Klassiekers uit een vorig leven 33 Tuinbeurzen Inductie Notaris site Verflijn De kou is mogelijk nog niet definitief uit de lucht, maar het tuinseizoen lonkt alweer. De beurs Tuin Sfeer, van 7 tot en met 10 februari in Groningen, heet het begin van het nieuwe tuinseizoen. Vier dagen later vindt in Zwolle Tuin Varia plaats, .volgens de organisato ren 'het begin van de lente'. Tuin Sfeer (www.tnoord.nl) vindt dit jaar voor de tiende keer plaats in Martiniplaza in Groningen. Op de beursvloer zijn diverse voorbeeldtuinen in gericht. Bezoekers kunnen er ideeën opdoen en zich laten in formeren over de meest recente trends op tuingebied. Bijzonder is de aanwezigheid van de Federatie Volkstuinor ganisaties Nooi'd Nederland, die op 160 vierkante meter een tuin heeft aangelegd op basis van biologisch (natuurvriende lijk) tuinieren. De nadruk van Tuin Varia (www.tuinidee.nl), van 14 tot en met 17 februari in de IJsselhal- len in Zwolle, ligt meer op ac cessoires. Tuin Sfeer van 7 tot en met 10 februari in Martiniplaza, Leo nard Springerlaan in Gronin gen. De beurs is donderdag en vrijdag geopend van 14.00 tot 21.30 uur, zaterdag van 10.00 tot 21.30 uur en zondag van 10.00 tot 17.00 uur. De entree bedraagt 6 euro. Tuin Varia, van 14 tot en met 17 februari in de IJselhallen in Zwolle. Bezoe kers kunnen er donderdag en vrijdag terecht van 13.00 tot 22.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. Een kaartje kost 7,50 euro. T 7olgens Miele maakt twintig V procent van de Zwitserse koks inmiddels gebruik van een inductiekookplaat. Daaruit concludeert het bedrijf dat ko ken met inductie steeds popu lairder wordt. Reden om twee nieuwe inductiekookplaten te lanceren: KM 491 en KM 494. Een keramische kookplaten met inductieverwarming ver kort volgens Miele de kooktijd omdat de warmte in de bodem van de pan ontstaat en niet er onder. Daardoor gaat ook min der warmte verloren. Praktisch is de zogeheten boos ter, waarmee beide modellen zijn uitgerust. Daarmee kan het verwarmingsvermogen korte tijd worden verhoogd. De KM 491 kost 1996 euro en de KM 494 2132 euro. De website van het Netwerk Notarissen is vernieuwd. Op www.netwerknotarissen.nl vindt de consument informatie over onder andere een huis ko pen, testamenten en samenle vingsvormen. Nieuw is een in teractief deel, waar de bezoeker vragen kan stellen en brochures kan bestellen. Netwerk Nota rissen is een organisatie waarbij diverse notarissen zijn aange sloten. Een handig hulpmiddel op de si te is het stappenplan. Daarmee kan de consument zich vooraf oriënteren op het onderwerp waarvoor hij de notaris wil in schakelen. Onder het kop je 'pri vé' is de informatie gebundeld die van belang is voor particu lieren. Op de site zijn tevens de tarieven te vinden. Flexa introduceerde enkele jaren terug een verflijn in samenwerking met het woon- tijdschrift VT Wonen. Die lijn wordt half februari uitgebreid met drie nieuwe kleuren: Zever- schijnen op de markt onder de themanamen Lief, Fris en Glin ster. Met Lief (zachtroze) en Fris (turkoois) speelt Flexa in op de populariteit van pastelkleuren. Glinster is een transparante ef- fectverfwaarmee muren en plafonds een glans krijgen. De ze verf moet het interieur een luxe uitstraling geven. De Flexa-VT Wonen kleuren zijn onder andere verkrijgbaar als zijdeglanslak (17,45 euro voor 0,75 liter), muurverf (13,50 euro voor 1 liter) en zandstruc- tuurverf (32,10 euro voor 4 liter). zaterdag 2 februari 2002 Nog nooit is de belang stelling voor 'design' zo groot geweest. Design is een verzamelnaam voor nieuw, oud, of meubels die opnieuw worden gemaakt. Maar al tijd een reactie op een voor gaand ontwerp. De hoge, zilveren koffiepot in een vitrine bij MAD Design is een betrekkelijke eenling in een winkel waar vooral meubi lair staat. Voor de meeste men sen zal het gewoon een ge bruiksvoorwerp zijn. Maar de geïnteresseerde die hem ooit koopt, zal het niet in zijn hoofd halen om er koffie in te zetten. Het is een ontwerp uit de jaren vijftig van een beroemde Ame rikaan, John Prip. Nooit van ge hoord misschien, maar dat zegt niets. Er hangt een prijskaartje aan van ruim 2700 euro, zesdui zend gulden, en zoiets stelt men tentoon, ook thuis. Op de website van MAD Design is ook een Scandinavisch eet- stoeltje te zien van Tapiovaara. Ook jaren vijftig. Maar in 1970 was het gewoon een leuke eet- kamerstoel bij de Bijenkorf, waar het jonge gezin met be langstelling naar keek. Scandi navisch hout was toen populair. Het woord 'design' moest nog worden uitgevonden. De vraag is natuurlijk waarom zo'n stoel tje, dat allang is afgedankt, nu ineens wordt bestempeld als een belangrijk ontwerp. Waarom staat het niet gewoon in de kringloopwinkel als een twee dehandsje? Verzamelbegrip Dat kan ook: in de rommelwin- kel staan vaker verloren zonen, die vroeger of later als 'design' een nieuwe toekomst krijgen. „Design is een soort verzamel begrip geworden", zegt kunst historicus Elly Adriaansz. „Het kan oud zijn, tweedehands, het kunnen stalen buismeubelen zijn, voorwerpen uit de art deco- periode, of ietsheelnieuws. Oud meubilair kan ook opnieuw ge maakt worden, als remake, en dat noem j e toch ook gewoon de sign. Tegenwoordig heb je ge bruikers en verzamelaars van design. Een originele stoel van Mart Stam, met de oorspronke lijke bekleding er nog op, kan heel duur zijn. Maar mij kan dat niet schelen. Nieuwe bekleding er op, dat mag van mij ook. Het gaat mij om de vorm, het ont werp." Elly Adriaansz is mede-auteur van Huis Sonneveld, Brinkman Van der Vlugt, Modern wonen in 1933. Een dikke pil van een boek over een beroemde Rotter damse villa uit de jaren dertig. Hij werd onlangs gerestaureerd en is nu via het Nederlands Ar chitectuur Instituut open voor bezoekers. Een huis met de ori ginele meubels, design, maar er was toen niemand die dat zo noemde. Hoe zit dat? Waar komt zo'n begrip vandaan? „Het begint eigenlijk halverwe ge de jaren twintig, bij de 'nieu we zakelijkheid'. Daar ligt de grote omslag van ambachtelijke productie van dingen, naar massa-productie", zegt Adri aansz. „Inde woningbouw komt dan het beton en zie je de grote Leren stoel van Starck. moest radicaal veranderen, plaats maken voor 'bevrijd wo nen'. Die bevrijding gold ook de keuken, het glaswerk, meubi lair. Elly Adriaansz duidt het aan als 'een gebaar naar de mas sa' en wijst op een oude, simpele Leerdam-vaas. Een vorm van nieuwe zakelijkheid. Nu met het stempel design. „Ook het meubilair in Huis Son neveld zou je nu design noemen. Het is strak en rustig, bewust gekozen, maar indertijd de smaak van een kleine bevoor rechte groep", zegt ze. Zelfs nu is dat nog een beetje zo. „Voor design moet je een be paalde appreciatie hebben. Niet iedereen vindt het leuk, of vindt alles leuk. In de mode zie je bij voorbeeld bij Belgische ontwer pers van die rafelige kleren. Niet iedereen kan dat waarde ren. Maar design is wel een enorm begrip geworden. Zeer veel omvattend. Die enorme aandacht bestaat sinds de jaren '70. Toen begon men terug te kij - ken naar al die stromingen, die in hun tijd vanuit een eigen idee het verleden vaarwel zeiden." Het is een manier van reageren op voorgangers, een kritische x-eactie op een eei'dere generatie ontwerpei-s. Dat karakter van design her kent ook Huib ter Hark. Ter Hark is samen met Sytske Hel- linga eigenaar van Eigen Stijl, de tegenwoordig grote Haagse winkel, die 'meubels met ei*va- ring' verkoopt. Design, niet als verzamelobject, maar stoelen, tafels en kasten gewoon om te gebruiken. Ze hebben dan al in een showroom gestaan, waren restpax-tij van een fabriek, of werden ingekocht bij particu- liex-en die ervan af wilden. Dat levert een bijzondere schake ring op en maakt vex-gelijken in- tei-essant. In Eigen Stijl is bij uitstek te zien hoe het het design-meubel sinds het eerste ontwex-p is ver gaan. Een armleuningstoel van Charles en Ray Eames, gegoten alumimium, ontwerp jaren vijf tig. Het tweedehandsje van Ter Hark dateert vermoedelijk uit de jaren zeventig, maar hij heeft ook een gloednieuwe, gemaakt bij Vitra. Het onderstel van de nieuwe blijkt toch flink aange past te zijn. De 'voeten' steken vei-der uit. De hendel om de hoogte te verstellen oogt veel moderner. Lounge-chair Een ander Eames-voorbeeld met uiteenlopende versies is de lounge-chair, met voetenbank. In 1956 revolutionair, ook van wege materiaal en constx-uctie. Oorspronkelijk met een rug van fraai gebogen palissanderhout, dat niet meer mag worden ge- braikt. Nu is het kersenhout ge worden, licht getint of zwart ge beitst. Beide voorbeelden zijn bij Eigen Stijl te zien, en vreemd genoeglijken ze heel anders dan het origineel. „Wij zijn een pionier op dit ge bied", zegt Ter Hark. „Al bijna twintig jaar lang doen wij in tweedehands design. Maar wij zijn niet de speciaal-winkel waar het collectors-item wordt verkocht. Verzamelaars houden ons wel in de gaten. Wij hebben soms bijzonder stukken, zoals een aluminium tafelframe van Isamu Noguchi. Als je dat zou veilen, en er zijn meex-dere geïn- teresseei-den, dan zou de prijs best kunnen oplopen". Eigen Stijl ruilt ook in. Maar dat kan alleen met courant meubi lair. Ter Hark vindt dat alles wat bij Eigen Stijl te vinden is onder de noemer 'design' valt. Nieuw of oud, het maakt hem niet uit. De etalage staat vol met de vlin- derstoelen van Arne Jacobsen. Ze kunnen nieuw zijn, of ge- bx-uikt. Misschien is er wel een origineel uit de jaren vijftig bij En dan ineens een stuk duurder? Nee, toch niet. Els Kemper Meer informatie: www.eigen- stijl.nl, www.mad-design.nl, www.nai.nl/sonneveld Marokkaanse lampen doen het goed in het Nederlandse interieur. De fraaie zilver- en goudkleuri ge blikvangers in diverse vormen, al dan niet voorzien van gekleurde glazen plaat jes, duiken overal op: in ca fés, restaurants, maar ook in woonhuizen. De interieur bladen laten zien hoe de metalen armaturen in slaap kamers voor een spi'ookjes- achtige sfeer kunnen zorgen. Warenhuizen en trendy woonwinkels hebben ze in hun assortiment opgeno men. Maar in Rotterdam kun je ze sinds kort ook vinden bij een echte Marokkaanse interieurwinkel. In zijn pand aan de Mathenes- serweg in Spangen heeft eige naar A. Bouroukba tientallen Marokkaanse lampen aan het plafond gehangen. Onder de naam Botapoex importeert hij de feeërieke verlichting recht streeks uit zijn gebooxteland. Hetzelfde geldt voor de bijzon dere meubels die in de winkel staan. „Dit zijn authentieke Marokkaanse banken", legt de eigenaar uit, die voor-heen de kost vex-diende als timmei-man. Bekenden van Bouroukba drin ken gezeten op de met donker blauwe en goudkleurige stof beklede banken achterin de winkel een kopje koffie of thee of komen voor een pi-aatje. De sfeer is gemoedelijk. Zijn klan tenkring bestaat uit zowel Ma rokkaanse als Nederlandse mensen. „Hoewel de banken niet echt door Nederlanders worden gekocht. Ze vinden de mati-assen die erop liggen een beetje hard", lacht de eigenaar. Bouroukba laat de meubels ma ken in de Marokkaanse stad Fez. De tekeningen op de rijk gedecoreerde salon- en bijzetta fels, bureaus en banken ont werpt hij zelf op de computer. In Fez is hij samen met zijn broer eigenaar van een fabricagebe- drijf dat onder meer de in zijn winkel aanwezige meubels ver- vaax-digt. Zestien mensen zijn er dagelijks in de weex-. Aquarium Bouroukba verkoopt naast de traditionele banken, die in di verse stoffen vei-ki-ijgbaar zijn, diverse modellen tafels en bu reaus. Vooral de laatste zijn een opvallende verschijning in de winkel. De werktafel van de ei genaar is een rijk gedecoreerd Eigenaar Boui'oukba laat alle meubels maken in Max-okko, waar ook de lampen vandaan komen. foto Niels van der Hoeven/GPD exemplaar van een staaltje fraai houtsnijwerk. Met de hand ver vaardigd. Een in vrolijke kleu ren geschilderde eyecatcher, waar heel wat uurtjes ai'beid in zitten. Wellicht nog opvallender is het aquarium, dat huist in een even zo vrolijk omhulsel. Com pleet met kraan, mozaïek en constante watex-stroom. „Dit is een groot exemplaar, zoals je ze vaak in x-estaurants ziet, maar ze zijn ook verkrijgbaar in andere maten," aldus de eigenaar. Nieuw voor Nederland is de pla fond- en wanddecoi-atie die Bouroukba op aanvraag ont werpt. Hij laat een aantal vooi"- beelden zien van houten pla fonddecoraties in combinatie met Marokkaanse lampen. „Al lemaal handwerk," legt hij uit. „In Marokko zie je dit soort din gen voornamelijk in villa's. Ge wone huizen hebben decoraties van gips." In Nederland verzorgt hij ook de aankleding van hoi'ecagelegen- heden, die volgens zijn ontwerp in Arabische stijl worden inge richt. Ook nam hij al een bakke rij in Rotterdam onder handen. Hij bracht er Marokkaanse te gels aan in combinatie met gip sen versieringen. Het assortiment van Botapoex stopt hier niet. In de winkel zijn ook tal van accessoires te vin den, zoals een zilverkleurige theeset, inclusief het bijbeho rende tafeltje, en gouden kan netjes. Verder kun je er terecht voor stoffen, tapijten en houten vloeren. „Maar dat is gewoon Nederlands", aldus de onderne mer. Nog één opvallend gegeven in Botapoex: prijskaartjes ont breken. „Dat heeft met onze cultuur te maken", lacht Boui' oukba. „Wij Marokkanen zijn gewend om af te dingen. We wil len ondei'handelen." Maar de prijzen van de lampen wil hij desgevraagd wel geven: vanaf 75 euro. Evelien Baks Botapoex, Mathenesseiweg 35c, Rotterdam, tel. 010-4621420. Tafelframe van Nogushi glasoppervlakken verschijnen. Het was een internationale ver andering en een grote schok. Men was gewend aan baksteen, aan stoffering', en aan ornamen tiek, de drukke versiering uit de negentiende eeuw." De nieuwe zakelijkheid in de architectuur had vooral te maken met sociale betrokkenheid. Mensen leefden in bedompte ruimtes, volge stouwd met prullaria, en dat Gebruikt design: wit gespoten Rietveld-meubeltjes. foto's Theo Böhmers/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33