Duits kasteel op wielen
Inbreker pikt graag de autosleutel
Open Audi
is zo stijf
als een plank
PZC
Maybach
35
Automaat is meer in trek
Autotest ANWB
Chrysler PT Cruiser
Mazda MX Sport Runabout
Vernieuwde Maranello
zaterdag 23 februari 2002
Het boek Autokampioen Autotest van de ANWB vermeldt alle
personenauto's die in Nederland en België leverbaar zijn.
Het ruim 550 pagina's tellende boek heeft het over alle gangbare
automerken, zaken als gewicht, technische gegevens, motorin-
houd, brandstofverbruik en de prijzen. Ook algemene informatie
over motorrijtuigenbelasting en kentekenregistratie. De foto's
zijn aan de krappe kant, maar gezien de duidelijke omschrijving
is dat niet echt bezwaarlijk. Ruim tachtig wagens zijn uitvoerig
getest en voorzien van een conclusie. Het boek verschijnt elk jaar,
dit keer voor de 33ste maal. Het boek kost 15,20 euro, ISBN
9021595788.
De Nederlandse automobilist kiest steeds vaker voor een auto
met automatische transmissie. Sinds 1998 is het percentage
automaten j aarlijks met ongeveer tien procent gegroeid tot een aan
deel van dertien procent in 2001. Vroeger wilden uitsluitend oude
ren met een automaat op pad. In de VS en in Japan rijdt het overgro
te merendeel van de auto's met automatische transmissie. De prijs
van een automaat wordt door de industrie hoog gehouden om de fa
bricage van gewone versnellingsbakken niet in gevaar te brengen.
Suzuki gaat er prat op de goedkoopste automaat van Nederland in
de aanbieding te hebben. In de Alto kost de automaat als extra 800
euro, waarmee de driedeurs auto in totaal 7.799 euro kost.
De Maybach was in de jaren dertig de grootste limousine die in Duitsland gebouwd werd. De nieuwe (voorgrond) wordt de allergrootste van dit moment.
Rolls-Royce is intussen in
handen van BMW, zus
termerk Bentley is van VW.
Dat andere Duitse merk
komt tegen het eind van het
jaar met de Maybach, een
kasteel van een limousine.
Kosten: rond een half mil
joen euro.
Rolls-Royce is in handen van
BMW en VW eigende zich
RR's zustermerk Bentley toe. En
Mercedes-Benz is begonnen met
de bouw van een nieuwe, super-
deluxe limousine. Maybach
heet hij. Volgende maand voor
het eerst op de autoshow van
Genève te zien en vanaf de
herfst dit jaar te koop. Naar ver
luidt moet de wagen 500.000 eu
ro gaan kosten. Toch zijn er al
een paar duizend besteld. Een
aantal in de VS, een handvol in
Europa en een stelletje in het
Midden-Oosten en in Azië.
Want de Maybach wordt de auto
voor de superrijken op deze aar
de.
Mercedes-Benz gebruikte het
Japanse autoplatform in Tokyo
enkele jaren geleden al voor de
eerste presentatie van de May
bach, de super-limousine die het
merk eind dit jaar neerzet als
grote concurrent van alles wat
Rolls-Royce en Bentley heet.
Maybach wordt de top van het
merk, zoals Lexus het topmerk
van Toyota is. De Maybach is
aanzienlijk groter dan de groot
ste Mercedes en niet minder dan
5.60 meter lang. In plaats van
een ster op de motorkap krijgt
de Maybach een statiefje met
een dubbele 'm' van Maybach
Manufaktur. De auto's worden
voor een groot deel met de hand
gemaakt in Sindelfingen (dag
productie maximaal zeven
stuks) en de eigenaar heeft veel
inspraak in de aankleding er
van. Net zoals dat met de histo
rische Maybach het geval was.
De vetste Maybach was in de ja
ren dertig de Zeppelin. Met V12-
motor en een lengte van vijfen-
eenhalve meter de grootste
Duitse auto in die tijd. De koper
kan zelf de sierlijsten kiezen, de
inlegmotieven bepalen en be
slissen over de inrichting van de
auto achterin. De aandrijving
wordt in alle gevallen verzoi-gd
door een VI2 met twee turbo's
en 550 pk.
Mercedes wil het exclusieve
topsegment niet laten schieten,
zeker nu BMW met Rolls-Royce
en VW met Bentley hoogdra
vende aspiraties hebben in het
hoogste marktsegment.
De grote automerken snakken
naar identiteit. Sommige pro
beren oude, verdwenen
merknamen nieuw leven in te
blazen. Dat mislukte al eens met
Duesenberg en Talbot, net als
met Bugatti. Bentley is voor
Volkswagen een uitgelezen mo
gelijkheid tot statusverhoging
en BMW gaat dat met Rolls-
Royce proberen.
Ook Mercedes dacht een paar
jaar geleden aan een bod op de
Engelse automobiele monu
menten, maar besloot zijn eigen
kasteel op wielen te gaan bou
wen. Mercedes wil slagen en
komt daarom met een limousine
auto, die de oude Engelse iconen
ruimschoots overvleugelt. De
kans dat oude en nieuwe rijken
zich tot die topauto zullen beke
ren schat Mercedes meer dan le
vensgroot in. Al kan niemand
zeggen hoe groot de markt is
voor auto's van een half miljoen
gulden.
Rien van der Steen
De autodief van tegenwoordig rom
melt niet meer met haarspeldjes, een
schaar en stroomdraadjes. Nieuwe,
waardevolle auto's zijn zonder de auto
sleuteltjes met speciale chips domweg
niet meer te stelen. De nieuwe trend:
diefstal van autosleuteltjes. Zeg nou zelf:
Bergt u uw autosleuteltjes thuis altijd
goed op?
Vi'oeger was de autodief een vingervlug
ge knaap die in een mum van tij d elke au
to op gang kreeg.
Tijden zijn veranderd, de technologische
kennis vergroot. Een karretje van een
jaar of vier oud is nog steeds een gemak
kelijke prooi voor de ouderwetse, am
bachtelijke autodief. Maar nieuwe
auto's niet. De fabrikanten hebben die
uitgerust met speciale chips. Zonder au
tosleutels komt de autodief niet ver. Om
de motor aan de praat te krijgen is een
speciale sleutel met ingebouwde code
nodig.
,,In iedere autosleutel van tegenwoordig
zit een chipwaarmee het contact geacti
veerd moet worden", zegt Anton van der
Logt van importeur Nimag BV in Hei-
nenoord. „Het simpel doorverbinden van
wat electriciteitsdraadjes kan niet meer.
De chip van het contact luistert alleen
naar de chip van de sleutel. Je kan tegen
woordig ook niet zomaar meer naar een
sleutelmaker om autosleuteltjes bij te la
ten maken."
Carjacking
Volgens Van der Logt is het onmogelijk
zonder autosleutels een vrij nieuwe auto
te stelen. „Ik heb het idee dat er tegen
woordig vooral oude auto's worden ge
stolen. Een relatief nieuw fenomeen is
het carjacking. Rijden de dieven gewoon
een auto aan. Dwingen ze de bestuurder
uit te stappen en gaan ze er vervolgens
met de auto vandoor."
Vooral grote, dure merken - BMW, Mer
cedes, Audi en Volkswagen - zijn een ge
liefd doelwit van de carjackers. Inmid
dels wordt door die fabrikanten gewerkt
aan een automatische centrale deurver
grendeling, die autokapers buiten de
deur moet houden. Maar deskundigen
hebben reeds opgemerkt dat gewapende
carjackers niet afgeremd kunnen wor
den. Voorspeld is reeds dat de autodieven
gewelddadiger methoden zullen gebrui
ken.
Volgens de politie gebeuld het carjacken
meer dan ooit, maar bijvoorbeeld in de
Rijnmond maakt men zich vooral zorgen
over de diefstal van autosleutels. Voor
een inbreker is het een simpele klus zo'n
bosje sleutels te bemachtigen. Wie een
maal een voordeur van een woonhuis
heeft beslecht, stuit als vanzelf op auto
sleuteltjes.
Het is een rare gewoonte van Nederlan
ders om de sleuteltjes open en bloot in de
hal of de woonkamer achter te laten. Een
koud kunstje voor de dief, want de auto
staat ook vrijwel altijd voor de deur. An
ders wijzen cle merktekens op de sleutel
wel de weg naar de juiste auto.
Jachtgebied
De Hoeksche Waard was de afgelopen
weken een vruchtbaar jachtgebied voor
sleuteldie ven, die mogelijk - de politie
weet het nog niet zeker - in bendever-
band opereren. Ook was het raak in Oud-
Beijerland, in Mijnsheerenland, West
maas en Numansdox-p. Steeds hetzelfde
ritueel. Een gaatje boren, de woning bin
nendringen, autosleutels en ander waar
devol spul meenemen. En wegwezen
in de wagen van de slapende bewoners.
De inbrekers annex autodieven hebben
het daarbij vooral gemunt op nieuwe
auto's van gangbare merken in de duur
dere klasse. Er is al voor tonnen buitge
maakt.
Dom van de automobilisten die de auto
sleutels voor het grijpen laten liggen,
vindt woordvoerder Hans Stoop van de
Rotterdamse politie. „Ons advies: Leg de
sleuteltjes niet op een plek die voor ieder
een zichtbaar is. Leg ze dus niet, zoals zo-
velen, op het tafeltje in de hal. Want dan
maak je het de dieven wel erg gemakke
lijk. Als de auto dan voor deur staat, rij
den ze er - zonder braak - zo in weg."
Folkert van der Krol
en Wessel Penning
De nieuwe Audi Cabriolet is gesloten en open mooi om te zien.
Audi heeft een opvolger voor
de eerste cabriolet van het
merk, die dateert van 1991. De
nieuwe A4 Cabriolet. Fraai,
fantastisch afgewerkt en rijk
uitgerust. Voor ruim een ton
(aan oud geld) of een dikke
47.000 mille (nieuwe euro's)
mag hij met u mee.
Vanaf half mei staat de splinter
nieuwe Audi A4 Cabriolet klaar.
Eerst was de beurt aan de A4 se
dan en Avant toen hadden ze in
Ingolstadt tijd om specialist
Karmann te vragen het dak van
de A4 af te zagen. De vervan
gende 'open' kap is een bijzon
dere geworden. Volledig elek-
tro-hydraulisch, met een glazen
achterruit. Een beugel zit er niet
meer in: een knopje voor open of
dicht (of de sleutel in het por-
tierslot) voldoet. In 24 seconden
vouwt het complete dak zich
prachtig op onder het koffer
deksel. Bij sommige cabrio's
wordt de oogstrelende operatie
gevolgd door een piepje om aan
te geven dat het rijsein op groen
staat. Niet in de Audi.
Grote moeilijkheid bij de con
structie van een cabriolet is de
stijfheid van de carrosserie. Een
auto waar zomaar het dak vanaf
geslepen wordt trilt, rammelt en
beweegt. Dat heet afgenomen
torsie- en buigstijfheid. Daar
om moeten de dorpels bij een ca-
brio sterker gemaakt worden,
de portierstijlen verstevigd en
voor en achter moeten er dwars-
dragers komen. Bij Audi weten
ze zo langzamerhand hoe dat al
lemaal moet, want de nieuwe A4
Cabriolet is zo stijf als een
plank. Ongelooflijk hoe de auto
met of zonder kap open zich
praktisch gedraagt als een nor
male sedan.
Aërodynamica
Met kap dicht zijn er ook geen
overdreven suisgeluiden te ho
ren. De aërodynamica zijn pri
ma voor elkaar, want Audi geeft
een cW-waarde van 0,30 op en
dat is toch mooi 15% beter dan
het oude model. Bovendien is
het bagageruim met 246 en 315
(met kap dicht) liter 100 liter
ruimer dan tot nu toe.
Een rolbeugel ontbreekt. De
ontwerpers vonden dat in het
vorige model al geen gezicht,
maar de automatisch opklap
pende beugel die Mercedes
toentertijd gebruikte vond Audi
destijds te duur. De tijden zijn
veranderd, want de nieuwe
heeft automatisch uit de achter
steven te voorschijn ploppende
rolbeveiligers mocht de instabi
liteit onderweg ernstige vor
ming aannemen. Samen met de
prachtige met aluminium be
klede voorruitstijl zorgen die
dat de inzittenden - mits in een
gordel - onaangetast blijven
mocht de auto over de kop aan.
De nieuwe open Audi is nogal
wat duurder geworden. Al is de
uitrusting ook fors gestegen.
Audi laat de auto bij Karmann
bouwen. De capaciteit is 105
stuks per dag.
Rien van der Steen
rirpR2Gal
De Chrysler PT Cruiser is voortaan leverbaar met common rail
turbodieselmotor. De nieuwe 2.2 liter krachtbron is speciaal
voor de Europese klanten, want de Amerikanen zijn zelf niet in die
sels geïnteresseerd omdat de benzine er nog altijd spotgoedkoop is.
De PT Cruiser werd tot nu toe uitsluitend aangedreven dooreen 2.0.
De 2.2 CRD wordt gecombineerd met eenhandgeschakelde vijfver
snellingsbak. De van Mercedes afkomstige diesel met balansassen,
turbo en variabele turbine levert 121 pk en het koppel bereikt tus
sen 1600 en 2600 toeren de indrukwekkende waarde van 300 Nm.
Hij wordt leverbaar als Touring en Limited met standaard airco,
elektrisch bedienbare ramen, lichtmetalen wielen en mistlampen,
elektrisch bediende en verwarmbare buitenspiegels, stuurbekrach
tiging en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.
Van de PT Cruiser zijn inmiddels 310.000 exemplaren gemaakt.
Buiten thuisland VS zijn daarvan 47.000 verkocht. In 2001 ver
kocht Chrysler 1.800 Cruisers in Nederland. De diesel begint met
een prijs van 27.970 euro.
Mazda begint volgend jaar met de productie van de MX Sport
Runabout, waarvan in maart al een studie op de autoshow van
Genève te zien is. De nieuwe auto zal gemaakt worden in Mazda's
eerste fabriek buiten Europa, die van Ford in Valencia, Spanje. De
vijfdeurs auto borduurt voort op de lijnen van de komende Mazda 6,
opvolger van de 626. De auto is maar 3.90 meter lang, de wielbasis
bedraagt 2.50 m. De auto wordt aangedreven door een 1.5 viercilin-
der benzinemotor.
Onder de enorme motorkap ligt een 12-cilinder zoals het hoort in
een Maranello. Ferrari vervangt de 550 Maranello door de Ma
ranello 575 M, nog steeds genoemd naar de plek waar de Italiaanse
fabriek staat. De M staat voor Modificata, gewijzigd, en het cijfer
575 geeft zoals bij Ferrari gebruikelijk de cilinderinhoud aan. Dat
was voorheen dus 5,5 liter, nu 5,75 liter waaruit de Italianen het fa
belachtige vermogen van 515 pk (30 meer dan de 550) en een koppel
van 589 Nm halen. De acceleratie is dan een fluitje van een cent. in
4,2 seconde brult deze top-Ferrari naar 100 km/h. Om vanuit stil
stand een kilometer af te leggen heeft hij 22 seconden nodig.
Uiterlijk is de 1,7 ton wegende Maranello maar weinig veranderd:
grotere koelluchtgaten en andere koplampen. Binnenin ziet het er
wel wat anders uit: de toerenteller staat voortaan pal voor de be
stuurder en het stuurwiel is nieuw. De Maranello kan voortaan ook
geleverd worden met Formule 1-schakeling met hendels aan het
stuurwiel. De topsnelheid bedraagt 320 km/u.