Maxima's tranen roeren de Argentijnen Gemengde reacties op De Jurk maandag 4 februari 2002 14 Temidden van een zee van Oranje confetti zwaaien Willem-Alexander en Méxima het publiek op de Dam toe. foto Marcel Antonisse/AN P door Frans Lindenkamp De media in Argentinië hebben kij kers, lezers en luisteraars giste ren en zaterdag vergast op een groots banket aan verhalen, reportages en uitzendingen over het huwelijk van hun Maxima. Twee grote Argentijnse televisiezen ders pakten zaterdagavond overdadig uit met uitzendingen vol met gasten. Daarin gingen ringen, kussen en tra nen urenlang over het beeldscherm. Ook de 'kerktango' Adiós Nonino van de Argentijnse componist Astor Piaz- zolla werd ettelijke malen herhaald. Het meesterwerk vijzelde even het ge knakte nationale eergevoel van de Argentijn op, temidden van de zich dagelijks verdiepende politieke, fi nanciële en economische crisis. Het veelbekeken programma Memo- rias concludeerde aan het einde dat het toch échte liefde van Maxima is. Van de oprechtheid van de gevoelens van 'Guillerme Alejandro' - zoals de kroonprins in Argentinië heet - waren de gasten wel al overtuigd. Maar Maxima was tot zaterdag nog niet voor dit examen geslaagd. Nu wel. „Ze is echt stapelgek op hem en van bijbedoelingen kan geen sprake meer zijn", zo luidde de mening eenslui dend. Presentator Chiche Gelblung prees de NOS voor het meesterlijke beeldmateriaal. Om elf uur 's avonds sloot hij drie uur uitzending af met Een Oranjepaar kust op de Dam, in afwachting van de balkonscène. foto Yves Logghe/AP champagne. Iedereen bracht een toost uit op het echtpaar. Alle kranten berichtten gisteren op de voorpagina over de trouwerij, hoewel het nieuws over het politieke vonnis van de Hoge Raad nog hard door dreunde. Vlak voor het weekeinde oordeelden de opperrechters dat de bevriezing van de spaartegoeden - die al twee maanden van kracht is - on grondwettelijk is. Daarmee stuurt de hoogste rechterlijke instantie aan op een nieuwe institutionele crisis. De regering weigert het besluit te respec teren. De media prezen alom de hoge graad van perfectie rondom het huwelijks feest. Ook het sobere karakter ervan. De pers benadrukte dat de ouders van Maxima de grote afwezigen waren en merkte op dat bij de klanken van Adiós Nonino de emoties hierover bij Maxima even de overhand kregen. Al le kranten pakten gisteren uit met minstens drie bladzijden. Het linkse dagblad Pagina 12 opende met het lu dieke spandoek in Amsterdam met de tekst 'Kus de kikker, Max'. Ook merk te de krant op dat de afwezige 'papi' Jorge aanwezig was in de vorm van een Hollands pannenconcert, leuzen en een meelzakje dat de gouden koets trof. De meeste kranten haalden hun informatie van de internationale persbureausIn deze dagen van ui tdi j - ende crisis hadden zij er geen geld voor over om een eigen verslaggever te sturen. Clarin en La Nacion waren wel aan wezig in Amsterdam. La Nacion be schrijft de oranjegekte. „Het lijkt wel of iedereen bergen wortels heeft inge slikt. Alles zag oranje. Zelfs de fameu ze coffeeshops", aldus La Nacion. De krant onderstreepte de geweldige emotionele ondersteuning die Maxi ma tijdens de plechtigheid uit haar omgeving kreeg. „Die steun heeft haar erdoor gesleept", aldus La Na cion. Clichébeeld Ook ambassadeur Craanen in Argen tinië prijkt met een ingezonden arti kel in deze krant. Daarin stelt hij dat het clichébeeld dat ons land van Ar gentinië heeft voorgoed veranderd is. Clarin noemt de trouwerij in haar re portage een ceremonie vol pracht en emoties. Grote aandacht is er voor de kussen en tranen. Ook die van de Ar gentijnse genodigden. Die maakten er een onvergetelijke dag van. Ook het feest van de Nederlandse gemeen schap op landgoed San Souci buiten Buenos Aires kreeg ruime aandacht. De Argentijnse pers stuit verder op een opvallend cultuurverschil: het ge ordend verloop van het champagne- ontbijt en de barbecue voor 580 geno digden. Iedereen wacht rustig zijn beurt af en bejaarden en kinderen kre gen voorrang. Dat zou in Argentinië ongetwijfeld veel chaotischer zijn verlopen, zo viel alom te horen en te lezen. GPD Een bruidsmeisje verzorgt Maxima's sleep. foto Marco Hofstede/GPD De Gouden Koets op het Rokin tijdens de rijtoer na het huwelijk. foto Koen Suyk/ANP door Machteld Leistra Coco de Meyere, styliste en expert in uiterlijk is dol enthousiast over de kledingstukken van bruidspaar en vooral bruiloftsgasten: „Mijn eerste indruk is er een van hele mooie ingeto gen elegantie. Normaal op prinsjes dag bijvoorbeeld heerst de teneur: 'Ik moet een hoed op'. Meestal past die hoed dan nergens bij en zeker niet bij de persoonlijkheid van degene die hem draagt. Vandaag was dat opval lend in balans bij iedereen." „Mijn mond viel trouwens open bij het zien van onze koningin. Prachtig in het paars en op haar trendy open slingback-schoenen. In haar aubergi ne robe-manteau ziet ze er anders uit dan anders. Dat komt door de lengte van de mantel die iets langer is dan v/at ze eronder draagt. Ik vraag me af of Maxima hier invloed op gehad heeft. Wat Maxima betreft: het is veel jurk, maar hij oogt niet zwaar. De jurk is heel mooi in een simpele belijning. Mdxima heeft namelijk niet zoveel nodig. Door de kanten inzetten aan de zijkant wordt het lieve van Maxima benadrukt. Het is allemaal heel rus tig, ingetogen, lief, warm en elegant. Valentino heeft het goed begrepen en heeft een jurk ontworpen die hele maal in overeenstemming is met haar persoonlijkheid. Méxima en Willem- Alexander hadden de gasten van te voren uitdrukkelijk verzocht om geen bont te dragen en geen zwart of wit. Toch heb ik hier en daar wat bont ge zien. Bij koningin Margarethe van Denemarken en bij het Luxemburgse paar. Zou het echt zijn?" Couturier Monique Collignon, die veel van de bruiloftsgasten vandaag heeft gekleed, is ronduit teleurgesteld over de j urk van Maxima„Mijn eerste indruk was echt 'O'. Dit klassieke mo del kennen we toch al jaren. Het heeft iets jaren zeventigs en het lijkt zelfs een beetje op de trouwjurk van Irene destijds. Ik had toch meer verwacht van een jurk van Valentino. Meer in de trant van de bruidsjurken van Jenni fer Lopez of Jacqueline Kennedy toen ze met Arïstoteles Onassis trouwde, maar dat is het dus allemaal niet. Dit heeft meer weg van een klassieke Dior. Er is duidelijk gekozen voor een veili ge japon. „Maxima hoeft zich nergens zorgen om te maken, met die hoge ronde boothals kan ze last krijgen van een vlekkennek. Dat zie je toch niet. Per soonlijk had ik iets meer met kant ge daan. Maar, Maxima is geboren voor de rol van prinses, en ze ziet er echt zo prachtig en stralend uit dat het alle maal wel iets heel sprookjesachtig krijgt. De best geklede vrouw vond ik toch wel koningin Sophia van Spanje. Dat is nou echt een koninklijk brui loftspakje en natuurlijk zag Beatrix er prachtig uit in het paars. Lauren- tien was ook heel charmant, maar Mette-Marit van Noorwegen heeft de plank finaal mis geslagen. Het lijkt wel of ze boodschappen gaat doen. Ook Victoria van Zweden vond ik te genvallen. Veel te bruin. Het is zo'n mooie vrouw. Rita Kok leek trouwens wel op Wilhelmina, zo stijf. Irene vond ik heel chique, maar zij heeft ook die uitstraling. Die omslagdoek van Mar griet vind ik veel te rommelig en An nette Sekrève zag er echt niet uit met die hoge hoed en die veel te strakke jurk." Sylvie Schmeitz is eigenares van de exclusieve lingeriezaak Per l'Amore op de Amsterdamse PC Hooftstraat, die in mei open gaat. Maxima zou daar wel eens haar lingeriesetjes kunnen gaan kopen. Schmeitz vertelt wat er onder de bruidsjurk wordt gedragen. „Het is best wel een opgave om zo'n jurk te dragen, je mag dus niet afge leid worden door wat je eronder hebt. Ik vermoed dat ze er een hele mooie gladde bustier onder heeft of een soort korset. Onder deze zijden stof mag je niet te veel poespas hebben. Kant zou te veel doorschijnen, dus het moet wel glad zijn. Ik hoop wel dat ze jarretels draagt, want dat hoort gewoon bij een bruidstoilet. Dat geeft toch een speci aal gevoel. En ze is er vrouw genoeg voor. En een kousenband natuurlijk voor de traditie. Ik zou haar adviseren twee lingeriesets voor deze dag te heb ben. Een dus die de jurk goed laat uit komen en dan mag ze voor de bruids nacht een prachtig superromantisch setje aantrekken." Bets Kerkhof is huisvrouw en heeft zelf al vijf bruiden van ëen jurk voor zien. Zij had hooggespannen ver wachtingen van dé jurk. „Ik zou hem niet aan gehad willen hebben op mijn bruiloft en ik had hem zelf heel anders gemaakt: veel opener. Hij is zo een voudig en zelfs ouderwets. Die drie kwart mouwtjes vind ik ook niets. Zo simpel en stijfjes. Jammer." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 14