Grijze generatie wil weer lesgeven i m O Tom Poes en de Erfpachter Toonder Studio's Casper Hobbes Lerarentekort kan worden opgevangen met terugkeer van vutters het weer puzzel T D N E D 1 E L E E Z H R recept T omatenchutney L Lagedrukgebied H Hogedrukgebied G) zonnig matige sneeuw zware sneeuw 4^ lichte regen Warmtelroni S7V ha8el matige regen Samengesteld trant zwaaroewomt zware regen Zon vrijdag onder 18.12 \,.j. zaterdag op 7.43 Maan vrijdag onder 4.11 zaterdag op 12.53 vrijdag 22 februari 2002 Het natte weer in het stroomgebied van de Maas houdt de komende dagen aan. Min of meer om de dag dringt een storing met regen van betekenis tot het gebied door. Vrijdag kan in de Ardennen en in het noordoosten van Frankrijk lokaal meer dan 20 millimeter vallen. En ook de dagen daarna blijven de neerslag kansen groot. De verwachting lijkt dan ook gerechtvaardigd dat het waterpeil in de Maas de komende dagen hoog blijft. Het is overigens niet alleen in het noordwesten van Europa wissel vallig. Een sterk ontwikkelde straalstroom blaast de storingen ver Europa binnen. Alleen Spanje en Portugal onttrekken zich eraan. In Denemarken, waar tot donderdagmorgen in het noorden een zware sneeuwstorm woedde die het leven volledig lam legde, valt de komende dagen weer regen. De sneeuw zal er gaan verdwijnen. Veel sneeuw wordt boven 1000 meter wel verwacht in de Franse en Zwitserse Alpen. Het lawinegevaar neemt er de komende dagen verder toe. Bij dit alles schommelt de tempera tuur in Europa vaak tussen 5 en 10 graden. Het noorden is kouder, het zuiden wat warmer. Zeeland: Regen en wind d< T] st ti' V( el R hi w it D ds hi s: P' zi A di VI SC 16 le rr g' d h v A li n Europa: Veel regen Het ging de afgelopen nachten Door: Margot Ribberink behoorlijk te keer langs de kust met stormachtige windkracht 8 tot 9! In de nacht van woensdag naar donderdag uit het noorden, maar meest uit de vertrouwde zuidwesthoek. De komende dagen blijft het zeer wisselvallig en soms onstuimig. Vandaag hebben we te maken met regen die vrij traag naar het oosten zal trekken. Pas in de loop van de middag wordt het vanuit het noordwesten wat droger en klaart het op. De wind draait wat meer naar de westhoek en blijft vrij stevig, krachtig tot hard. Door de aanvoervan minder zachte lucht zullen de hoge temperaturen van 10a 11 graden wat terugvallen. Vanavond en vannacht klaart het verder op, maar komen er vanuit het westen ook buien, mogelijk met hagel. Het kwik daalt tot 6 gra den. Morgen is het erg wisselvallig. Af en toe valt er een stevige bui en soms schijnt de zon. De zuidwestenwind is behoorlijk vlage- rig, hard tot stormachtig, landinwaarts vrij krachtig tot krachtig. Het wordt daarbij 8 graden. Zondag is er wat minder wind, maar zo mooi als het afgelopen zondag was, wordt het zeker niet. Er kan een enkele bui vallen en het wordt 7 graden. Een eind aan de wissel valligheid is nog steeds niet in zicht. Ook begin volgende week blijft het een komen en gaan van storingen die vanaf de Oceaan met volle vaart richting ons land koersen. Re- gengebieden worden afge wisseld door opklaringen en een bui. Van tijd tot tijd trekt de wind stevig aan. Overdag wordt het 8 a 9 graden,'s nachts ligt het kwik rond 4a 5 graden. Vooruitzichten max. 8° 7° 8° 8° wind ZW 6 Nautisch bericht Vandaag waait er een krachtige tot harde zuidwestenwind. Het zicht wordt vanmiddag beter en de temperatuur van het water is 7 graden. Waterstanden VRIJDAG Hoog water Laag water 22 FEBRUARI uur cm uur cm uur cm uur cm Vlissingen 09.05 146 21.48 139 02.23 137 15.26 147 Terneuzen 09.25 167 22.06 160 02.56 147 15.34 154 Cadzand 08.48 137 21.26 130 02.05 126 15.05 136 Roompot Buiten 09.26 115 21.56 107 02.45 106 15.30 118 Roompot Binnen 09.50 106 22.45 095 03.29 105 16.26 114 Zierikzee 10.05 119 22.50 112 03.35 115 16.30 127 Krammersl. West 10.21 132 22.55 121 03.35 123 16.14 130 Hansweert 09.50 181 22.35 173 03.10 164 15.59 169 Stavenisse/Yers. 10.09 125 22.55 114 03.34 120 16.36 128 ZATERDAG Hoog water Laag water 23 FEBRUARI uur cm uur cm uur cm uur cm Vlissingen 10.30 151 23.11 148 04.06 134 16.45 148 Terneuzen 10.50 173 23.25 170 04.14 140 17.04 154 Cadzand 10.06 141 22.45 138 03.56 123 16.24 138 Roompot Buiten 10.36 118 23.09 112 04.15 105 16.44 115 Roompot Binnen 11.05 103 04.45 101 17.45 110 Zierikzee 11.35 120 05.00 114 17.50 125 Krammersl. West 11.36 129 05.00 116 17.56 125 Hansweert 11.16 184 23.52 183 04.40 154 17.30 168 Stavenisse/Yers. 11.41 123 05.06 115 17.55 124 vliegen Zwitsers gerecht moed drukken potlood- onzin wam' k"d?.T l 1 quasi persoon lijk vnw. adel safe l 3 meertje deel van het oor af richten in het jaar visgerei l brand stof schaap gesprek 4 '"maaf f T dieren geluid l geladen 2 land tong 5 opgeld In dit diagram is een woord van 12 letters verstopt. Het is te vin den door, beginnend bij het vakje met de stip, telkens een vakje naar links, rechts, onder, boven of diagonaal te versprin gen. Elke letter wordt één keer gebruikt. Hoe luidt het zoek woord? Ze zijn er nog: leerkrachten die na de vut toch voor de klas blij ven staan. Een redding voor scholen, want met de naderende pensioengolf dreigt opnieuw een dramatisch lerarentekort. 'Oude rotten'met liefdevoor het vak. „Als ik met pensioen ga, heb ik nooit meer vakantie. doorCarine Neefjes Weten jullie wat een tele gram is?, vraagt meester Lambert van Poppel (64). „Ja!" gillen de kinderen in groep vijf. „En zullen mensen tegenwoor dig nog vaak een telegram ge bruiken?" „Nee! Je hebt toch e-mail!" De meester knikt vol daan en maant tot stilte. Op een rustige manier corrigeert hij kinderen die door de klas schreeuwen. „Eerst je vinger opsteken." Met de evenwichtige uitstraling van een vriendelijke man op leeftijd brengt hij de acht- en negenjarigen tot beda ren. „Ik kan het onderwijs niet mis sen", vertelt Van Poppel, die tussen de middag nog snel even zijn lokaal stofzuigt. Terwijl zijn collega's de dagen aftellen - 'hoe lang moet ik nog?' - is de 64- jarige leerkracht dolgelukkig dat hij nog op basisschool de 'Armhoefse Akker' in Tilburg voor de klas mag staan. „Ik was net een paar dagen met de vut toen ik 's ochtends om half acht uit bed werd gebeld. Of ik een poosje wilde invallen. Met dat telefoontje was ik net zo blij als toen ik mijn eerste baan kreeg. Als je op je 62ste nog echt gewild bent als docent, dan geeft dat een heel speciaal gevoel." Leuker Na veertig jaar onderwijs, waarin hij vooral carrière maakte op middelbare scholen, staat Van Poppel weer bij de kleintjes voor de klas. Niet als een oude zuurpruim die betoogt dat vroeger alles beter was. In tegendeel. „Het onderwijs is leuker geworden en kinderen zijn veel spontaner. Vroeger wa ren ze bang voor de leraar, er heerste een autoritair systeem. Een kind ging over of bleef zit ten, punt uit. Nu worden ze ge toetst op hun eigen niveau. Ik zie dat kinderen met veel meer plezier naar school gaan." Veel scholen staan aan de voor avond van een enorme pensi oengolf. Ruim een kwart van de leraren in het basisonderwijs is de vijftig gepasseerd, in het voortgezet onderwijs is dit bijna veertig procent. Als scholen geen maatregelen nemen om oudere leerkrachten binnen boord te houden, dan ontstaat opnieuw een schreeuwend te kort, waarschuwt Walter Dres- scher, vice-voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb met 75.000 leden de grootste werknemersorganisatie. Vooral in het voortgezet onderwijs zien de lerarenkamers wel erg grijs. „Binnen nu en 2010 gaat bijna de helft met pensioen. Er dreigt een tekort van twee tot drieduizend leerkrachten. Dat is een drama", aldus Dres- scher. De 'grijze generatie' is nog een erfenis van voormalig minister Deetman Van Onderwijs, die in de jaren tachtig forse bezuinig de. Het is tegenwoordig on denkbaar, maar toen werd ook het onderwijs getergd door werkloosheid. Wie een baan had, bleef veilig zitten waar hij zat. De veertigers van toen na deren nu de pensioengerechtig de leeftijd. Verreweg het meren deel wil halverwege de vijftig al afbouwen en houdt het op zijn 62ste echt voor gezien. Kunstjes Met speciale regelingen probe ren scholen het werk aantrekke lijk te houden voor oudere leerkrachten. Zo is er het bapo- verlof (bevordering onderwijs- participatie ouderen): 52-plus- sers kunnen een halve dag per week minder werken en na hun 56ste een hele schooldag min der. „Zo hou ik het wel vol", ver telt Bart Wessels (64), docent Frans op het Stedelijk gymnasi um in Breda. Ook hij behoort tot de zeldzamen die na de vut voor de klas blijven staan. „Ouder zijn heeft voordelen. Al tijdens de eerste les zie ik wie de rot jon gens zijn. Mijn werk kost min der energie dan vroeger. Ik ken een aantal kunstjes, een proef werk draai ik zo in elkaar." Zijn leerlingen hebben geen moeite met een 'oude vent' voor de klas, meent Wessels. „Er is niks conservatiever dan kinde ren. Ze willen alles graag hou den zoals het is. Eerstejaars vra gen mij bij wijze van spreken of ik er ook nog ben als ze eindexa men moeten doen." Oprotpremie Jan van den Berg (69), docent wis-, natuur- en scheikunde, werd tien jaar geleden met een 'oprot-premie' weggestuurd van een middelbare school in Utrecht. De 'oude rotten in het vak' moesten plaats maken voor jonge, werkloze leerkrachten. Van den Berg vervulde zijn jon gensdroom en voer met zijn zeil- jacht de wereld rond. Toen hij een paar jaar geleden weer te rugkwam in Nederland, was hij stomverbaasd. „Ik wist niet wat ik zag, er was een tekort aan leerkrachten." Van den Berg werkt al weer twee jaar op de Amsterdamse Apol- loschool voor voortgezet speci aal onderwijs. Vier dagen per week geeft hij les aan kinderen van wie sommigen autistisch zijn, last hebben van woord blindheid of de hyperactivi teitsstoornis ADHDIn tien j aar tijd is er weinig veranderd, vindt Van den Berg. „Kinderen blijven kinderen. Als je niet kijkt, gooien ze met propjes of vliegtuigjes. Spieken blijft ook populair. Vroeger stopten meis jes briefjes in hun nylonkous, nu sturen ze een sms'je naar een slimme klasgenoot. Die mobiele telefoons pak ik dus af. Ik heb overwicht, dat is belangrijk. Jonge collega's vinden kinderen al gauw brutaal; ik zie dat an ders. Ze zijn gewoon mondiger geworden." Van den Berg wil doorgaan tot zijn 71ste. Zijn 64-jarige colle ga's in Tilburg en Breda zijn ook niet van plan om na hun pensi oen de klas te verlaten. Bart Wessels: „Als ik stop met wer ken, moet ik verven, de tuin spitten en fietsen. Dat zie ik niet zitten. Weet je wat het is: als ik met pensioen ben. heb ik nooit meer vakantie." GPD Meester Lambert van Poppel op de basisschool Armhoefse Ak ker in Tilburg. - foto Phil Nijhuis/GPD Er bestaan duizenden recepten voor tomatenchutney. Ze zijn er ook waarin geen suiker en azijn wordt verwerkt. Of die producten de naam chutney mogen dragen is nog maar de vraag. Een andere naam zal waarschijnlijk moeilijk te vinden zijn. In Amerika geeft men de voorkeur aan chutneys die met groene tomaten worden bereid. In sommige delicatessenwinkels in ons land worden ze verkocht. De smaak lijkt niet op onze tomaten- chutney. Dat heeft niet alleen met de tomaten maar ook met de overi ge ingrediënten te maken. Boven dien kun je in Amerikaanse chutney vaak opmerken dat men er bind middelen aan toegevoegd heeft. Dat is voor een échte chutney niet eens nodig. Voor 5 a 6 potjes: 1 1/2 kg tomaten, ontveld; 1/2 kg zoetzure appels, zoals goudrenet ten; 1 grote ui, gesnipperd; 1 kleine rode Spaanse peper, vruchtvlees in uiterst smalle reepjes gesneden; 150 gram gedroogde (Californi- sche) pruimen; 2 dl natuurazijn; 200 Hans Belterman gram bruine basterdsuiker; zout; 1 eetl. fijne Franse (Dijon) mosterd, zoals Grey Poupon. Halveer detomaten en neem de ker nen, het zaad en het vocht weg. Snijd het vruchtvlees in stukjes. Schil de appels. Snijd het vrucht vlees in stukjes. Schep in een pan met dikke bodem tomaten, appels, ui, Spaanse peper en pruimen door elkaar. Voeg azijn, suiker en 1/2 theel. zout toe. Breng alles, onder voortdurend roeren aan de kook. Temper de warmte bron en laat alles 1 uur zachtjes ko ken. Proefde chutney en voeg even tueel nog wat extra zout toe. Roer daarna de mosterd er door. Doe de chutney over in zorgvuldig schoongemaakte potjes. Dek de potjes af met plastic folie. Schroef de deksels op de potjes en voorzie ze van etiketten met vermelding van datum en inhoud. Bewaar de chutney op een koele, droge en donkere plek. De chutney is niet veel langer dan 3 weken houdbaar. Horizontaal: 4. Die klap komt boven de herrie uit (8); 6. Voetzoekers die veel bijval oogsten (8); 8. Ten eerste beteugelen van deeltjes (6); 9. 'Grillige manier om er beter van te worden (4); 10. In schuine richting van het buffet (4). Verticaal: 1. De middelen worden er heilig van (4); 2. Pot voor de inmaak? (9); 3. Dubbele ren in het geweer (8); 5. Door heel weinig van de kaart (5); 7. Geen gierige vis (3). Oplossingen van gisteren: Kruiswoordraadsel: HORIZONTAAL: 1. Kapok; 5. dag; 6. ere; 8. Maori; 11. amp; 13. beo; 15. na; 16. ega; 18. kr; 19. on; 20. lo; 21. cd; 23. TIR; 25. ba; 26. hel; 28. keg; 29. eloge; 32. bio; 33. ork; 34. smaak. VERTICAAL: 1. Kamp; 2. aga; 3. oer; 4. krib; 7. nanacht; 9. oog; 10. corsage; 12. ma; 14. ek; 16. ent; 17. air; 22. de; 24. Ino; 25. be; 27. leis; 28. kerk; 30. lom; 31. Goa. Crypto-overlapper: Horizontaal: 5. Welkompas; 6. pretnetel; 7. agressier; 8. ongepasta. Verticaal: 1. Bedragent; 2. ikatoenen; 3. smeerslag; 4. naredelta. Met deze woorden spoedde hij zich de grot uit en de rookwolken van de kookpot kolkten hem na. „Tot ziensriep de oude dame, die hem uitliet. „Als je het volgend voorjaar terugkomt, zal hier veel veran derd zijn! Mijn jongen zal er een heel ander land van maken, wan neer hij het in zijn bezit krijgt. En dat zal gebeuren, want de erf pacht wordt natuurlijk niet op tijd ingelost. Hèhèhè!" Kwetal voel de zich niet helemaal op zijn gemak toen hij door de kloof naar het zuiden liep. „Erfpacht", mompelde hij. „Wat kan ze daarmee doe len? Het is iets van heel lang geleden, en ik denk, dat het iemand aangaat, die ik goed ken. Maar mijn denkraam is even tochtig als dit Waaigat, en herinneringen worden er gemakkelijk uitgeblazen..." Op dat moment wakkerde de wind plotseling aan, zodat het ventje in een loeiende stormvlaag werd opgenomen en op zijn mantel de kloof uitwoei. „De kloen is opengegaan", stelde hij vast. „Storm uit het noordwesten; dat helpt om naar het zuiden te komen. Met deze windkracht kan ik over een half uurtje Bommelstein passeren, en dan..." Hier onderbrak hij zijn gedachtengang en er verscheen een frons boven zijn ogen. „Bommelstein!" sprak hij tot zichzelf. „Dat is het! Het gaat over Bommelstein! Dat is in gevaar." Daar zag het echter nog niet naar uit. Het oude slot stond sterk en zwaar in het noodweer, en behalve enkele dakpannen die van de torens woeien, was er niets dat op gevaar duidde. door Bill Watterson HET LIJKT ALSOF HIER EEN TAAK VOOR HEGA" NANLIGT!^ EIGENLIJK IS DIT HELE/HAAL NIET ZIJN SOORT WERK ZE BE5CHREEF PRECIES DE KAP EN CAPE DIE IK VOOR JE G/EHAAKT HEB. f NOU, DAN ZAL f HETMïGAMAW WEL GEWEEST ZIJN, VERDEDIGER VAN VRIJHEID EN GERECHTIGHEID! ILSE ZAL HET WEL VERDIEND HEBBEN. LUISTER NAAR HE. JE KUNT IE/HAND ZO FLINK BEZEREN, EN ALS IK OOIT HERK DAT JE HET WEER DOET, PAK IK VOOR ALTIJD JE PAK AF. BEGREPEN? ILSES /HOEDER ZEGT DAT JE EEN SNEEUWBAL ZO GROOT AL5 EEN BOWLINGBAL EEN BOON OP DAT KAN IK NIET GEWEEST ZIJN! IK BEN HEEL ZACHT- 1 AARDIG. LATEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4