ViX,
Brandweer wordt professioneler
Afslag Kruisstraat blijft toch open
15
Ouders tevreden over informatie nekkramp
Muren molen zo lek als een mandje
Politie vindt drugs
bij inval in café
Boete voor chauffeur
met 20 glazen Tripel
Beruchte stoplichten
weg van Expresweg
Nieuw korps Kanaalzone na herindeling investeert in mensen en materieel
Videowagen
politie gaat
voor zomer
de weg op
INTERSP0RT ERIK
zeeuwse almanak
Rook
ZEEUWS-VLAANDEREN
woensdag 20 februari 2002
door Sheila van Doorselaer
HULST - De ouderraad van het
Reynaertcollege in Hulst vindt
de informatievoorziening over
het op school geconstateerde
geval van hersenvliesontste
king voldoende.
De schooldirectie besloot na
advies van de GGD enkel de
klasgenoten van de patiënt en
de leraren te informeren en niet
alle leerlingen en hun ouders in
kennis te stellen.
De patiënt is dit weekend op
genomen in het Terneuzense
ziekenhuis met een besmetting
van de meningokokkenbactc-
rie. Omdat het voorjaarsva
kantie was en de jongen niet op
school was geweest, vond de
Gemeenschappelijke Gezond
heidsdienst Zeeland (GGD) het
niet nodig alle leerlingen en
hun ouders te waarschuwen.
De kans op besmetting was
zeer klein. De schooldirectie
nam dit advies over, ook al om
dat ze niet onnodig paniek wil
de zaaien.
„Ik denk dat dit een goede keu
ze is geweest", zegt A. Totté, se
cretaris van de ouderraad. „De
school heeft al bewezen zeer
zorgvuldig met deze ziektege
vallen om te gaan." Het is niet
de eerste keer dat een geval van
meningitis is geconstateerd op
het Reynaertcollege. Ook in het
najaar en vorig jaar mei werd
een leerling opgenomen. Toen
werden wel alle leerlingen, ou
ders en verzorgers schriftelijk
op de hoogte gesteld.
docr Wout Bareman
TERNEUZEN - Het nieuwe
brandweerkorps dat na de her
indeling in de Kanaalzone ont
staat, wordt sterk geprofessio-
naleerd. Nu telt de brandweer
negen 'beroeps', na de herinde
ling wordt dat aantal zeker
verdubbeld. Met die beroeps
brandweerlieden is het moge
lijk bij calamiteiten in de Wes
terschei detunnel of in de
risicovolle Kanaalzone snel uit
te rukken.
Daarnaast wordt het nieuwe
korps straks uitgebreid met
tientallen vrijwilligers. Tellen
de korpsen van Terneuzen, Axel
en Sas van Gent nu in totaal 220
mensen, in de nabije toekomst
moet dat aantal uitgroeien tot
minstens 250. Vooral de korpsen
in de kleine kernen moeten wor
den uitgebreid van een bezet
ting van gemiddeld zestien naar
achttien mensen, die overigens
de nodige cursussen staan te
wachten.
Bovendien moet het materieel
verder op peil worden gebracht
en moet meer aandacht worden
besteed aan de praktische toe
passing van het rampenbestrij
dingsplan. Zo'n plan is er wel,
maar de brandweer, de verant
woordelijke bestuurders en alle
mogelijke andere betrokken in
stanties dienen er ook in de
praktijk mee te kunnen werken.
Miljoenen
Commandant J. Meijering van
het korps Terneuzen: „Vooral
Terneuzen en Sas van Gent zijn
al geruime tijd volop bezig ach
terstanden weg te werken. Er is
de afgelopen tijd veel geld - het
door Harold de Puysseleijr
MIDDELBURG - Nog voor de
zomer rijdt er vrijwel dagelijks
een onopvallende politieauto
met videocamera en snelheids-
meetapparatuur aan boord over
de Zeeuwse wegen. Het nieuwe
middel ter bevordering van de
verkeersveiligheid wordt afwis
selend in de verschillende delen
van de provincie ingezet.
Dat zegt woordvoerder Ver
keerszaken Han van Opclorp
van de Zeeuwse politie. „We be
treuren het dat het zo lang heeft
geduurd, maar zijn blij dat de
videowagen nu eindelijk binnen
afzienbare tijd inzetbaar is",
zegt Van Op dorp.
De politie wilde eigenlijk vorig
najaar al beginnen met de con
troles, vooral bedoeld om agres
sieve verkeersdeelnemers in de
kraag te grijpen en ter bescher
ming van de kwetsbaarder
weggebruikers. De opgelopen
vertraging is volgens de politie
woordvoerder te wijten aan de
lange looptijd van de Europese
aanbestedingsprocedure vol
gens welke de nieuwe aanwinst
moest worden aangeschaft.
Naar voorbeeld van het televi
sieprogramma Blik op de Weg
gaat een team agenten met de
videowagen op pad om gevaar
lijk en ergerlijk weggedrag te
rug te dringen. Te denken valt
aan overtredingen als extreem
te hard rijden, onnodig linksrij
den, rechts inhalen en bumper-
kleven.
De weggebruiker die de regels
aan zijn laars lapt moet stoppen
en wordt via de videobeelden
meteen geconfronteerd met zijn
verkeersfouten. De overtreder
krijgt vervolgens lik op stuk:
binnen een week valt de bekeu
ring in de brievenbus. Dat is
aanzienlijk sneller dan overtre
dingen die worden vastgelegd
door een flitspaal of radarauto.
(Advertentie)
't Slot
Hang Sluitwerk speciaalzaak
gaat echt om vele miljoenen -
uitgetrokken voor zowel het op
peil brengen van het materieel
als voor opleidingen. Axel zit al
geruime tijd op een goed niveau;
daar zijn de maatregelen dus
minder ingrijpend. Wat de extra
investeringen betreft komt de
herindeling" op een goed mo
ment. We trokken al geruime
tijd gezamenlijk op. dat kunnen
we nu op alle fronten verder uit
bouwen." De nieuwe opzet
van de Kanaalzonebrandweer
wordt vervat in een (meerja-
ren)beleidsplan dat in april ver
schijnt. Meijering met een knip
oog: „Dat is nog ruim voor de ge
meenteraadsverkiezingen, dus
de politieke partijen kunnen dat
plan mooi als leidraad gebrui
ken voor het gewenste toekom
stig beleid."
Dankzij de samenvoeging kun
nen de drie korpsen voortaan
veel efficiënter werken. De ad
ministraties worden samenge
voegd en ook taken op het ge
bied van de voorlichting, het
uitvoeren van controles van ge
bouwen en de brandpreventie
kunnen professioneler worden
aangepakt.
Meijering: „Tot nu toe was het
vaak zo dat projecten al in de
steigers stonden op het moment
dat de brandweer erbij werd be
trokken. Dat moet anders. Nu al
moet de brandweer meepraten
over de veiligheid in bijvoor
beeld een kanaaltunnel bij
Sluiskil. Ook al wordt die pas in
2008 in gebruik genomen, .we
moeten al in het stadium van de
planvorming meepraten." In
het meerjarenplan komen ook
zaken aan de orde als huisves
ting (de kazerne van de lokale en
De gemeente Oostburg probeert geld bij elkaar te krijgen voor de hoognodige restauratie van molen Nooitgedacht in Cadzand.
foto Peter Nicolai
door Pascalle Cappetti
CADZAND - De gemeente Oostburg gaat pogingen
doen om de molen Nooitgedacht in Cadzand alsnog op
het provinciale restauratieprogramma te krijgen. De
molens van Nieuwvliet en IJzendijke zijn inmiddels
zo goed als gerestaureerd en gerenoveerd, voor de mo
len in Cadzand is echter dringend geld nodig.
Wethouder R. Leentfaar kondigt aan in een overleg
dat hij binnenkort met gedeputeerde G. de Kok heeft,
de molen van Cadzand onder de aandacht van de ge
deputeerde te brengen. De korenmolen kampt met
ernstige vochtproblemen. De muren zijn zo lek als een
mandje. De gemeente erkent deze problemen en heeft
op aangeven van de eigenaar, de stichting Molenbe-
houd West-Zeeuwsch-Vlaanderen, de Rijksdienst
voor de Monumentenzorg om een onafhankelijk ad
vies en een urgentieverklaring gevraagd. Deze ver
klaring is nodig om bij de provincie enige kans op
rijkssubsidie te maken.
De gemeente wacht inmiddels - ondanks herhaald
aandringen - al meer dan een half jaar op antwoord
van de Rijksdienst. De rijksdienst moet niet alleen een
inventarisatie van de problemen maken, maar ook
een raming van de kosten. Volgens een woordvoerster
van de gemeente heeft de rijksdienst laten weten meer
tijd nodig te hebben, omdat zij een laboratorium heeft
ingeschakeld om de muren van de molen te bekijken.
Mogelijkheden
De vertraging bij de rijksdienst betekent waarschijn
lijk dat de molen in Cadzand dit jaar niet meer mee
kan in het Provinciaal Restauratie Uitvoeringspro
gramma. Voor volgend jaar ziet de gemeente echter
opnieuw mogelijkheden. Als de aanvraag alsnog
wordt gehonoreerd, betekent dit dat zeventig procent
van de restauratiekosten voor rekening van het Rijk
komt. De resterende dertig procent zijn voor de ge
meente en de eigenaar.
Molenaar I. Herman hoopt dat de gemeente nog iets
kan bereiken voor de Cadzandse molen, nu de be
zwaarschriften van hem en de stichting Molenbehoud
door Gedeputeerde Statenniet-ontvankelijkzijn ver
klaard. De bezwaarschriften op het restauratiepro
gramma waren enkele dagen te laat binnengekomen.
„Haal IJzendijke en Nieuwvliet er maar af en zet Cad
zand er maar op", oppert Herman. Zo simpel werkt
het volgens de gemeente Oostburg niet. „Het geld
voor Nieuwvliet en IJzendijke is al'besteed. Er is niks
over."
Bellinkstraat 34, Middelburg, 0118-640291
door Henk Boot
KRUISSTRAAT - Het is voor
velen nu al de enige route om op
de Expresweg te komen: de af
slag bij Kruisstraat/Moerbeke.
En dat blijft zo, ongetwijfeld tot
opluchting van velen, ook nadat
het kruispunt ter plekke eind dit
jaar grondig is gerenoveerd.
Of dat straks ook geldt voor de
kruising op de Expresweg naar
Kaprijke/IJzendijke valt nog te
bezien. Eind mei is de milieuef
fectrapportage voor het tracé
Zelzate-Knokke op de Expres
weg gereed. Dan zal blijken of
daar een afslag blijft. Of dat die
net als die naar bijvoorbeeld De
Klinge/Clinge, Koewacht en de
Heikant dicht gaat.
Het verkeer tussen Aardenburg
en de Expresweg kan er op reke
nen dat er straks ter hoogte van
Maldegem een aansluiting
blijft. De kruisingen Langele-
de/Wachtebeke en Overslag-
/Wachtebeke zijn al dicht. Het
verkeer moet tot eind dit jaar
omrijden. De nieuwe tunnel aan
Raamshoek is naar verwachting
in december klaar.
Het met lichten beveiligde
kruispunt Kruisstraat blijft in
gewijzigde versie gehandhaafd
vanwege de suikerfabriek in
Moerbeke. Dat moet voorko
men dat tijdens de campagne
zich enige duizenden vrachtwa
gens door de bebouwde kom
men van Stekene en Wachtebe-
ke moeten wurmen.
„We verleggen het huidige
kruispunt zo'n driehonderd me
ter, waardoor wé minder huizen
hoeven te slopen en we met zui
nig ruimtegebruik een brug met
op- en afrit kunnen aanleggen",
aldus projectleider H. Keymeu-
len van de dienst Wegen van de
Vlaamse gemeenschap.
Dat houdt in dat personenver
keer van en naar Zuiddorpe,
Axel en Koewacht via Kruis
straat kan blijven rijden.
Vrachtverkeer zwaarder dan 7,5
ton moet nu al via de Tractaat-
weg of Hulst rijden. Daarmee
komt de Vlaamse wegbeheerder
tegemoet aan de wens van de ge
meente Axel, dat zwaar sluip-
verkeer uit haar bebouwde kom
wil weren. „We mei-ken dat het
effect sorteert", aldus een
woordvoerder van de gemeente
Axel.
Vlaanderen is al jaren doende
om de Expresweg (ex-N49) om
te bouwen tot de autosnelweg
All. Over het hele traject tussen
Antwerpen en Rotterdam moe
ten de verkeerslichten wijken.
De Vlaamse autoriteiten willen
alle gelijkvloerse kruisingen la
ten vervallen, omdat die op
Op de Expresweg bij Stekene wordt een nieuw viaduct gebouwd.
snelwegen te gevaarlijk zijn. De
kleine twintig veelal kleinere
afslagen worden teruggebracht
naar hooguit negen. Daar wordt
dan gebruik gemaakt van op- en
afritten naar bruggen of fiets-
tunnels die haaks op de Expres
weg worden aangelegd. Dat
houdt in de praktijk in dat er om
de acht tot tien kilometer een
op- en afrit naar de Expresweg
overblijven. Ze liggen of komen
bij Kalloo, Vrasene, Hulst,
Kruisstraat, Zelzate-Oost, Zel-
zate-West, wellicht Kaprijke,
Eeklo en Maldegem.
Hoe duur het karwei uiteinde
lijk wordt hangt mede af van de
regionale brandweer in Terneu
zen is te klein; nieuwbouw ligt
voor de hand), de calamiteiten
bestrijding op de Westerschelde
en het Kanaal Gent-Temeuzen
(blusboten) én investeringen
voor de hulpverlening in de
Westerscheldetunnel. Binnen
nu en enkele weken beslist het
ministerie van Binnenlandse
Zaken over de financierings-
vorm voor die specifieke taak.
door Jean-Lou de Gucht
KAPELLEBRUG - De politie
heeft gisteren bij een inval in ca
fé Highway aan de Gentsevaart
in Kapellebrug softdrugs en
geld in beslag genomen. Drie
werknemers van het café zijn
aangehouden.
Klachten van omwonenden
over overlast door de handel in
verdovende middelen vanuit
Highway waren de aanleiding
tot de inval. Of er grote hoeveel
heden drugs zijn gevonden, was
gisteren niet bekend. Een
woordvoerder van het Open
baar Ministerie wist alleen dat
het om hasj en hennep ging. Na
de inval zijn er bij drie werkne
mers van het café huiszoekin
gen geweest.
Burgemeester A. Kessen van
Hulst kon gisteren niet zeggen
of de inval tot gevolg heeft dat
het café op korte termijn wordt
gesloten. Met de wet Damocles
achter de hand heeft Hulst een
waarschuwingsbrief naar het
café gestuurd. Daarin wordt de
exploitant gesommeerd zich
aan de regels te houden. Wan
neer bij een inval van de politie
grote hoeveelheden drugs wor
den aangetroffen, kan dit een
reden zijn voor een snellere slui
ting. Kessen: „En we weten op
dit moment niet of er inderdaad
grote hoeveelheden drugs zijn
gevonden."
De gemeente aast al enige tijd
op sluiting van het café. Sinds
augustus wordt Highway
scherp in de gaten gehouden in
verband met handel in drugs.
De omwonenden hadden via een
handtekeningenactie de ge
meente om maatregelen ge
vraagd. De omwonenden zeiden
dat ze met zekerheid wisten dat
er drugs werden verhandeld en
dat ze een heleboel overlast on
dervonden. Er werd volgens de
klagers overal rommel wegge
gooid en de situatie werd steeds
bedreigender.
Achterom
Een woordvoerder van High
way ontkende eerder nadrukke
lijk dat er drugs in het café
werden verkocht. Volgens de
buurtbewoners vindt de drugs
handel inderdaad niet in de
kroeg plaats, maar gaan de
klanten achterom om de spullen
op te halen.
Dat heeft de woordvoerder van
het café ook nooit ontkend.
Highway is niet verantwoorde
lijk voor wat er buiten het
café gebeurt, aldus de woord
voerder.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Een vijftigja
rige inwoner van Hulst is giste
ren door de politierechter in
Middelburg voor dronken rij
den conform de eis veroordeeld
tot negen maanden rijontzeg
ging, 1250 euro boete en twee
weken voorwaardelijke gevan
genisstraf.
Uit de blaastest bleek een score
van 1035 microgram: bijna vijf
keer zoveel alcohol als wettelijk
toegestaan. Na zijn aanhouding
op 5 juni vorig jaar in Klooster-
zande had de Hulstenaar tegen
de politie toegegeven twintig
glazen Tripel (Belgisch bier met
een alcoholpercentage van ne
gen procent) te hebben gedron
ken. Hij had ook verklaard eerst
zijn roes te hebben uitgeslapen
voordat hij verder was gaan rij
den.
„Dan heeft hij maar kort gesla
pen, want dit is een onvoorstel
bare hoeveelheid", stelde poli
tierechter G. van Unnik vast. De
politie constateerde die bewus
te dag naast een alcohollucht
dat de man in een auto met aan
hangwagen reed met een vals
kenteken. „Hij neemt het niet zo
nauw met de verkeersregels",
verwees officier van justitie R.
Rammeloo naar het strafblad
van verdachte.
De Hulstenaar verscheen giste
ren overigens niet op zitting.
door Henk Boot
ST. GILLIS-WAAS - De ver
keerslichten op de beruchte
kruising bij meubelzaak Ver-
berckmoes (De Pyramiden) op
de Expresweg N49 bij St. Gillis
Waas verdwijnen daar eind mei.
Dan wordt het voor het verkeer
tussen Antwerpen en Knokke
onmogelijk om nog af te slaan
naar St. Gillis-Waas of richting
Kieldrecht. Met het weghalen
van de verkeerlichten op de
Kemphoeksestraat verdwijnt
een van de gevaarlijkste gelijk
vloerse kruisingen op de Ex
presweg. Kemphoeksestraat is
vanaf Antwerpen en de Lief-
kenshoektunnel het eerste met
verkeerslichten beveiligde
kruispunt op de Expresweg.
Het verkeer moet er afremmen:
van 120 naar 90 km bij groen
licht en tot stilstand bij rood.
Tot verrassing van menig auto
mobilist, die daarmee geen re
kening hield. Zeker bij mist of
regen leidde dit de afgelopen ja
ren meermalen tot ongevallen
met dodelijke afloop. Een jaar
geleden verbrandde er een Ne
derlandse automobilist in zijn
auto nadat een vrachtwagen
hem op de kruising had geramd.
Volgens de plannen had deze
kruising al eerder aangepakt
moeten worden. De waterover
last vorig najaar in St. Gillis
Waas en omgeving stond dat in
de weg. De hoge waterstand
maakte het onmogelijk om de
alternatieve routes van en naai
de Kemphoeksestraat naast de
Expresweg aan te leggen.
Het is de bedoeling dat van de
twee keer tweebaans Expres
weg een echte autosnelweg te
maken. Tussen Antwerpen en
Zelzate (afslag Sas van Gent-
/Terneuzen) zal dit in 2003 het
geval zijn. Pas tegen 2010 zal het
hel traject tot en met Knokke
ontdaan zijn van met verkeers
lichten beveiligede gelijkvloer
se kruisingen.
„Die kruisingen verdwijnen
successievelijk. Ze zijn veel te
gevaarlijk. In plaats van de ver
keerslichten komen er bruggen
en tunnels, al dan niet met toe-
ritten", aldus projectleider H.
Keymeulen van de dienst Wegen
van de provincie Oost-Vlaande-
ren.
Voor het kruispunt Kemphoek
sestraat betekent dit dat het
verkeer een kilometer of vijf
moet omrijden: via de afslag
Vrasene of via Stekene, waarna
het via parallelwegen naar St.
Gillis-Waas kan komen.
(Advertentie)
VANDAAG START
MAGAZIJN
LEEGVERKOOP
Nieuwe Burg 22-28
Middelburg
Tel. 0118-611741
Kortingen tot 80%
"ook kampeerartikelen"
foto Wim Kooyman
uitkomst van de milieueffect-
rapportage en van de gekozen
oplossingen voor viaducten en
tunnels op het traject tussen
Zelzate en Knokke. „In het stuk
vanaf Beveren tot en met Zelza
te is inclusief parallelwegen al
zo'n 65 miljoen euro gaan zit
ten", aldus Keymeulen.
Je kan het niet vaak genoeg
doen: oefenen in rampenbe
strijdingDat vonden ook de
functionarissen die belast
zijn met de zorg voor de vei
ligheid in dat Middelburgs
bejaardenverzorgingshuis.
Dus schakelden ze, om de
weerbaarheid van personeel
en bewoners te testen, onver
wacht het brandalarm in.
Een ieder die enige verant
woordelijkheid droeg, was
binnen de kortste keren pa
raat. Brandslangen iti de
aanslag. En klaar voor de
evacuatie. Ook de kok stond
op scherp. Vertrouwend op
zijn, voor de uitoefening van
zijn beroep, verfijnde neus,
rende hij snuivend door de
gangen, op zoek naar de
vuurhaard.
Maar hoe hij zich ook inspan
de, veel meer dan de geur van
paniek en sensatie snoof hij
niet op. Rook was er genoeg.
Dat had de brandweer goed
geregeld. Maar, constateerde
de receptioniste na afloop la
coniek, Jullie hebben het
geurtje vergeten mee te leve
ren. En ze gaf meteen een tip
voor de volgende keer. „Be
stel een rookworst bij de sla
ger."