Filmsterren zijn net spionnen krachtiger dan een angstschreeuw Een lach is Spy Game Palestijnse kwestie door kinderogen Berlijn eert Hildegard Knef Monsters Inc. et is niet waar dat Brad Pitt op het filmvak is uitgekeken, zoals onlangs werd beweerd in verscheidene bladen,Ik heb me nog nooit verveeld bij het maken van films. Ik heb alleen gezegd dat ik goad op mijn kompas wil blijven kijken. Ik voel sterk de behoefte me te beperken tot films die echt ergens over gaan. De in Oklahoma geboren su perster - thans met actrice Jennifer Aniston woonachtig in Los Angeles - maakt zijn correc ties tijdens een gesprek over Spy Game. Deze film, die deze week in Nederlandse première ging, zou ooit door Mike van Diem ge regisseerd worden, maar uitein delijk kwam hij in handen van Tony Scott (Enemy of The Sta te). Naast de 37-jarige Pitt speelt de 64-jarige Robert Red- ford de andere hoofdrol. Redford is een CIA-supervisor die op de dag dat hij met pensi oen zal gaan.ontdekt dat een ooit door hem gerekruteerde spion in China tegen de lamp is gelopen en dat de nieuwe direc tie van de inlichtingendienst geen poot wil uitsteken om de man te hulp te komen. Langs een dubbele verhaallijn wordt verteld over de gebeurtenissen in het verleden die de bijzondere band verklaren tussen spion Pitt en spion Redford, terwijl we laatstgenoemde tegelijkertijd bezig zien stiekem de nodige in formatie te vergaren waarmee hij - tegen de directieven van de CLA-bazen in - toch een red dingspoging voor Pitt lanceert. 1 Brad Pitt was bij zonder ver heugd opnieuw te kunnen wer ken met Redford die hem tien jaar geleden zijn eerste serieuze hoofdrol had laten spelen, in 'The River Runs Through It'. Redford is een icoon, een van de allergrootsten, iemand die voor een hele serie van de beste Amerikaanse films aller tijden verantwoordelijk is geweest zo wel voor als achter de camera. Gek genoeg herinner ik me niet zo veel details van de opnamen van 'The River Runs Through It', omdat ik toen nog zo groen in 1 het vak stond dat alles tegelijk een enorme indruk op me maak te. Maar heel goed is me een be langrijk advies bijgebleven dat Robert me toen gaf. Middenin een scène, onderbrak hij me en zei: 'Je seint te veel, je maakt te veel gebaren. Daardoor ver speel je voortijdig je energie. Je moet het meer verdelen en op bouwen naar het einde van de scène.' Dat heb ik goed onthou den. Maar deze keer was anders. Redford was nu niet de regisseur maar mijn tegenspeler. Grappig genoeg moest ik toch weer van alles van hem leren, want hij speelde de oude rot in het spio- nagevak en ik was weer het groentje." Brad Pitt ziet overigens het spi- onagebedrijf niet als het echte onderwerp van Spy Game„Het is meer de achtergrond van wat in wezen een drama is over rela ties en over loyaliteit. Ik ben al tijd gek geweest op spionage verhalen, maar mijn voorkeur lag nooit bij James Bond, maar bijromans van het meerrealisti sche type zoals 'The Spy Who Came In From The Cold', van John LeCairé. Daar gaat het over echte mensen en de donke re kanten van hun professie. Spionnen dienen altijd hun wa re identiteit te camoufleren en kunnen daarom nooit een per soonlijke relatie aangaan. Dat vermogen leveren ze in, ter wille van hun beroep. Dat kan heel verwarrend worden op de duur." De vraag of het met film sterren niet net zo kan gaan, wordt bevestigend beantwoord: „Daar ligt absoluut een paral lel: Als je gaat leven volgens je 'imago' in plaats van blijven wie je écht bent, dan gebeurt inder daad hetzelfde. Maar nu we er toch bij stilstaan: filmsterren zouden fantastisch voor spiona ge ingezet kunnen worden. We reizen immers over de hele we reld. We worden snel door de douane geloodst. We ontmoeten invloedrijke figuren. Er ligt daar nog toekomst voor me. Zat Mata Hari niet ook al in de showbusiness?" Brad Pitt vindt het fascinerende materie: „Geheim agenten moe ten het altijd hebben van types die bereid zijn de eigen mensen te verraden. Dat betekent dat het altijd gaat om smerige han del waarbij het heidens moeilijk is de juiste beslissingen te ne men en te overzien welke reper cussies hun daden kunnen hebben. Ik heb een ontmoeting gehad met een aantal vaklui. Dat ging heel opwindend. Tony Scott en ik vlogen met een pri- vé-vliegtuig ergens heen, waar een auto wachtte. Na een tijd rijden, het was donker, kwamen we in een bos. We stapten in een andere auto en kwamen terecht bij een buitenhuis waar je nooit twee keer naar zou kijken. Een stuk of negen geheim agenten zaten daar. Heel hecht, als een familie. Een paar jongeren von den de situatie ongemakkelijk en hielden hun kaken stijf op el kaar. Maar er waren ook een paar veteranen. Die waren vol op bereid te praten, omdat zij veel beter dan de jongere gozers precies wisten wat ze kónden vertellen. IndrukwekkendIk heb er veel van geleerd en ben er veel meer door geïnteresseerd geraakt in buitenlandse poli tiek." „Dat is trouwens iets waar het ons Amerikanen veel te lang aan heeft ontbroken: interesse voor wat er elders in de wereld ge beurt, omdat we te lichtvaardig dachten dat het ons toch niet raakte. De elfde september heeft dat veranderd. Toen is ons op zijn minst bijgebracht hoe dom het indertijd is geweest om de Afghani's, die we eerst had den geholpen te vechten tegen de Russen, volledig in de steek te laten. Onverschilligheid! Zoiets mag nooit meer gebeuren. Alles wat we nu tijdens de oorlog te- donderdag 7 februari 2002 Brad Pitt (links) en Robert Redford tijdens de opnamen van Spy Game. gen het terrorisme in Afghanis tan hebben vernietigd, dienen we persoonlijk ook weer op te bouwen, vind ik." Brad Pitt wil niet beamen dat spionage een vak zou zijn voor bij uitstek cynici. „De lui die ik een groter doel, om meer men senlevens te kunnen redden bij voorbeeld? Dat is ook het debat dat in deze film wordt geleverd. Het klassieke voox'beeld is de zaak van de Lusitania geweest. Dat schip waarvan Churchill heb ontmoet vond ik menselijk betrokken. Geen dooxirapte, geti'ainde moordmachines, maar toegewijde vadexianders. Ze offeren veel op. En de jongen die ik speel, is zeker niet cy nisch Hij wil deel uitmaken van iets belangrijks, zoals wij alle maal. Natuuxiijk zitten aan dat beroep tal van kanten die discu tabel zijn, zoals de vraag: 'Mag je mensenlevens opofferen voor wist dat erop werd gejaagd door Duitse onderzeeëi-s. Maar hij wist ook dat de Lusitania een stel Amexikanen aan boox-d had en hij had het nodig dat ook Amerika de ooxiog zou vei'kla- ren aan Duitsland. Om die x-eden heeft Churchill niet ingegi-epen en dat schip opgeofferd. Was dat verwerpelijk? Wie zal het zeg gen?" Dergelijke moreel beladen the ma's komen we zeker niet tegen in die andere film met Brad Pitt die momenteel in onze biosco pen te zien is, de vrolijke bank roversfilm Ocean's Eleven: „Zo'n film doe je voornamelijk voor de gein. Het is heerlijke on zin. En draaien met dit gezel schap in Las Vegas, maakte het helemaal tot een feestje. Ja, de goktafels hebben het nodige van me gezien. Voornamelijk Black Jack. Ik ben er met een leuke winst uitgekomen ook. Ik ben goed. Geoige Clooney kan er niks van. Clooney sucks. Damon is fantastisch, een meester. Maar toch is Ocean's Eleven ook meer geweest dan enkel feest vieren. Het betekende ook dat ik kon werken met Steven Soder- bergh, als regisseur een absolute topper-. Hij kruipt zelf achter de camera, doet zelf de montage en alle muziek is zijn persoonlijke keuze. Dat is iemand die film kunst nxeuwe inhoud geeft. Ik had hem lang achter de vodden gezeten om met hem te werken en ik was blij met deze kans. En nog blijer dat we het binnenkort opnieuw doen in Full Frontal." „Zolang er nog regisseurs zijn als Soderbexgh, hoef ik me echt niet te vervelen. De filmers van wie ik het meest houd, dat zijn de echt goede verhalenveitel- lers, zoals mijn vriend David Fincher, vanzelfsprekend. En Sam Mendes, Wes Andex'son, Alexander Payne, Andrew Do- minik. Die bepalen de toekomst van de cinema. En zeker ook de gebroeders Coen. Met hen had ik To The White Sea willen ma ken, maar het was financieel niet rond te krijgen. Heel jam mer. Een oorlogsverhaal over een Amerikaan die moet overle ven nadat hij is neergeschoten boven Japan. Spy Game gaat over goed en fout, To The White Sea zou gaan over de natuur. Die kent geen goed of fout, want is amoreel. Dat interesseert me. Als ik me ooit bij een x-eligie ga aansluiten, dient het in elk geval een natuurreligie te zijn." Pieter van Lierop Spy Game is te zien in Cine City Vlis- singen, De Koning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. Gisteren ging voor de 52-ste keer het Filmfestival van Berlijn van start. Dieter Koss- lick, die voor de eerste keer de scepter zwaait over het festival, heeft aangekondigd op de val reep zijn programma te zullen uitbreiden met een serie films (voornamelijk uit de jaren vijf tig en zestig), waarin de vorige week overleden zangeres-actri ce Hildegard Knef ooit geschit- terd heeft. Het kinderfilmfestival dat pa rallel loopt aan de eigenlijke Berlinale zal worden geopend met Minoes en dat is tevens de enige Nedexiandse bijdi'age aan de totale manifestatie. Normaal gesproken zou The Discovery Of Heaven zeker op Duitse interes se hebben mogen rekenen, want in 1998 won Jeroen Krabbé met zijn debuutfilm Left Luggage drie prijzen op dit festival en hij was er in 1999 juiylid. Maar om dat de film naar het boek van Mulisch al was vex*toond op het Filmfestival van Gent, viel hij daaxmee voor 'Bex-lijn' automa tisch af. In België heeft pers en publiek slechts lauw op The Discovery gereageerd. Waar schijnlijk was gokken op het in ternationaal écht belangrijke podium van Berlijn een stuk verstandiger geweest. In de competitie om de Gouden en Zilvei'en Beren en nog een stuk of 60 bijkomende prijzen, zal de aandacht vooral uitgaan naar nieuw werk van groothe den als Zhang Yimou (Happy Time), Lasse Hallström (The Shipping News), Richard Eyre (Iris), Ron Howard (A Beautiful Mind), Wes Anderson, (The Roy al Tenenbaums), Francois Ozon (8 Femmes), Constantin Costa- Gavras (Amen), Beltrand Ta- vernier (Laissez-Passer), Otar Iosseliani (Lundi Matin) en Ist- van Szabo (Taking Sides). Ver der zijn ook landen als Grieken land, Ierland, Zwitserland, Spanje, Oekraïne, Israël, Japan, Denemai-ken en Koi-ea tot het hoofdprogramma doorgedron gen. De Italiaanse actrice Claudia Cardinale krijgt een ere-Beer. Een speciale gala-voorstelling wordt besteed aan een nieuwe, uitgebreidei'e versie van Milos Formans Amadeus. Op 17 fe- bx'uari zal het festival worden afgesloten met een gerestau- reerde versie van de Charles Chaplin-klassieker The Great Diactator, in aanwezigheid van verscheidene leden van Chap- lins familie. Pieter van Lierop In de documentaire Promises vertellen zeven Isi'aëlische en Palestijnse kinderen wat hen bezighoudt. Ze zijn tussen de negen en dertien jaar, oud ge noeg om te weten wat er in de wereld speelt, maar nog ixiet be hept met tienemukken of met de beleefde voorzichtigheid van hun ouders. Onbevangen, noe men we dat. En omdat de jeugd nu eenmaal de toekomst heeft en misschien nog een beetje on schuldig is ontstaat al snel de verwachting dat ze een vrede lievender geluid zullen laten horen dan de oorlogvoerende volwassenen. We krijgen inderdaad even een wai-m gevoel wanneer B.Z. Goldberg, een van de drie regis seurs die tijdens de eerste intifa da reporter was voor onder an dere Reuters, de BBC en CNN, met de Israëlische tweeling Yar- ko en Daniel een bezoek brengt aan kinderen in een Palestijns vluchtelingenkamp. Als het ijs gebroken is voetballen en stoei en ze naar hartelust, en hebben later een goed gesprek dat hen zichtbaar veel doet. Wie zal het niet te kwaad krijgen wanneer een van de Palestijntjes in tra nen uitbarst omdat hij weel moet denken aan zijn vriendje dat voor zijn ogen werd doodge schoten? Wat we vex-der te zien kx-ijgen geeft helaas minder reden tot optimisme. Moishe, een gezet jongetje uit een van de nederzet tingen op de West Bank, fanta seert al hoe hij de Arabieren zal verjagen. Shlomo, een ultra-or- thodox leeftijdgenootje uit Je ruzalem, wil best aardig doen tegen Palestijnen, als hij maar niets met ze te maken heeft. Mahmoud, blond met blauwe ogen, is al een vurig Hamas- supporter en zeer vei'baasd als hij verneemt dat die aardige filmmaker waar hij zo goed mee op kan schieten een volle jood is. En dan is dit nog opgenomen in de x-ustige periode voorafgaand aan de tweede intifada. Promises sleepte dit jaar op het Rotterdams filmfestival tame- Moishe leeft op de West Bank en fantaseert hoe hij Arabieren zal ver jagen. lijk onveil/acht de publieks prijs in de wacht. Daar zullen bovengenoemde wanne gevoe lens meer toe hebben bijgedra gen dan de filmische kwalitei ten. Met drie regisseurs aan het i'oer - naast Goldberg ook Justi ne Shapiro en Carlos Bolado - is de stijl bepaald onpersoonlijk. Eex-der een schools in elkaar ge zette televisiereportage met veel routineuze plaatjes. Het be gint pas te leven als Goldberg en de zijnen ons meenemen op hun ti-ipjes tussen de streng geschei den werelden. Zelf zien hoe de Palestijnen in de rij staan om ge fouilleerd te worden terwijl de filmmaker dankzij het Israë- lisch nummei-bord vrolij k wordt doorgewuifd. Mee met het clan destiene bezoek van een oude Palestijnse oma en haar klein zoon aan het braakland dat ooit haar dox-p was. De waarschu wing opvangen dat Hebreeuws spreken in het kamp gevaaxiijk is. Nee, van kinderen die daar opgroeien kunnen we niet ver wachten dat ze onbevangen zijn. Leo Bankersen Promises. Regie: Justine Shapiro, B.Z. Goldberg, Carlos Bolado Met Moishe, Mahmoud, Shlomo, Faraj, Sanabel, Yarko en Daniel. Vrijdag en zaterdag te zien in Schuttershof Middelburg. Monsters Inc. geldt als een wonder van computeranimatie. Er was al een Oscar voor de korte animatiefilm, maar voor het eerst wordt er nu ook een uitgereikt voor de lange afstand. Kenners ver wachten dat de strijd om de hoofd prijs voornamelijk zal gaan tussen de rivalen Dx-eamWorks en Disney, die beide in i-espectievelijk Shrek en Monsters Inc. onooglijke wezens in zetten. Gaat de Academy Award naai de groene moerasman of naai- de ha rige gedrochten? Monstex-s-regisseur Pete Docter houdt zich op de vlakte. „Het mooie van deze prijs is dat nu ook kleinere films aandacht krijgen." Ver, ver weg in een ander universum ligt een stad waar monsters in ploe gendiensten angstkreten van kinde ren verzamelen om zo hun energie- voox-ziening veilig te stellen. Op hun beuit geloven de krabachtige, slijme rige dan wel veelkoppige wezens dat kinderen giftig zijn, dus lijfelijk con tact met de ukken is uit den boze. Het lijkt een onzinnig gegeven, maar het is er wel een dat aanslaat. Monsters Inc., Disney's jongste animatiefilm, werd met gemengde reacties door de kritiek ontvangen maar is inmiddels een bestseller in de Verenigde Staten. Het openingsweekend was goed voor ruim 62 miljoen dollar, een i-ecoi'd voor een animatiefilm. En twaalf we ken later stond de teller op zo'n 250 miljoen dollar. Voorwaar geen gerin ge pi-estatie te midden van alle tove narij van Harry Potter en The Lord Of The Rings. „We hebben al meer geld binnenge haald dan Toy Story 2", zegt een op getogen regisseur Pete Docter. „Amazing!" Hij zoekt naar een ver- klaring voor het succes. „We hebben gepx-obeerd een film voor onszelf te maken. Bij Disney staan we te boek als redel ij k intelligente mensen en we gingen er vanuit dat als wij moesten lachen het publiek het ook zou doen. En dat is gelukt, kennelijk. Het leuke is dat er door jong en oud verschil lend op wordt gereageei'd. Als mon sters onderuit gaan, hoor je de kinde ren kraaien, bij de meer intellectuele grapjes buldex-en de volwassenen, dan gaat het over de hoofden van de kids heen." Een film over engerds van velerlei pluimage moet het natuurlijk hebben van afschi'ikwekkende creaturen, maar, zegt Docter, „we moesten wel een balans zien te vinden. Je kimt het niet te griezelig gaan maken. Dan jaag je de kinderen de zaal uit." Vol gens de regisseur heeft die keuze goed uitgepakt. „Dat maak ik op uit brieven van ouders die ons bedanken dat wij hun kinderen van hun ang- sten voor monsters hebben afgehol pen." Docter is met zijn 33 jaar al een vete- x-aan in de animatie-industrie. Nadat hij het potlood had gehanteerd voor Disney en andere filmmaatschappij en, begon hij in 1990 begon bij Pixar Studios. Docter raakte bij Disney's zakenpax-tner verslingerd aan de computeranimatie. Hij schx-eef mee aan en was supervisor over de eei'ste Toy Story-film. Monsters Inc. is zijn i-egiedebuut De vei-haallijn van Monsters Inc. is ontsproten aan het brein van de ver legen grijnzende Docter. „Na Toy Stoxy kregen we veel reacties van mensen, die vroeger ook altijd dach ten dat hun speelgoed leefde. We hadden een mysterie uit hun kinder tijd gevangen in animatie. Met die gedachte sloeg ik aan het fantaseren over een ondei-werp voor een volgen de film. Als kind was ik ervan over tuigd dat monsters echt bestonden. Dat de trui die je over je stoel had ge hangen 's nachts verandexde in een eng gedrocht met tentakels. Die kin derangst is universeel. Psychologen weten je te vertellen dat die bangheid voor monsters een irrationele verta ling is van de angst van kinderen dat hun ouders zullen weglopen. Mon ster-s geven die vrees een gezicht. We discussieei'den uitentreuren over de vraag waai-om monstei's schrik aan jagen. We speelden met het idee dat ze dat doen uit sportieve overwegin gen, dat er een soort eredivisie van gedrochten is. Maar dat voorstel leid de niet tot iets substantieels. De ou ders in ons team, onder wie ik, weten dat onze kinderen soms enorm druk zijn. Misschien dat we iets met die overtollige energie zouden kunnen doen? Uiteindelijk bedachten we dat de angstkreten van kindex-en als energie voor monsters zouden kun nen dienen." Gedurende zo'n vier jaar kreeg het idee zijn uiteindelijke vorm in de film die nu te zien is. De hoofdrol is weg gelegd voor James P. Sullivan, bijge naamd Sulley, een ruim twee meter lang, 400 kilo zwaar, blauwgroen ge hoornd monster met paarse stippen in zijn vacht. Hij is de Super Angst- aanjager van Monsters Inc.een ener giebedrijf in de stad Monstropolis waar monsters in alle soorten en ma ten schrikr-eacties en jammerlijke kreten van kinderen vex-zamelen. Zij stappen daartoe door miljoenen in de fabriek opgeslagen deuren om in even zo vele kinderkamers hun duis tere werk te verrichten. Sulley's as sistent heet Mike Wazowski, een gif groene mini-cycloop met ADHD. Het duo voert in Monsters Inc. de rang lijst aan met gecollecteerde angst kreten, op de voet gevolgd door uitermate enge, slissende kameleon Randall Boggs. De inwoners van Monstropolis put ten hun energie uit het geschrei van het jonge grut, maar geloven dat kin- dei-en zelf giftig zijn. Vooi'zichtigheid is dus geboden. Maar het gaat toch verkeerd: het meisje Boo komt te recht in de monstei"wereld. Sulley, met het hart toch op de goede plaats, overwint zijn angsten en probeert sa men met cycloopje Mike het meiske weer naar haar kinderkamer terug te brengen. Maar hij rekent daax-bij bui ten de kwaadaai'dige Randall. Mike, Sulley en Boo komen vervolgens in een achtbaan van spannende maar ook hilarische verwikkelingen te recht. De cinematografische uitwerking van dit verhaal oogt uitermate fraai. De monsters ogen bijkans echter dan echt. Er is een verbluffende achter volgingsscène in de grote fabriekshal met miljoenen deuren. Mogelijk ge maakt door de enorme computerca paciteit, bijna 2,5 keer zoveel als in Toy Story 2 (dat al als een wonder van computeranimatie gold), die in Mon sters Inc. is gestoken. „De techniek maakt steeds meer complexere zaken mogelijk. Zo lijkt Sulleys vacht op echt bont", illustreert Docter. „En Boo lijkt heel erg op een meisje uit een caitoon, maar de onafhankelijk be wegende kreukels in haar shirt en de schaduwen op haar gezicht ogen weer heel realistisch.De film zit tus sen cartoon en special effects in, weet de i'egisseur. „De kijker weet dat het niet echt is, maar het lijkt er ver draaid veel op." Richtlijn bleef een vermakelijke monsterfilm te maken. „De bood schap is dat de lach krachtiger is dan een angstschreeuw. Kommer en kwel delven uiteindelijk het onderspit te gen vrolijkheid. De mens hoeft niets te vrezen dan de vrees zelf. Aan het einde wordt dat allemaal duidelijk. Voor mij persoonlijk was ook Sulleys transformatie in een 'ouder' belang rijk. Vlak voordat ik met deze film begon, werd namelijk mijn zoon ge boren." Peter Kuijt Monsters Inc. draait in Cine City Vlissin- gen. De Koning Hulst en Cinemactueel Bergen op Zoom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29