Hedwig, muziek voor het oog PZC Hoboïst Victor Kruis gaat met zang aan de haal Bijlo van cynisme naar intimiteit 11 De Zeeuwse pianist Rien Balkenende reclde ooit het eindexamen van de hoboïst Victor Kruis. Deze nobele daad vormde de start van dit duo dat aanstaande zaterdag in de Kloveniersdoelen in Middel burg voor het eerst in Zeeland optreedt. Victor Kruis: „Een week voor mijn eindexamen op het con servatorium werd de pianist die mij zou begeleiden, ziek. Iemand bracht mij in contact met Rien Balkenende die on middellijk alles uit zijn handen liet vallen om een week lang met mij te repeteren. En dat terwijl hij mij niet kende." „We beginnen zaterdag met de Sonate voor hobo en piano van Francis Poulenc, één van de toppers uit het repertoire. Het stuk begint zo fantastisch met dat heel erg dunne, iele nootje. Het is geweldig om een concert daarmee te beginnen. Het tra gische derde deel is de laatste muziek die Poulenc geschreven heeft. Hij stierf in 1963 en heeft deze sonate nooit meer gehoord." „De Fantasiestücke für Klari- nette und Klavier van Robert Schumann speel ik op een hobo d'amore. Schumann schreef boven de partituur dat het werk behalve door klarinet ook door viool of cello uitge voerd mocht worden. Het zoe tige, liefelijke geluid van de hobo d'amore zou Schumann waarschijnlijk ook wel ge waardeerd hebben. Het zijn drie stukken die in tempo steeds hoger liggen, je kunt het een soort drietrapsraket noe men." „Van de Nederlandse componist Jaap Geraerdts weet ik vrijwel niets. Zelfs op het internet valt nauwelijks iets te vinden. We spelen de Jan Klaassen Serenade van hem. Daar zitten hele mooie melodieën voor de hobo in, waar dan voortdurend een te gendraadse pianopartij onder zit. Geraerdts gebruikt in feite twee stijlen door elkaar, het is een beetje poppenkastmuziek." „Aan het eind van het pro gramma zit een aantal losse liederen van Camille Saint- Saëns. Ze zijn geschreven voor zangstem en piano, elk lied op gedragen aan een andere da me, vermoedelijk allemaal rijke leerlingen van de compo nist. Ik speel de zangstem op hobo, maar je mist de tekst niet. Daarvoor spreekt de mu ziek teveel voor zichzelf. Ik werk als begeleider heel veel voor zangers. Je moet je dan altijd in alle bochten wringen om aan hun wensen te voldoen. Nu kan ik eindelijk eens zelf met de zang aan de haal." Douwe Eisenga Concert Balkenende/Kruis, zaterdag, Kloveniersdoelen, Middelburg (20.30 uur) Pianist Rien Balkenende en ho boïst Viktor Kruis geven een concert. VLISSINGEN CINE CITY (Belbios 0900-9363) Spy Game. Do. t/m di. 13.30,16.15,19 en 22 u., za. ook om 24 u.; Monsters Inc. (orig.). Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; Monsters en Co. (Ned.). Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Training Day. Wo. 13.45,19 en 21.45 u., do. t/mdi. 19 en 21.45 u.; Enigma. Wo. 16.15 en 19.30 u., do. t/m di. 16.15 u.; Life as a House. Wo. 21 u.; Vanilla Sky. Wo. 13.45,19 en 22 u, do. t/m di. 19 en 22 u.; Thom Thomas. Wo. t/m di. 13.45 u., m.u.v. vrij. Behind Enemy Lines. Wo. 22 u., do. t/m zo. en di. 19 u.; Ocean's Eleven. Wo. 13.45,16.15,19en21.45u.do. t/mdi. 13.45, 19 en 21.45 u., za. ook 24 u.; Jeepers Creepers. Wo. 19 u., do. t/m di. 21.45 u., za. ook 24 u.; Lord of the Rings. Wo.endo. 13.45 en 20 u.,vr. t/mdi. 15,18.30en 22 u.; Minoes. Wo., en vr. t/mdi. 13.15 en 16.15 u., do. 16 15 u.; Harry Potter (Ned.). Wo. 13.15 en 16 u.,do. 13.45 u., vr. t/m di. 13 u.; Harry Potter (orig.). Wo. 16 en 19 u., vr. t/m di. 16 u.; Sneak preview. Ma. 21.45 u. MIDDELBURG SCHUTTERSHOFTHEATER (0118 613482) Modefilm (Higher Truth no. 11). Do. 20.30 u.; Discovery of Heaven. Wo. 20 u., vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. en di. 20 u. Cirkelientje. Wo. 14 u.; Harry Potter. Ma. en di. 14 u. (Ned.).; Jour le Fête. Ma. 20 u.; Promises (documentaire). Vr. 19.30 u., za. 22 u. HULST DE KONING (0114 312030) Spy Game. Do. 20 u., vr. en zo. t/m di. 19 en 22.15 u., za. 19,21.15 en 23.30 u.; Monsters en Co. (Ned.). Za., ma. en di. 13,15 en 17 u.; Enigma. Wo. 20 u., vr. t/m di. 22.15 u.; Life as a House. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do. 20 u., vr. t/m di. 19 u.; Vanilla Sky. Wo.endo.20u.,vr.enzo. 19en22.15u.,za. 13,16.15, 19 en 23.30 u., ma. en di. 13.16.15.19 en 22.15 u.; Lord of the Rings Wo. en do. 20 u., vr. 19 en 22.30 u., za., ma. en di. 13.45,18 en 22.15 u.,zo. 19 en 22.15 u.; Princess Dairies. Wo. 13.45 u., vr. t/m di. 19 u.; Minoes Wo. 13.45 en 16.15 u.,za. 13,15,17 en 19u.,ma. endi. 13, 15 en 17 u.; Behind Enemy Lines Wo. en do. 20 u., vr. t/m di. 22.15 u.; Jeepers Creepers. Wo. en do. 20 u„ vr. t/m di. 19.15 en 22.15 u.; Thom en Thomas. Wo., za., ma. en di. 13.45 en 16.15 u. Atlantis. Wo., za., ma. en di. 13.45 en 16.15 u.; Harry Potter (Ned.) Wo. 13.45 en 16.15 u., za., ma. en di. 13 en 16.15 u.; Harry Potter (orig.) Wo. 20 u.; Ocean's Eleven Wo. en do. 20 u., vr. 22.15 u, za. 21.15 en 23.30 u., zo., ma. en di. 19 en 22.15 u.; Sneak Preview Vr. 19.15 u.; GOES 't BEEST (0113-228142) Ressources Humaines. Do. en vr. 20.30 u. BERGEN OP ZOOM CINEMACTUEEL (0164 254886) Monsters Inc. (orig.). Do. 20 u., vr. t/m zo. 18.30 u.; Monsters en Co. (Ned.). Za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.; Training Day. Wo. 20 u., vr. t/mzo. 18.30 en 21.30 u.; Vanilla Sky. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 u.; Thom Thomas. Wo.enza. 14u.,zo. 16.15 u.; Ocean's Eleven. Wo. en do. 20 u., vr. t/mzo. 18.30 en 21.30 u.; Minoes. Wo., za. en zo. 14 u.; Harry Potter (ned.). Zo. 14 u.; Sneak Preview. Do. 20 u. ROXY (0164 233434) Monsters en Co. (Ned.). Wo. 14 u., vr. 18.30 u., za. 14 en 18.30 u., zo. 14 u.; Spy Game. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 20.30 u.; Enigma. Wo. 20 u.; Lord of the Rings. Wo. en do. 19.30 u., vr. en za. 20.30 u.; Minoes. Wo. 14 u., vr. en za. 18.30 u., zo. 14 u. Een abstract schilderij van Adri Hoefkens. Adri Hoefkens uit Vlissingen exposeert tot en met 13 maart tekeningen en schilderijen in het kantoor van Sauer Oonk Notarissen aan de Badhuis straat in Vlissingen. De ten toonstelling heeft als titel mee gekregen Lijn Kleur Abstractie en is gebaseerd op de belang stelling van de in Vrouwenpol der geboren (1939) kunstenaar voor het samenspel van lijn en vlak. De expositie is op werkda gen geopend van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.45 tot 17.00 uur. Werk van de Chinese knipku nstenaar He Qi is tot en met 2 maart te zien in 't Kunsthuus in Heinkenszand. Voor hem is de kunst een middel of een brug om de boodschap van het Evangelie over te brengen aan zijn volks genoten. Voorts zijn er hand- en kunstnijverheidsproducten uit Aziatische landen geëxposeerd. Geopend op woensdag en don derdag van 13.00 tot 18.00 uur, op vrijdag van 13.00 tot 18.00 en van 19.00 tot 21.00 uur en op za terdag van 10.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur. In 't Spui in Vlissingen begint vanmiddag (woensdag) de ex positie De sprookjes van Sarah en Maria. De tentoonstelling, waarvoor het huwelijk van Maxima en Willem Alexander uitgangspunt is, bestaat uit ruim honderd kleurige tekenin gen, schilderijen, lino's, beeldjes en nog veel meer, gemaakt door kinderen uit Cafayate (Noord- Argentinië) èn uit Vlissingen en Koudekerke. Te zien tot 4 maart tijdens winkelopeningstijden. Vormtaal heet de expositie die tot en met 23 maart te zien is in Galerie El DeSeo in Vlissingen. Inge Lankhof, Jeroen Hart- hoorn, Babara Drees en Barba ra Voit tonen sieraden, geïnspi reerd op gedichten of teksten van onder anderen Shakespeare en J. C. Bloem. Geopend van woensdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 18.30 uur. In de expositiegang van het Oosterscheldeziekenhuis in Goes is tot en met 3 april de ten toonstelling Foto Nationaal 2001/2002 ingericht. Dit initia tief van de Bond van Neder landse Amateur-fotografen toont werk van de vijftien beste vrijetijdsfotografen van Neder land en is eenmalig in Zeeland te zien. Dagelijks geopend van 9.00 tot 20.00 uur. In verpleeghuis De Stelle in Oostburg zijn tot eind maart olieverfschilderijen en beschil derde struisvogeleieren en lei steen te zien van Hilda Dhondt. Dagelijks geopend van 10.00 tot 20.00 uur. Op de maandelijkse galerie zondag in Bergen op Zoom kan men de komende zondag van 14.00 tot 17.00 uur terecht in stuART Galerie, Galerie Govexi, van Dijck, Galerie De Molle- gangen en in de artotheek. woensdag 6 februari 2002 De twee pianisten wer ken van boven naar be neden. Ze beginnen bij de kruin en eindigen in de trui. Door een behoorlijk tempo aan te houden kunnen Kees Wieringa en zijn collega Bernd Brackman vrijwel het hele portret ten gehore bren gen. Een portret ten gehore bren gen? Voor wie het Portret van Hedwig kent is dit geen wartaal. De Haarlemse grafi cus/componist Jurriaan An- driessen heeft de afbeelding van zijn partner Hedwig de Beer ge schetst in muzikale noten. Ruim tien jaar na zijn overlijden is het muzikale portret opnieuw te ho ren. Een afbeelding als compositie: het blijft een curieus kunstwerk dat de jonge Andriessen in 1986 na vijf jaar noeste arbeid af rondde. Hij vereeuwigde zijn vrouw Hedwig in een portret dat is opgebouwd uit notenbalken en muzieknoten. 'Muziek voor het oog' noemde Andriessen zijn uit 54 korte composities bestaande afbeel ding, die is opgebouwd uit mu ziekstukjes oor, wenkbrauw, wang en andere delen van het gezicht. „Het is volstrekt uniek", zegt Wieringa. „Het maken van een afbeelding met muzieknoten is natuurlijk wel vaker gedaan, maar nooit in zo'n extreme ma te. De noten zijn letterlijk inge tekend en dat maakt de muziek moeilijk te spelen. Jurriaan An driessen was geen fulltime com ponist; hij heeft als graficus een beeld gemaakt. Daardoor krijg je een rare afwisseling in de mu ziek. Normaal is een rustig be gin dan een wat wilder stuk en vervolgens weer een rustig ein de. Dat is hier om grafische re denen heel anders. Als er voor de afbeelding wit in het gezicht moet, heb je weinig noten en dus een rustig stuk. De muziek volgt de afbeelding. Wij gaan nu aan tonen dat dat niet ten koste van de muziek is gegaan." Het feit dat Jurriaan Andries sen vorig jaar tien jaar geleden was overleden, was voor de stichting Jurriaan H. Andries sen een aanleiding om het Por tret van Hedwig opnieuw te doen uitvoeren. Dat kostte nog al wat moeite, vertelt Hedwig de Beer, die de stichting heeft op gericht. Vandaar dat het een jaartje later is geworden. Met deze uitvoeringen wil de stichting de nagedachtenis aan Jurriaan Andriessen levend houden. Ook omdat de eigen zinnige Haarlemmer sterk be trokken was bij het werken aan een betere wereld. Hij schreef het boek Eldorica, een utopi sche planeet waar hij zijn ge dachten over een leefbare aarde kon introduceren. De stichting wil hedendaagse talenten sti muleren. Om die reden ondersteunt zij ook het Haarlems Interscholair Toernooi. De jonge kunstenaar die het best de ideeën van Jurri aan Andriessen over een betere wereld verbeeldt, krijgt een geldbedrag en een plastiek van Joost Swarte. De concertreeks onderscheidt zich niet alleen door het feit dat het een muzikale uitvoering is van een grafische afbeelding, maar ook door de toegevoegde beelden van ontwerper en beel dend kunstenaar Ruud Lanfer- meijer. Met behulp van computers brengt hij beeld en geluid bij el kaar, waardoor het publiek kan horen hoe een deel van het ge toonde portret - bijvoorbeeld de neusvleugel of het oorlelletje - klinkt. Ook laat hij beelden zien uit El dorica. Jan Kuys Portret van Hedwig, zondag in de Kloveniersdoelen, Middel burg (16.30 uur). ke cynisme over zijn blindheid maakte meer plaats voor een intimiteit die je maar hoogst zelden tegenkomt in het huidi ge cabai'et. Intimiteit waarin hij ook het verdriet over zijn handicap deelt. De onmoge lijkheid van het krijgen van gezonde, ziende kinderen, als hij ze al zou willen. De drei ging nu ook langzaam doof te worden. Hij brengt het niet zwaar, altijd met een stevige portie humor, maar hij ont roert er mee. Zong hij in zijn vorige pro gramma 2100 een juweel van een lied over zijn echtgenote, nu bezingt hij zijn liefde voor haar in een lied dat eindigt met de sublieme regel: „Ik hou van jou, omdat je bang bent eerder dood te gaan dan mij." Het proces naar het persoonlijke theater, zijn wens dat we de mens achter het 'gestuntel en gezoek' op het toneel zullen zien inplaats van de blinde Vincent Bijlo, wordt geïllus treerd aan het slot. Als hij het Brandt Corneillehuis mag ver laten en in een lied zijn publiek zijn dilemma voorlegt: „Altijd moppen, altijd grappen, de we reld die is blind. Maar ik ben altijd blinder. Als ik het niet ben lachen ze minder, ik ben altijd blinder dan ik ben." Hij wil méér zijn dan 'grappig' ge stuntel en gezoek, hij wil dat we voor hém komen. Ruud Buurman Vincent Bijlo met De Beurs van Bijlo vrijdag in Arsenaalthea ter, Vlissingen (20.15 uur) Cabaretier Vincent Bijlo brengt zijn programma De Beurs van Bijlo. foto Marcel Koeleman Het Brandt Corneillehuis is een inrichting voor geflip te kunstenaars, ontworpen door de grote socialist Berlage. Die van die beurs in Amster dam. Toevallig zijn overgroot vader, beweert Vincent Bijlo, die daar tijdelijk vertoeft van wege de obsessieve neiging de hele wereld met grappen lastig te vallen. Zittend op een evenwichts- balk, in een Zeeman-pyama, steekt de Utrechtse cabaretier en schrijver van wal in zijn nieuwe programma De beurs van Bijlo. Een titel die verwijst naar zijn poging om net als zijn over grootvader een memorabel bouwwerk te scheppen. Maar dan eentje opgetrokken uit taal, muziek en geluid. Want de mensheid wil alleen maar zappen, concentratie duurt bij de meesten niet lan ger dan een orgasme, de tekst heeft afgedaan. Maar er moet toch een plaats zijn waar men sen komen om te luisteren, een plek waar inhoud de boven toon voert. Tot luisteren wordt het publiek inderdaad gedwongen. Het verhaal dat hij vertelt over zijn verblijf in het Brandt Corneil lehuis (vroeger gewoon het Corneillehuis, tot het werd ge- sponsored door een biermerk) is doorspekt van achteloos ge maakte, soms zeer actuele, ve nijnige grappen over de gekte om hem heen. In de loop van de afgelopen vier jaar is Bijlo steeds verder opgeschoven naar zijn per soonlijke kant. Het afstandelij-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11