Washington in ban van Enron Drukte maakt het spoor onveiliger Ramp bij Harmeien leidde tot betere beveiliging treinverkeer Imago van het hbo door nieuwe ophef verder onder druk Witte Huis probeert aandacht af te leiden van banden met energiereus 4 februari 1952 door Erwin Tuil Beschuldigingen van frau de, valsheid in geschrif te, gesjoemel met inschrijven en dan nu ook met tentamens en cijfers, en het onterecht afgeven van diploma's. Het hoger beroepsonderwijs blijft negatief in het nieuws. Zoals te verwachten, krijgt minister Hermans van On derwijs binnenkort de eerste Kamervragen over de jong ste episode die het aanzien van het hbo geen goed doet. De Onderwijsinspectie blijkt vorig j aar al een onderzoek te zijn begonnen bij twintig hbo-studies naar fraude met examens. De resultaten daarvan gaven volgens hoofdinspecteur hoger on derwijs Frans Leeuw vol doende aanleiding om meer opleidingen onder de loep te nemen. Op 18 april worden de resultaten bekendge maakt. Voor de Tweede Ka mer is dat te laat. „Dat is vlak voor de verkiezingen en de Kamer heeft dan geen tijd meer om het rapport van de inspectie te bespreken met de minister", zei PvdA-Kamer lid Mariette Hamer in een eerste reactie. Ook het CDA wil spoed achter de publica tie door de Onderwijsinspec tie. De lijst van dubieuze prak tijken is lang. Studenten krijgen tentamens voorge schoteld die al eerder ge bruikt zijn. Ze kennen zo de wagen en halen hoge cijfers. Bij sommige multiple choice- tentamens blijkt gokken vol doende om het tentamen te halen. En de inspectie weet inmiddels ook van docenten die genoegen nemen met van het internet geplukte scrip ties en essays. Ook geven sommige hbo-op- leidingen diploma's aan stu denten die de benodigde re sultaten niet halen. Maar voor de opleidingen is het fi nancieel aantrekkelijker om zoveel mogelijk studenten een papiertje te geven na vier j aarde tij d die staat voor het afronden van een hbo-oplei- ding. Het blijkt mogelijk dat studenten tentamens voor anderen maken, omdat de studentenkaarten geen pas foto hebben. „Een ongeken de naïviteit van de hogescho len", meent CD A-Kamerlid Camiel Eurlings. De onderzoeken van het mi nisterie (naar fraude met in schrijvingen) en de Onder wijsinspectie (naar gesjoe mel met cijfers) doen de re putatie van het hbo geen goed. Weliswaar maken niet alle hogescholen zich er schuldig aan, maar de goe den lijden onder de kwaden. Masters De onderzoeken komen on gelegen, omdat de Kamer de ze en volgende week debat teert over een nieuw stelsel voor het hoger onderwijs. De structuur van bachelor- en masteropleidingen geldt niet alleen voor de universiteiten maar ook voor het hbo. De laatste kunnen met geld van het ministerie van Onderwijs masterstudies aanbieden als ze voldoen aan nog vast te leggen kwaliteitseisen. Een maal goedgekeurd, kan de uitverkoren hbo-instelling pronken met een opleiding van niveau. Door de beschul digingen komen voorlopig alle hbo-opleidingen onder de verdenking dat ze romme len en kwaliteit van onderge schikt belang vinden. Dat dwingt de Kamer kritisch na te denken over hoe prestige en geld voor een masteroplei- ding te geven aan het hbo, waar blijkbaar gei-ommeld wordt met geld en kwaliteit. Geen enkele fractie wil later onzorgvuldigheid verweten worden. DeHBO-raad, de organisatie van hbo-instellingen, ont kent niet dat er mogelijk ge sjoemeld is, maar verwijt op boze toon dat hoofdinspec teur Leeuw over de schreef is gegaan. Het onderzoek is nog in volle gang, stelt de raad. De sfeer in hoger onderwijs land is er deze week zeker niet beter op geworden. GPD maandag 4 februari 2002 door Ans Bouwmans Enron-gate bestaat nog niet, maar dat kan nog komen. Iets wat het Witte Huis ('er is geen politiek schandaal') en de Republikeinen ('probeer er geen politiek circus van te maken') uit alle macht bestrijden. Maar feit is dat de nu omgevallen energiereus Enron ernstig ver strengeld is met de politiek in Washington, met name met de Republikeinen en in het bijzon der met de Texaanse delegatie die het Witte Huis bevolkt. Het energiebedrijf heeft er ja renlang een zeer agressieve lob bypraktijk op nagehouden. Oud-president Clinton pleegde wel eens een balletje te slaan met Enron-baas Ken Lay, maar diens band met president Bush gaat heel wat verder. Bush en 'Kenny Boy' zijn elkaar veel te gengekomen in Texas, waar Bush gouverneur was en Lay een spin in het web, binnen en buiten het bedrijfsleven. Enron - met name Lay - heeft honderd duizenden dollars aan de ver kiezingscampagne van Bush ge geven en is daarmee diens grootste donateur. Het verhaal gaat dat Lay via de connectie met Bush een hem onwelgeval lige toezichthouder heeft weg gewerkt. Van de actieve Congresleden hebben 71 senatoren (van de 100) en 188 afgevaardigden (van de 435), de afgelopen jaren 1,1 miljoen dollar toegestopt gekre gen van Enron. Dat is legaal in de VS, alhoewel de omvang - bijna het halve Congres kreeg geld - achteraf nogal verdacht overkomt. Van de totale dollar- stroom in de richting van Was hington (5,7 miljoen dollar sinds 1989) is driekwart bij de Republikeinen terecht geko men. Vooral Texanen zijn gul bedeeld. Krampachtig Wat opvalt is de krampachtige manier waarop het Witte Huis afstand probeert te houden van Enron. Gegevens over contac ten met het bedrijf worden mondjesmaat verstrekt, waar door er telkens nieuwe 'onthul- linkjes' zijn. Eerst wordt be kend dat Ken Lay in oktober en november heeft gebeld met mi nister O'Neill van Financiën en staatssecreteris Evans van Han del. Beiden schieten Enron niet te hulp. Minister Ashcroft van Justitie trekt zijn handen af van het justitieonderzoek. omdat hijzelf geld heeft gekregen van Enron toen hij kandidaat was voor de Senaat. Later blijkt dat nog een rege- ringsfuctionaris door Enron is benaderd. En dat een team van het Witte Huis geleid door Law rence Lindsey, een voormalig adviseur van Enron, in het na jaar onderzoek heeft gedaan naar de financiële situatie van het bedrijf. Bush wist overigens nergens van, aldus het Witte Huis. Overigens denkt 67 pro cent van de Amerikanen dat de regering Bush wat te verbergen heeft, zo blijkt uit een peiling van CBS en de New York Ti mes. Bush probeert de schade te be perken door krachtig over te ko men. Hij heeft een onderzoek gelast naar de beleggingspen sioenen en de contacten van het Witte Huis met Enron. En in een poging het volksgevoel aan te spreken heeft hij gezegd 'woe dend te zijn dat de medewerkers van Enron onkundig zijn gela ten over de ware financiële toe stand van het bedrijf' en ont huld dat ook zijn schoonmoeder wat centjes heeft verloren. Maai de mensen in Houston zijn niet onder de indruk. Er is nog geen cent hulp door de regering Bush uitgetrokken. „Hij biedt geen verlichting of oplossing", zegt afgevaardigde Jackson Lee. Cheney Staatssecretaris Thomas White van Defensie heeft bij Enron ge werkt en in de herfst veel 'per soonlijke' gesprekken gevoerd met zijn ex-colllega's. Zijn aan delen heeft hij overigens op tijd verkocht, net als Bush adviseur Karl Rove en Lewis Libby, chef staf van vice-president Dick Cheney. Dat moest na hun be noeming. De man met de nauwste banden met Enron lijkt Cheney te zijn. Hij oefent in juni druk uit op de Indiase president Sonia Gandhi ten behoeve van een elektrici teitscentrale in India, die deels eigendom is van Enron, maar waarin ook de Amerikaanse overheid geld heeft zitten. Vol gens Cheney heeft hij dat op ei gen initiatief gedaan. Energieplan Cheney of zijn medewerkers spreken vorig jaar zes keer met Enron-afgevaardigden, onder wie Lay, ter voorbereiding op het energieplan van de regering. De verdenking is dat het Witte Huis zich teveel laat leiden door de belangen van de energiein dustrie, en dat met name het verlanglijstje van de vrinden uit Texas een warm onthaal heeft gekregen. De vice-president - gesteund door Bush - weigert het onderzoeksbureau van het Congres (het General Ac counting Office) een lijst te ge ven van de mensen met wie hij gesproken heeft voor de ont wikkeling van het plan. Het bu reau, geleid door de Republi kein Walker, heeft aangekon digd het Witte Huis voor de rechter te slepen. Er wordt met spanning naar uitgekeken, niet alleen vanwege de principiële vraag hoever de informatie plicht van het Witte Huis gaat, maar ook vanwege de Enron- connectie. Negen commissies en het onder zoeksbureau van het Congres, de beurswaakhond SEC en Jus titie doen onderzoek naar de te loorgang van Enron en de rol van accountantsbureau Arthur Andersen. Heeft de top van En ron met opzet aandeelhouders en personeel een rad voor ogen gedraaid? Deugt het toezicht van accountants, die vaak een dubbelrol als adviseur hebben, wel? En is er sprake van belan genverstrengeling of ongeoor loofde invloed van Enron in Washington? Duidelijk is dat de partijsponsoring in de VS astro nomische vox-men heeft aange nomen en de hele politiek ver weven is met het Grote Geld. Ook al doen de Democi-aten daar ook aan mee, het zijn de Republikeinen die het meeste gevaar lopen. Zij hebben zich in het verleden het meest voor het karretje van het bedrijfsleven laten spannen. Daarin schuilt voor Bush het ge vaar van het Em-on-schandaal. GPD Enron-baas Ken Lay (1) in betere tijden temidden van de politieke leiders en grote zakenlui van Hous ton als daar in 1997 de eerste spade de grond in gaat voor het nieuwe honkbalstadion. foto Brett Coomer/AP Veertig jaar geleden boorde de intercity Leeuwarden- Rotterdam zich met een snel heid van 120 km/uur in de flank van een stoptrein. Er vie len 93 doden, 52 reizigers raakten gewond. De trein ramp in Harmeien vormde de directe aanleiding voor het be ter beveiligen van het Neder landse spoor. Twee ernstige 'botsingen in Eindhoven (1992) en Dor drecht (1999) maakten duide lijk hoe ernstig het deson danks toch kan misgaan. Het systeem reageert bijvoorbeeld niet bij snelheden onder de veex-tig kilometer per uur. „Natuuiiijk bestaat er hier door een risico", erkent pro jectmanager G. den Buurman van Railinfi-abeheer. Deze or ganisatie, die onder de verant woordelijkheid valt van mi nister Netelenbos, waakt over de kwaliteit van de rails, wis sels, seinen, hoogspannings leidingen en andere elementen van de infrastructuur. „Maar het is niet meer dan een 'restri sico' en dat werd in de jaren zestig niet als probleem ge zien. De afweging was, dat er met die lage snelheden voor namelijk op emplacementen werd gereden. En als zich daar een ongeval zou voordoen, dan is dat veel minder ei-nstig dan in Harmeien." Toch zijn er ook plaatsen waai de zaken beter zijn gei-egeld, want in de jaren negentig kwam er de 'ATB-nieuwe ge- nei-atie'. Die grijpt ook in bij de lagei-e snelheden en is daarom dus veiliger Het lijkt een ge ruststellende gedachte, maar deze apparatuur wordt vooral in het oosten en het noorden van het land gebruikt. „In het westen is de nieuwe generatie niet ingevoerd", aldus Den Buurman. Zijn collega K. La- rooij noemt de jongste ATB 'een goed systeem'. „Maar de minister heeft er nu eenmaal voor gekozen om de ontwikke lingvan een Europees systeem af te v/achten." Een wooi-d- voerder van Verkeer en Water staat stelt dat dit indertijd met de Kamer zo is besproken. Gezagsgetrouw Zeeland is de meest gezags getrouwe provincie van Ne derland. Dat concludeert Tweede-Kamextid A. Roos- jen uit het gegeven dat zich in Zeeland duizend mensen hebben opgegeven voor een van de resëryediensten voor de verdediging van het land. Hoofdpijnkogels De Sovjetunie beschuldigt de Verenigde Staten van het gebruik van speciale, vergif tigde kogels in Korea. Vol gens de Sovjet-gedelegeerde bij de Verenigde Naties ver oorzaken die kogels bij Kore aanse burgers hoofdpijn, sla peloosheid en een gebrek aan eetlust. Broodprijs De regering heeft besloten de prijs van hetvolkswitbx-ood' te verhogen met vijf cent per 800 gram. Dat dient om te voorkomen dat de duurder geworden grondstoffen voor het brood in veevoer worden gebruikt. Als compensatie verlaagt de regering de px-ijs van margarine. Bus glijdt uit De bus van Vlissingen naar Middelburg is in een spiegel gladde bocht bij Abeele van de weg gegleden. De chauf feur wist samen met enkele passagiers het voertuig weer recht op de weg te duwen, waama de rit behoedzaam kon worden vervolgd. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A_ L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax:(0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118) 470102 E-mail. redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113) 273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax (0115)645741 E-mail: redtern@pzc nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel (0114)372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 13.30 uur Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20 00 tot 22.00 uur Tel (0118)484000. Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 7,—) per maand" 19.25 per kwartaal: 52,- - per jaar. 198.-- Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail. abo@pzc nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag. 1,~ zaterdag:€ 1,50 Alle bedragen zi/n inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen ti|dens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel. 0118-484321 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De door u aan ons verslrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnemenlen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling lezersservice. Postbus 18,4380 AA Vlissingen. Systeem tegen door rood licht rijden voldoet niet meer door Danny Verbaan Al in mei vorig jaar deed de Raad voor de Transportvei ligheid een aantal zwaarwegen de aanbevelingen om de risico's op het spoor te verkleinen. Maar tot nog toe heeft minister Nete lenbos van Verkeer deze advie zen niet opgevolgd. Een betreu renswaardige gang van zaken, concludeert voorzitter mr. Pie- ter van Vollenhoven, want het is volgens hem zeker niet denk beeldig dat zich een keer ergens een grote ramp voordoet. De ingrediënten hiervoor zijn namelijk volop aanwezig. „Lange tijd schommelde het aantal keren dat een trein een rood sein negeerde rond de hon derdvijftig per jaar. De laatste jax-en is dat echter toegenomen tot zo'n 280 keer. Als je dan kijkt naar de aantallen i-eizigers in de treinen en de snelheden waar mee wordt gereden, dan schuilt daarin een zeer groot potentieel gevaar". Van Vollenhoven benadi'ukt dat de passagier voortaan heus niet met het angstzweet in de han den in de trein hoeft te stappen. „Nee", zegt hij, „want je moet een onderscheid maken in de in cidenten en de ongevallen. En als er naar de ongevallen wordt gekeken, dan is de situatie niet ernstiger dan ze in het verleden was. Er is geen reden om daar grote ongerustheid over uit te spreken. Dat geldt daax-entegen nx'et voor het aantal incidenten, waartoe ik ook die roodlicht- passages reken: het is veront- i'ustend om te zien dat er bijna spx-ake is van een vex'dubbeling van de keren dat een sein wordt gemist." Het zogeheten Automatische Trein Beïnvloedingssysteem (ATB) blijkt tegen dat soort ver gissingen geen volledige veilig heid te bieden: met name in de Randstad wordt gebruik ge maakt van appax-atuur uit de ja ren zestig, die bijvoorbeeld niet ingrijpt op de momenten dat een machinist langzamer dan veer tig kilometer per uur rijdt. „Destijds is die keuze bewust gemaakt, aangezien dit soort snelheden zich voornamelijk voox-deed bij stations en tijdens het rangeren. Als daar iets mis zou gaan, kon men altijd nog op het zicht de zaken weer herstel len, luidde toen de afweging. Maar inmiddels zijn de snelhe den rondom de stations zodanig ggyyqrden, dat je je geen vergis sing meer kunt permittex-en." De Raad wijst ex-op dat het ge vaar bestaat dat een door rood gereden machinist nietsver moedend op een spoor belandt, waar al een andex-e trein in volle vaart overheen komt denderen. Een ernstig ongeval bij het sta tion van Dordrecht in november 1999 is wat dat betreft illustra- tief. Dat ongeluk vormde tege lijkertijd voor de Raad voor de Transportveiligheid de aanlei ding om de noodklok te luiden: een dubbeldekker en een andere tx-ein die beide dezelfde richting op wilden rijden, botsten toen op elkaar omdat een van de ma- cliinisten een sein over het hoofd had gezien. Zes passa giers x-aakten gewond, van wie één ernstig. „Maar het had nog veel ernstiger kunnen uitpak ken", constateert Van Vollenho ven. In mei vox-ig jaar uitte hij die zelfde waarschuwing in de eindx-apportage van de Raad. Deze legde in haar conclusie de vinger op de onvolkomenheden van het ATB-systeem en drong aan op helderheid over de te ne men maatregelen ter verbete ringen. „Sowieso gaan we na waarom er zoveel seinen wor den gemist", vertelt Van Vollen hoven. „Komt het door het ge- bx-uik van de mobiele telefoon door de machinist, is men door andei-e dingen afgeleid? Ook moet snel woi'den achterhaald waar de incidenten plaatsheb ben, zodat op die plaatsen al vast iets kan worden gedaan." Afwachten Eerder verklaarde minister Ne telenbos in de Tweede Kamer dat ze de komst wil afwachten van een toekomstig Eui-opees beveiligingssysteem. „Bij die afweging kan ik me best iets bij voorstellen", aldus Van Vollen hoven. „Maar dat mag niet, zo als nu gebeurt, gepaax-d gaan met een gebrek aan duidelijk heid. Hoe lang gaat het bijvoor beeld duren voordat die nieuwe installaties beschikbaar zijn en op welke tx-ajecten wordt be gonnen met de aanleg?" Met die informatie kan, zegt hij vervolgens x-ekening worden ge houden. „Wie weet blijkt stx-aks, dat op sommige punten het hui dige systeem nog wel twintig of dex-tig jaar blijft liggen. Daar zouden tussentijds maatregelen kunnen worden genomen, om in elk geval het aantal roodlicht- passages weer terug te bx-engen naar de ooi-spronkelijke hon derdvijftig, of, veel liever nog, een veel lager aantal." GPD Een passagierstrein staat naast de rails na een botsing met een goederentrein in 1997 bij Zwolle. foto Phil Nijhuis/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 2