Botenbeurs vaart andere koers
PZC
Roeien met een wherry
Blokarten heeft
wind in de zeilen
Kitesurfen is niet te stuiten
Allen op de jetski
37
Zak-pc toont weerbericht
Sms-waarschuwing
Menorquin voor twaalf
Sloep met kajuit
Floattrailer
Sea Lady van Ranieri
De sleutelredder
I
zaterdag 23 februari 2002
Korter, compacter, over
zichtelijker, actiever.
Dat zijn de steekwoorden
van de 47e Hiswa in Amster
dam. En meer aandacht voor
de kleine watersport, zoals
roeien en surfen.
R Al-manager Annick Co-
nijn: „Het gaat steeds meer
om de beleving. Alleen maar
boten showen is niet ge
noeg", meldt hij over de ko
mende Hiswa.
Uit een peiling onder bezoekers,
exposanten en watersportbon
den heeft de Hiswa lering ge
trokken. De conclusie luidde: de
beurs moest korter, compacter,
overzichtelijker en actiever. En
de kleine watersport, zoals roei
en en duiken, moest beter
belicht. „We willen meer jonge
bezoekers lokken", verklaart
Conijn. „Zij stappen makkelij
ker in de kleine watersport dan
in een zeil of motorjacht van
twaalf meter. We willen een voe
dingsbodem kweken voor jonge
bezoekers."
Dus is er een surfpaviljoen,
maar ook een roeipaviijoen. Van
demonstraties blokarten, zeilen
met een karretje, is bij gebrek
aan ruimte' afgezien. „Het Cen
tre Stage wordt het dynamische
hart van de Hiswa", vertelt An-
nick Conijn. „Op dat podium
kun je onder meer virtueel zei
len, meedoen met een zeilhijs-
wedstrijd of kijken naar mode
shows en meediscussiëren in
Het Waterhuis, een variant op
het Lagerhuis."
Meer activiteiten moesten er
komen. Zo is er het Boten-te-
koop-internetcafé, liggen bui
ten tweedehandsvaartuigen
van exposanten in de RAI-ha-
ven en is de staalbouw terug van
weggeweest (met onder meer
Linssen). Verder tonen Joop
Op de vorige Hiswa namen de motorjachten een prominente plaats in.
Braakhekke (Le Garage) en An
dre Mol (Kaatje bij de Sluis) hoe
je in de scheepskombuis iets
leuks kunt kokkerellen.
De 'succesvolle klassiekers' zijn
gehandhaafd, zoals het boten-
bouwen. Een stuk of twintig fa
milies zagen en timmeren zelf
een zeilkajak in elkaar. Teams
van technische hogescholen
vervaardigen papieren kano's.
In de RAI-haven doen ze zater
dag 2 maarteen wedstrijdje. Het
Zeehistorisch Paviljoen beleeft
het eerste lustrum. Het stort
zich op het thema 400 jaar VOC.
De Hiswa bestrijkt zes hallen
(één hal minder dan vorig jaar)
en telt 420 exposanten (50 min
der). Natuurlijk zijn er weer
honderden boten in soorten en
maten te bewonderen en zijn de
hallen goed gevuld met acces
soires, kleding en stands met in
formatie over vaargebieden,
vakanties, scholen en jachtha
vens.
Balans
„In de Europahal zat vorig jaar
te weinig sfeer. Dat kwam door
het eenzijdige aanbod motor- en
sportboten. Nu is de beurs beter
in balans, door een evenredige
verdeling van segmenten. Acti
viteiten in alle hallen zorgen
voor meer sfeer", belooft Co
nijn. De Hiswa is op verzoek van
de deelnemers teruggeschroefd
van negen naar zes dagen. De
bezoekers wilden de avonduren
erbij. Dus is de beurs, net als an
dere, open van zes tot negen.
Avondbezoekers betalen ook
niet het volle pond. De organi
satie neemt op de koop toe dat er
minder bezoekers opdagen - vo
rig jaar namen ruim tachtigdui
zend bezoekers een kijkje.
Daarmee is de Hiswa het kleine
re broertje van de Huishoud
beurs (200.000 bezoekers) en de
AutoRai (een slordige 400.000
man).
Maarten van de Rakt
HISWA 2002 in de Amsterdam
RAI is open van dinsdag tot en
met zondag 3 maart. Dinsdag
t/m vrijdag 11-21 uur. Zaterdag
en zondag 10-18 uur. De toe
gang kost 12,50 euro. Een
avondkaart komt op 8,50 euro.
Roeien met een wherry, de mand vol proviand achterin.
Het werd serieus met een
wedstrijdje van Njord en
Laga in 1877. Roeien is historie.
Synoniem met studenten,
corpsballen. Anno 2002 kent
roeien vele varianten, meldt
Hans Vandersmissen. Hij stond
aan de wieg van het Zeehisto
risch Paviljoen op de Hiswa.
Dat ruimt vanaf dit jaar extra
meters in voor roeien.
Het Pavil j oen biedt een mooi te
genwicht aan wat Vandersmis
sen de 'gekloonde comfortcon-
tainers' noemt, zeg maar de bulk
van luxe jachten. „De serieuze
watersporter krijgt de pest aan
de volle havens. Met zoveel bo
ten op een rij en allerlei lieden
die over het voordek lopen. Hij
stapt over op kleine bootjes die
je kunt roeien en zeilen en op een
trailer kunt leggen", verklaart
Vandersmissen.
„Ook de roeisport wint aan po
pulariteit. De verenigingen
krijgen meer leden. Het roeien
op open water neemt toe. Je ziet
steeds meer bijzondere evene
menten, van het sloeproeien en
loodsbootjes tot de Atlantic Ro
wing Challenge", zet Vander
smissen uiteen.
„Mensen zien de boot steeds
meer als een speeltje erbij. Die
kopen bijvoorbeeld een wherry
van pakweg 15 mille. Dat is een
toerroeiboot met zo'n rieten
bankje achterin. Da's leuk wa
tersporten, koek en zopie mee en
dan van hotel naar hotel. Het
klinkt duur maar het is goedko
per dan een jacht. Het is een
heerlijke bezigheid. Het is een
maatschappelijke trend: meer
bewegen, minder op de krent."
In Vandersmissens paviljoen
hangen ook de tekeningen van
de ontwerpwedstrijd van KR
ZV De Maas. Bootjes waarin je
kunt roeien, zeilen én overmach
ten. Ook Wubbo Ockels bedacht
zo'n boot van de toekomst. Net
een pijlstaartrog.
Meer informatie: tel. 0517 - 531
455.
Blokarten moet een nieuwe
zomerhit worden. Of het
ook als werkwoord in zal burge
ren, is nog even afwachten. Een
blokart is een soort zeilkarretje.
Gemakkelijk in elkaar te zetten
en te besturen, beweert impor
teur Ronald de Bruin uit Hille-
gom. „Iedereen kan het doen,
van acht tot tachtig jaar. Ik heb
er pas nog één verkocht aan een
vrouw van zeventig."
Wat is het grote verschil met een
zeilwagen? De blokart is een
bouwpakket dat je binnen vijf
minuten in elkaar zet. Dankzij
de snelkoppelingen is dat een
kwestie van schuiven en klik
ken. Het hele spul, 25 kilo
zwaar, zit in een tas, die je zo
achterin de auto legt. Voor een
zeilwagen heb je een trekhaak
nodig. „Zo'n zeilwagen stuur je
met de voeten. Die is ook echt
bedoeld om snelheid mee te ma
ken", legt De Bruin uit. „In de
blokart zit een gewoon stuur.
Het zeil gebruik je om cle snel
heid te regelen. Het enige wat je
nodig hebt is een beetje wind.
Windkracht drie is voldoende."
Met de blokart kun je alle kan
ten uit. Hardrijden (maximaal
90 km/u) of juist op je gemakje,
met een kind op schoot. Of stun
ten, zoals in volle vaart een
rondje van 360 graden maken of
op twee wielen rijden. „Met een
blokart kun je niet alleen op het
strand uit de voeten, maar ook
op parkeerterreinen, gras of
gravel."
De Bruin hoopt dat de blokart
net zo'n hit wordt als in Nieuw-
Zeeland, waar de zeildriewieler
vandaan komt. Op de Duitse
sportbeurs ISPO won de blokart
in de categorie 'summer hard
ware'. De prijs? Vanaf 2450 eu
ro.
Informatie: BBiZZ, tel. 0252 -
52 77 00 (www.blokartnedex-
land.nl)
De Yamaha WaveRunner FX 140 is een driezitter.
Toen het surfen in Nederland
aan kwam waaien, ver
scheen Willem Aalders voor het
eerst op de Hiswa. Hij is mana
ger bij Bic Sport, een van de be
kende surfmerken én coördina
tor van het Surfpaviljoen in de
RAI. „De grote trend is kitesur
fen. Wat drie jaar geleden be
gon, zet zich door. De groeiende
verkopen zullen wel aftoppen,
maar we verwachten dat kite
surfen een blijvertje is. Het
mooie is dat kitesurfen zowel
mensen uit de vliegerwereld als
de surfwereld trekt. Zo zien we
nieuwe mensen aan de water
kant."
„Kitesurfen lijkt gemakkelijk",
spreekt Aalders uit ervaring.
„Maar het beste kun je eerst les
nemen, ook met het oog op de
veiligheid. Langs de Noordzee
zijn verschillende scholen."
De cijfers op een rijtje. Kitesur
fen was vorig seizoen goed voor
een verkoop van 2500 planken-
/zeilen, windsurf kwam op 3500
en golfsurf scoorde 750 stuks.
Golfsurf? „Nederlanders den
ken vaak aan de golven van Ha
waii, maar je kunt al uit de voe
ten op golven van een halve
meter. Het is populair onder
windsurfers die bij gebrek aan
wind aan de kust op een golf-
surfplank stappen. Golfsurf dijt
steeds meer uit in Nederland.
We merken dat jongeren lekker
worden gemaakt tijdens surf-
Kitesurfen met de Bic Airflow
kampen in Frankrijk. Er zijn
zelfs kampioenschappen."
De vooruitgang in surfplanken
zit niet stil. „De planken zijn
breder geworden en iets korter",
legt Aalders uit. „Omdat ze vo
lumineuzer zijn, is het windbe-
reik groter. Met één plank kun je
surfen met een windkracht van
twee tot zeven. Vroeger had je
meer planken nodig. Dat is pret
tig voor gezinnen. Iedereen kan
diezelfde plank gebruiken."
Meer informatie: Bic Sport, tel.
033- 456.5330
Jetski raakt langzamerhand
zijn slechte naam kwijt. „De
stoerdoenerijdat scheurbuike-
rige gaat er steeds meer af", zegt
Willem van Santen, met W S
Jetsport van de partij op de His
wa. De invoering van het vaar
bewijs en forse prijsstijgingen
hebben een drempel opgewor
pen voor de branieschoppers.
„Het was daarvoor gewoon
wildwest, iedereen ging het wa
ter op."
„Nu zie je steeds vaker gewone
mannen, gezinnetjes op een
jetski stappen. De luxex-e drie-
zitters en heel snelle modellen
zijn niet aan te slepen. Die staan
in bestelling", constateert Van
SantenPer j aar worden er in to
taal vijfhonderd exemplaren
verkocht. Technisch maken de
jetski's een flinke progressie
door. Betere pompen leveren
meer stuwing. Het rendement
van de motoren is toegenomen
van 30 naar 70 procent. De
stuureigenschappen zijn fors
verbeterd. De nieuwe machines
hebben meer grip op het water.
Paradepaardje op de Hiswa is
de FX140 van Yamaha, de eerste
viertakt en dus milieuvriende
lijker. Dit 140 pk-vaartuig heeft
een elektronische brandstof in
spuiting. Vooral springt de slan
ke aërodynamische boeg in het
oog.
„De grote lol van jetskiën is de
vrijheid op het water, de ruim
te", verklaart Van Santen.
„Lekker vol gas geven op de
snelvaarbaan. Daarbuiten moe
ten we ons natuurlijk aan de re
gels houden. Het is tien keer vei
liger dan een motorfiets. Met
motorrijden heb ik van alles ge
broken. Met jetski heb ik een
keer een blauw oog opgelopen.
Sinds die tijd draag ik een helm.
Dat kan ik iedereen aanraden."
W& S Jetsport, tel. 0252-
377955 (www.jetsport.nl)
Watersport-informatie altijd en overal beschikbaar. Dat biedt
Esport met de pocket-pc 02 xda van Telfort. Op deze uitvoerig
opgetuigde mobiele telefoon is bijvoorbeeld online-informatie over
jachthavens, shops, makelaars in beeld te brengen. Of weer, wind,
golfhoogten of radarbeelden. Actuele nieuwsberichten stromen via
sms binnen.
De pocket-pc ondersteunt GPRS. Daarmee is direct toegang tot in
ternet mogelijk. Emailen, wap-pagina's raadplegen, het kan alle
maal. Het apparaat komt binnenkort op de markt. De prijs ligt tus
sen 600 en 800 euro. De abonnementsprijs begint bij 5 euro per
maand.
Informatie: tel. 035 - 67 77 580.
Verzekeraar Delta Lloyd introduceert een nieuwe sms-dienst
voor de actieve watersporter. Met Delta Lloyd Stormalert en
Delta Lloyd Sailnews is deze altijd op de hoogte van het meest actu
ele weerbericht. Automatisch komen de waarschuwingen binnen
op de mobiele telefoon, als de wind binnen zes uur gaat toenemen
tot windkracht acht of meer. Delta Lloyd is marktleider in de ple
ziervaartuigenbranche en sponsor van de HISWA.
Informatie: 020 - 594 3412.
Hij doet een beetje Spaans aan en dat is ook de bedoeling. De
Menorquin Yacht 120 is gebouwd op het eiland Menorca, net
als zijn voorgangers. Het ontwei-p van de Menorquin-lijn stamt af
van de vissersboten die de Spaanse wateren al eeuwen bevax-en. Het
12,5 meter lange motorjacht is uitgerust met dubbele Volvo-moto-
i-en (230 pk). Het is geschikt voor het maken van lange tochten, op
gx-oot water, ook in Noordwest-Europa. Het heeft hutten voor de ei
genaar en gasten. Maximaal kunnen er twaalf man op. Het jacht
komt op 260.000 euro.
Informatie: tel. 035 - 5820 308.
Op sloepengebied timmeii; Wajer Watei'sport aan de weg. Tot nu
toe waren die open. De nieuwe acht meter Kapiteinssloep Com-
fox*t is voorzien van een afneembai'e kajuit. Dat maakt hem ook ge
schikt voor de langere tochten. Het schip is voorzien van toilet, ijs
kast, gascomfort en zelfs vloerverwarmingsysteem. De achterbank
is ex-gonomisch goed gevormd. Vai'en kan zittend of staand aan de
schax-nierbare stuurpaalDe prijs is inclusief kaj uit 275.000 gulden.
Informatie: 035 - 5821 254
Hooch Watersport introduceert op de Hiswa de Floattrailer, een
drijvende standaard boottrailex-. Een stalen frame met gelei-
derollen, lier, liex-platform en looproosters is gemonteerd op twee
kunststof dx-ijvers. De stel- en stabilisatiemogelijkheden zijn inno
vatief, texwijl de bediening eenvoudig is. De boot wordt voor de
Floattrailer gevai'en en de liex-band bevestigd. Daarna wordt de
boot handmatig of elektx-isch op de tx-ailer getrokken. Binnen enkele
minuten ligt de boot boven de waterlijn. Hij is geschikt voor sloe
pen, zeil- en motorboten en ander spxü tot 1500 kilo. Px-ijs: tussen
2200 en 3200 euro.
Informatie: 0475 - 568 304
Sea Lady heet de nieuwste troef van Ranieri. „De getailleerde
romp, de perfecte afwei'king, de chique uitstraling maken de
Sea Lady speciaal", meldt Watersportcentrum Stellendam, die de
boot op de Hiswa toont. Het is de eerste spox-tcabine-boot met de
moderne Ranieri-stijl.
De bi'oers Antonio, Piero en Gianni Ranieri maken eigentijds vorm
gegeven boten die bekend staan om hun goede vaax-eigenschappen,
comfox-t en veiligheid. Opmerkelijk is dat de broers elk model zelf
testen op zee.
De Sea Lady is van alle gemakken voorzien, zoals koelkast, gas-
kookstel, wasbak en toilet. Het vooxxmder herbergt twee ruime
slaapplaatsen. Het vermogen is maximaal 260 pk. De Sea Lady kost
27.500 euro, zónder motor.
Informatie: tel. 0172 - 40 83 82.
Van de vijf genomineerde producten voor de Hiswa Awax"d 2002
spreekt de Keysaver, een dobbertje met een lijn van vijftien me
ter, het meest tot de verbeelding. Als de Keysaver nattigheid voelt,
laat het dobbertje de lijn viei-en en zakt de sleutelbos de diepte in. De
Keysaver is niet gebaseei'd op drijfvei'mogen. Je kunt er meer sleu
tels aan kwijt dan aan een conventionele drijver. Maximaal tien ki
lo. De Keysaver is 4,5 centimeter lang en 2 centimeter dik. Hij kost
9,95 euro. De sleutelx-edder krijgt in de strijd om de Hiswa Award
onder meer concxxrrentie van de Acces Dinghy, een eenvoudige en
veilige zeilboot die door iedereen te vax-en is. Het scheepje is aan te
passen aan mensen met een handicap en zelfs elekti'isch te besturen
met een joystick. Het milieuvriendelijke blusmiddel FirePi'o, de
cai-bonfiber masten van Hall Spars Rigging (hightech naadloze
productiemethode) en de buitenbooi'dmotor F2.5 van Yamaha
(minder vervuilend, zuiniger, stiller) maken het vijftal compleet.
Keysaver: tel. 035 - 57 72 888, www.keysaver.nl
Acces Dinghy: tel. 030 - 659 7300.