Winnen van harten en gedachten PZC Gemeenteraad straks de baas Ad Melkert gaat met nieuw-flinks op verkeerde pad Machtsstrijd nekt allochtone politici Journalistieke ophef over Amerikaanse propaganda is hypocriet te gast te gast 23 februari 1952 door Abdel llah Rubio Nooit eerder kende de Ne derlandse politiek zo veel commotie rond alloch tone politici als in het verkie zingsjaar 2002. Velen van hen zijn geweerd van de ge meentelijke kieslijsten of op onverkiesbare plekken ge zet. De kandidaten zouden banden hebben met 'foute' groeperingen, het Neder lands onvoldoende beheer sen of zich alleen inzetten voor de belangen van hun ei gen bevolkingsgroep. Onzin, zegt politicoloog Jean Tillie. Volgens hem gaat het maar om één ding: een machts strijd tussen gevestigde poli tici en nieuwkomers. Tillie meent: ,,De bedreiging van allochtone politici werd te groot. Nederlandse politi ci, vooral in de Randstad, vreesden voor hun plek. Maar dat berust op een hard nekkig misverstand." Vol gens hem bestaat nog steeds het beeld dat allochtonen al leen op allochtonen stem men. En in steden waar een groot deel van de bevolking van buitenlandse afkomst is, zou dat kunnen leiden tot verlies van macht en positie door de 'blanke' raadsleden. Uit onderzoek dat hij uit voerde naar het stemgedrag van minderheden van 1986 tot 1998 blijkt echter dat dit beeld achterhaald is. Allochtone stemmers lijken steeds meer op autochtone stemmers. Brachten alloch tonen in 1986 nog voorname lijk hun stem uit op de PvdA, twaalf j aar later zijn de stem men verdeeld over bijna alle partijen. Uit onderzoek van Tillie blijkt dat een kwart van de migranten zich zelfs kan voorstellen ooit op de WD te stemmen. Iets wat in 1986 ondenkbaar was. „Opvallend is dat de meeste allochtonen zich oriënteren op reguliere partijen, en niet op islamitische of allochtone partijen. En ze doen dat op dezelfde manier als Neder landers. Ze stemmen op de partij die het dichtst bij hen staat, links of rechts. Dat be tekent dat een linkse Turk nooit op de WD zal stemmen omdat daar een Turk op de lijst staat. Wat wel gebeurt, is dat een linkse Turk die twij felt tussen de PvdA en GroenLinks op de partij zal stemmen waar een Turk op de lijst staat." Tussen bevolkingsgroepen bestaat overigens wel ver schil, vertelt Tillie. „Zo heb ben Turken de meeste nei ging om etnisch te stemmen. In 1998 stemde 83 procent van deze bevolkingsgroep op een Turk. Bij de Marokkanen was dat 47 procent, Surina- mers 47 procent en Antillia- i nen maar één procent." Er zijn ook grote verschillen bij de opkomst. Turken stem men het meest, maar zijn ook I het sterkst georganiseerd. Daarna volgen de Marokka- nen, Surinamers en Antillia- nen. Tillie: „Hoe hechter een etni- 1 sche groep is, hoe meer deze gaat stemmen. Gemeen schappen die goed voor zich zelf kunnen zorgen, krijgen sneller vertrouwen in de overheid als die haar werk goed doet. Bij gemeenschap pen die dat niet kunnen, bij voorbeeld de Antillianen, zie 1 je altijd wantrouwen en een lage opkomst." Bij allochtone politici zie je een soortgelijk emancipatie proces, bleek uit een ander onderzoek van Tillie. „In 1986 had je twee soorten mi grantenraadsleden: de Tur ken die opkwamen voor de Turken en de Surinamei's en Antillianen die opkwamen voor alle gediscrimineerde groepen. Als je nu vraagt aan een allochtoon politicus waarom hij of zij in de ge meenteraad zit, is het ant woord: dat doe ik voor mijn partij. Je ziet een verschui- ving van onvrede naar rede lijke tevredenheid, en dat mensen voor de partij in de raad zitten en zich bezighou den met alle problemen van de stad. Het beeld is dus heel positief." Daarom is Tillie 'pissig' dat er in veel grote steden proble- men zijn met migrantenpoli- tici. „Partijen hebben last van allochtonen die te goed participeren.GPD 1 zaterdag 23 februari 2002 Deze week onthulde de New York Times dat de Amerikaanse over heid openlijk overweegt propaganda te gebruiken in de oorlog te gen het terrorisme. Een tweetal speciale afdelingen - één in het Witte Iiuis, één in het Pentagon - zouden hiervoor in het leven zijn geroe pen. Het doel van deze verzameling militairen, voorlichters en re clamemakers is het via de media bestrijden van een toenemende 'anti-Amerikaanse' stemming wereldwijd. Journalisten, media-or ganisaties en critici reageerden direct geschokt. Het klinkt eigenlijk allemaal net iets te mooi. Wat- is er nu precies aan de hand? door Mark Deuze Het klinkt allemaal prachtig. Sterker nog, het leest als een aflevering van de tv-serie The X-Files. Achter de deuren van schimmige kantoorgebou wen voorzien in kleurloos ka toen gehulde types de wereld dag in dag uit van vuige leugens. Bij het bestuderen van de be richtgeving in de New York Ti mes valt op hoezeer vooral de Europese media aan de haal zijn gegaan met (delen van) het nieuws. Een goed voorbeeld was de Britse kwaliteitskrant The Guardian, die kopte dat het Pentagon haar 'traditionele in formatie-oorlog' met een nieu we propaganda-campagne gaat uitbreiden. Ook in Nederland aarzelden de media geen secon de en we konden op de televisie deskundigen hun licht zien schijnen over de leugens en pro paganda van de Amerikanen. Toch staat in de New York Times in feite niets meer of minder dan dat de communicatiestaf van het Witte Huis een nieuwsdienst - ingesteld na 11 september om de stortvloed aan informatie van en naar pi-esident Bush te coördineren - blijft handhaven, zo lang de door de Amerikaanse overheid gepropageerde oorlog tegen het terrorisme voort duurt. Dit is het 'Coalition In formation Center', in welke co alitie ook Nederland zit. Daarnaast ligt er blijkbaar een voorstel bij het ministerie van Defensie om een tweede infor matiecentrum op te richten on der de prikkelende titel 'Office of Strategie Influence'. Die moet zich vooral bezighouden met een soort reclamecampagne ter promotie van de Amerikaan se goede bedoelingen in het bui tenland. Opmerkelijk is dat een gezaghebbende krant als de N ew York Times zich bij zo'n be- richt nagenoeg uitsluitend op anonieme bronnen beroept. Dit blijkt echter geen reden voor de media elders om vervolgverha len te produceren. Wat is hiervan de nieuwswaar de? Blijkbaar is het gegeven, dat een overheid zich willens en we tens inlaat met propaganda - een veel gebruikte term voor in formatie die verspreid wordt met als enig doel het beïnvloe den van het gedrag van mensen - genoeg voor journalisten om zich erg druk te maken. De plan nen van de Amerikaanse over heid om doelbewust door mid del van propaganda de publieke opinie in haar voordeel te beïn vloeden, zijn niet nieuw. Vietnam Het bekendste voorbeeld daar van was de Amerikaanse cam pagne met de gevleugelde slo gan: 'Winning the hearts and minds', gedurende de oorlog in Vietnam. Bommenwerpers wierpen pamfletten en folders af boven door de Vietcong ge controleerde gebieden om de plaatselijke bevolking te over tuigen van het Amerikaanse ge lijk. Precies dezelfde strategie werd overigens de afgelopen maanden door de Amerikanen in Afghanistan gevoerd. Naast dit soort voorbeelden van doelbewuste en openlijke opi nievorming moet opgemerkt worden, dat geen enkele over heid ter wereld een schone lei heeft als het om waarheidsge trouw informeren gaat. Hoewel meestal niet daadwerkelijk ge logen wordt, moet - zeker door journalisten - steevast worden aangenomen dat politieke informatie altijd een. specifiek belang dient. Een verkiezing moet gewonnen worden, een wet of amendement moet aan genomen worden, een imago President George Bush en zijn vrouw Laura proberen tijdens hun bezoek aan China ook harten te winnen. foto J. Scott Applewhite/AP moet opgepoetst worden. De centrale journalistieke vraag is: wat wil deze politicus met deze uitspraak bereiken? Ofwel: wie wint, wie verliest? Niets nieuws onder de zon, zo lijkt het. Blijft de vraag, waarom Euro pese en zeker ook Nederlandse media zich zo opgewonden op de uitlatingen van enkele niet verder bij name genoemde Amerikaanse kantoorklerken gestort hebben. Bij de bericht geving in de kranten en op tele visie lijken journalisten zich erg boos te maken over de suggestie van regeringszijde, als zouden zij slechts als doorgeefluik van in sommige gevallen bewust ge manipuleerde informatie die nen. Dat is tegen het zere been van de journalistiek schoppen, want het reduceert de kritische ver slaggevertot notulist van de po litieke propagandamachine. Daarnaast wekt de verontwaar digde toon van de verslaggeving de suggestie, dat wij als burgers en nieuwsconsumenten voor heen wel altijd waarheidsge trouw geïnformeerd werden door de journalistiek. Dit zijn echter dezelfde journa listen die tijdens de Golfoorlog netjes de flauwekul over 'slim me bommen' op de persconfe renties van het Amerikaanse le ger overschreven. Of die tijdens de VN-operaties in het voorma lige Joegoslavië en de recentelij - ke militaire operatie in Afgha nistan niet bepaald uitblonken in de onderste steen boven krij gen bij het rapporteren van bij voorbeeld historische achter gronden, burgerslachtoffers of het bieden van alternatieve per spectieven op het conflict. Het lijkt er sterk op dat journa listen in Europa dit nieuwsfeit uit de VS aangrijpen om hun professionele rol in de ogen van het publiek (opnieuw) te legiti meren In feite maken j ournalis- ten zich zo schuldig aan precies datgene, wat ze de Amerikaanse overheid verwijten: het gebrui ken van propaganda om de pu blieke opinie ten gunste te beïn vloeden. Mark Deuze is media-onderzoe ker en promoveert op 13 maart aan de Universiteit van Amster dam. Zijn boek, Journalists in The Netherlands, verschijnt bij uitgeverij Aksant. door Koos van Wees Er heerst een nieuwe flink heid in de politiek, zoals wel vaker in de verkiezingstijd. Het opvallendste voorbeeld is PvdA-lijsttrekker Ad Melkert, die de woordspeling 'nieuw flinks' leven heeft ingeblazen. Melkert wil vaker bijstandsuit keringen stopzetten bij werkweigering, junks vaker ge dwongen laten afkicken en reci divisten steeds hogere straffen opleggen. En dat is slechts de oogst van één weekje campagnevoeren. Natuurlijk heeft zijn pleidooi niets te maken met de opkomst van Pim Fortuyn en de zijnen, bezweert Melkert. Het 'bruine gevoel' dat volgens schrijver Geert Mak sinds het bestaan van Leefbaar Nederland over ons land trekt, staat los van de pleidooien van de PvdA-aan- voerder. Dat zal best, maar hoe kan het dan dat het nu zo opvalt? De PvclA-partijleider zelf pro beert aan te tonen dat boven staande ideeën al veel langer le ven in zijn partij. Dat heeft hij dan aardig verborgen weten te houden. Sterker, volgens de WD stemde de PvdA vorig jaar nog tegen een motie van de libe ralen voor een hardere aanpak van 'draaideurcriminelen'. Exact wat Melkert afgelopen zaterdag zelf voorstelde. Uitspraak Ondertussen bewijst Fortuyn keer op keer dat je met enkele omstreden uitspraken een heel eind kunt komen. Hoe incorrec- ter de uitspraak, hoe luider het applaus. Het is een foefje dat el ke politiek leider zou willen be heersen, ware het niet dat de last van het verleden, én het fatsoen, dat verbieden. Na twaalf jaar regeermacht kun je niet zomaar roepen dat alles anders moet, als je het al zou willen. Het is on waarachtig. Fortuyn is onbelast en heeft nog niets hoeven bewijzen. Zijn af keer van de islam, zijn pleidooi de grenzen te sluiten en zijn vrije seksuele opvattingen (in 1999 zei hij dat incest en pedofi lie gewoon moeten kunnen) vor men voldoende alibi voor tradi tionele niet-kiezers alsnog de stem op hem uit te brengen. Pim zegt wat de mensen denken, en zorgt zo voor een frisse wind in de politiek, luidt de verklaring. Maarvaneen politicus mag j uist verwacht worden dat hij zich losmaakt van wat de mensen vinden, van de buitenlander- haat en de angst voor misdaad. Politici moeten nee durven zeg gen en geen uitvoering geven aan iedere wens van het volk, betoogde kandidaat-Kamerlid Arno Visser (WD), de rechter hand van partijleider Hans Dijkstal, deze week. Het is een delicate balans waar in de politicus zich bevindt. De burger verlangt terecht dat er- wat gédaan wordt met zijn wen sen, maar de politicus heeft meer te behartigen dan het puur individuele belang. Bovendien moet hij oppassen dat hij geen verwachtingen wekt die hij toch niet kan waarmaken, want dat is pas echt de dood in de pot. Straffen Dé vraag die de wantrouwende kiezer terecht mag stellen bij elk voorstel in verkiezingstijd is dan ook: kan het wel en komt het er ooit van? Het intrekken van de bijstand bij werkweigering, zoals Melkert voorstelt, gebeurt ook nu al. Junks verplicht laten afkicken eveneens. Maar draai deurcriminelen bij elke mis daad automatisch een straf op leggen die eenderde hoger is dan de vorige, is onmogelijk. Het is de rechter die de uiteindelijke straffen bepaalt, niet de poli tiek. Melkerts flinkheid heeft nog een nadeel. Het wekt de indruk dat er jaren lang niets is gebeurd. Ten onrechte. Een kleine op somming: criminele vreemde lingen verl iezen snel Ier h un ver- blijfsvergunning, beschonken chauffeurs krijgen hogere straf fen, allochtonen krijgen een boete als ze geen taalcursus vol gen, zware misdrijven verjaren minder snel, DNA-materiaal van alle zedendelinquenten wordt opgeslagen. Melkert bevestigt zo de heftigst levende vooroordelen jegens de politiek: ze beloven veel, maar doen niks. In plaats van te bena drukken wat is bereikt, .strooit Melkert met voornemens waar van deels zeker is dat ze nooit bewaarheid worden. Het is de verkeerde weg, die ein digt in desillusie. Natuurlijk geldt hetzelfde voor Fortuyn. Maar Fortuyn is een populist, Melkert een serieus politicus. Juist van hem mag een wijzer oordeel worden verwacht. GPD door Jante Veldhuis Na de verkiezingen van 6 maart krijgen gemeenten een nieuwe bestuurlijke organi satie. De bedoeling ervan is om de gemeentepolitiek voor de burger boeiender te maken. Want te vaak wordt gezegd dat de gemeentepolitiek zo saai is. Of zich te veel met details be moeit. Danwel de hoofdlijnen uit het oog verliest. De burgemeester, de wethou ders en de gemeenteraad blijven bestaan. Maar de wethouders mogen straks geen lid meer zijn van de gemeenteraad, zoals nu nog het geval is (het monisme). De wethouders zullen, samen met de burgemeester, het dage lijks bestuur van de gemeente vormen. Zij moeten uitvoeren wat de gemeenteraad besluit. De positie van de gemeenteraad is vanaf 6 maart versterkt. Als enige en echte volksvertegen woordiging krijgt de gemeente raad een sterkere financiële functie. De raad bepaalt hoe veel geld er wordt uitgegeven, hoe het wordt verdeeld, en wel ke belastingen worden opge legd. De raad stelt ook de wette lijke regels, plannen en normen vast. De raad verordonneert dus. En de raad moet ook stevi- g(er) gaan controleren of burge meester en wethouders goed uitvoeren, wat de volksverte genwoordiging heeft besloten. Enquête De raad kan daartoe zelfs een ei gen rekenkamer installeren, of een enquête houden. En de raad moet ook een eigen griffier aan stellen: dat wil zeggen één of meerdere ambtenaren, die al leen voor de raad werken. Kort om, de gekozen volksvertegen woordigers worden de echte 'baas' in de gemeente. Burgemeester en wethouders moeten uitvoeren wat de raad heeft bepaald. En cle ambtena ren moeten vormgeven wat dit college hen opdragen. Met deze nieuwe structuur wordt de gemeentelijke politiek hopelijk weer wat zuiverder. De volksvertegenwoordigers moe ten het weer voor het zeggen krijgen, omdat alleen zij een mandaat en een opdracht van de burgers bezitten. Vaak is het tegenwoordig helaas anders. In veel gevallen hebben ambtenaren de feitelijke macht (de 'vierde macht'), zijn wethou ders nogal eens de spreekbuis van hun ambtenaren en zijn ge meenteraadsleden dikwijls meer applausmachine van B en W dan beleidsbepalers namens de bevolking. Een en ander vraagt om een nieuwe houding van veel ge meenteraadsleden. Zij moeten zich niet meer suf lezen in de stapels rapporten en zich niet meer als semi-ambtenaar ge dragen. Zij moetende politieke hoofdlijnen en plannen voor de gemeente uitstippelen en vast stellen. Net zoals ze dat nu in de verkiezingscampagne doen. B en W en hun ambtenaren moe ten die hoofdlijnen dan financi eel en juridisch uitwerken en toepassen. De boer op De raadsleden moeten ook veel meer 'de boer op'. Minder neu zelen, minder bureaucratie. Helder vertellen en beschrijven wat je wilt en bedoelt. Goed je ogen en oren de kost geven van wat onder de burgers leeft en speelt. En goed met de media communiceren. Meer naar bui ten en minder naar binnen ge richt optreden. Voor de wethouders verandert er ook nogal wat. Zij mogen nog steeds uit de gemeenteraad voortkomen. Maar het raadslid maatschap houdt op zodra het wethouderschap begint. Wet houders mogen ook van buiten de gemeenteraad worden aan getrokken. En zelfs van buiten de gemeente. In dat geval moe ten ze zich trouwens wel binnen één jaar in de gemeente vesti gen. Wethouders mogen dus niet meer de dubbele pet dragen van raadslid én wethouder. Zij kun nen dus ook geen rechter in ei gen zaak meer zijn. Er komt een betere scheiding van macht en controle op de macht. Dat is goed voor de de mocratie en het openbaar bestuur. Door de nieuwe rekru teringsmogelijkheid kan bo vendien van een veel grotere hoeveelheid bekwame bestuur ders gebruik worden gemaakt. Dat wil zeggen, van kwalitatief goede mensen, die wel bestuur der, maar niet raadslid willen zijn. Op rijksniveau hebben we daar goede ervaringen mee, Denk aan ministers als Zalm, Winsemius enRuding. Die kwa men niet uit de Tweede Kamer, maar van buiten, en brachten veel waardevolle kwaliteit mee voor het openbaar bestuur. Waarom zouden we dit soort goede bestuurders van buiten de gemeenteraden dan wel uitslui ten voor het wethouderschap? De kwaliteit en de professiona liteit van het gemeentebestuur kan er juist door verbeteren! Duidelijke scheiding Ik ga ervan uit dat de gemeente politiek een stuk sprankelender wordt als de volksvertegen woordiging weer op haar demo cratische strepen gaat staan. De wetgever heeft uitdrukkelijk voor deze nieuwe organisatie structuur gekozen: het dualis me. Dus: twee duidelijkgeschei- den gemeentelijke organen. De raad als volksvertegenwoordi ging bepaalt hoe het moet, B en W voert uit. Het is zaak dat na 6 maart de nieuwe raadsleden deze nieuwe politieke cultuur goed neerzet ten. Anders zouden de opkom sten bij volgende verkiezingen nog verder kunnen dalen. Dat zou uit democratisch oogpunt te betreuren zijn. Want: hoe hoger de opkomst, des te groter de de mocratische zeggingskracht. Mr. A.J te Veldhuis isivoordvoerder Binnenlandse Zaken voor de WD- fractie in de Tweede Kamer Leger Er komt een Europees leger. Dit heeft de Atlantische raad vrijdag in Lissabon besloten. Het plan voorziet in het door Frankrijk, West-Duitsland, Italië, Nederland, België en Luxemburg op de been bren gen van 43 divisies in vredes tijd ter sterkte van 13.000, in oorlogstijd van 15.000 man. Verdrinking In verband met de vele ver- drinkingsgevallen langs het kanaal Terneuzen-Sas van Gent werd door het gemeente bestuur van Terneuzen over wogen welke maatregelen konden worden gepomen om tot een snelle en doelmatige hulpverlening te kunnen over gaan. Vorige week besloot de gemeente gelden voor verbete ring van het reddings wezen uit te trekken, waarmee een eerste stap is gezet tot het organise ren van een reddingsdienst. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor de brand weerkorpsen van Terneuzen en Sluiskil. Disney De Franse regering heeft Walt Disney benoemd tot Officier d'Académie voor zijn uitste kende natuurstudies in kleu ren. Reeds eerder ontving Disney van Frankrijk het Lé- gion d'Honneur. Te Veldhuis: „De gekozen volksvertegenwoordigers worden de echte baas." foto Cees Zorn/GPD Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax: (0118) 470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail; redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113)273030 E-mail. redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax (0115)645742 E-mail: redtern@pz'c nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114)372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-maiT web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 13 30 uur. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur Tel. (0118)484000 Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van t,--) per maand' 19,25 per kwartaal. 52.- - per jaar: 198.-- Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk maandag t/m vri|dag: zaterdag:€ 1.50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35 93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel: 0118-484321 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant 6V is een onderdeel van hel Wegener-concem. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen)administratie en om u te (laren) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij. PZC. afdeling lezersservice. Postbus 18.4380 AA Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 2