w w
Maxima's tranen roeren de Argentijnen
PZC maandag 4 februari 2002 14
Gemengde reacties
op De Jurk
lm'
door Frans Lindenkamp
De media in Argentinië hebben kij
kers, lezers en luisteraars giste
ren en zaterdag vergast op een groots
banket aan verhalen, reportages en
uitzendingen over het huwelijk van
hun Móxima.
Twee grote Argentijnse televisiezen
ders pakten zaterdagavond overdadig
uit met uitzendingen vol met gasten.
Daarin gingen ringen, kussen en tra
nen urenlang over het beeldscherm.
Ook de 'kerktango' Adiós Nonino van
de Argentijnse componist Astor Piaz-
zolla werd ettelijke malen herhaald.
Het meesterwerk vijzelde even het ge
knakte nationale eergevoel van de
Argentijn op, temidden van de zich
dagelijks verdiepende politieke, fi
nanciële en economische crisis.
Het veelbekeken programma Memo-
rias concludeerde aan het einde dat
het toch échte liefde van Maxima is.
Van de oprechtheid van de gevoelens
van 'Guillerme Alejandro' - zoals de
kroonprins in Argentinië heet - waren
de gasten wel al overtuigd. Maar
Majdma was tot zaterdag nog niet
voor dit examen geslaagd. Nu wel.
„Ze is echt stapelgek op hem en van
bijbedoelingen kan geen sprake meer
zijn", zo luidde de mening eenslui
dend. Presentator Chiche Gelblung
prees de NOS voor het meesterlijke
beeldmateriaal. Om elf uur 's avonds
sloot hij drie uur uitzending af met
champagne. Iedereen bracht een toost
uit op het echtpaar.
Alle kranten berichtten gisteren op de
voorpagina over de trouwerij, hoewel
het nieuws over het politieke vonnis
van de Hoge Raad nog hard door
dreunde. Vlak voor het weekeinde
oordeelden de opperrechters dat de
bevriezing van de spaartegoeden - die
al twee maanden van kracht is - on
grondwettelijk is. Daarmee stuurt de
hoogste rechterlijke instantie aan op
een nieuwe institutionele crisis. De
regering weigert het besluit te respec
teren.
De media prezen alom de hoge graad
van perfectie rondom het huwelijks
feest. Ook het sobere karakter ervan.
De pers benadrukte dat de ouders van
Maxima de grote afwezigen waren en
merkte op dat bij de klanken van
Adiós Nonino de emoties hierover bij
Maxima even de overhand kregen. Al
le kranten pakten gisteren uit met
minstens drie bladzijden. Het linkse
dagblad Pagina 12 opende met het lu
dieke spandoek in Amsterdam met de
tekst 'Kus de kikker, Max'. Ook merk
te de krant op dat de afwezige 'papi'
Jorge aanwezig was in de vorm van
een Hollands parmenconcert, leuzen
en een meelzakje dat de gouden koets
trof. De meeste kranten haalden hun
informatie van de internationale
persbureaus. In deze dagen van uitdij
ende crisis hadden zij er geen geld
voor over om een eigen verslaggever te
sturen.
Clarin en La Nacion waren wel aan
wezig in Amsterdam. La Nacion be
schrijft de oranjegekte. „Het lijkt wel
of iedereen bergen wortels heeft inge
slikt. Alles zag oranje. Zelfs de fameu
ze coffeeshops", aldus La Nacion. De
krant onderstreepte de geweldige
emotionele ondersteuning die Maxi
ma tijdens de plechtigheid uit haar
omgeving kreeg. „Die steun heeft
haar erdoor gesleept", aldus La Na
cion.
Clichébeeld
Ook ambassadeur Craanen in Argen
tinië prijkt met een ingezonden arti
kel in deze krant. Daarin stelt hij dat
het clichébeeld dat ons land van Ar
gentinië heeft voorgoed veranderd is.
Clarin noemt de trouwerij in haar re
portage een ceremonie vol pracht en
emoties. Grote aandacht is er voor de
kussen en tranen. Ook die van de Ar
gentijnse genodigden. Die maakten er
een onvergetelijke dag van. Ook het
feest van de Nederlandse gemeen
schap op landgoed San Souci buiten
Buenos Aires kreeg ruime aandacht.
De Argentijnse pers stuit verder op
een opvallend cultuurverschil: het ge
ordend verloop van het champagne-
ontbijt en de barbecue voor 580 geno
digden. Iedereen wacht rustig zijn
beurt af en bejaarden en kinderen kre
gen voorrang. Dat zou in Argentinië
ongetwijfeld veel chaotischer zijn
verlopen, zo viel alom te horen en te
lezen. GPD
foto Marcel Antonisse/ANP
Temidden van een zee van Oranje confetti zwaaien Willem-Alexander en Maxima het publiek op de Dam toe.
kutitm
Vmvij
r»
uvam'
a a li*!*?.
Een Oranjepaar kust op de Dam, in afwachting van de balkonscène. foto Yves Logghe/AP Een bruidsmeisje verzorgt Maxima's sleep. foto Marco Hofstede/GPD De Gouden Koets op het Rokin tijdens de rijtoer na het huwelijk. foto Koen Suyk/AN P
door Machteld Leistra
Coco de Meyere, styliste en expexi;
in uiterlijk is dol enthousiast over
de kledingstukken van bruidspaar en
vooral bruiloftsgasten: „Mijn eerste
indruk is er een van hele mooie ingeto
gen elegantie. Normaal op prinsjes
dag bijvoorbeeld heerst de teneur: 'Ik
moet een hoed op'. Meestal past die
hoed dan nergens bij en zeker niet bij
de persoonlijkheid van degene die
hem draagt. Vandaag was dat opval
lend in balans bij iedereen."
„Mijn mond viel trouwens open bij het
zien van onze koningin. Prachtig in
het paars en op haar trendy open
slingback-schoenen. In haar aubergi
ne robe-manteau ziet ze er anders uit
dan anders. Dat komt door de lengte
van de mantel die iets langer is dan
wat ze eronder draagt. Ik vraag me af
of Maxima hier invloed op gehad
heeft. Wat Maxima betreft: het is veel
jurk, maar hij oogt niet zwaar. De jurk
is heel mooi in een simpele belijning.
Maxima heeft namelijk niet zoveel
nodig. Door de kanten inzetten aan de
zijkant wordt het lieve van Maxima
benadrukt. Het is allemaal heel rus
tig, ingetogen, lief, warm en elegant.
Valentino heeft het goed begrepen en
heeft een jurk ontworpen die hele
maal in overeenstemming is met haar
persoonlijkheid. Maxima en Willem-
Alexander hadden de gasten van te
voren uitdrukkelijk verzocht om geen
bont te dragen en geen zwart of wit.
Toch heb ik hier en daar wat bont ge
zien. Bij koningin Margarethe van
Denemarken en bij het Luxemburgse
paar. Zou het echt zijn?"
Couturier Monique Collignon, die
veel van de bruiloftsgasten vandaag
heeft gekleed, is ronduit teleurgesteld
over de jurk van Mdxima,Mijn eerste
indruk was echt 'O'. Dit klassieke mo
del kennen we toch al jaren. Het heeft
iets jaren zeventigs en het lijkt zelfs
een beetje op de trouwjurk van Irene
destijds. Ik had toch meer verwacht
van een jurk van Valentino. Meer in de
trant van de bruidsjurken van Jenni
fer Lopez of Jacqueline Kennedy toen
ze met Aristoteles Onassis trouwde,
maar dat is het dus allemaal niet. Dit
heeft meer weg van een klassieke Dior.
Er is duidelijk gekozen voor een veili
ge japon.
„Maxima hoeft zich nergens zorgen
om te maken, met die hoge ronde
boothals kan ze last krijgen van een
vlekkennek. Dat zie je toch niet. Per
soonlijk had ik iets meer met kant ge
daan. Maar, Maxima is geboren voor
de rol van prinses, en ze ziet er echt zo
prachtig en stralend uit dat het alle
maal wel iets heel sprookjesachtig
krijgt. De best geklede vrouw vond ik
toch wel koningin Sophia van Spanje.
Dat is nou echt een koninklijk brui
loftspakje en natuurlijk zag Beatrix
er prachtig uit in het paars. Lauren-
tien was ook heel charmant, maar
Mette-Marit van Noorwegen heeft de
plank finaal mis geslagen. Het lijkt
wel of ze boodschappen gaat doen.
Ook Victoria van Zweden vond ik te
genvallen. Veel te bruin. Het is zo'n
mooie vrouw. Rita Kok leek trouwens
wel op Wilhelmina, zo stijf. Irene vond
ik heel chique, maar zij heeft ook die
uitstraling. Die omslagdoek van Mar
griet vind ik veel te rommelig en An
nette Sekrève zag er echt niet uit met
die hoge hoed en die veel te strakke
jurk."
Sylvie Schmeitz is eigenares van de
exclusieve lingeriezaak Per l'Amore
op de Amsterdamse PC Hooftstraat,
die in mei open gaat. Maxima zou daar
wel eens haar lingeriesetjes kunnen
gaan kopen. Schmeitz vertelt wat er
onder de bruidsjurk wordt gedragen.
„Het is best wel een opgave om zo'n
jurk te dragen, je mag dus niet afge
leid worden door wat je eronder hebt.
Ik vermoed dat ze er een hele mooie
gladde bustier onder heeft of een soort
korset. Onder deze zijden stof mag je
niet te veel poespas hebben. Kant zou
te veel doorschijnen, dus het moet wel
glad zijn. Ik hoop wel dat ze jarretels
draagt, want dat hoort gewoon bij een
bruidstoilet. Dat geeft toch een speci
aal gevoel. En ze is er vrouw genoeg
voor. En een kousenband natuurlijk
voor de traditie. Ik zou haar adviseren
twee lingeriesets voor deze dag te heb
ben. Een dus die de jurk goed laat uit
komen en dart mag ze voor de bruids
nacht een prachtig superromantisch
setje aantrekken."
Bets Kerkhof is huisvrouw en heeft
zelf al vijf bruiden van een jurk voor
zien. Zij had hooggespannen ver
wachtingen van dé jurk. „Ik zou hem
niet aan gehad willen hebben op mijn
bruiloft en ik had hem zelf heel anders
gemaakt: veel opener, Hij is zo een
voudig en zelfs ouderwets. Die drie
kwart mouwtjes vind ik ook niets. Zo
simpel en stijfjes. Jammer." GPD