Liplezen op de Dam: Ze heeft ja Het tegengeluid is verpakt in een feestje iivi j wel ijk maandag 4februari 2002 11 Op de Dam kon de huwelijksplechtigheid worden gevolgd op een groot videoscherm. foto Robert Vos/AN P door Rene van der Lee Om kwart voor twee is er dan ein delijk De Zoen. Willem-Alexan- der maakt er geen half werk van. Hij weet zo langzamerhand wat zijn volk van hem verwacht. De prins heeft ook alle reden om uitbundig te doen: het openbare deel van zijn huwelijksdag zit er op, de missie is geslaagd. Op een enkel verfbommetje na is de dag vlekkeloos verlopen en de tranen van zijn bruid hebben de natie diep ontroerd. Geen wonder dat de prins de koninklijke mores laat voor wat ze zijn en op het paleisbalkon nog maar eens zijn geliefde zoent. De luide toe juichingen daarna laten hem, getuige zijn alleen op televisie zichtbare voch tige ogen, evenmin onberoerd. Maxi ma heeft de tranen dan al achter zich gelaten en toont zich uitbundig blij. Hoe grimmig de sfeer nog was bij de inhuldiging van koningin Beatrix in 1980, zo vrolijk is de stemming nu. Natuurlijk: het weer is prachtig, een prachtige randvoorwaarde voor veel Oranjewarmte, maar belangrijker nog is dat de massa zin heeft in een feestje. De menigte is misschien niet zo groot als vernacht werd - in totaal waren er volgens politieschattingen in het centrum van de stad zo'n 100.000 huwelijksbezoekers op de been - op de Dam zit de stemming er al vroeg in. Nog voor Maxima en Wil- lem-Alexander in hun statige zwarte Rolls Royee bij de Beurs van Berlage arriveren, is het duidelijk dat de doemscenario's de prullenbak in kun nen. Tegenstanders van het feest zijn slechts te vinden op het Witte Plein, van chaos op het Centraal Station is geen sprake en het publiek stoort zich allerminst aan het machtsvertoon van politie en militairen. Bij het Nationaal Monument op de Dam kijkt een me nigte naar het grote videoscherm. Ge luid ontbreekt, maar al liplezend snapt de massa wat een paar honderd meter verder in de Beurs van Berlage gebeurt. Ten overstaan van burge meester Job Cohen doet Maxima haar mond open: ze heeft ja gezegd! Met een zakdoekje veegt ze een traan uit haar rechteroog. Een golf van ontroering rolt door de menigte. Maxima Zorreguieta, het burgermeisje uit Buenos Aires, is met dit ene jawoord verheven tot Prinses van Oranje-Nassau. Bijna drie jaar nadat ze op een feest in Sevilla met de blonde prins uit Nederland kennis had gemaakt is ze zijn wettige echtge note. Haar ouders zijn er niet bij. Het is de prijs die ze moet betalen voor het fou te verleden van haar vader. Niettemin straalt ze, van oor tot oor. Haar Valen- tino-jurk oogst alom lof, na alle verre gende uitstapjes naar de provincies heeft ze eindelijk eens mooi weer en ziet haar prins er in zijn marine-uni form ook niet beeldig uit? Bier Onmiddellijk na het uitspreken van beide jawoorden gaan op de Dam de eex-ste blikken bier open. De wave wordt ingezet en even later klinkt ook een strofe van het Wilhelmus. 'Maxi ma is koningin', zingt een jolig groep je, gestoken in oranje overalls. Het is onzin, maar wat doet het er toe? Het is gezellig, het is feest, dus wie zeurt er dan over staatsrechtelijke onvolko menheden? De kerkdienst duurt lang, al zien de beelden op het videoscherm er mooi uit. De tranen van Maxima roepen opnieuw vertedering op. „Wat een lief j e is het toch"zucht een vrouw. Haar man knikt, ook zijn ogen glim men van het traanvocht. Iets na enen begint de rijtoer met de Gouden Koets. Een enkel paard wil door de omringende herrie hier en daar niet in het gelid lopen, maar de statige stoet maakt niettemin indruk. Het gejoel van het publiek geldt voor namelijk Maxima, de vrouw die opnieuw het volk betovert. Plet repu blikeins protest blijft beperkt tot ge kletter met pannendeksels en van het ene verfbommetje op een ruit van de Gouden Koets worden de sporen on middellijk uitgewist. Voor het Paleis op de Dam is het - zij het op gepaste afstand van dit voor malige stadhuis - dringen geblazen om de balkonscène te zien. De hekken langs de route maken het moeilijk om het plein te bereiken. Anderen hebben slechts uitzicht op de rug van degenen die voor hen staan. „Wat zie je?" „Ik zie Maxima uit de koets stappen. Eer ste trede, tweede trede, ja, ze is geland!" Luid gejuich als de bordes deuren open gaan. Terwijl gouden confetti uit knetterende feestbomme- tjes door de lucht dwarrelt worden de kussen uitgewisseld waar het publiek vooral voor gekomen is. Het gelukkige paar sluit na een klein kwartier de deuren; de 'we want more'-spreekko- ren helpen niet meer. Zwervers Amper een uur na de zoen-op-het- bordes nemen de zwervers hun ver trouwde plek in de Amsterdamse bin nenstad weer in. In de loop van de middag dreigde het door toedoen van anti-monarchisten toch nog even on rustig in de stad te worden, maar toen waren de meeste feestgangers alweer weg. GPD Maxima is zich er niet van bewust dat De Gouden koets tijdens de rijtoer is getroffen door Oranje uitgedoste kijkers op de Dam. foto Olaf Kraak/AN P Terwijl de Gouden Koets verder rijdt, brullen de demonstranten van het Witte Plein naar de een zakje met een meeloplossing. foto Eran Oppenheimer/ANP rest van de stoet. fotoThomasSchlijper/ANP van onze redactie binnenland Verbaasd kijkt Maxima opzij. Zelfs in de koets moet het lawaai oor verdovend zijn. De demonstranten op het Koningsplein maken met trom mels, pannen en deksels een hels kabaal. Dan zeilt ineens een verfbom metje door de lucht. Het ding spat te gen de rechterzijde van de gouden koets uiteen. Van alle kanten schiet de politie toe. Vijf 'stillen' storten zich bovenop de gooier van het bommetje. Een paar tellen later zit de arrestant in een gereedstaand politiebusje. De koets rijdt intussen rustig verder en wordt door een ijverige lakei weer schoongeveegd. Een spoor van enkele tientallen meters witte verf is alles wat herinnert aan het voorval. Het verfbommetje is zaterdag een van de kleine incidenten op een voor de rest druk maar ontspannen Konings plein. Ook op de Nieuwezijds Voor burgwal wordt de feestelijke sfeer even verstoord. Vanuit een raam van het voormalige pand van het Handels blad in de Paleisstraat gooien actie voerders van vierhoog tientallen ver zwaarde ballonnen tussen de escorte te paard van de Gouden Koets. Een van de beesten schrikt zodanig van de ontploffende projectielen dat hij een agent van de sokken loopt en vervol gens met ruiter en al bijna tussen het publiek belandt. Een hekwerk voort komt erger. Wanneer even later de koets ter plekke arriveert hebben de ballonnengooiers hun munitie ver bruikt, zodat het paar niets merkt van de actie. Het tegengeluid rond het huwelijk wordt niet verpakt in rellen, maar in een feest, zo is de bedoeling. De de monstranten hebben in overleg met de politie het Koningsplein ingericht met feesttenten. De naam van het plein beviel niet, dus wordt in alle vroegte een nieuwe naam aange bracht: Het Witte Plein. Later op de dag wordt de naam nogmaals verwis seld voor Ontkroningsplein. Laurina Cerredo en Kirsten Zimmer man zitten op het Witte Plein tegen een muurtje. Zij vragen aandacht voor de Dwaze Moeders die hun zonen kwijtraakten tijdens het regime van de Argentijnse junta. Laurina is aller minst tegen het huwelijk. „Dat is toch prachtig! Ik ben alleen geschrokken van de pr-machine daarachter." Haar vriendin Kirsten is wel tégen. „Het Koningshuis is een achterhaald insti tuut. Misschien zet onze actie mensen aan het denken terwijl ze voor de tv zitten te kwijlen." De Dwaze Moeders en de positie van illegalen in ons land zetten voor een belangrijk deel de toon op het Witte Plein. 'Verblijfsvergunning nodig, trouw een prins' en 'Argentina 30.000 victims don't forget' staat op enkele van de vele spandoeken. Organisator van het Witte Plein Eelke Heemskerk benadrukt dat het tegengeluid niet al leen tegen de monarchie gericht is. „Wij zijn niet allemaal anti-monar chisten, dat misverstand moet de we reld uit. Het Witte Plein is een tegen geluid rond het huwelijksgebeuren, de geldverspilling en het sociaal on recht dat elders zo veel plaatsvindt. We willen laten zien dat je op een ge zellige manier kunt demonstrei'en. Vergeet niet dat 18 procent van de Ne- derlanders republikein is." Alternatieve media, zoals radio De Vrije Keyser, Mokum TV, Radio Tata- poe en Junta TV hebben zich verza meld in een oude tv-studio aan het Rembrandtplein. De Amstei'damse zender Salto TV heeft de programma's gebundeld. „Het plan ontstond drie weken geleden, de laatste week heb ben we er serieus aan gewei'kt", ver telt Salto-dii-ecteur Erik van der Schaft. Acht cameraploegen lopen door de stad om het tegengeluid vast te leggen. De politie heeft zwaar ingezet om ie dere vex'storing van het hxiwelijk voor te zijn. Het Amsterdamse kox-ps heeft bij het Witte Plein zelfs een speciale afdeling, het 'vredesdetachement' in gezet. Naar Amexdkaans voorbeeld ('social cops') moeten deze ervai-en agenten in het begeleiden van actie groepen de zaak in goede banen lei den. Langs de route van de Gouden Koets staan hondexxlen agenten in burger, gespitst op iedere poging het feestte verstoren. De angst voor ordeverstoringen van uit het krakersbolwex-k Vrankx-ijk blijkt ongegrond. Het blijft daar op een kx-itisch spandoek na ('Van jugend tot junta. Oranje trouwt fout. Het is maar een mening') rustig. Wagens van de mobiele eenheid voor het pand, waar de politie onlangs een inval deed 'omdat er een Eta-verdachte woonde, nodigen de bewoners allerminst uit tot acties. Aan het eind van de middag volgt toch nog een demonsti'atie met pannen en deksels bij het hoofdbui'eau van poli tie. De betogers eisen dat alle arres tanten van de dag worden vi'ijgelaten. Rond het hele evenement zijn sinds dondex'dagmiddag veertien mensen aangehouden, vooral vanwege bele digende teksten. De demonstratie voor het hoofdbureau dx-eigt even uit de hand te lopen. Het komt tot enkele schex-mutselingen. Na een korte de monstratieve tocht door de binnen stad staan politie en actievoex-dei-s in patstelling tegenover elkaar op de hoek van de Spuistraat. GPD I if88!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11