Emoties laaien op in de Nieuwe Kerk PZC Vader Zorreguieta laat zich nergens zien 10 maandag 4 februari 2002 Een van de bruidsmeisjes trekt de sleep van Maxima nog even recht bij aankomst bij de Nieuwe Kerk. foto Robin Utrecht/ANP Willem-Alexander en Maxima Zorreguieta in de Nieuwe Kerk met priester Braun en dominee Ter Linden. foto Marco Hofstede/GPD Maxima veegt haar tranen weg tijdens de ontroerende uitvoering van het nummer Adiós Nonino van Astor Piazzolla. foto Ed Oudenaarden/ANP De bruidskinderen worden verzameld bij de Nieuwe Kerk. fotoToussaintKluiters/ANP door Bernice Breure Maxima is de enige aan wie de kroonprins 'het bijna onmense lijke offer' kan vragen om het leven met hem te delen. Zij kan het aan, door talenten als 'haar vrolijke karakter, een brede visie en relativeringsver mogen', zo schreef Willem-Alexander in een brief aan dominee Carel ter Linden. Maar bij aanvang van de hu welijksinzegening in de Nieuwe Kerk is het cliché-beeld van het Argentijnse 'lachebekje' nergens te bekennen. Ernst en verdriet strijden op haar ge zicht om voorrang. Verwikkeld in een ontspannen onder ons j e is het tweetal nog de kerk binnen geschreden, maar de sfeer slaat om als de hofpredikant direct de pijnpunten van de dag aansnijdt. Ter Linden prijst de ouders van de bruid 'zonder wiens zorg en liefde Maxima niet is geworden tot wie zij is'. „Onze ge dachten zijn bij hen." De bruid slikt veelvuldig maar knikt instemmend. Daarna wordt stilgestaan bij de de plorabele staat van de economie waarin haar moederland Argentinië verkeert. Het eerste half uur van de dienst heeft de bruid het zwaar, het zijn geen vreugdetranen in de ogen. Ze zoekt de blik van Willem-Alexander, maar hij richt zich, onwetend, op de dominee. Er volgen meer toespelingen op de af wezigheid van Maxima's ouders. Ter Linden laat de aanwezigen 'danken voor het huis waar wij zelf uit voort komen'. 'Dr. Braun', de huisvriend van de Zorreguieta's, vertelt in het Spaans het bijbelverhaal van Ruth die naar een vreemd land vertrok. Ter Linden haakt erop in door te spreken over de pijn en de opoffering die deze relatie haar heeft gekost. „Er moeten soms stemmen in je zijn opgegaan, die zeiden: 'Keer terug mijn dochter, keer terug naar je volk'." Wanneer de dominee fragmenten aan haalt uit brieven die het bruidspaar hem eerder heeft geschreven, kan er bij Maxima weer een gulle lach vanaf. De vier handen vinden elkaar als Ter Linden vertelt dat ook Willem- Alexander heeft 'geaarzeld' bij het nemen van deze stap. En de bruide gom beseft - ondanks eerdere ontken ningen - donders goed dat zijn grote liefde 'niet alleen met mij trouwt, maar met een heel land'. Maxima schreef dat Willem-Alexander een grote steun voor haar is doordat hij zo zichtbaar in haar gelooft. Wil lem-Alexander omringt haar met alle liefde en aandacht. Daardoor voelt ze zich veilig en durft ze zichzelf te zijn. De dienst lijkt erop gericht Maxima door moeilijke momenten te helpen. Op haar verzoek is de kerk zo inge richt dat ze oogcontact heeft met het zogenoemde bruidspersoneel, onder wie haar broer Martin en twee jeugd vriendinnen. De hei*vormde ceremo nie bevat opvallend veel katholieke en/of typisch Argentijnse tinten. Na door Dick Hofland Vaarwel Vader, is de naam van de tango die Astor Piazzolla schreef na het overlijden van zijn va der. Bandoneón-speler Carel Kraayenhof speelde daarvan een bewerking tijdens het kerkelijk huwe lijk en toen werd het Maxima te veel. Terwijl zij haar vader tot huilens toe miste, vroeg Nederland zich af waar hij dan wel uithing. Tijdens het huwelijk heeft hij zich in elk geval niet in Nederland laten zien. Daarmee gaf hij gehoor aan het dringende verzoek van het kabinet om niet aan wezig te zijn, vanwege zijn verleden als minister van landbouw in de regering van dictator Videla. Dit re gime is verantwoordelijk voor het martelen en ver moorden van tienduizenden Argentijnen in de jaren zeventig. „We reizen niet naar Nederland, maar be kijken het huwelijk op de televisie. Dat doen we niet thuis in Buenos Aires, maar we vertellen niet waar dan wel", zeiden Maxima's ouders eind vorig jaar. Dat is de reden dat er de afgelopen maand heel veel is gespeculeerd waar ze zaterdag zouden zijn. Er gingen hardnekkige geruchten dat ze zich al enige tijd in Nederland hadden gevestigd. De naam Eem- nes viel in dit verband meer dan eens, omdat ze daar een huis zouden hebben gekocht, maar dit bleek in het geheel niet te kloppen. De Rijksvoorlichtingsdienst wenst geen enkele me dedeling te doen over de verblijfplaats van de Zor reguieta's. „Dat is privé", zegt de woordvoerder. „Maar hij is vrij man en mag gaan en staan waar hij wil, ook in Nederland." Volgens de RVD is zijn be slissing om niet bij het huwelijk te zijn ook een pri- vé-beslissing en niet opgelegd door het kabinet. Zeker is dat vader Zorreguieta vrijdag bepakt en bezakt met een vliegtuig van Lufthansa naar Euro pa is vertrokken. Volgens mensen uit zijn omgeving blijft hij zeker tot 18 februari weg. Dat hij met zijn vrouw naar Londen is gevlogen, ligt het meest voor de hand. Daar woont een andere dochter van Zorre guieta, een kind uit zijn eerste huwelijk. Vóór het huwelijk zei Maxima nog dat zij zo snel mo gelijk na het ja-woord met haar vader zou bellen als daarvoor de gelegenheid was. Vermoedelijk is dat gebeurd vlak voordat het paar op het balkon ver scheen, omdat hun aanwezigheid daar ongeveer vijf minuten langer duurde dan gepland. GPD de officiële inzegening moeten ook de getuigen hun jawoord geven. Priester Braun vervangt bij de Argentijnse ge tuigen de dominee met de vraag het echtpaar bij te staan. Samantha Dean geeft Maxima een snelle knipoog, de bruid pakt even de hand van haar tweede getuige Floren- cia Di Cocco. Zuidamerikaanse emo tie brengt Carel Kraayenhof die speci aal voor de bruid op zijn bandoneon het nummer Adiós Nonino van Astor Piazzolla vertolkt. Deze koning van de tango schreef dit voor zijn overle den vader. Als 'rooms toefje' zingt so praan Miranda van Kralingen het Ave Maria van Schubert. De dienst eindigt vervolgens wel com pleet in de sfeer van de Oranjes, uit ve le kelen klinkt 'Mijn schild ende be trouwen', het zesde couplet van het Wilhelmus. Een zichtbaar vermoeide prins Claus luistert slechts, de 90-ja- rige prins Bernhard zingt j uist monter mee. Wanneer het ontroerde en opge luchte bruidspaar de kerk verlaat, strooit een doorluchtig hoogheid je met andere bruidskinderen bloem blaadjes op hun pad. Maar het paar verlaat de ruimte niet dan nadat het zich heeft gericht tot de trotse konin gin. Een microfoon ontbreekt, maar het is overduidelijk: „Mooi", verraadt haar mond. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 10