Justitie moet zich verantwoorden PZC PZC Ex-president Rabbanl ongert naar de macht in Afghanistan Op Pim Fortuyn stemmen hoeft eigenlijk niet meer Huwelijk Oncontroleerbare en ondoorzichtige schikkingen schaden rechtsgevoel 2 februari 1952 zaterdag 2 februari 2002 Vandaag wordt in Amsterdam een huwelijk vol trokken tussen een Nederlandse man en een Ar gentijnse vrouw. Het is om tal van redenen een bijzonder huwelijk, maar op de eerste plaats omdat de man binnen afzienbare tijd het staatshoofd van Neder land zal zijn. „Het is mijn vrouw en het is mijn huwe lijk", heeft hij twee weken geleden gezegd. Het is een stelling die ten dele waar is, maar waaraan Maxima en Willem-Alexander vanaf vandaag zelf een nieuwe in- hou.d kunnen geven. De Grondwet bepaalt sinds 1848 dat de koning on schendbaar is en de ministers verantwoordelijk zijn. De verhouding tussen kabinet en monarch is sindsdien drastisch veranderd. Koning Willem II had nog een sterk bepalende rol in het binnenlandse en buitenland se beleid. Wilhelmina en Juliana maakten direct en veelvuldig bij ministers hun mening kenbaar over actu ele zaken en dat gebeurde doorgaans op dwingende toon. Koningin Beatrix heeft daar een meer gestructu reerde vorm voor gevonden middels het wekelijks over leg met de premier. Zo oefent zij invloed uit op het be leid en maakt zij gebruik van de drie rechten die haar zijn toegekend: het recht om te worden geraadpleegd, het recht om aan te moedigen en het recht om te waar schuwen. Binnen die kaders kunnen staatshoofden mi nisters opereren zonder van de monarchie een poppen kast te maken. Waar het aan schort is het volstrekte ge brek aan openheid waarmee dit proces gepaard gaat. Wel is bekend dat Beatrix een mening heeft over tal van zaken en dat zij die mening zo nu en dan ook doordrukt. Maar daarover komt niets naar buiten doordat zowel het koningshuis als de politiek de ministeriële verant woordelijkheid van een beklemmend keurslijf heeft voorzien. Het past in een moderne monarchie dat niet alleen bekend is dat het staatshoofd ergens een mening over heeft, maar ook wat zijn mening is. De troonsbestijging van de nieuwe monarch biedt de gelegenheid te breken met de krampachtigheid die de omgang niet het koninklijk huis omgeeft. De aanzet daartoe kan niet beter worden gegeven dan juist nu, nu het jonge echtpaar wordt klaargestoomd voor het ko ningschap. Dat moet onder meer betekenen dat Maxi ma meer vrijheid wordt toegekend in het zoeken naar een passende baan. En dat beiden een mening mogen ventileren over actuele zaken, alles binnen de spelre gels van de ministeriële verantwoordelijkheid. Toegegeven, Willem-Alexander heeft zich in publieke optredens tot dusver niet van zijn meest tactische kant laten zien. Wat dat betreft liet Maxima zich aanmerke lijk verstandiger uit. Zij snoerde de critici vrijwel de mond, terwijl Willem-Alexander twijfel zaaide met op merkingen over Videla, de betrouwbaarheid van pro fessor Baud en de feitenkennis van zijn schoonvader. Maar met haar ontwapenende 'je was een beetje dom' kan zijn echtgenote daar een aanvulling op geven die menig koningshuis in de schaduw stelt. door Paul Koopman Het CDA beging in het voor jaar van 1994 een doodzon de. De AOW moet gedurende vier jaar bevroren worden, no teerde de partij in haar verkie zingsprogramma. CDA-lijst- trekker Brinkman nam het op zich deze impopulaire para graaf tegenover de achterban te verdedigen. Vrijwel iedereen ouder dan 55 jaar kreeg het schuim op de lippen. Grijs Ne derland balde de vuist. Handen af van de AOW! De gevolgen zijn bekend: enkele maanden later rolde de 'grijze golf' de Tweede Kamer binnen. Jet Nijpels en Bertus Leerkes veroverden met de ouderenpar tijen AOV en Unie 55+ samen liefst zeven zetels. Het CDA on derging een historische aderla ting. Vanaf dat moment heeft geen van de grote fracties het nog in zijn hoofd gehaald om ooit de AOW ter discussie te stellen. Integendeel: het oude- renbeleid kreeg alom toppriori teit. De overwinning kan zoet sma ken, maar dat gold niet voor Nijpels en haar medestrijders. Hun rol was op de dag van de verkiezingen eigenlijk al uitge speeld. De belangrijkste grieven waren immers gehonoreerd. Bij gebrek aan politiek zinvol werk keerde de strijdbare energie zich naar binnen: de partijen implodeerden in geruzie en ri valiteit. Intussen was wel aan getoond dat een nieuwe partij de meeste invloed uitoefent, nog vóórdat zij feitelijk aan de macht komt. Asielbeleid Met de partij Leefbaar Neder land van professor Pim Fortuyn gaat het niet anders. Leefbaar Nederland heeft niet één issue, zoals de,ouderenpartijen, maar een hele reeks. Het asielbeleid moet aangescherpt en de demo cratie via districtenstelsel en re ferenda hervormd. De partij staat ook zeer kritisch - zo niet afwijzend - tegenover de uit breiding van de Europese Unie met nieuwe lidstaten. En onder het containerbegrip leefbaar heid propageert LN een land waar burgers weer gewoon naar de dokter kunnen, zich veilig voelen en niet struikelen over het zwerfvuil. Erg vernieuwend zijn die opvat tingen overigens niet: het bon dige verkiezingspamflet laat zich lezen als een revue uit de li teratuur van de gevestigde par tijen. Zo is de 'democratische vernieuwing' vrijwel geheel overgenomen van D66, para fraseert het asielbeleid de VVD en is de aandacht voor zorg en onderwijs (weliswaar met forse ingrepen in het ambtenarenap paraat) ontleend aan de PvdA. Maar Leefbaar Nederland heeft met Pim Fortuyn een 'speaker' die deze onderwerpen zo domi nant op de agenda plaatst, dat er eigenlijk niet meer over te on derhandelen valt. De twintig zetels die sommige opiniepei lingen zijn partij toedichten, leggen nog extra gewicht in de schaal. Leefbaarheid Een oorzakelijk verband wordt uiteraard door alle gevestigde partijen pertinent ontkend, maar het is wel een feit dat Leef baar Nederland - net als inder tijd AOV en Unie 55+ - veel wind uit de zeilen is genomen. CDA, WD, PvdA en D66 maken zich sterk voor de 'leefbaarheid'; GroenLinks tekent op zijn pos ters zelfs een stralend zonnetje boven de varkensstal. CDA en WD pleiten voor een strenger asielbeleid en dragen het multi culturele ideaal ten grave, zon der dat uit PvdA-kring een woord van protest klinkt. Voor het eerst - hoe toevallig! - heeft ook de PvdA zich bekeerd tot een ander verkiezingsstelsel om zo de democratie meer leven in te blazen. En tot slot: aan de uit breiding van Europa verbindt nu zelfs staatssecretaris van Eu ropese Zaken Dick Benschop (PvdA) harde voorwaarden. De boodschap die in de verkie zingscampagne de komende maanden zal klinken, luidt vrij wel zeker: wat Leefbaar Neder land wil, willen wij ook (of al langer) maar uw wensen zijn bij ons in betere handen. Want het is waar: Leefbaar Nederland heeft met een lijst waarop figu ren als Hans Kraay sr. en seks- baas Jan Bik figureren een zeker operettegehalte. Over de finan ciële haalbaarheid van de voor stellen maakt de partij zich al helemaal niet druk. Maar de po litieke winst is binnen, al hoeft Leefbaar Nederland daar zelf niet per se van te profiteren. Stemmen op professor Pim is ei genlijk al niet meer nodig. GPD Hij is al meer dan twee decen nia een hoofdrolspeler in de roerige Afghaanse geschiede nis. Burhanuddin Rabbani, de ex-president van Afghanistan, moest afgelopen december zijn post afstaan aan de huidige in terim-leider Hamid Karzai, maar Rabbani laat zich niet zo gemakkelijk opzij schuiven. De hoogleraar in het islamiti sche recht geldt nu als één van de grootste bedreigingen voor de stabiliteit. „Niemand kan mij zomaar afschrijven." door Frank Hendrickx Burhanuddin Rabbani be weegt zich nog steeds door Kaboel met het aura van een president. Twee jeeps vol lijf wachten behoren tot zijn stan daard gezelschap en zijn 'vijf of zes villa's' in de duurste wijk van de stad staan onder per manente bewaking van mili tairen van de Noordelijke Alli antie. Naaste medewerkers spreken hem nog steeds aan met 'zijne excellentie' en rond zijn verblijfplaatsen prijken staatsieportretten met het on derschrift: 'President van het islamitisch emiraat van Af ghanistan'. Rabbani lijkt er moeite mee te hebben dat hij sinds de inau guratie van de interimregering van Hamid Karzai geen presi dent meer is. Tussen 1992 en december 2001 was hij immers de enig internationaal erken de leider van Afghanistan, hoewel de Taliban de grijs be baarde professor al in 1996 uit het presidentiële paleis van Kaboel joegen. Heel even kon Rabbani in november nog aan de macht ruiken toen hij sa men met de Noordelijke Alli antie de Afghaanse hoofdstad binnentrok en geheel tegen de afspraak in het paleis als on derkomen koos. Op de vredes conferentie in Bonn werd hem dat fataal: voor Rabbani was geen plaats in de interim-rege ring. „Ik heb zelf afstand van de macht gedaan", beweert Rab bani in zijn voor Afghaanse begrippen riante 'huis voor gasten', terwijl zijn adjudant alles in orde brengt voor Zijne Excellentie. De straalkachel staat precies op de juiste af stand, het licht is niet te sterk en niet te zwak. „Niemand kan Burhanuddin Rabbani: „Alleen het volk beslist of ik afgeschreven ben." foto Alexander Nemenov/EPA mij zomaar afschrijven als lei der", zegt de ex-president als gesuggereerd wordt dat zijn adjudanten uit de Noordelijke Alliantie hem in Bonn hebben opgeofferd. De drie machtig ste mannen van Afghanistan - minister Qanuni van Binnen landse Zaken, minister Fahim van Defensie en minister Ab dullah van Buitenlandse Za ken - worden door hem aange duid als 'ondergeschikten' en 'leden van mijn partij'. „Zij beslissen niet of ik afgeschre ven ben en de media ook niet. Het volk beslist dat." En steun onder de bevolking heeft Rabbani nog voldoende, beweert hij zelf. Wellicht niet onder de intellectuelen in Ka boel, maar wel onder de Af- ghanen op het platteland, 'de mensen die jarenlang vochten tegen de Russen en later tegen het terrorisme en de Taliban'. „De huidige regering is maar voor zes maanden benoemd, daarna komt er een nieuwe po litieke strijd", kondigt Rabba ni alvast aan. Inmiddels is er door de Ver enigde Naties een commissie van 21 personen benoemd die de eerste Loya Jirga sinds vier decennia in Afghanistan moet organiseren. De grote assem- blée van Afghaanse stamhoof den moet uiteindelijk een nieuwe regering voor het land benoemen, maar Rabbani is sceptisch. „De commissie die de VN 'nu benoemd hebben, lijkt me niet in staat een Loya Jirga samen te stellen die de gehele Afghaanse samenle ving vertegenwoordigt. Dat kan grote problemen opleve ren. We zien nu al dat enkele legercommandanten geïrri teerd zijnIk geloof niet dat we op de goede weg zijn." Intrigant Rabbani heeft geen goede naam onder vredesonderhan- delaars van de VN. Hij staat bekend als een bekwaam intri gant. In 1992, na de valvanhet door Rusland gesteunde regi me van Najibullah, lapte hij afspraken over een 'roterend presidentschap' aan zijn laars. Rabbani hield vast aan zijn post en lokte daarmee de bloe dige burgeroorlog uit tussen de moeddjahedien. Ook in de jaren daarna bleek hij niet in staat vrede tot stand te bren gen. Toch gelooft de ex-president niet dat zijn tijd voorbij is. „Natuurlijk zijn èr mensen die kritiek hebben, maar alle per sonen die in het verleden een rol speelden in Afghanistan zijn nu betrokken bij de toe komst van ons land. Ik zie niet in waarom dit voor mij anders moet zijn." Rabbani geldt onder waarne mers evenwel als één van de grootste bedreigingen voor de stabiliteit in Afghanistan. Zelf ziet hij zich eerder als een po tentiële kandidaat voor het presidentschap. Gelooft de hoogleraar in islamitisch recht in een vreedzame toekomst? „Het is in elk geval goed dat de Taliban verdwenen is. En als God het wil zal er vrede zijn in Afghanistan." GPD Korea Twaalf Nederlandse jacht- vliegers van de luchtmacht gaan' vrijwillig naar Korea. Zij gaan deel uit maken van een Amerikaans squadron en deelnemen aan luchtacties. De vliegers gaan in groepjes van vier man voor een perio de van vier maanden. Oudeliedentehuis Raadsleden maken zich zor gen over de kwaliteit van het Middelburgse oudeliedente huis. Het gebouw verkeert in zeer slechte staat. Om de ou deren meer ruimte te geven is het aantal bewoners al terug gebracht. Het bestuur zoekt naar mogelijkheden het pand te verbeteren. Werktij d verkor ting Philips gaat voor een deel van het personeel werktijd verkorting invoeren, zij gaan tijdelijk 40 uur per week werken. De werktijdverkor ting is nodig omdat defensie opdrachten langer zijn uit gebleven dan verwacht. Teruggestuurd Schaatser Aad'de'Koning is door ploegleider Klaas Schenk vanuit Noorwegen naar huis gestuurd. Er waren al enige tijd problemen met de schaatser omdat hij zich niet wilde schikken naar de trainingsvoorschriften. Zijn plek in de Nederlandse Olympische ploeg wordt in genomen door Jan Wervers. Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AAVIissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 13 30 uur. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uilsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20 00 tot 22.00 uur: Tel. (0118)484000. Fax (0118)470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van ?.-) per maand: 19,25 per kwartaal; 52-- per jaar: 198,-- Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag l/m vrijdag: 7,~ za terdag 1,50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel: 0118-484321 m voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementenjadrninislralie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden, Als u op deze informalie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij. PZC, afdeling ,.,_3 Postbus 18,4380 AA Vlissingen. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: OostsouburgseweglO Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax: (0118) 470102 E-mail. redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118) 470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)273000 Fax. (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 14-5 '4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax (0115)645741 E-mail: redt.ern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulsl@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17.00 uur van 8.00 tot 10.30 uur baar Ministerie. Maar dan moet hij wel op de hoogte zijn van wat er speelt en niet door de procu reurs-generaal voor voldongen feiten worden geplaatst. Van daar dat Korthals na het bekend worden van de bouwfraude een nieuwe richtlijn uitvaardigde: hij moet vooraf worden geïnf or- meerd over alle schikkingen ten bedrage van 45.000 euro (100.000 gulden) of meer. En alle zaken die in de maatschappij gevoelig liggen, mogen niet meer buiten zijn medeweten worden afgehandeld. Hij zal nu niet meer zo sullig door het OM buiten spel worden gezet. GPD foto Robin Utrecht/ANP van de rechtspraak - openbaar heid van het strafproces - staat ermee op de tocht. Vooral is het uit den boze als het Openbaar Ministerie aan van fraude of an dere onwettige praktijken ver dachte bedrijven toezegt dat zij uit de publiciteit worden gehou den. De zaak wordt dan totaal oncontroleerbaar. Dit is een van de praktijken waar minister Korthals een ein de aan wil maken. Zijn in de cember uitgevaardigde regels brengen met zich mee dat het departement van Justitie voort aan meer greep krijgt op het Openbaar Ministerie. De relatie tussen minister en OM is van ouds omstreden. Enerzijds is het OM onafhankelijk van de poli tiek: het heeft een eigen verantwoordelijkheid voor het vervolgingsbeleid. Het is geen buitendienst van het ministerie, officieren van justitie zijn magi straten. Anderzijds kan de mi nister aanwijzingen geven, ook in individuele strafzaken. Richtlijn Onder minister Sorgdrager is die bevoegdheid in de Wet op de Reorganisatie van het OM uit gebreid: de minister heeft sinds dien meer greep op het Open- Nare smaak In al deze zaken laten de door het Openbaar Ministerie met de verdachten gemaakte deals een nare smaak achter. Het rechts gevoel van de burgers verdraagt nauwelijks dat justitie het op een financieel akkoordje gooit met verdachten van ernstige de licten die grote maatschappe- Ook telecombedrijf Versatel ontloopt strafvervolging door bijna drie miljoen euro te betalen. door Gijs Schreuders Minister Korthals van Justi tie en het Openbaar Minis terie zijn opnieuw keihard met elkaar in aanvaring gekomen over achter de rug van de minis ter om getroffen schikkingen. Twee vragen dringen zich op. Komen van fraude of andere zware delicten verdachte be drijven er te makkelijk af? En wie is de baas: de minister of het Openbaar Ministerie? Eerst was er de politieke op schudding over fraude bij de bouw van de Schipholtunnel. Drie bouwbedrijven ontsnap ten aan berechting door de maximale boete van een miljoen gulden op tafel te leggen. Als ge volg van de verontwaardiging hierover komt er nu een parle mentaire enquête. Er bleken echter nog meer grote en gevoe lige zaken buiten de minister om te zijn afgedaan. Nu zijn er dan enkele van zulke zaken op tafel gekomen. Tele combedrijf Versatel ontloopt strafvervolging wegens belas tingfraude door .bijna drie mil joen euro te betalen. Evenmin zal de rechter te pas komen aan de milieudelicten waar het grondreinigingsbedrijf Theo Pouw Beheer van wordt ver dacht. Bankbedrijf Delta Lloyd tastte diep in de buidel (1,1 mil joen euro) om een strafzaak we gens onregelmatigheden bij vijf leningen af te kopen. Misschien wel de meest omstre den transactie sloot het Open baar Ministerie met de firma Vos, die werd verdacht van de doorvoer van giftige glycerine naar Haïti. In dit geval had vol gens minister Korthals zeker een strafzaak moeten volgen. De verdenking betrof niet alleen malversaties, de in hoestdrank- jes verwerkte glycerine kostte zestig kinderen het leven. lijke schade teweeg hebben gebracht. Als er eenmaal is ge schikt (waarbij justitie de straf zaak seponeert), dan is vervol ging voorgoed onmogelijk. De zaak is dan onherroepelijk afge daan. Er kunnen overigens wel dege lijk goede redenen bestaan om een schikking te treffen. Afhan deling door middel van een transactie betekent een ontlas ting van de toch al zwaar over belaste rechterlijke macht. Bo vendien moet altijd maar worden afgewacht wat de uit komst zal zijn van langdurige, slopende rechtszaken met inge wikkelde bewijsp roblemen. Dan is een afkoopsom soms doeltreffender: er wordt ge noegdoening verschaft, lik op stuk. Handjeklap Een schikking biedt voor- en nadelen. Een groot bezwaar is de oncontroleerbaarheid en on doorzichtigheid van de getrof fen schikkingen. Ernstige delic ten horen niet thuis in een sfeer van onderhandelingen achter de schermen. Het is en blijft handjeklap tussen justitie en verdachte ondernemingen Een var. de belangrijkste beginselen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 2