Steun voor
erkenning
streektaal
PZC
Bonden dreigen bouwwerkgevers
Multraship ruimt puin bij Novi Sad
Zeeuwse gemeenten
strenger beoordeeld
bij rampenplannen
Triniteit wil eerst
speelterrein, daarna
pas nieuwe huizen
Jaar cel geeist voor
fraude schadeclaims
Zeeuws-Vlaanderen
is na herindeling klaar
voor komende 25 jaar
Rijontzegging en
100 uur werkstraf
geëist tegen agent
19
Vervolgonderzoek toont groei
Kamervragen
over actie
legionella
Royaal de ruimte vanaf 9.295,-
Debat werkgoep
DiskZeeland
vrijdag 22 februari 2002
Inzet van het conflict tussen bouwvakkers en werkgevers zijn onder meer de reisvergoeding en de looneis van 4 procent.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Een nieuwe
enquête onder de bevolking
geeft een royale meerderheid
aan die voor erkenning van de
Zeeuwse dialecten als streek
taal is: 73,3 procent staat achter
de aanvraag die bij staatssecre
taris De Vries van Binnenlandse
Zaken is gedeponeerd. Boven
dien blijken de meeste Zeeu
wen, 63,9 procent, op de hoogte
te zijn van de actie die voor er
kenning wordt gevoerd.
Het opinie-onderzoek is op ver
zoek van de Stichting Cultureel
Erfgoed Zeeland (SCEZ) ge
houden door Scoop, het Zeeuws
Instituut voor Zorg, Welzijn en
Cultuur. Er werden 300 inwo
ners ondervraagd. Ruim 93 pro
cent beschouwt het Zeeuws als
waardevol onderdeel van het
cultureel erfgoed, 56,6 procent
spreekt vaak Zeeuws, 17,3 pro
cent af en toe en 26,1 procent
nooit. Ruim de helft, 55,2 pro
cent, vindt dat er meer moet ge
beuren om het Zeeuws te bevor
deren.
De Stichting Cultureel Erfgoed
heeft de Scoop-enquête laten
uitvoeren als extra toevoeging
op de kaartenactie die in januari
gehouden is. Daarop kwamen
ongeveer 7000 reacties binnen,
overwegend positief en uit alle
regio's, van jong tot oud. „He
laas hebben wij niet iedereen
met onze actie kunnen bereiken.
Daardoor hadden wij het ver
moeden dat de respons op de ac
tie veel lager ligt dan het aantal
Zeeuwen dat daadwerkelijk
achter de erkenning van het
Zeeuws staat", zegt consulent
streektaal Marjolein de Visser.
Tegenstanders
Vóór aanvang van de campagne
onder de bevolking, hield het
bureau isk/NOVA in opdracht
van de PZC-redactie ook een
enquête om de mening van de
bevolking over de positie van de
Zeeuwse dialecten te peilen.
Daaruit kwam naar voren dat
ruim de helft van de Zeeuwen,
55 procent, tegen een formele
status is en 11 procent had geen
mening. Slechts 34 procent
stond achter de aanvraag voor
erkenning op grond van het Eu
ropees Handvest voor Regionale
Talen en Talen van Minderhe
den. Wel meende ruim cle helft
dat gebruik van het Zeeuws be
vorderd moet worden.
Volgens De Visser moet het on
derzoek dat Scoop nu heeft ver
richt, gezien worden als een ver
volg op de PZC-enquête.
Die uitkomst afgezet tegen het
resultaat van de kaartenactie
was mede aanleiding voor het
houden van een vervolgonder
zoek.
Inhoud
Daardoor is ook duidelijker ge
worden wat de erkenning pre
cies inhoudt: vooral ondersteu
ningvan de instandhouding van
de Zeeuwse dialecten. Op de
vraag Wat moet er volgens u met
de Zeeuwse taal gebeurenant
woordde 73,3 procent: het
Zeeuws zoals het nu is, maar wel
met de erkenning als streektaal.
Zeeuws opwaarderen tot een
belangrijke taal naast het Ne
derland, zoals in Friesland ge
beurt, kreeg slechts steun van
8,4 procent en toch altijd nog
18,3 procent verklaarde zich te
gen een verdere stimulering van
het Zeeuws.
Het Scoop-rapport, getiteld
Over Zeeuws gesproken, wordt
samen met het resultaat van de
kaartenactie aangeboden aan
staatssecretaris De Vries. Dat
gebeurt op 12 maart. In ant
woord op Kamervragen liet de
bewindsman onlangs weten dat
hij een beslissing over de erken
ning mede laat afhangen van de
reacties uit Zeeland.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De vakbonden
in de bouw eisen dat op uiterlijk
zaterdag 9 maart een nieuwe
CAO op tafel ligt voor de circa
180.000 bouwvakkers. Met
poortacties, keetbijeenkomsten
en schaftvergaderingen gaan
werknemers in Zeeland vanaf
27 februari de druk op de werk
gevers opvoeren om hen te
dwingen „eindelijk serieus"
met de bonden te onderhande
len. Komt er geen CAO, dan
volgt 11 maart een regionale ac
tiedag.
FNV Bouw, de Hout- en Bouw
bond CNV en Het Zwarte Corps
(HZC) hebben dit gisteren be
kendgemaakt. Het frustreert de
bonden dat de werkgevers, die
zijn verenigd in het Algemeen
Verbond Bouwbedrijf (AVBB),
na zes overlegronden over niets
anders willen praten dan de rei-
surenvergoeding.
Het AVBB wil af van de huidige
CAO-bepaling dat werknemers
na 50 kilometer te hebben gere
den, voor elke volgende 50 kilo
meter een uur krijgen betaald.
Het verbond pleit ervoor dat in
dividuele werkgevers en werk
nemers zelf een regeling treffen
die is gebaseerd op de werkelij
ke reistijd. De bonden zeggen
best bereid te zijn over een an
dere regeling te praten, maar
willen dat alleen doen als werk
gevers bereid zijn ook te onder
handelen over andere punten,
zoals hun looneis van 4 procent
plus winstuitkering.
Verder wil de bond voorkomen
dat werknemers roostervrije
dagen moeten inleveren bij
ziekmelding. Volgens de werk
gevers moeten er 'financiële
prikkels' komen. Vanaf de derde
ziekmelding in een jaar moet
een werknemer per ziekmelding
een roostervrije dag inleveren
tot een maximum van zes roos
tervrije dagen. De bonden wij
zen dat radicaal af.
Ze hebben de werkgevers
schriftelijk uitgenodigd te pra
ten over het totaalpakket. „Dit
is een laatste kans voor de werk
gevers", zegt J. van der Borgt,
FNV-bestuurder voor de regio
zuidwest. „De werkgevers is ge
vraagd ons uiterlijk 5 maart te
laten weten of ze werkelijk con
structief met ons willen onder
handelen. Horen wij niets en ligt
er op 9 maart geen akkoord, dan
volgen er acties."
Ludiek
Vanaf 27 februari zal de druk op
de werkgevers worden opge
voerd, Van der Borgt wil de stra
tegie nog niet prijsgeven. Enig
doorvragen leert dat de acties
wel ludiek kunnen zijn, maar
dat spontane werkonderbre
kingen niet worden uitgesloten.
Welke bouwplaatsen worden
bezocht, is nog niet bekend.
Lopen de onderhandelingen op
niets uit en is er op 9 maart geen
nieuwe CAO, dan volgt twee da
gen later een grote regionale ac
tiedag. „In dat geval houden we
in de regio een grote protestbij
eenkomst. Er zullen dan zeker
honderden werknemers het
werk neerleggen en bij elkaar
komen."
De 'voorbereidende' acties zul
len volgens voorzitter R. de
Vries van FNV Bouw niet be
staan uit „grote massastakin
gen", zoals die in bouw voor het
laatst in 1995 hebben plaatsge
vonden. „We gaan de werkge
vers daar raken waar het ze het
meest pijn doet", zegt hij. „Het
worden kleinere acties op
bouwplaatsen van prestigieuze
projecten, waar de druk het
grootst is om het werk op tijd af
te hebben." Verder zullen niet
alleen de bouwplaatsen plat
gaan van aannemers die door
hun grote omvang veel aan
dacht trekken. „Deze keer zul
len zeker ook de kleinere en de
onderaannemers veel hinder
van onze acties ondervinden,
want juist daar is het problema
tisch gesteld met de uitkering
van de reisurenregeling."
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De provincie Zee
land heeft strengere eisen ge
steld aan gemeentelijke ram
penplannen. Zestien van de
zeventien Zeeuwse gemeenten,
alleen Tholen niet, hebben
daardoor een plaatsje gekregen
op de 'zwarte lijst' van het mi
nisterie van Binnenlandse Za
ken. Staatssecretaris De Vries
maakte de Zeeuwse gemeenten
gisteren bij de presentatie van
die lijst geen verwijten. „Het
gaat mij erom dat er goede ram
penplannen komen."
Zeeland scoort op het eerste ge
zicht erg slecht op het overzicht
van gemeenten die nog geen ac
tueel rampenplan hebben. Ook
in Noord-Holland lopen veel ge
meenten nog achter. Alleen,
stelde De Vries, voor de Zeeuw
se gemeenten geldt een verzach
tende omstandigheid. De pro
vincie heeft niet alleen geëist,
dat de rampenplannen worden
geactualiseerd, maar dat ook de
achterliggende uitvoerings
plannen snel klaar moeten zijn.
Dat zal 1 april het geval zijn en
niet zoals de provincie wilde op
1 februari. Zo zijn zestien van de
zeventien gemeenten op de
'zwarte lijst' van De Vries te
recht gekomen. Hij prees overi
gens de provincie Zeeland dat
zij de lat zo hoog heeft gelegd.
„Zeeland heeft gekozen voor
kwaliteit."
Deelplannen
„Wij zijn eerlijker geweest", al
dus veiligheidsambtenaar P.
Mersie bij de provincie. „Alleen
aan een rampenplan heb je niet
zo veel, het gaat om de deelplan
nen, de uitvoeringsplannen.
Daarin staat bijvoorbeeld hoe je
bij een calamiteit slachtoffers
gaat opvangen en verzorgen,
hoe de bevolking gewaar
schuwd moet worden, dat zijn
de praktische dingen. Zonder
die deelplannen werkt het niet.
Zeeuwse gemeenten moesten
wat dat betreft een behoorlijke
inhaalslag maken."
Tholen is de uitzondering die de
regel bevestigt. Dat komt door
dat Tholen niet meedoet met
Zeeland, maar met West-Bra
bant. Voorzitter Dvan der Zaag
van de Vereniging van Zeeuwse
Gemeenten (VZG) blij ft het ver
velend vinden dat Zeeuwse ge
meenten zo te kijk worden gezet
door Binnenlandse Zaken.
„Kennelijk wil het ministerie
zijn eigen stoep schoonvegen,
zodat bij een ramp gezegd kan
worden: Eigen schuld, dikke
bidt. Ik hou daar niet van."
Staatssecretaris De Vries liet
weten dat dit helemaal niet zijn
opzet is. Hij riep alle gemeenten
op verder te gaan met de organi
satie van de rampenbestrijding.
„Een papieren rampenplan is
niet voldoende. Dit moet een
vervolg krijgen. Het gaat om de
praktijk en die leer je het beste
door te oefenen." Binnenlandse
Zaken zal voortaan elke zes
maanden de Tweede Kamer
rapporteren hoe de vlag er bij de
gemeenten bijhangt, om te
voorkomen dat het schokeffect
van de vuurwerkramp in En
schede en de cafébrand in Vo-
lendam weer wegebt.
DEN HAAG - De WD-Kamer-
leden J. Geluk en A. van Blerck-
Woerdman zijn geschrokken
van de actie van de provincie
Zeeland tegen vijftig
beheerders van zwem- en bad
inrichtingen die onvoldoende
maatregelen tegen legionella-
besmetting hebben genomen.
De kamerleden kunnen zich
niet voorstellen dat dit alleen in
Zeeland speelt en hebben daar
om de ministers Pronk (Milieu
beheer) en Borst (Volksgezond
heid) gisteren gewaagd in alle
provincies na te gaan of er wel
voldoende maatregelen tegen
legionella worden getroffen. De
Tweede Kamer moet daarover
worden geïnformeerd, vinden
de twee WD'ers.
Van minister Borst wagen Ge
luk en Van Blerck zonodig zelf
actie te ondernemen om ervoor
te zorgen dat iedereen van
zwem- en badinrichtingen
gebruik kan maken zonder in
aanraking te komen met le
gionella.
De Kia Rio is een ruime gezinsauto met veel standaard extra's,
3 jaar garantie zónder kilometerbeperking en 3 jaar Kia
Internationale Assistentie. Bel gratis voor de dichtstbijzijnde
dealer 0800 0221160 of surf naar www.kia.nl.
Gemiddeld verbruik 7.11/100 KM-1L op 14,1 KM tot 8.7I/100KM- IL op 11,5KM-C02-ultstool:
van 170G/KM tot 207G/KM. Verkoopprijs is inclusief BPM en BTW, excl, Kosten deel 1 en 2,
verwijderingsbijdrage en rijklaarmaken Afgebeelde Kia Rio 5 deurs bevat opties legen meerprijs.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het sleep- en
bergingsbedrijf Multraship
heeft gisteren van de Donau-
commissie in Boedapest op
dracht gekregen de restanten
van één van de bruggen over de
Donau bij Novi Sad te ruimen.
Bij NAVO-bombardementen
op Joegoslavië werden in '99
vijf bruggen vernield. Ze
vormden sindsdien een obsta
kel voor de scheepvaart.
Directeur K. Midler van Mul
traship neemt met het bedrijf
Muller Participations deel in
aan Danube Consortium,
waarvan ook het Antwerpse
bergingsbedrijf Scaldis en de
plaatselijke aannemer Heroj
Pinky deel uitmaken. Bij de
berging van het puin van de
Zezeljbrug zet Danube onder
meer de drijvende bok Cormo
rant van Multraship in. Die
bevindt zich al ruim een jaar in
het gebied. De bok werd. in af
wachting van de toewijzing
van de bergingswerken op de
Donau, ingezet bij andere ber-
gingsklussen in het Midde-
landse Zeegebied. Met de ber
ging van de restanten van de
Zezeljbrug is een bedrag van
7,1 miljoen euro gemoeid. Het
consortium rond Multraship
mikt ook op de berging van de
Betrovanadinbrug.
door Euqène Verstraeten
TERNEUZEN - Het Bewoners
platform van de Terneuzense
wijk Triniteit wil dat er snel een
speelterrein voor de jeugd vanaf
tien jaar wordt aangelegd.
Het platform is van mening dat
deze voorziening er moet komen
voordat de nieuw te bouwen
woningen in de wijk gereed zijn.
Het is de bedoeling dat het
speelterrein wordt ingericht op
het huidige plantsoen naast het
buurtcentrum 't Schelpenhoek
je. „Het moet worden ingericht
voor de jeugd in de leeftijd van
tien tot een jaartje of dertien",
zegt secretaris C. Liefting van
het Bewonersplatform. „Er ko
men dus geen speeltoestellen als
wippen en schommels, maar
eerder een basketbalterreintje.
Maar het is beslist niet de be
doeling dat het speelterrein een
hangplek wordt voor de oudere
jeugd."
Het Bewonersplatform wil dat
alles af is voordat de nieuwe wo
ningen gereed zijn, om latere
problemen te voorkomen. De
vrees is namelijk dat het inpas
sen van een speelterrein tussen
al bestaande bebouwing straks
op bezwaren van omwonenden
zal stuiten. „„Als je eerst het
speelterrein aanlegt, weten de
mensen die straks een woning
kopen precies waar ze aan toe
zijn. Dan is het hun besluit om
het huis wel of niet te kopen."
Opzij gezet
De gemeente Terneuzen heeft al
sinds 1998 geld opzij gezet voor
het speelterrein. „Het gaat nu
alleen nog maar om de invulling
ervan", zegt Liefting. Een prak
tisch probleem is nog dat er on
der het plantsoen naast 't Schel
penhoekje een riolering loopt.
Bij de aanleg van het speelter
rein zal die deels verlegd moeten
worden.
De stichting Clavis, de voorma
lige Woningbouwvereniging
Terneuzen, wil dit voorjaar be
ginnen met de bouw van zeven
tig woningen in de wijk.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Een 34-jarige
boomkweker uit Kapelle gaf
gisteren bij de rechtbank in
Middelburg toe fraude te heb
ben gepleegd door hogere scha
declaims bij het Ministerie van
RILLAND - De werkgroep
landbouw en levensbeschou
wing van DiskZeeland houdt op
woensdag 6 maart een publieks-
debat over 'consumenten voor
een duurzame en veilige voed
selproductie in Zeeland'.
Dat gebeurt in De Poort van
Antwerpen bij Rilland, vanaf
19.30 uur. Het debat is een ver
volg op de verschijning van het
Zeeuws Manifest voor een
duurzame landbouw, dat een
reactie was op de mond- en
klauwzeercrisis. Bedoeling is
producenten en consumenten
met elkaar in gesprek te brengen
over voedselproductie.
Landbouw, Natuurbeheer en
Visserij te bedingen dan waar
hij recht op had.
Officier van justitie A. Flik-
weert vergeleek de fraude met
belastingfraude en eiste een
jaar cel. In de eis werd ook nog
het opmaken van een valse fac
tuur meegenomen. „De achter
liggende gedachte was dat het
niet goed ging met mijn bedrijf.
Wat de valse factuur betreft dat
was een vriendendienst", ver
telde de verdachte.
Werkstraf
Een 32-jarige inwoner van
Kerkwerve hoorde voor zijn
aandeel 180 uur werkstraf tegen
zich eisen. De Kapellenaar ont
ving in het kader van een speci
ale regeling 917.000 gulden voor
schade die september '98 ont
staan was door extreem zware
regenval. Hij zou aan 218.000
frambozenplanten schade heb
ben geleden, maar in werkelijk
heid was dat 100.000 teveel. Hij
heeft in totaal twee ton teveel
bij de overheid gedeclareerd.
De rechtbank doet 6 maart uit
spraak.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Zeeuws-Vlaan-
deren is met de komende ge
meentelijke herindeling klaar
voor zeker vijfentwintig jaar.
Minister De Vries van Binnen
landse Zaken heeft dit gisteren
schriftelijk geantwoord op vra
gen uit de Tweede Kamer over
de samenvoeging van de huidige
zeven Zeeuws-Vlaamse ge
meenten tot drie.
De WD-fractie vroeg met name
of de drie nieuwe gemeenten in
Zeeuws-Vlaanderen de komen
de vijfentwintig jaar zelfstan
dig kunnen voortbestaan. De
vraag vloeit voort uit de discus
sie of Zeeuws-Vlaanderen ge
lijk één gemeente zou moeten
worden. De Vries laat geen mis
verstand bestaan. De drie grote
re gemeenten die 1 januari 2003
ontstaan, zijn sterk genoeg om
de tand des tijds te doorstaan.
Hij schrijft letterlijk: 'Voor alle
nieuw te vormen gemeenten
geldt dat ik verwacht dat deze
voor de langere termijn, dat wil
zeggen minimaal vijfentwintig
jaar, zelfstandig kunnen blijven
voortbestaan.'
Uit de reacties op het wetsvoor
stelherindeling Zeeuws-Vlaan
deren, waarover de Tweede Ka
mer vragen kon stellen, leidt De
Vries af dat er 'brede steun' voor
bestaat. Eén van de grote knel
punten in Zeeuws-Vlaanderen
was de intergemeentelijke sa
menwerking. De Vries verwacht
dat deze samenwerking sterk
zal verbeteren, als de herinde
ling rond is. Over de herinde
lingsdatum 1 januari 2003 is
wat betreft De Vries geen dis
cussie meer mogelijk, ook niet
wat betreft de samenvoeging
van de gemeenten Oostburg en
Sluis-Aardenburg. De gemeen
telijke herindeling heeft gevol
gen voor de opheffingsnormen
voor basisscholen. D66 stelde
daar wagen over. De Vries voor
ziet weinig problemen. Eén
openbare basisschool in de
nieuwe gemeente Sluis, de ba
sisschool van Retranchement,
zit net op de nieuwe opheffings
norm van 26 leerlingen; de oude
norm was 23. Alleen in Terhole,
nu gemeente Hontenisse, straks
de nieuwe gemeente Hulst,
dreigt een probleem. De ophef
fingsnorm in Hontenisse is 30
leerlingen, die wordt in Hulst
38. De school in Terhole zit daar
met twee leerlingen onder.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Negen maan
den rijontzegging waarvan drie
voorwaardelijk en honderd uur
werkstraf. Dat hoorde een 34-
jarige politieman uit Terneuzen
gisteren tegen zich eisen door de
officier van justitie van de Mid-
delbm-gse rechtbank. De poli
tieman veroorzaakte op 20 juli
2000 een dodelijk ongeval in
Terneuzen.
De officier verweet de agent dat
hij op het fatale moment op de
Mr. F. J. Haarmanweg van Ter
neuzen te hard zou hebben gere
den en geen optische en geluids
signalen te hebben gevoerd toen
hij in botsing kwam met een
voorligger. Het slachtoffer, een
38-jarige inwoner van Etten-
Leur, werd met ernstig letsel af
gevoerd naar het ziekenhuis
waar hij dezelfde dag aan zijn
verwondingen overleed.
Een getuige had gezien dat de
automobilist na de kruising met
de Dokweg zijn linker richting
aanwijzer aan had gezet met de
bedoeling via de andere rijbaan
terug te keren. Dat werd het
slachtoffer fataal, omdat de
agent net aan een inhaalma
noeuvre was begonnen en de au
to vol in de flank raakte. Uit het
technisch onderzoek bleek dat
de politieman tenminste 100 km
per uur had gereden, waar een
maximumsnelheid van 50 km
per uur geldt.
„Tot aan de kruising viel er niets
op zijn rijgedrag aan te merken,
maar daarna heeft hij een ver
keerde inschatting gemaakt. De
snelheid was zo hoog dat hij
nooit heeft kunnen reageren,
terwijl hij juist rekening had
moeten houden met het rijge
drag van het slachtoffer
merkte de officier op.
De agent was die morgen samen
met zijn collega opgeroepen om
assistentie te verlenen bij de
aanhouding van een gestolen
mercedes.
Verdachte zij gisteren over het
niet voeren van optische signa
len dat dat bij dit soort achter
volgingen niet gebruikelijk
is. De zaak werd aanvankelijk
door het Openbaar Ministerie in
Middelburg geseponeerd. Een
klacht van de familie van het
slachtoffer bij het Gerechtshof
in Den Haag werd eind novem
ber vorig jaar gegrond ver
klaard, zodat de politieman gis
teren alsnog in Middelburg ter
verantwoording werd geroepen.
De rechtbank doet 6 maart uit
spraak.
(Advertentie)
Ondertekening van het contract voor het opruimen van puin uit de Donau bij Novi Sad.