meer Vreemde ogen dwingen PZC r~^i - V 10 j er ki, <o dinsdag 26 februari 2002 LJ 5 foto Ruben Oreel gelieerd aan de provincie Noord-Brabant. Dat was vol gens Van Zwieten dan ook goed te merken toen hij het concept rapport onder ogen kreeg. „Erg eenzijdig." Hij en zijn ambtena ren moesten vervolgens alle mo gelijk druk uitoefenen om het eindresultaat bij te stellen. Dat bureau komt er bij ons nooit meer in, weet hij sinds die dag. Opdrachtgevers bepalen de kwaliteit van het werk van de bureaus. Ervaren bestuurders lezen dan ook eerst de opdracht voor ze zich verdiepen in de con clusies van een rapport. Die op dracht is immers allesbepalend. Wat moet er onderzocht wor den, wie doet het en welke uit komst wordt er verwacht? Als een bureau een vrij blij ven de op dracht krijgt, 'we willen een vi taler centrum', is het eindresul taat ook vrijblijvend. Hier geldt weer dat de opdrachtgever pre cies moet weten wat hij of zij wil. En dat niet alleen. Zijn hele afdeling moet ook die richting in willen gaan. Anders ver dwijnt het rapport van het inge schakelde bureau. Van Hout noemt het inschake len van bureaus een zeer duide lijke vorm van publiek-private samenwerking. Er moet volgens hem dan ook niet angstig wor den gesproken over wij en zij En als volksvertegenwoordigers of de buitenwacht die angst houden is er een remedie: het in stellen van pools van deskundi gen. De Zeeuwse steden zouden volgens hem zo'n pool op kun nen zetten met bijvoorbeeld ste debouwkundigen of ict-specia- listen. Zo'n gemeenschappelijke pool biedt tal van voordelen. Om te beginnen, zo somt hij op, is het mogelijk om via zo'n samenwer kingsverband echte toppers aan te trekken. Daarnaast kunnen samenwerkende steden of re gio's veel makkelijker kennis uitwisselen. „Je krijgt een brede blik." Ook bied je baanzeker- heid aan en zijn er meer promo tiekansen, gaat hij verder. En, niet onbelangrijk, door het bin nenhalen van meer kennis is je machtspositie groter, aldus de bestuurskundige. Op Rijksniveau wordt momen teel al voorzichtig gewerkt met dat soort pools. Zo hebben de gezamenlijke ministeries een pool van jonge deskundigen en heeft het ministerie van VROM ook zijn eigen groepje interim managers. Van Hout spreekt ook lovend over die Rijkspools. Hij geeft wel aan dat gemeenten die pools zelf moeten opzetten. Hij is een verklaard tegenstander van stu ring van bovenaf, 'want dat werkt niet'. „De deelnemers moeten zelf de behoefte voelen om samen iets op te zetten." Hij weet dat er heel wat weer stand overwonnen moet worden eer de bereidheid er is om inter gemeentelijke pools op te zet ten. Bestuurders en afdelings hoofden moeten het immers aandurven eigen personeel (ge deeltelijk) uit te lenen. Maar als er meer gedacht wordt in ter men van ondernemerschap dan voorziet hij dat ze daar snel de voordelen van inzien. Emile Calon Soeren Bhagolo (25), Vlissingen kok „Ik ga niet stemmen, ik heb m'n oproepkaart ook al weggegooid. Of ik nou wel of niet naar die stembus ga, dat maakt toch niet uit. Ik vind het wel belangrijk hoor, ook dat anderen wel gaan stemmen, maar voor mij hoeft het allemaal niet. En het is niet verplicht. Ik ben opgevoed met de PvdA, mijn vader stemt daar nog steeds op. Maar. aan mij is het allemaal niet besteed. Ook bij de landelijke verkiezin gen doe ik niet mee. Laat anderen dat maar doen. Bruinisse Wilco Heijmans (22), Tholen installatiemonteur „Ik weet nog niet waar ik op ga stemmen. Ik doe altijd maar wat. Maar ik ga wel, anders is het een weggegooide stem. Ik kies in ieder geval niet voor een christelijke partij. Die willen dat op zondag de cafés dichtgaan en ik vind dat iedereen mag weten wat ie doet op zondag. Ik laat hen in hun waarde, dan moeten ze dat bij mij ook doen." Frans Vleut (38), Goes hoofdagent politie Zeeland, regio Oosterscheldebekken „Ik ga zeker stemmen. Op GroenLinks. Veel te veel mensen zeggen 'er verandert toch niks'maar daar moet je niet vanuit gaan. Ik moet zeggen dat ik de landelijke politiek beter volg dan die hier in Goes, maar ik vind toch dat je voor de gemeente ook moet gaan stemmen. Het gaat goed in Goes. Ik vind het goed dat ze wat gaan doen aan de infrastructuur. Ook de inspraak van de burgers is in orde en er wordt veel gedaan voor de jeugd. Dat mag van mij nog wel meer, want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Ik ben voorstander van vrije sluitingstijden in de horeca. Dan zou er veel minder overlast zijn 's nachts." Bureaus worden door overhe den ook ingehuurd vanwege hun specifieke kennis. Om bij voorbeeld een brug te ontwer pen of een stedebouwkundig plan uit te werken. „Het is zeker voor een kleinere gemeente nauwelijks doenlijk een stede- bouwkundige afdeling op te zetten," weet oud-gemeentese cretaris H. van Geesbergen van Hulst. Fractievoorzitter E. de Visser (WD) van Middelburg merkt op dat zijn gemeente ook te klein is om 'echte toppers' op de loonlijst te hebben. Die toppers verdienen al gauw zo'n drieduizend gulden per dag. Dat is inderdaad heel wat meer dan een goed betaalde ambtenaar. Daarbij moet echter wel opgemerkt worden dat voor zo'n huurling geen huisvesting, BTW, bonussen en allerlei an dere kosten uitgekeerd worden. Sommige bureaus profiteren vooral van hypes Bovendien is die man of vrouw na verloop van tijd weer weg en drukt dus niet nog jaren op de betalingsbalans. Van Hout geeft wel aan dat het vaak moeilijk is om boven water te krijgen hoeveel geld een over- heidsorgansatie op jaarbasis kwijt is aan het inhuren van bu reaus. Dat is ook het grote be zwaar van GroenLinksHet We tenschappelijk Bureau van die partij berekende zelf 'op basis van een voorzichtige raming' dat de gemeenten in 1998 zo'n half miljard guldens spendeer den aan externe adviseurs. De Vereniging Nederlandse Ge meenten denkt dat het jaarlijks om minimaal 300 miljoen gul den gaat. Bureaus worden ook regelmatig ingeschakeld om een probleem van de werkwijze van zo'n bu reau, zeker als er een goede in teractie is. Er is dan sprake van kennisoverdracht," Zelfs als er een vervelende boodschap ver teld moet worden. Want om die reden worden ze ook vaak inge schakeld. Om besluiten door te kunnen drukken als het niet lekker draait. Dan is er behoefte aan iemand die op afstand staat. De oud-gemeentesecretaris weet dat een advies van een der de vaak de enige mogelijkheid om in zo'n netelige situatie iets gedaan te krijgen. Zeker als de onderlinge verhoudingen ver ziekt zijn. Uit een rondgang langs een aan tal bestuurders blijkt dat er ze ker kaf tussen het koren zit als het gaat om de kwaliteit van ad viesbureaus. Zo zijn er de tekst- verwerkende bureaus, zoals sommigen ze wat spottend noe- Toppers verdienen al gauw zo'n 3000 gulden per dag men. Zo'n bureau heeft wat standaardteksten op floppy staan en past naargelang van de vraag namen en situaties aan. Zulke bureaus profiteren vooral van hypes in de samenleving. Zoals begin jaren negentig, toen elke gemeente een toeristische visie moest hebben. Meedoen aan dat soort hypes werkt niet, verzekeren de ver schillende bestuurders. Een or ganisatie moet echt behoefte hebben aan een onderzoek, aan bijvoorbeeld een toekomstvisie. Bestuurder en zijn afdeling moeten diep doordrongen zijn van de noodzaak. Pas dan heeft het zin een bureau in te schake len voor het uitvoeren van een onderzoek. Het eindx-esultaat valt dan in een vruchtbare bo dem. Dan bestaat er bereidheid om met het eindresultaat aan de slag te gaan en verdwijnt het niet in de bekende onderste bu reaula. Bovendien moet de op dracht zeer zorgvuldig gefor muleerd zijn. Zodat bureaus precies weten wat er van hen verwacht wordt. Zodat ze niet de kans krijgen om bijvoorbeeld een stagiair wat werk te laten doen. Van Hout geeft aan dat het over het algemeen meezit met de kwaliteit. Net als de rest van het bedrijfsleven moeten bureaus gewoon goede resultaten beha len, kwaliteit leveren, om te overleven. Gedeputeerde G. van Zwieten beaamt dat. Hij herinnert zich nog goed het bureau dat een grensgeschil tussen Zeeland en Noord-Brabant moest analyse ren: de toekomst van de Kreekrakpolders en de Auverg- nepolders. Beide partijen kwa men er niet uit dus schakelden ze externe hulp in. Het bewuste bureau was echter zeer nauw Jan de Jonge (69), Krabbendijke voormalig fruitteler en werknemer Gasunie „Ik ga stemmen op BBR, Bewoners Belangen Reimers'waal. Die par tij staat terxminste voor de gemeenschap. Beter dan partijen als de PvdA en ChxdstenUnie. Die sabotex'en en kritiseren alleen maar. Kijk ook maar naar die Fox*tuyn. Die gaat veel te ver met discrimine ren enzo. In het begin lijkt het allemaal nog wel wat, maar het is niks." Remzi Celik (36), Middelburg operator fabriek „Ik ga sowieso stemmen. Op Newaf Yürdem van Gx'oenLinks. Dat is ook een Koerd, net als ik. Hij doet voor de eerste keer mee met de ge- meentei-aadsvei'kiezingen. Andere jax-en stemde ik meestal ook GroenLinks. Ik kom uit Oost-Turkije, maar ik woon al 22 jaar in Middelburg. Ik ben wel tevreden hier. Waai'om ik op een Koerdische kandidaat stem? Omdat ik het belangri jk vind dat er meer aandacht is voor de Koerden "en voor hun toekomst hier in Middelburg." Consultants, procesmanagers, beleidsad- viseurs en interimmanagers lopen de gemeentehuizen in en uit. Elke overheidsin stantie huurt deze extern deskundigen veel vuldig in. Toen A. Doctors van Leeuwen en kele jaren terug aantrad als voorzitter van het Openbaar Ministerie stelde hij vast dat 57 van deze huurlingen hem op de een of an dere manier ondersteuning boden. Volgens een publikatie van het Wetenschappelijk Bureau van GroenLinks verzuchtte hij: „Be gint een en ander niet een beetje te lijken op het ziekbed van een Middeleeuwse vorst waar hij een groot risico liep gesmoord te worden door een aandringende haag hove lingen en lijfartsen." De Zesde Macht, zo worden die externe bureaus ook wel genoemd. Gi'oenLinks vree st dat ze zo machtig zijn dat in een studie voorzichtig gespro ken wordt over de 'staatsgreep van de zesde macht'. Bestuurs kundige dr. E. van Hout van de Univei'siteit van Tilburg wuift die beschuldiging echter weg als ongenuanceerd populistisch geklets. Bureaus zijn voor over heden gewoon een noodzaak. Ze vormen integi'aal onderdeel van het openbaar bestuur, aldus de wetenschapper die i'ecent pro moveerde op een onderzoek over interi mmanagement. Vol gens hem heeft de vrees d,eels te maken met de afkeer van goed- gebekte snelle jongens uit het Bedrijfsleven. Er zijn tal van redenen waarom overheden een bux-eau inhuren. De meest voorkomende reden is het opvangen van piekbelas- ting. Ambtelijke ox'g'anisaties zijn namelijk basisox-ganisaties. Zeker eind jaren tachtig, begin jaren negentig zijn ze dusdanig afgeslankt dat er geen capaci teit is om extra werkdruk op te vangen. Bureaus bieden dan ook uitkomst als bijvoorbeeld de gemeenteraad eist dat een onderzoek met spoed wordt uit gevoerd. Van Hout trekt daarbij een vergelijking met de regulie re uitzendbureaus en merkt op dat het in het bedrijfsleven doodgewoon is om externen in te schakelen voor een speciale klus. Wissenkerke te depolitiseren, om een netelige kwestie even in de (onderzoeks )ijskast te parkeren. Soms wordt zo'n ondei-zoek ook nog eens over de verkiezingen getild zodat het na publikatie nie mand echt schade meer kan doen. De Visser vindt het ver- wex-pelijk om bureaus voor zo'n klus in te schakelen. „Als be- stuurder ben je dan clom bezig." De liberale fractievoorzitter geeft echter toe dat bureaus om die reden soms een opdracht krijgen. Ze worden ook ingeschakeld omdat ze gezag hebben, omdat vreemde ogen nu eenmaal meer dwingen. Niet voorniets koos Middelburg enkele jaren gele den voor het gerenommeerde BVR van hoogleraar stede- bouwkunde Riek Bakker voor het opstellen van een toekomst visie. De plannen die zij na heel wat sessies presenteerde waren feitelijk niet nieuw. Wat ze deed was allerlei bestaande, en soms al lang vergeelde plannen sa menvoegen in een totaalplan. Vexwolgens zette ze haar stem pel op de omslag zodat Middel burg een naam had om mee te schermen richting toekomstige partners. De Visser meent dat zonder Bakker het niet zo makkelijk was gelukt zaken te doen met marktpartijen als bijvooi'beeld NS Vastgoed. BVR gaf Middel- bui'g een gemakkelijke entx-ee bij allerlei partijen. BVR leerde Middelburg ook dat communiceren de sleutel tot succes is. Bakker wenst immers geen mooie sier te maken met haar px-ojecten maar vindt dat iets pas geslaagd is als er brede overeenstemming is. Niet alleen bij de politiek maar bij alle be langhebbenden. De Visser merkt op dat BVR er ook in slaagde het ambtenarencorps enthousiast te maken voor haar methode van projectmatig wer ken. En, niet onbelangrijk, ook bijna de gehele raad onder schreef haar toekorrxstvisie. „Ze wist bijna allen te overtuigen." Van Geesbex-gen weet ook nog goed dat de bureaus die Hulst binnenhaalde regelmatig een blijvende indruk achtexiieten, een toegevoegde waai-de had den. „Het management leert foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 10