Je kunt ook thuis ontpolderen Tegendraadsheid als een roeping PZC Werkstraf voor slaan van baas Buiten het harde, binnen 't fragiele 18 Handel in xtc bestraft met dienstverlening Open huis in kraamhotel Bergen op Zoom Poëzie aan Zee Telefoonlijnen open voor meldingen over vervoer kunst cultuur Alliteratie van klavecimbel en barokhobo donderdag 31 januari 2002 MIDDELBURG - Wie in xtc- pillen handelt, zit goed fout. „Dealen doe je om er zelf beter van te worden, terwijl diegene die de drugs kopen er slechter van worden", vatte de Middel burgse politierechter R. Fibbe zijn oordeel over de negentien jarige verdachte samen. De po litierechter vonniste de jonge Middelburger conform de eis tot 200 uur werkstraf en een maand voorwaardelijke gevangenis straf. Fibbe vond dat de man van ge luk mocht spreken dat hij op 27 april vorig jaar bij het fouilleren in de Middelburgse discotheek Nighttrain tegen de lamp was gelopen. „U mag de Nighttrain dankbaar zijn. Dat u bent ge pakt heeft uw leven een positie ve wending gegeven." De verdachte had in de eerste vier maanden xtc-pillen in het uitgaanscircuit aan de man ge bracht. „Dat was gemakkelijk geld verdienen", zei officier van juistitie J. de Graaf. Ze wees op het gevaar. „Xtc is niet alleen een vrolijke partydrug, maar het maakt ook de hersens ka pot." Raadsman P. de Jonge meende dat zijn cliënt er als ge bruiker vanzelf in was gerold. Maar, voerde hij ter verdediging aan: „Hij heeft snel afscheid ge nomen van het schimmige we reldje." De strafpleiter stelde een boete voor, maar de politie rechter vond daarvoor het delict te ernstig. BERGEN OP ZOOM - Kraam hotel De Ooievaar in Bergen op Zoom houdt morgen open huis in het Golden Tulip Hotel. Van 19.00 tot 21.00 uur zijn kraam- verzorgers aanwezig om bezoe kers te informeren. Toekomstige vaders en moeders kunnen een kijkje nemen op de derde verdieping van het hotel waar een aantal kamers is gere serveerd. In het kraamhotel wordt 24 uur per dag kraamzorg geboden. Het heeft een regiona le functie en richt zich op vrou wen uit Zeeland, West-Brabant en Vlaanderen. door A.J. Snel In zijn werkkamer hangt een kinder tekening: een aanvallige berin in een blauw jurkje, die de wereld in een tekst ballonnetje deelgenoot maakt van haar gemoedstoestand. „Wat is het tog een heerlijken dag", zegt ze. Kijk, zo'n ver zuchting, daar kan de wereld wat mee. De dichter Sip Beth laat zich gaarne aanmoedigen door de berin. Net als door de Rotterdamse instantie die op de vuilniswagens déze groet heeft laten schilderen: „Goedemorgen schoon heid." Beth (46), die in het dagelijks leven de publieke betrekkingen voor de Zeeuw se Bibliotheek onderhoudt, bemint het woord waarmee enige verlichting wordt bewerkstelligd. „Er wordt nogal wat leed uitgegeven waar vervolgens niemand iets mee doet. Ik zie graag een tekst waarmee de dag kan worden op gefleurd en waannee wat gerelativeerd wordt. „Goedemorgen schoonheid", dat zijn twee woorden die de dag in een ander licht zetten, die een aardig per spectief bieden. Je kunt veel doen met woorden. Ze kunnen ontroeren en ge nadeloos zijn. Of een glimlach teweeg brengen. Het laatste is, vind ik, al heel wat." Beth is de schrijver van het in Zeeland best verspreide gedicht van dit mo ment. Vandaag is het, voor de derde maal in drie jaar, landelijke gedichten dag. De Zeeuwse Bibliotheken geven met hun organisatie Poëzie aan Zee aan die dag invulling door onder meer het gedicht 'Zeeland 2002' van Sip Beth in een oplage van ruim honderdduizend ansichtkaarten in winkels en openbare gebouwen te verspreiden. Het is de be doeling dat het sonnet heden te negener ure in de ochtend op zoveel mogelijk plaatsen in Zeeland wordt gelezen of voorgelezen. Op de Middelburgse Markt zullen vijfentwintig kooplieden het gedicht reciteren en er worden vaandels aangebracht waarop de tekst is afgedrukt. Publiek bezit Beth is er content over:,Ik vind het heel aardig als poëzie tot publiek bezit ge maakt worden. Het is op zichzelf al ple zierig om bij de bakker een eerlijk brood te gaan kopen. Als daar dan op de toonbank nog een gedicht ligt, dat je voor niks kunt meenemen, dan voeg je nog iets toe om de dag waardevol te ma ken. Nee, poëzie is niet echt ergens voor nodig. Maar je hebt kunt er wel iets mee." Sip Beth is door de organisatie van de gedichtendag in Zeeland gevraagd eni ge poëzie aan te dragen. In eerste in- Dichter Sip Beth: „Een glimlach uitlokken, dat is al heel wat." stantie is Wim Hofman uitgenodigd, maar die zag er niet direct iets in. Beth: „Toen is het verzoek bij mij terechtge komen. Het klopt, ik maak deel uit van de organisatie. Maar het is absoluut niet de bedoeling mijzelf in de markt te zetten. Het gaat er alleen om het pu bliek in aanraking te brengen met ge dichten. Ik vind het natuurlijk leuk dat ik het heb mogen maken, maar terzake doend is dat niet." Het gedicht van Beth, dat eindigt met de regel 'Want ik worstel en ontpolder'. heeft de commissaris van de koningin in dit gewest, W. van Gelder, in een mil de stemming gebracht. Hij mag de regel graag citeren. De maker van het gedicht heeft echter niet de bedoeling gehad een pleidooi te houden voor het water- huishoudelijk ontpolderen. „Die zin is overdrachtelijk bedoeld. Ik heb met ontpolderen op het oog dat geen dijken moeten worden opgeworpen om nieu we denkbeelden tegen te houden. Je kunt de zin dus ook op die manier lezen dat je, als je ooit op het idee bent geko men dat Zeeland moet ontpolderen, aan die gedachte niet als aan een dogma moet vastzitten. Elk idee moet ter dis cussie staan. Het doorsteken van dijken is een metafoor waarmee ik tot uitdruk king wil brengen dat een mens zich kwetsbaar moet opstellen, moet open staan voor allerlei gedachten en invloe den, dat je naar je omgeving moet kij ken. Je kunt thuis ook ontpolderen. En Deltahoogte, dat is per mens verschil lend. De schrijver van 'Zeeland 2002' heeft foto Dirk-Jan Gjeltema tot nu toe weinig poëzie gepubliceerd. „Ik heb een stuk of twintig gedichten geschreven en wel eens iets in eigen be heer uitgegeven. Ik ben het grondig met Hans Warren eens dat je nooit een ge dicht moet schrijven als je het laten kunt. Bij mij werkt het zo dat enkele woorden of een zin voor een gedicht zich aandienen en meestal duurt het vrij lang voor ik het voltooi. Waar die eerste woorden vandaan komen, daar ben ik nog niet achter gekomen. De er varing leert wel dat als een zin de moei te waard is om op te schrijven, je die zin onthoudt. Dat is onontkoombaar. Het heeft met evenwicht te maken. Leo Vro- man heeft in zijn gedicht 'Vrede', in die strofe, die begint met 'Kom vanavond met verhalen, hoe de oorlog is verdwe nen' een volmaakte balans gevonden. Daar ligt alles in besloten." Mijn gedicht dat nu de ronde doet; of het een lied is of poëzie, ik weet niet pre cies waar de scheidslijn ligt. Ik loop de kans dat mensen er iets in zien en het ri sico dat ze het helemaal niets vinden. Vind je het niks, dan is dat zo." door Aector Dooms MIDDELBURG - Een 51-jarige inwoner van Borssele, die zijn baas na een langlopend conflict bewusteloos sloeg, kreeg giste ren van de Middelburgse politierechter de rekening ge presenteerd: zeventig uur werk straf en twee weken voorwaar delijke gevangenisstraf. Eerder al was hij, na dertig jaar dienst verband, bij diezelfde baas ont slagen. In de strafmaat werd ook een bedreiging met de dood meege rekend. Het slachtoffer wilde alvast een voorschot van 1750 euro smartengeld zien, maar die eis werd door politierechter A. Janssens-van Kampen niet- ontvankelijk verklaard. De schadeclaim zal via de burger rechter verhaald moeten wor den. Door voortdurende spanningen tussen de verdachte en zijn chef werkplaats was de situatie on houdbaar geworden. Vorig jaar, op 8 november, barstte in het Ritthemse bedrijf de bom. De Borsselenaar koelde zijn opge kropte woede op zijn chef door hem met een voorwerp tegen het hoofd te slaan. Het slachtoffer werd knock-out geslagen en kon zich niets meer van het inci dent herinneren. Hij liep een hersenschudding en een fikse hoofdwond op. Dat het er niet zachtzinnig aan toe was gegaan bleek uit de twaalf hechtingen in het hoofd van de man. De aanleiding tot het incident vormde een ruzie over een mo tor. „Hij heeft mij uitgescholden en een duw gegeven. Ik was door het dolle heen", vertelde de ver dachte op zitting. Raadsman M. van der Want meende dat het niet duidelijk was met welk voorwerp er was geslagen. „Er is een complexe voorgeschiede nis. Dit is geen standaard mis handeling. Hij is en public uit gescholden. Mijn cliënt heeft zelf zijn fout ingezien en contact gezocht met de reclassering", stelde de strafpleiter. De politie rechter achtte een poging tot zware mishandeling niet bewe zen, maar dat was nauwelijks van invloed op de strafmaat. De verdachte zei nog steeds op zoek te zijn naar ander werk. GOES - De koepel voor zorg- consumenten Het Klaverblad houdt van 4 tot 8 februari een meldweek over het thema ver voer. Twee telefoonlijnen staan die week open bij het Informa tie- en Klachtenbureau Ge zondheidszorg, deel van Het Klaverblad, waar mensen erva ringen en problemen met ver voer in Zeeland kunnen melden. De meldweek is bedoeld voor collectief vervoer, openbaar vervoer, vraagafhankelijk ver voer en vervoer volgens de Wet Voorzieningen Gehandicapten. Tegelijk houdt Het Klaverblad drie bijeenkomsten met patiëntenverenigingen, cliën tenraden, werkgroepen gehan dicaptenbeleid en andere vertegenwoordigers van zorg gebruikers om hun meningen over de vervoersmogelijkheden in Zeeland te vergaren. De re sultaten van beide activiteiten publiceert Het Klaverblad tijdens een symposium op don derdag 4 april over vervoer ter gelegenheid van de Zeeuwse In- tegratieprijs voor mensen met en functiebeperking. Het Kla verblad reikt deze ZIF-prijs jaaxdijks uit aan een instelling of instantie die zich op bijzondere wijze van waarde toonde bij de integratie van zorggebruikers in de samenleving. De telefoonlijnen voor de meld week vervoer (0113 249490/249491) zijn van maan dag 4 februari tot en met vrijdag 8 februari open tussen 09.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 16.00 uur. Het Klaverblad houdt regelmatig meldweken over verschillende onderwerpen om de mening van zorggebruikers te polsen. Vandaag kan er nog gebeld worden met meldingen over pleegzorg. MIDDELBURG - De Broekert en De Bruine, dat zijn nog eens allitererende achternamen. Of de klank van de instrumenten van deze musici even goed sa mengaan, valt morgenavond te beluisteren in de Kloveniers doelen in Middelburg. Onder de paraplu van 'Incanto', de stich ting voor oude muziek, concer teert het duo op klavecimbel en hobo. Frank de Bruine bespeelt een barokhobo. Het is een instru ment dat volgens de Middel burgse klavecinist Leen de Broekert anders van toon is dan zijn modernere broertje. „De klank is genuanceerder van toon, is niet egaal maar juist ge varieerd in dikte." De Broekert studeerde piano, orgel, forte piano en klavecimbel, treedt op in binnen- en buitenland en heeft diverse cd's opgenomen. Frank de Bruine is, hoewel ook geboren en getogen in Middel burg, iets minder bekend in deze contreien. Tot ver buiten onze provinciegrenzen wordt hij ech ter gezien als één van de belang rijkste barokhoboïsten. Hij treedt dan ook over de hele we reld op met diverse gerenom meerde ensembles. Programma Het programma bestaat mor genavond dan ook volledig uit muziek uit de Barok. Het con cert start met een Sonate in F van George Friedrich Handel. De tweede componist, Johann WeiB, is minder bekend. WeiB stamt uit een beroemde familie van luitspelers en musici die al lemaal werkzaam waren aan het hof van de keurvorst in Dresden. Zijn Sonate in G is nooit uitgegeven en daarom moeten De Broekert en De Brui ne het doen met een copie van de originele handgeschreven par tituur. Behalve een drietal wer ken van vadertje Bach wordt de Sonate in G van zoon Carl Phi- lipp Emanuel ten gehore ge bracht. Van Bach zelf klinkt on der andere de Partita in C. De Broekert speelt het stuk op kla vecimbel, terwijl het oorspron kelijk voor de luit bedoeld is. Het is maar goed ook, want vol gens De Broekert is het werk op een luit razend lastig: „Er zitten zulke rare grote sprongen voor de luit in die muziek, dat Bach of geen idee had hoe een luit eruit zag of het voor een totaal ander soort luit geschreven heeft." Frank de Bruine (barokhobo) en Leen de Broekert (klavecimbel): morgen om 20.30 uur in de Klove niersdoelen Middelburg. Zeeuws literair tijdschrift Ballustrada viert vijftienjarig bestaan door Ernst Jan Rozendaal TERNEUZEN - Wie klein is, moet hard schreeuwen. Wellicht is dat een verklaring voor de tegendraadsheid van Ballustra da, het Zeeuwse literaire tijd schrift dat vandaag zijn vijf tienjarige bestaan viert. „Zodra wij een stroom zien, roeien wij er onmiddellijk tegenin", zegt re dacteur Jan Kuipers. Dat maakt het blad in kleine kring zeer po pulair. „Onze succesformule is het ontbreken van een succes formule." Voor een tijdschrift dat in de marge opereert en zijn mede werkers daarom niet betaalt, kan Ballustrada bogen op een indrukwekkende lijst van gast schrijvers. Rinus Ferdinandus- se, Ed Leeflang, Hans Warren, Wim de Bie, Jan Muldei\ als het onderwerp ze aansprak was een enkel telefoontje genoeg om ze tot een bijdrage te bewegen. Niet slecht voor een blad dat bij aanvang het uiterlijk had van een veredelde schoolkrant. „Ik wilde graag een tijdschrift beginnen", vertelt Temeuze- naar Anclré van der Veeke, re dacteur van het eerste uur. „Ik kwam op het spoor van Willy de Houck en Ronald Verstraten. Met hen begon ik. Ballustrada verschafte ons een podium. Als beginnend schrijver kon ik mijn verhalen niet kwijt bij een lan delijk tijdschrift en in Zeeland ontbrak iets dergelijks. Had ik in Utrecht gewoond, dan had ik niet zelf iets hoeven oprichten. Dan had ik me bij een bestaand blad kunnen aansluiten." Inmiddels bestaat <le redactie naast Van der Veeke uit Theo Raats (sinds 1988), Jan Kuipers (sinds 1990) en Cees Maas (sinds 1995). Kunstenaar Ko de Jonge verzorgt sinds jaar en dag de so bere maar prachtige omslagen. „Op een beurs ontmoetten we een keer een gra fisch ontwerper uit de Randstad", zegt Raats. „Hij zei: 'Dit zijn de lelijkste omslagen die ik ooit heb gezien. Een mooier compliment kon hij ons niet geven." De anekdote is illustratief voor de tegendraadsheid van Ballus trada. Het blad ontvangt een kleine subsidie van de provin cie, heeft een paar honderd abonnees (Kuipers: „Het pre cieze aantal is geheim.") en moet dus inventief (Van der Veeke: „Soms een beetje sluw.") zijn om het hoofd boven water te hou den. Zo sponsorde Dow ooit een aflevering. Toen achteraf bleek dat die ging over literatuur en anarchisme- zag het bedrijf af van verdere steun. Geluk is ook belangrijk. De redacteuren her inneren zich ook nog hoe Multi- Copy in Terneuzen het science fiction-nummer sponsorde. Op de dag dat het klaar was, ging Multicopy failliet. „Van der Veeke: „Door de achterdeur gin gen we met de dozen weg. Nooit meer wat van gehoord." Themanummers Een van de pijlers waarop Bal lustrada steunt is het maken van themanummers. Niet alleen verleiden die gerenommeerde auteurs vaak tot gratis bijdra gen, ze spreken ook lezers aan, binnen en buiten Zeeland. Als de redactie tenminste de kunst verstaat interessante thema's te vinden. Ballustrada heeft onder meer nummers gemaakt over Hans Verhagen, de vergeten dichter Wim Hessels uit Zaamslag, de Schelde en mail- art. Gewerkt wordt aan een af levering over bomen. Een tweede pijler is literaire kwaliteit. „We krijgen veel ko pij", verklaart Maas. „Er wordt lang gedacht en gepraat voor we iets publiceren. We zijn zeer kri tisch." Stijl is de belangrijkste maatstaf, beaamt Kuipers. „We kunnen het alle vier oneens zijn met het standpunt dat in een stuk wordt verwoord, maar als het prachtig is geschreven, pu bliceren we het." Toch zijn interessante thema's en kwaliteit niet genoeg. Dat Ballustrada het volhoudt, is ook te danken aan de betrokkenheid van de redacteuren. „Als het er op aankomt, laten we betaalde werkzaamheden lopen voor Ballustrada", zegt Kuipers. En Maas: „Zelfs de meest cynische en ironische redacteuren glim- fnen van trots als er weer een nieuwe Ballustrada is uitgeko men." zie pagina 27: bloemlezing Ballustrada door Anita Tournois PHILIPPINE - Voor galerie atelier Sia zijn beelden uitge stald van Luc Ingels, beeldhou wer uit Walsoorden. Binnen is nieuw werk te zien van eigena resse Sia Braakman. Een groter contrast tussen twee werelden van beeldende vormgeving is nauwelijks denkbaar. Bij de ingang van de galerie lig gen stenen kussens op straat. Toch lukt het Ingels ze hun spe cifieke zachtheid te geven, vooral een klein kussentje in oersteen lijkt heel knuffelbaar. Een onverzettelijke stierenkop, 't Stierke, gehouwen uit labra dorgraniet en getooid met bron zen horens lijkt de weg te ver sperren naar de ingang. Maar even verderop maakt een staal constructie van een vrouw met open armen me duidelijk dat be zoekers welkom zijn. Eenmaal binnen ervaart men het contrast met het werk bui ten. Vervaardigde Sia Braak man voorheen vooral schalen en vazen, deze nieuwe expositie onthult nieuwe vormen. „Ik durf steeds meer van me zelf te laten zien. Latent was dit alles reeds aanwezig, maar nu komt het er pas uitaldus Braakman Deze gedachtenstroom en re cente ervaringen, opgedaan op vakantie in Griekenland brach ten haar ertoe ook mensen en maskers uit klei te vormen. Uit dunne laagjes klei bouwt zij haar vormen op. Met hier en daar openingen, zodat het werk toegankelijk wordt. De vormge ving is strakker en eenvoudiger dan voorheen en de vele nuances blauwe en bronzen tinten zijn, hoewel in dezelfde sfeer, bedui dend terughoudender, minder fel. Blauw water vormt voor de kunstenares de belangrijkste bron van inspiratie en laat haar nooit los - het voert ook nu weer de boventoon. Bij een van de nieuwe werken, een lieve basale kop, wordt dit echter terugge bracht tot slechts een subtiel streepje blauw op de neus. Mond Een ander trots gelaat bevat meer blauw en meer versierin gen. Een masker met mond toont een niets ontgaand ge zicht. De figuren zijn verder veelal van hun mond beroofd. „Zonder woorden kan je bijna alles laten zien en tot uitdruk king brengen", aldus de galerie houdster. Behalve het keramiek tonen ook haar schilderijen de hunkering naar Griekenland, het licht, het landschap en haar bevolking van mensen en paarden. „Met dit alles wil ik laten zien en aan mensen doorgeven wat ik erva ren heb", zegt Braakman. Onze multiculturele samenle ving drukt eveneens zijn stem pel op haar werk. Er zijn meer dere culturen in terug te vinden. Zo zijn totempalen te zien, op het volk van de Masai lijkende figuren, Afrikaanse maskers, versierd met gekleurde kraal tjes en sisaltouw en een Indiase vrouw, opgebouwd uit kerami sche delen. Tentoonstelling t/m 17 maart in Ga lerie Sia, Waterpoortstraat 2a in Philippine. Openingstijden vr., za. en zo. van 13.00-17.00 uur en op afspraak. Sia Braakman met de lieve en de trotse kop. foto Charles Strijd De redactie van Ballustrada, v.I.n.r.: Jan Kuipers, André van der Veeke, Theo Raats en Cees Maas. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 34