Autolobby gaat in de tegenaanval Nestaan is veelzijdig in purschuim Topman Noordzij wil NS nu eerst rust en tijd geven eerste megasuper in centrum Arnhem sport Brussel wil met voorstellen macht van ons-kent-ons-netwerk breken Bruggen naar het Oosten het bedrijf PZC donderdag 7 februari 2002 door Mare Peeperkorn en Jeffrey Kutterink BRUSSEL - Het had zo mooi kunnen zijn. Lopend naar de su permarkt en vervolgens met de boodschappen én een nieuwe auto naar huis. Maar de Europe se Commissie durft de stap van hel volledig opengooien van de automarkt niet aan. Brussel beperkt zich tot het aanscherpen van de concurren tie tussen de officiële dealers in de hoop dat de prijzen voor wa gens daardoor dalen. IJdele hoop, denkt garagehouder A. Akkermans uit Goes, tevens be stuurslid bij de Auto Bedrijven Associatie van de Bovag. „Je moet onderscheid maken tussen de Europese en de Nederlandse markt. De Nederlandse markt is klein, beslaat hooguit vijf pro cent van de Europese markt, en de autoprijzen voor belastingen zijn er het laagst. Prijsharmoni- satie betekent voor de consu ment in het buitenland lagere prijzen en in Nederland juist hogere." Toch kan verantwoordelijk Eu ropees Commissaris Monti (ConcuiTentie) moeilijk politie ke lafheid worden verweten. Hij is de eerste Eurocommissaris die de aanval opent op de auto industrie in Europa. Na de bier- en oliebaronnen zijn nu de autofabrikanten aan de beurt om hun verkoopprivileges in te leveren. De 'mobiele lobby' draait inmiddels op volle toeren en probeert naarstig de regerin gen van grote autoproduceren- de landen (Duitsland, Frank rijk, Italië, Spanje)# voor haar karretje te spannen. Als het aan Fiat, Opel, Volkswa gen, Renault en Peugeot ligt, blijft alles bij hetzelfde. Hun ex clusieve contracten met zelf aangewezen dealers, het verbod voor deze verkopers om een collega van hetzelfde merk te beconcurreren, evenals het te genwerken van onafhankelijke garagehouders, de fabrikanten hechten zeer aan deze verwor ven rechten. Dat kan hun ook moeilijk kwa lijk worden genomen: ruim vijf tien jaar heeft Brussel de auto lobby de hand boven het hoofd gehouden. Verandering komt, als het aan de fabrikanten ligt, met kleine stapjes. „Fabrikanten laten het achter ste van hun tong nog niet zien", denkt Akkermans. „Het zijn machtsblokken, grootkapita listen. Die laten zich echt niet verrassen door deze voorstel len." Toch acht de Commissie de tijd rijp voor een grondige hervor ming van de regels voor de auto verkoop. Het speciale concur- rentieregime dat dateert uit 1985 (iets aangepast in 1995) werkt volgens Monti als een 'dwangbuis'. Dealers zijn im mers met handen en voeten ge bonden aan de fabrikanten en verkoopkanalen buiten de offi ciële verkooppunten ontbreken nagenoeg geheel. Als gevolg daarvan betaalt de consument volgens Brussel meer dan nodig is voor zijn toch al dure auto. In de dinsdag gepresenteerde voorstellen blijven de fabrikan ten het aantal dealers aanwij zen, maar wordt de concurren tie tussen deze officiële verko pers fors versterkt. Een dealer kan elders een showroom ope nen, zelfs in het buitenland. Tussenhandelaren krijgen veel meer ruimte om, gebruik ma kend van de forse prijsverschil len in verschillende Europese landen, auto's via im- en export goedkoper aan de klant te bren gen. Verder wil Monti de officië le verkopers ontslaan van hun plicht het onderhoud uit te voe ren. Dat mag worden uitbesteed aan onafhankelijke garages. Ook moet iedere gekwalificeer de producent van reserveonder delen de beschikking krijgen over alle relevante technische informatie van een wagen. „Het is goed dat de machtsposi tie van fabrikanten wordt afge broken", denkt Akkermans. „De positie van universele gara- EDE - Tussen Ede en Barneveld wordt gewerkt aan een tweetal viaducten op de nieuwe A30. De Rijksweg in aanbouw vormt vanaf 2004 de verbinding tussen de Al en A12. De snelweg wordt gezien als een belangrijke verkeersschakel tussen de Randstad en Oost-Nederland. Het werk wordt in opdracht van Rijkswa terstaat uitgevoerd door de Combinatie A30, een samenwer kingsverband van zes aannemers. De totale kosten bedragen zo'n veertig miljoen euro. foto ANP gehouders die meer merken ver kopen zal toenemen. Er zullen op een paar plaatsen in het land grote verkooppunten ontstaan. Als een gezin 50.000 gulden wil uitgeven aan een auto, is dat best bereid daar een dag aan te besteden. Dan rijd je bijvoor beeld naar zo'n autosupermarkt om het onderhoud vervolgens'te laten plegen bij een garage in de buurt." Het volledig opengooien van de automarkt gaat Monti echter te ver. De verkoop via supermark ten leidt volgens hem op korte termijn misschien wel tot prijs verlagingen, maar is op den duur nadelig voor de consu ment. Het aanbod van modellen zou afnemen, doordat groot winkelbedrijven zich toespitsen op enkele goedlopende en winstgevende types. De techno logische vernieuwing ver schraalt daardoor. Ook dreigt er een nieuwe machtsconcentratie bij de warenhuizen, wat de prijs kan opdrijven. De boosheid en onrust onder de autoproducenten bewijzen in ieder geval dat Monti daadwer kelijk aan hun macht knaagt. Of het voldoende is om die heer schappij te breken of flink terug te dringen is echter de vraag. Het zwakke punt in Monti's plannen is dat de concurrentie vanuit de (veelal) oude ver trouwde dealers moet komen. Zolang dit netwerk als een ons- kent-ons-club blijft optreden, al dan niet onder druk van de fa brikanten, komen echte prijs- slagen niet van de grond. Belastingen Daarnaast heeft de Commissie geen greep op bijzondere belas tingen die regeringen over de verkoop van nieuwe wagens heffen. Eventuele prijsverlagin gen door meer concurrentie kunnen daardoor makkelijk te niet worden gedaan. „Door de hoge BPM in Nederland zal het waarschijnlijk ook in de toe komst niet voordelig zij n om een nieuwe auto in het buitenland te bestellen. Wel zal het voordelig kunnen uitpakken om een jonge gebruikte wagen in het buiten land te kopen." GPD door Marcel van Silfhout en Jos Steehouder DEN HAAG - Nee, natuur lijk wist ik niet waaraan ik begon, geeft Karei Noordzij, de nieuwe president-com missaris van de Nederlandse Spoorwegen toe. Ruim een maand na zijn aantreden constateert hij dat het be drijf geen wespennest is. En ook zijn de Nederlandse Spoorwegen niet psychisch ziek, zoals wel werd be weerd. „Integendeel. Het is een wonder dat bijna 80 procent van de treinen vorig jaar nog op tijd reed, al was dat na tuurlijk volstrekt onvol doende. Maar na alles wat dit bedrijf is overkomen, de commotie, de verwarring, vind ik de prestaties die des ondanks zijn geleverd teke nend voor de veerkracht van het personeel." De eerste van de zes maanden die hij bij Nederlandse Spoorwegen werkzaam zal zijn - 'en niet langer' - heeft hij vooral gebruikt om te luisteren naar vakbonden, management, het rijdend personeel en zelfs een aantal mensen van de personeels- collectieven. „Het vertrou wen was weg, mensen durf den geen fouten meer te maken omdat ze op het min ste of geringste werden afge rekend." „De politiek is te veel op de stoel van de directie gaan zit ten", zegt de interim-presi dent-directeur. „Dat verwijt geldt niet zozeer de minister, maar wel de Tweede Kamer." Aan de andere kant vindt hij dat ook wel weer begrijpe lijk: „De politiek neemt sig nalen uit de maatschappij over. De onvrede over onze slechte prestaties was te recht. Dramatisch was dat de kritische geluiden uit de sa menleving en de Tweede Ka mer elkaar versterkten. NS was een echte klassieke tra gedie." Noordzij wil nu rust in de tent, herstel van vertrouwen en meer samenwerking bin nen het bedrijf en met de be heerders van de infrastruc tuur, zoals verkeersleiding. „In de beginfase van de op splitsing van een bedrijf is het logisch dat je konink rijksspelletjes krijgt. Ieder een richt zich op zijn eigen verantwoordelijkheden. Bij het uit elkaar trekken van verkeersleiding en NS Reizigers zijn er deuren dichtgetrokken die nu weer open moeten. De dagelijkse verkeersleiding en de bijstu ringsafdeling bij calamitei ten moeten weer nauwer gaan samenwerken. De schotten moeten letterlijk verdwijnen." Noordzij zegt: „Vroeger was alles minder druk, minder gevoelig. Bovendien hebben we te maken met miljarden achterstanden in het onder houd van de infrastructuur. Dat zorgt voor vertragin gen." Noordzij is dan ook vast van plan de kabinetsformateur na de Tweede-Kamerverkie zingen van 15 mei namens zijn tijdelijke werkgever te bestoken met rapporten over infrastructurele wensen. „Maar niet alleen de slechte onderhoudsstaat van het net kost ons bedrijf miljoenen, ook onze eigen slechte pres taties. De verbeteringen zijn dus op alle fronten nodig", zegt hij. Valkuil Noordzij drukt zich voor zichtig uit, trapt niet in de valkuil om harde eisen op ta fel te leggen. „Dat past ons nu niet. Onze positie is zwak, omdat we nog altijd onder de maat presteren. Eerst moet de samenleving verbeterin gen merken. Daar werken we hard aan, maar we hebben rust en tijd nodig. GPD wÊtSSÊÊÊsm Accountants onder toezicht DEN HAAG - Minister Jorritsma van Economi sche Zaken weet zich ge steund door een grote meerderheid in de Tweede Kamer bij haar plannen een nieuw onafhankelijk toezichtsorgaan in te stel len voor accountants. De minister zei gisteren toestanden zoals rond de Amerikaanse energiereus Enron in ons land te wil len voorkomen. Ze noem de als voorbeelden het spraaktechnologiebedrijf Lernout en Hauspie en het softwarebedrijf Baan. Accountants werken in toenemende mate samen met advocaten en notaris sen. Hun rol beperkt zich niet tot het controleren van de boeken, maar ze geven ondernemingen ook tal van adviezen. Dit leidt tot vraagtekens rond hun onafhankelijke op stelling en dat schaadt het vertrouwen van beleggers in ondernemingen. Daar om wil Jorritsma ook dat niet langer één accoun tantskantoor zowel de fi nanciële administratie uitvoert als de boeken controleert. Deze bepaling is overi gens alleen van toepas sing op bedrijven die dooi de overheid zijn verplicht tot jaarrekeningcontro les. De nieuwe regels zullen - een concreet wetsvoorstel is er nog niet - grofweg gaan gelden voor bedrij ven met meer dan vijftig werknemers. Vooral WD, SGP en CDA willen voor komen dat kleine onder nemers noodgedwongen twee accountants in de arm moeten nemen. De partijen willen voor on dernemingen met beurs notering en voor nutsbe drijven zwaardere eisen stellen aan de onafhanke lijkheid van de accoun tant dan bij kleine be drijfjes. In de visie van het kabinet is het voortaan aan de overheid de beroepsregels vast te stellen waaraan de accountants moeten vol doen willen ze bevoegd zijn goedkeurende ver klaringenbij jaarrekenin gen te geven. Vrijwel alle fracties willen dat ac countants die zich louter bezig houden met advise ring hun beschermde titel houden. ANP door Jeffrey Kutterink THOLEN - Nestaan Holland in Tholen maakt meer dan 150 verschillende soorten isolatieproducten van polyurelhaan (in de volksmond purschuim). Zowel in vaste als in vloeibare vorm. De producten zijn op talloze manieren toepasbaar. Ze worden zowel gebruikt om huizen en kantoren te isoleren, maar ook schepen, leidingen en koelcellen. Polyurethaan is een thermohardende kunststof die in grote verscheidenheid kan worden gemaakt, variërend van vast tot een schuimachtig materiaal. Door gebruik van verschillende grondstoffen veranderen ook de chemische eigenschappen van het materiaal. Afhankelijk van de samenstelling kunnen de schuimen over het algemeen worden gebruikt van -100 tot +100 graden Celsius. Producten van polyurethaan lenen zich goed voor warmte- isolatie en minder voor geluidsisolatie. „Dat heeft te maken met de structuur van het materiaal", legt directeur K. Hennekens uit. „Om warmte te kunnen vasthouden moet het thermische materiaal bestaan uit gesloten cellen. Geluidsisolerende materialen vereisen juist open cellen, zodat geluid kan worden geabsorbeerd. Tegenhouden zou weerkaatsing betekenen." Vlashandel Nestaan heeft zijn oorsprong in de vlashandel. „De Russen hebben die markt in de jaren zestig kapot gemaakt", zegt Hennekens. „Als grote producent van vlas wilden ze vooral Amerikaanse dollars verkrijgen. Door de vlas ruim onder de marktprijs te verkopen, maakten ze het concurrenten uitermate moeilijk." De oprichter van het vlasbedrijf, J.M van Nes, stopte met de handel in vlas en besloot polyurethaan te gaan produceren. De samentrekking van beide namen leverde Nestaan op. „Het bijzondere van Nestaan Holland is dat het volledig onafhankelijk kan werken van grondstofleveranciers", benadrukt Hennekens. „Andere producenten zijn vaak gelieerd aan een bepaalde leverancier en kunnen alleen maar kiezen uit dat productenpakket. Nestaan kan grondstoffen inkopen waar het op dat moment het gunstigst of voorradig is. Zo kopen we grondstoffen in De productie-hal van Nestaan Holland BV in Tholen bij Dow Chemical en Bayer." De producten van Nestaan Holland vallen in twee groepen uiteen: bloksehuim en componentensystemen, ofwel vast en vloeibaar. De toepassing van het bloksehuim is veelzijdig. Door de hoge isolatiewaarde en mechanische eigenschappen wordt het materiaal toegepast in sandwichpanelen, koel- en vriespanelen, carosseriebouw, scheepsbouw en technische installatie. Snuffelaars De productie van polyurethaan gebeurt zonder gebruik van cfk's en hcfk's; sinds 1 januari is dat verplicht. De blokken worden voortaan door middel van pentaan ('broertje van lpg') geblazen. Om de veiligheid te garanderen zijn in de productiehallen snuffelaars (computergestuurde snuffelpalen) opgesteld die de concentratie pentaan in de gaten houden. „Zodra het percentage boven de tien procent komt gaat het alarm; komt het boven de twintig procent, dan wordt automatisch de productie Naam Nestaan Holland bv Plaats Tholen Opgericht 1968 Aantal werknemers 36 Omzet 15,88 miljoen euro Zusterbedrijven Nestaan Insolation and chemicals (België), Thermica (Verenigd Koninkrijk), Flaxman (Nederland en België), Ongropur (Hongarije). stilgelegd. Tot nog toe is het percentage niet boven de drie procent gekomen. Toen dat gebeurde, was er een pentaanleidinggebroken. Maar de afzuiging is zo sterk, dat er wel hele gekke dingen moeten gebeuren voordat het alarm afgaat." De blokken isolatiemateriaal worden hier niet alleen gemaakt, maar door computergestuurde machines ook op alle mogelijke manieren gezaagd. Soms gaan blokken ook in het geheel naar een klant om pas ter plekke te worden gezaagd. Vooral in olie-exporterende landen is het materiaal populair om leidingen te isoleren. „Leidingen waardoor vloeibaar gas wordt getransporteerd, moeten een constante temperatuur hebben van -196 graden Celsius. Door de leidingen in te pakken in polyurethaan is die temperatuur te garanderen." Behalve isolatiemateriaal in vaste vorm produceert Nestaan Holland ook vloeibaar materiaal. Dat is te verspuiten, te sprayen of te gieten. De toepassingsmogelijkheden zijn divers: van vloer-, dak-, spouw- of leidingisolatie tot het isoleren van schoenzolen, surfplanken, koelcellen, containers, schepen, boilers en matrassen. „Het materiaal wordt ook toegepast foto Willem Mieras bij de bouw van de bekende spiegelkantoren. Achter al dat glas dat je aan de buitenkant ziet, zit polyurethaan voor de isolatie." Voordeel van de vloeibare vorm is dat werkelijk elk hokje en gaatje kan worden gedicht met het isolatiemateriaal. Behalve het produceren van isolerend materiaal, vervult Nestaan ook een groothandelsfunctie. Zo worden alle producten van zusterondernemingen door Nestaan Holland verkocht. Markt De belangrijkste markt voor Nestaan is Nederland. Driekwart van de omzet zet Nestaan er af. Direct daarna volgen het Verenigd Koninkrij k Scandinavië, Denemarken en de olie-exporterende landen. In mindere mate exporteert Nestaan naar België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. „Het gebeurt ook met regelmaat dat we door klanten worden ingeschakeld bij projecten, zoals nu in Ka-tahar en in Thailand. Klanten kiezen voor zekerheid en willen niet zomaar in zee gaan met plaatselijke leveranciers." door Francien van Zetten ARNHEM - De eerste AH XL die volgende week in Arnhem zijn deuren opent is met ruim 4000 vierkante meter winkel oppervlakte bijna drie keer zo groot als een 'gewone' Albert Heijn-supermarkt. Maar dat is niet alles: het Zaanse supermarktconcern presenteert in winkelcentrum Kronen burg een nieuwe winkelformu le. Een megasuper met veel meer keus, voordeel en vermaak dan tot nog toe is vertoond. Com pleet met een nieuwe bedrijfs- kledinglijn voor de 350 mede werkers. Slaagt de kleding- proef, dan krijgen alle AH- werknemers een nieuwe outfit. De Zaanse grootgrutter wil tot 2010 nog eens 49 megasupers openen. Venlo, Eindhoven, Vlis- singen en Kerkrade zijn in beeld. Het kan gaan om uitbrei ding van bestaande winkels, zelfstandige nieuwbouw of in combinatie met een groter pro ject, zoals in Kerkrade. De be doeling is dat daar een AH XL - voluit: Albert HeijnExtra Large - verrijst bij het nieuwe stadion van voetbalclub Roda JC. Invalswegen Uitgangspunt voor alle XL-ves- tigingen is dat ze over ruim vol doende vierkante winkelmeters en parkeerplaatsen beschikken en dat ze makkelijk bereikbaar zijn. In de praktijk betekent het dat Albert Heijn kijkt naar locaties bij invalswegen van steden. Dit in tegenstelling tot megasupers in Frankrijk en de Verenigde Staten die op goed kope grond ver van de steden staan. „Nederlanders zijn gewend dat op bijna elke hoek van een straat een winkel is. Dat willen ze graag zo houden", zegt I. van Kuilenburg, voorlichter van Al- bert Heijn in Zaandam. Ze meldt dat uit onderzoek van het concern verder blijkt, dat men sen bereid zijn in de auto te stap pen en een kwartier tot twintig minuten te reizen om comforta bel boodschappen te doen. Van Kuilenburg zegt dat de komst van AH XL beslist niet betekent dat het supermarkt concern geen brood meer ziet in zijn kleinere filialen. „Het is be slist niet zo dat we de omzet van de wijkwinkels willen kanniba- liseren. In tegendeel. We willen de klant meer keuze bieden. We doen juist grote moeite per buurt het juiste assortiment te bieden. Zitten we in een kinder rijke buurt dan zijn er meer schappen met luiers. Gaat het om een wijk met veel tweever dieners dan hebben we meer kant-en-klaar-producten." Wispelturig Het 'winkelmoment', daar draait het om in de marke tingstrategie die supermarkt concern Albert Heijn uit Zaan dam heeft bedacht als antwoord op 'het veranderde winkelpa troon' van de moderne mens. Die is een wispelturige consu ment geworden, die het niet meer zo nauw neemt met win- keltrouw en inmiddels gewend is overal snacks en kant-en-kla- re maaltijden mee te kunnen ne men. AH merkte dat vooral aan de 'omzetlekkage'. „Iemand die een pizza thuis laat bezorgen, koopt geen aardappelen en an dijvie meer in de supermarkt." Van Kuilenburg benadrukt dat het concern snel inzag, dat al leen het aanpassen van het as sortiment onvoldoende effect zou hebben. „De klant heeft een druk leven en heeft daardoor andere aankoopmomenten ge kregen. De winkels moeten naai de consument toe komen." In die filosofie blijven de 'gewo ne' supermarkten - 680 in Ne derland - de basis vormen. Daarnaast is er de AH To Go, de 'gemakswinkel' waar Albert Pleijn al geruime tijd mee expe rimenteert in drukke winkel straten of andere locaties met veel passanten. Zoals NS-sta- tions en binnenkort ook Esso- tankstations langs de snelwe gen. De eerste twee zelfstandige filialen van die gemakswinkels zijn eind vorig jaar in Rotter dam (Lijnbaan) en Amsterdam (Reguliersbreestraat) geopend. Het zijn kleine supermarkten (50 tot 100 vierkante meter) met een beperkt assortiment aan snacks, kant-en-klaar-maaltij- den en dagelijkse benodigdhe den. Internet Albert Heijn begeeft zich met de winkelformule Albert boven dien - voorzichtig - op internet. In de Randstad is het mogelijk via internet boodschappen te bestellen, Als vierde laag in de bedrijfsstrategie introduceert het concern nu de AH XL. Spe ciaal bedoeld voor het inslaan van de grote vrijdag- of zater dag boodschappenbulk. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9