En pas op voor de Russen Lastige, verslaafde zoon wordt perfecte babysitter Britse Puzzelpieten kraken codes Training Day Shakespeare in Dogma-woestijn Kobayashi hersenspoelt de jeugd Enigma donderdag 31 januari 2002 Het is weer de tijd van het jaar dat in Amerika prijzen worden uitgedeeld en dus ook de tijd dat alom de films tevoor schijn floepen waarmee - al dan niet succesvol - op die prijzen gemikt wordt. De films kortom die gaan over dappere mede mensen die moedig omspringen met ernstige ongemakken als schizofrenie, autisme, olifant- hoofden en dodelijke ziektes. Life As A Housegeregisseerd door Irwin Winkler, valt klip en klaar in deze categorie, maar het is wel een van de meer mon tere films in het genre. Kevin Kline is een architect die nooit de overstap naar de com puter wist te maken en nog al tijd met maquettes prutst. Niet zo vreemd dus dat zijn baas, die hem toch twintig jaar hand haafde, hem uiteindelijk de laan uit stuurt. Vrijwel tegelijkertijd krijgt de man te horen dat hij hooguit nog vier maanden heeft te leven. Tijd dus om eens kri tisch te beschouwen wat hij van zijn leven heeft gemaakt: bitter weinig. Zes jaar was hij getrouwd ge weest met Kristin Scott Thomas die hij geen betere huisvesting bood dan een bouwvallige gara ge en die het op zeker moment zat was dat Kevin eeuwig bleef doorzeuren over een droomhuis zonder dat er spijkers met kop pen werden geslagen. Ze trouw de met een ander. Maar het con tact met de eerste echtgenoot bleef bestaan omdat die verbin tenis in een jongetje had gere sulteerd dat inmiddels zestien jaar oud is, volmaakt onhandel baar, verslaafd aan van alles, schijnbaar homo en overdadig gepiercd. Zonder iemand te informeren dat zijn overlijden aanstaande is, besluit Kevin tijdens cle laat ste zomer van zijn leven einde lijk dat droomhuis te bouwen en dat wil hij doen samen met zijn zoon. Die heeft er totaal geen trek in de handen uit de mouwen te steken, maar laat zich lang zaam maar zeker verleiden tot een betere verhouding met pa. Die verleiding vindt plaats via humor, openhartige gesprekken en een vertoon van energie dat de man in geen jaren tentoon had weten te spreiden. Iedereen wordt dol op hem en schiet te hulp bij de bouwerij. Al die positieve energie veroor zaakt dat Kevin en Kristin el kaar opnieuw ontdekken, terwijl hij tegelijkertijd haar tweede huwelijk redt. En niet alleen de relatie met de zoon wordt voorbeeldig, ook de buurvrouw en haar dochter worden steeds hechter. Als uit eindelijk de vreselijke ziekte toch definitief toeslaat kan de mislukte architect alsnog terug zien op een constructief leven. Zelfs is er dan nog iets recht ge roeid voor een weesmeisje in een rolstoel wier ouders ooit waren doodgereden door de niet deu gende vader van de stervende huizenbouwer. Het klinkt kledderiger dan Ir win Winkler het gegeven heeft uitgewerkt, want met een schalkse charmeur als Kevin Kline krijgt echt vette larmoy- antie weinig kans. Het blijft best plezierig kijken zelfs. Laf aan Life As A House is wel dat de makers het niet genoeg vonden dat de lastige zoon van de drugs af raakt, gezeglijk wordt en werklustig. Nee, hij moest ook nog de piercings verwijderen en niet écht homoseksueel blijken. Hij wordt bovendien een perfec te babysitter en krijgt een schat tige vriendin. Pieter van Lierop Life As A House: regie Irwin Wink ler, met Kevin Kline, Kristin Scott Thomas, Mary Steenburgen, Hay- den Christensen en Jena Malone, te zien in Cine City Vlissmgen en De Koning Hulst. Denzei Washington speelt een geharde drugsbestrijder'die over de schreef gaat. et wordt een grote dag voor onze jonge, pas gepromoveerde agent (Ethan Hawke). Vaarwel parkeerbonnen, nu begint het echte ruige werk bij de hem bloednerveus. Dat belooft weinig goeds, al zal een en ander in de harde politiefilm Training de acteur een slechterik te zien spelen dat je aanvankelijk nog geneigd bent zijn kant te kiezen. De jonge, al wel ervaren maar nog niet zo heel bekende Hawke geeft hem als acteur overigens goed partij Overtuigend irritant is hij als de overijverige nieuweling met zijn nerveuze maniertjes, om vervolgens te laten zien hoe die onzekerheid plaatsmaakt voor groeiende vastberadenheid wanneer in de loop van deze rampzalige dag de ware aard van zijn corrupte en geweldda dige baas aan het daglicht komt. Hawke is iemand om in de gaten te houden. Valt er nog meer aardigs over Training Day te zeggen? Wel, dat het traditionele buddy-the ma een tegendraadse invrlling krijgt bijvoorbeeld, dat in te genstelling tot het geldende cli ché de wetsovertredende agent niet wordt verheerlijkt, en dat er slim gespeeld wordt met raci ale stereotypen. De blanke be ginneling heeft een zwarte baas, die echter wel weer de schurk blijkt te zijn, zodat de heldenrol toch nog naar de witte kant schuift, wat vervolgens weer in evenwicht wordt gebracht door een stel blanke topfiguren van de FBI die achter de schermen de echte boosdoeners zijn. Helaas blijft het bij handig ba- lanceerwerk. Ook over corrup tie heeft Training Day niet iets wezenlijks te melden. Het is vooral een moreel vernisje voor een bekwaam gemaakte, maar nogal schematische en rechtlij nige ontgroeningsthriller waar in nuance en geloofwaardigheid gemakkelijk worden opgeofferd aan een rauw straatgeweld en stevige vuurgevechten. En pas op voor de Russen, want die zijn pas echt meedogenloos. Leo Bankersen Training Day: regie Antoine Fuqua, met Denzei Washington, Ethan Haivke, te zien in Cine City Vlissm gen en Cinemactueel Bergen op Zoom. narcoticabrigade. Direct punten scoren, jezelf be wijzen, daar komt het op aan. De kennismaking met zijn arro gante chef en partner (Denzei Washington) die hem pesterig op zijn nummer zet, voert de spanning verder op en maakt Day van regisseur Antoine Fu- qua (Replacement Killers) ietsje anders uitpakken dan het zich aanvankelijk laat aanzien. Washington speelt de geharde drugsbestrijder die het groentje eenlesje leert met satanisch ple zier Het is zelfs dermate verfris send om deze doorgaans voor gewetensvolle rollen ingehuur- Een intens rollenspel op loca tie, rusteloze beelden met een handcamera die de spelers dicht op dehuidzit, de schimmi ge tint van tot 35 mm opgebla zen digitale video, dat moet wel een Dogma-film zijn. Inderdaad is Kristian Levring, regisseur en coscenarist van The King Is Ali ve, een van de vier Deense film makers die onder leiding van Lars von Trier zes jaar geleden het provocerende manifest Dogma 95 publiceerden. Wie met deze nieuwe avant-garde wilde meedoen diende zich aan strenge kuisheidsregels te hou den. Eén daarvan was het verbod op het maken van genre films. De ironie wil dat de Dog ma-film nu zelf een genre dreigt te worden. Een ander gebod is het gebruik van een authentieke locatie. De ideale plek voor dit metafori sche drama over een groep in de woestijn gestrande toeristen s vond Levring in Namibië. Kol- manskop heet dit zandge- schuurde en zongeblakerde res tant van de nederzetting rond een diamantmijn uit de jaren twintig. We mogen zelfs aanne men dat de roestige conserven blikken die de ontredderde wes terlingen in Levrings verhaal daar aantreffen echt zijn. Wor teltjes zullen er niet in hebben gezeten, en dat verklaart waar schijnlijk waarom we nooit te zien krijgen hoe de overlevers daar hun karig maal mee doen. Dogma verbiedt namelijk dat er attributen van buiten worden aangevoerd. Dat is echter niet de grootste handicap waar The King Is Alive aan lijdt. Aan de acteurs ligt het niet. Le vring bracht een gevarieerd in ternationaal gezelschap bij el kaar. Voornamelijk minder bekende gezichten, maar wel spelers met een bewezen repu tatie in het theater of gerenom meerde filmproducties. De Brit David Bradley, die verschillen de onderscheidingen kreeg voor zijn Shakespeare-vertolkingen, speelt hier een aan lager wal ge raakte theatermaker die de ont reddering onder zijn reisgeno ten met een filosofische blik beziet. 'Het lijkt King Lear wel', merkt hij op, en omdat hij het Scène uit The King Is Alive. stuk uit zijn hoofd kent vat hij het bizarre plan op voor een op voering in de woestijn. Aanvankelijk lacherig en te genstribbelend, maar gaande weg steeds fanatieker stort het amateurgezelschap zich op de klassieke tragedie. Deze artis tieke bezigheidstherapie kan niet verhinderen dat de door Shakespeare beschreven ontta keling van de mens ook in wer kelijkheid steeds verder om zich heen grijpt. Tijdens het uit zichtloze wachten op redding loopt de spanning hoog op en moeten beschaafde manieren het afleggen tegen meer primi tieve uitingen. Het is een tikkel tje voorspelbaar. Het idee om op deze manier een fel-realistische tegenhanger van 'Lear' te creëren is intrige rend, maar het uiteindelijke re sultaat mist de meerwaarde die je zou mogen verwachten. The King Is Alive doet eerder den ken aan een uit de jaren zeventig weggelopen sensitivity-trai ning in de woestijn. Veel egocen trisch gezeur, tamelijk krachte loos versierd met Shakespeare- teksten, en dat alles heel symbo lisch van een afstand gadegesla gen door de enige zwarte bewo ner van deze uithoek - hoe die daar overleeft wordt niet opge helderd. Ondanks het ijverig graven naar emoties ontstaan er geen spre kende of boeiende personages. Zelfs de geloofwaardigheid houdt niet over. Of is het soms aannemelijk dat die zelfbewus te Amerikaanse (Jennifer Jason Leigh) alleen maar toestemt in seks met een gefrustreerde dik zak (Shakespeare-acteur David Calder) om hem later tot de grond toe af te kunnen breken? Leo Bankersen The King Is Alive: regie Kristian Le vring, met Miles Anderson, Romane Bohringer, David Bradley en Jenni fer Jason Leigh, te zien in Schutters hof-theater Middelburg, vr. 22.00u., za. 19.30u., zo. en di. 20.00 uur. In discussies over zinloos ge weld staat er altijd wel ie mand op die roept dat 'de jeugd' strenger moet worden aange pakt door ouders en op scholen, waarna alles vanzelf wel goed zal komen. Een dergelijke stren ge aanpak werd begin jaren '80 losgelaten op het Japanse on derwijssysteem, nadat er enkele jaren eerder een geweldsgolf was losgebarsten op scholen in het hele land. In Bad Company, de vorig jaar op het filmfestival van Rotter dam met een Tiger Award be kroonde tweede film van Furumaya Tomoyuki, wordt de nieuwe hardvochtigheid beli chaamd door meester Kobayas hi. Deze docent houdt zich het liefst bezig met het op totalitai re wijze hersenspoelen van zijn leerlingen, die hun ziel moeten blootleggen in een verplicht dagboek en in kritische 'zelf analyses'. Aan de muur van het klaslokaal hangt een bord waarop Kobayashi zijn pupillen heeft onderverdeeld in de cate gorieën delinquenten, tuig en mensen. Enkele van die 'delin quenten' jatten op een dag wat snoep in een buurtwinkel en dat akkefietje is het begin van een steeds heviger oplopende con frontatie tussen de strenge meester en een opstandige jon gen. Regisseur Tomoyuki putte voor zijn film uit zijn eigen ervarin gen als scholier, maar ondanks zijn persoonlijke betrokkenheid kiest hij nergens gemakzuchtig de zijde van een der partijen. Hij laat zien dat de jongens inder daad behoefte hebben aan enige Scène uit Bad Company. volwassen begeleiding, al was het maar omdat hun ouders zich nauwelijks voor hen lijken te in teresseren. Tegelijkertijd zet de film vraagtekens bij het harde optreden van meester Kobayas hi, die het ene moment wordt neergezet als een man met enige levenswijsheid, om in de vol gende scène weer op te treden als een kleinzielige autoriteit. De nuances die de regisseur weet aan te brengen in zijn ver telling vloeien voort uit zijn so bere observerende stijl, waarbij allerlei alledaagse voorvallen een bijzondere ladmg krijgen in het licht van de altijd maar doorwoekerende strijd tussen jongeren en de oudere genera ties. Fritz de Jong Bad Company: regie Furumaya To moyuki, met Mikio Shimizu, Yama- to Okitsu, Ryosuke Takahashi en Yuta Nakajima, te zien in 't Beest Goes, vandaag en morgen 20.30 uur. Het eerste wat wij hoorden over Michael Apteds film Enigma was dat het een min of meer Nederlandse productie zou zijn waar via onze CV-regeling en Ate de Jong door Nederlandse belastingplichtigen lucratief in kon worden geïnvesteerd. En dat Mick Jagger van alles met die film te ma ken had en dat ze in Nederland zouden ko men draaien. Enigma is nu te zien en laten we eerst maar duidelijk stellen dat het een uitstekend dra ma betreft, handelend over Duits-Engelse spionagekwesties ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. We weten dat er vorig jaar op een zaterdag in een Amsterdamse loods iets voor Enigma is opgenomen. Wat het kan zijn geweest, is absoluut niet vast te stellen. Op de officiële credits is het lang wachten voor je ergens de naam van Ate de Jong te genkomt. En Mick Jagger? Die heeft er ook alleen maar met geld ingezeten: loffelijk ge noeg, want hij had er geen CV-voordeel bij. Je ziet hem warempel ook gedurende drie seconden even zitten, kortharig en in lucht machtuniform. Maar het is wel een heel degelijke film dus, als je tenminste houdt van het Brits soort degeli j k waarbij j e eigenlij k niemands leven direct in gevaar ziet komen, maar alle on rust wordt veroorzaakt door dingen die mensen zeggen over wat er is gebeurd of zou kunnen gebeuren. Intussen gaat het wel over de fameuze Enigma-codes, de radiobe richten van de Kriegsmarine die de Britten al 'gekraakt' meenden te hebben, toen om onverklaarbare redenen ineens werd over gestapt op een variant die in Engeland uit sluitend apekool opleverde. Het betekent dat Tom Jericho (een jonge uit gave van Tom Courtenay) en zijn team van op universiteiten gerekruteerde bollebozen van voor af aan moeten beginnen met kra ken. Net als een twintigtal U-boten zich ge- reed maakt een geallieerd konvooi naar Moermansk aan te vallen. Jericho heeft daarnaast nog een particulier mysterie op te lossen. Hij was stapelverliefd geworden op een meisje dat eveneens op Bletchley Park werkzaam was. Maar nadat ze hem van de ene dag op de andere liet vallen als een bak steen, diende het genie in een inrichting tot kalmte te worden gebracht. Bij zijn terug keer op het spionagecentrum, blijkt het meisje spoorloos verdwenen en in haar cot tage vindt Jericho verdachte notities. Wat voor spel heeft die mooie meid gespeeld? De toedracht van het een en ander, alsmede de sleutel tot de veranderde codes, worden door de zowel briljante als zeer kwetsbare held achterhaald met assistentie van een vrouwelijke collega. Die wordt geacteerd door Kate Winslet, plomper dan we haar ge wend zijn, want ze was zwanger. Daarna kon de oorlog op de Atlantische Oceaan de finitief worden beslecht in het voordeel van de geallieerden. Dit verhaal, minus de door schrijver Robert Harris bedachte particuliere complicaties, heeft zich echt afgespeeld. Wat een stel slecht aangepaste Britse puzzelpieten aan de uiteindelijke victorie heeft bijgedragen is inderdaad van onschatbare waarde ge weest. Mooiste vondst in deze intrige is de wan hoop die in Engeland toeslaat als een code bericht dat men ontcijferd dacht te hebben toch abacadabra lijkt op te leveren. Tot men doorziet dat het hier gaat om een lijst van Poolse namen, behorend bij 4000 officieren die bij Katyn door de Russen waren ver moord en door de Duitsers ontdekt in een massagraf. En heel pikant is dat juist dit (historische) feit leidt tot een bijna fatale in greep van de Britse inlichtingendienst, om dat de Sovjet-Unie een bondgenoot was die niet in diskrediet mocht worden gebracht. Anderhalf jaar geleden zagen we de Holly- woodfilm U-571, waarin het werd voorge steld alsof het keerpunt in de zeeoorlog was bewerkstelligd door Amerikanen die een code-boek hadden veroverd op een Duitse onderzeeër. De Britten reageerden buiten gewoon pissig op die film en terecht. U-571 was een epos dat meer spektakel bood dan nu Enigma, maar de film van Apted is on eindig veel interessanter voor wie echt in deze materie is geïnteresseerd. Pieter van Lierop Enigma: regie Michael Apted, met Dougray ScottKate Winslett, Jeremy Northam en Saffron Burrows, te zien in Cine City Vlissingen, De Ko ning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. Kristin Scott Thomas en Kevin Kline in Life As A House. Kate Winslett en Dougray Scott.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31