ViX, Brandweer wordt professioneler Afslag Kruisstraat blijft toch open 15 Ouders tevreden over informatie nekkramp Muren molen zo lek als een mandje Politie vindt drugs bij inval in café Boete voor chauffeur met 20 glazen Tripel Beruchte stoplichten weg van Expresweg Nieuw korps Kanaalzone na herindeling investeert in mensen en materieel Videowagen politie gaat voor zomer de weg op INTERSP0RT ERIK zeeuwse almanak Rook ZEEUWS-VLAANDEREN woensdag 20 februari 2002 door Sheila van Doorselaer HULST - De ouderraad van het Reynaertcollege in Hulst vindt de informatievoorziening over het op school geconstateerde geval van hersenvliesontste king voldoende. De schooldirectie besloot na advies van de GGD enkel de klasgenoten van de patiënt en de leraren te informeren en niet alle leerlingen en hun ouders in kennis te stellen. De patiënt is dit weekend op genomen in het Terneuzense ziekenhuis met een besmetting van de meningokokkenbactc- rie. Omdat het voorjaarsva kantie was en de jongen niet op school was geweest, vond de Gemeenschappelijke Gezond heidsdienst Zeeland (GGD) het niet nodig alle leerlingen en hun ouders te waarschuwen. De kans op besmetting was zeer klein. De schooldirectie nam dit advies over, ook al om dat ze niet onnodig paniek wil de zaaien. „Ik denk dat dit een goede keu ze is geweest", zegt A. Totté, se cretaris van de ouderraad. „De school heeft al bewezen zeer zorgvuldig met deze ziektege vallen om te gaan." Het is niet de eerste keer dat een geval van meningitis is geconstateerd op het Reynaertcollege. Ook in het najaar en vorig jaar mei werd een leerling opgenomen. Toen werden wel alle leerlingen, ou ders en verzorgers schriftelijk op de hoogte gesteld. docr Wout Bareman TERNEUZEN - Het nieuwe brandweerkorps dat na de her indeling in de Kanaalzone ont staat, wordt sterk geprofessio- naleerd. Nu telt de brandweer negen 'beroeps', na de herinde ling wordt dat aantal zeker verdubbeld. Met die beroeps brandweerlieden is het moge lijk bij calamiteiten in de Wes terschei detunnel of in de risicovolle Kanaalzone snel uit te rukken. Daarnaast wordt het nieuwe korps straks uitgebreid met tientallen vrijwilligers. Tellen de korpsen van Terneuzen, Axel en Sas van Gent nu in totaal 220 mensen, in de nabije toekomst moet dat aantal uitgroeien tot minstens 250. Vooral de korpsen in de kleine kernen moeten wor den uitgebreid van een bezet ting van gemiddeld zestien naar achttien mensen, die overigens de nodige cursussen staan te wachten. Bovendien moet het materieel verder op peil worden gebracht en moet meer aandacht worden besteed aan de praktische toe passing van het rampenbestrij dingsplan. Zo'n plan is er wel, maar de brandweer, de verant woordelijke bestuurders en alle mogelijke andere betrokken in stanties dienen er ook in de praktijk mee te kunnen werken. Miljoenen Commandant J. Meijering van het korps Terneuzen: „Vooral Terneuzen en Sas van Gent zijn al geruime tijd volop bezig ach terstanden weg te werken. Er is de afgelopen tijd veel geld - het door Harold de Puysseleijr MIDDELBURG - Nog voor de zomer rijdt er vrijwel dagelijks een onopvallende politieauto met videocamera en snelheids- meetapparatuur aan boord over de Zeeuwse wegen. Het nieuwe middel ter bevordering van de verkeersveiligheid wordt afwis selend in de verschillende delen van de provincie ingezet. Dat zegt woordvoerder Ver keerszaken Han van Opclorp van de Zeeuwse politie. „We be treuren het dat het zo lang heeft geduurd, maar zijn blij dat de videowagen nu eindelijk binnen afzienbare tijd inzetbaar is", zegt Van Op dorp. De politie wilde eigenlijk vorig najaar al beginnen met de con troles, vooral bedoeld om agres sieve verkeersdeelnemers in de kraag te grijpen en ter bescher ming van de kwetsbaarder weggebruikers. De opgelopen vertraging is volgens de politie woordvoerder te wijten aan de lange looptijd van de Europese aanbestedingsprocedure vol gens welke de nieuwe aanwinst moest worden aangeschaft. Naar voorbeeld van het televi sieprogramma Blik op de Weg gaat een team agenten met de videowagen op pad om gevaar lijk en ergerlijk weggedrag te rug te dringen. Te denken valt aan overtredingen als extreem te hard rijden, onnodig linksrij den, rechts inhalen en bumper- kleven. De weggebruiker die de regels aan zijn laars lapt moet stoppen en wordt via de videobeelden meteen geconfronteerd met zijn verkeersfouten. De overtreder krijgt vervolgens lik op stuk: binnen een week valt de bekeu ring in de brievenbus. Dat is aanzienlijk sneller dan overtre dingen die worden vastgelegd door een flitspaal of radarauto. (Advertentie) 't Slot Hang Sluitwerk speciaalzaak gaat echt om vele miljoenen - uitgetrokken voor zowel het op peil brengen van het materieel als voor opleidingen. Axel zit al geruime tijd op een goed niveau; daar zijn de maatregelen dus minder ingrijpend. Wat de extra investeringen betreft komt de herindeling" op een goed mo ment. We trokken al geruime tijd gezamenlijk op. dat kunnen we nu op alle fronten verder uit bouwen." De nieuwe opzet van de Kanaalzonebrandweer wordt vervat in een (meerja- ren)beleidsplan dat in april ver schijnt. Meijering met een knip oog: „Dat is nog ruim voor de ge meenteraadsverkiezingen, dus de politieke partijen kunnen dat plan mooi als leidraad gebrui ken voor het gewenste toekom stig beleid." Dankzij de samenvoeging kun nen de drie korpsen voortaan veel efficiënter werken. De ad ministraties worden samenge voegd en ook taken op het ge bied van de voorlichting, het uitvoeren van controles van ge bouwen en de brandpreventie kunnen professioneler worden aangepakt. Meijering: „Tot nu toe was het vaak zo dat projecten al in de steigers stonden op het moment dat de brandweer erbij werd be trokken. Dat moet anders. Nu al moet de brandweer meepraten over de veiligheid in bijvoor beeld een kanaaltunnel bij Sluiskil. Ook al wordt die pas in 2008 in gebruik genomen, .we moeten al in het stadium van de planvorming meepraten." In het meerjarenplan komen ook zaken aan de orde als huisves ting (de kazerne van de lokale en De gemeente Oostburg probeert geld bij elkaar te krijgen voor de hoognodige restauratie van molen Nooitgedacht in Cadzand. foto Peter Nicolai door Pascalle Cappetti CADZAND - De gemeente Oostburg gaat pogingen doen om de molen Nooitgedacht in Cadzand alsnog op het provinciale restauratieprogramma te krijgen. De molens van Nieuwvliet en IJzendijke zijn inmiddels zo goed als gerestaureerd en gerenoveerd, voor de mo len in Cadzand is echter dringend geld nodig. Wethouder R. Leentfaar kondigt aan in een overleg dat hij binnenkort met gedeputeerde G. de Kok heeft, de molen van Cadzand onder de aandacht van de ge deputeerde te brengen. De korenmolen kampt met ernstige vochtproblemen. De muren zijn zo lek als een mandje. De gemeente erkent deze problemen en heeft op aangeven van de eigenaar, de stichting Molenbe- houd West-Zeeuwsch-Vlaanderen, de Rijksdienst voor de Monumentenzorg om een onafhankelijk ad vies en een urgentieverklaring gevraagd. Deze ver klaring is nodig om bij de provincie enige kans op rijkssubsidie te maken. De gemeente wacht inmiddels - ondanks herhaald aandringen - al meer dan een half jaar op antwoord van de Rijksdienst. De rijksdienst moet niet alleen een inventarisatie van de problemen maken, maar ook een raming van de kosten. Volgens een woordvoerster van de gemeente heeft de rijksdienst laten weten meer tijd nodig te hebben, omdat zij een laboratorium heeft ingeschakeld om de muren van de molen te bekijken. Mogelijkheden De vertraging bij de rijksdienst betekent waarschijn lijk dat de molen in Cadzand dit jaar niet meer mee kan in het Provinciaal Restauratie Uitvoeringspro gramma. Voor volgend jaar ziet de gemeente echter opnieuw mogelijkheden. Als de aanvraag alsnog wordt gehonoreerd, betekent dit dat zeventig procent van de restauratiekosten voor rekening van het Rijk komt. De resterende dertig procent zijn voor de ge meente en de eigenaar. Molenaar I. Herman hoopt dat de gemeente nog iets kan bereiken voor de Cadzandse molen, nu de be zwaarschriften van hem en de stichting Molenbehoud door Gedeputeerde Statenniet-ontvankelijkzijn ver klaard. De bezwaarschriften op het restauratiepro gramma waren enkele dagen te laat binnengekomen. „Haal IJzendijke en Nieuwvliet er maar af en zet Cad zand er maar op", oppert Herman. Zo simpel werkt het volgens de gemeente Oostburg niet. „Het geld voor Nieuwvliet en IJzendijke is al'besteed. Er is niks over." Bellinkstraat 34, Middelburg, 0118-640291 door Henk Boot KRUISSTRAAT - Het is voor velen nu al de enige route om op de Expresweg te komen: de af slag bij Kruisstraat/Moerbeke. En dat blijft zo, ongetwijfeld tot opluchting van velen, ook nadat het kruispunt ter plekke eind dit jaar grondig is gerenoveerd. Of dat straks ook geldt voor de kruising op de Expresweg naar Kaprijke/IJzendijke valt nog te bezien. Eind mei is de milieuef fectrapportage voor het tracé Zelzate-Knokke op de Expres weg gereed. Dan zal blijken of daar een afslag blijft. Of dat die net als die naar bijvoorbeeld De Klinge/Clinge, Koewacht en de Heikant dicht gaat. Het verkeer tussen Aardenburg en de Expresweg kan er op reke nen dat er straks ter hoogte van Maldegem een aansluiting blijft. De kruisingen Langele- de/Wachtebeke en Overslag- /Wachtebeke zijn al dicht. Het verkeer moet tot eind dit jaar omrijden. De nieuwe tunnel aan Raamshoek is naar verwachting in december klaar. Het met lichten beveiligde kruispunt Kruisstraat blijft in gewijzigde versie gehandhaafd vanwege de suikerfabriek in Moerbeke. Dat moet voorko men dat tijdens de campagne zich enige duizenden vrachtwa gens door de bebouwde kom men van Stekene en Wachtebe- ke moeten wurmen. „We verleggen het huidige kruispunt zo'n driehonderd me ter, waardoor wé minder huizen hoeven te slopen en we met zui nig ruimtegebruik een brug met op- en afrit kunnen aanleggen", aldus projectleider H. Keymeu- len van de dienst Wegen van de Vlaamse gemeenschap. Dat houdt in dat personenver keer van en naar Zuiddorpe, Axel en Koewacht via Kruis straat kan blijven rijden. Vrachtverkeer zwaarder dan 7,5 ton moet nu al via de Tractaat- weg of Hulst rijden. Daarmee komt de Vlaamse wegbeheerder tegemoet aan de wens van de ge meente Axel, dat zwaar sluip- verkeer uit haar bebouwde kom wil weren. „We mei-ken dat het effect sorteert", aldus een woordvoerder van de gemeente Axel. Vlaanderen is al jaren doende om de Expresweg (ex-N49) om te bouwen tot de autosnelweg All. Over het hele traject tussen Antwerpen en Rotterdam moe ten de verkeerslichten wijken. De Vlaamse autoriteiten willen alle gelijkvloerse kruisingen la ten vervallen, omdat die op Op de Expresweg bij Stekene wordt een nieuw viaduct gebouwd. snelwegen te gevaarlijk zijn. De kleine twintig veelal kleinere afslagen worden teruggebracht naar hooguit negen. Daar wordt dan gebruik gemaakt van op- en afritten naar bruggen of fiets- tunnels die haaks op de Expres weg worden aangelegd. Dat houdt in de praktijk in dat er om de acht tot tien kilometer een op- en afrit naar de Expresweg overblijven. Ze liggen of komen bij Kalloo, Vrasene, Hulst, Kruisstraat, Zelzate-Oost, Zel- zate-West, wellicht Kaprijke, Eeklo en Maldegem. Hoe duur het karwei uiteinde lijk wordt hangt mede af van de regionale brandweer in Terneu zen is te klein; nieuwbouw ligt voor de hand), de calamiteiten bestrijding op de Westerschelde en het Kanaal Gent-Temeuzen (blusboten) én investeringen voor de hulpverlening in de Westerscheldetunnel. Binnen nu en enkele weken beslist het ministerie van Binnenlandse Zaken over de financierings- vorm voor die specifieke taak. door Jean-Lou de Gucht KAPELLEBRUG - De politie heeft gisteren bij een inval in ca fé Highway aan de Gentsevaart in Kapellebrug softdrugs en geld in beslag genomen. Drie werknemers van het café zijn aangehouden. Klachten van omwonenden over overlast door de handel in verdovende middelen vanuit Highway waren de aanleiding tot de inval. Of er grote hoeveel heden drugs zijn gevonden, was gisteren niet bekend. Een woordvoerder van het Open baar Ministerie wist alleen dat het om hasj en hennep ging. Na de inval zijn er bij drie werkne mers van het café huiszoekin gen geweest. Burgemeester A. Kessen van Hulst kon gisteren niet zeggen of de inval tot gevolg heeft dat het café op korte termijn wordt gesloten. Met de wet Damocles achter de hand heeft Hulst een waarschuwingsbrief naar het café gestuurd. Daarin wordt de exploitant gesommeerd zich aan de regels te houden. Wan neer bij een inval van de politie grote hoeveelheden drugs wor den aangetroffen, kan dit een reden zijn voor een snellere slui ting. Kessen: „En we weten op dit moment niet of er inderdaad grote hoeveelheden drugs zijn gevonden." De gemeente aast al enige tijd op sluiting van het café. Sinds augustus wordt Highway scherp in de gaten gehouden in verband met handel in drugs. De omwonenden hadden via een handtekeningenactie de ge meente om maatregelen ge vraagd. De omwonenden zeiden dat ze met zekerheid wisten dat er drugs werden verhandeld en dat ze een heleboel overlast on dervonden. Er werd volgens de klagers overal rommel wegge gooid en de situatie werd steeds bedreigender. Achterom Een woordvoerder van High way ontkende eerder nadrukke lijk dat er drugs in het café werden verkocht. Volgens de buurtbewoners vindt de drugs handel inderdaad niet in de kroeg plaats, maar gaan de klanten achterom om de spullen op te halen. Dat heeft de woordvoerder van het café ook nooit ontkend. Highway is niet verantwoorde lijk voor wat er buiten het café gebeurt, aldus de woord voerder. door Aector Dooms MIDDELBURG - Een vijftigja rige inwoner van Hulst is giste ren door de politierechter in Middelburg voor dronken rij den conform de eis veroordeeld tot negen maanden rijontzeg ging, 1250 euro boete en twee weken voorwaardelijke gevan genisstraf. Uit de blaastest bleek een score van 1035 microgram: bijna vijf keer zoveel alcohol als wettelijk toegestaan. Na zijn aanhouding op 5 juni vorig jaar in Klooster- zande had de Hulstenaar tegen de politie toegegeven twintig glazen Tripel (Belgisch bier met een alcoholpercentage van ne gen procent) te hebben gedron ken. Hij had ook verklaard eerst zijn roes te hebben uitgeslapen voordat hij verder was gaan rij den. „Dan heeft hij maar kort gesla pen, want dit is een onvoorstel bare hoeveelheid", stelde poli tierechter G. van Unnik vast. De politie constateerde die bewus te dag naast een alcohollucht dat de man in een auto met aan hangwagen reed met een vals kenteken. „Hij neemt het niet zo nauw met de verkeersregels", verwees officier van justitie R. Rammeloo naar het strafblad van verdachte. De Hulstenaar verscheen giste ren overigens niet op zitting. door Henk Boot ST. GILLIS-WAAS - De ver keerslichten op de beruchte kruising bij meubelzaak Ver- berckmoes (De Pyramiden) op de Expresweg N49 bij St. Gillis Waas verdwijnen daar eind mei. Dan wordt het voor het verkeer tussen Antwerpen en Knokke onmogelijk om nog af te slaan naar St. Gillis-Waas of richting Kieldrecht. Met het weghalen van de verkeerlichten op de Kemphoeksestraat verdwijnt een van de gevaarlijkste gelijk vloerse kruisingen op de Ex presweg. Kemphoeksestraat is vanaf Antwerpen en de Lief- kenshoektunnel het eerste met verkeerslichten beveiligde kruispunt op de Expresweg. Het verkeer moet er afremmen: van 120 naar 90 km bij groen licht en tot stilstand bij rood. Tot verrassing van menig auto mobilist, die daarmee geen re kening hield. Zeker bij mist of regen leidde dit de afgelopen ja ren meermalen tot ongevallen met dodelijke afloop. Een jaar geleden verbrandde er een Ne derlandse automobilist in zijn auto nadat een vrachtwagen hem op de kruising had geramd. Volgens de plannen had deze kruising al eerder aangepakt moeten worden. De waterover last vorig najaar in St. Gillis Waas en omgeving stond dat in de weg. De hoge waterstand maakte het onmogelijk om de alternatieve routes van en naai de Kemphoeksestraat naast de Expresweg aan te leggen. Het is de bedoeling dat van de twee keer tweebaans Expres weg een echte autosnelweg te maken. Tussen Antwerpen en Zelzate (afslag Sas van Gent- /Terneuzen) zal dit in 2003 het geval zijn. Pas tegen 2010 zal het hel traject tot en met Knokke ontdaan zijn van met verkeers lichten beveiligede gelijkvloer se kruisingen. „Die kruisingen verdwijnen successievelijk. Ze zijn veel te gevaarlijk. In plaats van de ver keerslichten komen er bruggen en tunnels, al dan niet met toe- ritten", aldus projectleider H. Keymeulen van de dienst Wegen van de provincie Oost-Vlaande- ren. Voor het kruispunt Kemphoek sestraat betekent dit dat het verkeer een kilometer of vijf moet omrijden: via de afslag Vrasene of via Stekene, waarna het via parallelwegen naar St. Gillis-Waas kan komen. (Advertentie) VANDAAG START MAGAZIJN LEEGVERKOOP Nieuwe Burg 22-28 Middelburg Tel. 0118-611741 Kortingen tot 80% "ook kampeerartikelen" foto Wim Kooyman uitkomst van de milieueffect- rapportage en van de gekozen oplossingen voor viaducten en tunnels op het traject tussen Zelzate en Knokke. „In het stuk vanaf Beveren tot en met Zelza te is inclusief parallelwegen al zo'n 65 miljoen euro gaan zit ten", aldus Keymeulen. Je kan het niet vaak genoeg doen: oefenen in rampenbe strijdingDat vonden ook de functionarissen die belast zijn met de zorg voor de vei ligheid in dat Middelburgs bejaardenverzorgingshuis. Dus schakelden ze, om de weerbaarheid van personeel en bewoners te testen, onver wacht het brandalarm in. Een ieder die enige verant woordelijkheid droeg, was binnen de kortste keren pa raat. Brandslangen iti de aanslag. En klaar voor de evacuatie. Ook de kok stond op scherp. Vertrouwend op zijn, voor de uitoefening van zijn beroep, verfijnde neus, rende hij snuivend door de gangen, op zoek naar de vuurhaard. Maar hoe hij zich ook inspan de, veel meer dan de geur van paniek en sensatie snoof hij niet op. Rook was er genoeg. Dat had de brandweer goed geregeld. Maar, constateerde de receptioniste na afloop la coniek, Jullie hebben het geurtje vergeten mee te leve ren. En ze gaf meteen een tip voor de volgende keer. „Be stel een rookworst bij de sla ger."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 43