Duits kasteel op wielen Inbreker pikt graag de autosleutel Open Audi is zo stijf als een plank PZC Maybach 35 Automaat is meer in trek Autotest ANWB Chrysler PT Cruiser Mazda MX Sport Runabout Vernieuwde Maranello zaterdag 23 februari 2002 Het boek Autokampioen Autotest van de ANWB vermeldt alle personenauto's die in Nederland en België leverbaar zijn. Het ruim 550 pagina's tellende boek heeft het over alle gangbare automerken, zaken als gewicht, technische gegevens, motorin- houd, brandstofverbruik en de prijzen. Ook algemene informatie over motorrijtuigenbelasting en kentekenregistratie. De foto's zijn aan de krappe kant, maar gezien de duidelijke omschrijving is dat niet echt bezwaarlijk. Ruim tachtig wagens zijn uitvoerig getest en voorzien van een conclusie. Het boek verschijnt elk jaar, dit keer voor de 33ste maal. Het boek kost 15,20 euro, ISBN 9021595788. De Nederlandse automobilist kiest steeds vaker voor een auto met automatische transmissie. Sinds 1998 is het percentage automaten j aarlijks met ongeveer tien procent gegroeid tot een aan deel van dertien procent in 2001. Vroeger wilden uitsluitend oude ren met een automaat op pad. In de VS en in Japan rijdt het overgro te merendeel van de auto's met automatische transmissie. De prijs van een automaat wordt door de industrie hoog gehouden om de fa bricage van gewone versnellingsbakken niet in gevaar te brengen. Suzuki gaat er prat op de goedkoopste automaat van Nederland in de aanbieding te hebben. In de Alto kost de automaat als extra 800 euro, waarmee de driedeurs auto in totaal 7.799 euro kost. De Maybach was in de jaren dertig de grootste limousine die in Duitsland gebouwd werd. De nieuwe (voorgrond) wordt de allergrootste van dit moment. Rolls-Royce is intussen in handen van BMW, zus termerk Bentley is van VW. Dat andere Duitse merk komt tegen het eind van het jaar met de Maybach, een kasteel van een limousine. Kosten: rond een half mil joen euro. Rolls-Royce is in handen van BMW en VW eigende zich RR's zustermerk Bentley toe. En Mercedes-Benz is begonnen met de bouw van een nieuwe, super- deluxe limousine. Maybach heet hij. Volgende maand voor het eerst op de autoshow van Genève te zien en vanaf de herfst dit jaar te koop. Naar ver luidt moet de wagen 500.000 eu ro gaan kosten. Toch zijn er al een paar duizend besteld. Een aantal in de VS, een handvol in Europa en een stelletje in het Midden-Oosten en in Azië. Want de Maybach wordt de auto voor de superrijken op deze aar de. Mercedes-Benz gebruikte het Japanse autoplatform in Tokyo enkele jaren geleden al voor de eerste presentatie van de May bach, de super-limousine die het merk eind dit jaar neerzet als grote concurrent van alles wat Rolls-Royce en Bentley heet. Maybach wordt de top van het merk, zoals Lexus het topmerk van Toyota is. De Maybach is aanzienlijk groter dan de groot ste Mercedes en niet minder dan 5.60 meter lang. In plaats van een ster op de motorkap krijgt de Maybach een statiefje met een dubbele 'm' van Maybach Manufaktur. De auto's worden voor een groot deel met de hand gemaakt in Sindelfingen (dag productie maximaal zeven stuks) en de eigenaar heeft veel inspraak in de aankleding er van. Net zoals dat met de histo rische Maybach het geval was. De vetste Maybach was in de ja ren dertig de Zeppelin. Met V12- motor en een lengte van vijfen- eenhalve meter de grootste Duitse auto in die tijd. De koper kan zelf de sierlijsten kiezen, de inlegmotieven bepalen en be slissen over de inrichting van de auto achterin. De aandrijving wordt in alle gevallen verzoi-gd door een VI2 met twee turbo's en 550 pk. Mercedes wil het exclusieve topsegment niet laten schieten, zeker nu BMW met Rolls-Royce en VW met Bentley hoogdra vende aspiraties hebben in het hoogste marktsegment. De grote automerken snakken naar identiteit. Sommige pro beren oude, verdwenen merknamen nieuw leven in te blazen. Dat mislukte al eens met Duesenberg en Talbot, net als met Bugatti. Bentley is voor Volkswagen een uitgelezen mo gelijkheid tot statusverhoging en BMW gaat dat met Rolls- Royce proberen. Ook Mercedes dacht een paar jaar geleden aan een bod op de Engelse automobiele monu menten, maar besloot zijn eigen kasteel op wielen te gaan bou wen. Mercedes wil slagen en komt daarom met een limousine auto, die de oude Engelse iconen ruimschoots overvleugelt. De kans dat oude en nieuwe rijken zich tot die topauto zullen beke ren schat Mercedes meer dan le vensgroot in. Al kan niemand zeggen hoe groot de markt is voor auto's van een half miljoen gulden. Rien van der Steen De autodief van tegenwoordig rom melt niet meer met haarspeldjes, een schaar en stroomdraadjes. Nieuwe, waardevolle auto's zijn zonder de auto sleuteltjes met speciale chips domweg niet meer te stelen. De nieuwe trend: diefstal van autosleuteltjes. Zeg nou zelf: Bergt u uw autosleuteltjes thuis altijd goed op? Vi'oeger was de autodief een vingervlug ge knaap die in een mum van tij d elke au to op gang kreeg. Tijden zijn veranderd, de technologische kennis vergroot. Een karretje van een jaar of vier oud is nog steeds een gemak kelijke prooi voor de ouderwetse, am bachtelijke autodief. Maar nieuwe auto's niet. De fabrikanten hebben die uitgerust met speciale chips. Zonder au tosleutels komt de autodief niet ver. Om de motor aan de praat te krijgen is een speciale sleutel met ingebouwde code nodig. ,,In iedere autosleutel van tegenwoordig zit een chipwaarmee het contact geacti veerd moet worden", zegt Anton van der Logt van importeur Nimag BV in Hei- nenoord. „Het simpel doorverbinden van wat electriciteitsdraadjes kan niet meer. De chip van het contact luistert alleen naar de chip van de sleutel. Je kan tegen woordig ook niet zomaar meer naar een sleutelmaker om autosleuteltjes bij te la ten maken." Carjacking Volgens Van der Logt is het onmogelijk zonder autosleutels een vrij nieuwe auto te stelen. „Ik heb het idee dat er tegen woordig vooral oude auto's worden ge stolen. Een relatief nieuw fenomeen is het carjacking. Rijden de dieven gewoon een auto aan. Dwingen ze de bestuurder uit te stappen en gaan ze er vervolgens met de auto vandoor." Vooral grote, dure merken - BMW, Mer cedes, Audi en Volkswagen - zijn een ge liefd doelwit van de carjackers. Inmid dels wordt door die fabrikanten gewerkt aan een automatische centrale deurver grendeling, die autokapers buiten de deur moet houden. Maar deskundigen hebben reeds opgemerkt dat gewapende carjackers niet afgeremd kunnen wor den. Voorspeld is reeds dat de autodieven gewelddadiger methoden zullen gebrui ken. Volgens de politie gebeuld het carjacken meer dan ooit, maar bijvoorbeeld in de Rijnmond maakt men zich vooral zorgen over de diefstal van autosleutels. Voor een inbreker is het een simpele klus zo'n bosje sleutels te bemachtigen. Wie een maal een voordeur van een woonhuis heeft beslecht, stuit als vanzelf op auto sleuteltjes. Het is een rare gewoonte van Nederlan ders om de sleuteltjes open en bloot in de hal of de woonkamer achter te laten. Een koud kunstje voor de dief, want de auto staat ook vrijwel altijd voor de deur. An ders wijzen cle merktekens op de sleutel wel de weg naar de juiste auto. Jachtgebied De Hoeksche Waard was de afgelopen weken een vruchtbaar jachtgebied voor sleuteldie ven, die mogelijk - de politie weet het nog niet zeker - in bendever- band opereren. Ook was het raak in Oud- Beijerland, in Mijnsheerenland, West maas en Numansdox-p. Steeds hetzelfde ritueel. Een gaatje boren, de woning bin nendringen, autosleutels en ander waar devol spul meenemen. En wegwezen in de wagen van de slapende bewoners. De inbrekers annex autodieven hebben het daarbij vooral gemunt op nieuwe auto's van gangbare merken in de duur dere klasse. Er is al voor tonnen buitge maakt. Dom van de automobilisten die de auto sleutels voor het grijpen laten liggen, vindt woordvoerder Hans Stoop van de Rotterdamse politie. „Ons advies: Leg de sleuteltjes niet op een plek die voor ieder een zichtbaar is. Leg ze dus niet, zoals zo- velen, op het tafeltje in de hal. Want dan maak je het de dieven wel erg gemakke lijk. Als de auto dan voor deur staat, rij den ze er - zonder braak - zo in weg." Folkert van der Krol en Wessel Penning De nieuwe Audi Cabriolet is gesloten en open mooi om te zien. Audi heeft een opvolger voor de eerste cabriolet van het merk, die dateert van 1991. De nieuwe A4 Cabriolet. Fraai, fantastisch afgewerkt en rijk uitgerust. Voor ruim een ton (aan oud geld) of een dikke 47.000 mille (nieuwe euro's) mag hij met u mee. Vanaf half mei staat de splinter nieuwe Audi A4 Cabriolet klaar. Eerst was de beurt aan de A4 se dan en Avant toen hadden ze in Ingolstadt tijd om specialist Karmann te vragen het dak van de A4 af te zagen. De vervan gende 'open' kap is een bijzon dere geworden. Volledig elek- tro-hydraulisch, met een glazen achterruit. Een beugel zit er niet meer in: een knopje voor open of dicht (of de sleutel in het por- tierslot) voldoet. In 24 seconden vouwt het complete dak zich prachtig op onder het koffer deksel. Bij sommige cabrio's wordt de oogstrelende operatie gevolgd door een piepje om aan te geven dat het rijsein op groen staat. Niet in de Audi. Grote moeilijkheid bij de con structie van een cabriolet is de stijfheid van de carrosserie. Een auto waar zomaar het dak vanaf geslepen wordt trilt, rammelt en beweegt. Dat heet afgenomen torsie- en buigstijfheid. Daar om moeten de dorpels bij een ca- brio sterker gemaakt worden, de portierstijlen verstevigd en voor en achter moeten er dwars- dragers komen. Bij Audi weten ze zo langzamerhand hoe dat al lemaal moet, want de nieuwe A4 Cabriolet is zo stijf als een plank. Ongelooflijk hoe de auto met of zonder kap open zich praktisch gedraagt als een nor male sedan. Aërodynamica Met kap dicht zijn er ook geen overdreven suisgeluiden te ho ren. De aërodynamica zijn pri ma voor elkaar, want Audi geeft een cW-waarde van 0,30 op en dat is toch mooi 15% beter dan het oude model. Bovendien is het bagageruim met 246 en 315 (met kap dicht) liter 100 liter ruimer dan tot nu toe. Een rolbeugel ontbreekt. De ontwerpers vonden dat in het vorige model al geen gezicht, maar de automatisch opklap pende beugel die Mercedes toentertijd gebruikte vond Audi destijds te duur. De tijden zijn veranderd, want de nieuwe heeft automatisch uit de achter steven te voorschijn ploppende rolbeveiligers mocht de instabi liteit onderweg ernstige vor ming aannemen. Samen met de prachtige met aluminium be klede voorruitstijl zorgen die dat de inzittenden - mits in een gordel - onaangetast blijven mocht de auto over de kop aan. De nieuwe open Audi is nogal wat duurder geworden. Al is de uitrusting ook fors gestegen. Audi laat de auto bij Karmann bouwen. De capaciteit is 105 stuks per dag. Rien van der Steen rirpR2Gal De Chrysler PT Cruiser is voortaan leverbaar met common rail turbodieselmotor. De nieuwe 2.2 liter krachtbron is speciaal voor de Europese klanten, want de Amerikanen zijn zelf niet in die sels geïnteresseerd omdat de benzine er nog altijd spotgoedkoop is. De PT Cruiser werd tot nu toe uitsluitend aangedreven dooreen 2.0. De 2.2 CRD wordt gecombineerd met eenhandgeschakelde vijfver snellingsbak. De van Mercedes afkomstige diesel met balansassen, turbo en variabele turbine levert 121 pk en het koppel bereikt tus sen 1600 en 2600 toeren de indrukwekkende waarde van 300 Nm. Hij wordt leverbaar als Touring en Limited met standaard airco, elektrisch bedienbare ramen, lichtmetalen wielen en mistlampen, elektrisch bediende en verwarmbare buitenspiegels, stuurbekrach tiging en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Van de PT Cruiser zijn inmiddels 310.000 exemplaren gemaakt. Buiten thuisland VS zijn daarvan 47.000 verkocht. In 2001 ver kocht Chrysler 1.800 Cruisers in Nederland. De diesel begint met een prijs van 27.970 euro. Mazda begint volgend jaar met de productie van de MX Sport Runabout, waarvan in maart al een studie op de autoshow van Genève te zien is. De nieuwe auto zal gemaakt worden in Mazda's eerste fabriek buiten Europa, die van Ford in Valencia, Spanje. De vijfdeurs auto borduurt voort op de lijnen van de komende Mazda 6, opvolger van de 626. De auto is maar 3.90 meter lang, de wielbasis bedraagt 2.50 m. De auto wordt aangedreven door een 1.5 viercilin- der benzinemotor. Onder de enorme motorkap ligt een 12-cilinder zoals het hoort in een Maranello. Ferrari vervangt de 550 Maranello door de Ma ranello 575 M, nog steeds genoemd naar de plek waar de Italiaanse fabriek staat. De M staat voor Modificata, gewijzigd, en het cijfer 575 geeft zoals bij Ferrari gebruikelijk de cilinderinhoud aan. Dat was voorheen dus 5,5 liter, nu 5,75 liter waaruit de Italianen het fa belachtige vermogen van 515 pk (30 meer dan de 550) en een koppel van 589 Nm halen. De acceleratie is dan een fluitje van een cent. in 4,2 seconde brult deze top-Ferrari naar 100 km/h. Om vanuit stil stand een kilometer af te leggen heeft hij 22 seconden nodig. Uiterlijk is de 1,7 ton wegende Maranello maar weinig veranderd: grotere koelluchtgaten en andere koplampen. Binnenin ziet het er wel wat anders uit: de toerenteller staat voortaan pal voor de be stuurder en het stuurwiel is nieuw. De Maranello kan voortaan ook geleverd worden met Formule 1-schakeling met hendels aan het stuurwiel. De topsnelheid bedraagt 320 km/u.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35