Controleren regels te veel werk
PZC
Scharendijke krijgt geen zeereep
Nieuwe loodskotters oogsten lof
Digitale televisie
is stoorzender
volgens Zekatel
Leefbaar Zeeland
breekt met Fortuyn
Nieuwdorper komt
goed weg met vonnis
Van der Hek bemiddelt in conflict loodsen
Schelde Gears wordt
aangeklaagd wegens
fout monteren lagers
Tentoonstelling
over melkkannetjes
19
Overheden met handen in het haar door personeelstekort
woensdag 13 februari 2002
doorMaurits Sep
MIDDELBURG - Het toezicht op het
naleven van vergunningen door bedrij
ven komt in de knel door gebrek aan
personeel. Gemeenten, provincies, Rijk
en brandweer zijn allemaal bezig met
een inhaalslag en kapen inspecteurs bij
elkaar weg om het werk gedaan te krij
gen. De Regionale Brandweer Zeeland
overweegt een pool te vormen die gaten
kan dichten.
1 Het Zeeuwse provinciebestuur maakt
i zich zorgen over de concurrentie die er
op de arbeidsmarkt is tussen over
heidsinstanties. De doorstroming van
inspecteurs op de provinciale afdeling
milieuhandhaving en metingen is sinds
een jaar uitzonderlijk hoog: meer dan
de helft van de functies is pas onlangs
bezet of nog open. „Dat is niet goed
voor de continuïteit", verzucht afde
lingshoofd T. van Riet.
Inspecteurs van de provincie leggen
per jaar zo'n duizend bedrijfsbezoeken
af. Door personeelsgebrek zakte dat
vorig jaar tot achthonderd en dit jaar
1 zal dat niet veel beter zijn, verwacht
I Van Riet. Hij benadrukt dat de veilig-
heid daarmee niet in het geding komt.
„We blijven de prioriteit leggen bij vei
ligheid en criminaliteit."
De provincie zoekt de oplossing vooral
in het bijstellen van het beleid. Sommi
ge bedrijven worden minder vaak be
zocht. „Al passen we daar wel mee op,
want dat kan ook leiden tot wat je ach
terstallig onderhoud zou kunnen noe
men", zegt Van Riet.
Deskundigen
Het inhuren van deskundigen is nau-
welijks een optie. Die zijn al snel twee
keer zo duur. Bovendien zoeken ook
andere overheden hun toevlucht tot de-
:fze deskundigen om hun eigen perso
neelstekorten op te lossen. Van Riet:
„Het is immers een landelijk probleem.
Het Rijk werft inspecteurs, de provin
cies en de gemeenten doen dat, de
brandweren zijn bezig. Dat veroor
zaakt een enorme beweging op de ar-
biedsmarkt."
Volgens voorzitter D. van der Zaag van
de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten
(VZG) manifestei-en de problemen zich
op gemeentelijk niveau vooral bij de lo
kale brandweerkorpsen, die de contro
le uitvoeren op de gebruiksvergunnin
gen van gebouwen. „Er komen te wei
nig mensen van de brandweeracade
mie. Het is dus heel moeilijk mensen te
krijgen. Dat lukt alleen met kunst- en
vliegwerk. Vooral de kleinere gemeen-
ten hebben daar last van om dat zij min
der te bieden hebben in arbeidsvoor
waarden." Van onverantwoorde tekor
ten is geen sprake, zegt Van der Zaag,
maar zorgelijk vindt hij de ontwikke
ling wel. „Als de instroom op de brand
weeracademie niet toeneemt, hebben
we over drie jaar een probleem. Zee
land heeft op langere termijn blijvend
ongeveer vijftien mensen meer nodig."
Commandant W. van Leersum van de
Regionale Brandweer Zeeland schat
het tekort nog groter in: „Zeker 25
mensen, verspreid over de gemeentelij
ke brandweerkorpsen. Elke gemeente
is bezig met een inhaalslag in de hand
having van vergunningen. De markt is
goed voor die mensen, ze worden bij el
kaar weggekaapt."
De Regionale Brandweer Zeeland
overweegt een pool te vormen met des
kundigen die de gemeenten kunnen
helpen bij hun inhaalslag. Vice-voor-
zitter R. Barbé: „De grotere gemeenten
beschikken over meermensen. Zij kun
nen de kleinere gemeenten van dienst
zijn. Ik verwacht dat binnen enkele
maanden het besluit valt over de op
richting van zo'n pool."
Barbé, tevens burgemeester van Ter-
neuzen, weet uit ervaring dat deze aan
pak nuttig kan zijn. De buurgemeenten
Terneuzen, Axel en Sas van Gent heb
ben de handen ineengeslagen bij de
handhaving. „Daardoor hebben wij de
capaciteit op orde en kunnen we alle
maal onze inhaalslag maken:" Zonder
die samenwerking zou Terneuzen haar
taken nog wel kunnen uitvoeren, maar
hij betwijfelt of de twee kleinere buren
datzelfde zouden kunnen.
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - De aanleg van een acht
hectare groot natuurgebied in de
Noordzee-oksel van de Brouwersdam
bij Scharendijke, is van de baan. Na
ambtelijk overleg tussen vertegen
woordigers van gemeente, provincie en
het ministerie van Verkeer en Water
staat is geconcludeerd dat het plan op
die locatie niet haalbaar is.
Het ministerie heeft volgens provinci
aal beleidsambtenaar F. van Pelt inge
zien dat het te ondoordacht te werk is
gegaan bij de aanwijzing van het ge
bied aan de Rampweg. Dat moest gaan
dienen als compensatie voor het deel
zeereep bij Voorne en Goeree dat verlo
ren ging door aanleg van de Tweede
Maasvlakte. Daarbij is onvoldoende
beseft dat het gebied in de zomermaan
den zeer intensief wordt gebruikt door
strandgangers, aldus Van Pelt. De
nieuwe zeereep zou over een afstand
van zo'n honderd meter in het water
worden aangelegd, enkele honderden
meters lang worden en een hoogte krij
gen van zo'n vier meter. Het te creëeren
duingebied zou feitelijk een belemme
ring betekenen voor het grote aantal
recreanten dat zich daar in het seizoen
ophoudt. Door die drukte was het bo
vendien te voorspellen dat er van na
tuurontwikkeling in de vorm van kust-
planten weinig terecht zou komen. In
de huidige situatie is dat al heel lastig,
aldus Van Pelt. Tevens waren gemeente
en provincie bij voorbaat beducht op
een sterke toename van verstuiving
over de wegen en het damlichaam en
erosie van zand voor de Brouwersdam
sluis. Die ontwikkeling zou de betref
fende instanties op kosten jagen.
Dit alles overziend, is het volgens Ge
deputeerde Staten niet verstandig vast
te houden aan de oorspronkelijke plan
nen. In een brief vraagt het dagelijks
provinciebestuur minister Netelenbos
M
De Noordzee-oksel van de Brouwersdam bij Scharendijke wordt geen natuurgebied.
de zuidelijke locatie van de Brouwers
dam te schrappen. Aangezien die be
trokken overheden het daar ambtelijk
al over eens zijn, verwacht Van Pelt niet
dat de minister in deze kwestie zal gaan
dwarsliggen.
Over de aanwijzing van de Noordzee-
bocht bij Scharendijke tot compensa
tielocatie voor de aanleg van de Tweede
Maasvlakte, ontstond vorige maand
commotie. Plet ministerie had ver
zuimd de plannen vooraf te bespreken
met de gemeente Schouwen-Duive-
land en de provincie. Aanvankelijk was
het de bedoeling alleen bij de Goereese
aanzet van de Brouwersdam het verlies
aan natuur door komst van het nieuwe
industriegebied te compenseren. Toen
kort voor de kabinetsbeslissing over de
Tweede Maasvlakte bleek dat aan die
kant te weinig te halen viel, is volgens
Van Pelt 'de kaart erbij gepakt en geke
ken of er in de buurt nog een extra plek
je was'. „Daarbij is onvoldoende gerea-
fotoMarijkeFolkertsma
liseerd welke activiteiten er in dat ge
bied al aan de gang waren. Een vergis
sing, maar die staat dan wel op de
kaart." Van Pelt heeft van zijn collega's
bij het ministerie begrepen dat er in
middels een alternatieve locatie is ge
vonden in de directe omgeving van de
Tweede Maasvlakte.
De plannen (vijftien hectare) voor de
noordelijke aanzet van de Brouwers
dam gaan wel gewoon door, aldus de
beleidsmedewerker van de provincie.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Het district
Zeeland van Leefbaar Neder
land heeft gisteravond op een
ledenvergadering definitief ge
broken met voormalig LN-lijst-
trekker Pim Fortuyn. Zeeuws
districtsvoorzitter A. de Velde
nam het eerder op voor Fortuyn,
maar ook hij ziet geen plek meer
voor de Rotterdammer binnen
Leefbaar Nederland.
De Velde was maandag nog één
van de weinige districtsvoorzit
ters van LN, die vonden dat For-
tuyn een herkansing moest krij
gen. Het partij congres van 10
maart was daarvoor de aange
wezen plek, vond De Velde. Dat
Fortuyn die kans niet heeft wil
len benutten en bijna gelijk een
eigen partij is begonnen, heeft
bij De Velde de deur dichtge
daan. „Hij had naar het congres
moeten komen, maar dat durft
hij blijkbaar niet. Fortuyn heeft
ondemocratisch gehandeld."
Zeeuws Kamerkandidaat
M. Weststrate had zich al eerder
tegen de terugkeer van Fortuyn
uitgesproken. Hij vond dat For
tuyn zijn boekje ver te buiten
was gegaan met zijn uitlatingen
zaterdag in de Volkskrant over
asielzoekers en voor afschaffing'
van het verbod op het maken
van discriminerende opmerkin
gen. Twaalf leden sterk heeft het
district Zeeland zich gister
avond achter het standpunt van
Weststrate geschaard.
Wie landelijk lijsttrekker moet
worden van Leefbaar Neder
land, kon De Velde niet zeggen.
Hij wacht op een voordracht
van het landelijk bestuur. Of
Zeeuwse LN-leden zich bij de
nieuwe partij van Fortuyn aan
sluiten, wist De Velde niet.
De Velde heeft gisteren overi
gens aangifte gedaan bij de poli
tie, omdat de naam Leefbaar-
-Zeeland is gebruikt voor een
internetsite waarop discrimine
rende taal staat. Justitie in Mid
delburg is van plan een onder
zoek in te stellen naar de makers
van de site.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - De hamvraag
was gisteren op de zitting van de
Middelburgse politierechter of
een 34-jarige inwoner van
Nieuwdorp opzettelijk was in
gereden op een hoofdagent van
politie. Politierechter A. Ha-
meete twijfelde daaraan en gaf
de verdachte het voordeel van
de twijfel.
Wel achtte Hameete bewezen
dat de verdachte op 25 februari
vorig jaar bij een alcoholcontro
le in Borssele het bevel om te
stoppen had genegeerd en was
doorgereden. Nadat de man met
zijn bedrijfsauto was aange
houden, volgde uit het ademon-
derzoek een score van 855 mi
crogram, bijna vier keer boven
de limiet. Een langdurige rij
ontzegging zou ongetwijfeld
zijn baan hebben gekost, maai
de politierechter zocht daar
voor compensatie in een hogere
boete, van 2000 euro. Daarnaast
kreeg de Nieuwdorpenaar een
maand rijontzegging plus elf
maanden voorwaardelijk opge
legd. Voor officier van justitie
R. Jeuken bleek uit de verkla
ringen van de politie afdoende
dat de verdachte op de politie
man was ingereden. Volgens de
hoofdagent had verdachte niet
gereageerd op stoptekens. Hij
had nog net opzij kunnen stap
pen toen de automobilist hem
rakelings voorbijscheerde.
Raadsman J. Wouters vond dat
zijn cliënt vrijuit ging. Hij ba
seerde zijn mening op de plaats
van de alcoholcontrole, niet ver
van de kruising met verkeers
lichten. „Mijn cliënt heeft eerst
moeten wachten voor het stop
licht. Zijn snelheid moet aan de
lage kant zijn geweest. Volgens
getuigen is hij gewoon doorge
reden."
De strafpleiter zei dat het ver
lies van het rijbewijs het verlies
van zijn werk zou betekenen.
Zover kwam het niet, omdat de
politierechter de verdachte
naast een forse boete een rijver
bod van korte duur oplegde.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Zekatel
vreest storing van de tv-ont-
vangst als eind volgend jaar in
Zeeland het bedrijf Digitenne
een nieuwe vorm van digitale
televisie introduceert. Die uit
zendingen kunnen de tv-beel-
den van Zekatel namelijk flink
storen. Ook als de
Zekatel-abonnee zijn beelden
via de kabel ontvangt, waar
schuwde gisteren Zekatelcoör-
dinator F. Tadema de leden van
de Zeeuwse Programmaraad.
Digitenne heeft onlangs een li
centie gekregen om in het gehele
land tv- en radio-uitzendingen
te verzorgen. Het bedrijf, een re
gelrechte concurrent van alle
kabelbedrijven, gaat gebruik
maken van een nieuwe zend-
techniek. Om de beelden en het
geluid via Digitenne te ontvan
gen is slechts een hele kleine an
tenne van zo'n vijftien centime
ter lengte nodig alsmede een
speciale decoder. Abonnees
kunnen straks 25 tv-kanalen en
16 radio-kanalen ontvangen.
Volgens Tadema ligt het in de
bedoeling de meest populaire
tv- en radiozenders door te ge
ven, 'die wij dus ook al uitzen
den'.
Hij erkende wel dat beeld en ge-
- luid technisch van hoge kwali
teit zullen zijn. En dat deze ma
nier van tv-ontvangst gunstig
kan zijn voor bewoners van het
buitengebied omdat die straks
niet meer aangewezen zijn op de
schotel om te kunnen kijken
naar programma's als The Bold
the Beautiful en Ron And
re's Bingopaleis. „Er komt dus
meer concurrentie."
Het is nog niet bekend hoeveel
er betaald moet worden, aldus
de coördinator. Hij verwacht
dat een abonnee van Digitenne
zo'n tien euro per maand moet
neertellen nadat hij eerst voor
maximaal 150 euro een decoder
heeft aangeschaft. Sommige ge
zinnen zullen echter twee of
meer decoders nodig hebben
omdat er per decoder maar één
zender tegelijkertijd doorgege
ven kan worden. „De dochter
kan dus niet op haar kamer van
MTV genieten als pa in de huis
kamer naar Rondom Tien
kijkt." Huiselijk ruzies zijn dus
alleen te voorkomen door of
zeer goede afspraken te maken
of door meerdere decoders aan
te schaffen.
Beeld en geluid van Digitenne
worden straks doorgestraald
vanaf de PTT-zendmasten in
onder andere Goes en Roosen
daal. Die straling kan dus sto
ring bij de ontvangst van Zeka-
tel-beelden veroorzaken, aldus
Tadema. Hij voorspelde dat de
kijkers automatisch Zekatel en
dus ook moederbedrijf Delta
Nutsbedrijven de schuld zullen
geven van slechte ontvangst ter-
wijl de ware schuldige Digiten
ne is. „Zitten we wel met een
imago-probleem.
Proefuitzendingen
Gelukkig voor Delta start Digi
tenne al in mei dit jaar met
proefuitzendingen in en om
Haarlem en vervolgens de rest
van de Randstad. Zekatel kan
dan ook leren van de ervaringen
aldaar om te weten te komen op
welke manier storingen voorko
men kunnen worden. Directeur
R Prop van Delta sluit niet uit
dat zijn bedrijf straks verplicht
is de frequenties van de ver
schillende zenders aan te passen
om storing te voorkomen. Hij
waarschuwde dat oude tv-toe-
stellen zelf ook gevoelig zijn
voor storing door de uitzendin
gen van Digitenne. Hij wacht
dan ook met spanning op de
evaluatie van de eerste proef
uitzendingen.
De nieuwe Duitse loodskotters van het swath-type vielen bijzonder in de smaak bij de delegatie van Vlaamse en Nederlandse loodsen.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Of ze in de Westerschelde-
monding gaan varen, is nog de vraag, maar
de nieuwe Duitse loodskotters van het
swath-type zijn bij een delegatie van
Vlaamse en Nederlandse loodsen in de
smaak gevallen. Vorige week heeft de
delegatie, ook bij slecht weer, op swath-
loodsschepen in de Elbe-monding gevaren.
J. Waasdorp, hoofd operaties bij het Neder
lands Loodswezen: „Wij waren zeer onder
de indruk."
Vantevoren bestonden er veel twijfels, ge
voed door wat Waasdorp noemt 'het Noord-
zee-cultuurtje'. „Van de Duitse Bocht tot
Nieuwpoort zingen er altijd allerlei verha
len rond, van kapiteins, van loodsen. Met
het nieuwe Duitse beloodsingsysteem zou
van alles mis zijn. Maar, nu ik het gezien
heb, zou ik niet weten wat. Het is een zeer
betrouwbaar systeem, geschikt voor alle
weersomstandigheden."
De Duitse loodsdienst heeft de
swath-loodsschepen zo'n twee jaar in
dienst. Voordien werkte zij, net als het
Vlaams en Nederlands Loodswezen, met
oude loodskotters. Die moesten bij slecht
weer al snel uit de vaart worden genomen.
Loodsen werden dan met helikopters naar
zeeschepen gebracht. Met de swath-sche-
pen hoeft dat niet meer. Die kunnen nog bij
golfhoogten van drie meter langszij zee
schepen komen. Het geheim zit 'm in de
vormgeving. Een swath heeft een hoog
werkplatform boven water, dat via dunne
poten is verbonden met torpedo-achtige
drijvers onder water. Alleen de dunne poten
doorklieven het water. Waasdorp: „Het
schommelt een beetj e, maar verder is er niks
aan de hand."
Het swath-concept is de Vlaams-Neder
landse loodsendelegatie goed gevallen,
maar er zitten nog wel wat haken en ogen
aan. Kleine zeeschepen kunnen er moeilijk
direct mee beloodst worden. De swath ligt
daarvoor te hoog. De Duitsers werken aan
een oplossing, aan een systeem om de swath
snel te kunnen ballasten, waardoor die la
ger komt te liggen. Het Vlaams en Neder
lands Loodswezen willen afwachten hoe
dat werkt.
Ook financieel en logistiek zijn er enkele
'problemen'. De swaths, gebouwd bij de
Duitse werf Abeking Rasmussen, zijn vrij
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Voorzitter van de
Nationale Havenraad A. van
der Hek gaat op persoonlijke ti
tel bemiddelen in het conflict
tussen de rijksoverheid en het
Nederlands Loodswezen over
de vervroegde uittredingsrege
ling voor loodsen. Hij is ge
vraagd door het kabinet.
Het conflict tussen de rijksover-
.heid en het loodswezen gaat
over geld, veel geld. Bij de ver
zelfstandiging van het loodswe
zen in 1988 is besloten de ver
vroegde uittredingsregeling
voor loodsen niet uit een fonds
te bekostigen, zoals wel is ge
beurd bij de pensioenen, maar
uit de jaarlijkse inkomsten van
de loodsdienst. Dat kon, omdat
het loodswezen een monopolie
positie behield. Daar wil het ka
binet binnen enkele jaren echter
vanaf. Het wil concurrentie bij
het beloodsen van zeeschepen.
En dan komt het bestaande
loodswezen in een nadelige po
sitie, als het nog voor de oude
uittredingsregeling moet beta
len en de concurrenten niet.
Het Nederlands Loodswezen
vindt dat de rijksoverheid 'dit
vuiltje' moet wegwerken. Het
Rijk heeft er in 1988 tenslotte
voor gekozen de vervroegde uit
tredingsregeling (vanaf 55 jaar)
niet af te kopen en het Rijk wil
ook zo nodig concurrentie in
voeren. Minister Netelenbos
van Verkeer en Waterstaat
denkt daar anders over. Zij wil
de kosten, vastgesteld op 236
miljoen euro, zoveel mogelijk op
het loodswezen en de maritieme
sector verhalen. In de over
gangsperiode naar volledige
concurrentie, tot 2005 of 2006,
zou er een fonds gevormd kun
nen worden uit de loodsgelden.
Voor het loodswezen is dat on
acceptabel.
duur. De 25 meter lange swath-tenders die
langszij zeeschepen kunnen komen, kosten
zo'n acht miljoen euro en het grotere swath-
-moederschip (met hotelaccommodatie)
ongeveer twintig miljoen euro. „De Duit
sers zeggen dat zij jaarlijks vijf miljoen euro
aan helikopterbeloodsingen besparen",
vertelt Waasdorp, „maar wij moeten dat al
lemaal nog eens goed uitrekenen. En daar
voor is het natuurlijk ook belangrijk te we
ten hoe wij het beloodsen gaan organiseren,
want dan weet je hoeveel schepen je nodig
hebt."
Werkgroep
Het Vlaams en Nederlands Loodswezen
overleggen binnenkort. De bedoeling is een
werkgroep te vormen om een plan uit te
werken. De twee loodsdiensten willen
graag dat er dit najaar een Duitse swath-
-loodskotter naar de Westerschelde-mon-
ding komt.
Of dat lukt, weet Waasdorp nog niet. „Voor
ons is het belangrijk, om draagvlak te creë
ren voor dit nieuwe systeem." En Zeeland
kan dan ook kennis maken met het type
schip dat als fiets-voetveer tussen Vlissin-
gen en Breskens gaat varen.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De Duitse
scheepswerf HDW bereidt juri
dische stappen voor tegen tand-
wielkastenfabrikant Schelde
Gears in Vlissingen. Het bedrijf
zou de lagers van een nieuw
cruiseschip van de Griekse re
derij Superfast verkeerd heb
ben gemonteerd.
De Koninklijke Schelde Groep,
moeder van Schelde Gears, ver
wijt de Duitse werf verkeerde
scheepsconstructies te hebben
gebouwd en bereidt op haar
beurt een juridische claim voor
tegen de scheepswerf.
Het gaat om de bouw van het
cruiseschip Superfast V, één
van de zes door HDW nieuw ge
bouwde cruiseschepen voor Su
perfast. Schelde Gears heeft de
tandwielkasten geleverd voor
alle schepen. „Bij één van de
schepen hebben zich problemen
voorgedaan", erkent directeur
R. Berkvens van de Koninklijke
Schelde Groep. „Daarover is
een geschil van mening ont
staan tussen de Duitse scheeps
werf, de KSG en de Griekse re
derij."
HDW stelt dat de bouw vertra
ging heeft opgelopen en dat de
goede naam van de werf is aan
getast door de problemen met de
lagers. Dat is voor de rederij re
den om stappen te ondernemen.
De Koninklijke Schelde Groep
klaagt op haar beurt de Duitse
scheepswerf aan, omdat die ver
keerde scheepsconstructies zou
hebben gebouwd. „Wij vinden
dat de constructies te slap wa
ren", licht Berkvens toe. „Zon
der het al te technisch te maken,
konden alle onderdelen van de
tandwielkasten afzonderlijk
van elkaar bewegen. De Duitsé
werf heeft na die constatering
de constructie van alle zes cruis
schepen aangepast. Daaruit
maken we op dat de werf de con
structie zelf ook niet goed
vond."
Voorbereid
De KSG-directeur geeft aan dat
het meningsverschil is ontstaan
in de zomer van 2000. „Toen is
afgesproken de zaak af te han
delen nadat alle schepen zijn af
gebouwd en in de vaart zijn ge
nomen. Dat is inmiddels
gebeurd, vandaar dat de af
handeling van deze zaak nu be
gint."
Hij benadrukt dat de gesprek
ken met de Duitse werf en de
Griekse rederij nog niet gaande
zijn. „Maar we hebben de zaak
al wel voorbereid. Het is nog te
vroeg om te zeggen dat de zaak
zal leiden tot een rechtszaak, al
zou het wel kunnen leiden tot
een juridisch steekspel tussen
HDW, Superfast en KSG."
Berkvens zegt dat de zaak volle
dig los gezien moet worden van
de slechte situatie waarin
Schelde Gears zich bevindt.
Door een instortende markt is
de orderportefeuille nagenoeg
leeg. Het bedrijf is dan ook op
zoek naar een overname- of fu-
siepartner.
Het is nu aan Van der Hek om
een tussenoplossing te zoeken.
Van der Hek heeft na een korte
verkenning de opdracht aan
vaard, meldde het ministerie
van Verkeer en Waterstaat gis
teren. Het kabinet heeft haast.
Pas als er een oplossing is voor
dit conflict, is de weg echt vrij
voor de invoering van concur
rentie bi j het beloodsen van zee
schepen. Al voor april verwacht
de regering het rapport van Van
der Hek.
HULST - In de bibliotheek
Hulst is een verzameling melk
kannetjes van M. de Munck uit
Sint Jansteen te bewonde-
Het melkkannetje van haar oma
is de eerste aanleiding geweest
om deze attributen te gaan ver
zamelen. Ze kon het niet over
haar hart verkrijgen om het
kannetje bij het vuil te zetten.
Ze bewaarde het als een goede
herinnering aan haar grootmoe
der.
En zoals het bij alle verzamelin
gen gaat, van lieverlee komen er
steeds meer. De kannetjes zijn
voornamelijk van porselein en
aardewerk. Er zijn kannetjes
van Nederlands fabrikaat, zoals
Mosa en P. Regout, maar ook
buitenlandse exemplaren, uit
Duitsland (Bavaria) bijvoor
beeld, Engeland, België, Polen.
Een kenner kan het verschil zien
tussen de verschillende natio
naliteiten.
De sobere en eenvoudiger uitga
ven komen meestal uit Neder
land en België. Melkkannetjes
met veel versieringen komen
vaak uit Duitsland en Polen. Ie
der kannetje heeft zo zijn eigen
geschiedenis.
De verzameling is te zien in fe
bruari tijdens de openingsurejn
van de bibliotheek Hulst.