PZC Kale kop rukt op Van das tot scheerkwast Prenza. biedt ellende in smeuïg bedje Flirten vrijdag 22 februari 2002 Je hoeft geen skinhead meer te zijn om als man je hoofd kaal te scheren. Karei van de Graaf, Humberto Tan, Pierre Wind, Wilfriedde Jong, Jaap van Zweden; in groten getale verschijnen de kaalkoppen op de televisie. Om over het aantal biljart ballen op het voetbalveld nog maar te zwijgen: Jan van Halst, Ferdi Vierklau, Jaap Stam... Als je een mooie schedel hebt, kan het prachtig zijn. „Neem zo'n Frits Wester, dat is toch een prachtige man, juist omdat hij kaal is. Stel je 'm es voor mét haar, dan klopt er toch helemaal niets meer van. Karei van de Graaf, ook zo'n prachti ge man. En Pim Fortuyn, wat een uitstraling onder die kale schedel..." De Utrechtse kapper Philippe (67) houdt er wel van. „Het moet wel bij je passen. Maar als je een beetje rond, ovaal gezicht hebt en je hebt een probleem met kaalheid, zeg ik, zet de tondeuse op stand 1 of scheer het af. Want hoe langer het haar, des te meer valt op dat je kaal wordt." The lord is good, the lord is fair, some he's given brains, some he's given hair. De mens werd ooit geschapen met hoofdhaar ter bescherming van de schedelpan, de 'helm' rond de hersens. Hoofdhaar diende ook ter isolatie van de hersenen. Die functies heeft het in de loop van de evolutie verlo ren, maar het zit er nog wel. Dus maak j e er maar het beste van en gaat om de zoveel tijd naar de kapper. Maar aan haar worden ook ei genschappen en symboliek toe bedeeld. In het Oude Testament wordt het hoofdhaar be schouwd als de zetel van de ziel en de kracht van de mens. Sim- son verloor zijn bovenmenselij ke kracht nadat Delila zijn haar had afgeschoren. In het bijbelboek Korinthiërs schrijft de apostel Paulus enige woorden over kale vrouwen hoofden. Hij zegt dat vrouwen dienen te bidden met een gedekt hoofd. Doen ze dat niet, dan André Agassi heeft de kale trend in de sport gezet. En echt kaal lukt alleen met water, zeep en het mes. kunnen ze hun haar er wel af knippen, dan wel hun hoofd la ten kaalscheren. Kortom, een kaal hoofd is een schande. Een oud gebruik is het afsche ren van haar om aan duivelse krachten te ontkomen. Het kaalscheren zelf en het 'slachtoffer' vervolgens in al zijn of haar naaktheid de straat op sturen, wordt wel beschouwd als een handeling van vernede ring. Kijk naar het kaalscheren van 'moffenhoeren' na de Twee de Wereldoorlog. Er wordt kaalgeschoren bij ont groeningen en andere rituele in wijdingen. Elders in de wereld, bijvoor beeld onder boeddhisten, geldt het haaroffer als een symbool Kaal is niet alleen voorbehouden aan mannen. Zangeres Sugar Lee Hooper weet er ook aardig weg mee. foto Jaap Rozema Karei van de Graaf is niet voor te stellen mét haar. van overgave aan god. Met een kapsel kan ook lid maatschap van een bepaalde groepering worden uitgedra gen. Zo konden de lokken van de flowerpower-generatie niet lang genoeg zijn. Extreem rechts houdt het graag super kort, punks willen nog wel eens de zijkanten van hun hoofd kaalscheren, gabbers maken hun schedel op z'n minst een keer in hun leven helemaal glad. Elke subcultuur z'n coupe. Acteurs Vroeger, in de jaren zeventig, had je de spiegelgladde acteurs Telly Savalas (Kojak) en Yul Brynner, maar die hebben niet echt een trend gezet. In de sport hebben Andre Agassi en Mi chael Jordan dat wél gedaan. Het kapsel is vooral aangesla gen onder voetballers. In Enge land is het helemaal mode in het veld. Van sommige teams in de Premier League is zelfs meer dan de helft van de spelers kaal geschoren. Verrassend nadeel: zeven op de tien gele kaarten in hoogste divisie is voor kaalkop pen. Voor de 'gewone man' in Neder land hebben de gabbers, een subcultuur van de house, een voortrekkersrol gespeeld. „Gab bers hebben kaalheid toonbaar der gemaakt", zegt dermatoloog en haardeskundige Ids Boers- ma. En hoewel het gabberdom allang over z'n hoogtepunt heen is, is Nederland inmiddels ver geven van de kaalkoppen. „Spiegelglad moet met nat", zegt Diana de Heer, docente aan de kappersvakschool van het Regionaal Opleidingen Cen trum in Nieuwegein. „Glad- scheren is behoorlijk moeilijk, zeker bij de slapen, waar de huid wat zwakker is. In het lespakket is er geen tijd meer voor. Dat is jammer want het is uitdagend en leuk om het scheermes te hanteren." 'Mode en gemakzucht', ver moedt docente De Heer als oor zaken voor het modeverschijn sel. 'Allemaal frustratie' meent echter dermatoloog Boersma. „Er is niets vrijwilligs aan," zegt hij. „Een enkeling kiest ervoor, bijvoorbeeld in een subcultuur. De rest doet het alleen om kaal heid te verbloemen en niet van wege het mooi. Er is niets aan de mens dat het zelfbeeld zo be paalt als de haren. Wie z'n haren verliest, verliest z'n zelfvertrou- Kaal en voetbal schijnt goed samen te gaan, getuige het grote aantal kaalkoppen met name in het Engelse voetbal. In ons land is Jaap Stam een voorloper voor wat betreft kaalhoofdigheid. foto Jaap de Boer wen. Daarom wordt kaalheid door mannen zo vreselijk ge vonden en doen ze niets liever dan het verbergen. Twintig pro cent van de 20-jarigen is kalend, 40 procent van de 40-jarigen en 70 procent van de 70-jarigen. Het merendeel heeft er alles voor over om weer haar te heb ben." Boersma (49) spreekt uit erva ring: hij werd al jong kaal. En dat in de tijd van de Beatles. „Kaal was bepaald geen mode. Ik kocht een pruik. Ik heb 'm ge dragen tot m'n zusje 'm in stuk ken knipte." Dat het nu in is, is voor sommige kalende mannen een opluch ting, merkt Boersma in zijn praktij kin Tilburg. „Ik adviseer nu soms zelfs cliënten zich kaal te scheren. Sommigen staat het hartstikke goed. Maar het is een misverstand te denken dat je dan van je onzekerheid af bent. Je ziet het goed op oude foto's van Pim Fortuyn. In het begin was hij er duidelijk nog niet klaar mee. Nu is hij zelfverze kerd. Hij heeft met zijn kaalheid een proces doorgemaakt." Florien van Rees Al speelt haar nog zo'n be langrijke rol in allerlei cul turen en bij DNA-onderzoek, het belangrijkste is toch wel ons éigen haar. Dat blijkt uit de ten toonstelling 'Haarfijn Bekeken' in het Museon in Den Haag. Er is veel dat we nog niet wisten over haar. Hoe werkt haarverf bijvoorbeeld? Of hoe zien de haarzakjes van kroeshaar eruit? Hoe wordt iemand in India ge knipt? Allemaal leuke dingen om te weten, maar wat zéker niemand wil missen is: hoe zie ik eruit met een totaal ander kap sel? Bij 'Haarfijn Bekeken' in het Museon kom je erachter. Bij de metamorfose-computers van haarverzorgingsmerk l'O- réal, dat een deel van de ten toonstelling verzorgt, is het dringen geblazen. Zelfs oudere mannen en vrouwen wachten braaf hun beurt af om zichzelf te kunnen zien met een historische pruik of wild modern kapsel. Je neemt plaats achter het scherm en er wordt een foto van je hoofd gemaakt. Dan aan de slag met de muisknop. Dreads, blauwe lokken, een kapsel uit Guatemala of een van de prui ken die in de vitrine staan, je kunt het het allemaal op je eigen hoofd plaatsen en aanpassen. Scheerkwast 'Als je haar maar goed zit' is zo'n veelgehoorde uitdrukking. Wie de tentoonstelling bekijkt ont dekt de waarheid die hier in schuilt. Ook in het dierenrijk gaat dit gezegde op, leren we bij de vitrine met opgezette bees ten. Kijk naar de hermelijn en zijn witte schutkleur. En wor den Yorkshire-terriers niet ge fokt om dat mooie lange haar? Of de das, wiens vacht vroeger werd verwerkt in scheerkwas ten. En de 'Bad Hairday' van de pelsdieren die eindigen als jas of kraag. Een paar bijzondere stukken uit de eigen collectie van het Muse on zijn de 'hoofdsteuntjes' uit Afrika. Die gebruikten de vrou wen als 'kussens' om hoge opge werkte kapsels niet te bederven. Het ingelijste droogboeketje om de foto van een dame blijkt van kunstig in elkaar geknoopt haar gemaakt te zijn, als een soort ex tra herinnering aan de dierbare. De haarversieringen van speren uit Nieuw-Guinea en Afrika ga ven de krijgers kracht, evenals de met haar versierde maskers. Ook zijn er foto's te zien van kappers over de hele wereld: we zien barbiers aan het werk in ouderwetse kleine winkeltjes in India, of gewoon ergens op een muurtje langs de kant van de weg in Nepal. Hoe zit het eigenlijk met de we tenswaardigheden over haar zelf? Het Parijse 'La Cité des Sciences et de l'industrie' werkt al een aantal jaren samen met l'Oréal op het gebied van haar onderzoek. Want hoewel haar en cultuur nauw met elkaar ver weven zijn, de wetenschappelij ke aspecten zijn nog niet zo heel lang bekend. In het interactieve tentoonstellingsgedeelte zijn de onderzoeksresultaten te 'ont dekken' in de verschillende vi trines en via filmpjes, foto's en objecten. Sceptici zullen misschien op merken dat haar 'dood' materi aal is en daarom niet interes sant. Maar denk bijvoorbeeld alleen al aan de DNA-tests die met het haar van verdachten van misdrijven worden gedaan. Haar bevat veel informatie. Zo werden er in het haar van Napo leon bijvoorbeeld sporen van arsenicum aangetroffen, waar uit je kunt concluderen dat hij waarschijnlijk is vergiftigd. Maar ook andere eigenschap pen van haar zijn leuk om te we ten. Zo kunnen 200 haren een gewicht van drie kilo dragen. We leren dat je haar niet kunt platslaan, en dat grijs haar niet bestaat, maar een combinatie is 'Haarkussen' M. Chopineau. van wit en zwart haar. Of het wonder van de haarhygrometer: nat haar wordt langer, en op die manier meet je met dit apparaat de vochtigheidsgraad. We zien ook de 'haarmachines' van l'Oréal aan het werk. Ja, de producten worden écht eerst op haar getest. Nooit geweten dat er een 'soepelheidsmeter' be staat, een gewichtje dat langs een plukje haar beweegt. Hoe minder weerstand het gewichtje ondervindt, hoe soepeler het haar. Een bewegende pruik test de houdbaarheid van fixatie producten en de shampoo-ma chine laat zien wat de invloed van shampoo op gekleurd haar is. Je kunt daarna kijken naar een film over wat er gebeurt als je haar verft. Wat het effect is, zie je in een filmpje, dat op de vloer wordt geprojecteerd. Hier wordt een haar 1 miljoen keer vergroot. Vergrootglas Ook het eigen haar mag onder het vergrootglas. In een speciale stoel met de microscoop in de hoofdsteun, kun je jezelf gron dig bestuderen. Een erg vreem de gewaarwording, om de combinatie gel, verf en haar zo uitvergroot te zien. Inmiddels weet je bij dit gedeelte al heel wat over 'het haar' en met de haarfoto's onder het beeld scherm kun je dat van jezelf ver gelijken. Wie na dit alles niet te vreden is over zijn eigen coupe, kan het laten knippen door leer lingen van de kappersvakschool of misschien wel advies inwin nen bij de experts van l'Oréal. Heeft iemand zonder haar ook iets aan deze tentoonstelling? Zeker weten. Ook het onder- werp kaalheid komt aan bod, evenals het 'haarkransje' - zo'n randje om het hoofd - en hoe dat ontstaat. Kale bezoekers heb ben overigens twee voordelen, 1: metamorfosekapsels zijn ex tra spannend, en 2: hebt gratis toegang tot de tentoonstelling. Caroline Göttgerts Haarfijn Bekeken, tot en met 1 september, Museon Den Haag, Stadhouderslaan 41, tel. 070 - 3381338 (www.museon.nl). Openingstijden: dinsdag tot en met zondag 11-17 uur, in schoolvakanties alle dagen. Toegangsprijs 6 euro. Help ons! Buurman op va kantie met uw bankpas. Vragen rond dood Nienke. Fraude! Ik zou ze allemaal wil len pakken. Opnieuw schok kend Belgisch pedofilie-schan- daal. Het zijn slechts enkele van de koppen, die de cover sieren van het nieuwe tabloid Prenza. 'elke week op zoek naar de waarheid'. Veel kaders, veel kleur, uitroep tekens, vraagtekens en koppen die ongetwijfeld bij veel lezers minimaal enige nieuwsgierig heid zullen opwekken. Prenza. ligt sinds gisteren in de schap pen van de boekwinkel en de kiosk. En de uitgever (Sanoma, voorheen VNU) lijkt er werke lijk alles aan te hebben gedaan, om het blad te laten opvallen tussen de andere tijdschriften. Je kunt er niet omheen. Een soort Engelse boulevardpers- uitgave. Het is een soort 'kako fonie' van woord en beeld, dat schreeuwerig op je afkomt. Blijkens de oplage van het blad (250.000 exemplaren) is de uit gever behooxJijk optimistisch gestemd over de kans van slagen op de markt van dergelijke bla den. In elk geval vist Prenza. (Spaans voor pers) in een paar vijvers te gelijk. Het gaat over misdaad en concurreert daarmee met het onlangs gelanceerde Verdacht! En tegelijk is het overduidelijk meer een roddelblad dan een se rieuze uitgave. Daai-mee verschilt het dan weer van Verdacht!dat overigens eens per kwartaal uitkomt. Ver dacht!, van misdaadverslagge ver Peter R. de Vries en het weekblad Panorama, probeert juist een serieuze toon aan te slaan. Volgens de uitgever van Prenza. is reality in en speelt Prenza. daarop in. Vermoedelijk is er nooit onderzoek naar gedaan, maar in een begeleidend schrij ven meldt de uitgever dat „steeds meer mannen en vrou wen bovenmatige interesse hebben voor reality: de harde werkelijkheid van alledag, mis daad, misdaadpolitiek, opspo ring, maar ook veiligheid en de hereniging met dierbaren". Volgens Prenza heeft die inte resse zich vertaald naar het aan tal tv-programma's, waarin dit soort ondei*wei*pen ook centraal straat: Vermist, Opgelicht!, Spoorloos, Opsporing verzocht, Baantjes en bijvoorbeeld 112 Weekend. Prenza. tracht nu een beetje mee te varen in de 'mis daadhausse'. Smerige details Goed, maar waar gaat het blad eigenlijk over? Over Christel, een Belgisch meisje dat drie jaar lang in het dorp Lavacherie door Jan en alleman is mis bruikt. En natuurlijk worden de smerige details smeuïg afge drukt. In de categorie wat grote re verhalen stort Prenza. zich daarnaast net als veel andere bladen op de Puttense moord zaak, die is heropend, verder is er een inteiview afgedrukt met een politiecommissaris die ver telt over bolletjesslikkers en daarnaast een tamelijk uitge breid verhaal over een man die in Leeuwarden bezoekers van hoeren afperste. In Prenza., waar ook Jaap Jong bloed (TROS Vermist) als vaste medewerker in het colofon wordt genoemd, is ook plaats ingeruimd voor korte rubi'ie- ken, zoals Op het web (alles over opsporing, misdaad etc op in ternet), TV Dossier, waai'in en opsomming wordt gegeven van alle tv-progi'amma's in Europa waarin de onderwerpen waar over Franza. schrijft, centraal staan. In een opzicht lijken Prenza. en Verdacht! op elkaar: beide heb ben nauwelijks advertenties. Als dat zo doorgaat is Nedei- land binnenkort twee tijd schriften armer in plaats van rij kei'. Jan van Stipriaan Luïscius Dat de jongeren van nu zich een breuk sms'en, is be kend. Maar wat sms'en ze zoal? Daar deed Siemens onderzoek naar in zes Europese landen - niet in Nederland. Per land wer den duizend gsm'ers aan de tand gevoeld. „Liefde en romantiek zijn belangrijke thema's", con cludeert Siemens niet verras send. Duidelijk wordt dat man nen directer schrijven, teiAvijl vrouwen zinspelingen en sub tiele toespelingen in de strijd gooien. Vooral Italianen gebruiken hun mobiele telefoon voor hun amoureuze zijsprongen, op de voet gevolgd door Fransen en Spanjaarden. En wie schrijft de meest romantische berichten? Dat is niet de Fransman maar de Duitseren de Brit. Dat getrouw den minder sms'en, ligt voor de hand. In Engeland bijvooi'beeld stuurt maar 24 procent van de gehuwde bellers sms-berichten naar hun partner.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9