Op het scherpst, hopen we PZC 13 kJ 1 Burgemeester in spagaat Raad wordt pure volksvertegenwoordiger De twee petten van de wethouder dinsdag 26 februari 2002 Nu gaat het gebeuren. Nu wordt de poli tiek leuk. Met een beetje goeie wil van alle betrokkenen zelfs spannend. Botsingen tussen raadsleden en wethouders. Debatten op het scherpst van de snede. Niks partijdis- cipline. De tucht van de wethouder die zijn fractie opdraagt hoe zij moet stemmen, be hoort tot het verleden. De gemeenteraad maakt het beleid. Het college van B en W voert het uit. En de raad controleert vervol gens of dat goed is gebeurd. Op 7 maart, de dag na de ge meenteraadsverkiezingen, is het zover. Dan wordt het dua lisme ingevoerd. Dualisme, af geleid van duaal: tweevoudig. Raad tegenover college. Nu zijn ze nog één. Wethouders zijn ook lid van de gemeenteraad. Mo nisme. in politieke vaktaal. Dat heeft een groot nadeel, want wethouders dienen een voorstel in, maar mogen daar zelf ook over stemmen. Het mag geen verwondering wekken dat ze al tijd voor zijn. En omdat'een fractie een eigen lid niet zal la ten vallen, zeker de wethouder niet, is zij ook voor. Hetzelfde geldt voor de coalitie: de ene dienst is de andere waai-d. De uitslag ligt dus al bij voor baat vast. Weg debat, op wat ce remonieel gespartel van de op positie na. Spannend zijn de vergaderingen derhalve nauwe lijks. Eerder saai, vinden ook de politici zelf. Geen wonder dat de burgers zich niet betrokken voelen. Tot die vaststelling gekomen, lag de oplossing voor de hand. Zorg voor meer afstand tussen gemeenteraad en college. Laat de één het beleid uitvoeren (col lege) en laat de ander het con troleren (raad). Dat leidt tot meer debatten, meer spanning en uiteindelijk meer betx-okken- heid. Zo is de théorie. De prak tijk is meestal weerbarstiger en dat zal ook bij het dualisme het geval zijn, voorspellen burge meesters, wethouders en raads leden. De mentaliteit van de po litici moet meeveranderen en daar is tijd voor nodig, veel tijd. „Je kunt niet van de ene op de andex-e dag de knop omzetten", zegt wethouder J. Meulenberg- Op 't Hof (CDA) van Noord-Be veland. Dat geldt zeker voor het Schouwen-Duivelandse SGP- raadslid G. Houtekamex-. Hij is al raadslid sinds 1976 en dus op- gegroeid in het monisme. Toch kijkt hij uit naar het dualisme. „Het wordt wennen, maar het is ook een prikkel. We krijgen iets nieuws." De cultuux-omslag moet stap voor stap vorm krijgen. „Want we springen allemaal in liet die- Gymnastische souplesse. Zonder die vaardigheid be landen burgemeesters in een duaal bestuur geheid in een pijnlijke spagaat, vx-eest D. van der Zaag, burgemeester te Goes. „Omdat we twee heren moeten dienen: het college en de ge meenteraad." Een weeffout, noemt Van der Zaag het. „In het dualisme is sprake van macht en tegen macht: de bestuursmacht van het college van burgemeester en wethoudex-s, en de controleren de macht van de gemeenteraad. De burgemeester is voox'zitter van zowel het college als de raad. Ik moet dus beide machten dienen. Dat vraagt om proble men." Van der Zaags zox-g wox-dt niet gedeeld door zijn confrères K. Schouwenaar (Middelbxxrg) en A. Kessen (Hulst). De burge meester dient nu al twee heren, constatex-en zij. „Als je het als een loyaliteitsconflict betitelt, dan is dat altijd latent of x-eëel aanwezig geweest", vindt Schouwenaar. „Als bux-gemees- ter probeer je die tegenstellin gen te ovex-bruggen." Kessen voelt zich juist prettig bij zijn dubbele rol. „Binnen het duale stelsel worden wij verant woordelijk voor de kwaliteit van het openbaar bestuur. We kunnen echte bruggenbouwers zijn. Al vereist dat wel enorm veel tactisch inzicht." De Hulster burgemeester ziet de twee rollen ook als wezenlijk anders: de voox-zitter van het college is een inhoudelijke func tie, die van de raad een techni sche. „De spagaat kan alleen ontstaan als je meerdere inhou delijke portefeuilles hebt waar over je verantwoording moet afleggen. Vervul je alleen je wet telijke taken, dan valt dat wel mee." De technische leiding is ookniet het probleem, reageert Van der Zaag. Het gaat er juist om dat de x-aad een andex-e rol ki'ijgt: die moet het college veel scherper pe, maar niemand weet hoe diep en koud het water is", waar schuwt wethouder M. te Roller (WD) van Veere. Alleen als alle betrokkenen voldoende zelfdis cipline aan de dag leggen en hun nieuwe rollen naar behoren in vullen, kan over enkele jaren worden vastgesteld of het dua lisme heeft gezegevierd. Dat moet zich dan uiten in een grote(x-e) beti'okkenheid van de bixrgex-s bij de lokale politiek en een hoge(re) opkomst bij vol gende verkiezingen. Is daarvan geen spx-ake, dan moet het dualisme worden aangepast of desnoods worden afgeschaft, vinden bestuurders. Want dua lisme is een middel, geen doel op zich. Maurits Sep contx-oleren. „Stel dat de x-aad vragen stelt en de wethouder een verhaal ophangt waax-van jij weet dat het geen leugen is maar ook niet helemaal de waarheid. Dan zet hij de raad op het ver keerde been." „Als burgemeester kom je dan in een gewetensconflict. Na mens de x-aad zou je moeten zeg gen: wethouder, ik nodig u uit het goede antwoord te geven. Maar dan kom je binnen het col lege wel in de problemen. Het moet niet zo zijn dat de burge meester het slachtoffer wordt van deze weeffout in het dualis me." Zijn eerste prioriteit zou bij het college liggen, bekent Van der Zaag. Raad en college staan niet als kemphanen tegenover elkaar, wexpt Schouwenaar tegen. „Nu niet en straks niet. Het aan scherpen van de tegenstellingen is ook niet goed. Wox-dt er voox-t- dui'end gebakkeleid, dan wordt dat niet positief gewaardeerd door de kiezers." Tweede-Kamertje spelen. Zo vei-talen politici het dualis me voor onwetenden én zich zelf. De wethouder komt buiten de gemeenteraad te staan, zoals de minister geen deel uxtmaakt van de Tweede Kamer. En dat vinden wethouders eigenlijk helemaal niet erg, bekennen ze. M. te Roller (WD, Veex-e) lijdt nxx wel eens onder haar 'dubbe- le-pettengevoel In het huidige monistische sys teem dienen wethouders een voorstel in, waarover de raad gaat stemmen. Maar omdat wethouders nu ook raadslid zijn, stemmen ze dus mee over hun eigen voorstel. Daar haalt het dualisme een dikke streep door. College en raad wox-den losgeknipt om de vex-antwoox-- delijkheden scherp te stellen: de gemeenteraad bepaalt het be leid en stelt daar geld voor be schikbaar, het college voert het beleid uit binnen de gx-enzen die de raad heeft vastgesteld. De x-aad controleert of dat goed ge- beurt, of andex-som gezien, het college legt verantwoording af. „Een goede zaak", vindt wet houder J. Meulenberg-Op 't Hof (CDA, Noord-Beveland). „We wox-den vrrjég; En dat geldt ook voor de raad." Die wox-dt een echte volksvertegenwoordiger, voox-ziet Te Roller, maar haar collega L. Wille (PvdA, Oost burg) betwijfelt dat. „Heeft zij nog invloed op het college als bxirgers klagen over losse stoep tegels? Ik denk het niet. De x-aad bestuux-t straks alleen nog maar op hoofdlijnen, niet op details, zoals stoeptegels." Daar is Te Roller het wel mee eens. „Wij hebben een vergade- i-ing overgedaan alsof het dua lisme er al was. De helft van de agenda zou niet meer zijn be handeld, omdat die punten te veel op details ingingen. Daar had de raad best moeite mee." Het vaststellen van de begx-o- ting, dat wordt het belangrijk ste moment van het jaar, denkt Wille. „Stel, de x-aad geeft een miljoen voor milieubeleid. Dan kan ik daarmee aan de slag. Wil de raad mijn uitvoering tot in detail beïnvloeden, dan doet zij geen recht aan het dualisme." Die waarschuwing geldt omge keerd evenzeer voor de wethou dex-s. Alledrie voorspellen ze dat ze bij de vergaderingen van hun fracties aanwezig zullen blij ven. Strikt genomen is dat strij dig met het dualisme. De fi-actie moet haar eigen standpunt be palen, los van de mening van de haar wethouder. „Maar we moeten toch voeling houden met hoe onze partij er over denkt", werpt Meulen- berg-Op 't Hof tegen. „En de fractie zal onze mening toch ook willen horen", verwacht Te Rol ler. Wille: „Aan gekrakeel in het openbaar hebben we geen be hoefte." Krabbendijke foto Ruben Oreel Ze doen het zo graag, maar het mag stx-aks niet meer: je bemoeien met de kleine dinge tjes, de details. „De x-aad moet besturen op hoofdlijnen, cle gx-enzen aangeven en het college controlex-en. Met andere woor- den: college, hier hebt u de men sen, hier hebt u het geld, dit is wat we willen en dit zijn de ter mijnen. We contx-oleren later wel of u het goed hebt gedaan." De uitleg komt van G. Houteka mer, raadslid voor de SGP op Schouwen-Duiveland. Alles gaat op zijn kop, stelt hij vast. „De x-aad wordt een pure volks vertegenwoordiger, het college krijgt meer bestuuxiijke macht. Dat is niet negatief, maar dan moet je als raad het college wel duidelijk afrekenen." Het moet daarbij niet verboden zijn om je met details te bemoei en, vindt P. Vex-bart, scheidend raadslid voor D66 in Box-sele („te druk met mijn werk"). „Neem nou die stoeptegels. Als die structureel verkeerd liggen, moet je je daar wel degelijk mee bemoeien." Plet zal aankomen op 'de zelfdiscipline van de ge meenteraad' of het dualisme correct wordt uitgevoerd, zegt Houtekamer. Verbart spreekt over 'de verantwoordelijkheid van de raad om te zox-gen dat het functioneex-t'. „Het gevaar ligt namelijk op de loer dat ze door gaan op de oude voet. Dan tast je je eigen geloofwaardigheid aan." Raadslid P. van Zalen (Groen- Links, Vlissingen) vx-eest daar voor met grote vreze. „De cul tuur vei-andert niet. Zeker niet als dezelfde partijen de meer derheid behouden. Dan ver wacht ik weinig heil van het du alisme. Een wethouder mag niet meer aan de fractievergadering deelnemen. Maar zijn ze daar dan ook niet meex-?" Fx-acties moeten er zelf voor kie zen hun wethoudex-s niet meer toe te laten, beaamt Vex-bart. „Dat bevordert het objectieve beeld van de fractie over een on derwerp. Maar dat moet je in dex-daad zélf willen." Op de loer ligt ook het gevaar dat de coalitie elk initiatief tot schex-pex-e controle door de raad en elke aanval op het college in de kiem smoort. „Daar moeten we beducht voor zijn", reali- seext Houtekamer zich. „Dus moeten we het dualisme stap voor stap handen en voeten ge ven. Het is sti'aks zelfs niet meer noodzakelijk dat een wethou der in de raadsvergadering aan wezig is. Je kunt zonder de wet houder een beslissing nemen. Het lijkt mij verstandig hem of haar wel uit te nodigen." De raad krijgt meer en ruimere mogelijkheden om te controle ren of het college het beleid goed uitvoert. Van Zalen heeft echter niet de indruk dat hij meer te vertellen kiïjgt. „Al die initia tieven mogen we nu ook al ne men." En daar komt het uit praktische overwegingen (tijd en menskracht) vaak niet van, weet ook Verbart. foto Ruben Oreel Jan Janse (57), Zierikzee voormalig afdelingschef Zeelandia „Ik ga niet stemmen, niet voor deze gemeente. Ik stemde altijd CDA, maar ik heb nu geen vex-trouwen meer in de politiek. Het wordt tijd dat er andere wethouders komen. Ja, nu lopen ze te slijmen, alleen maar omdat de verkiezingen eraan komen. Ik zou het graag anders willen, mensen die voor de bevolking staan. Niet al dat geharrewar onder elkaar-. Er worden te veel spelletjes gespeeld waar de burgers de dupe van zijn. Neemnou dat nieuwe gemeentehuis. Achter geslo ten deuren wordt daax-over beslist en de bevolking kan er vexwolgens niks meer aan doen. En er vex-slonst vanaU.es. De gx-oenvoorziening kan veel beter. Je hebt hier ook niks voor toex-isten, daar moeten nieuwe voox-zieningen voor komen, vind ik. Ik wil niet mopperen hoor. Ik wacht op een andex-e inhoud van de partijen, misschien dat ik dan weer ga stemmen." Vx'ouwenpolder Peter de Meulmeester (40), Arnemuiden projectleider in de ICT „Stemmen? Ja, dat ga ik wel doen. Als ik het niet vergeet. Ik stem op de ChristenUnie, dat sluit het beste aan bij m'n px-incipes, bij m'n normen en waarden. Ik kies meer vanuit de landelijke politiek dan de gemeentelijke. Ik stem meestal gewoon op de eerste van de lijst. Voor Arnemuiden zelf heb ik niet zoveel te wensen. Het gaat hier wel goed, we zijn heus geen achtex-gestelde wijk. Hoewel: één super markt in het dorp is toch wel weinig." Patrice van Iwaarden (18), Vlissingen en Iris van Laarhoven (19), Middelburg werkzaam in de horeca ,We stemmen in ieder geval niet op de WDDie is er alleen voor de rijken. Die willen dat de belastingen omlaag gaan, maar rijke men sen hebben meer geld dus die kunnen ook meer belasting betalen. Als ze dat niet willen, is dat onrechtvaax-dig." Patrice: „Mijn moeder stemde altijd GroenLinks, maar nu gaat ze bij de landelijke vex-kiezingen Leefbaar Nederland stemmen. Ik vind Leefbaar Nederland ook wel goed, maar ik ben niet tegen bui- tenlandex-s. Ik vind wel dat echte vluchtelingen moeten vooi-gaan. Als ik zelf zou moeten vluchten wil ik ook welkom zijn in andere landen. Wat Middelburg betreft? Ik ben in ieder geval tegen het par keerbeleid hier. Dat is veel te streng. De stad is van iedereen en moet wel leefbaar blij ven. Waarschijnlijk stem ik Partij van de Arbeid, de gulden middenweg." Iris: „Ik vind het moeilijk om te gaan stemmen. Alle partijen hebben wel wat, maar welke moet je dan kiezen? Ik ben er nog niet xxit. Maar dat pax-keex-beleid hier in de stad mag wel wat minder streng. Te vaak en te snel vind je een bonnetje onder je ruitenwissex-." Marja Breeman (35), Sint Philipsland medewerkster thuiszorg „Stemmen? Nou ja, als m'n man gaat, stap ik misschien wel met 'm mee. Die vindt die verkiezingen belangrijk. Ik hou het allemaal niet zo bij. Van huis uit stem ik altijd SGP. M'n man ook. Ik ben chxiste- lijke opgevoed en dat probeer ik onze twee kinderen mee te geven. Dat probéér ik, je hebt het natuurlijk niet allemaal in de hand. En niet te streng hoor, maar ook niet van: vooruit maar, leef er maar op los. Ik ben wel voor rust op zondag."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 13