Steun voor erkenning streektaal PZC Bonden dreigen bouwwerkgevers Multraship ruimt puin bij Novi Sad Zeeuwse gemeenten strenger beoordeeld bij rampenplannen Triniteit wil eerst speelterrein, daarna pas nieuwe huizen Jaar cel geeist voor fraude schadeclaims Zeeuws-Vlaanderen is na herindeling klaar voor komende 25 jaar Rijontzegging en 100 uur werkstraf geëist tegen agent 19 Vervolgonderzoek toont groei Kamervragen over actie legionella Royaal de ruimte vanaf 9.295,- Debat werkgoep DiskZeeland vrijdag 22 februari 2002 Inzet van het conflict tussen bouwvakkers en werkgevers zijn onder meer de reisvergoeding en de looneis van 4 procent. foto Dirk-Jan Gjeltema door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Een nieuwe enquête onder de bevolking geeft een royale meerderheid aan die voor erkenning van de Zeeuwse dialecten als streek taal is: 73,3 procent staat achter de aanvraag die bij staatssecre taris De Vries van Binnenlandse Zaken is gedeponeerd. Boven dien blijken de meeste Zeeu wen, 63,9 procent, op de hoogte te zijn van de actie die voor er kenning wordt gevoerd. Het opinie-onderzoek is op ver zoek van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) ge houden door Scoop, het Zeeuws Instituut voor Zorg, Welzijn en Cultuur. Er werden 300 inwo ners ondervraagd. Ruim 93 pro cent beschouwt het Zeeuws als waardevol onderdeel van het cultureel erfgoed, 56,6 procent spreekt vaak Zeeuws, 17,3 pro cent af en toe en 26,1 procent nooit. Ruim de helft, 55,2 pro cent, vindt dat er meer moet ge beuren om het Zeeuws te bevor deren. De Stichting Cultureel Erfgoed heeft de Scoop-enquête laten uitvoeren als extra toevoeging op de kaartenactie die in januari gehouden is. Daarop kwamen ongeveer 7000 reacties binnen, overwegend positief en uit alle regio's, van jong tot oud. „He laas hebben wij niet iedereen met onze actie kunnen bereiken. Daardoor hadden wij het ver moeden dat de respons op de ac tie veel lager ligt dan het aantal Zeeuwen dat daadwerkelijk achter de erkenning van het Zeeuws staat", zegt consulent streektaal Marjolein de Visser. Tegenstanders Vóór aanvang van de campagne onder de bevolking, hield het bureau isk/NOVA in opdracht van de PZC-redactie ook een enquête om de mening van de bevolking over de positie van de Zeeuwse dialecten te peilen. Daaruit kwam naar voren dat ruim de helft van de Zeeuwen, 55 procent, tegen een formele status is en 11 procent had geen mening. Slechts 34 procent stond achter de aanvraag voor erkenning op grond van het Eu ropees Handvest voor Regionale Talen en Talen van Minderhe den. Wel meende ruim cle helft dat gebruik van het Zeeuws be vorderd moet worden. Volgens De Visser moet het on derzoek dat Scoop nu heeft ver richt, gezien worden als een ver volg op de PZC-enquête. Die uitkomst afgezet tegen het resultaat van de kaartenactie was mede aanleiding voor het houden van een vervolgonder zoek. Inhoud Daardoor is ook duidelijker ge worden wat de erkenning pre cies inhoudt: vooral ondersteu ningvan de instandhouding van de Zeeuwse dialecten. Op de vraag Wat moet er volgens u met de Zeeuwse taal gebeurenant woordde 73,3 procent: het Zeeuws zoals het nu is, maar wel met de erkenning als streektaal. Zeeuws opwaarderen tot een belangrijke taal naast het Ne derland, zoals in Friesland ge beurt, kreeg slechts steun van 8,4 procent en toch altijd nog 18,3 procent verklaarde zich te gen een verdere stimulering van het Zeeuws. Het Scoop-rapport, getiteld Over Zeeuws gesproken, wordt samen met het resultaat van de kaartenactie aangeboden aan staatssecretaris De Vries. Dat gebeurt op 12 maart. In ant woord op Kamervragen liet de bewindsman onlangs weten dat hij een beslissing over de erken ning mede laat afhangen van de reacties uit Zeeland. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De vakbonden in de bouw eisen dat op uiterlijk zaterdag 9 maart een nieuwe CAO op tafel ligt voor de circa 180.000 bouwvakkers. Met poortacties, keetbijeenkomsten en schaftvergaderingen gaan werknemers in Zeeland vanaf 27 februari de druk op de werk gevers opvoeren om hen te dwingen „eindelijk serieus" met de bonden te onderhande len. Komt er geen CAO, dan volgt 11 maart een regionale ac tiedag. FNV Bouw, de Hout- en Bouw bond CNV en Het Zwarte Corps (HZC) hebben dit gisteren be kendgemaakt. Het frustreert de bonden dat de werkgevers, die zijn verenigd in het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB), na zes overlegronden over niets anders willen praten dan de rei- surenvergoeding. Het AVBB wil af van de huidige CAO-bepaling dat werknemers na 50 kilometer te hebben gere den, voor elke volgende 50 kilo meter een uur krijgen betaald. Het verbond pleit ervoor dat in dividuele werkgevers en werk nemers zelf een regeling treffen die is gebaseerd op de werkelij ke reistijd. De bonden zeggen best bereid te zijn over een an dere regeling te praten, maar willen dat alleen doen als werk gevers bereid zijn ook te onder handelen over andere punten, zoals hun looneis van 4 procent plus winstuitkering. Verder wil de bond voorkomen dat werknemers roostervrije dagen moeten inleveren bij ziekmelding. Volgens de werk gevers moeten er 'financiële prikkels' komen. Vanaf de derde ziekmelding in een jaar moet een werknemer per ziekmelding een roostervrije dag inleveren tot een maximum van zes roos tervrije dagen. De bonden wij zen dat radicaal af. Ze hebben de werkgevers schriftelijk uitgenodigd te pra ten over het totaalpakket. „Dit is een laatste kans voor de werk gevers", zegt J. van der Borgt, FNV-bestuurder voor de regio zuidwest. „De werkgevers is ge vraagd ons uiterlijk 5 maart te laten weten of ze werkelijk con structief met ons willen onder handelen. Horen wij niets en ligt er op 9 maart geen akkoord, dan volgen er acties." Ludiek Vanaf 27 februari zal de druk op de werkgevers worden opge voerd, Van der Borgt wil de stra tegie nog niet prijsgeven. Enig doorvragen leert dat de acties wel ludiek kunnen zijn, maar dat spontane werkonderbre kingen niet worden uitgesloten. Welke bouwplaatsen worden bezocht, is nog niet bekend. Lopen de onderhandelingen op niets uit en is er op 9 maart geen nieuwe CAO, dan volgt twee da gen later een grote regionale ac tiedag. „In dat geval houden we in de regio een grote protestbij eenkomst. Er zullen dan zeker honderden werknemers het werk neerleggen en bij elkaar komen." De 'voorbereidende' acties zul len volgens voorzitter R. de Vries van FNV Bouw niet be staan uit „grote massastakin gen", zoals die in bouw voor het laatst in 1995 hebben plaatsge vonden. „We gaan de werkge vers daar raken waar het ze het meest pijn doet", zegt hij. „Het worden kleinere acties op bouwplaatsen van prestigieuze projecten, waar de druk het grootst is om het werk op tijd af te hebben." Verder zullen niet alleen de bouwplaatsen plat gaan van aannemers die door hun grote omvang veel aan dacht trekken. „Deze keer zul len zeker ook de kleinere en de onderaannemers veel hinder van onze acties ondervinden, want juist daar is het problema tisch gesteld met de uitkering van de reisurenregeling." door Harmen van der Werf DEN HAAG - De provincie Zee land heeft strengere eisen ge steld aan gemeentelijke ram penplannen. Zestien van de zeventien Zeeuwse gemeenten, alleen Tholen niet, hebben daardoor een plaatsje gekregen op de 'zwarte lijst' van het mi nisterie van Binnenlandse Za ken. Staatssecretaris De Vries maakte de Zeeuwse gemeenten gisteren bij de presentatie van die lijst geen verwijten. „Het gaat mij erom dat er goede ram penplannen komen." Zeeland scoort op het eerste ge zicht erg slecht op het overzicht van gemeenten die nog geen ac tueel rampenplan hebben. Ook in Noord-Holland lopen veel ge meenten nog achter. Alleen, stelde De Vries, voor de Zeeuw se gemeenten geldt een verzach tende omstandigheid. De pro vincie heeft niet alleen geëist, dat de rampenplannen worden geactualiseerd, maar dat ook de achterliggende uitvoerings plannen snel klaar moeten zijn. Dat zal 1 april het geval zijn en niet zoals de provincie wilde op 1 februari. Zo zijn zestien van de zeventien gemeenten op de 'zwarte lijst' van De Vries te recht gekomen. Hij prees overi gens de provincie Zeeland dat zij de lat zo hoog heeft gelegd. „Zeeland heeft gekozen voor kwaliteit." Deelplannen „Wij zijn eerlijker geweest", al dus veiligheidsambtenaar P. Mersie bij de provincie. „Alleen aan een rampenplan heb je niet zo veel, het gaat om de deelplan nen, de uitvoeringsplannen. Daarin staat bijvoorbeeld hoe je bij een calamiteit slachtoffers gaat opvangen en verzorgen, hoe de bevolking gewaar schuwd moet worden, dat zijn de praktische dingen. Zonder die deelplannen werkt het niet. Zeeuwse gemeenten moesten wat dat betreft een behoorlijke inhaalslag maken." Tholen is de uitzondering die de regel bevestigt. Dat komt door dat Tholen niet meedoet met Zeeland, maar met West-Bra bant. Voorzitter Dvan der Zaag van de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten (VZG) blij ft het ver velend vinden dat Zeeuwse ge meenten zo te kijk worden gezet door Binnenlandse Zaken. „Kennelijk wil het ministerie zijn eigen stoep schoonvegen, zodat bij een ramp gezegd kan worden: Eigen schuld, dikke bidt. Ik hou daar niet van." Staatssecretaris De Vries liet weten dat dit helemaal niet zijn opzet is. Hij riep alle gemeenten op verder te gaan met de organi satie van de rampenbestrijding. „Een papieren rampenplan is niet voldoende. Dit moet een vervolg krijgen. Het gaat om de praktijk en die leer je het beste door te oefenen." Binnenlandse Zaken zal voortaan elke zes maanden de Tweede Kamer rapporteren hoe de vlag er bij de gemeenten bijhangt, om te voorkomen dat het schokeffect van de vuurwerkramp in En schede en de cafébrand in Vo- lendam weer wegebt. DEN HAAG - De WD-Kamer- leden J. Geluk en A. van Blerck- Woerdman zijn geschrokken van de actie van de provincie Zeeland tegen vijftig beheerders van zwem- en bad inrichtingen die onvoldoende maatregelen tegen legionella- besmetting hebben genomen. De kamerleden kunnen zich niet voorstellen dat dit alleen in Zeeland speelt en hebben daar om de ministers Pronk (Milieu beheer) en Borst (Volksgezond heid) gisteren gewaagd in alle provincies na te gaan of er wel voldoende maatregelen tegen legionella worden getroffen. De Tweede Kamer moet daarover worden geïnformeerd, vinden de twee WD'ers. Van minister Borst wagen Ge luk en Van Blerck zonodig zelf actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat iedereen van zwem- en badinrichtingen gebruik kan maken zonder in aanraking te komen met le gionella. De Kia Rio is een ruime gezinsauto met veel standaard extra's, 3 jaar garantie zónder kilometerbeperking en 3 jaar Kia Internationale Assistentie. Bel gratis voor de dichtstbijzijnde dealer 0800 0221160 of surf naar www.kia.nl. Gemiddeld verbruik 7.11/100 KM-1L op 14,1 KM tot 8.7I/100KM- IL op 11,5KM-C02-ultstool: van 170G/KM tot 207G/KM. Verkoopprijs is inclusief BPM en BTW, excl, Kosten deel 1 en 2, verwijderingsbijdrage en rijklaarmaken Afgebeelde Kia Rio 5 deurs bevat opties legen meerprijs. door Wout Bareman TERNEUZEN - Het sleep- en bergingsbedrijf Multraship heeft gisteren van de Donau- commissie in Boedapest op dracht gekregen de restanten van één van de bruggen over de Donau bij Novi Sad te ruimen. Bij NAVO-bombardementen op Joegoslavië werden in '99 vijf bruggen vernield. Ze vormden sindsdien een obsta kel voor de scheepvaart. Directeur K. Midler van Mul traship neemt met het bedrijf Muller Participations deel in aan Danube Consortium, waarvan ook het Antwerpse bergingsbedrijf Scaldis en de plaatselijke aannemer Heroj Pinky deel uitmaken. Bij de berging van het puin van de Zezeljbrug zet Danube onder meer de drijvende bok Cormo rant van Multraship in. Die bevindt zich al ruim een jaar in het gebied. De bok werd. in af wachting van de toewijzing van de bergingswerken op de Donau, ingezet bij andere ber- gingsklussen in het Midde- landse Zeegebied. Met de ber ging van de restanten van de Zezeljbrug is een bedrag van 7,1 miljoen euro gemoeid. Het consortium rond Multraship mikt ook op de berging van de Betrovanadinbrug. door Euqène Verstraeten TERNEUZEN - Het Bewoners platform van de Terneuzense wijk Triniteit wil dat er snel een speelterrein voor de jeugd vanaf tien jaar wordt aangelegd. Het platform is van mening dat deze voorziening er moet komen voordat de nieuw te bouwen woningen in de wijk gereed zijn. Het is de bedoeling dat het speelterrein wordt ingericht op het huidige plantsoen naast het buurtcentrum 't Schelpenhoek je. „Het moet worden ingericht voor de jeugd in de leeftijd van tien tot een jaartje of dertien", zegt secretaris C. Liefting van het Bewonersplatform. „Er ko men dus geen speeltoestellen als wippen en schommels, maar eerder een basketbalterreintje. Maar het is beslist niet de be doeling dat het speelterrein een hangplek wordt voor de oudere jeugd." Het Bewonersplatform wil dat alles af is voordat de nieuwe wo ningen gereed zijn, om latere problemen te voorkomen. De vrees is namelijk dat het inpas sen van een speelterrein tussen al bestaande bebouwing straks op bezwaren van omwonenden zal stuiten. „„Als je eerst het speelterrein aanlegt, weten de mensen die straks een woning kopen precies waar ze aan toe zijn. Dan is het hun besluit om het huis wel of niet te kopen." Opzij gezet De gemeente Terneuzen heeft al sinds 1998 geld opzij gezet voor het speelterrein. „Het gaat nu alleen nog maar om de invulling ervan", zegt Liefting. Een prak tisch probleem is nog dat er on der het plantsoen naast 't Schel penhoekje een riolering loopt. Bij de aanleg van het speelter rein zal die deels verlegd moeten worden. De stichting Clavis, de voorma lige Woningbouwvereniging Terneuzen, wil dit voorjaar be ginnen met de bouw van zeven tig woningen in de wijk. door Aector Dooms MIDDELBURG - Een 34-jarige boomkweker uit Kapelle gaf gisteren bij de rechtbank in Middelburg toe fraude te heb ben gepleegd door hogere scha declaims bij het Ministerie van RILLAND - De werkgroep landbouw en levensbeschou wing van DiskZeeland houdt op woensdag 6 maart een publieks- debat over 'consumenten voor een duurzame en veilige voed selproductie in Zeeland'. Dat gebeurt in De Poort van Antwerpen bij Rilland, vanaf 19.30 uur. Het debat is een ver volg op de verschijning van het Zeeuws Manifest voor een duurzame landbouw, dat een reactie was op de mond- en klauwzeercrisis. Bedoeling is producenten en consumenten met elkaar in gesprek te brengen over voedselproductie. Landbouw, Natuurbeheer en Visserij te bedingen dan waar hij recht op had. Officier van justitie A. Flik- weert vergeleek de fraude met belastingfraude en eiste een jaar cel. In de eis werd ook nog het opmaken van een valse fac tuur meegenomen. „De achter liggende gedachte was dat het niet goed ging met mijn bedrijf. Wat de valse factuur betreft dat was een vriendendienst", ver telde de verdachte. Werkstraf Een 32-jarige inwoner van Kerkwerve hoorde voor zijn aandeel 180 uur werkstraf tegen zich eisen. De Kapellenaar ont ving in het kader van een speci ale regeling 917.000 gulden voor schade die september '98 ont staan was door extreem zware regenval. Hij zou aan 218.000 frambozenplanten schade heb ben geleden, maar in werkelijk heid was dat 100.000 teveel. Hij heeft in totaal twee ton teveel bij de overheid gedeclareerd. De rechtbank doet 6 maart uit spraak. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Zeeuws-Vlaan- deren is met de komende ge meentelijke herindeling klaar voor zeker vijfentwintig jaar. Minister De Vries van Binnen landse Zaken heeft dit gisteren schriftelijk geantwoord op vra gen uit de Tweede Kamer over de samenvoeging van de huidige zeven Zeeuws-Vlaamse ge meenten tot drie. De WD-fractie vroeg met name of de drie nieuwe gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen de komen de vijfentwintig jaar zelfstan dig kunnen voortbestaan. De vraag vloeit voort uit de discus sie of Zeeuws-Vlaanderen ge lijk één gemeente zou moeten worden. De Vries laat geen mis verstand bestaan. De drie grote re gemeenten die 1 januari 2003 ontstaan, zijn sterk genoeg om de tand des tijds te doorstaan. Hij schrijft letterlijk: 'Voor alle nieuw te vormen gemeenten geldt dat ik verwacht dat deze voor de langere termijn, dat wil zeggen minimaal vijfentwintig jaar, zelfstandig kunnen blijven voortbestaan.' Uit de reacties op het wetsvoor stelherindeling Zeeuws-Vlaan deren, waarover de Tweede Ka mer vragen kon stellen, leidt De Vries af dat er 'brede steun' voor bestaat. Eén van de grote knel punten in Zeeuws-Vlaanderen was de intergemeentelijke sa menwerking. De Vries verwacht dat deze samenwerking sterk zal verbeteren, als de herinde ling rond is. Over de herinde lingsdatum 1 januari 2003 is wat betreft De Vries geen dis cussie meer mogelijk, ook niet wat betreft de samenvoeging van de gemeenten Oostburg en Sluis-Aardenburg. De gemeen telijke herindeling heeft gevol gen voor de opheffingsnormen voor basisscholen. D66 stelde daar wagen over. De Vries voor ziet weinig problemen. Eén openbare basisschool in de nieuwe gemeente Sluis, de ba sisschool van Retranchement, zit net op de nieuwe opheffings norm van 26 leerlingen; de oude norm was 23. Alleen in Terhole, nu gemeente Hontenisse, straks de nieuwe gemeente Hulst, dreigt een probleem. De ophef fingsnorm in Hontenisse is 30 leerlingen, die wordt in Hulst 38. De school in Terhole zit daar met twee leerlingen onder. door Aector Dooms MIDDELBURG - Negen maan den rijontzegging waarvan drie voorwaardelijk en honderd uur werkstraf. Dat hoorde een 34- jarige politieman uit Terneuzen gisteren tegen zich eisen door de officier van justitie van de Mid- delbm-gse rechtbank. De poli tieman veroorzaakte op 20 juli 2000 een dodelijk ongeval in Terneuzen. De officier verweet de agent dat hij op het fatale moment op de Mr. F. J. Haarmanweg van Ter neuzen te hard zou hebben gere den en geen optische en geluids signalen te hebben gevoerd toen hij in botsing kwam met een voorligger. Het slachtoffer, een 38-jarige inwoner van Etten- Leur, werd met ernstig letsel af gevoerd naar het ziekenhuis waar hij dezelfde dag aan zijn verwondingen overleed. Een getuige had gezien dat de automobilist na de kruising met de Dokweg zijn linker richting aanwijzer aan had gezet met de bedoeling via de andere rijbaan terug te keren. Dat werd het slachtoffer fataal, omdat de agent net aan een inhaalma noeuvre was begonnen en de au to vol in de flank raakte. Uit het technisch onderzoek bleek dat de politieman tenminste 100 km per uur had gereden, waar een maximumsnelheid van 50 km per uur geldt. „Tot aan de kruising viel er niets op zijn rijgedrag aan te merken, maar daarna heeft hij een ver keerde inschatting gemaakt. De snelheid was zo hoog dat hij nooit heeft kunnen reageren, terwijl hij juist rekening had moeten houden met het rijge drag van het slachtoffer merkte de officier op. De agent was die morgen samen met zijn collega opgeroepen om assistentie te verlenen bij de aanhouding van een gestolen mercedes. Verdachte zij gisteren over het niet voeren van optische signa len dat dat bij dit soort achter volgingen niet gebruikelijk is. De zaak werd aanvankelijk door het Openbaar Ministerie in Middelburg geseponeerd. Een klacht van de familie van het slachtoffer bij het Gerechtshof in Den Haag werd eind novem ber vorig jaar gegrond ver klaard, zodat de politieman gis teren alsnog in Middelburg ter verantwoording werd geroepen. De rechtbank doet 6 maart uit spraak. (Advertentie) Ondertekening van het contract voor het opruimen van puin uit de Donau bij Novi Sad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 19