Fors heeft wel voordelen Schoon levert geld op Renault Vel Satis Focus betrouwbaarst Passieve veiligheid Europese merken Roadster van MG is een stuk volwassener geworden Opel Concept M Compacte Fordbestel Kleine Yaris diesel ÊMiiliü1 Renault wil weer een be langrijke rol gaan spelen in de hogere klasse. Die markt krimpt al jaren ten gunste van de grotere ruim teauto's, daarom probeert het Franse merk het nu met een auto die daar een beetje naar neigt: de Vel Satis. De Vel Satis volgt de weinig populaire Safrane op, maar dringt qua afmetingen en prijs door in voor Renault ongekende regionen. Vanaf 37.000 euro staat de Vel Satis voor de deur. Het topmodel moet 56.000 euro kosten. Als je de eerste keer voor de Re nault Vel Satis staat is dat waar- schijnlijk met gemengde ge voelens. Enerzijds is het een ge- durfd en markant vormgegeven auto met originele stylingde- tails, zoals de vierkante blokjes in de bumper, de hoekige kop lampen en de rechte achterruit die we ook bij de Avantime za gen. Maar de Vel Satis is ook een heel forse auto en dat verbergt de styling allerminst. Hij is een stuk hoger (1,58 m.) dan het ge middelde in deze klasse. Boven dien is de auto ook veel breder en langer dan gebruikelijk in deze klasse, die gedomineerd wordt door modellen als de Vol vo S80, de Mercedes E-klasse, de Audi A6 en de BMW 5-serie. Die ietwat overgedimensio- neerde buitenkant heeft wel voordelen, want binnenin is overvloedige ruimte. De instap is wat hoger, de stoel eveneens en dan nog kun je bij wijze van spreken je hoed ophouden. Dat geldt evengoed voor de achter passagiers, die profiteren van de rechte achterkant. Beenruimte is er ook volop, ondanks de forse voorstoelen met ingebouwde rolgordel. Voordeel van deze constructie is dat de gordel be ter aansluit op het lichaam, maar het vergt wel extra sterkte van de stoel. Ook in het interieur heeft Re nault veel aan design gedaan. Echte houten strips, alumini- umkleurige accenten en een leuk analoog klokje met 's a- vonds sfeervolle verlichting. Aan alles is bovendien te zien dat Renault heeft nagedacht bij het ontwerpen van het interi eur: onder elke zitplaats is een zaterdag 16 februari 2002 De Renault Vel Satis is in alle opzichten een maatje groter dan de concurrentie. TNO in Delft gaat met Wilhelm Karmann in Duitsland samen werken op het gebied van passieve veiligheid van voertuigen. Karmann bouwt al vele jaren cabriolets en coupés in opdracht van uiteenlopende fabrikanten die dat liever zelf niet doen omdat de aantallen te klein zijn. Autofabrikanten verwachten dat het aandeel van de Europese merken in de wereldwijde markt de komende jaren zal groeien, vooral ten koste van de Noord-Amerikaanse merken. Daarnaast zien zij een forse groei voor de Aziatische auto's. Dit blijkt uit on derzoek van KPMG. De problemen waarmee de Amex-ikaanse auto industrie op dit moment te kampen heeft, worden benadrukt door de verwachte daling van het marktaandeel van een aantal typisch Amei'ikaanse modellen. Zo voorziet ruim 40 procent van de onder zochte fabrikanten de komende vijf jaar een forse daling van het aantal mpv's. Voor pick-up trucks verwacht bijna 50 procent een daling van het aantal verkopen. Groei wordt verwacht van het marktaandeel van cross-over voer tuigen (kruising tussen sedan, mpv, 4wd en stationcar) en luxe ter reinauto's, de zogenaamde suv's (sports utility vehicle). Bedrijven verwachten dat de automobielindustrie de komende jaren weer winstgevend wordt. De kwaliteit van de auto is volgens de onder zochte bedrijven het meest bepalend voor de keuze van de consu ment, gevolgd door de prijs en de veiligheid van de auto. Ook tech nologie speelt een belangrijke rol, gevolgd door de geboden finan cieringsmogelijkheden en het brandstofverbruik van de auto. draailade aangebracht en ach ter de wegklapbare houten strip bij de voox-passagier zijn beker houders verstopt. Achterin is de airconditioning apart te x-ege- len. Veel vernieuwingen ook bij de motoren, waar Renault driftig leende van andere merken. De twee kleinste motoren, een 2.0 tui'bo benzinemotor en een 2.2 turbodiesel, zijn eigen ontwik kelingen. Maar de zescilinders, die eigen lijk beter bij een auto van dit fox-maat en dit gewicht (vanaf 1.615 kilo) passen, stammen van Nissan (3.5/245 pk V6) en Isuzu (3.0/180 pk V6 turbodiesel). Ze zox-gen in combinatie met de standaard vijftraps automaat voor mooie px-estaties en bena drukken dat de Vel Satis vooral een comfox-tabele reisauto wil zijn. Tot op hoge snelheden kun je er ontspannen in reizen, mede om dat het motor- en windlawaai goed buiten wox-dt gehouden. Een stuux-mansauto is de grote Renault echter niet, ook al is het weggedrag bepaald niet slecht. Met de directe besturing is hij opvallend makkelijk door het verkeer te laveren, maar hij wordt onder invloed van zijn hoge gewicht snel deinex-ig als je er haastig mee onderweg bent. De Vel Satis is meer een auto om statig mee door het verkeer te glijden. Daar past de chique en complete aankleding het best bij. Renault laat trouwens ook op het gebied van veiligheid geen enkel steekje vallen en monteert standaard acht airbags, nood stopbekrachtiging, elektro nisch bewaakte stabiliteit (esp) en een systeem voor banden- spanningscontx-ole. Ondanks de in vergelijking met de Safrane flink gestegen prijzen heeft Re nault hoge verwachtingen van de Vel Satis. Want er moeten er volgend j aar hier 17 0 0 van de hand. Mario Vos De markante, rechte achterkant van de Vel Satis met de vierkante blokjes in de bumper. De Ford Focus is in Duitsland door de keuringsinstantie TUSV tot de beste verklaard van auto's tussen een en drie j aar oud. De Focus is de eerste Duitse auto die sinds 1987 beslag legt op de no. 1- positie. Die was sindsdien meestal voor Japanse merken. In totaal 107 verschillende modellen van alle fabrikanten die in Duitsland zijn vertegenwoordigd, zijn vergeleken. 92,7 procent van de onder zochte Fords had geen enkel gebrek. In 2001 werden wereldwijd 895.700 Focussen verkocht, waai-van in Eux-opa 568.000. In Neder land zijn er sinds de introductie van het model drie jaar geleden 70.000 verkocht. In januari verkocht Foi'd trouwens het gx-ootste aantal nieuwe pex-- sonenauto's in ons land. Met 8512 auto's en een marktaandeel van 12 procent vestigde Fox-d zich in de eerste maand van dit jaar aan de kop van de verkoopranglijst. Marktleider Opel zakte in januari weg naar een zesde plek op de ranglijst. Sinds de gedwongen schei ding van BMW is MG Rover opmerkelijk vitaal. In amper een jaar kregen zowel Rover als MG modeluitbx-eidingen. Nu hebben de Britten de MG F on der handen genomen. De road ster, zoals een open sportwagen ook wox-dt genoemd, heet voort aan TF en is technisch en uiter lijk opgewaax-deex-d. De komst van de MG F markeer-- de in het midden van de jax-en negentig de wedex-geboorte van het Britse sportwagenmerk. Se rieuze aantallen heeft men er nooit van kunnen verkopen. In Groot-Brittannië was de MG F de populairste auto in zijn klas se, maar in totaal zijn er in krap zeven jaar toch slechts 77.500 van gebouwd. Op het vasteland van Europa is de auto nochtans een zeldzaamheid. Daar moet met de opvolger ver- andering in komen, want met de TF heeft MG concurx-enten als Mazda MX-5, Fiat Barchetta en Toyota MR2 in het vizier. Eén voordeel heeft MG al: de basis prijs van de nieuwe TF is lager dan die van de concurrentie. Hij staat nog niet helemaal vast, maar de goedkoopste zal waar schijnlijk 27.500 euro kosten. Topversie is de TF 160 die rond 34.500 euro gaat kosten. Leve ring begint dit voorjaar. Daarvoor krijg je dan een gron dig vernieuwde auto met nieu we 1.6/115 pk motor-. Dat nieu we heeft deels betrekking op het uiterlijk: een gewijzigd front met grotere koplampen zorgt dat de auto wat stoerder voor de dag komt. De achterkant is eveneens wat stoerder vormge geven. Veel belangrijker zijn de veran deringen ondex-huids. De car rosserie is vei-stex-kt, waardoor de torsiestijfheid - altijd een zwak punt van open auto's - werd verbetex-d. In het onderstel werden voorheen zogeheten hy- dragas-vex-en gebruikt; dat zijn gewone schroefveren en dem pers geworden en dat zox-gt voor meer comfort en een iets lager zwaartepunt. Nieuwe wielophanging achter maakt het weggedrag van de MG een stuk vriendelijker-. De oude wielophanging wilde van wege zijn centraal geplaatste motor nog wel eens vrij abrupt uitbreken aan de achterkant, de TF is veel makkelijker te be heersen. De nieuwe motor is niet het eni ge nieuws onder de kap. Met uitzondering van de vex-sie met automaat (MG noemt die Step- speed omdat er een continu va riabele transmissie in zit die je ook met de hand kunt schakelen zijn alle motoren sterker-. De gewone 1.8 heeft nu 136 pk (was 120) en de versie met variabele kleptiming ging van 145 naar 160 pk. De vernieuwde auto vex-draagt veel beter een stevige rijstijl en je kunt er een stuk makkelijker vlot mee rijden dan voor-heen. De MG TF is vex-geleken met zijn voorganger dus een stap voor waarts en dat geldt ook voor de uitrusting van de auto. Elek trisch bedienbare ruiten, elek trisch verwarmbare en ver-stel bare buitenspiegels en centrale portiervergx-endeling zijn stan- daai'd. Mario Vos Met een reeks milieusubsi dies stimuleert de overheid sinds kort de keuze voor een zui nige en schone auto. Plus de aanschaf van accessoires die veiligheid en milieu dienen. De buit kan voor de slimme kopers zelfs tot duizenden euro's oplo pen. Des te opmerkelijker is het dat vrijwel niemand precies weet hoe de vork in de steel zit. Inclusief autoverkopers. In advex-tenties van de automer ken duiken de laatste tijd bijna schooi-voetend cryptische ver wijzingen op naar mooie kortin gen die bij aanschaf van een be paald type auto te scoren zijn. Maar hoe dat dan precies zit, wordt zelden echt duidelijk. De verklaring voor die aarzelende aanpak kon wel eens te maken hebben met onwennigheid. En misschien zelfs een tikje onge loof. Het is nu eenmaal niet bepaald gangbaar dat onze overheid uit de algemene middelen forse be dragen op de bankx-ekening van de autokoper terug stort. Toch is dat pi-ecies wat er bij de keuze van de juiste auto gebeurt. Sinds begin dit jaar wordt na melijk een bedrag van 500 of 1000 eux-o terugbetaald wan neer de betreffende nieuwe auto respectievelijk in de op één na zuinigste (B) of allerzuinigste (A) categorie valt. Dat woi'dt met een fenomenaal ingewikkelde formule bere kend. Al wat de koper hoeft te bekijken, is of het energielabel (een bordje dat in de showroom naast de auto staat) vermeldt dat de auto in de 'groene' cate gorie A of B valt. Ja? Kassa! Maar het verhaal gaat nog ver der. Vox-ig jaar trad al een eerste tranche van deze stimulerings regeling in werking, zij het toen met de nadi-uk op schone moto ren. Mocht de auto van uw dro men nu al voldoen aan toekom stige Euro4 milieunormen, dan wordt nog eens een bedrag van 275 of 450 euro (x-espectievelijk voor een benzine- en dieselauto) op de rekening van de koper te- x-ug gestort. De zakelijke rijder zal er wellicht niet vroeger voor opstaan, maar vooral bij de koop van compacte en dus zui nige auto's als bijvoox-beeld de Smart of de Opel Agila - in een prijsklasse tegen negen mille - en de Toyota Yaris Eco - ruim 12500 euro - spitst de consu ment ongetwijfeld de oren. Als hij het weet tenminste, want er wordt opvallend weinig voor lichting over- dit voor consu menten toch belangrijke onder werp gegeven. Accessoires Dat geldt zéker voor een derde stimulei-ingsmaatregel. Vorig jaar is de overheid als test be gonnen met het verlenen van be lastingkortingen op bepaalde 'wenselijk geachte' accessoires. Denk aan een brandstof-ver- bruiksmeter en cruise control. Kennelijk is die proef geslaagd, want met ingang van 1 januari is de lijst flink uitgebreid. Wie een nieuwe auto koopt hoeft bijvoox-beeld minder luxe belasting (bpm) te betalen op Satelliet-navigatie in de auto komt in aanmerking voor een fikse subsidie bij aankoop van een nieuwe auto. veiligheidsverhogende acces soires als de nieuwe generatie gordijnaix-bags, speciale anti- whiplash hoofdsteunen en ban- dendruk-sensoren. Maar ook de standkachel komt op de nieuwe lijst voor. Zo'n ding begint op koude dagen i-uim voor het weg- rijden vast met het opwarmen van motor en autointerieur. Aangenaam en veilig. Maar er is één accessoix-e dat er echt bovenuit springt. Satelliet- navigatie wordt namelijk wel heel doortastend ondex-steund. Onder voox*waarden dan. Het moet een volwaardig systeem zijn en vanwege de veiligheid mag dat onder het rijden niet bediend kunnen worden. Als het systeem aan die eisen voldoet, verleent de overheid bij de koop van een nieuwe auto met navi gatie bpm-vx-ijstelling over een bedrag van 1700 euro. Conclusie: krijgen we eindelijk eens géén sigaar uit eigen doos, vertelt niemand het de consu ment! Puzzelen loont, vooral in de autoshowx-oom. Rob van Ginneken Op de komende autoshow van Genève in maart showt Opel de Concept M, een compacte mpv, die aangedreven wordt dooreen 1.6/150 pk turbomotor op aardgas. De auto vertoont wat overeen komsten met Opeis vorige concept Signum, waarvan veel trekjes overgenomen worden door de nieuwe Vectra die komende maanden verschijnt. Op de BedrijfswagenRai - tot en met vandaag in Amsterdam - is de Ford Transit Connect een wereldprimeur. Met de bestaande Transit heeft hij niets van doen, maar Ford koos de naam omdat die volgens het merk synoniem is voor betrouwbaar transport. De Transit Connect, die gebouwd wordt in hetTui'kse Izmit, is aanzien lijk kleiner, maar zal in vele uitvoeringen geleverd worden. Zoals een korte en lange wielbasis, waax-bij de korte al x-uimte biedt voor twee europallets- De auto heeft vier airbags en abs. De auto komt in de plaats van de vroegere Escoxi. Van en Coui'iex-. Komende zomer komt hij te koop. Toyota levert voor de Yaris een nieuwe diesel met common rail. De van aluminium gebouwde 1.4 D4-D heeft een speciale turbo met tussenkoeler, een vermogen van 75 pk en een koppel van 170 Nm. De Yaris is bijna drie jaar op de markt en wereldwijd zijn er 11 miljoen van verkocht, waax-van ongeveer de helft in Europa. De goedkoopste Yaris diesel kost 16.590 euro. iMMUfjÜijjjffïT De MG TF ziet er wat stoerder uit dan zijn voorganger. Onderhuids is er veel verandex-d.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 41