Truck krijgt meer uitrusting Urine maakt diesel schoner PZC Techniek moet vrachtauto veiliger maken DAF toont studie 47 Productie Volvo Wegennet Robotlader Transporter zaterdag 2 februari 2002 In de Amsterdamse RAI wordt van donderdag 7 tot en met zaterdag 16 februari de BedrijfsautoRai gehou den. The European Road Transport Show heet de show vol grote en stoere au to's. De organisatie spreekt van een van de meest toon aangevende internationale beurzen. Vrachtauto's en bestelwa gens, daar draait het tien dagen lang om in de RAI. Dus ook getrokken materieel, zoge naamde 'vans', carrosserie- bouw, onderdelen en accessoi res. Met veel nieuwe modellen en nieuws. Een greep uit het aanbod in Amsterdam. De Zweedse producent Scania laat voor het eerst de 16 liter V8 motor in Nederland zien, in combinatie met de Torpedo-ca bine. Boopark heeft een elektrisch remsysteem voor trailers; ge- wichts- en kostenbesparend, omdat de trekker alleen een schotel en twee stopcontacten hoeft te hebben. Chauffeursauto DAF heeft de LF in trekkeruit voering in de 6-18 ton-klasse, de FANLF55 drie-asser, de CF-se- rie en de 'chauffeursauto' 95XF Limited Edition. Met lederen bekleding, dvd-video, zijzicht camera en voortreffelijke au- dio-installatie. Mercedes-Benz showt de com plete range van Axor, Actros met 460 pk motor, Atego 16 ton die de eigenschappen van een lichte distributietruck heeft en de Sprinter 616 CDI, die de voordelen van een besteller combineert met het laadvermo gen (5.990 kg.) van een vracht wagen. Terberg is op de beurs met een innovatieve truck met Volvo FM-cabine en Volvo 420 pk Eu ro 3-motor. Bij Fiat vormt de nieuwe Duca- to in zes uitvoeringen een we reldprimeur. Met een nieuwe neus en een cabine die onder handen genomen is. Dashboard, stoelen, stuurwiel, portieren en instrumentarium zijn nieuw. Een papierhouder op het dash board kan in een handomdraai worden omgetoverd tot bu reaublad. Voor de aandrijving zorgen drie common rail turbodiesels, een 2.0 benzinemotor, een Bipower- versie op benzine/aardgas en een op benzine/lpg. In plaats van één heeft de Ducato voort aan vier airbags. De auto kan uitgerust worden met een opti sche sensor die in de gaten houdt of de bestuurder keurig binnen de strepen op de weg blijft. Ook een camera voor maximaal zicht naar achter, cruise con trol, een parkeersensor en het Connect informatie- en com municatiesysteem behoren tot de mogelijkheden. De Ducato is intussen in een oplage van 1,2 miljoen stuks geproduceerd. Ook de Fiat Doblö Cargo JTD en met verhoogd dak zijn nieuw. Mitsubishi laat de L200 zien die nu voldoet aan de Euro 3-emis- sienorm, terwijl de motor toch meer vermogen levert. De Can ter is nu in extra smalle uitvoe ring te krijgen met een cabine van maar 1.70 m. breed.Bij Nis san valt de Alteon op, met kan telbare cabine en 3.0 turbodie sel. In het voorjaar komt de Interstar, een bestelwagen an nex minibus in 24 varianten. Ook de Pick-up met 2.5/133 pk turbodiesel is nieuw. Bestelwagen Opel heeft de Combo in vier ver sies, de Zafira OPCVan, met 192 pk wellicht de snelste bestelwa gen die er bestaat. Van de Fron tera is de Olympus Van een kleurrijk aanbod. De Vivaro L2 is met 40 cm. verlengd en vanaf maart ook als Combi te koop voor negen inzittenden. Peugeot heeft na acht jaar een nieuwe Boxer. De samen met De Jumper van Citroën is (net als de Boxer van Peugeot en de Ducato van Fiat) totaal vernieuwd Fiat ontwikkelde auto heeft een nieuw uiterlijk, nieuw dash board en iets betere stoelen en is leverbaar vanaf 14.050 euro. Hij is er nu desgewenst met dode hoekdetector, achteruitrijca- mera, vier airbags, audio- en telematica-installatie en par- keerhulp. Maar standaard heeft hij al centrale vergrendeling en elektrisch bediende zijruite en buitenspiegels. Citroën toont de nieuwe Jum per, officieel ook al een wereld primeur. De auto heeft dezelfde uitrusting als zusje Boxer. En ook hij komt in zes carrosserie varianten, leverbaar met drie diesels: de nieuwe HDi 2.0/86 pk, de 2.2/102 pk en de 2.8/127 pk. Hybride Renault heeft een Kangoo Ex press met nieuwe 1.5 dCi-diesel maar eventueel ook als elektri sche besteller en later als hybri de met elektromotor en aanvul lende tweecilinder verbran dingsmotor. Bij DaimlerChrysler op de stand staan de Chrysler (Grand) Voy ager Commercial en de Dodge (Grand) Ram Van met stan daard airco, vier airbags, elek trisch bediende ruiten, centrale vergrendeling en abs. De Ram Van heeft een laadvermogen van 2800 liter. De bedrijfswa gens zijn afgeleid van de Chrys ler Voyager personenauto. Chrysler voert een 2.4 liter vier- cilinder, een 3.3 liter V6 en een 2.5 liter CRD-motor. Rien van der Steen De 26ste BedrijfsautoRai is open van 11 tot 21 uur en in het weekeinde van 10 tot 17 uur. De toegang kost 14 euro. Informa tie is ook te krijgen via internet: www.bedrijfsautorai.nl Ver keersminister Tineke Netelen bos opent de tentoonstelling op 7 februari om 10 uur. Truckmotoren moeten scho ner. Alleen de verbranding in de motor efficiënter maken helpt niet meer. Een nieuwe ka talysator, zwavelvrije diesel en ureum zijn de vondsten van de ingenieurs. De eisen die aan de uitstoot van vrachtauto's worden gesteld, worden steeds strenger. De Euro 1-norm van begin jaren negen tig is intussen al gegroeid naar Euro 3. Voor de ingenieurs is Eu ro 3 alweer geschiedenis. In 2005 is Euro 4 aan de orde en drie jaar later Euro 5. Om de stikstofoxyde (NOx) van diesels verder te beperken, ge looft de industrie in het terug voeren van een deel van het uitlaatgas naar de motor. Bo vendien zullen een roetfilter en een deNox-katalysator in de uitlaat mee moeten helpen om aan de strengere eisen te vol doen. Diesel moet dan zwavel- vrij worden, maar er zal ook ureum aan toegevoegd moeten worden. 'Met een beter milieu is het gezeik begonnen'. Klopt, want ureum is niks anders dan een bestanddeel van urine. Euro 4 houdt ten opzichte van Euro 3 weer een flinke reductie van de uitstoot van stikstofoxy- den (NOx) in, terwijl de emissie Achter de uitlaatpijp van deze truck zit een deNox-katalysator. Bo vendien worden er al proeven gedaan met het toevoegen van ureum aan de diesel om het brandstofverbruik te laten dalen. van vaste deeltjes bijna nihil mag zijn. Euro 5 betekent ten opzichte van Euro 3 een reduc tie van 60% van de NOx-uit stoot. Voor Euro 4 en 5 is een be ter verbrandingsproces van de motor niet meer genoeg. Met de huidige techniek leidt vermin dering van de NOx-emissie au tomatisch tot een hoger brand stofverbruik. Daarom zal voor Euro 4 uitlaat gas-nabehandeling zijn intrede doen. Een deel van de uitlaat gassen wordt dan teruggevoerd naar de motorinlaat. EGR heet dat in het jargon. Om de uitstoot van roet te beperken dient een roetfilter. Technisch lastig, maar bovendien is dan zwavel- arme diesel aan de pomp een ab solute noodzaak. Voor Euro 5 is de lagere uitstoot van stikstofoxyden zonder het verbruik te verhogen dus de moeilijkheid. DAF in Eindho ven is een van de fabrikanten die een 'denox-katalysator' daarvoor de beste oplossing vindt. Aan de pomp zal dan ureum beschikbaar moeten zijn, de stof die aan de diesel toege voegd wordt om het denox-sys- teem te laten werken. Ureum is een eindproduct van de eiwit stofwisseling, met andere woor den een bestanddeel van urine. Kosten Wat ureum aan de pomp moet kosten is nog onduidelijk. Het dieselverbruik zal met een denox-systeem duidelijk verbe teren. Maar de kosten van het systeem, het ureum en de extra onderhoudskosten zullen die besparing ongetwijfeld ook weer tenietdoen. De industrie kan de uitdagingen van Euro 4 en Euro 5 wel aan. Maar de nieuwe motoren wor den duurder door EGR, roetfil ter en denox-installatie. Bij Eu ro 1, 2 en 3 was dat nauwelijks aan de orde. Met nog schonere, stillere maar duurdere motoren zal de prijs per kilometer voor de vervoerder ook wel stijgen. In de afgelopen tien jaar zijn enorme reducties gehaald op het gebied van geluids- en uitlaatgasemissie bij vrachtwa gens. Ook het brandstofver bruik van trucks is terugge drongen, maar op dat gebied is vanwege de emissie-eisen de laatste jaren niets spectaculairs gebeurd. Een 38 tons combinatie ver bruikte enkele tientallen jaren geleden meer dan 50 liter diesel per 100 kilometer. Een op twee dus. Door de emissienormen was er in de eerste helft van de jaren negentig een negatief ef fect op het brandstofverbruik en de uitstoot van CO.D e moto ren zijn intussen wel iets zuiniger, vooral door aërodyna mica, lagere lucht- en rol weer stand en een hoger rendement van de totale aandrijflijn. In de verdere toekomst staan de alternatieve brandstoffen voor de deur. De brandstofcel, de hy bride met gecombineerde die sel/elektrische aandrijving en lpg. DAF heeft veel ervaring met lpg-motoren voor bussen. Voordelen: geen dieselgeur, geen rook en veel minder geluid. Maar lpg kent ook nadelen: de hoge investering en het hoge brandstofverbruik. Toen auto- gas nog heel goedkoop was vormde dat geen probleem. Maar de markt heeft momenteel weinig behoefte meer aan lpg. Rien van der Steen DAF Design Centre laat op de BedrijfsautoRai een 1:5 schaalmodel van een designstu die zien van de toekomstige truck. Het Xtreme Future Con cept was enkele jaren geleden al een vingeroefening van DAF voor de verre toekomst. „Het geeft op extreme wijze vorm aan de elementen veilig heid en aërodynamica en geeft vooral ook aan hoe constructie ve elementen integraal deel kunnen gaan uitmaken van de vormgeving", aldus Bertrand Janssen tot voor kort manager van het DAF Design Centre en tegenwoordig designer bij Mer cedes trucks. De vorm van een vrachtautoca bine hoeft niet per definitie ge baseerd te zijn op de doosvorm van alle huidige truckcabines. De styling wordt niet alleen ge dicteerd door de grootst moge lijke interieurruimte, maar de vorm mag ook 'omgevings- vriendelijk' zijn. Er zijn de laatste jaren ver schillende maatregelen ge nomen om de verkeersveilig heid van het vrachtverkeer te verbeteren. Zo kwamen er in- haalverboden en snelheidsbe grenzers in zware vrachtauto's, zijafscherming voor nieuwe trucks en werd het zicht beter door nieuwe spiegels en came ra-systemen, waarvoor nieuwe, internationale wetgeving per 2003/2004 verwacht wordt. De elektronica rukt op in de au tomobielindustrie. In de perso nenauto, maar zo mogelijk nog meer in de vrachtwagen. Som mige merken bieden al esp, elektronische stabiliteitsrege- ling aan voor hun zwaarste pro ducten. Zodra de auto instabiel dreigt te worden remt zo'n sys teem onafhankelijk voor- of achterwiel(en). Esp werkt met sensoren die de stuurwielpositie van de auto, het 'rollen' rond de verticale as en de zijwaartse acceleratie van de combinatie meten. In een computer worden die gegevens vergeleken met de ideale situa tie. Als de gegevens te ver uiteenlo pen kan het esp-systeem zelf standig een of meerdere wielen remmen en gas terugnemen. Kantelen In personenauto's wordt het esp-systeem al jaren gebruikt, de meeste duurdere modellen hebben het. Mercedes was een van de eerste die het toepaste in de goedkopere klasse. In vrachtauto's toepassen kon toen nog niet, omdat voor de tech niek in elk geval schijfremmen nodig zijn. En dat is nog lang niet in alle trucks het geval. Esp kan helpen om een halt toe te roepen aan de kantelende vrachtwagens. Een truck kan kantelen door schuivende la ding, maar vaker gebeurt dat door te hoge bochtsnelheid. Een officiële registratie van kantel- ongevallen is er niet. Volgens Rob Aarse, beleidsme dewerker van Transport en Lo gistiek Nederland, een onderne mersorganisatie voor het be- roepsgoederenvervoer over de weg, gaat het in Nederland jaar lijks om zo'n 125 ongevallen met gekantelde vrachtauto's. Het aantal dodelijke ongevallen waarbij vrachtauto's betrokken zijn neemt af. Aarse: „Dat moet ook, want de overheid wil in dat er tegen 2010 veel mi nder doden en gewonden te betreuren zijn: maximaal 750 doden en 14.000 ziekenhuisgewonden. Probleem is dat gegevens lang niet altijd kloppen. Dat komt omdat die van politie, hulpverleners, cen trales en ziekenhuizen niet al tijd aan elkaar gekoppeld wor den. De registratie wordt beter. „Daaruit blijkt dat we jaarlijks 20.000 ziekenhuisgewonden hebben. Dat moet fors omlaag." Dat kan door betere wegen, be tere verkeersopleiding, maar ook betere techniek. Behalve aan de actieve veiligheid van vrachtauto's is er ook ontwikke ling op het gebied van passieve veiligheid. Zo zit er een Europe se verplichting aan te komen om de truck te beveiligen met 'on- derrijbeveiliging': die moet voorkomen dat een personen wagen aan de voorkant niet on der de vrachtauto kan schieten en van opzij niet onder de wie len. Door het stijgende elektronisch niveau in een vrachtauto nadert ook de intelligente cruise con trol: zodra een voorganger te dicht genaderd wordt neemt de auto zelf gas terug. Verder is er al een systeem dat de chauffeur waarschuwt als hij op de ver keerde rijstrook dreigt te komen en dus strepen op de weg over schrijdt. Dode hoek Trottoir- en breedtespiegels wa ren al verplicht bij vrachtauto's die zwaarder zijn dan 7.5 00 kilo. Die bieden breed en laag zicht, maar doen niks aan de beruchte dode hoek. Een speciale spiegel ter hoogte van de onderste hoek van de voorruit kan het zicht op wat zich in de dode hoek afspeelt flink verbeteren. Binnen Europa zal de dode hoek- of doblispiegel binnen een jaar of twee verplicht ge steld worden, zodat het Neder landse initiatief de vrachtwa gen sinds oktober 2001 al af te leveren met zo'n spiegel inter nationaal navolging krijgt. Dat verhoogt vooral de veiligheid voor fietsers. Want de dode hoek van (de rechts afslaande) vrachtauto is berucht. Spiegels en camera's proberen zichtbaar te maken wat zich in de dode hoek afspeelt. Bij een grote praktijkproef van Trans port en Logistiek Nederland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn de systemen ge test door honderden beroeps chauffeurs. Die beoordeelden ze positief, al waren wel verbete ringen nodig. Inmiddels rijden zo'n 35.000 Nederlandse vrachtauto's met een dode hoek-systeemDat is al ongeveer 25% van het totaal. Rien van der Steen De productie van trucks van af zes ton is over de hele we reld in 2001 met een kleine tien procent gedaald tot 1,4 milj oen voertuigen. Analisten verwach- I ten dat de productie in Europa dit jaar met twaalf procent zakt naar 340.000 wagens. Dat zou dan rechtstreeks te maken heb ben met de introductie van de Euro 3-emissienorm in oktober Ij 2001, die in de maanden daar voor tot meer verkopen geleid heeft. - Volvo heeft drie nieuwe mo dellen - de FH12, FM12 en FM9 - die samen een van de grootste productvernieuwingen I ooit vormen. Inclusief een nieu- I we 9-liter motor, een sterkere j 12 -liter 500 pk motor, een nieuw I automatisch schakelsysteem, J nieuwe elektronica, veranderde I chassis, nieuwe cabines, een nieuw uiterlijk en een nieuw in- I terieur. Volvo baseert zijn nieuwe FH en jl FM op drie verschillende chas- f sisversies, trekkers, bakwagens r. en bouwvoertuigen. Er is veel aandacht voor de werkplek voor b de chauffeur en daarom ook is de dagcabine met 15 cm. ver lengd. De grootste cabine zit in H de Globetrotter XL, Het slaap- gedeelte is iets verbeterd door bredere en comfortabeler weg- ij klapbare bedden. Ook het zicht van de chauffeur I is verbeterd. Bovendien zit nu I een groothoekspiegel in de zon- I neklep buiten voorgoed zicht op de ruimte direct voor de truck. De frontale onderrijbescher ming wordt inmiddels door Vol- 1 vo als eerste truckmerk stan daard gemonteerd. Ook elektronisch bewaakte stabili teit (esp) maakt onderdeel uit van de veiligheidsuitrusting. In het transport is het uit gangspunt dat een economi sche groei van één procent auto matisch leidt tot anderhalf proent meer transport. Natio naal en internationaal is daar onvoldoende wegcapaciteit voor. Organisaties als Rai, Bo- vag en VNO/NCW vinden dat de komende vier j aar minstens 4,5 miljard euro nodig is om het probleem van de groeiende mo biliteit aan te pakken. Dat geld j is alleen al nodig voor het we gennet. De Europese Commisie wil het wegvervoer onaantrek kelijk maken, met name in de Benelux, de Alpen en de Pyrene eën, omdat de problemen daar te groot worden. De groei moet dus, in de ogen van de EC, afge- j remd worden. Het wegverver- voer zal dus zwaarder belast worden, ten gunste van spoor en binnenvaart. Het bedrijf AutoLoader NL laat in de Deltahal van de RAI in Amsterdam een robotla der en -losser zien die losse ka zen in en uit een truck laadt. Het transport van kazen schijnt in de branche op problemen te stuiten. Ze hebben allerlei vor- I men en gewichten en de ingeni eurs probeeren ze eerst met zuignappen op te laten pakken. Uiteindelijk was een hefinrich- ting toch beter. Het robotsys teem is door de chauffeur te be dienen. In de oplegger wordt een demontabele inbouw aange bracht. Het systeem is nu nog al - leen geschikt voor laden en los sen van kaas. Maar bij AutoLoader zien ze ook mo- geljkheden voor pluimvee. T Tolkswagen laat in Amster- V dam twee nieuwe uitvoerin gen van de Transporter zien. Het zijn de TDI Baseline en de Olympus. De Baseline kost 14.995 euro. Volkswagen heeft de prijzen van de Transporter TDI in gesloten bestelwagenuit voering met maximaal 560 euro (afhankelijk van het type) ver-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 47