Klassiekers uit
een vorig leven
33
Tuinbeurzen
Inductie
Notaris site
Verflijn
De kou is mogelijk nog niet
definitief uit de lucht, maar
het tuinseizoen lonkt alweer. De
beurs Tuin Sfeer, van 7 tot en
met 10 februari in Groningen,
heet het begin van het nieuwe
tuinseizoen. Vier dagen later
vindt in Zwolle Tuin Varia
plaats, .volgens de organisato
ren 'het begin van de lente'.
Tuin Sfeer (www.tnoord.nl)
vindt dit jaar voor de tiende
keer plaats in Martiniplaza in
Groningen. Op de beursvloer
zijn diverse voorbeeldtuinen in
gericht. Bezoekers kunnen er
ideeën opdoen en zich laten in
formeren over de meest recente
trends op tuingebied.
Bijzonder is de aanwezigheid
van de Federatie Volkstuinor
ganisaties Nooi'd Nederland,
die op 160 vierkante meter een
tuin heeft aangelegd op basis
van biologisch (natuurvriende
lijk) tuinieren.
De nadruk van Tuin Varia
(www.tuinidee.nl), van 14 tot en
met 17 februari in de IJsselhal-
len in Zwolle, ligt meer op ac
cessoires.
Tuin Sfeer van 7 tot en met 10
februari in Martiniplaza, Leo
nard Springerlaan in Gronin
gen. De beurs is donderdag en
vrijdag geopend van 14.00 tot
21.30 uur, zaterdag van 10.00
tot 21.30 uur en zondag van
10.00 tot 17.00 uur. De entree
bedraagt 6 euro. Tuin Varia, van
14 tot en met 17 februari in de
IJselhallen in Zwolle. Bezoe
kers kunnen er donderdag en
vrijdag terecht van 13.00 tot
22.00 uur en zaterdag en zondag
van 10.00 tot 18.00 uur. Een
kaartje kost 7,50 euro.
T 7olgens Miele maakt twintig
V procent van de Zwitserse
koks inmiddels gebruik van een
inductiekookplaat. Daaruit
concludeert het bedrijf dat ko
ken met inductie steeds popu
lairder wordt. Reden om twee
nieuwe inductiekookplaten te
lanceren: KM 491 en KM 494.
Een keramische kookplaten
met inductieverwarming ver
kort volgens Miele de kooktijd
omdat de warmte in de bodem
van de pan ontstaat en niet er
onder. Daardoor gaat ook min
der warmte verloren.
Praktisch is de zogeheten boos
ter, waarmee beide modellen
zijn uitgerust. Daarmee kan het
verwarmingsvermogen korte
tijd worden verhoogd. De KM
491 kost 1996 euro en de KM 494
2132 euro.
De website van het Netwerk
Notarissen is vernieuwd.
Op www.netwerknotarissen.nl
vindt de consument informatie
over onder andere een huis ko
pen, testamenten en samenle
vingsvormen. Nieuw is een in
teractief deel, waar de bezoeker
vragen kan stellen en brochures
kan bestellen. Netwerk Nota
rissen is een organisatie waarbij
diverse notarissen zijn aange
sloten.
Een handig hulpmiddel op de si
te is het stappenplan. Daarmee
kan de consument zich vooraf
oriënteren op het onderwerp
waarvoor hij de notaris wil in
schakelen. Onder het kop je 'pri
vé' is de informatie gebundeld
die van belang is voor particu
lieren. Op de site zijn tevens de
tarieven te vinden.
Flexa introduceerde enkele
jaren terug een verflijn in
samenwerking met het woon-
tijdschrift VT Wonen. Die lijn
wordt half februari uitgebreid
met drie nieuwe kleuren: Zever-
schijnen op de markt onder de
themanamen Lief, Fris en Glin
ster.
Met Lief (zachtroze) en Fris
(turkoois) speelt Flexa in op de
populariteit van pastelkleuren.
Glinster is een transparante ef-
fectverfwaarmee muren en
plafonds een glans krijgen. De
ze verf moet het interieur een
luxe uitstraling geven.
De Flexa-VT Wonen kleuren
zijn onder andere verkrijgbaar
als zijdeglanslak (17,45 euro
voor 0,75 liter), muurverf (13,50
euro voor 1 liter) en zandstruc-
tuurverf (32,10 euro voor
4 liter).
zaterdag 2 februari 2002
Nog nooit is de belang
stelling voor 'design' zo
groot geweest. Design is een
verzamelnaam voor nieuw,
oud, of meubels die opnieuw
worden gemaakt. Maar al
tijd een reactie op een voor
gaand ontwerp.
De hoge, zilveren koffiepot in
een vitrine bij MAD Design
is een betrekkelijke eenling in
een winkel waar vooral meubi
lair staat. Voor de meeste men
sen zal het gewoon een ge
bruiksvoorwerp zijn. Maar de
geïnteresseerde die hem ooit
koopt, zal het niet in zijn hoofd
halen om er koffie in te zetten.
Het is een ontwerp uit de jaren
vijftig van een beroemde Ame
rikaan, John Prip. Nooit van ge
hoord misschien, maar dat zegt
niets. Er hangt een prijskaartje
aan van ruim 2700 euro, zesdui
zend gulden, en zoiets stelt men
tentoon, ook thuis.
Op de website van MAD Design
is ook een Scandinavisch eet-
stoeltje te zien van Tapiovaara.
Ook jaren vijftig. Maar in 1970
was het gewoon een leuke eet-
kamerstoel bij de Bijenkorf,
waar het jonge gezin met be
langstelling naar keek. Scandi
navisch hout was toen populair.
Het woord 'design' moest nog
worden uitgevonden. De vraag
is natuurlijk waarom zo'n stoel
tje, dat allang is afgedankt, nu
ineens wordt bestempeld als een
belangrijk ontwerp. Waarom
staat het niet gewoon in de
kringloopwinkel als een twee
dehandsje?
Verzamelbegrip
Dat kan ook: in de rommelwin-
kel staan vaker verloren zonen,
die vroeger of later als 'design'
een nieuwe toekomst krijgen.
„Design is een soort verzamel
begrip geworden", zegt kunst
historicus Elly Adriaansz. „Het
kan oud zijn, tweedehands, het
kunnen stalen buismeubelen
zijn, voorwerpen uit de art deco-
periode, of ietsheelnieuws. Oud
meubilair kan ook opnieuw ge
maakt worden, als remake, en
dat noem j e toch ook gewoon de
sign. Tegenwoordig heb je ge
bruikers en verzamelaars van
design. Een originele stoel van
Mart Stam, met de oorspronke
lijke bekleding er nog op, kan
heel duur zijn. Maar mij kan dat
niet schelen. Nieuwe bekleding
er op, dat mag van mij ook. Het
gaat mij om de vorm, het ont
werp."
Elly Adriaansz is mede-auteur
van Huis Sonneveld, Brinkman
Van der Vlugt, Modern wonen
in 1933. Een dikke pil van een
boek over een beroemde Rotter
damse villa uit de jaren dertig.
Hij werd onlangs gerestaureerd
en is nu via het Nederlands Ar
chitectuur Instituut open voor
bezoekers. Een huis met de ori
ginele meubels, design, maar er
was toen niemand die dat zo
noemde. Hoe zit dat? Waar komt
zo'n begrip vandaan?
„Het begint eigenlijk halverwe
ge de jaren twintig, bij de 'nieu
we zakelijkheid'. Daar ligt de
grote omslag van ambachtelijke
productie van dingen, naar
massa-productie", zegt Adri
aansz. „Inde woningbouw komt
dan het beton en zie je de grote
Leren stoel van Starck.
moest radicaal veranderen,
plaats maken voor 'bevrijd wo
nen'. Die bevrijding gold ook de
keuken, het glaswerk, meubi
lair. Elly Adriaansz duidt het
aan als 'een gebaar naar de mas
sa' en wijst op een oude, simpele
Leerdam-vaas. Een vorm van
nieuwe zakelijkheid. Nu met
het stempel design.
„Ook het meubilair in Huis Son
neveld zou je nu design noemen.
Het is strak en rustig, bewust
gekozen, maar indertijd de
smaak van een kleine bevoor
rechte groep", zegt ze.
Zelfs nu is dat nog een beetje zo.
„Voor design moet je een be
paalde appreciatie hebben. Niet
iedereen vindt het leuk, of vindt
alles leuk. In de mode zie je bij
voorbeeld bij Belgische ontwer
pers van die rafelige kleren.
Niet iedereen kan dat waarde
ren. Maar design is wel een
enorm begrip geworden. Zeer
veel omvattend. Die enorme
aandacht bestaat sinds de jaren
'70. Toen begon men terug te kij -
ken naar al die stromingen, die
in hun tijd vanuit een eigen idee
het verleden vaarwel zeiden."
Het is een manier van reageren
op voorgangers, een kritische
x-eactie op een eei'dere generatie
ontwerpei-s.
Dat karakter van design her
kent ook Huib ter Hark. Ter
Hark is samen met Sytske Hel-
linga eigenaar van Eigen Stijl,
de tegenwoordig grote Haagse
winkel, die 'meubels met ei*va-
ring' verkoopt. Design, niet als
verzamelobject, maar stoelen,
tafels en kasten gewoon om te
gebruiken. Ze hebben dan al in
een showroom gestaan, waren
restpax-tij van een fabriek, of
werden ingekocht bij particu-
liex-en die ervan af wilden. Dat
levert een bijzondere schake
ring op en maakt vex-gelijken in-
tei-essant.
In Eigen Stijl is bij uitstek te
zien hoe het het design-meubel
sinds het eerste ontwex-p is ver
gaan. Een armleuningstoel van
Charles en Ray Eames, gegoten
alumimium, ontwerp jaren vijf
tig. Het tweedehandsje van Ter
Hark dateert vermoedelijk uit
de jaren zeventig, maar hij heeft
ook een gloednieuwe, gemaakt
bij Vitra. Het onderstel van de
nieuwe blijkt toch flink aange
past te zijn. De 'voeten' steken
vei-der uit. De hendel om de
hoogte te verstellen oogt veel
moderner.
Lounge-chair
Een ander Eames-voorbeeld
met uiteenlopende versies is de
lounge-chair, met voetenbank.
In 1956 revolutionair, ook van
wege materiaal en constx-uctie.
Oorspronkelijk met een rug van
fraai gebogen palissanderhout,
dat niet meer mag worden ge-
braikt. Nu is het kersenhout ge
worden, licht getint of zwart ge
beitst. Beide voorbeelden zijn
bij Eigen Stijl te zien, en vreemd
genoeglijken ze heel anders dan
het origineel.
„Wij zijn een pionier op dit ge
bied", zegt Ter Hark. „Al bijna
twintig jaar lang doen wij in
tweedehands design. Maar wij
zijn niet de speciaal-winkel
waar het collectors-item wordt
verkocht. Verzamelaars houden
ons wel in de gaten. Wij hebben
soms bijzonder stukken, zoals
een aluminium tafelframe van
Isamu Noguchi. Als je dat zou
veilen, en er zijn meex-dere geïn-
teresseei-den, dan zou de prijs
best kunnen oplopen".
Eigen Stijl ruilt ook in. Maar dat
kan alleen met courant meubi
lair. Ter Hark vindt dat alles wat
bij Eigen Stijl te vinden is onder
de noemer 'design' valt. Nieuw
of oud, het maakt hem niet uit.
De etalage staat vol met de vlin-
derstoelen van Arne Jacobsen.
Ze kunnen nieuw zijn, of ge-
bx-uikt. Misschien is er wel een
origineel uit de jaren vijftig bij
En dan ineens een stuk duurder?
Nee, toch niet.
Els Kemper
Meer informatie: www.eigen-
stijl.nl, www.mad-design.nl,
www.nai.nl/sonneveld
Marokkaanse lampen
doen het goed in het
Nederlandse interieur. De
fraaie zilver- en goudkleuri
ge blikvangers in diverse
vormen, al dan niet voorzien
van gekleurde glazen plaat
jes, duiken overal op: in ca
fés, restaurants, maar ook in
woonhuizen. De interieur
bladen laten zien hoe de
metalen armaturen in slaap
kamers voor een spi'ookjes-
achtige sfeer kunnen zorgen.
Warenhuizen en trendy
woonwinkels hebben ze in
hun assortiment opgeno
men. Maar in Rotterdam kun
je ze sinds kort ook vinden
bij een echte Marokkaanse
interieurwinkel.
In zijn pand aan de Mathenes-
serweg in Spangen heeft eige
naar A. Bouroukba tientallen
Marokkaanse lampen aan het
plafond gehangen. Onder de
naam Botapoex importeert hij
de feeërieke verlichting recht
streeks uit zijn gebooxteland.
Hetzelfde geldt voor de bijzon
dere meubels die in de winkel
staan. „Dit zijn authentieke
Marokkaanse banken", legt de
eigenaar uit, die voor-heen de
kost vex-diende als timmei-man.
Bekenden van Bouroukba drin
ken gezeten op de met donker
blauwe en goudkleurige stof
beklede banken achterin de
winkel een kopje koffie of thee
of komen voor een pi-aatje. De
sfeer is gemoedelijk. Zijn klan
tenkring bestaat uit zowel Ma
rokkaanse als Nederlandse
mensen. „Hoewel de banken
niet echt door Nederlanders
worden gekocht. Ze vinden de
mati-assen die erop liggen een
beetje hard", lacht de eigenaar.
Bouroukba laat de meubels ma
ken in de Marokkaanse stad
Fez. De tekeningen op de rijk
gedecoreerde salon- en bijzetta
fels, bureaus en banken ont
werpt hij zelf op de computer. In
Fez is hij samen met zijn broer
eigenaar van een fabricagebe-
drijf dat onder meer de in zijn
winkel aanwezige meubels ver-
vaax-digt. Zestien mensen zijn er
dagelijks in de weex-.
Aquarium
Bouroukba verkoopt naast de
traditionele banken, die in di
verse stoffen vei-ki-ijgbaar zijn,
diverse modellen tafels en bu
reaus. Vooral de laatste zijn een
opvallende verschijning in de
winkel. De werktafel van de ei
genaar is een rijk gedecoreerd
Eigenaar Boui'oukba laat alle meubels maken in Max-okko, waar ook de lampen vandaan komen.
foto Niels van der Hoeven/GPD
exemplaar van een staaltje fraai
houtsnijwerk. Met de hand ver
vaardigd. Een in vrolijke kleu
ren geschilderde eyecatcher,
waar heel wat uurtjes ai'beid in
zitten. Wellicht nog opvallender
is het aquarium, dat huist in een
even zo vrolijk omhulsel. Com
pleet met kraan, mozaïek en
constante watex-stroom. „Dit is
een groot exemplaar, zoals je ze
vaak in x-estaurants ziet, maar ze
zijn ook verkrijgbaar in andere
maten," aldus de eigenaar.
Nieuw voor Nederland is de pla
fond- en wanddecoi-atie die
Bouroukba op aanvraag ont
werpt. Hij laat een aantal vooi"-
beelden zien van houten pla
fonddecoraties in combinatie
met Marokkaanse lampen. „Al
lemaal handwerk," legt hij uit.
„In Marokko zie je dit soort din
gen voornamelijk in villa's. Ge
wone huizen hebben decoraties
van gips."
In Nederland verzorgt hij ook de
aankleding van hoi'ecagelegen-
heden, die volgens zijn ontwerp
in Arabische stijl worden inge
richt. Ook nam hij al een bakke
rij in Rotterdam onder handen.
Hij bracht er Marokkaanse te
gels aan in combinatie met gip
sen versieringen.
Het assortiment van Botapoex
stopt hier niet. In de winkel zijn
ook tal van accessoires te vin
den, zoals een zilverkleurige
theeset, inclusief het bijbeho
rende tafeltje, en gouden kan
netjes. Verder kun je er terecht
voor stoffen, tapijten en houten
vloeren. „Maar dat is gewoon
Nederlands", aldus de onderne
mer. Nog één opvallend gegeven
in Botapoex: prijskaartjes ont
breken. „Dat heeft met onze
cultuur te maken", lacht Boui'
oukba. „Wij Marokkanen zijn
gewend om af te dingen. We wil
len ondei'handelen." Maar de
prijzen van de lampen wil hij
desgevraagd wel geven: vanaf
75 euro.
Evelien Baks
Botapoex, Mathenesseiweg
35c, Rotterdam,
tel. 010-4621420.
Tafelframe van Nogushi
glasoppervlakken verschijnen.
Het was een internationale ver
andering en een grote schok.
Men was gewend aan baksteen,
aan stoffering', en aan ornamen
tiek, de drukke versiering uit de
negentiende eeuw." De nieuwe
zakelijkheid in de architectuur
had vooral te maken met sociale
betrokkenheid. Mensen leefden
in bedompte ruimtes, volge
stouwd met prullaria, en dat
Gebruikt design: wit gespoten Rietveld-meubeltjes.
foto's Theo Böhmers/GPD