Hulp bij maken windmolenparkje
PZC
Wat kan in een kerk nou branden?
Connexxion houdt
bussen binnen voor
reparatie stuurstang
Schelde Groep ziet
af van schadeclaim
proef slibvergassing
13
Chauffeur fout, transportbedrijf gaat vrijuit
Checklist provincie wijst gemeenten op valkuilen
Overtreden winkeltijdenwet beboet
Boete als klap op de vuurpijl
Gevaarlijk vervoer stoffen bestraft
Magere kwark niet mager genoeg
Theatersport met landskampioen
Zeekadetten
bij kranslegging
op de Dam
Kook wedstrijd
Zeeuwse Koks
Vervoersbedrijf krijgt
na 7 jaar toch bekeuring
dinsdag 12 februari 2002
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Economische
politierechter G. van Unnik was
gisteren gevoelig voor de argu
menten van de eigenaar van
Vaane Transport uit Ooster-
]and. Het gedagvaarde trans
portbedrijf werd vrijgesproken
van de overtreding in het kader
van de regeling arbeidstijden
besluit vervoer. De te korte rust
tijd die een van de chauffeurs
had genomen, viel het bedrijf
niet te verwijten. „Dit is een
speciaal geval, omdat de chauf
feur zelf besloten heeft om niet
naar u te luisteren", motiveerde
de politierechter zijn beslis
sing.
De werkgever voerde op zitting
aan dat de desbetreffende
chauffeur zich opl9 januari vo
rig jaar in Waddinxveen niet
aan de afspraak had gehouden
om zijn rust te pakken. Het
bleek dat hij slechts één uur en
41 minuten van de 24 uur had
gerust.
„Het was zaterdag. Pas maan
dag moest hij lossen. Ik heb te
gen hem gezegd dat hij naar bed
moest gaan, maar hij koos er
voor om naar zijn vriendin te rij -
den", zei de werkgever. De poli
tie hield hem onderweg aan. De
politierechter vroeg zich af of er
door verdachte nog consequen
ties zijn verbonden aan het on
verantwoordelijk gedrag van de
werknemer. „Hij heeft beloofd
het niet meer te doen", was zijn
reactie.
Officier van justitie J. de Graaf
geloofde best dat het moeilijk te
controleren valt waar de werk
nemers uithangen, maar vol
gens haar lag de verantwoor
ding toch bij de werkgever. Ze
wees op het gevaar.
„De man heeft gereden van 's
ochtends vroeg tot bijna het
klokje rond. Dan moet hij dood
moe zijn geweest. De kans op
ongevallen is dan groter." Ze re
fereerde aan eerdere overtre
dingen van de rij- en rusttijden
waarvoor het transportbedrijf
in '99 flinke boetes heeft be
taald. De Graaf vond een boete
van 1000 euro recht doen aan de
overtreding. De politierechter
sprak van een ongelooflijke
stommiteit, waarvoor de
vrachtwagenchauffeur zelf ver
antwoordelijk is. Hij conclu
deerde dat het bedrijf moest
worden vrijgesproken.
doorMaurits Sep
MIDDELBURG - Een garantie
is het niet, maar de Handreiking
Windenergie die de provincie
binnenkort publiceert, biedt ge
meenten wel meer kans op suc
ces als zij een klein windmolen
park willen oprichten. Dankzij
de checklist weten zij precies
waaraan ze moeten denken en
wat ze moeten doen om te voor
komen dat plannen mislukken.
De provincie Zeeland heeft zich
verplicht tot de opwekking van
250 megaWatt windenergie in
2010. Grootschalige windpar-
ken op een paar plekken in de
provincie moeten de meeste
stroom leveren, maar kleine
parken zijn onmisbaar. Veel ge
meenten struikelen echter over
de procedures, omdat burgers
en milieuorganisaties met suc
ces protest aantekenen.
„Daarom hebben we de Hand
reiking Windenergie gemaakt",
zegt initiatiefnemer gedepu
teerde T. Poppelaars (milieu en
energie). Volgen zij de handrei
king, dan zijn gemeentebestu
ren ervan verzekerd dat zij een
zorgvuldige afweging hebben
gemaakt tussen alle belangen
van burgers, milieu, veiligheid,
landschap, recreatie en wind
energie. „En dat betekent auto
matisch dat er niet veel bezwaar
meer valt te maken", conclu
deert mede-auteur gedeputeer
de G. van Zwieten (ruimtelijke
ordening).
De Handreiking benadrukt het
belang van gemeentelijke be
leidsvisies voor windenergie.
Daarin moet staan waar kleine
windparken van drie tot tien
molens kunnen komen. In be
stemmingsplannen moeten die
plekken worden vastgelegd en
omschreven.
De aandachtspunten voor de
beleidsvisie zijn bekend, maar
nog eens handig samengevat.
Belangrijk is dat het parkje past
in het landschap, aansluit bij
bestaande infrastructuur of be
bouwing en geen afbreuk doet
aan het landschap en stads- en
dorpsgezichten. Wat de vorm
geving betreft gaat de voorkeur
uit naar molens met een kegel
vormige mast, drie wieken en
een gedekte kleur.
De hinder voor omwonenden en
voor recreanten - zichtbaar
heid, geluid, slagschaduw en
veiligheid - moet zo klein moge
lijk zijn. Ook luchtverkeer mag
ër geen last van hebben. Bou
wen op of nabij dijken en dam
men is verboden, omdat die be
langrijk zijn voor de veiligheid
of landschappelijke waarde be
zitten. Bovendien leggen flora
en fauna (Vogel- en Habita
trichtlijn) en natuurgebieden
beperkingen op. Gemeenten
mogen evenmin vergeten dat
windmolens stroom leveren en
dus in de buurt moeten staan
van kabels en leidingen van
Delta Nutsbedrijven.
Onderhoud
De Handreiking adviseert om de
turbines ten minste één keer per
jaar te beoordelen op veiligheid,
onderhoud en reparaties. Turbi
nes mogen niet te lang buiten
werking staan. Verouderde of
lang niet gebruikte molens moe
ten worden weggehaald. Daar
over dienen al bij de bouw van
een park afspraken te worden
gemaakt met de eigenaar.
„En nou maar hopen dat het
werkt", verzucht gedeputeerde
Van Zwieten. Want waterdicht
Gemeenten die een windmolenpark willen aanleggen, zoals hier bij Nieuwe Tonge, moeten terdege rekening houden met een aantal zaken.
foto Marijke Folkertsma
is de procedure voor de bouw
van een windmolenpark dank
zij de Handreiking nog steeds
niet, beamen de gedeputeerden.
Van Zwieten: „Het blijft tou-
chie." Poppelaars: „Daarom ad
viseren we ook goed te blijven
praten met de burgers.]'
Beiden gaan er desondanks
vanuit dat de doelstelling om in
2010 250 mW windenergie op te
wekken in Zeeland nu gehaald
kan worden. Momenteel is dat
50 mW. Poppelaars streeft er
naar in 2005 150 mW te halen.
„Dankzij de Handreiking kun
nen we nu harde afspraken ma
ken." Van Zwieten verwacht dat
ondanks de strenge richtlijnen
in de Handreiking Windenergie
er voldoende plaatsen overblij
ven in Zeeland waar kleine
windparken gebouwd kunnen
worden. „We zijn zorgvuldig ge
weest bij het maken van de
checklist. Als daaruit komt dat
er niet één plek in Zeeland ge
schikt is, dan deugt het systeem
niet. Maar vooralsnog denk ik
dat bezwaren tegen plannen
hiermee goed te weerleggen
zijn."
MIDDELBURG - De economische politierechter heeft giste
ren in Middelburg een 47-jarige man uit Domburg veroor
deeld tot 135 euro boete. De Domburger had vorig jaar op 3 ju
ni, een zondag, zijn winkel 's morgens al geopend, terwijl hij
volgens de winkeltijdenwet pas vanaf 12.00 uur open mocht
zijn. De ondernemer had tegen de politie gezegd dat hij al ne
gentien jaar in het vak zit en nog nooit een bekeuring heeft ge
had.
MIDDELBURG - Een negentienjarige inwoner van Vlissin-
gen is gisteren in Middelburg door de economische politie
rechter voor het afsteken van vuurwerk veroordeeld tot een
boete van 75 euro. De Vlissinger had op 16 juni vorig jaar in
zijn woonplaats een rotje gegooid, terwijl vuurwerk alleen op
31 december vanaf 10.00 uur tot 2.00 uur 's nachts mag wor
den afgestoken.
MIDDELBURG - Een 49-jaxdge inwoner van Sluis is gisteren
in Middelburg veroordeeld tot 100 euro boete. De economi
sche politierechter achtte bewezen dat de beroepschauffeur
op 6 maart vorig jaar met een tankwagen gevaarlijke stoffen
door de bebouwde kom van Axel was gereden. Dat sprak de
Sluissenaar gisteren ook niet tegen, maar wel vond hij dat het
verbodsbord halverwege de Zuid Singel niet op de goede
plaats was geplaatst. „Het bord is daarna verplaatst. Nu kon
ik niet meer terug en moest ik wel doorrijden." Verder zei ver
dachte dat de doorgang naar de Tractaatweg was belemmerd
door een vrachtwagen met pech, zodat hij zich verplicht had
gevoeld door Axel te rijden. „Dan heeft u de verkeerde keuze
gemaakt", merkte officier van justitie J. de Graaf op. Zij eiste
270 euro boete. De politierechter minderde de boete tot 100
euro, omdat een andere chauffeur voor een soortgelijke over
treding tot dezelfde boete was veroordeeld.
MIDDELBURG - Een 51-jarige ondernemer uit Oostburg is
gisteren in Middelburg veroordeeld tot 410 euro boete. De
economische politierechter, G. van Unnik, achtte bewezen
dat de man consequent had volgehouden minder magere
kwark te verpakken dan op de verpakking staat vermeld. De
overtreding werd op 11 december 2000 bij de ondernemer ge
constateerd. De netto-inhoud bedroeg toen 490,25 gram, ter
wijl het etiket van het pak magere kwark 500 gram aangaf.
„Hij was al eens gewaarschuwd. Dus hij wist waar hij aan toe
was", verzekerde Van Unnik.
ZIERIKZEE - Theatersportvereniging Kiekieres uit Zierik-
zee gaat het opnemen tegen de regerend landelijk kampioen
Pluk de Dag uit Rotterdam. De improvisatiestrijd wordt aan
gebonden in verband met het koperen jubileum dat de Zierik-
zeese vereniging dit jaar viert. Ook is er een gastoptreden van
een aantal veteranen van Kiekieres. Bij theatersport mag het
publiek de ingrediënten van een scene bepalen. Van de spelers
wordt verwacht dat ze ter plekke een stuk neerzetten dat aan
de wensen van de toeschouwers voldoet. Zogeheten rechters
letten op de spelregels en kennen punten toe op basis van spel
techniek, inhoud en amusement. De stem van het publiek (tot
uitdrukking gebracht in de vorm van het gooien met natte
sponzen of i-ozen) geeft uiteindelijk de doorslag. De kracht
meting met de Rotterdamse landskampioen vindt plaats op
zaterdagavond 16 februari (aanvang 20.30 uur) ïnBrogum in
Zierikzee.
Met de indeling van kerkgebouwen in de categorie bijeenkomstgebouwen zijn de veiligheidseisen fors aangescherpt.
foto Ruben Oreel
Beheerders godshuizen: veiligheidsvoorschriften overtrokken
door Jacques Cats
VLISSINGEN - Bij beheer
ders van monumentale kerk
gebouwen in Zeeland is beroe
ring ontstaan over de brand
veiligheidsvoorschriften. Tot
nu toe waren deze gebouwen
uitgesloten van dit soort eisen.
Uitvoering van de nieuwe re
gels kan handenvol geld gaan
kosten. „Daar is het laatste
woord nog niet over gezegd",
meldt J. de Koning, beheerder
van de Nieuwe Kerk en de En
gelse kerk in Middelburg. Hij
noemt de opgelegde eisen
overtrokken.
De commissie kerkelijke ge
bouwen van het Interkerkelijk
contact in overheidszaken
heeft de kwestie landelijk aan
gezwengeld. Het is de bedoe
ling het parlement en de Ver
eniging van Nederlandse Ge
meenten in de zaak te mengen.
Ook wordt een proefproces
overwogen.
De strengere eisen komen
voort uit de indeling van ker
ken in de categorie bijeen
komstgebouwen, waarin ook
congrescomplexen en biosco
pen zijn gerangschikt. Dat
leidt zelfs tot de verplichting
van het aanbrengen van een
verlichting langs treden van
het altaar, lijkend op de nood
verlichting in vliegtuigen.
Kerkbeheerders vinden dat
een vorm van doorslaan.
„Heel, heel erg overdreven",
meent G. Leen knecht van het
beheer van de basiliek in
Hulst. „Wat kan er nou in een
kerkgebeuren? Hooguit dat de
bliksem er op slaat. Behalve de
stoelen is er nauwelijks iets
brandbaars in zo'n kerk."
Leenknecht heeft nog geen ei-
senlijst onder ogen gekregen.
Maar hij ziet de bui al hangen:
„Wie gaat dat betalen?"
Kerkbeheerder De Koning in
Middelburg gruwt van de hin
derlijke uitstraling van bord
jes die uitgangen markeren.
Soms, bijvoorbeeld tijdens
kerstvieringen, is het wense
lijk dat het in een kerk donker
is, „In een groot gebouw zullen
die bordjes niet zo snel opval
len. Maar in een klein gebouw
als de Engelse kerk zie je dan
die vreselijke groene dingen."
De beheerder wijst erop dat bij
druk bezochte diensten zoals
met Kerstmis, wanneer de
Nieuwe Kerk wel 1200 bezoe
kers telt, uitgebreide voor
zorgsmaatregelen worden ge
troffen. Deuren worden tevo
ren van het slot gehaald. Daar
naast staat een tiental perso
nen die het gebouw goed ken
nen, paraat om in geval van
nood kerkgangers zo snel mo
gelijk naar buiten te kunnen
loodsen. Ook is er tijdens zo'n
druk bezochte dienst vrijwel
altijd iemand van de brand
weer aanwezig.
Discotheek
Volgens K. Hamelink, hoofd
afdeling preventie van de
stadsgewestelijke brandweer
Middelburg/Vlissingen, wordt
de soep niet zo heet gegeten als
ze wordt opgediend. „Kerken
beoordeel je toch weer anders.
In diensten komt ander volk
dan in een discotheek, waar te
veel wordt gedronken. Boven-
diei} kan bij brand in zo'n hoog
gebouw de rook naar boven."
De wenselijkheid van het aan
brengen van een vliegtuig
noodverlichting langs de tre
den van een altaar komt de
functionaris wat overdreven
voor. „Alleen als dat altaar in
een vluchtroute ligt, zou je
daarover kunnen denken.
Meestal ligt zo'n altaar op een
doodlopend eind." Volgens
Hamelink moet niet alles in re
geltjes worden vastgelegd. „Je
moet situaties met een nuchter
verstand beoordelen."
De brandweer heeft inmiddels
op het gebied van de brandvei
ligheid advies uitgebracht
over de Sint Jacobskerk in
Vlissingen en een bedehuis in
Arnemuiden. Dat heeft slechts
tot kleine ingrepen geleid, zo
als het veranderen van de
draairichting van deuren.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Busondèrne-
ming Connexxion heeft gisteren
zes bussen in Zeeland uit voor
zorg in de remise gehouden. Ze
hebben mogelijk een manke
ment aan de stuurstang. De bus
sen konden zonder problemen
worden vervangen, waardoor
passagiers geen hinder hebben
ondervonden.
In het werkgebied van Connex
xion staan hondernegentig van
de in totaal diieduizend bussen
voorlopig binnen. Dat gebied
bestaat uit Zeeland (met uitzon
dering van Tholen en Sint Phi-
lipsland), Utrecht, Overijssel,
Flevoland, Gelderland (zonder
de Achtei-hoek) en Noord- en
Zuid-Holland.
VLISSINGEN - Leden van het
Zeekadetkorps Scheldcmond
uit Vlissingen gaan op 4 mei
naar Amsterdam om te helpen
bij de jaarlijkse dodenherden
king op de Dam. Zij zullen deel
uitmaken van de jongeren die
assisteren bij het plaatsen van
de kransen.
Ieder jaar wordt een Zeekadet
korps uit Nederland uitgeno
digd om mee te helpen. Dit jaar
is Vlissingen aan de beurt. Tien
leden van het korps, onder lei
ding van een bootsman, gaan
naar Amsterdam toe. Vooraf
gaand daaraan gaan de Zeeka
detten, zowel jongens als meis
jes, eerst een weekeinde naar
Boxmeer voor een training.
Het Zeekadetkorps is een
jeugdvereniging die jongeren
van 11 tot 21 jaar door een ge
richte opleiding het zeemans
vak leert. Veel leden vinden
later werk bij de marine, de
koopvaardij of een baan aan de
wal die een relatie heeft met de
zee.
Het korps in Vlissingen heeft 36
leden, waaronder zeven meisjes
en vier man kader. Schel dem-
ond staat onder leiding van
commandant Constant Krul.
Voor de trainingen maakt het
korps gebruik van het eigen,
zeegaande opleidingsschip De
Zaandam.
Een paar maanden geleden
werd bij een bus van het type Al
liance een defect geconstateerd
aan de stuurstang. Daarop wer
den alle bussen van dit type ge
controleerd. Er werd niets aan
getroffen. „Later kwam het
probleem toch weer bij een bus
aan het licht", aldus de Connex-
xion-woordvoerder. „De con
trole bleek niet betrouwbaar,
dus hebben we besloten bij al
deze bussen met meer dan
180.000 kilometer op de teller
het onderdeel te vervangen."
De vervanging van de
stuurstangen vergt enkele we
ken. De bussen die het betreft,
blijven om alle risico's te vermij
den, voorlopig in de garages. In
Zeeland gaat het om vier bussen
die vanuit de remise in Middel
burg rijden en twee bussen die
in Kruiningen zijn gestatio
neerd. In andere regio's is de om
vang van het probleem groter.
Zo staan in Utrecht en Gelder
land meer dan honderd bussen
stil. Daarentegen hoefde in de
regio Noord-Holland-Noord
geen enkele bus binnen te blij
ven.
Om de bussen die voorlopig in
de remise moeten blijven, te ver
vangen, zet Connexxion reser
ve-materieel in andere delen
van het land in. Ook wordt ge
schoven in onderhoudspro-
gramma's en worden bussen van
andere ondernemingen inge
huurd. De Alliance-bussen zijn
gebouwd bij de Woerdense bus
senbouwer Den Oudsten, die
eind vorig jaar failliet ging. De
vervanging van de stuurstangen
kost Connexxion waarschijn
lijk enkele tonnen'. Het bedrijf
weet niet wie het voor de kosten
aansprakelijk zal stellen nu Den
Oudsten weg is. „Wellicht de fa
brikant van de stuurhuizen."
GOES - De Vereniging van
Zeeuwse Koks houdt op maan
dag 18 februari in de Goesegolf
club haar jaarlijkse kookwed-
strijd.
Dit jaar is de opdracht om een
een dessert van geitenkaas en
honing te maken. Vanaf 19.00
uur worden de gerechten ge
keurd. De jury verwacht rond
20.30 uur de winnaar te kunnen
aanwijzen. De wedstrijd is voor
iedereen toegankelijk.
door Rolf Bosboom
GOES - Waterschap Zeeuwse
Eilanden hangt niet langer een
schadeclaim van vijf miljoen
euro boven het hoofd. Dat be
drag was geëist door de Konink
lijke Schelde Groep in verband
met de mislukte proef met slib
vergassing. Het bedrijf heeft in
middels besloten de juridische
procedure te staken.
De Schelde, het toenmalige Wa
terschap Walcheren en Delta
Nutsbedrijven richtten in 1993
de gezamenlijke onderneming
Slibverwerking Zeeland BV op.
Dit was een proefbedrijf, met
als doel te onderzoeken of het
technisch en financieel haal
baar was slib afkomstig uit zui
veringsinstallaties te vergassen.
In Vlissingen-Oost werd een fa
briek gebouwd, die in 1996 heeft
proefgedraaid. Waterschap
Zeeuwse Eilanden, waarin Wa
terschap Walcheren inmiddels
was opgegaan, weigerde verder
te investeren in uitbreiding van
de fabriek, omdat het vond dat
de nieuwe techniek zich onvol
doende had bewezen.
Het gevolg was dat het project
strandde. In 1998 werd Slibver
werking Zeeland, dat inmiddels
kampte met een miljoenen
schuld, failliet verklaard.
De Schelde heeft wegens 'ge
derfde winst' bij het watei'schap
een schadeclaim van ongeveer
vijf miljoen euro ingediend.
Zeeuwse Eilanden wees die van
cle hand. De rechtbank in Mid
delburg stelde het waterschap
begin vorig jaar in het gelijk. De
rechter was van mening dat met
recht kan worden beweerd dat
de proef niet was geslaagd.
Daardoor was er geen sprake
van onrechtmatig handelen.
Het vonnis was voor de Schelde
aanleiding om in hoger beroep
te gaan bij het gerechtshof in
Den Haag, wat een procedure
van ongeveer twee jaar zou ver
gen. Onlangs liet de Schelde
echter weten het beroep in te
trekken. Een nadere motivering
daarvoor is niet gegeven. Bij het
bedrijf was gisteren ook nie
mand aanwezig die een toelich
ting kon geven.
Voor het waterschap betekent
het intrekken van het beroep
een opluchting. De schadeclaim
bleef de afgelopen jaren Zeeuw
se Eilanden in de begroting ach
tervolgen als een aanzienlijk fi
nancieel risico.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Economisch
politierechter G. van Unnik
heeft gisteren in Middelburg H.
van der Berg BV uit Duiven 820
euro boete, waarvan 320 euro
voorwaardelijk, opgelegd. Het
vervoersbedrijf was op 21 juli
vorig jaar in Axel in overtre-
ding.
Een tankwagen met dertien ton
kooldioxide stond binnen de be
bouwde kom geparkeerd, het
geen in strijd is met de wet ver
voer gevaarlijke stoffen.
Een agent had 's nachts om drie
uur de vrachtwagencombinatie
met gevaarlijke stoffen aan de
Noordpolderstraat waargeno
men.
De directeur van Van der Berg
BV vertelde gisteren dat zijn
chauffeurs nog nooit problemen
hebben gehad met de politie.
„De onderneming heeft al jaren
een aantal chauffeurs uit Axel
ih dienst. Zij hebben zeven jaar
lang de tankauto's aan de
Noordpolderstraat geparkeerd
zonder dat de politie ingreep.
Het is altijd goed gegaan", zei
hij. „Dan heeft u zeven jaar ge
luk gehad", stelde officier van
justitie J. de Graaf. Zij eiste 820
euro boete.
Gisteren bleek dat de gemeente
verordening sinds enige tijd is
gewijzigd, zodat er binnen de
bebouwde kom van Axel een
verbod geldt voor voertuigen
met gevaarlijke producten. Vol
gens de politierechter was de re
gelgeving duidelijk, maar hij
wilde er wel rekening mee hou
den dat de politie niet eerder
tegen het vervoersbedrijf is op
getreden.
Vorig jaar heeft de verdachte
onderneming nog de kans gehad
om op verzoek van justitie een
transactiebedrag van 1500 gul
den te betalen, maar daarop was
men niet ingegaan. „Dat bedrag
was buiten proporties voor een
parkeerovertreding", meende
,de directeur.