou ja, alleen in de zaal dan. Ik stem dus zeker niet op een streng-christelijkepartijdie zijn hier te extreem. De gereformeei'den hebben het hier iets te veel voor het zeggen." Natascha (32) en Joshua (anderhalf) Geelen, Vlissingen huisvrouw „Waar ik op ga stemmen? Dat vextel ik niet! Ik heb me er wel in ver diept. Ik kies regelmatig voor een andere partij; nu stem ik weer op iets anders, voor de eex-ste keer op deze partij. Nee, ik zeg echt niet welke. Ik let erop of partijen begaan zijn met mijn ideeën. Wat voor plannen ze hebben met de stad, wat er bijvoorbeeld gaat gebeuren met de Spuikom. Ik ben er op zich niet tegen dat ze daar gaan bou wenIk vind het wel j ammer dat er in Vlissingen zoveel oude gebou wen vex-dwijnen. Wat eivoor in de plaats komt, vind ik wel ok, maar toch is het jammer van de panden die er stonden." Carla van de Merbel rein ook gestaag aan het verbre den en pakt steeds meer zaken op waar bredere belangen mee zijn gemoeid. In een aantal stap pen is het bijvoorbeeld bezig het totale beheer van het Veerse Meer op zich te nemen. De toe nemende aandacht voor het wa ter in de stad zorgt ervoor dat het waterschap ook steeds va ker binnen de bebouwde kom aan de slag gaat, met bijvoor beeld de baggei'klussen in Goes en Middelburg als gevolg. Fiet senstallingen en parkeren zijn al langer een vertrouwd onder werp. De almaar nauwer wor dende samenwerking met ande re overheden maakt het dat het waterschap op meer en meer za ken zijn stempel drukt. Zeeuwse Eilanden heeft mo menteel diverse grootschalige projecten onderhanden, die zich over jax-en uitstrekken en enor me investeringen vergen. Al een flink eind gevorderd is het veili ger maken van 800 kilometer plattelandswegen door het in stellen van zones waar nog maar zestig kilometer per uur mag worden gereden. Veel omvang rijker nog zijn het groenstruc tuurplan (het vervangen van de beplanting langs plattelands wegen), de modex-nisering van de waterzuivering en de verbe tering van het watei'beheer - projecten die samen honderden miljoenen vex-gen. Bux-gers moeten wennen aan de uitdijende betekenis van het waterschap, die pas echt duide lijk wordt op het moment dat - na jax-en van plannen maken - de beeldbepalende bomen in de buurt op een dag daadwerkelijk tegen de vlakte liggen. Wie de nasleep van de wateroverlast van 1998 op Tholen van nabij De modernisering van het waterschap is een taai proces heeft gemaakt, weet ook hoe zeer waterbeheer de emoties kan losmaken. Omgekeerd moet het water schap ook wennen aan zijn ver anderde positie. Ondanks de goede bedoelingen blijkt het verleden vaak nog een lastige erfenis te zijn en is het imago hardnekkig. Weinig overheden besteden dan ook, naar verhou ding, zoveel geld aan voorlich ting als het waterschap. Vooral daardoor haalde Zeeuwse Ei landen bij de verkiezingen in 1998 een opkomstpercentage van ruim 48 procent, zegt Gosselaar niet zonder trots te genover zijn schaarse Thoolse toehoorders. Hoezeer Zeeuwse Eilanden ook aan de weg - en het water - tim mert, zolang de bestuursstruc tuur en het belastingsysteem rxiet worden gemoderniseei'd, blijft het een zware strijd. De huidige opzet van het bestuur is ondoorzichtig en voor menigeen onbegrijpelijk. Mensen worden op persoonlijke titel gekozen, maar in de praktijk functione ren er facties en fracties tegen over eenlingen. Er zijn vier districten en evenzoveel catego rieën (gebouwd, ongebouwd, bedrijfsgebouwd. ingezetenen), met elk hun eigen belangen die tegelijkertijd ook weer vaak door elkaar lopen. Veel zetels worden bekleed door bekende gezichten uit Vergaderend Zee land, maar ditmaal met vaak onduidelijke achterbannen of juist geen achterban. In deze be stuurlijke brij zijn het toch nog steeds vooral de agrariërs die hun belangen heel goed weten te verdedigen. Er is zicht op verbetexing. In 2006 maakt het huidige perso- nenstelsel waarschijixlijk plaats Saar (44) en Manon (19) Torensma, Zierikzee medewex-kster vakantiepaxk en pabo-student Manon: „Ik ga niet stemmen. Waarom niet? Omdat het me helemaal niks interesseert. Er is niks wat me aanspreekt. Ik heb me er ook he lemaal niet in verdiept." Saar: „Ik ga wel stemmen, natuurlijk. Op het CDA. Er wordt hier wel gezeurd, bijvoorbeeld over het gemeentehuis. Maar straks vindt iedereen het toch mooi. Gisteren waren we in Rottex-dam, nou, dan is het hier nog niet zo slecht." voor het lij stenstelsel, zodat po litieke paxïijen en andere groe peringen mogen deelnemen. Die kunnen dan in programma's aangeven waar ze voor staan - zoals de 'groene fractie' nu al doet - waardoor kiezers weten waar ze aan toe zijn. Wellicht dat tegen die tijd ook de waterschapsbelastingen zijn vereenvoudigd, want omslag gebouwd en ongebouwd, ver- onti-einigingsheffing en ingeze- tenenomslag zijn geen termen die de betalingsbereidheid sti- mulex-en. Er wordt al geruime tijd op landelijk niveau nage dacht over een eenvoudiger, duidelijker en liefst rechtvaar diger systeem. De uitkomsten waren, zo mogelijk, nog inge wikkelder en ondoorzichtiger-. Het geeft andermaal aan hoe complex het waterschapswerk is geworden en hoeveel er nog steeds valt uit te leggen. Al is het maar aan een handjevol Thole- naren. Rolf Bosboom Waterschap Zeeuwse Eilanden houdt nog Praat- Vraagavon- den op donderdag 28 februari in Hotel Goes in Goes en op maan dag 4 maart in de Stadsschouw burg in Middelburg. Aanvang: 19.30 uur. foto Ruben Oreel foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 14