Controleren regels te veel werk PZC Scharendijke krijgt geen zeereep Nieuwe loodskotters oogsten lof Digitale televisie is stoorzender volgens Zekatel Leefbaar Zeeland breekt met Fortuyn Nieuwdorper komt goed weg met vonnis Van der Hek bemiddelt in conflict loodsen Schelde Gears wordt aangeklaagd wegens fout monteren lagers Tentoonstelling over melkkannetjes 19 Overheden met handen in het haar door personeelstekort woensdag 13 februari 2002 doorMaurits Sep MIDDELBURG - Het toezicht op het naleven van vergunningen door bedrij ven komt in de knel door gebrek aan personeel. Gemeenten, provincies, Rijk en brandweer zijn allemaal bezig met een inhaalslag en kapen inspecteurs bij elkaar weg om het werk gedaan te krij gen. De Regionale Brandweer Zeeland overweegt een pool te vormen die gaten kan dichten. 1 Het Zeeuwse provinciebestuur maakt i zich zorgen over de concurrentie die er op de arbeidsmarkt is tussen over heidsinstanties. De doorstroming van inspecteurs op de provinciale afdeling milieuhandhaving en metingen is sinds een jaar uitzonderlijk hoog: meer dan de helft van de functies is pas onlangs bezet of nog open. „Dat is niet goed voor de continuïteit", verzucht afde lingshoofd T. van Riet. Inspecteurs van de provincie leggen per jaar zo'n duizend bedrijfsbezoeken af. Door personeelsgebrek zakte dat vorig jaar tot achthonderd en dit jaar 1 zal dat niet veel beter zijn, verwacht I Van Riet. Hij benadrukt dat de veilig- heid daarmee niet in het geding komt. „We blijven de prioriteit leggen bij vei ligheid en criminaliteit." De provincie zoekt de oplossing vooral in het bijstellen van het beleid. Sommi ge bedrijven worden minder vaak be zocht. „Al passen we daar wel mee op, want dat kan ook leiden tot wat je ach terstallig onderhoud zou kunnen noe men", zegt Van Riet. Deskundigen Het inhuren van deskundigen is nau- welijks een optie. Die zijn al snel twee keer zo duur. Bovendien zoeken ook andere overheden hun toevlucht tot de- :fze deskundigen om hun eigen perso neelstekorten op te lossen. Van Riet: „Het is immers een landelijk probleem. Het Rijk werft inspecteurs, de provin cies en de gemeenten doen dat, de brandweren zijn bezig. Dat veroor zaakt een enorme beweging op de ar- biedsmarkt." Volgens voorzitter D. van der Zaag van de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten (VZG) manifestei-en de problemen zich op gemeentelijk niveau vooral bij de lo kale brandweerkorpsen, die de contro le uitvoeren op de gebruiksvergunnin gen van gebouwen. „Er komen te wei nig mensen van de brandweeracade mie. Het is dus heel moeilijk mensen te krijgen. Dat lukt alleen met kunst- en vliegwerk. Vooral de kleinere gemeen- ten hebben daar last van om dat zij min der te bieden hebben in arbeidsvoor waarden." Van onverantwoorde tekor ten is geen sprake, zegt Van der Zaag, maar zorgelijk vindt hij de ontwikke ling wel. „Als de instroom op de brand weeracademie niet toeneemt, hebben we over drie jaar een probleem. Zee land heeft op langere termijn blijvend ongeveer vijftien mensen meer nodig." Commandant W. van Leersum van de Regionale Brandweer Zeeland schat het tekort nog groter in: „Zeker 25 mensen, verspreid over de gemeentelij ke brandweerkorpsen. Elke gemeente is bezig met een inhaalslag in de hand having van vergunningen. De markt is goed voor die mensen, ze worden bij el kaar weggekaapt." De Regionale Brandweer Zeeland overweegt een pool te vormen met des kundigen die de gemeenten kunnen helpen bij hun inhaalslag. Vice-voor- zitter R. Barbé: „De grotere gemeenten beschikken over meermensen. Zij kun nen de kleinere gemeenten van dienst zijn. Ik verwacht dat binnen enkele maanden het besluit valt over de op richting van zo'n pool." Barbé, tevens burgemeester van Ter- neuzen, weet uit ervaring dat deze aan pak nuttig kan zijn. De buurgemeenten Terneuzen, Axel en Sas van Gent heb ben de handen ineengeslagen bij de handhaving. „Daardoor hebben wij de capaciteit op orde en kunnen we alle maal onze inhaalslag maken:" Zonder die samenwerking zou Terneuzen haar taken nog wel kunnen uitvoeren, maar hij betwijfelt of de twee kleinere buren datzelfde zouden kunnen. door Marcel Modde ZIERIKZEE - De aanleg van een acht hectare groot natuurgebied in de Noordzee-oksel van de Brouwersdam bij Scharendijke, is van de baan. Na ambtelijk overleg tussen vertegen woordigers van gemeente, provincie en het ministerie van Verkeer en Water staat is geconcludeerd dat het plan op die locatie niet haalbaar is. Het ministerie heeft volgens provinci aal beleidsambtenaar F. van Pelt inge zien dat het te ondoordacht te werk is gegaan bij de aanwijzing van het ge bied aan de Rampweg. Dat moest gaan dienen als compensatie voor het deel zeereep bij Voorne en Goeree dat verlo ren ging door aanleg van de Tweede Maasvlakte. Daarbij is onvoldoende beseft dat het gebied in de zomermaan den zeer intensief wordt gebruikt door strandgangers, aldus Van Pelt. De nieuwe zeereep zou over een afstand van zo'n honderd meter in het water worden aangelegd, enkele honderden meters lang worden en een hoogte krij gen van zo'n vier meter. Het te creëeren duingebied zou feitelijk een belemme ring betekenen voor het grote aantal recreanten dat zich daar in het seizoen ophoudt. Door die drukte was het bo vendien te voorspellen dat er van na tuurontwikkeling in de vorm van kust- planten weinig terecht zou komen. In de huidige situatie is dat al heel lastig, aldus Van Pelt. Tevens waren gemeente en provincie bij voorbaat beducht op een sterke toename van verstuiving over de wegen en het damlichaam en erosie van zand voor de Brouwersdam sluis. Die ontwikkeling zou de betref fende instanties op kosten jagen. Dit alles overziend, is het volgens Ge deputeerde Staten niet verstandig vast te houden aan de oorspronkelijke plan nen. In een brief vraagt het dagelijks provinciebestuur minister Netelenbos M De Noordzee-oksel van de Brouwersdam bij Scharendijke wordt geen natuurgebied. de zuidelijke locatie van de Brouwers dam te schrappen. Aangezien die be trokken overheden het daar ambtelijk al over eens zijn, verwacht Van Pelt niet dat de minister in deze kwestie zal gaan dwarsliggen. Over de aanwijzing van de Noordzee- bocht bij Scharendijke tot compensa tielocatie voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte, ontstond vorige maand commotie. Plet ministerie had ver zuimd de plannen vooraf te bespreken met de gemeente Schouwen-Duive- land en de provincie. Aanvankelijk was het de bedoeling alleen bij de Goereese aanzet van de Brouwersdam het verlies aan natuur door komst van het nieuwe industriegebied te compenseren. Toen kort voor de kabinetsbeslissing over de Tweede Maasvlakte bleek dat aan die kant te weinig te halen viel, is volgens Van Pelt 'de kaart erbij gepakt en geke ken of er in de buurt nog een extra plek je was'. „Daarbij is onvoldoende gerea- fotoMarijkeFolkertsma liseerd welke activiteiten er in dat ge bied al aan de gang waren. Een vergis sing, maar die staat dan wel op de kaart." Van Pelt heeft van zijn collega's bij het ministerie begrepen dat er in middels een alternatieve locatie is ge vonden in de directe omgeving van de Tweede Maasvlakte. De plannen (vijftien hectare) voor de noordelijke aanzet van de Brouwers dam gaan wel gewoon door, aldus de beleidsmedewerker van de provincie. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Het district Zeeland van Leefbaar Neder land heeft gisteravond op een ledenvergadering definitief ge broken met voormalig LN-lijst- trekker Pim Fortuyn. Zeeuws districtsvoorzitter A. de Velde nam het eerder op voor Fortuyn, maar ook hij ziet geen plek meer voor de Rotterdammer binnen Leefbaar Nederland. De Velde was maandag nog één van de weinige districtsvoorzit ters van LN, die vonden dat For- tuyn een herkansing moest krij gen. Het partij congres van 10 maart was daarvoor de aange wezen plek, vond De Velde. Dat Fortuyn die kans niet heeft wil len benutten en bijna gelijk een eigen partij is begonnen, heeft bij De Velde de deur dichtge daan. „Hij had naar het congres moeten komen, maar dat durft hij blijkbaar niet. Fortuyn heeft ondemocratisch gehandeld." Zeeuws Kamerkandidaat M. Weststrate had zich al eerder tegen de terugkeer van Fortuyn uitgesproken. Hij vond dat For tuyn zijn boekje ver te buiten was gegaan met zijn uitlatingen zaterdag in de Volkskrant over asielzoekers en voor afschaffing' van het verbod op het maken van discriminerende opmerkin gen. Twaalf leden sterk heeft het district Zeeland zich gister avond achter het standpunt van Weststrate geschaard. Wie landelijk lijsttrekker moet worden van Leefbaar Neder land, kon De Velde niet zeggen. Hij wacht op een voordracht van het landelijk bestuur. Of Zeeuwse LN-leden zich bij de nieuwe partij van Fortuyn aan sluiten, wist De Velde niet. De Velde heeft gisteren overi gens aangifte gedaan bij de poli tie, omdat de naam Leefbaar- -Zeeland is gebruikt voor een internetsite waarop discrimine rende taal staat. Justitie in Mid delburg is van plan een onder zoek in te stellen naar de makers van de site. door Aector Dooms MIDDELBURG - De hamvraag was gisteren op de zitting van de Middelburgse politierechter of een 34-jarige inwoner van Nieuwdorp opzettelijk was in gereden op een hoofdagent van politie. Politierechter A. Ha- meete twijfelde daaraan en gaf de verdachte het voordeel van de twijfel. Wel achtte Hameete bewezen dat de verdachte op 25 februari vorig jaar bij een alcoholcontro le in Borssele het bevel om te stoppen had genegeerd en was doorgereden. Nadat de man met zijn bedrijfsauto was aange houden, volgde uit het ademon- derzoek een score van 855 mi crogram, bijna vier keer boven de limiet. Een langdurige rij ontzegging zou ongetwijfeld zijn baan hebben gekost, maai de politierechter zocht daar voor compensatie in een hogere boete, van 2000 euro. Daarnaast kreeg de Nieuwdorpenaar een maand rijontzegging plus elf maanden voorwaardelijk opge legd. Voor officier van justitie R. Jeuken bleek uit de verkla ringen van de politie afdoende dat de verdachte op de politie man was ingereden. Volgens de hoofdagent had verdachte niet gereageerd op stoptekens. Hij had nog net opzij kunnen stap pen toen de automobilist hem rakelings voorbijscheerde. Raadsman J. Wouters vond dat zijn cliënt vrijuit ging. Hij ba seerde zijn mening op de plaats van de alcoholcontrole, niet ver van de kruising met verkeers lichten. „Mijn cliënt heeft eerst moeten wachten voor het stop licht. Zijn snelheid moet aan de lage kant zijn geweest. Volgens getuigen is hij gewoon doorge reden." De strafpleiter zei dat het ver lies van het rijbewijs het verlies van zijn werk zou betekenen. Zover kwam het niet, omdat de politierechter de verdachte naast een forse boete een rijver bod van korte duur oplegde. door Emile Calon MIDDELBURG - Zekatel vreest storing van de tv-ont- vangst als eind volgend jaar in Zeeland het bedrijf Digitenne een nieuwe vorm van digitale televisie introduceert. Die uit zendingen kunnen de tv-beel- den van Zekatel namelijk flink storen. Ook als de Zekatel-abonnee zijn beelden via de kabel ontvangt, waar schuwde gisteren Zekatelcoör- dinator F. Tadema de leden van de Zeeuwse Programmaraad. Digitenne heeft onlangs een li centie gekregen om in het gehele land tv- en radio-uitzendingen te verzorgen. Het bedrijf, een re gelrechte concurrent van alle kabelbedrijven, gaat gebruik maken van een nieuwe zend- techniek. Om de beelden en het geluid via Digitenne te ontvan gen is slechts een hele kleine an tenne van zo'n vijftien centime ter lengte nodig alsmede een speciale decoder. Abonnees kunnen straks 25 tv-kanalen en 16 radio-kanalen ontvangen. Volgens Tadema ligt het in de bedoeling de meest populaire tv- en radiozenders door te ge ven, 'die wij dus ook al uitzen den'. Hij erkende wel dat beeld en ge- - luid technisch van hoge kwali teit zullen zijn. En dat deze ma nier van tv-ontvangst gunstig kan zijn voor bewoners van het buitengebied omdat die straks niet meer aangewezen zijn op de schotel om te kunnen kijken naar programma's als The Bold the Beautiful en Ron And re's Bingopaleis. „Er komt dus meer concurrentie." Het is nog niet bekend hoeveel er betaald moet worden, aldus de coördinator. Hij verwacht dat een abonnee van Digitenne zo'n tien euro per maand moet neertellen nadat hij eerst voor maximaal 150 euro een decoder heeft aangeschaft. Sommige ge zinnen zullen echter twee of meer decoders nodig hebben omdat er per decoder maar één zender tegelijkertijd doorgege ven kan worden. „De dochter kan dus niet op haar kamer van MTV genieten als pa in de huis kamer naar Rondom Tien kijkt." Huiselijk ruzies zijn dus alleen te voorkomen door of zeer goede afspraken te maken of door meerdere decoders aan te schaffen. Beeld en geluid van Digitenne worden straks doorgestraald vanaf de PTT-zendmasten in onder andere Goes en Roosen daal. Die straling kan dus sto ring bij de ontvangst van Zeka- tel-beelden veroorzaken, aldus Tadema. Hij voorspelde dat de kijkers automatisch Zekatel en dus ook moederbedrijf Delta Nutsbedrijven de schuld zullen geven van slechte ontvangst ter- wijl de ware schuldige Digiten ne is. „Zitten we wel met een imago-probleem. Proefuitzendingen Gelukkig voor Delta start Digi tenne al in mei dit jaar met proefuitzendingen in en om Haarlem en vervolgens de rest van de Randstad. Zekatel kan dan ook leren van de ervaringen aldaar om te weten te komen op welke manier storingen voorko men kunnen worden. Directeur R Prop van Delta sluit niet uit dat zijn bedrijf straks verplicht is de frequenties van de ver schillende zenders aan te passen om storing te voorkomen. Hij waarschuwde dat oude tv-toe- stellen zelf ook gevoelig zijn voor storing door de uitzendin gen van Digitenne. Hij wacht dan ook met spanning op de evaluatie van de eerste proef uitzendingen. De nieuwe Duitse loodskotters van het swath-type vielen bijzonder in de smaak bij de delegatie van Vlaamse en Nederlandse loodsen. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Of ze in de Westerschelde- monding gaan varen, is nog de vraag, maar de nieuwe Duitse loodskotters van het swath-type zijn bij een delegatie van Vlaamse en Nederlandse loodsen in de smaak gevallen. Vorige week heeft de delegatie, ook bij slecht weer, op swath- loodsschepen in de Elbe-monding gevaren. J. Waasdorp, hoofd operaties bij het Neder lands Loodswezen: „Wij waren zeer onder de indruk." Vantevoren bestonden er veel twijfels, ge voed door wat Waasdorp noemt 'het Noord- zee-cultuurtje'. „Van de Duitse Bocht tot Nieuwpoort zingen er altijd allerlei verha len rond, van kapiteins, van loodsen. Met het nieuwe Duitse beloodsingsysteem zou van alles mis zijn. Maar, nu ik het gezien heb, zou ik niet weten wat. Het is een zeer betrouwbaar systeem, geschikt voor alle weersomstandigheden." De Duitse loodsdienst heeft de swath-loodsschepen zo'n twee jaar in dienst. Voordien werkte zij, net als het Vlaams en Nederlands Loodswezen, met oude loodskotters. Die moesten bij slecht weer al snel uit de vaart worden genomen. Loodsen werden dan met helikopters naar zeeschepen gebracht. Met de swath-sche- pen hoeft dat niet meer. Die kunnen nog bij golfhoogten van drie meter langszij zee schepen komen. Het geheim zit 'm in de vormgeving. Een swath heeft een hoog werkplatform boven water, dat via dunne poten is verbonden met torpedo-achtige drijvers onder water. Alleen de dunne poten doorklieven het water. Waasdorp: „Het schommelt een beetj e, maar verder is er niks aan de hand." Het swath-concept is de Vlaams-Neder landse loodsendelegatie goed gevallen, maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan. Kleine zeeschepen kunnen er moeilijk direct mee beloodst worden. De swath ligt daarvoor te hoog. De Duitsers werken aan een oplossing, aan een systeem om de swath snel te kunnen ballasten, waardoor die la ger komt te liggen. Het Vlaams en Neder lands Loodswezen willen afwachten hoe dat werkt. Ook financieel en logistiek zijn er enkele 'problemen'. De swaths, gebouwd bij de Duitse werf Abeking Rasmussen, zijn vrij door Harmen van der Werf DEN HAAG - Voorzitter van de Nationale Havenraad A. van der Hek gaat op persoonlijke ti tel bemiddelen in het conflict tussen de rijksoverheid en het Nederlands Loodswezen over de vervroegde uittredingsrege ling voor loodsen. Hij is ge vraagd door het kabinet. Het conflict tussen de rijksover- .heid en het loodswezen gaat over geld, veel geld. Bij de ver zelfstandiging van het loodswe zen in 1988 is besloten de ver vroegde uittredingsregeling voor loodsen niet uit een fonds te bekostigen, zoals wel is ge beurd bij de pensioenen, maar uit de jaarlijkse inkomsten van de loodsdienst. Dat kon, omdat het loodswezen een monopolie positie behield. Daar wil het ka binet binnen enkele jaren echter vanaf. Het wil concurrentie bij het beloodsen van zeeschepen. En dan komt het bestaande loodswezen in een nadelige po sitie, als het nog voor de oude uittredingsregeling moet beta len en de concurrenten niet. Het Nederlands Loodswezen vindt dat de rijksoverheid 'dit vuiltje' moet wegwerken. Het Rijk heeft er in 1988 tenslotte voor gekozen de vervroegde uit tredingsregeling (vanaf 55 jaar) niet af te kopen en het Rijk wil ook zo nodig concurrentie in voeren. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat denkt daar anders over. Zij wil de kosten, vastgesteld op 236 miljoen euro, zoveel mogelijk op het loodswezen en de maritieme sector verhalen. In de over gangsperiode naar volledige concurrentie, tot 2005 of 2006, zou er een fonds gevormd kun nen worden uit de loodsgelden. Voor het loodswezen is dat on acceptabel. duur. De 25 meter lange swath-tenders die langszij zeeschepen kunnen komen, kosten zo'n acht miljoen euro en het grotere swath- -moederschip (met hotelaccommodatie) ongeveer twintig miljoen euro. „De Duit sers zeggen dat zij jaarlijks vijf miljoen euro aan helikopterbeloodsingen besparen", vertelt Waasdorp, „maar wij moeten dat al lemaal nog eens goed uitrekenen. En daar voor is het natuurlijk ook belangrijk te we ten hoe wij het beloodsen gaan organiseren, want dan weet je hoeveel schepen je nodig hebt." Werkgroep Het Vlaams en Nederlands Loodswezen overleggen binnenkort. De bedoeling is een werkgroep te vormen om een plan uit te werken. De twee loodsdiensten willen graag dat er dit najaar een Duitse swath- -loodskotter naar de Westerschelde-mon- ding komt. Of dat lukt, weet Waasdorp nog niet. „Voor ons is het belangrijk, om draagvlak te creë ren voor dit nieuwe systeem." En Zeeland kan dan ook kennis maken met het type schip dat als fiets-voetveer tussen Vlissin- gen en Breskens gaat varen. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De Duitse scheepswerf HDW bereidt juri dische stappen voor tegen tand- wielkastenfabrikant Schelde Gears in Vlissingen. Het bedrijf zou de lagers van een nieuw cruiseschip van de Griekse re derij Superfast verkeerd heb ben gemonteerd. De Koninklijke Schelde Groep, moeder van Schelde Gears, ver wijt de Duitse werf verkeerde scheepsconstructies te hebben gebouwd en bereidt op haar beurt een juridische claim voor tegen de scheepswerf. Het gaat om de bouw van het cruiseschip Superfast V, één van de zes door HDW nieuw ge bouwde cruiseschepen voor Su perfast. Schelde Gears heeft de tandwielkasten geleverd voor alle schepen. „Bij één van de schepen hebben zich problemen voorgedaan", erkent directeur R. Berkvens van de Koninklijke Schelde Groep. „Daarover is een geschil van mening ont staan tussen de Duitse scheeps werf, de KSG en de Griekse re derij." HDW stelt dat de bouw vertra ging heeft opgelopen en dat de goede naam van de werf is aan getast door de problemen met de lagers. Dat is voor de rederij re den om stappen te ondernemen. De Koninklijke Schelde Groep klaagt op haar beurt de Duitse scheepswerf aan, omdat die ver keerde scheepsconstructies zou hebben gebouwd. „Wij vinden dat de constructies te slap wa ren", licht Berkvens toe. „Zon der het al te technisch te maken, konden alle onderdelen van de tandwielkasten afzonderlijk van elkaar bewegen. De Duitsé werf heeft na die constatering de constructie van alle zes cruis schepen aangepast. Daaruit maken we op dat de werf de con structie zelf ook niet goed vond." Voorbereid De KSG-directeur geeft aan dat het meningsverschil is ontstaan in de zomer van 2000. „Toen is afgesproken de zaak af te han delen nadat alle schepen zijn af gebouwd en in de vaart zijn ge nomen. Dat is inmiddels gebeurd, vandaar dat de af handeling van deze zaak nu be gint." Hij benadrukt dat de gesprek ken met de Duitse werf en de Griekse rederij nog niet gaande zijn. „Maar we hebben de zaak al wel voorbereid. Het is nog te vroeg om te zeggen dat de zaak zal leiden tot een rechtszaak, al zou het wel kunnen leiden tot een juridisch steekspel tussen HDW, Superfast en KSG." Berkvens zegt dat de zaak volle dig los gezien moet worden van de slechte situatie waarin Schelde Gears zich bevindt. Door een instortende markt is de orderportefeuille nagenoeg leeg. Het bedrijf is dan ook op zoek naar een overname- of fu- siepartner. Het is nu aan Van der Hek om een tussenoplossing te zoeken. Van der Hek heeft na een korte verkenning de opdracht aan vaard, meldde het ministerie van Verkeer en Waterstaat gis teren. Het kabinet heeft haast. Pas als er een oplossing is voor dit conflict, is de weg echt vrij voor de invoering van concur rentie bi j het beloodsen van zee schepen. Al voor april verwacht de regering het rapport van Van der Hek. HULST - In de bibliotheek Hulst is een verzameling melk kannetjes van M. de Munck uit Sint Jansteen te bewonde- Het melkkannetje van haar oma is de eerste aanleiding geweest om deze attributen te gaan ver zamelen. Ze kon het niet over haar hart verkrijgen om het kannetje bij het vuil te zetten. Ze bewaarde het als een goede herinnering aan haar grootmoe der. En zoals het bij alle verzamelin gen gaat, van lieverlee komen er steeds meer. De kannetjes zijn voornamelijk van porselein en aardewerk. Er zijn kannetjes van Nederlands fabrikaat, zoals Mosa en P. Regout, maar ook buitenlandse exemplaren, uit Duitsland (Bavaria) bijvoor beeld, Engeland, België, Polen. Een kenner kan het verschil zien tussen de verschillende natio naliteiten. De sobere en eenvoudiger uitga ven komen meestal uit Neder land en België. Melkkannetjes met veel versieringen komen vaak uit Duitsland en Polen. Ie der kannetje heeft zo zijn eigen geschiedenis. De verzameling is te zien in fe bruari tijdens de openingsurejn van de bibliotheek Hulst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 19