Mijn eigen verdriet levert zelden een goede tekst op In Florida wordt de stille wildernis gered Belinda Meuldijk smi mem 27 Belinda Meuldijk (46) krijgt woensdag een Gouden Harp voor al haar liedteksten. De meeste schreef ze voor haar man, Rob de Nijs. Ze voelen zich blauwdrukken van elkaar, maar zijn zulke sterke per soonlijkheden dat ze beter niet in hetzelfde huis kunnen wonen. „Zolang hij leeft, blijf ik exclusief voor hem schrijven." Ze zegt: „Ik heb heel wat klappen voor mijn kop ge had, momenten van diepe wan- hoop beleefd. Maar het gekke is, dat ik het allemaal vergeet. Ik heb een positief fotoboek in mijn hoofd, ik onthoud en koes ter de dingen die de moeite waard zijn. Mijn dochtertje is dood geboren en daar had ik een drama van kunnen maken, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb een autistische zoon en daar had ik heel zielig over kunnen blijven doen, maar ik kan nu al leen maar zeggen dat het een ge luk is dat hij er is. Door hem zijn Rob en ik volko men van de troon gerukt en zijn we niet meer bezig met wat we zijn, maar wie we zijn. Rob en ik zijn ook nog eens twee jaar uit elkaar geweest en in het begin dacht ik alleen nog maar geluk kig te kunnen worden aan de an dere kant van de wereld. Maar ik vond, dat de kinderen zoveel mogelijk het leven moesten blij - ven leiden dat ze gewend waren. Na een half jaar ontdekte ik dat een scheiding niet het einde is, maar een nieuw begin. Leonard Cohen schreef dat zo prachtig: 'In alles zit een scheur, zo komt het licht naar binnen.' Dank zij die twee jaar heb ik ontdekt wie ik ben, wie ik wil zijn en heb ik een eigen leven opgebouwd. Het is allemaal zeer persoonlijk. Wat voor de één heel erg is, daar haalt een ander zijn schouders over op. Er zijn mensen die gaan er aan kapot, echt kapot, dat ze een kind met dyslexie hebben. Een ander heeft een kind met een waterhoofd, dat niets kan en nooit iets zal kunnen, en die gaat daar heel gewoon mee om. Ik zeg altijd: Yoshi had veel zwaarder gehandicapt kunnen zijn. Hij is licht autistisch en hoog begaafd. Ik zit met doods angst in alle achtbanen, maar zie wat een plezier hij heeft. We gaan met hem naar restaurants en musicals en hij geniet, hij be weegt uitbundig mee op de mu ziek. Ik houd dan mijn hart vast, want zo'n hele rij beweegt mee, maar mensen reageren heel po sitief: Laat hem maar, we zien hoe hij opgaat in de muziek. Op een gegeven moment zeiden Rob en ik tegen elkaar-: We kun nen er om huilen of we kunnen er om lachen. We besloten: La ten we maar lachen. Autistische kinderen zijn volgens deskundi gen gebaat bij regelmaat en structuur. Nou, bij mij is de cha os de structuur geworden. Ach, ik ben te nuchter voor drama's. hebben we bij onszelf ontdekt wat we uiteindelijk nodig heb ben, wat we echt belangrijk vin den. Rob en ik zijn blauwdruk ken van elkaar. We hebben enorm respect voor elkaar, we derzijdse bewondering. We zit ten in hetzelfde vak, raken door- dezelfde dingen ontroerd en hebben dezelfde smaak. Voor Kerst hebben we elkaar zelfs een keer exact dezelfde trui gegeven; ik dacht dat ik mijn eigen cadeau openmaakte. Doodzonde vonden we het, als we voor altijd uit elkaar zouden gaan. Dus zijn we maar niet gaan scheiden. We weten nu echter heel goed dat we alletwee te sterke persoonlijkheden zijn om in één huis te wonen. Ik heb mijn eigen huis in de buurt van Utrecht, Rob heeft zijn eigen huis op de Veluwe. Ja, we wonen apart en ik kan het iedereen aanbevelen. De druk op relaties is tegenwoordig absurd. Ieder een moet alles voor elkaar zijn. Een man moet minnaar, vader, zoon, beste vriend en weet ik niet wat allemaal nog meer zijn. En voor een vrouw net zo: min nares, maagd, hoer, moeder, beste vriendin.. Dat kan toch niet, dat móet toch mis gaan. Je kunt toch niet wer kelijk geloven dat je elkaar niet gaat vervelen, niet gaat irrite ren, niet gaat mijden als je 24 uur per dag zo'n claim op elkaar legt. Dat enorme aantal schei dingen van tegenwoordig komt érgens vandaan. Op den duur faalt iederéén. Ik heb er geen zin meer in om an dermans vuile sokken tegen te komen. Ik wil best offers bren gen, maar niet de hele dag. Ach, stiekem wil iedereen zo'n relatie als wij. Het is een beetje een no- madenhuwelijk. Hij komt soms hier naartoe, wij gaan soms naar hem toe. Onze oudste zoon, Ro bert, kookt dan. Hij is daar zeer gedreven in. Omdat Rob dan meestal nét dat ene ingrediënt niet in huis heeft, komen wij al tijd aanzetten met onze potten en pannen. In zo'n relatie raak je nooit verveeld, is er nooit sleur en lijkt het steeds nieuw als je elkaar ziet. 'En het gaat in een relatie vooral om de energie die je elkaar geeft. We praten bijvoorbeeld veel over mijn tek sten en dan merk ik dat Rob al tijd meteen begrijpt wat ik er mee wil zeggen. In een liedje van zijn nieuwe cd had ik geschre ven: Ik ben geen ideale vader. Toen we die tekst doornamen, wilde ik die zin schrappen. Rob vond clat die er absoluut in moest blijven. Voor Yoshi en Ro bert speelt hij een actieve rol, hij is er voor de aardse dingen, dat is het pakkie-an van de vader. Toch is het best een trauma voor hem dat hij door zijn vak niet zo veel met zijn kinderen kan op trekken. Wat wil je, als je na een optreden middenin de nacht thuiskomt? Dan slaap je over dag. Tijdens vakanties probeert hij dat goed te maken, en dat doet hij met overgave, maar ik zie dan die moeheid die grenzeloos lijkt. Ik heb mijn handen vol aan die man van me. Met hem kan het alleen nog maar leuker en dieper worden. Ik heb geen zin om terug te gaan naar hoofd stuk 1En zolang hij leeft, blijf ik exclusief voor hem schrij ven." Dick Hofland Meestal is het de buitenwereld die er een clrama van maakt. Alleen toen Rob en ik net uit el kaar waren heb ik me wel even laten meeslepen door mijn ver driet. Hij wilde dat ik voor hem bleef schrijven. Dat heb ik ge daan en toen had je de idiote si tuatie dat de man die voor mij de boosdoener was, op het toneel mijn verdrietige teksten over ónze scheiding stond te ver woorden. Als je teksten schrijft, is het niet goed als je eigen ge voelens het uitgangspunt zijn. Dan vinden mensen een tekst al leen maar mooi, omdat ze horen dat ik zo verdrietig ben. Ze moe ten mijn verdriet niet lezen of horen, het moet veel omvatten der zijn. Als schrijver van een tekst moet je afstand kunnen nemen. Een paar stappen achteruit om te zien wat de essentie is. Mijn ei gen verdriet kan ik nooit vanuit de verte bezien, dus dat levert zelden een goede tekst op. Ver drietige teksten moeten zo mo gelijk nog beter zijn dan andere om een bestaansrecht te heb ben. Pas zei iemand tegen me: Eindelijk eens een liedje voor mijn kind. Dat is het grootste compliment dat ik kan krijgen, dat iemand het gevoel heeft dat die tekst speciaal voor hem of haar is gemaakt. Daar ben ik misschien nog wel blijer mee dan met een Gouden Harp. Zo'n prijs is leuk, het is zeker ook een erkenning na 22 jaar teksten schrijven, maar toch is het niet meer dan een mooi moment on derweg." Pipo „Als kind hoorde ik 's avonds in mijn bed het 'geplok' van ten nisballen. We woonden in het Gooi in een heel groot huis te midden van de kakkers. Dok ters en advocaten van wie de kinderen ook dokter en advo caat zouden worden. Mijn ou ders hoorden daar niet bij. Een kunstzinnig stel, sterke per soonlijkheden, Mijn vader ver diende goed met het schrijven van Pipo, maar vooral met wat er bij kwam, zeg maar wat je nu merchandising noemt. Als er een Pipo-speldje op de markt kwam, was dat bij ons goed voor een huis op Ibiza. Als kind heb ik nooit beseft dat we rijk wa ren, het speelde geen rol. Dat is; denk ik, het verschil met kinde ren die arm opgroeien. Dié be seffen heel goed dat er gebrek aan geld is, dat voel je. Ik leefde als een jongen. Plooi rokken? Never nooit! Met pop pen spelen? Eén middag, daarna ben ik weer snel gewoon gaan doen. Toen ik kinderen kreeg, vond ik het geweldig om vrouw- te zijn, maar verder heb ik altijd liever een man willen zijn. Man nen zijn veel leuker dan vrou wen. Eerlijker, spontaner, meer recht-toe-rechtaan. Mannen hebben mij altijd meer ontroerd dan vrouwen. Het geeft ook een hoop nadelen om vrouw te zijn. Als een man drie keer een liedje zingt, is het een zanger. Ik durf mezelf pas na 22 jaar teksten schrijven auteur te noemen. Niet voor niets schrijf ik als vrouw bijna uitsluitend teksten voor een man. Op het moment clat ik aan een tekst begin, heb ik er al een me lodie bij in mijn hoofd, maar die laat ik nooit aan de componist horen. Die maakt iets anders, maar doordat ik er al een melo die bij had, is de cadens goed, vallen de klemtonen nooit ver keerd. Dat laatste kom je nogal eens tegen in Nederlandse lied jes. Componisten zeggen ook al tijd tegen mij dat de teksten vloeiend zijn, zodat het nergens geforceerd wordt. Nederlands hoeft echt niet te klinken als een keelziekte. Dat komt zeker ook door Rob. Bij hem komt geen woord er zomaar door. En zijn stem heeft een verzachtende in vloed. Ik kan hem de vreselijk ste dingen laten zingen, maar door zijn stem zit iedereen te vreden te luisteren." Zwart gat „We hebben zwaar weer meege maakt met z'n tweeën. Die scheiding was een groot zwart gat en daarin kwam alles naar boven wat er tussen ons ver keerd was gegaan. Erger dan die tijd kan niet. Ik was helemaal niet van plan om ooit nog iets met Rob samen te doen.Tot we na een half jaar bij de advocaat zaten. Ik wilde geen alimenta tie, hij stond er op dat ik die wel kreeg. Het leek nergens op, die hele scheiding van ons. We moesten er zelf hard om lachen en toen kwamen we er achter hoe leuk we het eigenlijk met el kaar hadden, hoeveel plezier we om dezelfde dingen hebben, hoeveel we gemeen hebben. Wat heeft het voor zin elkaar verwij ten te maken? We moesten alle bei door een crisis en daardoor zaterdag 23 februari 2002 Belinda Meuldijk: „Ikdurf mepasna22 jaartekstenschrijvenauteurtenoemen." foto Nico de Kroon/ GPD Een propellerboot in de Everglades. foto Eric Gay/GPD Gras zover het oog reikt. Water dat zo traag beweegt, clat je het niet ziet stro men. Zonder de toevoer van meer schoon regenwater is het gebied, waar nog een zeld zame panter rondstruint, ten dode opge schreven. Een gelegenheidscoalitie van na tuurbeschermers, bedrijfsleven en overheid gaat de waterhuishouding van de Evergla des redden. Een American bittern staat stokstijf in het centimeters hoge water. In zijn bek kronkelt een waterslang. Enkele natuurfotografen proberen de schuwe vogel met monsterlijke lenzen tot in detail in beeld te vatten. Dan slikt de Botaurus lentiginosus, de vogel die wij kennen als een roerdomp. Het slangetje kronkelt nog even door in zijn hals. Het is een adembenemend moment, voor mensen die oog hebben voor de stille, intie me schoonheid die de Everglades zo ken merkt. Het is een stille wildernis, van zacht stromend water, poëtisch fluisterend zaag- gras, zwermen reigers in het puiperen avondlicht, traag zwemmende schildpad den en volmaakt roerloze alligators. Een schatkamer voor biologen, met leven op el ke vierkante centimeter. Het Everglades National Park beslaat een gebied dat twee keer zo groot is als Luxem burg, maar door de aanleg van kanalen, dammen en akkers is de helft van de 5.000 jaar oude Everglades inmiddels verdwenen. Steden rukken op. Vogels verdwijnen. Het moeras droogt op omdat regenwater de Everglades niet bereikt. De oorspronkelijke natuur wordt bedreigd door uitheemse planten en bomen die gedijen in het afval water van de boeren. Inheemse vissen zien hun voedsel verdwijnen in de magen van vreemde indringers. Overwinning De Everglades lopen gevaar, daarover is ie dereen het eens. „Zonder actie was dit unie ke gebied ten dode opgeschreven", zegt Shannon Estenoz, directeur van het Ever- glades-programma bij het Wereldnatuur- fonds. Het was dan ook een enorme over winning dat het Amerikaanse Congres en de staat Florida besloten tot een groot herstel plan, waaraan ook president Bush vorig jaar zijn steun heeft verklaard. De komende dertig jaar wqydt 7,8 miljard dollar uitgege ven aan 68 projecten. Die zijn bedoeld om het water een natuurlijker verloop te geven en langer vast te houden, waterverontreini ging tegen te gaan en de drinkwatervoorzie ning in Zuicl-Florida zeker te stellen. In dat laatste schuilt ook gevaar, meent Es tenoz. Elke dag krijgt Florida er 1.000 inwo ners bij. „We moeten constant waakzaam zijn dat de natuur het in de plannen niet af legt tegen de economische voordelen. Het budget is groot, maar niet groot genoeg. Worden de juiste prioriteiten gesteld? En komt de beloofde toevoer van vers water wel in de Everglades terecht, of wordt de druk van steden en bedrijven zo groot, dat de natuur toch weer het onderspit moet del ven?" Langs de Tamiami Trail, ook wel bekend als route 41, ligt een wat haveloos monument. Even verderop is de plek waar in 1996 vlucht 592 van Valuejet in de.Everglades verdween. De tweebaansweg doorsnijdt de Everglades. In het zuiden ligt het nationale park. In het noorden hetzelfde beeld van zaaggras en eilandjes met cypressen, maar die maken ergens voorbij de horizon plaats voor landbouw. Het Army Corps of Engineers (de Ameri kaanse rijkswaterstaat, een civiel onder deel van het leger) voert het omvangrijke herstelplan uit. Een van de projectleiders, bioloog Dan Hayes, probeert een beeld te schetsen van de veranderingen die straks te zien zullen zijn. Het Corps is al druk bezig met het weghalen van dammen in cle Kis- simmee-rivier. Hayes wijst naar het noor den en oosten, waai- waterzuiveringsgebie- den komen en waterreservoirs om overtollig regenwater op te slaan voor drogere tijden. Voor dat laatste wordt gedacht aan onder grondse opslag in waterhoudende lagen, een controversieel idee. Dit is de plek waar de Shark River Slough stroomt, de belangrijkste aanvoer van vers zoetwater voor de estuaria van de Evergla des. Dit is ook de plek waar de Cape Sable Seaside Sparrow nestelt, een zeldzame mus die ook wel Goudkopje wordt genoemd. Het vogeltje dreigt uit te sterven, maar om 'm te redden zijn enorme investeringen nodig. Maar hoeveel geld mag een mus kosten? De weg van Route 41 naar Lake Okeechobee is kaal en saai. Links en recht bomen die er niet thuishoren. Het zijn Australische pijn bomen, melaleuca's, ooit uit dat continent overgebracht om windsingels rond akkers te vormen. Achter de exotische dennen is eerst nog zaaggras te zien. Maar al snel ko men de eeuwige rookpluimen in zicht, een teken van de enorme plantages met suiker riet die hier constant worden bewerkt: plan ten, branden en oogsten. Onder het Okeechobeemeer is een groot stuk land drooggelegd en geschikt gemaakt voor landbouw: suikerriet en citrus. De zon schijnt altijd, cle aarde is zwart en b^jzonde,r vruchtbaar, en er is veel water. Verder is op dit lelijke stuk land alles slecht voor de mens: van het drinkwater uit het verontrei nigde meer tot de lucht die wordt inge ademd. Het gebied ligt als een soort blokka de middenin het stroomgebied, tussen Lake Okeechobee en de huidige Everglades. Dit is het gebied van de machtige suikerboe- ren, die zelf in weelde baden, ver van deze troosteloosheid. Shannon Estenoz heeft ge waarschuwd voor de enorme politieke macht en krachtige lobby van de suikerboe- ren. „Ze betalen nergens voor. Niet voor het aanleggen van de dammen waardoor ze de grond kunnen bewerken, niet voor het schoonmaken van hun afvalwater dat de Everglades verontreinigt. En ze klagen over de lage prijs van suiker, terwijl de Ameri kaanse regering via de garantieprijs mee betaalt aan hun villa's in de Cariben." Na lang verzet zijn ook de boeren omge gaan. Ze hebben belang bij een betrouwba re wateraanvoer en realiseren zich dat die door de urbanisatie steeds meer onder druk komt te staan, verklaart Hayes. Maar de ei genaren hoeven hun bedrijven niet op te ge ven, zoals de natuurbeweging graag zou zien. Dat is geen realistische optie, zegt bio loog Hayes. „De aarde is bijna twee meter ingeklonken in de afgelopen jaren. Geef je het terug aan de natuur, dan krijg je geen ri vier van gras maar een meer." Wel koopt de staat wat grond terug van enkele kwakke lende bedrijven, om daar water op te slaan. Lake Okeechobee ziet er idyllisch uit, zo ge zien vanaf de dijk bij Clewiston. Maar het is een ongezonde badkuip, met veelte veel alg. Kattenstaarten mogen er mooi uitzien, ze zijn een pest in de ogen van Dan Hayes. De Kissimmee-rivier is ooit gekanaliseeerd om 'm toegankelijker te maken voor scheep vaart. Maar daardoor werd het water veel sneller afgevoerd. Het door veebedrijven sterk verontreinigde water liep zo het meer in en de rest spreekt voor zich. Er worden nu drastische maatregelen geno men om het water schoon te maken. Ook wordt de Herbert Hoover Dijk rondom het meer aangepast, opdat het water her en der buiten zijn oevers kan treden. De kanalen worden veranderd, zodat er minder zoet water verdwijnt naar de oceaan. Zelfs aan de oost- en westkust van Florida zijn de na delige gevolgen van de kanalisering te mer ken: teveel zoet water heeft al heel wat vis sers brodeloos gemaakt, zegt Hayes. Ondanks de vele twistpunten die nog zullen ontstaan, heeft de bioloog geloof in het pro ject. Het Army Corps of Engineers moet voor een groot deel zijn eigen werk terug draaien, maar die psychologische horde is genomen, aldus Dan Hayes. Het denken over de Everglades is bijgesteld. Alweer. Zestig jaar geleden werden de Everglades nog gezien een waardeloos moerasgebied. Marjory Stoneman Douglas, de beschermer van het eerste uur die dit natuurgebied on der internationale bekendheid heeft ge bracht, maakte een einde aan dat idee. Nu kunnen de Everglades weer een pionier zijn, meent Shannon Estenoz van het Wereldna- .tuurfonds. „Ik zou het geweldig vinden als we een ecosysteem konden redden uit more le overwegingen, maar zo zit de wereld niet in elkaar. In dit project worden natuur én bedrijvigheid gered. Ik hoop dat dit een voorbeeld gaat worden in de wereld." Ans Bouwmans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27