Fors heeft wel voordelen
Schoon levert geld op
Renault
Vel Satis
Focus betrouwbaarst
Passieve veiligheid
Europese merken
Roadster van MG is een stuk volwassener geworden
Opel Concept M
Compacte Fordbestel
Kleine Yaris diesel
ÊMiiliü1
Renault wil weer een be
langrijke rol gaan spelen
in de hogere klasse. Die
markt krimpt al jaren ten
gunste van de grotere ruim
teauto's, daarom probeert
het Franse merk het nu met
een auto die daar een beetje
naar neigt: de Vel Satis.
De Vel Satis volgt de weinig
populaire Safrane op, maar
dringt qua afmetingen en prijs
door in voor Renault ongekende
regionen. Vanaf 37.000 euro
staat de Vel Satis voor de deur.
Het topmodel moet 56.000 euro
kosten.
Als je de eerste keer voor de Re
nault Vel Satis staat is dat waar-
schijnlijk met gemengde ge
voelens. Enerzijds is het een ge-
durfd en markant vormgegeven
auto met originele stylingde-
tails, zoals de vierkante blokjes
in de bumper, de hoekige kop
lampen en de rechte achterruit
die we ook bij de Avantime za
gen. Maar de Vel Satis is ook een
heel forse auto en dat verbergt
de styling allerminst. Hij is een
stuk hoger (1,58 m.) dan het ge
middelde in deze klasse. Boven
dien is de auto ook veel breder
en langer dan gebruikelijk in
deze klasse, die gedomineerd
wordt door modellen als de Vol
vo S80, de Mercedes E-klasse,
de Audi A6 en de BMW 5-serie.
Die ietwat overgedimensio-
neerde buitenkant heeft wel
voordelen, want binnenin is
overvloedige ruimte. De instap
is wat hoger, de stoel eveneens
en dan nog kun je bij wijze van
spreken je hoed ophouden. Dat
geldt evengoed voor de achter
passagiers, die profiteren van de
rechte achterkant. Beenruimte
is er ook volop, ondanks de forse
voorstoelen met ingebouwde
rolgordel. Voordeel van deze
constructie is dat de gordel be
ter aansluit op het lichaam,
maar het vergt wel extra sterkte
van de stoel.
Ook in het interieur heeft Re
nault veel aan design gedaan.
Echte houten strips, alumini-
umkleurige accenten en een
leuk analoog klokje met 's a-
vonds sfeervolle verlichting.
Aan alles is bovendien te zien
dat Renault heeft nagedacht bij
het ontwerpen van het interi
eur: onder elke zitplaats is een
zaterdag 16 februari 2002
De Renault Vel Satis is in alle opzichten een maatje groter dan de concurrentie.
TNO in Delft gaat met Wilhelm Karmann in Duitsland samen
werken op het gebied van passieve veiligheid van voertuigen.
Karmann bouwt al vele jaren cabriolets en coupés in opdracht van
uiteenlopende fabrikanten die dat liever zelf niet doen omdat de
aantallen te klein zijn.
Autofabrikanten verwachten dat het aandeel van de Europese
merken in de wereldwijde markt de komende jaren zal groeien,
vooral ten koste van de Noord-Amerikaanse merken. Daarnaast
zien zij een forse groei voor de Aziatische auto's. Dit blijkt uit on
derzoek van KPMG. De problemen waarmee de Amex-ikaanse auto
industrie op dit moment te kampen heeft, worden benadrukt door
de verwachte daling van het marktaandeel van een aantal typisch
Amei'ikaanse modellen. Zo voorziet ruim 40 procent van de onder
zochte fabrikanten de komende vijf jaar een forse daling van het
aantal mpv's. Voor pick-up trucks verwacht bijna 50 procent een
daling van het aantal verkopen.
Groei wordt verwacht van het marktaandeel van cross-over voer
tuigen (kruising tussen sedan, mpv, 4wd en stationcar) en luxe ter
reinauto's, de zogenaamde suv's (sports utility vehicle). Bedrijven
verwachten dat de automobielindustrie de komende jaren weer
winstgevend wordt. De kwaliteit van de auto is volgens de onder
zochte bedrijven het meest bepalend voor de keuze van de consu
ment, gevolgd door de prijs en de veiligheid van de auto. Ook tech
nologie speelt een belangrijke rol, gevolgd door de geboden finan
cieringsmogelijkheden en het brandstofverbruik van de auto.
draailade aangebracht en ach
ter de wegklapbare houten strip
bij de voox-passagier zijn beker
houders verstopt. Achterin is de
airconditioning apart te x-ege-
len.
Veel vernieuwingen ook bij de
motoren, waar Renault driftig
leende van andere merken. De
twee kleinste motoren, een 2.0
tui'bo benzinemotor en een 2.2
turbodiesel, zijn eigen ontwik
kelingen.
Maar de zescilinders, die eigen
lijk beter bij een auto van dit
fox-maat en dit gewicht (vanaf
1.615 kilo) passen, stammen van
Nissan (3.5/245 pk V6) en Isuzu
(3.0/180 pk V6 turbodiesel). Ze
zox-gen in combinatie met de
standaard vijftraps automaat
voor mooie px-estaties en bena
drukken dat de Vel Satis vooral
een comfox-tabele reisauto wil
zijn.
Tot op hoge snelheden kun je er
ontspannen in reizen, mede om
dat het motor- en windlawaai
goed buiten wox-dt gehouden.
Een stuux-mansauto is de grote
Renault echter niet, ook al is het
weggedrag bepaald niet slecht.
Met de directe besturing is hij
opvallend makkelijk door het
verkeer te laveren, maar hij
wordt onder invloed van zijn
hoge gewicht snel deinex-ig als je
er haastig mee onderweg bent.
De Vel Satis is meer een auto om
statig mee door het verkeer te
glijden. Daar past de chique en
complete aankleding het best
bij.
Renault laat trouwens ook op
het gebied van veiligheid geen
enkel steekje vallen en monteert
standaard acht airbags, nood
stopbekrachtiging, elektro
nisch bewaakte stabiliteit (esp)
en een systeem voor banden-
spanningscontx-ole. Ondanks de
in vergelijking met de Safrane
flink gestegen prijzen heeft Re
nault hoge verwachtingen van
de Vel Satis. Want er moeten er
volgend j aar hier 17 0 0 van de
hand.
Mario Vos
De markante, rechte achterkant van de Vel Satis met de vierkante
blokjes in de bumper.
De Ford Focus is in Duitsland door de keuringsinstantie TUSV
tot de beste verklaard van auto's tussen een en drie j aar oud. De
Focus is de eerste Duitse auto die sinds 1987 beslag legt op de no. 1-
positie. Die was sindsdien meestal voor Japanse merken. In totaal
107 verschillende modellen van alle fabrikanten die in Duitsland
zijn vertegenwoordigd, zijn vergeleken. 92,7 procent van de onder
zochte Fords had geen enkel gebrek. In 2001 werden wereldwijd
895.700 Focussen verkocht, waai-van in Eux-opa 568.000. In Neder
land zijn er sinds de introductie van het model drie jaar geleden
70.000 verkocht.
In januari verkocht Foi'd trouwens het gx-ootste aantal nieuwe pex--
sonenauto's in ons land. Met 8512 auto's en een marktaandeel van
12 procent vestigde Fox-d zich in de eerste maand van dit jaar aan de
kop van de verkoopranglijst. Marktleider Opel zakte in januari weg
naar een zesde plek op de ranglijst.
Sinds de gedwongen schei
ding van BMW is MG Rover
opmerkelijk vitaal. In amper
een jaar kregen zowel Rover als
MG modeluitbx-eidingen. Nu
hebben de Britten de MG F on
der handen genomen. De road
ster, zoals een open sportwagen
ook wox-dt genoemd, heet voort
aan TF en is technisch en uiter
lijk opgewaax-deex-d.
De komst van de MG F markeer--
de in het midden van de jax-en
negentig de wedex-geboorte van
het Britse sportwagenmerk. Se
rieuze aantallen heeft men er
nooit van kunnen verkopen. In
Groot-Brittannië was de MG F
de populairste auto in zijn klas
se, maar in totaal zijn er in krap
zeven jaar toch slechts 77.500
van gebouwd. Op het vasteland
van Europa is de auto nochtans
een zeldzaamheid.
Daar moet met de opvolger ver-
andering in komen, want met de
TF heeft MG concurx-enten als
Mazda MX-5, Fiat Barchetta en
Toyota MR2 in het vizier. Eén
voordeel heeft MG al: de basis
prijs van de nieuwe TF is lager
dan die van de concurrentie. Hij
staat nog niet helemaal vast,
maar de goedkoopste zal waar
schijnlijk 27.500 euro kosten.
Topversie is de TF 160 die rond
34.500 euro gaat kosten. Leve
ring begint dit voorjaar.
Daarvoor krijg je dan een gron
dig vernieuwde auto met nieu
we 1.6/115 pk motor-. Dat nieu
we heeft deels betrekking op het
uiterlijk: een gewijzigd front
met grotere koplampen zorgt
dat de auto wat stoerder voor de
dag komt. De achterkant is
eveneens wat stoerder vormge
geven.
Veel belangrijker zijn de veran
deringen ondex-huids. De car
rosserie is vei-stex-kt, waardoor
de torsiestijfheid - altijd een
zwak punt van open auto's -
werd verbetex-d. In het onderstel
werden voorheen zogeheten hy-
dragas-vex-en gebruikt; dat zijn
gewone schroefveren en dem
pers geworden en dat zox-gt voor
meer comfort en een iets lager
zwaartepunt.
Nieuwe wielophanging achter
maakt het weggedrag van de
MG een stuk vriendelijker-. De
oude wielophanging wilde van
wege zijn centraal geplaatste
motor nog wel eens vrij abrupt
uitbreken aan de achterkant, de
TF is veel makkelijker te be
heersen.
De nieuwe motor is niet het eni
ge nieuws onder de kap. Met
uitzondering van de vex-sie met
automaat (MG noemt die Step-
speed omdat er een continu va
riabele transmissie in zit die je
ook met de hand kunt schakelen
zijn alle motoren sterker-. De
gewone 1.8 heeft nu 136 pk (was
120) en de versie met variabele
kleptiming ging van 145 naar
160 pk.
De vernieuwde auto vex-draagt
veel beter een stevige rijstijl en
je kunt er een stuk makkelijker
vlot mee rijden dan voor-heen.
De MG TF is vex-geleken met zijn
voorganger dus een stap voor
waarts en dat geldt ook voor de
uitrusting van de auto. Elek
trisch bedienbare ruiten, elek
trisch verwarmbare en ver-stel
bare buitenspiegels en centrale
portiervergx-endeling zijn stan-
daai'd.
Mario Vos
Met een reeks milieusubsi
dies stimuleert de overheid
sinds kort de keuze voor een zui
nige en schone auto. Plus de
aanschaf van accessoires die
veiligheid en milieu dienen. De
buit kan voor de slimme kopers
zelfs tot duizenden euro's oplo
pen. Des te opmerkelijker is het
dat vrijwel niemand precies
weet hoe de vork in de steel zit.
Inclusief autoverkopers.
In advex-tenties van de automer
ken duiken de laatste tijd bijna
schooi-voetend cryptische ver
wijzingen op naar mooie kortin
gen die bij aanschaf van een be
paald type auto te scoren zijn.
Maar hoe dat dan precies zit,
wordt zelden echt duidelijk. De
verklaring voor die aarzelende
aanpak kon wel eens te maken
hebben met onwennigheid. En
misschien zelfs een tikje onge
loof.
Het is nu eenmaal niet bepaald
gangbaar dat onze overheid uit
de algemene middelen forse be
dragen op de bankx-ekening van
de autokoper terug stort. Toch is
dat pi-ecies wat er bij de keuze
van de juiste auto gebeurt.
Sinds begin dit jaar wordt na
melijk een bedrag van 500 of
1000 eux-o terugbetaald wan
neer de betreffende nieuwe auto
respectievelijk in de op één na
zuinigste (B) of allerzuinigste
(A) categorie valt.
Dat woi'dt met een fenomenaal
ingewikkelde formule bere
kend. Al wat de koper hoeft te
bekijken, is of het energielabel
(een bordje dat in de showroom
naast de auto staat) vermeldt
dat de auto in de 'groene' cate
gorie A of B valt. Ja? Kassa!
Maar het verhaal gaat nog ver
der. Vox-ig jaar trad al een eerste
tranche van deze stimulerings
regeling in werking, zij het toen
met de nadi-uk op schone moto
ren. Mocht de auto van uw dro
men nu al voldoen aan toekom
stige Euro4 milieunormen, dan
wordt nog eens een bedrag van
275 of 450 euro (x-espectievelijk
voor een benzine- en dieselauto)
op de rekening van de koper te-
x-ug gestort. De zakelijke rijder
zal er wellicht niet vroeger voor
opstaan, maar vooral bij de
koop van compacte en dus zui
nige auto's als bijvoox-beeld de
Smart of de Opel Agila - in een
prijsklasse tegen negen mille -
en de Toyota Yaris Eco - ruim
12500 euro - spitst de consu
ment ongetwijfeld de oren. Als
hij het weet tenminste, want er
wordt opvallend weinig voor
lichting over- dit voor consu
menten toch belangrijke onder
werp gegeven.
Accessoires
Dat geldt zéker voor een derde
stimulei-ingsmaatregel. Vorig
jaar is de overheid als test be
gonnen met het verlenen van be
lastingkortingen op bepaalde
'wenselijk geachte' accessoires.
Denk aan een brandstof-ver-
bruiksmeter en cruise control.
Kennelijk is die proef geslaagd,
want met ingang van 1 januari is
de lijst flink uitgebreid.
Wie een nieuwe auto koopt
hoeft bijvoox-beeld minder luxe
belasting (bpm) te betalen op
Satelliet-navigatie in de auto komt in aanmerking voor een fikse
subsidie bij aankoop van een nieuwe auto.
veiligheidsverhogende acces
soires als de nieuwe generatie
gordijnaix-bags, speciale anti-
whiplash hoofdsteunen en ban-
dendruk-sensoren. Maar ook de
standkachel komt op de nieuwe
lijst voor. Zo'n ding begint op
koude dagen i-uim voor het weg-
rijden vast met het opwarmen
van motor en autointerieur.
Aangenaam en veilig.
Maar er is één accessoix-e dat er
echt bovenuit springt. Satelliet-
navigatie wordt namelijk wel
heel doortastend ondex-steund.
Onder voox*waarden dan. Het
moet een volwaardig systeem
zijn en vanwege de veiligheid
mag dat onder het rijden niet
bediend kunnen worden. Als het
systeem aan die eisen voldoet,
verleent de overheid bij de koop
van een nieuwe auto met navi
gatie bpm-vx-ijstelling over een
bedrag van 1700 euro.
Conclusie: krijgen we eindelijk
eens géén sigaar uit eigen doos,
vertelt niemand het de consu
ment! Puzzelen loont, vooral in
de autoshowx-oom.
Rob van Ginneken
Op de komende autoshow van Genève in maart showt Opel de
Concept M, een compacte mpv, die aangedreven wordt dooreen
1.6/150 pk turbomotor op aardgas. De auto vertoont wat overeen
komsten met Opeis vorige concept Signum, waarvan veel trekjes
overgenomen worden door de nieuwe Vectra die komende maanden
verschijnt.
Op de BedrijfswagenRai - tot en met vandaag in Amsterdam - is
de Ford Transit Connect een wereldprimeur. Met de bestaande
Transit heeft hij niets van doen, maar Ford koos de naam omdat die
volgens het merk synoniem is voor betrouwbaar transport. De
Transit Connect, die gebouwd wordt in hetTui'kse Izmit, is aanzien
lijk kleiner, maar zal in vele uitvoeringen geleverd worden. Zoals
een korte en lange wielbasis, waax-bij de korte al x-uimte biedt voor
twee europallets- De auto heeft vier airbags en abs. De auto komt in
de plaats van de vroegere Escoxi. Van en Coui'iex-. Komende zomer
komt hij te koop.
Toyota levert voor de Yaris een nieuwe diesel met common rail.
De van aluminium gebouwde 1.4 D4-D heeft een speciale turbo
met tussenkoeler, een vermogen van 75 pk en een koppel van 170
Nm. De Yaris is bijna drie jaar op de markt en wereldwijd zijn er 11
miljoen van verkocht, waax-van ongeveer de helft in Europa. De
goedkoopste Yaris diesel kost 16.590 euro.
iMMUfjÜijjjffïT
De MG TF ziet er wat stoerder uit dan zijn voorganger. Onderhuids is er veel verandex-d.