Chinees antiek is milj oenenhandel Blondes en triples; het makkelijke brouwwerk De plunjebaai van Elvis als relikwie Meer kitsch dan kunst zaterdag 2 februari 2002 Antiek is in China een milj oenenindustrie maar is er steeds minder te halen. Stukken uit het top segment worden uit het land gesmokkeld en zijn alleen voor verzamelaars nog be taalbaar. De onderkant van de markt wordt vooral ge vormd door gekopieerde troep. Het vinden van een topstuk voor 'Tussen Kunst en Kitsch' is in China tot dagdromerij verworden. De oostelijke provincie Jiangxi geldt als het histo rische centrum van de porse leinindustrie in China. Toen er vijf jaar geleden een spoorweg werd aangelegd, werd de markt plotseling overspoeld met dui zend jaar oud porselein. Kopjes en schalen gingen op de antiek markten in de grote steden voor nog geen 50 tot 60 euro van de hand. Met het voltooien van de spoorbaan droogde de bron op. De kopjes en schalen zijn inmid dels het dubbele waard. Steek in het westen van Neder land een spade in de grond en je stuit op water, doe hetzelfde in China en je vindt 5000 jaar ge schiedenis. Overdreven mis schien, maar China lijkt bij uit stek het beloofde land voor dromers die, al snuffelend op rommel- annex antiekmarkten, voor een habbekrats jade, por selein of een terracotta beeld kopen, in de hoop dat het bij thuiskomst 'puur goud' blijkt te zijn, een topstuk voor een afle vering van 'Tussen Kunst en Kitsch'. De kans daarop is tegenwoordig echter te verwaarlozen. Antiek in China is een miljoenenindu strie geworden, met twee uiter sten aan beide kanten van het spectrum. Aan de ene kant is er de zeer lucratieve, gevaarlijke en voor buitenstaanders ontoe gankelijke handel in vers opge graven of geplunderde authentieke topstukken die via smokkelroutes, vaak via Hong kong, hun weg vinden naar dea lers en verzamelaars in het Wes ten. Aan de andere kant staat de ko pieerindustrie, die alle Chinese kunstvoorwerpen die in het Westen maar enigszins voor waardevol worden aangezien, namaakt. Het is steeds meer de ze rommel die de antiekmarkten overspoelt. Neem Panjiayuan, in naam nog steeds de bekendste antiek markt van Peking. De tijd dat mensen van het omliggende platteland met echt kostbare kunstvoorwerpen kwamen aan draven, vers opgegraven uit de grond, is lang voorbij. Nog steeds worden er beelden of va zen aangeboden met de rode aarde er nog aan, maar het zijn vrijwel altijd reproducties die, koud uit de oven, een paar da gen of weken onder de grond zijn gestopt voor een meer au thentieke look. „Het meeste hier is rotzooi", lucht een verkoper van schilderijen zijn hart. „Als iets echt is, verkopen ze dat heus niet in Peking. Dan gaan zenaar Hongkong, daar kunnen ze er veel meer voor krijgen." Het is niet alleen porselein of terracotta dat op grote schaal wordt gekopieerd. Ook de meu belindustrie heeft een enorme vlucht genomen nadat de wes terse consument op de golven van de koloniale trend de Chi nese bruidskast ontdekte. Het resultaat is te zien in Beihu- ayuan. Gelegen langs de spoor weg Peking-Tianjin doemt het ene na het andere bord op met 'Chinese classical furniture'. Hier worden op verzoek 'antie ke' Chinese meubels vervaar digd. Naar het voorbeeld van kasten of stoelen uit de Ming- of de Qing-dynastie. Het 'antieke' zit hem vooral in het gebruik van zogenoemd 'oud hout'. Daarbij gaat het soms om draagbalken, die komen uit ge sloopte woningen in het cen trum van Peking. Maar ook materiaal van niet meer te repa reren oude meubelstukken wordt 'gerecycled'. Vaker is het 'oude' karakter van het hout op geen enkele manier te achterha len. Schaars Maar toegegeven, niet alles is nieuw dat op de markt komt. Nog steeds duiken echt oude stukken op. Maar ze worden wel steeds schaarser, nadat een eer ste golf van ondernemende han delaars het platteland van Chi na afstroopte op zoek naar oude meubelen. „We kopen alleen bijzondere dingen in, geen za ken die je overal kunt vinden", zegt Sophie Wu van Guang Han Tang. „Dat maakt het wel steeds moeilijker voor ons om goede dingen te vinden. Antiek dat wij verkopen wordt schaars of is veel te duur. De mensen met wie wij zaken doen, weten wat wij verlangen, maar dat betekent ook dat de prijs er vaak naar is. Guang Han Tang, gevestigd langs de oude weg naar het in ternationale vliegveld van Pe king, is inderdaad een vreemde eend in de bijt. Geen op instor ten staande barakken voor het personeel, maar een nieuw ge bouw rond een groot binnen plein, met een klassiek aange legde tuin. Rechts van de ingang geven zwart geruite deuren toe gang tot acht stijlkamers. De muren zijn scharlaken rood, de Stoelen en tafels uit de Qing-dynastie wachten onder een dikke laag stof om opgeknapt te worden. foto Gert-Jan Broere/GPD Begin deze maand zou hij 67 zijn geworden. Maar Elvis is dood. The King is dead, but not forgotten. Ook in Duitsland niet, het land waar hij een kleine twee jaar woonde. Het klinkt Duits, maar je moet eerst door een zware Ameri kaanse saus heen om te horen wat er wordt gezongen: Muss i denn zum Stadtele hinaus. El- vis, het Amerikaanse rockmon- ster en een Duits volksliedje! Pas in het Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutsch- land in Bonn kom je er achter wat Elvis bewogen heeft om dit lied te zingen. Het is een ode aan zijn halfbroers en -zusters van onze oosterburen. Een vleugje heimwee naar het Europese land waar hij een kleine twee jaar zijn diensttijd doorbracht. Duitsland na de oorlog. Het land ligt in puin, de economie is dood. Veel jongeren die tijdens de ooi'log opgroeiden hebben hun vader verloren; zijn ge drild in mai'smuziek. Maar dan horen ze voor het eerst zwarte muziek, swingende muziek. De verwondei'ing is groot. Swingen tussen de schlagermuziek. Langzaam gaat het beter in Duitsland. Dat zie je in het Haus der Geschichte in Bonn, het mu seum dat de Duitse geschiedenis heeft vastgelegd. Langzaam maarzeker krabbelt het land er bovenop. De betrekkingen met Amerika worden beter, met als hoogtepunt het bezoek van Kennedy aan Berlijn: 'Ich bin ein Berliner.' IJsmakers Uit het verre Italië zijn ijsma- kers naar Duitsland gekomen om de hang naar het warme zui den om te zetten in de Eisdieles, deijssalons. Het wei'den de ont moetingsplaatsen voor de jon geren, waar ze bij een beker no tenijs met abx-ikozenmax'melade luisterden naar de jukebox. Ein Schijf wird kommen, zingt Lale Anderson. Zwei kleine Italiener van Conny Froboes en ze dro men allemaal van 'eine Reise in dem Süden'. Peter Kraus rockte toen al met Sugar Baby en Gitte wil Ein Cowboy als Mann. Maar het echte geluid komt van Elvis: Hound Dog. Duitsland verandex't. De Duitse driekleur: Wein, Weib und Ge- sang krijgt een eigentijds verta ling op de vooi'pagina van het weekblad Konkret: het Duitse Weib is Mai'ilyn Monroe gewor den, de Wein een flesje Cola en het beroemde Gesang een tv- beeld met Elvis. In die sfeer loopt op 1 oktober 1958 in Bre merhaven een jonge Ameri kaanse soldaat de loopplank van het schip af: Elvis. Weken is er door de media en door de jon- geren met smart op hem ge wacht op. Elvis is tot maart 1960 als GI in Friedbei'g/Taunus ge stationeerd. Natuurlijk zit Elvis niet in de kazerne, maar woont hij in een hotel en later in een ei gen huis. Maar hij is in Duits land. Niet in een ander Euro pees land. Dat hij naar het land moet om zijn dienstplicht te vervullen is bijzaak: hij is bij ons, zeggen ze bij onze oos terburen en dat kan niemand in Europa hen nazeggen. En in hun Eisdiele genieten ze bij een volgende beker ijs van de over- winning. Elvis is bij ons. Alles wat voor de nieuwe toekomst staat, woont in Duitsland. Hoe trots ze er nu nog steeds op zijn, is te zien in het Haus der Ge schichte der Bundesrepublik Deutschland. Midden tussen Kennedy en de Eisdiele staat een kleine vitiine. Noi'maal zou je er aan voorbij lopen maar als je de sfeer van de tentoonstel ling pi'oeft, blijf je staan: de plunjebaai van Elvis wordt ver eerd als een relikwie en op het bovenste plankje ligt een klein plukje haai'. Geknipt door een 17-jarige kapper in Friedberg, toen Elvis zijn lokken in militair gelid moest leggen. Al die jaren heeft de kapper het lokje be- waard. Een medewei'ker van het muse um staat nog steeds een beetje verliefd naar de plunjebaai te kijken. Hij is trots, maar hij is en blijft historicus. De Ameri kaanse saus over het land was zo dik als het accent van Elvis in zijn Mtiss i denn zum Stadtele hinaus. Dus was ook de teleur stelling van de generatie van de zestigers groot, toen ze de Ame rikaanse droom doorprikten; „Bij ons was de revolutie van de jaren zestig niet voor niets zo fel." Maar ook dat is intussen geschiedenis gewox'den en het Haus der Geschichte is nog lang niet vol. Hans Jacobs ini'ichting bestaat uit kostbare meubels die in een museum niet zouden misstaan. En de prijzen zijn er naai'. Een hemelbed kost 36.000 euro en een kast uit de periode van de Qing-keizer Qianlong 9000 euro. Het goed koopst is een kledingkast van het veel gebruikte en zachtere iepenhout, maar zelfs daar hangt nog altijd een kaartje aan van 35.000 yuan, ongeveer 5000 euro. Guang Han Tang doet veel zaken met Amerikanen en Eu ropeanen, maar vindt steeds meer klandizie onder de nieuwe lijken van China. Ze zien antiek als een goede belegging, maar ook het behoud van het culture le erfgoed van China speelt mee. Op dat laatste punt vinden ze de regering aan hun zijde. Er wordt gewerkt aan een nieuwe wet, die moet vooi'komen dat kostbai'e kunstschatten het land verla ten. Illegaal circuit Het nationale persbureau Xin hua rekende voor dat de afgelo pen jax-en meer dan 100.000 gra ven waren geplundei'd. De meeste van de gei-oofde stukken blijven in China, maar het zijn juist de onvervangbare objec ten, die via een illegaal circuit naar Hongkong verdwijnen, waar de i'egering zich zoi'gen overmaakt. De wet moet ervoor zorgen dat er betere grenscon troles komen, maar ook dat op het verhandelen van 'illegale' voorwerpen zelfs de doodstraf kan staan. Wat dan precies ille gaal is, blijft echter heel ai-bi- trair. Billy Ho ondervindt het nieuwe beleid aan den lijve. Hij heeft een antiekwinkel op Holly- woodroad, het antiekcentrum van Hongkong. Zijn winkel be staat hoofdzakelijk uit voor werpen, waaivoor op het vaste land je kop zou kunnen rollen. Zelfs een terracotta paard van ongeveer 1,5 meter hoog be hoort tot de collectie. „Han", verzekert Ho, bijna tweedui zend jaar oud, uit China ge smokkeld. Alleen de omvang van het vooi"weip al garandeert dat douanebeambten aan de Chinese kant van de grens de andere kant hebben opgekeken toen dit werd 'ingevoerd'. Ho lacht slechts geheimzinnig als hem wordt gevraagd, hoe het paard Hongkong is ingeloodst. Ho, wiens belangi'ijkste afzet markt dealers in de Verenigde Staten en Europa zijn, heeft zo zijn contacten op het vasteland. Maar hij bevestigt datdei'isico's daar met betrekking tot antiek de laatste jax-en groter zijn ge- woi'den. „De politie is veel aler ter. Vroeger kon je jezelf vrijko pen, als je werd gepakt met een illegaal stuk. Je betaalde 500.000 yuan (67.500 euro) en je was vi'ij. Nu hangt er een cel straf boven je hoofd." Gert-Jan Broere Antieksti'aat in Peking; namaakspuilen voor de toeristen. Van heinde en ver waren ze naar het eer ste Maasti'ichtse bierfestival gekomen. Het Texels goud, de Grunn Amber uit Gro ningen, de Speculator uit Noord-Holland, het Winterkoninkske uit Kerkom, de Dob- bele Java uit Hulst en Moeder Ovei'ste uit Quenast. Noem ze asjeblieft geen pilsjes of biertjes. „Speciaalbieren zijn we." Met een glimlach vertelt John Vermeersen van bierbi'ouwerij de Halve Maan dat 0,00003267 procent van de Nederlandse biexmarkt in handen is van de bi'ouwei's uit het Zeeuws-Vlaamse Hulst. „We kunnen dus nog behoorlijk groeien", zegt de met een koket bierbuikje uitgeruste Zeeuw, die be halve directeur, marketingleider, verkoper, brouwershulp ook nog gids en schoonmaker is in zijn bi'ouwerij. Vier bieren - speciaalbierenverbetert de ai mabele Vermeersen - worden onder naam van de Halve Maan gebi'ouwen. In totaal 2000 hectoliter per jaar, die vooral in Zeeuws- Vlaanderen in de kelen worden ge goten. Maar volgens Veimeersen gaan de Zeeuwse dorstlesssei's ook steeds vaker naar 'de overkant', waarmee de cafés en bierliefhebbers aan de andere kant van de Westersehelde worden bedoeld. „Ons grote pi'obleeem is de distributie. We maken pri ma biei'en maar je moet ze wel bij de klanten in Limburg, Groningen of Amsterdam zien te krijgen." Beleving Vermeersen ex'kent dat zijn métier uit heel wat meer bestaat dan lekkere nieuwe bieren uitvinden en brouwen. „De marketing is even belangrijk als de smaak van het bier Bier is beleving en sfeer En dat jouw bier een aparte beleving geeft, moet je weten over te bx'engen." Af en toe moet je ook geluk hebben, veitelt hij. De ontdekking van het bier Lazarus was zo'n toevalstreffer. „Bij het maken van een zwaar bier kwam er per ongeluk water bij het brouwsel. Weg zwaar bier. Maar weg gooien is ook een probleem. Mag niet en kan niet van de douane en de waterzuivering. Een caféhouder proefde ons misbrouwsel en wilde het wel hebben voor een feestje. Bleek het bier nog gigantisch aan te slaan ook. We hebben het meteen Lazarus genoemd -naar de dode, die weer tot leven kwam. Het loopt nu lekker, zeker nadat we het gekruid heb ben met vanille en honing, waardoor het bier een licht zoete smaak krijgt." Alternatief Bij de SNAB, de Stichting Noordhollandse Alternatieve Bierbrouwers uit Haarlem hebben ze ook een honingbier. „Maar geen zoet, eerder een bitter bier. We willen alter natief zijn en zoeken naar een gat in de markt dat ons past. Het is onze hobby. We hoeven er met zijn zevenen niet van te le ven", legt Peter Korst uit. Met trots vertelt hij dat de Noord Hollandse bieren, Koning Honing, Xporter en Speculator, alle van ei gen recepturen zijn. Weliswaar is de huisbrouwer van Canadese afkomst maar toch, de recepturen zijn uit eigen huis en staan in oude regionale tradi tie. Toch dreigt het succes van hun SNAB- bieren (en zeker dat van hun Ezelenbock, dat vorig jaar tot het beste Bockbier van Ne- dei'land werd uitgeroepen') hen de das om te doen. „We willen niet te groot worden maar het punt nadert dat we moeten kiezen: "Of px'ofessioneel worden óf zo doorgaan als nu." Dat punt zijn de Texelse bierbrouwerij en de Groningse Stadsbrouwerij inmiddels gepasseex'd. Sinds beide bi'ouwerijen in handen zijn van de zakenman Jaap van der Heide willen de Noordse bieren de markt gaan verovei'en. Keuze genoeg voor de bier- liefhebbers. Texels en Gronings bock, wit, Peter Frambach, een van de organisatox-en van het Maastrichtste bierfestival, weet een goed glas speciaalbier te waardex-en. foto Frits Widdershoven/GPD goud, winterbier, blond en amber kan er ge dronken worden. Met eigen viltjes, bierglazen en gadgets ti'ekt marketingman Marcel Middel bos erop uit. „Ik knal het hele land door." Hij moet wel, want 'ik ben geen goedkope jongen'. De productie van de Texelse en 'Grunninger' bieren is in twee jaar verhoogd van 200 liter naar 1500 liter. Middelbos' 'target', -zijn doel dus- is om de 3000 hectoliter, die ge brouwen gaat worden, af te zetten in de markt. Middelbos heeft goede hoop dat het zal lukken. „Als je succes hebt in studen tensteden dan heb je een leuke toekomst. Gi'oningen is al aardig aan onze bieren. Nu Maastricht, toch ook een interessante stu dentenstad." Peter Kuppers bierpurist en voorman van de OMA, de Oprechte Mergellandse Amants-bière hoort het hoofdschuddend aan. Het stoort hem dat veel grote brou wers en steeds meer kleine amateur-brou wers de weg van het makkelijke succes op zoeken. „Blondes, abdijbieren, triples, het is allemaal het makkelijke brouwwerk. Zeker de Belgen maken zich hieraan schuldig. Niets eenvoudiger dan een zoet bier maken. Het beantwoordt aan de smaak van het publiek en je hebt meteen een hoog alcoholprecentage te pakken. Kassa. Maar of het lang duurt is nog maar de vraag. Je ziet nu al dat de zoete speciaal bieren terrein verliezen aan pils." Gruwel Bier maken is geen kunstje, benadrukt Kuppers. „Wat je nu vaak ziet, ook bij veel amateurs, is dat ze een bier hebben, er wat kruiden bijgooien en hup, ze hebben zoge naamd een nieuw speciaalbier." Het is de Maastrichtse bierkenner een gruwel dat veel brouwers zo snel en gretig grijpen naar de kruidenpot. „Sommige amateurs schudden nogal erg graag met kruiden als koriander." Al die zoete biertjes, het mat zo af, klaagt Kuppers. „Laat ze eerst eens leren brou wen volgens de principes van het Duitse Reinheitsgebot.Met water, hop, mout en gist. Als je met deze basis-ingrediënten bier kimt maken kun je verder gaan. Maar helaas dat ontbreekt er bij velen aan. Plet klooien met kruiden moet nu nogal eens brouwersfouten maskeren." Ray Simoen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31