SsangYong Grote Tsjech met allure Compacte Tabbert Caravan van 2002 Ssangyong gevleugeld Oldtimers Autotron Nieuwe Honda CR-V Smart in de lift Gratis indoorkarten Met zijn nieuwe luxemodel Superb wil Skoda binnen kort ook een deuntje meeblazen in de prestigieuze zakenauto- klasse. Kans van slagen? Eigen lijk kan er nauwelijks iets mis gaan. De Superb is immers een kloon van de VW Passat. Maar dan een slag groter, aardig com pleet uitgevoerd en met prijzen vanaf dik 25 mille (euro dus) nog redelijk betaalbaar ook. Imago telt. Zeker als het om au to's gaat. Nog maar een jaartje of vijf geleden was een werkge ver in zijn zoektocht naar ge kwalificeerd personeel bijvoor beeld reddeloos verloren als er een Skoda-van-de-zaak in beeld kwam. Inmiddels liggen de kaarten duidelijk anders. Volkswagen is honderd procent eigenaar van het Tsjechische merk en dat heeft, samen met de lancering van verdienstelijke modellen als Octavia en Fabia, het beeld van Skoda krachtig veranderd. De volgende stap lag dus voor de hand. Het lowbudget-merk van weleer maakt zich op voor de definitieve doorbraak. Daar voor wordt rond half mei de Skoda Superb de showrooms binnen gerold. Een limousine die zich zonder twijfel zal ont wikkelen tot een zakenauto van allure. Het zal best nog wel even duren voor de it-ers spoorslags toestromen wanneer hen als lokkertje een Superb wordt voorgehouden. Maar de minder verwende zakelijke rijder komt er niet omheen deze nieuwe spe ler op het automobiele voetbal veld in zijn voorselectie op te ne men. Het recept mag er zijn. De grote en strak gelijnde limousine lijkt niet alleen sterk op een Passat, maar is ook daadwerkelijk van het Duitse succesnummer afge leid. Zo stamt zijn bodemgroep van de grote zakenauto en is er ook voor de rest van de auto ijverig in het VW-magazijn gewinkeld. Met als saillant detail dat de nieuwe Skoda limousine wél een tien centimeter langere wielbasis meekrijgt. Wie de Passat een beetje kent, weet dan dat de zitruimte ach terin werkelijk fenomenaal is. En dat onderstrepen de desig ners nog eens met een aardig ex traatje: een achteruit klappend middenstuk van de voorstoel, waardoor je een soort voeten bankje krijgt. Zodat meneer of mevrouw achterin ontspannen onderuit kan liggen. Klinkt wellicht overdreven, maar de Superb heeft inderdaad grote talenten om te worden gebruikt als auto met chauffeur. Of taxi natuurlijk. Ruilt de toekomstige Superb- koper kwantiteit in voor kwali teit? Met de vanafprijs van 25.490 euro zou je het bijna den ken, maar de werkelijkheid is anders. Het interieur is zelfs zo strak, chique en functioneel uit gevoerd dat je net zo makkelijk in een van de gevestigde presti- gemerken zou kunnen zitten. De importeur onderstreept de fron tale aanval op de gevestigde or de met een heel aardige basis uitrusting. Denk aan airco, cruisecontrol en abs. Je mist in de instapper eigenlijk alleen za ken als gordijnairbags, een ra dio en chique snufjes als elektri sche bedienbare stoelen. Is mee te leven, zou je zeggen. Valt er dan helemaal niets op de grote Skoda af te dingen? Jawel hoor. Bedienings- en zitcomfort zijn weliswaar goed voor el kaar, alles komt immers van een beproefd VW-adres, maar de eerste testritten leren dat er in de details toch wel iets in de Duits-Tsjechische vertaling verloren is gegaan. Zo is de ge luidsisolatie minder effectief en haalt het onderstel niet hele maal het niveau waarop je bij belangrijke concurrenten als Passat en Mondeo mag rekenen. Het houdt met een compleet nieuw model in een voor Skoda compleet nieuwe klasse nu een maal ergens op, ook al leen je nog zoveel ervaring van je moe derconcern. Tot slot de motoren. De basis ligt bij de beproefde 2.0/116 pk mo tor, die al heel aardige prestaties levert (25.490 euro). Een treetje hoger zit de dynamische 1.8 Turbo met 150 pk. De meest ge spierde motorisering wordt ver zorgd door de 2.8 V6 met 193 pk. Daarnaast zijn er twee TDI tur bodiesels: de 1.9/131 pk (30.190 euro) en de 2.5 V6 met 155 pk. Naast een drietal uitrustingsni veaus hebt je de keuzemogelijk heden daarmee meteen gehad. Want Skoda denkt niet aan een Superb stationwagen. Rob van Ginneken De Honda CR-V 2.0i (150 pk) 4wd, die half maart leverbaar wordt, gaat 28.585 euro kosten. De basisuitvoering heeft stan daard abs, ebd-remassistentie, voor- en zij-airbags, afstandsbe- diende centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten en buitenspiegels, in twee delen (60/40) verschuifbare achterbank voor óf meer beenruimte voor de achterinzittenden óf meer bagage ruimte. De achterbankleuning is in twee delen verstelbaar en in twee delen neerklapbaar voor het vervoer van grote stukken baga ge. De LS (met airco) is 1.815 euro duurder, de topversie ES komt op 32.670 euro. Honda komt in april ook met een sportversie van de 7-zitter Stream ES en een blauwgespoten S2000 sportwagen. De kleur heet Nür- burgring Blue Metallic. De tweezits roadster met 240 pk sterke 2.0 motor die de achterwielen aandrijft is nu ook zonder airco lever baar en er zijn enkele constructieaanpassingen, met name aan de softtop. Hij heeft voortaan een achterruit van glas in plaats van kunststof en versterkte dorpels. De S2000 kost 46.040 euro zonder airco en 47.189 euro met. zaterdag 2 februari 2002 Niet alleen het oudere pu bliek vindt hem leuk, ook jonge trendy caravanners tippe len erop. Wie zich mag verheu gen in zo'n brede belangstelling, kan ook rekenen op professio nele erkenning, dat is dan ook gebeurd. De T@B van caravan fabrikant Tabbert is tot Cara van van het Jaar 2002 gekozen. Op de Kampeer- Caravan RAI in oktober was de belangstel ling voor de designcaravan van Tabbert zo groot dat de verkie zing tot caravan van het jaar een beetje te voorspellen was. De T@B onderscheidt zich voor al doorzijn vormgeving; die is opmerkelijk en compact. Zo compact dat het huisje op wie len niet meer dan 750 kilo weegt en dus ook getrokken kan wor den door auto's die wat minder pk's onder cle motorkap huis vesten. Ook bezitters van louter een rijbewijs B mogen met de T@B achter hun wagen op pad. Klein, maar toch meer binnen ruimte dan je van buiten zou verwachten. Een vierpersoons rondzit en een bed van twee me ter bij 177 cm. vonden, dankzij een slimme indeling, een plekje in de prijswinnaar. De brede belangstelling voor de jongste Tabbert-telg, de char mante vormgeving en de ingeni eus ingedeelde ruimte gaven voor de jury de doorslag voor de verkiezing tot Caravan van het jaar 2002. De vex'kiezing is een initiatief van de RAI en wordt georganiseerd door het ANWB- blad de Kampeer- Caravan kampioen. Mirjam van Twisk De T@B, is de eigenzinnige mini-caravan van Tabbert. In de simulator waarin de ANWB sinds kort rijles geeft kan volgens de wielrij- dersbond in korte tijd meer geleerd worden dan in een echte auto. Een verslaggever maakte een proefrit. En kwam er groen uit. Je kunt er ziek van worden, waarschuwt instructeur Yvo Maas van de ANWB Rijoplei ding in Eindhoven voordat ik in de simulator stap. Ik geloof hem niet. In een echte auto word ik nooit misselijk, dus waarom in deze doorgezaagde Volkswagen Golf wel? Hij rijdt niet eens echt! Te ongeduldig voor verde re uitleg neem ik plaats achter het stuur. Twee weken na de in troductie van cle rijsimulator die het slagingspercentage van toekomstige automobilisten moet doen stijgen, wil ik het ding onderhand wel eens probe ren. .Start maar", zegt Maas. Oh, moet dat ook? „Alles gaat net als in een echte auto", legt de in structeur uit. „Het enige ver schil is dat het alleen lijkt of je vooruit gaat." Vol goede moed draai ik de sleutel om. Tien jaar mijn rijbewijs en nog nooit brokken gehad. Ik zal die ANWB-jongens met hun grote computerspel wel eens even la ten zien wie hier kan rijden. Ik zet de versnelling in zijn één en geef gas. Vol verwachting kijk ik naar het grote scherm voor me. Er gebeurt niets. „Waarom rijden we niet?", vraag ik verbaasd. „De hand rem staat er nog op en je geeft te weinig gas", antwoordt de in structeur droog. Ach, kan ge beuren, denk ik bij mezelf. De handrem gebruik ik nooit en als ik in mijn auto zoveel gas geef als nu gaat-ie al vijftig. Berm Mijn arrogantie brokkelt verder af als ik na honderd meter op een recht stuk weg de berm in scheur. Het sturen voelt welis waar heel anders dan in een ech te auto, maar ik rij nu toch wel heel belabberd. Wanneer ik iets SsangYong heeft een nieuw embleem. Het 4wd-merk uit Zuid- Korea, dat twee jaar geleden losgemaakt werd van Daewoo brengt binnenkort een nieuw model, de Rexton, op de markt. SsangYong wil tegen het jaar 2005 175.000 auto's per jaar bouwen. Het nieuwe merkembleem wordt, typisch hoogdravend Koreaans, uitgelegd als twee vleugels die de aarde omarmen. Zo'n 450 stands worden op vandaag en morgen in het Autotron in Rosmalen ingericht tijdens de Oldtimerbeurs. Enkele tientallen auto's worden ter verkoop aangeboden. In de Expodome zijn ge reedschappen, poets- en polijstmiddelen en documentatie te koop. Autotron is gevestigd aan cle A50 Den Bosch-Nijmegen. Geopend: beide dagen van 10.00 tot 17.00 uur. Meer informatie: 073-5233300 en internet www.autotron.nl Bleekemolens Race Planet, met indoor kartbanen in Amsterdam, Mijdrecht en Delft, bestaat tien jaar. Dat wordt op zondag 17 fe bruari gevierd: elke bezoeker vanaf 17 jaar mag dan tussen 10.00 en 14.00 uur gratis karten. Reserveren is niet mogelijk. Meer informa tie op www.raceplanet.nl of telefoonnummer 0900-7223752. Auto coureur Michael Bleekemolens startte in Mijdrecht de eerste indoor kartbaan op het vasteland van Europa. De kartbanen strekken zich nu over verschillende vei'diepingen uit. Volgens Bleekemolen is de belangstelling voor het karten ongeëvenaard. „Iedereen wil zijn of haar tegenstanders verslaan en een betere rondetijd neerzetten", ervaart de voormalige Formule 1-coureur, die voor meer veiligheid de rollbar en de veiligheidsgox-dels voor karts en karts op lpg intro duceerde. In de simulator lijkt het alsof de bestuurder werkelijk deelneemt aan het verkeer. foto Van de Meulenhof/GPD verderop dan ook nog eens uit de eerste de beste bocht vlieg, be gin ik te twijfelen aan mijn rij- capaciteiten. En dat terwijl we alleen nog maar op een landweg buiten de bebouwde kom rijden, zonder ander verkeer. „U rijdt in de berm", klinkt een vrouwenstem. De vixduele in structeur, ook dat nog. Ze houdt alles bij. Elke gebruiker van de simulator krijgt na afloop van de rit een lijstje waarop fouten als snelheidsovex-tredingen, stuux-fouten en bumperkleven gex-egistx-eerd staan. „Zodat daar de volgende les aan ge werkt kan worden", legt Maas uit. Ja, dat zal best. Ik ben intus sen de bewoonde wereld in gere den en nader net als al het ver keer om me heen de snelweg. Maar dat is niet mijn grootste zorg. In mijn hoofd krijg ik een steeds lichter gevoel en in mijn maag onderneemt die ene boter ham van vanmoi'gen vex-woede pogingen er weer uit te komen. „Eén op de vier mensen met een rijbewijs heeft daar last van", probeert Maas. „Ons even wichtsorgaan is er niet aan ge wend dat alles om ons heen beweegt tex-wijl we zelf alleen lijken voox-uit te gaan. Leerlin gen hebben daar geen last van omdat ze nog geen rijervaring hebben." Bij het invoegen op de snelweg knal ik op de file voor me omdat ik veel te laat rem. Dan blijkt een groot voordeel van de simu lator. Ik hoef niet op zoek naar een nieuwe invoegmogelijkheid want de computer zet me ge woon opnieuw aan het begin van de invoegstrook. „Zo kun nen mensen in twintig minuten wel 75 keer over een kruising", aldus Maas. „Daar doe je buiten een halve dag ovex*." Toch wel handig, zo'n simulator. Mijn humeur wordt weer wat beter als het de volgende kilo- metei'S veel beter gaat. Eenmaal gewend aan de andere manier van sturen krijg ik meteen mijn bravoure terug. De Smax-ts, La- guna's en Saabs in mijn achter uitkijkspiegel worden steeds kleiner. Ik voer de snelheid op tot 160 kilometer per uur. De vix-tuele instructrice grijpt niet in. „Dat zijn nog kleine foutjes", grijnst Maas. „We zitten pas in de testperiode." Wat niet verbetert, is de toe stand van mijn hoofd en maag. Groen van misselijkheid sta ik mijn plaats achter het stuur na alle oefeningen af aan Maas. Die geeft gelukkig eerlijk toe dat ook hij na zijn eerste xüt in de si mulator zo ziek was dat hij geen trap meer op kon. Weer buiten in de frisse lucht maak ik een lange wandeling, voordat ik in een echte auto weer weg kan. Joris Roes Smart heeft het beste afzetx-esultaat sinds de start van het kleine merk in 1998 beleefd. In 2001 werden 116.162 auto's afgezet. Kort na de kwakkelende start van de productie eiste de top van Mer- dedes-Benz nog dat Smart een jaaroplage van minstens 80.000 stuks zou halen, anders zou het ambitieuze project worden stopge zet. Het programma bestaat nu uit een tweezits modelserie (de cou pé en de cabrio). Dit jaar komt de roadster. Vanaf 2004 wordt in het Limburgse Bom een nieuwe vierzits compacte Smart/Mitsubishi gebouwd, zo is althans de bedoeling. fotoGPD De grote Skoda is een kloon van de VWPassat, maar een slagje groter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 65