pzc
Gemeenten
ïnetiicient
zegt FNV
Netelenbos in gesprek met België
Slordigheid kenmerkt ESF-fraude
Hulpverleners België
en Nederland gaan
beter samenwerken
Sara heeft nog zo'n
130 meter te gaan
19
Grote verschillen in beleid
Vismijndirecteur Ufa
weg na meningsverschil
over toekomst bedrijf
Meerderheid Staten
voelt niets voor
nieuw onderzoek WCT
|£MÖ© A
woensdag 6 februari 2002
Vorig jaar traden de ministers Netelenbos en Stevaert in Kallo nog in goede harmonie samen op.
foto Charles Strijd
doorEmile Calon
en Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Het armoede
beleid van de gemeenten in Zee
land en Midden- en West-Bra
bant laten nog steeds grote
verschillen zien. Het merendeel
van de gemeenten is inefficiënt
en heeft de administratie vol
strekt niet op orde, vindt de
FNV. Districtsbestuurder J.
Breen spreekt zelfs van een 'ad
ministratieve chaos'.
De vakbond komt tot die con
statering omdat de meeste
gemeenten er niet in slagen ant
woord te geven op 'simpele vra
gen' over het minimabeleid.
Sinds 1997 vraagt de bond de
gemeenten op welke manier het
armoedebeleid vorm wordt ge
geven. Elke keer weer consta
teert de FNV dat tal van
gemeenten niet in staat zijn ant
woord te geven. Deze maal
kreeg ze alleen tijdig antwoord
van Borsele, Goes, Hulst, Sas
van Gent, Schouwen-Duive-
land en Vlissingen. En die ge
meenten zijn ook niet in staat
alle vragen volledig te beant
woorden. Van de 40 gemeenten
in de regio Zuid-West hebben er
slechts 17 aan het onderzoek
meegedaan. „Dat aantal moet
volgend jaar dubbel zo hoog
zijn", vindt Breen.
De districtbestuurder vindt het
extra treurig dat grote gemeen
ten als Terneuzen en Middel
burg er niet in slagen die lijsten
in te vullen. Landelijk kan één
op de drie gemeenten niet aan
geven wat de resultaten zijn van
het minimabeleid. De Zeeuwse
score valt heel wat negatiever
uit: bijna twee van de drie kun
nen niet aan het verzoek van de
FNV voldoen. Volgens Breen
heeft het dan ook geen zin aan te
geven welke Zeeuwse gemeen
ten een goed beleid voeren en
welke daar niet in slagen. „Want
als we tweederde deel van de ge
gevens niet hebben, is er geen
vergelijking te maken."
Uit het onvolledige lijstje van de
FNV blijkt dat Borsele en Hulst
tussen de 250 en 5 0 0 euro aan in
komstenondersteuning geven.
Daarmee scoren ze volgens
Breen 'redelijk goed'. Er zijn
echter ook gemeenten die meer
dan 750 euro geven, zoals Alme-
re en Zwolle, volgens Breen de
absolute toppers. Goes, Sas van
Gent, Schouwen-Duiveland en
Vlissingen, die de lijst wel heb
ben opgestuurd, waren volgens
de FNV niet in staat antwoord
te geven op de vraag hoeveel
inkomstenondersteuning er
wordt gegeven.
Voldoende
Hulst scoort als enige van de
Zeeuwse gemeenten een ruime
voldoende als het gaat om de
vraag naar de categoriale rege
lingen. Aanvragen hoeven daar
voor een belangrijk deel niet in
dividueel ingediend te worden;
de bijdragen worden recht
streeks aan een bepaalde cate
gorie inkomens overgemaakt.
Breen hoopt dat er volgend jaar
meer gemeenten in slagen dan
het verzoek van haar bond te
voldoen. Ze riep ze gisteren op
de administratie op orde te
brengen zodat het mogelijk is
die lijsten volledig in te vullen.
Overigens blijkt uit het onder
zoek ook dat het uitmaakt wel
ke politieke partij de meeste in
vloed heeft. De PvdA blijkt het
meeste positieve invloed uit te
oefenen, meteen gevolgd door
GroenLinks en D66. Het CDA
komt het meest negatief uit het
onderzoek. Hoe sterker de partij
in de gemeenteraad is vertegen
woordigd, hoe slechter het mi
nimabeleid. Opmerkelijk ge
noeg, zo concludeert de FNV,
gaat van alle overige partijen
geen aantoonbare invloed uit op
het minimabeleid.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Minister Netelen
bos van Verkeer en Waterstaat
hoopt op korte termijn weer za
ken te kunnen doen met België
en de Vlaamse gewestregering.
Op eigen initiatief heeft zij gis
teren een ontmoeting gehad met
de Belgische ambassadeur in
Den Haag. Netelenbos heeft ge
probeerd de kou uit de lucht te
nemen over twee beladen on
derwerpen, het herstel van de
IJzeren Rijn (de oude spoorweg
Antwerpen-Duitsland) én over
de Westerschelde.
Aanleiding voor het gesprek
was het onverwachte besluit
van de Vlaamse regering, afge
lopen vrijdag, om een bijeen
komst over de Westerschelde af
te zeggen. Netelenbos en haar
Vlaamse collega Stevaert zou
den elkaar gisteren in Vlissin
gen ontmoeten. Zij zouden een
intentieverklaring tekenen over
studies naar een eventuele ver
dere verdieping van de Wester
schelde.
De Vlaamse regering zegde de
topontmoeting op het laatste
moment af, omdat volgens een
officiële persmededeling nog
wat puntjes op de 'i' moesten
worden gezet. Naar buiten toe
ontstond echter de indruk dat
Vlaams premier Dewael en mi
nister Stevaert kwaad waren op
Netelenbos, vanwege haar
standpunt over het herstel van
het oude tracé van de IJzeren
Rijn bij Roermond. Juist vorige
week had Netelenbos daarover
een brief aan de Tweede Kamer
gestuurd. Zij meldde in die brief
dat Nederland zo kort mogelijk
treinen wil laten rijden over het
oude tracé en 'liever helemaal
niet'.
In het gesprek met de Belgische
ambassadeur in Den Haag, J.
Swinnen, heeft Netelenbos dui
delijk gemaakt dat zij niets
nieuws heeft geschreven. Zij is
van plan zich te houden aan ge
maakte afspraken. Eén van die
afspraken is dat een onafhanke
lijk accountantsbureau, KP-
MG, onderzoek doet naar de
kosten van het herstel van het
oude IJzeren Rijn-tracé door
Nederland. Vlaanderen schat de
kosten van die operatie veel
lager in dan Nederland. De re
sultaten van de KPMG-studie
worden eind deze week, begin
volgende week verwacht, aldus
een woordvoerster van Verkeer
en Waterstaat (V en W). Daarna
kan er verder gesproken worden
over reactivering van de oude
spoorlijn en wie wat gaat beta
len.
Datum
Wat betreft de Westerschelde
wil Netelenbos snel tot afspra
ken komen, heeft zij aan de Bel
gische ambassadeur meege
deeld. Nog deze maand zou zij
de uitgestelde topontmoeting
met Stevaert willen hebben. Er
is nog geen datum vastgelegd.
Volgens de woordvoerster van V
en W staan IJzeren Rijn en Wes
terschelde 'volstrekt los van el
kaar'. Er is naar haar mening
ook geen sprake van een ge
spannen relatie met Vlaande
ren.
Netelenbos is gebaat bij een
goede verstandhouding met
België en Vlaanderen. Zij wil
voorkomen dat de aanleg van de
hogesnelheidslijn (hsl) tussen
Antwerpen en Breda vertraging
oploopt. En Netelenbos wil af
van de sinds de negentiende
eeuw bestaande koppeling van
loodstarieven tussen Antwer
pen en Rotterdam. De minister
heeft daarvoor toestemming
van Vlaanderen nodig.
Ze hoeft niet voor tegenkanting
beducht te zijn. Stevaert zei gis
termiddag in de Vlaamse ge
westcommissie voor openbare
werken dat Vlaanderen niet van
plan is olie op het vuur te gooien.
Er is de laatste jaren een klimaat
ontstaan waarin beide landen
het belang van goed nabuur
schap hebben onderstreept.
Stevaert voelt er niets voor - en
de commissie was dat met hem
eens - deze verstandhouding op
het spel te zetten. De Vlamingen
zijn dus niet van plan de mede
werking van Nederland in de
dossiers IJzeren Rijn en Wester
schelde langs juridische weg af
te dwingen of dwars te liggen in
onderwerpen als de loodstarie
ven, de hsl en aansluitende we
gen op de weg naar de Wester-
scheldetunnel. De conclusie
werd getrokken dat na de Twee
de Kamerverkiezingen wellicht
weer zaken zijn te doen met Ne
derland.
door Herssel de Ree
DEN HAAG - De grensover
schrijdende samenwerking tus
sen Belgische en Nederlandse
politie- en hulpdiensten wordt
versterkt. Daar hebben de mi
nisters van Binnenlandse en
Buitenlandse Zaken van beide
landen gisteren afspraken over
gemaakt.
De regeringen willen met name
dat er beter wordt gecommuni
ceerd over de grens, vooral in
geval van (dreigende) rampen
en spoedeisende politiezaken,
zoals ontvoeringen en gijzelin
gen. Hiertoe gaan de ministers
nog dit jaar satellietcommuni
catie voor de hulpverleningsin
stanties aanschaffen en worden
radiofrequenties uitgewisseld.
Ook moeten gemeenten en pro
vincies aan beide kanten van de
grens elkaar beter informeren
over veiligheidsrisico's in hun
gebied.
Koppeling
Om de communicatie tussen de
politieteams te verbeteren, zul
len België en Nederland hun
nieuwe, digitale meldkamer
systemen in 2003 aan elkaar
koppelen. Dat kan volgens
woordvoerder S. Worm van de
politie in Midden- en West-Bra
bant belangrijke tijdswinst op
leveren in dringende zaken, zo
als achtervolgingen. „Als we nu
de Belgische politie willen in
schakelen omdat een vluchtau
to richting België rijdt, moeten
we eerst de meldkamer in Ant
werpen bellen. Straks kunnen
mobiele patrouilles aan de an
dere kant van de grens gelijk
meeluisteren." Een werkgroep
gaat dit jaar in kaart brengen
welke knelpunten er nog meer
zijn voor de politie.
Onduidelijkheid
Dat de grensoverschrijdende
samenwerking nog niet perfect
loopt, bleek bij de grote brand
die in maart vorig jaar een groot
transportbedrijf op het Belgi
sche gedeelte van industrieter
rein Hazeldonk platlegde. Ne
derlandse brandweerteams
klaagden toen dat ze te laat wa
ren gewaarschuwd door de Bel
gen, terwijl er ook onduidelijk
heid rees over de bevelvoering.
Naar aanleiding van de ramp
nam een Belgisch-Nederlandse
commissie onder leiding van de
Bredase burgemeester C. Rut
ten de grensoverschrijdende
hulpverlening onder de loep.
Deze zal binnenkort aanbeve
lingen doen voor het aanscher
pen van bestaande procedures
en het instellen van een hotline
tussen de alarmcentrales in Bel
gië en Nederland.
Overeenkomst
Een woordvoerder van het mi
nisterie van Binnenlandse Za
ken in Den Haag zegt dat de
gisteren gemaakte afspraken
losstaan van de commissie Rut
ten, maar dat haar werk 'er mooi
bij aansluit'. Vorig jaar heeft
Nederland met Duitsland een
zelfde overeenkomst getekend..
Geluidsschermen
langs spoor bij
Rilland uitgesteld
STATIONSBUURT - Er komen
voorlopig geen geluidsscher
men langs het spoor in de Sta-
tionsbuurt bij Rilland.
In een brief aan de provincie
laat minster J. Pronk (VROM)
weten dat de subsidies zijn ver
geven en dat de gemeente Rei-
merswaal pas in een volgende
ronde weer kans maakt. Met het
oog op het toenemende aantal
goederentreinen ziet de ge
meente graag geluidsschermen
in de Stationsbuurt. Veel wo
ningen in het gehuchtje liggen
pal naast het spoor en hebben
zodoende te maken met geluids
overlast.
Voor 2001 had de gemeente sub
sidie aangevraagd bij het minis
terie van VROM, maar Pronk
liet onlangs weten dat de Sta
tionsbuurt is gepasseerd, omdat
er veel andere projecten waren
met een hogere prioriteit. Door
Reimerswaal ook geld toe te
kennen, zou het subsidiepla
fond overschreden worden en
dat ziet het ministerie niet zit
ten. In de loop van 2002 volgt
een nieuwe subsidieronde en
daarin gaat de subsidieaan
vraag voor de Stationsbuurt op
nieuw mee.
door Harmen van der Werf
STELLENDAM - De vismijnen
van Stellendam, Colijnsplaat en
Scheveningen, verenigd in Uni
ted Fish Auctions (Ufa), zitten
eind deze week zonder alge
meen directeur. Met ingang van
vrijdag legt zittend Ufa-direc-
teur H. Venema zijn functie
neer, na overleg met de Raad
van Commissarissen van het
verzelfstandigde vismijnbe-
drijf.
Aan het vertrek van Venema ligt
geen conflict ten grondslag, ver
klaren Venema en voorzitter C.
Sinke van Raad van Commissa
rissen onafhankelijk van elkaar.
De meningen over de toekomst
van Ufa bleken niet verenig
baar. Sinke, tevens burgemees
ter van Goedereede, wil daar
verder niet op ingaan. Venema is
iets concreter. Hij wilde van Ufa
een grote organisatie maken die
een belangrijke rol kan spelen
op de vismarkt. Deelname in
viskwekerijen hoort daar bij
voorbeeld bij, vindt hij. „Het
ging dan vooral om de vraag op
welke schaal je in zulke nieuwe
activiteiten stapt."
Met andere woorden: de plan
nen van Venema waren de Raad
van Commissarissen te ambiti
eus. Volgens Sinke is dat niet he
lemaal waar. Hij spreekt van
'andere ambities'. Sinke ver
wacht binnen één a anderhalve
week de naam van een nieuwe
algemeen directeur bekend te
kunnen maken.
Het contract met Venema loopt
officieel 1 juni af. Venema kwam
bijna vier jaar geleden via een
headhuntersbureau voor mana
gers de visserijwereld binnen.
Zijn taak was de drie voormali
ge gemeentelijke vismijnen van
Stellendam, Colijnsplaat en
Scheveningen tot een drie-een
heid te smeden. Hij heeft het
idee daarin geslaagd te zijn en
zelfs meer dan dat. „Ik heb het
vismijnwereldje aardig op we
ten te schudden." Als voorbeeld
noemt hij de verkoop van vis via
internet. Venema die eerder in
de aannemerij en de verkoop
van grote ketels zat, weet nog
niet wat hij straks gaat doen, in
of buiten de visserij.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Ook de tweede
boormachine van de Wester-
scheldetunnel nadert het eind
punt. Gisteren was Sara nog
precies 130 meter ofwel 65 tun-
nelringen van de schijf van zes
meter zacht beton in de caisson-
wand in Ellewoutsdijk verwij
derd. De verwachting is dat de
boormachine begin volgende
week, vermoedelijk 's nachts, in
het caisson tevoorschijn komt.
Dat is dan precies 24 dagen na
de aankomst van Neeltje Su-
zanna. Sara arriveert met een
kleine vijf maanden vertraging,
Neeltje Suzanna deed er ruim
twee maanden langer over dan
verwacht. Voor de honderden
tunnelbouwers was het feest
rond de aankomst van Neeltje
Suzanna nog maar een generale
repetitie voor het festijn dat
volgt nadat Sara de tocht onder
de Westerschelde heeft vol
bracht. Nu al is een grote salon
boot besteld, waarop alle bou
wers zich volgende week don
derdag verenigen om er - in be
sloten kring - pas echt feest te
vieren. Dan ook wordt bekend
wie de aankomst van de twee
boormachines goed heeft voor
speld. Aan die prognostiek is
door honderden tunnelbouwers
uit Terneuzen (Ellewoutsdijk
deed niet mee) meegedaan. Nu
al is bekend dat slechts één bou
wer de aankomst van de eerste
boor goed heeft geraden. Maar
de goede voorspelling van de
aankomst van Sara levert extra
bonuspunten op, dus is de uit
slag nog ongewis. Feit is dat de
winnenden tunnelbouwer met
vele duizenden euro's naar huis
gaat. De leden van de boorploe-
gen kunnen sowieso rekenen op
een bonus. Want het boorproces
kon toch nog maanden eerder
worden afgerond dan in de bij
gestelde planning was aangeno
men. De laatste planning ging
ervan uit dat de boormachines
pas vlak voor de zomer zouden
arriveren in Ellewoutsdijk. Met
de ontmanteling van de boren
wordt na de aankomst zo snel
mogelijk begonnen. Een aantal
onderdelen wordt hergebruikt;
de rest gaat naar de sloop.
'%mÊ.
Het arbeidsbureau in Goes.
foto Willem Mieras
door Jeffrey Kutterink
GOES - Het Centrum voor
Vakopleiding (CVV) in Goes is
op zijn minst slordig omge
sprongen met geld en admini
stratie. Hoewel het juridische
onderzoek naar vermeende
fraude met geld uit het Euro
pees Sociaal fonds nog loopt,
blijkt dat uit een nog vertrou
welijk Europees inspectiever-
slag. Ook zou er volgens de Eu
ropese inspecteurs sprake zijn
geweest van machtsmisbruik.
De inspecteurs concluderen in
het verslag dat essentiële ge
gevens in de boekhouding ont
breken en dat er sprake is van
dubbel-financiering door het
meermalen opvoeren van cur
sisten voor projecten.
De Europese ambtenaren heb
ben begin vorig jaar het CVV,
onderdeel van het toenmalig
Regionaal Bureau Arbeids
voorziening, gecontroleerd.
Op grond daarvan heeft het in
spectieteam de Europese
Commissie gerapporteerd
over op welke wijze in 1998
subsidie uit het Europees So
ciaal Fonds is ingezet. De be
vindingen waren zo ernstig dat
het verslag is doorgestuurd
naar Olaf, het hoogste fraude-
bestrijdingsorgaan van de Eu
ropese Commissie.
Op basis van het rapport heeft
het ministerie van Sociale Za
ken en Werkgelegenheid in
Den Haag vorig jaar april aan
gifte gedaan bij het openbaar
ministerie in Rotterdam. Die
onderzoekt de zaak nog en
doet daarover geen medede
lingen. Een woordvoerder van
het ministerie verklaarde vo
rig jaar tegenover deze krant
dat het CW acht miljoen gul
den niet kan verantwoorden.
In het inspectieverslag wordt
een dergelijk bedrag genoemd,
maar er blijkt niet uit het rap
port of het ook daadwerkelijk
onterecht ontvangen ESF-
subsidie is.
Te laat
Het inspectieverslag geeft wel
een beeld van de zaken waar
tegen de controleurs zijn aan
gelopen. Zo blijkt onder ande
re dat aanvragen voor subsi
dies te laat zijn ingediend. Dat
moet volgens de Nederlandse
regels uiterlijk twee maanden
na aanvang van het project ge
beuren. In het onderzochte ge
val was de aanvraag bijna vijf
maanden te laat gedaan.
„Volgens de voormalige ESF-
coördinator in de regio is hij
door de toenmalige RBA-di-
recteur gedwongen om deze
aanvraag zonder toepassing
van selectiecriteria te aan
vaarden", schrijven de inspec
teurs van de Europese Com
missie. De directeur in kwestie
was gisteravond niet bereik
baar voor commentaar. Ook de
voormalig voorzitter van het
Regionaal Arbeidsbureau was
niet bereikbaar voor een reac
tie.
Vereiste bijlagen waren niet
ingediend. De aanvraag zou
volgens de controleurs niet
mogen worden goedgekeurd.
Maar door gebrek aan gege
vens kan niet worden nage
gaan of het project in overeen
stemming met de aanvraag is
uitgevoerd.
Elektronische controle van de
registratie van de cursusuren
van de deelnemers en vermel
ding van de begin- en eindda
tum van de cursus bleek onmo
gelijk. „Volgens de directeur
van het RBA zijn de gegevens
over 1998 namelijk gewist om
ruimte te creëren op de harde
schijf. Merkwaardig genoeg
was geen back-up van deze ge
gevens gemaakt", zo staat in
het inspectieverslag.
Deelnemers
„Het ziet ernaar uit dat de
meeste opgevoerde deelne
mers aan méér dan één van de
verschillende financierende
organisaties, zowel in over-
heids- als particuliere sector,
in rekening zijn gebracht en
dat de voor een aantal van deze
deelnemers ontvangen inkom
sten niet zijn opgegeven.
Ook vermoedt het inspectie
team dat de Centrale Arbeids
voorziening extra geld heeft
geclaimd door Uitzendbureau
Start (een volle dochter van
RBA) kosten door te bereke
nen voor de selectie van kandi
daten voor werkgelegenheids
projecten, De inspecteurs
schrijven in het verslag de in
druk te hebben dat de Centrale
Arbeidsvoorziening die selec
tie zelf heeft uitgevoerd, maar
er wel ruim 1500 gulden per
deelnemer bij Start voor te
hebben gedeclareerd. En die
kosten vervolgens te hebben
opgevoerd bij de aanvraag
voor Europese subsidie.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Een ruime
meerderheid van Provinciale
Staten heeft geen behoefte aan
een maatschappelijke kosten-
/batenanalyse voor de aanleg
van de Westerschelde Container
Terminal (WCT). De collegepar
tijen WD, CDA en PvdA en de
grootste oppositiepartij SGP
menen dat de nu gevolgde pla
nologische procedure en het mi
lieu-effectrapport (mer) vol
doende zijn om het nut van de
WCT aan te tonen.
Vereniging Redt de Kaloot, te
genstander van de WCT, heeft
de statenfracties benaderd met
het verzoek een analyse aan te
vragen waarin de voor- en nade
len van de terminal voor de sa
menleving tegen elkaar worden
afgewogen. De vereniging heeft
nog niet van alle partijen een
standpunt vernomen. Een bel-
rondje langs de fracties leert
echter dat een meerderheid van
het provinciebestuur niet van
plan is om zo'n kosten/baten
analyse te vragen.
Argument
Belangrijkste argument van de
tegenstanders (WD, CDA,
PvdA en SGP; 35 van de 47 Sta-
tenzetels) is dat voor de aanleg
van de WCT een planologische
procedure is gevolgd en een mer
is gemaakt. Die zijn voldoende
voor een goede afweging, vin
den zij.
De commissie voor de mer heeft
echter al kritiek geuit op het mi-
lieu-effectrapport. Zij verlangt
meer inzicht in de natuurcom
pensatie, de veiligheid, de toe
name van het wegverkeer en het
nautisch beheer op de Wester
schelde. Vertegenwoordigers
van het Rijk en de Zeeuwse Mi
lieufederatie (ZMF) achten om
dezelfde redenen een
kosten/batenanalyse noodza
kelijk.
Antwoordnota
Gedeputeerde Staten en haven
schap Zeeland Seaports, dat de
aanvraag voor de WCT heeft in
gediend, zijn nu bezig met een
antwoordnota op de inspraak
reacties die op de mer zijn inge
bracht. Daarin wordt ook inge
gaan op de vragen van de
commissie voor de mer. „Laten
we die eerst maar eens afwach
ten", reageren J. Ramondt
(CDA) en D. Holtkamp (PvdA).
De SGP benadrukt wel dat de
overlast van met name het goe
derenvervoer per spoor door de
kernen van Goes, Kapelle,
Krabbendijke en Rilland bij
zondere aandacht verdient. W.
Kolijn: „Je mag van elke over-
heidsbeslissing verwachten dat
er iets goeds aan ten grondslag
ligt. Hebben we het hier over een
prestige-object of staat er echt
iets tegenover?" Maar een maat
schappelijke kosten/batenana
lyse vindt hij daarvoor niet per
se nodig.
De SGP is de enige oppositie
partij die niet warm loopt voor
een aanvullend onderzoek. Alle
andere - GroenLinks, D66,
ChristenUnie, Partij voor Zee
land en Partij Weststrate; samen
goed voor 12 zetels - zeggen
daar wel behoefte aan te heb
ben. Al was het maar, zoals de
PvZ redeneert, om de kritiek
weg te nemen.
Voorspelling
De centrale vraag voor die frac
ties blijft of de WCT wel zo veel
gaat opleveren als wordt voor
speld. De voorspelling van 1500
banen lijkt D66 bijvoorbeeld
veel te optimistisch.
Vooral GroenLinks is een pleit
bezorger van een kosten/baten
analyse. M. Wiersma: „De eco
nomische baten zijn wel in beeld
gebracht, maar de economische
schade niet. De effecten zullen
tot in Noord-Brabant te voelen
zijn."
De grondhouding van Groen
Links over de WCT is negatief,
maar niet uit principe, zegt hij
„Als we schade in de Rijnmond
of in Antwerpen, denk aan ver
dieping van de Westerschelde,
kunnen voorkomen, dan is dat
het overwegen waard.
Herzien
Ook andere fracties - zowel
voor- als tegenstanders - laten
doorschemeren eventueel hun
mening over de terminal te zul
len herzien als een
kosten/batenanalyse daar aan
leiding toe geeft. „Wij zijn op
basis van de huidige gegevens
wel voor de WCT, maar dat wil
niet zeggen dat we geen analyse
willen. Die kan onze mening nog
veranderen, al moet die dan wel
heel negatief uitpakken", stelt
J. van Ginkel (CU).
De WD vindt het echter geen
taak van de overheid een maat
schappelijke kosten/batenana
lyse te maken voor iets wat een
commercieel bedrijf wil
J. Suurmond: „Wij gaan ervan
uit dat de WCT binnen een
sluitende exploitatie van Zee
land Seaports wordt aange
legd."