Al die miljarden franken, meneer Brugge bijna Culturele Hoofdstad PZC reportage zaterdag 16 februari 2002 Miljarden franken zijn er naar Brugge gerold: de stads poorten zijn gepoetst, een groot aantal historische panden is ge restaureerd, het nieuwe concert gebouw is bijna klaar, de drukker heeft een fraai ogend programma boek afgeleverd, waarin honder den evenementen van culturele snit worden aangekondigd. Woensdag 20-02-2002 om klokke 20.02 uur, als het concertgebouw wordt geopend door koning Al- bert en koningin Paola, is Brugge Culturele Hoofdstad van Europa. De stadsbestuurders hebben er j a- renlang naar uitgekeken. Maar hoe staat de 'gewone' Bruggeling er tegenover? In café Van Dijck aan de Eiermarkt laten de stam gasten zich de glazen nog eens vullen en halen schamper de schouders op. „Al die miljarden meneer, weggegooid geld." De bestuurders van Brugge willen dat hun stad méér is dan een openlucht museum. Ruim 3 miljoen toeristen wringen zich er jaarlijks door de smalle straten, waar het altijd naar wafels én frieten ruikt. Wanneer j e er ook bent, of nu het zomert of win tert, het is er te allen tijde ellebogen. De hele wereld komt naar Bugge. Ja panners, Chinezen, Amerikanen, Fransen, Italianen, Engelsen, Duit sers. Ze maken foto's van het Belfort, de Sint-Salvatorskathedraal, het stadhuis en de vele honderden andere historische panden die de stad rijk is. Ze laten zich in een Jan Plezier rond rijden, dobberen dicht opeengepakt in rondvaartboten door de grachten. Ze drinken er een pint op de terrassen, prikken in een bak friet, happen in een lookworst. De fritesboer, de kroegeigenaar, de koekenbakker en de souvenirwinke lier zijn er goed mee. Maar, schrijft burgemeester P. Moenaert in het voor woord van het programmaboek van Brugge 2002 op waarschuwende toon, de stad mag geen 'artificieel pretpark' worden. Voorkomen moet worden, dat de 'onzichtbare hand van de vrije markt beslag komt leggen op het uit zicht - en misschien nog méér op de ziel-van Brugge'. Triomfklok De stad, vooral vermaard om haar middeleeuwse uitstraling, wil bewij zen dat zij ook op het gebied van de hedendaagse cultuur veel te bieden kan hebben. Al sinds 1995 hengelt Brugge naar de status van Europese Culturele Hoofdstad. Zo'n erkenning is niet alleen goed voor het imago, zij opent ook de weg naar allerhande subsidiepotten. Hosanna! (J Karin Pickery:.de T-shirts beginnen aarzelend te lopen... tuurtoerist die bereid is een paar da gen te blijven, hetgeen de omzetten van - bijvoorbeeld - de hoteliers flink zal doen stijgen. Droog De ober van Hotel Boudewijn, op een boogscheut (we zijn tenslotte in Vlaanderen) afstand van het nieuwe concertgebouw, staart met een spot tend glimlachje rond de lippen naar buiten. Moetje 's kijken: over een paar dagen moet hét visitekaartje van Brugge 2002 officieel worden geopend - maar al die steigers die nog rond de cultuurtempel staan; al die bestelbusjes waarop de namen geschilderd zijn van bedrijven in tim mer- en schrijnwerk, in binnenver- lichting en beglazing; al die bouwvak kers die af- en aanlopen met materia len; ze zijn nooit op tijd klaar, dat ziet zelfs een kind. „Maar de ramen zitten er in ieder geval in, hé, dus ze zitten in ieder geval droog, dat is al heel wat." Of-ie het mooi vindt, dat cultuurpa leis. Opnieuw zo'n ironisch lachje. Di plomatiek: „Ach, iedereen heeft zo z'n eigen ideeën over architectuur, hé?" Ruim drie miljard Belgische franken is er in Brugge 2002 gestoken. Alleen de bouw van het concertgebouw (aan vankelijk geraamd op één miljard) kost al 1,6 miljard. Natuurlijk, zegt verslaggever Vankerkhoven, die voor zijn krant alle ontwikkelingen rond om de culturele manifestatie heeft gevolgd, is er veel over de kosten ge sproken - binnen én buiten de ge meenteraadszaal, soms op heftige toon. „Maar er is geen revolutie uitge broken." En natuurlijk, knikt Van Kerkoven, heeft ook hij geproefd dat er op de straten en in de kroegen van Brugge scepsis heerst. Dat laat zich wel verklaren - het programma dat rond Brugge 2002 is opgebouwd (mu ziek, theater, dans, film, tentoonstel lingen) wordt door velen als high brow beschouwd. Vergeet bovendien niet: „De Bruggeling zit een beetje gecom pliceerd in elkaar. Hij is van nature enigszins behoudzuchtig, staat kri tisch tegenover nieuwe zaken. Hij is fier op zijn stad, maar kan er evenzeer enoi'm op kankeren." Brugge, vindt Vankerkhoven zelf, mag echter blij zijn met de uitverkie zing tot Culturele Hoofdstad. Want zonder dat, zouden tal van susbsidie- potten gesloten zijn gebleven, zou er geen nieuw concertgebouw zijn en zouden al die restauratiewerken nooit zijn uitegvoerd. „Maar dat zal de Bruggeling pas in 2004 willen toege ven." Willem van Dam t Brugge aan de vooravond van 20-02-2002 20.02 uur. Toen drie jaar later bekend werd, dat Brugge zich - samen met het Spaanse Salamanca - in 2002 de Culturele Hoofdstad van Europa mocht noe men, luidde op het marktplein de Tri omfklok van het Belfort. Miljarden franken zijn er sindsdien besteed. Op 't Zand, een groot winde rig plein aan de rand van de binnen stad, verrees een nieuw concertge bouw, naar een ontwerp van Paul Robbrecht en Hilde Daem. Het moet hét cultuurpaleis van Brugge worden én wordt beschouwd als een fraai staaltje van hedendaagse architec tuur. In Brugge mochten méér archi tecten met vooruitstrevende opvattingen hun gang gaan: Toyo Ito (Japan) ontwierp een paviljoen op de Burg en Jürg Conzett (Zwitserland) tekende voor een brug over de Coupu re. Brugge zoekt naar meer balans tussen het nu en het toen. Een groot aantal historische gebouwen werd in een omvangrijk restauratieprogram ma opgenomen: het Brugse Vrije, het Groot Semenarie, het Sint-Janshos- pitaal, het stadhuis, het stedelijk mu ziekconservatorium, de stadsschouw burg, de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Nog een paar dagen, dan is Brugge daadwerkelijk Culturele Hoofdstad van Europa. Van enige euforie valt op straat echter weinig of niets te mer ken. Een pesterig regentje doet de kei en in de winkelstraten van het Vlaam se stadje glanzen. Een stormachtige wind rukt aan paraplu's en luifels. Op de Markt, 't Zand en De Burg wappe ren een paar vlaggen met de tekst Brugge 2002. Hier en daar hangt een affiche. Dat is vrijwel alles. Zelfs in de rekken bij de informatiebalie (in ver band met een verbouwinkje tijdelijk ondergebracht in het stadsarchief) van de stedelijke VVV geen foldertje te vinden over hetgeen Brugge de ko mende maanden de naar eigentijdse cultuur hongerende toerist te bieden heeft. In de winkeletalages van het zelfde laken een broek - ook daar geen enkele verwijzing naar De Gebeurte nis. Pretcondoom Valentijnsdag, daarover maken de middenstanders zich in de week voor afgaand aan de opening van de cultu rele manifestatie, véél drukker. Ze hebben roze harten in hun uitstalkas ten geplaatst en restauranteigenaren bevelen hun speciale Valentijnmenu's aan: een liefdesdrankje met Cupido hapjes, kushandjes van verse zalm, een intieme omhelzing van kalfsnier- tjes met spinazie. Daar houdt de Bruggeling van. En wat vindt-ie van Brugge 2002? Bakker Luc Morgoalt schudt het kale hoofd. De sceptische blik achter zijn ronde brillenglazen is veelzeggend: dat gedoe rond die cul turele hoofdstad kan hem worden ge stolen. De afgelopen periode - alle straten zijn open gelegd, er is geen steentje blijven liggen; daar heeft een mens meer last dan profijt van. Zijn tante werd zelfs verplicht om haar ge vel schoon te maken, dat is toch de zotheid ten top? En waar is het alle maal goed voor? Hij zal er geen choco ladebroodje meer door verkopen. Op het Simon Stevinplein, waar het altijd kinderkermis is, zijn op een re clamezuil slechts aanplakbiljetten vol schalkse boodschappen gelijmd; een mannenblad adverteert met eroti sche speeltjes en een gratis pretcon doom, een dancing kondigt een pikan te dansavond aan met sexy bediening, go-go-girls en mannelijke stripper. De kermisexploitant, grijnzend: „Dat is óók Brugge, hé?" Is er dan in geen enkele etalage iets te vinden dat er op duidt dat Brugge over een paar dagen de Culturele Hoofd stad van Europa is? Het is lang zoeken, maar eindelijk: in een souvenirwin keltje aan de Breidelstraat hangt een T-shirt met het opdrukje Brugge 2002 in de deuropening te wapperen. Uit baatster Karin Pickery heeft nog méér van dat soort spul in het assortiment: petjes, linnen schoudertasjes, sweat shirts, koffiekoppen. Maar spectacu lair ('er is weinig business omheen') is het allemaal niet, vindt ze zelf ook. En veel vraag is er al evenmin naar; de T-shirts beginnen aarzelend te lopen en ze heeft pas de eerste speldjes ver kocht. Maar écht leven doet Brugge 2002 nog niet. De meeste Bruggelin gen, zegt ze, worden er warm noch koud van. Schande De man van de gemeentelijke reini gingsdienst die doende is de vuilnis bakken op de Markt te ledigen, kijkt niet geheel begrijpend: Brugge Cultu rele Hoofdstad? Dat zal wel beteke nen dat het hier schoon is, hé? En weg is hij. In café Van Dijck aan de Eier markt klinkt Elvis Presley uit de juke box. De stamgasten (tattoos, lederen jekkies, gympies, leggings en spijker broeken die aan ernstig vormverlies lijden) laten zich de glazen nog eens vullen en halen schamper de schou ders op. Paul Poelman ('ik kom hier al vijftien jaar') spreekt er schande van: al dat geld dat in Brugge 2002 wordt gestoken; verspilling meneer. Laat ze het maar ergens anders voor gebrui ken - voor de oplossing van de ver keersproblemen bijvoorbeeld, daór is de Bruggeling pas echt bij gebaat, Kastelein Michel de Backer hoort het instemmend aan. Brugge 2002 is geen fotografie Lex de Meester feest voor de gewone man, zegt hij. In zijn café wordt er niet of nauwelijks over geklapt. Hier spreekt men liever over belangwekkender zaken - over zichzelf, het werk, de problemen thuis. Vraag maar eens aan hem daar, knikt de kastelein in de richting van een vijftiger die met een blik zo troe bel als de Brugse grachten voor zich uit sombert. Pffftzegt die slechts. Een paar straten verderop, in café Di ligence, wordt al even sceptisch ge daan. Serveerster Sofietje: „Het kost massa's geld. En waar is het voor...? Van mij hoeft het allemaal niet." Geen enkele Bruggeling die Brugge 2002 wél ziet zitten? Natuurlijk wel. Nele Hoedemaekers, koetsier op een van de vele Jan Pleziers die met rate lende wielen over de keien van de Brugse straten gaan, klinkt enthousi ast. Ze is trots op wat er in haar stad gebeurt. En dat de middenstand er tot dusver nauwelijks op inspeelt, ach. dat is misschien maar goed ook. „Het moet niet te commercieel worden." In het houten, groen gekwaste frietkot, aan de voet van het Belfort, wrijft frietboer Nico Maes ('ik ben een fana tieke Bruggeling') zich verwachtings vol in de handen. Je zal het zien: Brug ge 2 0 0 2 i s goed voor de handel meneer, er zullen nóg meer toeristen naar de stad komen. Nóg meer? Inderdaad, beaamt ver slaggever Stefan Vankerkhoven van het Brugsch Handelsblad. Ten stad- huize, vertelt hijwordt ervan uitge gaan, dat Brugge 2002 zo'n 4 miljoen mensen extra naar de stad zal trek ken. Niet het gewone dagjesvolk dat des morgens om een uur of tien arriveert en des avonds rond de klok van zessen weer verdwenen is. Nee, Brugge mikt vooral op de cul- Verslaggever Stefan Vankerkhoven: ...deBruggeling zit gecompliceerd in elkaar... Frietboer Nico Maes: ...goed voor de handel... Het nieuwe concertgebouw: nog lang niet klaar... Brugge trekt jaarlijks ongeveer 3 miljoen toeristen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23