Niet om het spel alleen Met al die uitverkorenen is het tragisch afgelopen Lloyd Webber is voorbij Weird Sister Machinery Mozes de Musical Vorige maand viel in Londen het doek voor de musical Starlight Express. Bijna acht tien jaar lang was het spekta kel-circus van Andrew Lloyd Webber een publiekstrekker. Het sluiten van deze voorstel ling symboliseert het einde van het ALW-tijdperk. Opvolgers zijn in geen velden of wegen te bekennen. Zijn beste producties stammen uit de jaren zeventig. Jesus Christ Superstar en Evita intro duceerden een nieuwe richting in het destijds ten dode opge schreven genre musical: de doorgecomponeerde musical. De samenwerking tussen tekst dichter Tim Rice en componist Andrew Lloyd Webber leverde twee rockopera's op die in alle opzichten tot het beste materi aal behoren dat het populaire muziektheater ooit opleverde. Een breuk tussen beide heren - onenigheid over tal van zaken vormde de basis - zou nog jaren lang voelbaar zijn. Desondanks vloeiden uit Sir Andrews pen talrijke shows vol elegante me lodieën. Zijn Cats is de langstlo- pende musical-productie aller- tijden. Broadway heeft het dansspektakel inmiddels afge voerd, in Londen behoort de voorstelling na twintig jaar nog steeds tot de eeuwigdurende kassuccessen. The phantom of the opera ging in oktober 1986 in première en staat aan beide kanten van de oceaan sindsdien rotsvast in de top tien van best draaiende theatervoorstellin gen. Er zijn jaren geweest dat je op Broadway en in het Londense West End struikelde over shows waarvoor Lloyd Webber de mu ziek had gecomponeerd. Vier of vijf musicals van zijn hand die gelijktijdig draaiden, dat was eerder regel dan uitzondering. De laatste jaren is het razend snel bergafwaarts gegaan met de ALW-formule. Shows als Sunset Boulevard en Whistle down the wind mogsten na een relatief korte looptijd de deuren sluiten. Zijn meest recente mu sical The beautiful game over leefde slechts een jaar in West End. Opmerkelijk genoeg kreeg hij juist voor die productie voor het eerst in zijn carrière lovende bijval van de meestal zure Britse critici. Wereldwijd behoren enkele stukken van ALW onmisken baar tot de gouden toppers van het muziektheater-repertoire. Maar het ziet er naar uit dat het publiek het gehad heeft met zijn shows. Probleem van Lloyd Webber is dat hij er niet (meer) in slaagt verhalen op muziek te zetten die een groot publiek aanspreken. Samen met Tim Rice wist An drew Lloyd Webber begin jaren zeventig eenzelfde soort impas se te doorbreken. Met een eigen zinnige manier van muziekthe ater maken legden zij de basis voor de huidige hausse in de mu sical-cultuur. Het genre zit ver legen om creatieve geesten die eenzelfde ommekeer tot stand kunnen brengen. Zo lang die zich niet melden, moet de legen darische glorie van Sir Andrew steeds nieuw leven worden in geblazen. Om te laten zien hoe leuk het musical-theater kan zijn. Martin Hermens anavond gaat in de Krijn Boon Studio van de Rotterdamse Schouwburg de multimediashow Weird Sister Machinery in première. Het is de eerste gezamenlijke voorstelling van Lydia Schouten (1948) en de in Kruiningen opgegroeide Miriam Reeders (1975). Ze i zijn beiden beeldend kunstenaar en hebben voor dit project het theater als werkterrein gekozen. „Of wat wij doen beeldende kunst heet of theater doet niet terzake", zegt Reeders. „Is het goed of is het niet goed? Dat is de relevante vraag." donderdag 21 februari 2002 Lydia Schouten: „We zijn geen actrices die in de huid van iemand anders kruipen. contact en in mijn werk ligt het zwaartepunt bij de eenzaam heid." Het project Weird Sister Machi nery spookt al ruim twee jaar door hun hoofd. Aanvankelijk kwamen Schouten en Reeders één keer per week bij elkaar om te brainstormen, ideeën uit te wisselen en tekeningen te ma ken. „Op een gegeven moment hadden we een hele grote stapel bij elkaar en zijn we naar een lijn gaan zoeken", vertelt Ree ders. „Toen besloten we er echt voor te gaan." Al snel was duidelijk dat ze het niet bij een performance wilden laten maar in een theater aan de slag wilden. „Wat we hier gaan doen is grootschaliger en min der vluchtig dan een perfor mance", aldus Reeders. „Ik had er behoefte aan eens wat langer aan iets te werken. Hier hebben we twee maanden een zaal tot onze beschikking, compleet met technici die ons te hulp kunnen schieten en met een regisseur, wat ik ook nooit eerder heb ge daan. We werken nu met scripts, niet op basis van improvisatie. We hebben echt de tij d om uitge breid aan onze voorstelling te schaven." In Weird Sister Machinery draait het om twee zussen die een imaginair hotel leiden. Het publiek wordt uitgenodigd in de lounge van dat hotel. Door mid del van beeld en geluid nemen Reeders en Schouten de toe schouwers mee in de fantasie wereld van de twee zussen. „Het is niet echt een toneelstuk in de zin dat een gezelschap het werk van een schrijver op de planken brengt", verklaart Schouten. „Wij hebben dit zelf geschreven en het zijn onze eigen px'eoc- cupaties die we vormgeven. In dat opzicht blijven we beeldend kunstenaars. We zijn geen actri ces die in de huid van iemand anders kruipen. Het gaat ook niet om het spel alleen, maar net zo goed om video, geluid en ob jecten. Al die dingen zijn op el kaar afgestemd." Schouten heeft meegemaakt hoe de grenzen tussen beelden de kunst en andere disciplines de afgelopen vijfentwintig jaar steeds meer zijn vervaagd, zo zeer dat ze voor Reeders zelfs nooit hebben bestaan. „Ik heb in de jaren zeventig wel manifes taties georganiseerd met beel dende kunst, theater en muziek", zegt Schouten. „Ik herinner me dat tijdens een per formancefestival het Onafhan- kelijk Toneel optrad. Zij waren alleen geïnteresseerd in hun ei gen voorstelling en totaal niet in wat kunstenaars of musici daar deden. Nu zijn veel meer men sen geïnteresseerd in cros sovers. De beeldende kunst van nu heeft naar mijn idee weinig zeggingskracht, maar toch is het een spannende tijd. Mensen gaan namelijk zijwegen bewan delen en morrelen aan de gren zen. Zo proberen we de beelden de kunst weer spannend te maken." Reeders: „Voor mij bestaan die grenzen niet eens meer. Alleen anderen hanteren ze nog. Als je een subsidie aanvraagt, willen mensen weten of je beeldende kunst maakt. Ik snap wel dat ze dat willen benoemen, maar je kunt niet zeggen: 'Dit is nog wel beeldende kunst en dit niet meer.' Je kunt ook niet zeggen: 'Dit is een voorstelling van Ly dia Schouten en zij is video kunstenaar.' Dat doet geen recht aan haar werk, want ze doet veel meer dan dat." Als de beeldende kunstwereld haar eigen grenzen wil trekken, gebeurt dat vaak door-middel van de term 'vernieuwend'. Het behoeft nauwelijks betoog dat Schouten en Reeders dit woord verafschuwen. „Door het stre ven naar vernieuwing heeft de beeldende kunst zichzelf uitge hold", meent Schouten. „Alles is toch al een keer gedaan. Een schrijver gaat gewoon een ro man schrijven en in het theater wordt een voorstelling opge voerd en niemand heeft het over vernieuwend. Niemand zegt: 'Dat thema hebben we al eens gehad.' Die houding van voor uitstrevendheid is in de beel dende kunst bijna tot een religie verworden. Als je zo rigide rede neert, hoe kun je dan nog aan sprekende kunst maken?" „Of iets vernieuwend is, vind ik helemaal niet interessant", be sluit Reeders. „Als ik denk: 'Wow', dan vraag ik me toch niet af of dat wat me zo aangrijpt al eens eerder is gedaan? En wat interesseert het mij of iets beel dende kunst is? Ik wil iets ver tellen, dus daar ga ik een vorm voor zoeken." ErnstJan Rozendaal Weird Sister Machinery door Miri am Reeders en Lydia Schouten, ge luidscompositie: Arthur Sauer, re gie: Die van Duin, van 21 t/m 23 feb, van 27 feb t/m 2 maart en van 6 t/m 9 maart in de Krijn Boon Studio van de Rotterdamse Schouwburg. Aan vang: 20.45 uur. Miriam Reeders: „Wat we hier gaan doen is grootschaliger en minder vluchtig dan een performance." Reeders heeft van haar twee de tot haar achttiende in Kruiningen gewoond. Ze volgde de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht en ver kaste voor de tweede fase naar de Willem de Kooning Acade- 1 mie in Rotterdam. Daar ont moette ze Schouten, die sinds de jaren zeventig in binnen- en buitenland aan de weg timmert met performances, installaties en video's. „We hebben een zelf de achtergrond", vertelt Schou ten. „Ik heb vroeger veel perfor mances gedaan en dat is precies waar Miriam mee bezig was toen ze op de academie kwam." Zowel Schouten als Reeders is geïnteresseerd in het individu dat het maatschappelijk niet redt, iemand die verlangens koestert die niet uitkomen, of die door het onvermogen tot communiceren in eenzaamheid vervalt. „Mijn leven lang ben ik bezig met het thema eenzaam heid en verlangen", zegt Schou ten. „In hun onvermogen tot communiceren zie j e dat mensen vluchten in fantasieën. Die kun nen uit de hand lopen. Reeders: „Mijn thematiek raakt daaraan. Mijn grootste angst is dat je uit eenzaamheid in een soort psychose kunt raken. Per soonlijk behoor ik niet tot die gevaarlijke groep hoor, maar ik ben zeer gefascineerd door het gegeven dat mensen op die ma nier de weg kwijtraken. Dat ze in een heel andere situatie ra ken, waarin ze niet meer met an deren kunnen communiceren en in hun eigen wereld, hun eigen fantasie terechtkomen. Dat brengt je op de vraag waar de scheidslijn ligt. Wat is nog nor- maal en wat is gek? Als je een week lang de deur niet uitgaat om boodschappen te doenis dat nog normaal? Ik denk dat in het werk van Lydia de nadruk wat meer ligt op het verlangen naar Regisseur Jeroen Kriek: „De Mozes van ver voor de christelijke jaartelling zegt me in deze tijd niet zo veel. Daarom plaatsen we het verschijnsel Mozes in onze tijd, inclusief het taalgebruik." foto Jaap de Boer/GPD De Utrechtse theaterfirma Growing up in Public heeft zich meer en meer ge ëvolueerd van louter teksttoneel tot muzi kaal theater. In de jongste productie Mozes de Musical leidt deze ontwikkeling tot een heuse musical. Maar het is geen vrijblijvend amusement. Uitgaande van de bijbelse Mo zes worden hedendaagse profeten en we- reldverbetaars op een geheel eigentijdse manier onder de loep genomen. Pirn Fortuyn, Osama Bin Laden, terroristen en anti-globalisten, zij en nog diverse ande ren figureren in Mozes de Musical. De Utrechtse theaterfirma Growing up in Pu blic pakt er.gemeten naar haar vorige pro ducties groots en i'oyaal mee uit: toneelspel, zang, levende muziek, filmprojecties, glit ter en glamour en een grote cast. Regisseur Jeroen Kriek beklemtoont dat Mozes de Musical niet satirisch of kwetsend is bedoeld. Daarentegen is het evenmin een ootmoedige en getrouwe illustratie van het bijbelverhaal. „In de voorstelling zijn we niet op zoek naar de bijbelse Mozes. Maar naar het mechanisme dat in werking treedt wanneer iemand zich als profeet openbaart; wanneer hij zich geroepen voelt om ons naar een in zijn ogen betere en rechtvaardigere wereld te leiden. Of het nu Mozes is, of Je zus, of zelfs Osama Bin Laden." Jeroen Kriek heeft voordien, in 1999, de voorstelling 'Jesaja, Jeremia' met jongeren gemaakt, die ook over profetische leiders ging. Naar zijn zeggen is hij gefascineerd door het fenomeen dat er door alle eeuwen heen altijd maar weer mensen naar voren treden die meestal met tomeloze ambities en fanatisme de mensheid naar een geïdeali seerde wereld willen meeslepen. „Ook om die reden heb ik geen enkele behoefte om het verhaal van Mozes op de hak te nemen. Maar de Mozes van ver voor de christelijke jaal-telling zegt me in deze tijd niet zo veel. Daarom plaatsen we het verschijnsel Mozes in onze tijd, inclusief het taalgebruik." Het stuk is gebaseerd op een Oud-Testa- mentische mythe. In een visioen draagt God aan Mozes op om zijn volksgenoten, die in Egypte door de farao worden geknecht in vrijheid naar het gebied Kanaan te loodsen. Gedui-ende de veei*tigjarige omzwervingen in de woestijn krijgt Mozes van God ook de tien geboden aangei-eikt. Na talrijke pro blemen wordt het beloofde land alsnog be reikt. Mozes zelf mag er niet in. Als straf voor zijn twijfels aan de bedoelingen van God. In de proloog van Mozes de Mxisical ge tuigt Mirjam, de zus van Mozes, tevens ter- x-orist, autonoom, commando: 'Mijn Mozes was geen slappe zak, geen genivelleerde ja knikker. Mijn Mozes had kloten. Hij vocht ergens voor.' Desondanks wordt hij niet als een charismatische superheld uitgebeeld. Conform wat er in de bijbel staat, is Mozes hier eveneens een in zichzelf gekeerde niet bijster daadkrachtige man, die stottert en die dikwijls twijfelt aan zijn van God gege ven taakstelling. Iemand met dergelijke eigenschappen die bovendien aan zo'n hels moeilijke verplich ting moet voldoen, vindt Jeroen Kriek dra matisch veel interessanter dan een 'gehei ligde' Mozes, die altijd het gelijk aan zijn kant heeft en die kritiekloos in alles woi-dt gerespecteerd. „Profeten zijn in wezen eer der ti-agische dan heroïsche figuren. Het is geen kleinigheid wat je door God of een on tevreden volk opgedragen krijgt: leidt ons naar een betere wereld. Met al die uitverko renen is het niet voor niets tragisch afgelo pen." Het lijkt wel of de in het stuk voorkomende autonomen, die fel gekant zijn tegen de huidige globalisering, niet al te serieus wor den genomen. Ze bedienen zich hoofdzake lijk van kretologieën en dan nog in de vorm van vulgaire scheldwoorden. Eigenlijk wordt er in Mozes, de Musical nergens partij getrokken voor een persoon of een overtui ging. Jeroen Kriek: „Dat laatste is zeker de be doeling. In de voorstelling heb je geen enkel moment waarop iedereen op één lijn zit. Ook al heeft Mozes een goddelijke missie, er is altijd weer iemand die iets te zeiken heeft; die het er toch niet mee eens is. Dat is ook het hopeloze wanneer je je aan zo'n opdracht moet of wilt houden. Met dit stuk vallen we niet Mozes aan, niet de farao, niet de anti- globalisten. De wereldproblemen zijn bui tengewoon complex. Ik heb zelf jarenlang boven op de barricaden gestaan en God weet niet wat geroepen, maar tegenwoordig zou ik niet weten waar ik me bij zou willen aansluiten." „Twintig jaar geleden was je simpelweg links of rechts. Van elke ideologie vind ik nu zowel in positieve als negatieve zin meestal wel wat. Misschien dat daarom de slogans van de tegenwoordige actiegroepen op mij als te polariserend en te ongenuanceerd overkomen. De jongste State of the Union van president Bush vind ik een hogeschool voorbeeld van een te subjectieve kijk op de wereld. Wat ik probeer is om zoveel moge lijk integer te blijven in het vinden van mijn weg in dit gecompliceerde en hectische be staan. En dat is allejezus moeilijk." In de voorstelling is God een vrouw, in de persoon van Daphne de Bruin, die ook de liedteksten voor deze productie schreef. Is dat dan niet provocerend? „Het is altijd maar klakkeloos aangenomen, dat God een man is", zegt Jeroen Kriek laconiek. „God maakt hier ook deel uit van het mechanisme dat inherent is aan het profetendom. Wan neer ik de bijbel lees, dan vervang ik het woord God door ik. Dan wordt het een di lemma tussen mij en mezelf, en niet tussen God en mij. Ik zal nooit mijn ziel en zalig heid in de handen van God leggenWant dan zou ik mijn verantwoordelijkheden op Hem afschuiven en dat wil ik niet. Ik heb geen christelijke overtuiging en ben niet christe lijk opgevoed, maar ik ken de bijbel wel bij na van buiten. Ik beschouw het als een fasci nerend en ontzettend leerzaam orakelboek. Het is toch de I Ching van de westerse sa menleving." Mozes, de Musical heeft een tamelijk cy nisch einde: wanneer Mozes tegen het ver bod van God in alsnog een stap in het be loofde land doet, trapt hij dodelijk op een landmijn. Jeroen Kriek: „Het is de realiteit: Israël is het beloofde land. Sinds mensenheugenis is het daar hommeles. Nu erger dan ooit. Het is momenteel niet het ideale land om te vertoe ven." Max Smith Mozes de musical: 22 en 23febr. premièreStads schouwburg Utrecht; 28 febr Theater a/h Spui Den Haag; 5 t/m 9 mrt Frascati Amsterdam; 16 mrt Theater Bisch Den Bosch; 4 apr Plaza Futura Eindhoven; 5 apr Chassétheater Breda; 10 en 11 apr Schouwburg Rotterdam; 24 t/m 27 apr Belle- vue Amsterdam. Lydia Schouten (links) met haar'weird sister' Miriam Reeders. foto's Niels van der Hoeven/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23