Hedwig, muziek voor het oog
PZC
Hoboïst Victor Kruis
gaat met zang aan de haal
Bijlo van cynisme
naar intimiteit
11
De Zeeuwse pianist Rien
Balkenende reclde ooit het
eindexamen van de hoboïst
Victor Kruis. Deze nobele daad
vormde de start van dit duo
dat aanstaande zaterdag in de
Kloveniersdoelen in Middel
burg voor het eerst in Zeeland
optreedt.
Victor Kruis: „Een week voor
mijn eindexamen op het con
servatorium werd de pianist
die mij zou begeleiden, ziek.
Iemand bracht mij in contact
met Rien Balkenende die on
middellijk alles uit zijn handen
liet vallen om een week lang
met mij te repeteren. En dat
terwijl hij mij niet kende."
„We beginnen zaterdag met de
Sonate voor hobo en piano van
Francis Poulenc, één van de
toppers uit het repertoire. Het
stuk begint zo fantastisch met
dat heel erg dunne, iele nootje.
Het is geweldig om een concert
daarmee te beginnen. Het tra
gische derde deel is de laatste
muziek die Poulenc geschreven
heeft. Hij stierf in 1963 en
heeft deze sonate nooit meer
gehoord."
„De Fantasiestücke für Klari-
nette und Klavier van Robert
Schumann speel ik op een
hobo d'amore. Schumann
schreef boven de partituur dat
het werk behalve door klarinet
ook door viool of cello uitge
voerd mocht worden. Het zoe
tige, liefelijke geluid van de
hobo d'amore zou Schumann
waarschijnlijk ook wel ge
waardeerd hebben. Het zijn
drie stukken die in tempo
steeds hoger liggen, je kunt het
een soort drietrapsraket noe
men." „Van de Nederlandse
componist Jaap Geraerdts
weet ik vrijwel niets. Zelfs op
het internet valt nauwelijks
iets te vinden. We spelen de
Jan Klaassen Serenade van
hem. Daar zitten hele mooie
melodieën voor de hobo in,
waar dan voortdurend een te
gendraadse pianopartij onder
zit. Geraerdts gebruikt in feite
twee stijlen door elkaar, het is
een beetje poppenkastmuziek."
„Aan het eind van het pro
gramma zit een aantal losse
liederen van Camille Saint-
Saëns. Ze zijn geschreven voor
zangstem en piano, elk lied op
gedragen aan een andere da
me, vermoedelijk allemaal
rijke leerlingen van de compo
nist. Ik speel de zangstem op
hobo, maar je mist de tekst
niet. Daarvoor spreekt de mu
ziek teveel voor zichzelf. Ik
werk als begeleider heel veel
voor zangers. Je moet je dan
altijd in alle bochten wringen
om aan hun wensen te voldoen.
Nu kan ik eindelijk eens zelf
met de zang aan de haal."
Douwe Eisenga
Concert Balkenende/Kruis,
zaterdag, Kloveniersdoelen,
Middelburg (20.30 uur)
Pianist Rien Balkenende en ho
boïst Viktor Kruis geven een
concert.
VLISSINGEN
CINE CITY (Belbios 0900-9363)
Spy Game. Do. t/m di. 13.30,16.15,19 en 22 u., za. ook om 24 u.;
Monsters Inc. (orig.). Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
Monsters en Co. (Ned.). Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Training Day. Wo. 13.45,19 en 21.45 u., do. t/mdi. 19 en 21.45 u.;
Enigma. Wo. 16.15 en 19.30 u., do. t/m di. 16.15 u.;
Life as a House. Wo. 21 u.;
Vanilla Sky. Wo. 13.45,19 en 22 u, do. t/m di. 19 en 22 u.;
Thom Thomas. Wo. t/m di. 13.45 u., m.u.v. vrij.
Behind Enemy Lines. Wo. 22 u., do. t/m zo. en di. 19 u.;
Ocean's Eleven. Wo. 13.45,16.15,19en21.45u.do. t/mdi. 13.45,
19 en 21.45 u., za. ook 24 u.;
Jeepers Creepers. Wo. 19 u., do. t/m di. 21.45 u., za. ook 24 u.;
Lord of the Rings. Wo.endo. 13.45 en 20 u.,vr. t/mdi. 15,18.30en
22 u.;
Minoes. Wo., en vr. t/mdi. 13.15 en 16.15 u., do. 16 15 u.;
Harry Potter (Ned.). Wo. 13.15 en 16 u.,do. 13.45 u., vr. t/m di. 13
u.;
Harry Potter (orig.). Wo. 16 en 19 u., vr. t/m di. 16 u.;
Sneak preview. Ma. 21.45 u.
MIDDELBURG
SCHUTTERSHOFTHEATER (0118 613482)
Modefilm (Higher Truth no. 11). Do. 20.30 u.;
Discovery of Heaven. Wo. 20 u., vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. en di. 20
u.
Cirkelientje. Wo. 14 u.;
Harry Potter. Ma. en di. 14 u. (Ned.).;
Jour le Fête. Ma. 20 u.;
Promises (documentaire). Vr. 19.30 u., za. 22 u.
HULST
DE KONING (0114 312030)
Spy Game. Do. 20 u., vr. en zo. t/m di. 19 en 22.15 u., za. 19,21.15
en 23.30 u.;
Monsters en Co. (Ned.). Za., ma. en di. 13,15 en 17 u.;
Enigma. Wo. 20 u., vr. t/m di. 22.15 u.;
Life as a House. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do. 20 u., vr. t/m di. 19
u.;
Vanilla Sky. Wo.endo.20u.,vr.enzo. 19en22.15u.,za. 13,16.15,
19 en 23.30 u., ma. en di. 13.16.15.19 en 22.15 u.;
Lord of the Rings Wo. en do. 20 u., vr. 19 en 22.30 u., za., ma. en di.
13.45,18 en 22.15 u.,zo. 19 en 22.15 u.;
Princess Dairies. Wo. 13.45 u., vr. t/m di. 19 u.;
Minoes Wo. 13.45 en 16.15 u.,za. 13,15,17 en 19u.,ma. endi. 13,
15 en 17 u.;
Behind Enemy Lines Wo. en do. 20 u., vr. t/m di. 22.15 u.;
Jeepers Creepers. Wo. en do. 20 u„ vr. t/m di. 19.15 en 22.15 u.;
Thom en Thomas. Wo., za., ma. en di. 13.45 en 16.15 u.
Atlantis. Wo., za., ma. en di. 13.45 en 16.15 u.;
Harry Potter (Ned.) Wo. 13.45 en 16.15 u., za., ma. en di. 13 en
16.15 u.;
Harry Potter (orig.) Wo. 20 u.;
Ocean's Eleven Wo. en do. 20 u., vr. 22.15 u, za. 21.15 en 23.30 u.,
zo., ma. en di. 19 en 22.15 u.;
Sneak Preview Vr. 19.15 u.;
GOES
't BEEST (0113-228142)
Ressources Humaines. Do. en vr. 20.30 u.
BERGEN OP ZOOM
CINEMACTUEEL (0164 254886)
Monsters Inc. (orig.). Do. 20 u., vr. t/m zo. 18.30 u.;
Monsters en Co. (Ned.). Za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.;
Training Day. Wo. 20 u., vr. t/mzo. 18.30 en 21.30 u.;
Vanilla Sky. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 u.;
Thom Thomas. Wo.enza. 14u.,zo. 16.15 u.;
Ocean's Eleven. Wo. en do. 20 u., vr. t/mzo. 18.30 en 21.30 u.;
Minoes. Wo., za. en zo. 14 u.;
Harry Potter (ned.). Zo. 14 u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.
ROXY (0164 233434)
Monsters en Co. (Ned.). Wo. 14 u., vr. 18.30 u., za. 14 en 18.30 u.,
zo. 14 u.;
Spy Game. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 20.30 u.;
Enigma. Wo. 20 u.;
Lord of the Rings. Wo. en do. 19.30 u., vr. en za. 20.30 u.;
Minoes. Wo. 14 u., vr. en za. 18.30 u., zo. 14 u.
Een abstract schilderij van Adri Hoefkens.
Adri Hoefkens uit Vlissingen
exposeert tot en met 13 maart
tekeningen en schilderijen in
het kantoor van Sauer Oonk
Notarissen aan de Badhuis
straat in Vlissingen. De ten
toonstelling heeft als titel mee
gekregen Lijn Kleur Abstractie
en is gebaseerd op de belang
stelling van de in Vrouwenpol
der geboren (1939) kunstenaar
voor het samenspel van lijn en
vlak. De expositie is op werkda
gen geopend van 9.00 tot 12.30
uur en van 13.45 tot 17.00 uur.
Werk van de Chinese knipku
nstenaar He Qi is tot en met 2
maart te zien in 't Kunsthuus in
Heinkenszand. Voor hem is de
kunst een middel of een brug om
de boodschap van het Evangelie
over te brengen aan zijn volks
genoten. Voorts zijn er hand- en
kunstnijverheidsproducten uit
Aziatische landen geëxposeerd.
Geopend op woensdag en don
derdag van 13.00 tot 18.00 uur,
op vrijdag van 13.00 tot 18.00 en
van 19.00 tot 21.00 uur en op za
terdag van 10.00 tot 12.00 en
van 13.00 tot 16.00 uur.
In 't Spui in Vlissingen begint
vanmiddag (woensdag) de ex
positie De sprookjes van Sarah
en Maria. De tentoonstelling,
waarvoor het huwelijk van
Maxima en Willem Alexander
uitgangspunt is, bestaat uit
ruim honderd kleurige tekenin
gen, schilderijen, lino's, beeldjes
en nog veel meer, gemaakt door
kinderen uit Cafayate (Noord-
Argentinië) èn uit Vlissingen en
Koudekerke. Te zien tot 4 maart
tijdens winkelopeningstijden.
Vormtaal heet de expositie die
tot en met 23 maart te zien is in
Galerie El DeSeo in Vlissingen.
Inge Lankhof, Jeroen Hart-
hoorn, Babara Drees en Barba
ra Voit tonen sieraden, geïnspi
reerd op gedichten of teksten
van onder anderen Shakespeare
en J. C. Bloem. Geopend van
woensdag tot en met zaterdag
van 13.00 tot 18.30 uur.
In de expositiegang van het
Oosterscheldeziekenhuis in
Goes is tot en met 3 april de ten
toonstelling Foto Nationaal
2001/2002 ingericht. Dit initia
tief van de Bond van Neder
landse Amateur-fotografen
toont werk van de vijftien beste
vrijetijdsfotografen van Neder
land en is eenmalig in Zeeland te
zien. Dagelijks geopend van
9.00 tot 20.00 uur.
In verpleeghuis De Stelle in
Oostburg zijn tot eind maart
olieverfschilderijen en beschil
derde struisvogeleieren en lei
steen te zien van Hilda Dhondt.
Dagelijks geopend van 10.00 tot
20.00 uur.
Op de maandelijkse galerie
zondag in Bergen op Zoom kan
men de komende zondag van
14.00 tot 17.00 uur terecht in
stuART Galerie, Galerie Govexi,
van Dijck, Galerie De Molle-
gangen en in de artotheek.
woensdag 6 februari 2002
De twee pianisten wer
ken van boven naar be
neden. Ze beginnen bij de
kruin en eindigen in de trui.
Door een behoorlijk tempo
aan te houden kunnen Kees
Wieringa en zijn collega
Bernd Brackman vrijwel het
hele portret ten gehore bren
gen.
Een portret ten gehore bren
gen? Voor wie het Portret
van Hedwig kent is dit geen
wartaal. De Haarlemse grafi
cus/componist Jurriaan An-
driessen heeft de afbeelding van
zijn partner Hedwig de Beer ge
schetst in muzikale noten. Ruim
tien jaar na zijn overlijden is het
muzikale portret opnieuw te ho
ren.
Een afbeelding als compositie:
het blijft een curieus kunstwerk
dat de jonge Andriessen in 1986
na vijf jaar noeste arbeid af
rondde. Hij vereeuwigde zijn
vrouw Hedwig in een portret dat
is opgebouwd uit notenbalken
en muzieknoten.
'Muziek voor het oog' noemde
Andriessen zijn uit 54 korte
composities bestaande afbeel
ding, die is opgebouwd uit mu
ziekstukjes oor, wenkbrauw,
wang en andere delen van het
gezicht.
„Het is volstrekt uniek", zegt
Wieringa. „Het maken van een
afbeelding met muzieknoten is
natuurlijk wel vaker gedaan,
maar nooit in zo'n extreme ma
te. De noten zijn letterlijk inge
tekend en dat maakt de muziek
moeilijk te spelen. Jurriaan An
driessen was geen fulltime com
ponist; hij heeft als graficus een
beeld gemaakt. Daardoor krijg
je een rare afwisseling in de mu
ziek. Normaal is een rustig be
gin dan een wat wilder stuk en
vervolgens weer een rustig ein
de. Dat is hier om grafische re
denen heel anders. Als er voor de
afbeelding wit in het gezicht
moet, heb je weinig noten en dus
een rustig stuk. De muziek volgt
de afbeelding. Wij gaan nu aan
tonen dat dat niet ten koste van
de muziek is gegaan."
Het feit dat Jurriaan Andries
sen vorig jaar tien jaar geleden
was overleden, was voor de
stichting Jurriaan H. Andries
sen een aanleiding om het Por
tret van Hedwig opnieuw te
doen uitvoeren. Dat kostte nog
al wat moeite, vertelt Hedwig de
Beer, die de stichting heeft op
gericht. Vandaar dat het een
jaartje later is geworden.
Met deze uitvoeringen wil de
stichting de nagedachtenis aan
Jurriaan Andriessen levend
houden. Ook omdat de eigen
zinnige Haarlemmer sterk be
trokken was bij het werken aan
een betere wereld. Hij schreef
het boek Eldorica, een utopi
sche planeet waar hij zijn ge
dachten over een leefbare aarde
kon introduceren. De stichting
wil hedendaagse talenten sti
muleren.
Om die reden ondersteunt zij
ook het Haarlems Interscholair
Toernooi. De jonge kunstenaar
die het best de ideeën van Jurri
aan Andriessen over een betere
wereld verbeeldt, krijgt een
geldbedrag en een plastiek van
Joost Swarte.
De concertreeks onderscheidt
zich niet alleen door het feit dat
het een muzikale uitvoering is
van een grafische afbeelding,
maar ook door de toegevoegde
beelden van ontwerper en beel
dend kunstenaar Ruud Lanfer-
meijer.
Met behulp van computers
brengt hij beeld en geluid bij el
kaar, waardoor het publiek kan
horen hoe een deel van het ge
toonde portret - bijvoorbeeld de
neusvleugel of het oorlelletje -
klinkt.
Ook laat hij beelden zien uit El
dorica.
Jan Kuys
Portret van Hedwig, zondag in
de Kloveniersdoelen, Middel
burg (16.30 uur).
ke cynisme over zijn blindheid
maakte meer plaats voor een
intimiteit die je maar hoogst
zelden tegenkomt in het huidi
ge cabai'et. Intimiteit waarin
hij ook het verdriet over zijn
handicap deelt. De onmoge
lijkheid van het krijgen van
gezonde, ziende kinderen, als
hij ze al zou willen. De drei
ging nu ook langzaam doof te
worden. Hij brengt het niet
zwaar, altijd met een stevige
portie humor, maar hij ont
roert er mee.
Zong hij in zijn vorige pro
gramma 2100 een juweel van
een lied over zijn echtgenote,
nu bezingt hij zijn liefde voor
haar in een lied dat eindigt met
de sublieme regel: „Ik hou van
jou, omdat je bang bent eerder
dood te gaan dan mij." Het
proces naar het persoonlijke
theater, zijn wens dat we de
mens achter het 'gestuntel en
gezoek' op het toneel zullen
zien inplaats van de blinde
Vincent Bijlo, wordt geïllus
treerd aan het slot. Als hij het
Brandt Corneillehuis mag ver
laten en in een lied zijn publiek
zijn dilemma voorlegt: „Altijd
moppen, altijd grappen, de we
reld die is blind. Maar ik ben
altijd blinder. Als ik het niet
ben lachen ze minder, ik ben
altijd blinder dan ik ben." Hij
wil méér zijn dan 'grappig' ge
stuntel en gezoek, hij wil dat
we voor hém komen.
Ruud Buurman
Vincent Bijlo met De Beurs van
Bijlo vrijdag in Arsenaalthea
ter, Vlissingen (20.15 uur)
Cabaretier Vincent Bijlo brengt zijn programma De Beurs van Bijlo. foto Marcel Koeleman
Het Brandt Corneillehuis is
een inrichting voor geflip
te kunstenaars, ontworpen
door de grote socialist Berlage.
Die van die beurs in Amster
dam. Toevallig zijn overgroot
vader, beweert Vincent Bijlo,
die daar tijdelijk vertoeft van
wege de obsessieve neiging de
hele wereld met grappen lastig
te vallen.
Zittend op een evenwichts-
balk, in een Zeeman-pyama,
steekt de Utrechtse cabaretier
en schrijver van wal in zijn
nieuwe programma De beurs
van Bijlo.
Een titel die verwijst naar zijn
poging om net als zijn over
grootvader een memorabel
bouwwerk te scheppen. Maar
dan eentje opgetrokken uit
taal, muziek en geluid.
Want de mensheid wil alleen
maar zappen, concentratie
duurt bij de meesten niet lan
ger dan een orgasme, de tekst
heeft afgedaan. Maar er moet
toch een plaats zijn waar men
sen komen om te luisteren, een
plek waar inhoud de boven
toon voert.
Tot luisteren wordt het publiek
inderdaad gedwongen. Het
verhaal dat hij vertelt over zijn
verblijf in het Brandt Corneil
lehuis (vroeger gewoon het
Corneillehuis, tot het werd ge-
sponsored door een biermerk)
is doorspekt van achteloos ge
maakte, soms zeer actuele, ve
nijnige grappen over de gekte
om hem heen.
In de loop van de afgelopen
vier jaar is Bijlo steeds verder
opgeschoven naar zijn per
soonlijke kant. Het afstandelij-