Botenbeurs vaart andere koers PZC Roeien met een wherry Blokarten heeft wind in de zeilen Kitesurfen is niet te stuiten Allen op de jetski 37 Zak-pc toont weerbericht Sms-waarschuwing Menorquin voor twaalf Sloep met kajuit Floattrailer Sea Lady van Ranieri De sleutelredder I zaterdag 23 februari 2002 Korter, compacter, over zichtelijker, actiever. Dat zijn de steekwoorden van de 47e Hiswa in Amster dam. En meer aandacht voor de kleine watersport, zoals roeien en surfen. R Al-manager Annick Co- nijn: „Het gaat steeds meer om de beleving. Alleen maar boten showen is niet ge noeg", meldt hij over de ko mende Hiswa. Uit een peiling onder bezoekers, exposanten en watersportbon den heeft de Hiswa lering ge trokken. De conclusie luidde: de beurs moest korter, compacter, overzichtelijker en actiever. En de kleine watersport, zoals roei en en duiken, moest beter belicht. „We willen meer jonge bezoekers lokken", verklaart Conijn. „Zij stappen makkelij ker in de kleine watersport dan in een zeil of motorjacht van twaalf meter. We willen een voe dingsbodem kweken voor jonge bezoekers." Dus is er een surfpaviljoen, maar ook een roeipaviijoen. Van demonstraties blokarten, zeilen met een karretje, is bij gebrek aan ruimte' afgezien. „Het Cen tre Stage wordt het dynamische hart van de Hiswa", vertelt An- nick Conijn. „Op dat podium kun je onder meer virtueel zei len, meedoen met een zeilhijs- wedstrijd of kijken naar mode shows en meediscussiëren in Het Waterhuis, een variant op het Lagerhuis." Meer activiteiten moesten er komen. Zo is er het Boten-te- koop-internetcafé, liggen bui ten tweedehandsvaartuigen van exposanten in de RAI-ha- ven en is de staalbouw terug van weggeweest (met onder meer Linssen). Verder tonen Joop Op de vorige Hiswa namen de motorjachten een prominente plaats in. Braakhekke (Le Garage) en An dre Mol (Kaatje bij de Sluis) hoe je in de scheepskombuis iets leuks kunt kokkerellen. De 'succesvolle klassiekers' zijn gehandhaafd, zoals het boten- bouwen. Een stuk of twintig fa milies zagen en timmeren zelf een zeilkajak in elkaar. Teams van technische hogescholen vervaardigen papieren kano's. In de RAI-haven doen ze zater dag 2 maarteen wedstrijdje. Het Zeehistorisch Paviljoen beleeft het eerste lustrum. Het stort zich op het thema 400 jaar VOC. De Hiswa bestrijkt zes hallen (één hal minder dan vorig jaar) en telt 420 exposanten (50 min der). Natuurlijk zijn er weer honderden boten in soorten en maten te bewonderen en zijn de hallen goed gevuld met acces soires, kleding en stands met in formatie over vaargebieden, vakanties, scholen en jachtha vens. Balans „In de Europahal zat vorig jaar te weinig sfeer. Dat kwam door het eenzijdige aanbod motor- en sportboten. Nu is de beurs beter in balans, door een evenredige verdeling van segmenten. Acti viteiten in alle hallen zorgen voor meer sfeer", belooft Co nijn. De Hiswa is op verzoek van de deelnemers teruggeschroefd van negen naar zes dagen. De bezoekers wilden de avonduren erbij. Dus is de beurs, net als an dere, open van zes tot negen. Avondbezoekers betalen ook niet het volle pond. De organi satie neemt op de koop toe dat er minder bezoekers opdagen - vo rig jaar namen ruim tachtigdui zend bezoekers een kijkje. Daarmee is de Hiswa het kleine re broertje van de Huishoud beurs (200.000 bezoekers) en de AutoRai (een slordige 400.000 man). Maarten van de Rakt HISWA 2002 in de Amsterdam RAI is open van dinsdag tot en met zondag 3 maart. Dinsdag t/m vrijdag 11-21 uur. Zaterdag en zondag 10-18 uur. De toe gang kost 12,50 euro. Een avondkaart komt op 8,50 euro. Roeien met een wherry, de mand vol proviand achterin. Het werd serieus met een wedstrijdje van Njord en Laga in 1877. Roeien is historie. Synoniem met studenten, corpsballen. Anno 2002 kent roeien vele varianten, meldt Hans Vandersmissen. Hij stond aan de wieg van het Zeehisto risch Paviljoen op de Hiswa. Dat ruimt vanaf dit jaar extra meters in voor roeien. Het Pavil j oen biedt een mooi te genwicht aan wat Vandersmis sen de 'gekloonde comfortcon- tainers' noemt, zeg maar de bulk van luxe jachten. „De serieuze watersporter krijgt de pest aan de volle havens. Met zoveel bo ten op een rij en allerlei lieden die over het voordek lopen. Hij stapt over op kleine bootjes die je kunt roeien en zeilen en op een trailer kunt leggen", verklaart Vandersmissen. „Ook de roeisport wint aan po pulariteit. De verenigingen krijgen meer leden. Het roeien op open water neemt toe. Je ziet steeds meer bijzondere evene menten, van het sloeproeien en loodsbootjes tot de Atlantic Ro wing Challenge", zet Vander smissen uiteen. „Mensen zien de boot steeds meer als een speeltje erbij. Die kopen bijvoorbeeld een wherry van pakweg 15 mille. Dat is een toerroeiboot met zo'n rieten bankje achterin. Da's leuk wa tersporten, koek en zopie mee en dan van hotel naar hotel. Het klinkt duur maar het is goedko per dan een jacht. Het is een heerlijke bezigheid. Het is een maatschappelijke trend: meer bewegen, minder op de krent." In Vandersmissens paviljoen hangen ook de tekeningen van de ontwerpwedstrijd van KR ZV De Maas. Bootjes waarin je kunt roeien, zeilen én overmach ten. Ook Wubbo Ockels bedacht zo'n boot van de toekomst. Net een pijlstaartrog. Meer informatie: tel. 0517 - 531 455. Blokarten moet een nieuwe zomerhit worden. Of het ook als werkwoord in zal burge ren, is nog even afwachten. Een blokart is een soort zeilkarretje. Gemakkelijk in elkaar te zetten en te besturen, beweert impor teur Ronald de Bruin uit Hille- gom. „Iedereen kan het doen, van acht tot tachtig jaar. Ik heb er pas nog één verkocht aan een vrouw van zeventig." Wat is het grote verschil met een zeilwagen? De blokart is een bouwpakket dat je binnen vijf minuten in elkaar zet. Dankzij de snelkoppelingen is dat een kwestie van schuiven en klik ken. Het hele spul, 25 kilo zwaar, zit in een tas, die je zo achterin de auto legt. Voor een zeilwagen heb je een trekhaak nodig. „Zo'n zeilwagen stuur je met de voeten. Die is ook echt bedoeld om snelheid mee te ma ken", legt De Bruin uit. „In de blokart zit een gewoon stuur. Het zeil gebruik je om cle snel heid te regelen. Het enige wat je nodig hebt is een beetje wind. Windkracht drie is voldoende." Met de blokart kun je alle kan ten uit. Hardrijden (maximaal 90 km/u) of juist op je gemakje, met een kind op schoot. Of stun ten, zoals in volle vaart een rondje van 360 graden maken of op twee wielen rijden. „Met een blokart kun je niet alleen op het strand uit de voeten, maar ook op parkeerterreinen, gras of gravel." De Bruin hoopt dat de blokart net zo'n hit wordt als in Nieuw- Zeeland, waar de zeildriewieler vandaan komt. Op de Duitse sportbeurs ISPO won de blokart in de categorie 'summer hard ware'. De prijs? Vanaf 2450 eu ro. Informatie: BBiZZ, tel. 0252 - 52 77 00 (www.blokartnedex- land.nl) De Yamaha WaveRunner FX 140 is een driezitter. Toen het surfen in Nederland aan kwam waaien, ver scheen Willem Aalders voor het eerst op de Hiswa. Hij is mana ger bij Bic Sport, een van de be kende surfmerken én coördina tor van het Surfpaviljoen in de RAI. „De grote trend is kitesur fen. Wat drie jaar geleden be gon, zet zich door. De groeiende verkopen zullen wel aftoppen, maar we verwachten dat kite surfen een blijvertje is. Het mooie is dat kitesurfen zowel mensen uit de vliegerwereld als de surfwereld trekt. Zo zien we nieuwe mensen aan de water kant." „Kitesurfen lijkt gemakkelijk", spreekt Aalders uit ervaring. „Maar het beste kun je eerst les nemen, ook met het oog op de veiligheid. Langs de Noordzee zijn verschillende scholen." De cijfers op een rijtje. Kitesur fen was vorig seizoen goed voor een verkoop van 2500 planken- /zeilen, windsurf kwam op 3500 en golfsurf scoorde 750 stuks. Golfsurf? „Nederlanders den ken vaak aan de golven van Ha waii, maar je kunt al uit de voe ten op golven van een halve meter. Het is populair onder windsurfers die bij gebrek aan wind aan de kust op een golf- surfplank stappen. Golfsurf dijt steeds meer uit in Nederland. We merken dat jongeren lekker worden gemaakt tijdens surf- Kitesurfen met de Bic Airflow kampen in Frankrijk. Er zijn zelfs kampioenschappen." De vooruitgang in surfplanken zit niet stil. „De planken zijn breder geworden en iets korter", legt Aalders uit. „Omdat ze vo lumineuzer zijn, is het windbe- reik groter. Met één plank kun je surfen met een windkracht van twee tot zeven. Vroeger had je meer planken nodig. Dat is pret tig voor gezinnen. Iedereen kan diezelfde plank gebruiken." Meer informatie: Bic Sport, tel. 033- 456.5330 Jetski raakt langzamerhand zijn slechte naam kwijt. „De stoerdoenerijdat scheurbuike- rige gaat er steeds meer af", zegt Willem van Santen, met W S Jetsport van de partij op de His wa. De invoering van het vaar bewijs en forse prijsstijgingen hebben een drempel opgewor pen voor de branieschoppers. „Het was daarvoor gewoon wildwest, iedereen ging het wa ter op." „Nu zie je steeds vaker gewone mannen, gezinnetjes op een jetski stappen. De luxex-e drie- zitters en heel snelle modellen zijn niet aan te slepen. Die staan in bestelling", constateert Van SantenPer j aar worden er in to taal vijfhonderd exemplaren verkocht. Technisch maken de jetski's een flinke progressie door. Betere pompen leveren meer stuwing. Het rendement van de motoren is toegenomen van 30 naar 70 procent. De stuureigenschappen zijn fors verbeterd. De nieuwe machines hebben meer grip op het water. Paradepaardje op de Hiswa is de FX140 van Yamaha, de eerste viertakt en dus milieuvriende lijker. Dit 140 pk-vaartuig heeft een elektronische brandstof in spuiting. Vooral springt de slan ke aërodynamische boeg in het oog. „De grote lol van jetskiën is de vrijheid op het water, de ruim te", verklaart Van Santen. „Lekker vol gas geven op de snelvaarbaan. Daarbuiten moe ten we ons natuurlijk aan de re gels houden. Het is tien keer vei liger dan een motorfiets. Met motorrijden heb ik van alles ge broken. Met jetski heb ik een keer een blauw oog opgelopen. Sinds die tijd draag ik een helm. Dat kan ik iedereen aanraden." W& S Jetsport, tel. 0252- 377955 (www.jetsport.nl) Watersport-informatie altijd en overal beschikbaar. Dat biedt Esport met de pocket-pc 02 xda van Telfort. Op deze uitvoerig opgetuigde mobiele telefoon is bijvoorbeeld online-informatie over jachthavens, shops, makelaars in beeld te brengen. Of weer, wind, golfhoogten of radarbeelden. Actuele nieuwsberichten stromen via sms binnen. De pocket-pc ondersteunt GPRS. Daarmee is direct toegang tot in ternet mogelijk. Emailen, wap-pagina's raadplegen, het kan alle maal. Het apparaat komt binnenkort op de markt. De prijs ligt tus sen 600 en 800 euro. De abonnementsprijs begint bij 5 euro per maand. Informatie: tel. 035 - 67 77 580. Verzekeraar Delta Lloyd introduceert een nieuwe sms-dienst voor de actieve watersporter. Met Delta Lloyd Stormalert en Delta Lloyd Sailnews is deze altijd op de hoogte van het meest actu ele weerbericht. Automatisch komen de waarschuwingen binnen op de mobiele telefoon, als de wind binnen zes uur gaat toenemen tot windkracht acht of meer. Delta Lloyd is marktleider in de ple ziervaartuigenbranche en sponsor van de HISWA. Informatie: 020 - 594 3412. Hij doet een beetje Spaans aan en dat is ook de bedoeling. De Menorquin Yacht 120 is gebouwd op het eiland Menorca, net als zijn voorgangers. Het ontwei-p van de Menorquin-lijn stamt af van de vissersboten die de Spaanse wateren al eeuwen bevax-en. Het 12,5 meter lange motorjacht is uitgerust met dubbele Volvo-moto- i-en (230 pk). Het is geschikt voor het maken van lange tochten, op gx-oot water, ook in Noordwest-Europa. Het heeft hutten voor de ei genaar en gasten. Maximaal kunnen er twaalf man op. Het jacht komt op 260.000 euro. Informatie: tel. 035 - 5820 308. Op sloepengebied timmeii; Wajer Watei'sport aan de weg. Tot nu toe waren die open. De nieuwe acht meter Kapiteinssloep Com- fox*t is voorzien van een afneembai'e kajuit. Dat maakt hem ook ge schikt voor de langere tochten. Het schip is voorzien van toilet, ijs kast, gascomfort en zelfs vloerverwarmingsysteem. De achterbank is ex-gonomisch goed gevormd. Vai'en kan zittend of staand aan de schax-nierbare stuurpaalDe prijs is inclusief kaj uit 275.000 gulden. Informatie: 035 - 5821 254 Hooch Watersport introduceert op de Hiswa de Floattrailer, een drijvende standaard boottrailex-. Een stalen frame met gelei- derollen, lier, liex-platform en looproosters is gemonteerd op twee kunststof dx-ijvers. De stel- en stabilisatiemogelijkheden zijn inno vatief, texwijl de bediening eenvoudig is. De boot wordt voor de Floattrailer gevai'en en de liex-band bevestigd. Daarna wordt de boot handmatig of elektx-isch op de tx-ailer getrokken. Binnen enkele minuten ligt de boot boven de waterlijn. Hij is geschikt voor sloe pen, zeil- en motorboten en ander spxü tot 1500 kilo. Px-ijs: tussen 2200 en 3200 euro. Informatie: 0475 - 568 304 Sea Lady heet de nieuwste troef van Ranieri. „De getailleerde romp, de perfecte afwei'king, de chique uitstraling maken de Sea Lady speciaal", meldt Watersportcentrum Stellendam, die de boot op de Hiswa toont. Het is de eerste spox-tcabine-boot met de moderne Ranieri-stijl. De bi'oers Antonio, Piero en Gianni Ranieri maken eigentijds vorm gegeven boten die bekend staan om hun goede vaax-eigenschappen, comfox-t en veiligheid. Opmerkelijk is dat de broers elk model zelf testen op zee. De Sea Lady is van alle gemakken voorzien, zoals koelkast, gas- kookstel, wasbak en toilet. Het vooxxmder herbergt twee ruime slaapplaatsen. Het vermogen is maximaal 260 pk. De Sea Lady kost 27.500 euro, zónder motor. Informatie: tel. 0172 - 40 83 82. Van de vijf genomineerde producten voor de Hiswa Awax"d 2002 spreekt de Keysaver, een dobbertje met een lijn van vijftien me ter, het meest tot de verbeelding. Als de Keysaver nattigheid voelt, laat het dobbertje de lijn viei-en en zakt de sleutelbos de diepte in. De Keysaver is niet gebaseei'd op drijfvei'mogen. Je kunt er meer sleu tels aan kwijt dan aan een conventionele drijver. Maximaal tien ki lo. De Keysaver is 4,5 centimeter lang en 2 centimeter dik. Hij kost 9,95 euro. De sleutelx-edder krijgt in de strijd om de Hiswa Award onder meer concxxrrentie van de Acces Dinghy, een eenvoudige en veilige zeilboot die door iedereen te vax-en is. Het scheepje is aan te passen aan mensen met een handicap en zelfs elekti'isch te besturen met een joystick. Het milieuvriendelijke blusmiddel FirePi'o, de cai-bonfiber masten van Hall Spars Rigging (hightech naadloze productiemethode) en de buitenbooi'dmotor F2.5 van Yamaha (minder vervuilend, zuiniger, stiller) maken het vijftal compleet. Keysaver: tel. 035 - 57 72 888, www.keysaver.nl Acces Dinghy: tel. 030 - 659 7300.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37