SsangYong
Grote Tsjech met allure
Compacte Tabbert
Caravan van 2002
Ssangyong gevleugeld
Oldtimers Autotron
Nieuwe Honda CR-V
Smart in de lift
Gratis indoorkarten
Met zijn nieuwe luxemodel
Superb wil Skoda binnen
kort ook een deuntje meeblazen
in de prestigieuze zakenauto-
klasse. Kans van slagen? Eigen
lijk kan er nauwelijks iets mis
gaan. De Superb is immers een
kloon van de VW Passat. Maar
dan een slag groter, aardig com
pleet uitgevoerd en met prijzen
vanaf dik 25 mille (euro dus) nog
redelijk betaalbaar ook.
Imago telt. Zeker als het om au
to's gaat. Nog maar een jaartje
of vijf geleden was een werkge
ver in zijn zoektocht naar ge
kwalificeerd personeel bijvoor
beeld reddeloos verloren als er
een Skoda-van-de-zaak in
beeld kwam. Inmiddels liggen
de kaarten duidelijk anders.
Volkswagen is honderd procent
eigenaar van het Tsjechische
merk en dat heeft, samen met de
lancering van verdienstelijke
modellen als Octavia en Fabia,
het beeld van Skoda krachtig
veranderd.
De volgende stap lag dus voor de
hand. Het lowbudget-merk van
weleer maakt zich op voor de
definitieve doorbraak. Daar
voor wordt rond half mei de
Skoda Superb de showrooms
binnen gerold. Een limousine
die zich zonder twijfel zal ont
wikkelen tot een zakenauto van
allure. Het zal best nog wel even
duren voor de it-ers spoorslags
toestromen wanneer hen als
lokkertje een Superb wordt
voorgehouden. Maar de minder
verwende zakelijke rijder komt
er niet omheen deze nieuwe spe
ler op het automobiele voetbal
veld in zijn voorselectie op te ne
men.
Het recept mag er zijn. De grote
en strak gelijnde limousine lijkt
niet alleen sterk op een Passat,
maar is ook daadwerkelijk van
het Duitse succesnummer afge
leid.
Zo stamt zijn bodemgroep van
de grote zakenauto en is er ook
voor de rest van de auto ijverig
in het VW-magazijn gewinkeld.
Met als saillant detail dat de
nieuwe Skoda limousine wél
een tien centimeter langere
wielbasis meekrijgt.
Wie de Passat een beetje kent,
weet dan dat de zitruimte ach
terin werkelijk fenomenaal is.
En dat onderstrepen de desig
ners nog eens met een aardig ex
traatje: een achteruit klappend
middenstuk van de voorstoel,
waardoor je een soort voeten
bankje krijgt. Zodat meneer of
mevrouw achterin ontspannen
onderuit kan liggen. Klinkt
wellicht overdreven, maar de
Superb heeft inderdaad grote
talenten om te worden gebruikt
als auto met chauffeur. Of taxi
natuurlijk.
Ruilt de toekomstige Superb-
koper kwantiteit in voor kwali
teit? Met de vanafprijs van
25.490 euro zou je het bijna den
ken, maar de werkelijkheid is
anders. Het interieur is zelfs zo
strak, chique en functioneel uit
gevoerd dat je net zo makkelijk
in een van de gevestigde presti-
gemerken zou kunnen zitten. De
importeur onderstreept de fron
tale aanval op de gevestigde or
de met een heel aardige basis
uitrusting. Denk aan airco,
cruisecontrol en abs. Je mist in
de instapper eigenlijk alleen za
ken als gordijnairbags, een ra
dio en chique snufjes als elektri
sche bedienbare stoelen. Is mee
te leven, zou je zeggen.
Valt er dan helemaal niets op de
grote Skoda af te dingen? Jawel
hoor. Bedienings- en zitcomfort
zijn weliswaar goed voor el
kaar, alles komt immers van een
beproefd VW-adres, maar de
eerste testritten leren dat er in
de details toch wel iets in de
Duits-Tsjechische vertaling
verloren is gegaan. Zo is de ge
luidsisolatie minder effectief en
haalt het onderstel niet hele
maal het niveau waarop je bij
belangrijke concurrenten als
Passat en Mondeo mag rekenen.
Het houdt met een compleet
nieuw model in een voor Skoda
compleet nieuwe klasse nu een
maal ergens op, ook al leen je
nog zoveel ervaring van je moe
derconcern.
Tot slot de motoren. De basis ligt
bij de beproefde 2.0/116 pk mo
tor, die al heel aardige prestaties
levert (25.490 euro). Een treetje
hoger zit de dynamische 1.8
Turbo met 150 pk. De meest ge
spierde motorisering wordt ver
zorgd door de 2.8 V6 met 193 pk.
Daarnaast zijn er twee TDI tur
bodiesels: de 1.9/131 pk (30.190
euro) en de 2.5 V6 met 155 pk.
Naast een drietal uitrustingsni
veaus hebt je de keuzemogelijk
heden daarmee meteen gehad.
Want Skoda denkt niet aan een
Superb stationwagen.
Rob van Ginneken
De Honda CR-V 2.0i (150 pk) 4wd, die half maart leverbaar
wordt, gaat 28.585 euro kosten. De basisuitvoering heeft stan
daard abs, ebd-remassistentie, voor- en zij-airbags, afstandsbe-
diende centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten en
buitenspiegels, in twee delen (60/40) verschuifbare achterbank
voor óf meer beenruimte voor de achterinzittenden óf meer bagage
ruimte. De achterbankleuning is in twee delen verstelbaar en in
twee delen neerklapbaar voor het vervoer van grote stukken baga
ge. De LS (met airco) is 1.815 euro duurder, de topversie ES komt op
32.670 euro.
Honda komt in april ook met een sportversie van de 7-zitter Stream
ES en een blauwgespoten S2000 sportwagen. De kleur heet Nür-
burgring Blue Metallic. De tweezits roadster met 240 pk sterke 2.0
motor die de achterwielen aandrijft is nu ook zonder airco lever
baar en er zijn enkele constructieaanpassingen, met name aan de
softtop. Hij heeft voortaan een achterruit van glas in plaats van
kunststof en versterkte dorpels. De S2000 kost 46.040 euro zonder
airco en 47.189 euro met.
zaterdag 2 februari 2002
Niet alleen het oudere pu
bliek vindt hem leuk, ook
jonge trendy caravanners tippe
len erop. Wie zich mag verheu
gen in zo'n brede belangstelling,
kan ook rekenen op professio
nele erkenning, dat is dan ook
gebeurd. De T@B van caravan
fabrikant Tabbert is tot Cara
van van het Jaar 2002 gekozen.
Op de Kampeer- Caravan RAI
in oktober was de belangstel
ling voor de designcaravan van
Tabbert zo groot dat de verkie
zing tot caravan van het jaar een
beetje te voorspellen was.
De T@B onderscheidt zich voor
al doorzijn vormgeving; die is
opmerkelijk en compact. Zo
compact dat het huisje op wie
len niet meer dan 750 kilo weegt
en dus ook getrokken kan wor
den door auto's die wat minder
pk's onder cle motorkap huis
vesten. Ook bezitters van louter
een rijbewijs B mogen met de
T@B achter hun wagen op pad.
Klein, maar toch meer binnen
ruimte dan je van buiten zou
verwachten. Een vierpersoons
rondzit en een bed van twee me
ter bij 177 cm. vonden, dankzij
een slimme indeling, een plekje
in de prijswinnaar.
De brede belangstelling voor de
jongste Tabbert-telg, de char
mante vormgeving en de ingeni
eus ingedeelde ruimte gaven
voor de jury de doorslag voor de
verkiezing tot Caravan van het
jaar 2002. De vex'kiezing is een
initiatief van de RAI en wordt
georganiseerd door het ANWB-
blad de Kampeer- Caravan
kampioen.
Mirjam van Twisk
De T@B, is de eigenzinnige mini-caravan van Tabbert.
In de simulator waarin de
ANWB sinds kort rijles
geeft kan volgens de wielrij-
dersbond in korte tijd meer
geleerd worden dan in een
echte auto. Een verslaggever
maakte een proefrit. En
kwam er groen uit.
Je kunt er ziek van worden,
waarschuwt instructeur Yvo
Maas van de ANWB Rijoplei
ding in Eindhoven voordat ik in
de simulator stap. Ik geloof hem
niet. In een echte auto word ik
nooit misselijk, dus waarom in
deze doorgezaagde Volkswagen
Golf wel? Hij rijdt niet eens
echt! Te ongeduldig voor verde
re uitleg neem ik plaats achter
het stuur. Twee weken na de in
troductie van cle rijsimulator
die het slagingspercentage van
toekomstige automobilisten
moet doen stijgen, wil ik het
ding onderhand wel eens probe
ren.
.Start maar", zegt Maas. Oh,
moet dat ook? „Alles gaat net als
in een echte auto", legt de in
structeur uit. „Het enige ver
schil is dat het alleen lijkt of je
vooruit gaat." Vol goede moed
draai ik de sleutel om. Tien jaar
mijn rijbewijs en nog nooit
brokken gehad. Ik zal die
ANWB-jongens met hun grote
computerspel wel eens even la
ten zien wie hier kan rijden.
Ik zet de versnelling in zijn één
en geef gas. Vol verwachting
kijk ik naar het grote scherm
voor me. Er gebeurt niets.
„Waarom rijden we niet?",
vraag ik verbaasd. „De hand
rem staat er nog op en je geeft te
weinig gas", antwoordt de in
structeur droog. Ach, kan ge
beuren, denk ik bij mezelf. De
handrem gebruik ik nooit en als
ik in mijn auto zoveel gas geef
als nu gaat-ie al vijftig.
Berm
Mijn arrogantie brokkelt verder
af als ik na honderd meter op
een recht stuk weg de berm in
scheur. Het sturen voelt welis
waar heel anders dan in een ech
te auto, maar ik rij nu toch wel
heel belabberd. Wanneer ik iets
SsangYong heeft een nieuw embleem. Het 4wd-merk uit Zuid-
Korea, dat twee jaar geleden losgemaakt werd van Daewoo
brengt binnenkort een nieuw model, de Rexton, op de markt.
SsangYong wil tegen het jaar 2005 175.000 auto's per jaar bouwen.
Het nieuwe merkembleem wordt, typisch hoogdravend Koreaans,
uitgelegd als twee vleugels die de aarde omarmen.
Zo'n 450 stands worden op vandaag en morgen in het Autotron in
Rosmalen ingericht tijdens de Oldtimerbeurs. Enkele tientallen
auto's worden ter verkoop aangeboden. In de Expodome zijn ge
reedschappen, poets- en polijstmiddelen en documentatie te koop.
Autotron is gevestigd aan cle A50 Den Bosch-Nijmegen. Geopend:
beide dagen van 10.00 tot 17.00 uur. Meer informatie: 073-5233300
en internet www.autotron.nl
Bleekemolens Race Planet, met indoor kartbanen in Amsterdam,
Mijdrecht en Delft, bestaat tien jaar. Dat wordt op zondag 17 fe
bruari gevierd: elke bezoeker vanaf 17 jaar mag dan tussen 10.00 en
14.00 uur gratis karten. Reserveren is niet mogelijk. Meer informa
tie op www.raceplanet.nl of telefoonnummer 0900-7223752. Auto
coureur Michael Bleekemolens startte in Mijdrecht de eerste indoor
kartbaan op het vasteland van Europa. De kartbanen strekken zich
nu over verschillende vei'diepingen uit. Volgens Bleekemolen is de
belangstelling voor het karten ongeëvenaard. „Iedereen wil zijn of
haar tegenstanders verslaan en een betere rondetijd neerzetten",
ervaart de voormalige Formule 1-coureur, die voor meer veiligheid
de rollbar en de veiligheidsgox-dels voor karts en karts op lpg intro
duceerde.
In de simulator lijkt het alsof de bestuurder werkelijk deelneemt aan het verkeer. foto Van de Meulenhof/GPD
verderop dan ook nog eens uit de
eerste de beste bocht vlieg, be
gin ik te twijfelen aan mijn rij-
capaciteiten. En dat terwijl we
alleen nog maar op een landweg
buiten de bebouwde kom rijden,
zonder ander verkeer.
„U rijdt in de berm", klinkt een
vrouwenstem. De vixduele in
structeur, ook dat nog. Ze houdt
alles bij. Elke gebruiker van de
simulator krijgt na afloop van
de rit een lijstje waarop fouten
als snelheidsovex-tredingen,
stuux-fouten en bumperkleven
gex-egistx-eerd staan. „Zodat
daar de volgende les aan ge
werkt kan worden", legt Maas
uit. Ja, dat zal best. Ik ben intus
sen de bewoonde wereld in gere
den en nader net als al het ver
keer om me heen de snelweg.
Maar dat is niet mijn grootste
zorg. In mijn hoofd krijg ik een
steeds lichter gevoel en in mijn
maag onderneemt die ene boter
ham van vanmoi'gen vex-woede
pogingen er weer uit te komen.
„Eén op de vier mensen met een
rijbewijs heeft daar last van",
probeert Maas. „Ons even
wichtsorgaan is er niet aan ge
wend dat alles om ons heen
beweegt tex-wijl we zelf alleen
lijken voox-uit te gaan. Leerlin
gen hebben daar geen last van
omdat ze nog geen rijervaring
hebben."
Bij het invoegen op de snelweg
knal ik op de file voor me omdat
ik veel te laat rem. Dan blijkt
een groot voordeel van de simu
lator. Ik hoef niet op zoek naar
een nieuwe invoegmogelijkheid
want de computer zet me ge
woon opnieuw aan het begin
van de invoegstrook. „Zo kun
nen mensen in twintig minuten
wel 75 keer over een kruising",
aldus Maas. „Daar doe je buiten
een halve dag ovex*." Toch wel
handig, zo'n simulator.
Mijn humeur wordt weer wat
beter als het de volgende kilo-
metei'S veel beter gaat. Eenmaal
gewend aan de andere manier
van sturen krijg ik meteen mijn
bravoure terug. De Smax-ts, La-
guna's en Saabs in mijn achter
uitkijkspiegel worden steeds
kleiner. Ik voer de snelheid op
tot 160 kilometer per uur. De
vix-tuele instructrice grijpt niet
in. „Dat zijn nog kleine foutjes",
grijnst Maas. „We zitten pas in
de testperiode."
Wat niet verbetert, is de toe
stand van mijn hoofd en maag.
Groen van misselijkheid sta ik
mijn plaats achter het stuur na
alle oefeningen af aan Maas. Die
geeft gelukkig eerlijk toe dat
ook hij na zijn eerste xüt in de si
mulator zo ziek was dat hij geen
trap meer op kon.
Weer buiten in de frisse lucht
maak ik een lange wandeling,
voordat ik in een echte auto
weer weg kan.
Joris Roes
Smart heeft het beste afzetx-esultaat sinds de start van het kleine
merk in 1998 beleefd. In 2001 werden 116.162 auto's afgezet.
Kort na de kwakkelende start van de productie eiste de top van Mer-
dedes-Benz nog dat Smart een jaaroplage van minstens 80.000
stuks zou halen, anders zou het ambitieuze project worden stopge
zet. Het programma bestaat nu uit een tweezits modelserie (de cou
pé en de cabrio). Dit jaar komt de roadster. Vanaf 2004 wordt in het
Limburgse Bom een nieuwe vierzits compacte Smart/Mitsubishi
gebouwd, zo is althans de bedoeling.
fotoGPD
De grote Skoda is een kloon van de VWPassat, maar een slagje groter.