Als een suukerpee op een zingende mis PZC Poëtische reis door Zeeland Martien de Jong Hay der niet voor tere zielen Literair testament Herman Brood 27 Bloemlezing Ballustrada donderdag 31 januari 2002 .I1 1.' BO"*"' 'U Het kanaal van Terneuzen naar Gent. foto Peter Nicolai "t/wij C4* De wereld achter een Zeeuws gedicht. Dat is het thema van de serie gesprekken, die elke twee weken in de bijlage Kunst Cul tuur wordt gepubliceerd. Lou Vleugelhof kiest samen met de dichter een gedicht. Een gedicht dat zijn wortels in Zeeland heeft en zonder Zeeland ongeschreven was gebleven. Vandaag: Lou Vleugelhof in ge sprek met Martien J. G. de Jong. en van de gedichten van Martien de Jong is me altijd bijgebleven. Zijn gedicht, dat als titel draagt: 'Zeeuws-Vlaanderen' gaat over een boot die door het kanaal van Gent naar Terneuzen vaart en waarin een onvergetelijk, maar niet voor de handliggend beeld voorkomt, dat me altijd is blijven intrigeren. Over het ontstaan, de betekenis en de achtergronden van dit gedicht gaat ons gesprek. Een gesprek met prof. dr. Martien J.G. de Jong - geboren 1929 te Steenber gen (West-Brabant) - over zijn leven, zijn meer dan dertigjarig professoraat in de Nederlandse Literatuur en de vergelij kende literatuurwetenschappen aan de Waalse Universiteit in Namen, leverde een urenlang gesprek opwaarin Martien de Jong zich een onderhoudend causeur en verteller toonde, die met veel anekdotes smaak en kleur gaf aan zijn verhaal. Het is onbegonnen werk om zijn talloze publicaties op essayistisch enliterair- wetenschappelijk terrein te vermelden. Voor wie alles daarover wil weten, ver wijs ik naar het boek: Over en van Mar tien J.G. de Jong uitgegeven door de Fa- culté et lettres van de Universiteit van Namen (1994), bij gelegenheid van zijn emeritaat. Daarin worden zijn persoon en zijn wetenschappelijk en literair werk uitvoerig belicht. Als dichter publiceerde hij onder andere de bundels: Aardbeien uit een blauw ver giet (1972 Sijthoff), Tweesprong en Een onschuldig land (1975 Nijgh en Van Dit- mar), In de nieuwe wereld{ 1979 Nijgh en Van Ditmar). Vertel eens iets over het ontstaan van het gedicht? ,Dat gedicht is ontstaan in het begin van de jai'en zestig. Ik heb het tijdens het sur veilleren in de klas geschreven; ik was destijds leraar Nederlands aan het Pe trus Hondiuslyceum in Terneuzen. Ik vermoed althans dat het zo gegaan is. In die tijd kon dat, je gaf dan een proefwerk, of ik gaf tijdens een deel van het lesuur vrij werk op. En dan schreef ik wel eens een gedichtje. Zo heb ik wel eens een ge dicht geschreven over de mooie lange be nen van een meisje uit de vijfde, die ik onder de bank zag hangen, maar dat pu bliceer je niet hé?" „Maar nu wat serieuzer: Ik herinner me dat ik op een zondagmiddag met mijn vrouw ging fietsen. Plotselingzag ik in de verte boven de akkers een zeeschip voortglijden. Ik wist niet dat daar een ka naal lag. Ineens zag ik tussen de bieten velden en het vlas de witte brug van dat schip varen, dat ik herkende als een coas ter. Ik ben geboren in West-Brabant, waar je ook uitgestrekte bietenpolders hebt. Dan is het een volkomen a coté de la plaque. Dat klopt niet." „Toen ik pas in Zeeuws-Vlaanderen woonde, overkwam mij het dat ik er een stuk schip zag, er naartoe fietste en ont dekte dat daar een kana'al lag. Toen ber greep ik dat het een coaster was op weg naar Gent." Hoe kwam je aan het beeld van de Pauselijke draagstoel, die je over de hoofden van de massa in de Sint-Pie- ter ziet voortgolven. „In 1960 heb ik er een audiëntie meege maakt met de toenmalige Paus in de Sint-Pieter. De Paus werd gedragen op een draagstoel. Dat kon Loen nog. Je zag vanuit de verte die witte Paus boven de koppen van de massa voortbewegen. Die vent die zweefde over de koppen, net als dat schip over die suiker-bieten! In de tekst heb ik de Paus naar voren ge zet. Regel 2: Je kunt natuurlijk zeggen: 'boven suikerbietvelden en vlas schuift soms de bovenste helft van een witte coaster, als de Paus in zijn draagstoel.' Maar dan heb je van het begin af aan de spanning opgegeven. Zodra ik zeg: 'bo ven suikerbietvelden en vlas als de Paus in zijn draagstoel, schuift soms de boven ste helft.Dan weet die lezer nog steeds niets hé. Vandaar dat ik die Paus naar vo ren heb geschoven. Door die Paus naar voren te plaatsen, stel je de oplossing uit en houd je de spanning erin. Ik zet de le zer dan ook nog eens op het verkeerde been. Wat heeft die Paus met suikerbietvelden te maken? Dat slaat als een tang op een varken, of zoals ik wel eens zei: 'als een suukerpee op een zingende mis'. Een uit drukking die door sommige jongens in de klas werd overgenomen. Knots hé?, maar even knots als een tang op een varken." Ik zie een tegenstelling tussen het eer ste en het tweede couplet. Het eerste is visueel, het resultaat van een waarne ming. Het tiveede berust op kennis, op iets watje weet. „Het zit zo: toen ik dichterbij kwam, ging ik naar die coaster toe, me afvragend hoe dat nou in Godsnaam mogelijk is dat hij hier vaart? En toen zag ik dat kanaal! En dat was het kanaal van Gent naar Ter- Boven suikerbietvelden en vlas als de paus in zijn draagstoel schuift soms de bovenste helft van een witte coaster alleen wie dichter bij komt ruilt zijn verbazing voor herinnering aan die les over de koning - koopman en het kanaal van Gent naar Terneuzen poezie Bertram Mourits: Zestig. Een nieuwe datum in de poëzie. Het verhaal van de Zestigers is in de literatuurgeschiedenis tot op heden snel verteld: na de moei lijk toegankelijke poëzie van de Vijftigers kwamen de relative rende grappen van de Zestigers. Maar wie de poëzie zorgvuldig bekijkt, ziet dat de Zestigers meer doen dan alleen grappen maken. Dichters als Armando, Hans Sleutelaar, C.B. Vaandra ger, Hans Verhagen, Cees Bud- dingh', J. Bernlef en K. Schip pers leggen in hun werk verbanden met de beeldende kunst en Amerikaanse poëzie, maar ook met uitingen van po pulaire cultuur: televisie, recla me, popmuziek. Neerlandicus Bertram Mourits (1969) promo veerde met het proefschrift Zes tig aan aan Universiteit van Utrecht. Uitgeverij Podium, 198 blz., €16,75. Eric BindervoetAap. Na zijn autobiografische trilogie in prozagedichten werkt Binder voet nu met een andere vers vorm: het kwatrijn, gebaseerd op een schema van Dylan Tho mas. Over het leven op het schoolplein, in vier delen, en met Bindervoets persoonlijke geschiedenis van de Nederland se poëzie. Uitgeverij De Harmo nie, 154 blz., €16,90. Elly de Waard: Van cadmium lekken de bossen. Nieuwe ge dichten, de elfde bundel van El ly de Waard. De gedichten be slaan een breed register, van Sturm-und-Drang tot beschou welijkheid, van uitgewerkt ge heel tot en met fragment. Uitge verij De Harmonie, 97 blz., 14,90. Jacob Groot: Zij Is Er. Nieuwe gedichten. Jacob Groot (1947) publiceerde poëzie, proza en een boek over Herman Gorter. Zijn meest recente poëziebundel Na tuurlijke Liefde verscheen in 1998. Uitgeverij De Hax-monie, 69 blz., €14,90. neelstukken en speelde in films en televisieseries. Uitgeverij Veen, 192 blz., €15,50. thriller proza Rob van Essen: Kwade dagen. Rob van Essen debuteerde in 1996 met de roman Reddend zwemmen. In 2000 verscheen zijn tweede roman Troje. In Kwade dagen ondervindt de hoofdpersoon aan den lijve dat een gebeurtenis uit het verleden niet alleen diepe sporen achter laat in het leven van de betrok kenen, maar bovendien in de loop der jaren is verworden tot het middelpunt van een absurd labyrint, waarin hij vertwijfeld op zoek gaat naar de uitgang. Uitgeverij De Bezige Bij, 365 blz., €22,50. Geert van der Kolk: De smokke laar van de Exuma's. De nieuwe roman- van Geert van der Kolk speelt zich af op zee en in een tropische archipel die een toe vluchtsoord is voor moderne pi raten en ballingen van de wes terse wereld, waar een schipper op zoek gaat naar een verloren vriend. De smokkelaar van de Exuma's is Van der Kolks acht ste boek. Uitgeverij Veen, 175 blz., €14,-. Lukas Dijkema: Hakken in het zand. Debuutroman over men taliteit, waarin de hoofdper soon weigert mee te gaan in de decadente consumptiedrift en de niets ontziende ambitie- drang die naar zijn idee de laat ste jaren van de vorige eeuw kenmerkten. Lukas Dijkema (1954) was vanaf de oprichting negen jaar acteur bij het spraakmakende theatergezel schap De Trust, regisseerde to- T. Jefferson Parker: Littekens van de nacht. De 24-jarige Joe Trona is een getekend man. Zijn gezicht draagt letterlijk de litte kens van een traumatische ge beurtenis uit zijn kinderjaren, maar hij draagt ook veel niet- zichtbare littekens. Als wees wordt Joe door de illustere poli ticus Will Trona geadopteerd. Hij adoreert zijn stiefvader en wordt zijn lijfwacht. Wanneer Will Trona wordt vermoord, laat Joe zich door niets weerhouden zijn stiefvaders dood te wreken. Nieuwe thriller van Jefferson Parker, auteur van onder ande re. De engeltjes van Horridus en Complot in Orange County. Uit geverij Van Buuren, 384 blz., 19 euro. Robert Harris: Enigma. Filme ditie van de succesthriller die Harris na drie jaar research in 1995 publiceerde. Bletchley Park, een streng bewaakt huis op het platteland is tijdens de Tweede Wereldoorlog de meest geheime plek van Engeland. Daar proberen honderden man nen en vrouwen de Duitse Enig ma-codes te kraken. Onder hen bevindt zich de briljante wis kundige Tom Jericho. Hij heeft tevens zijn eigen raadsels op te lossen: de vrouw van wie hij houdt is verdwenen en ergens bevindt zich een Duitse spion die alleen hij kan ontmaskeren. De film met Kate Winslet en Dougray Scott in de hoofdrol en geproduceerd cloor Mick Jag- ger, gaat deze week in première. Uitgeverij De Boekerij, 342 blz., €11,34 euro. neuzen natuurlijk. Als je goed leest, zie je dat ik dichterbij gespeld heb, als 'dichter bij'. Je komt er als dichter bijDan ga je daarmee spelen. Dit is natuurlijk ge praat achteraf. Ik schreef het toen ge woon opHet is schijnbaar een eenvoudig gedicht, maar er zitten verschillende trucs in. Zoals: 'je ruilt je verbazing voor herinnering'." „Eerst was er die verbazing en dan volgt de daarop rijmende herinnering van de kennis uit de les over de Koopman Ko ning, op school. Bovendien speelt de 'ui' in 'suiker, schuift en ruilt' een rol in de klank van het gedicht. Koopman Koning Kanaal is ook zo'n truc, een alliteratie. Nu realiseer ik me wel dat men nu niet meer weet wie de. Koopman Koning was. Voor de huidige lezer zal dit gedicht wat historische toe lichting nodig hebben. Je moet weten dat die Koopman Koning Koning Willem I was, die onder andere dat kanaal heeft laten graven. De geschiedenisleraren vroeger vertel den niet alleen feiten, maar voerden his torische verhalen op in de les. Soms hele historische redevoeringen met theatrale effecten. Dat bleef hangen. Leraren Ne derlands bespraken in die tijd gedichten zonder zich af te vragen of de inhoud wel tot de zogenaamde 'leefwereld' van de adolescent behoorde. De les die wij eruit leerden was: 'wij moeten nog veel leren, om dit te kunnen begrijpen'. Toen ik zelf literatuurles begon te geven, probeerde ik mijn eigen ervaring, bewondering of enthousiasme voor zo'n gedicht op de leerlingen over te brengen." Ik vind de bovenste helft van het ge dicht mooier dan de tweede helft. ,Het tweede is niets meer dan mijn inter pretatie van mijn verwondering, van de gegevens die in het eerste staan. Wanneer je zou stoppen na het eerste couplet was het raadselachtiger geble ven. Nu wordt het ontraadseld, als de le zer tenminste een beetje zijn Nederland se geschiedenis kent. Zo'n moment van herkenning en inzicht bepaalt mede de werking van een heel eenvoudig versje als dit. Alleen vrees ik dat erbij het huidi ge ontstellend gebrek aan parate histori sche kennis misschien wel jonge lezers (of parlementsleden!) zullen zijn, die eerst nog even internet moeten raadple gen..." Lou Vleugelhof Een seriemoordenaar die le vende zebra vinkjes achter laat in de stoffelijke overschot ten van zijn slachtoffers, was Het Grote Kwaad in het drie jaar geleden verschenen thril lerdebuut van Mo Hayder, De vogelman. Op plastische wijze beschreef de Britse auteur de misselijkmakende modus ope randi van de geschifte dader. Nare-dromen-literatuur van de bovenste plank. In een interview vertelde Hay der dat De vogelman werkte als therapie voor haar. Zo kon ze de schokkende ervaringen die ze had opgedaan als hostess in To kio (een collega werd verkracht, ze zag een arbeider van een stei ger vallen) verwerken. De tekst verwerker als psychiater. Kennelijk was één gruwelijk boek geen therapie genoeg, want recent verscheen Hayders tweede, De behandeling, op zijn minst even afschrikwekkend als het debuut. Rechercheur Jack Caffery, de getroebleerde held uit De vogelman, krijgt hier met een onsmakelijk gevalletje van ritueel kindermisbruik te ma ken. Een complicatie hierbij is dat Caffery zelf nog steeds wordt achtervolgd door de nooit opgehelderde verdwijning van zijn broer Ewan, waarvoor hij zijn achterbuurman, de pedofiel Penderecki, verantwoordelijk houdt. Plaats van handeling is een van oorsprong vriendelijke woon wijk in Zuid-Londen. Daar wordt een echtpaar aangetrof fen dat op sterven na dood is: vastgebonden, mishandeld en compleet uitgedroogd. In hun huis hangt de stank van urine en erger. Hun achtjarig zoontje is zoek. Het lijk van het kereltje wordt later gevonden in een boom. Kinderen in de omgeving spreken van 'een trol', die leef tijdgenoten zou hebben lastig gevallen. Het is deze trol waar op Caffery verbeten jacht maakt. Aan fijngevoelige zielen is ook deze 'Hayder' niet besteed, want andei'maal laat ze geen gruwelijk detail onbelicht. Het is even slikken als een beschrij ving woi'dt gegeven van een ge- x-echtelijk laboratorium, waar ingewanden uit lichamen wor den getild als linnengoed uit een wasdroger. Weinig vx-olijk stemt ook hoe de trol te werk gaat met zijn slachtoffertjes. Maar Hay der houdt de zaak tot aan het einde spannend. En eindelijk komen we ook te weten wat er met Caffery's broer is gebeurd, voor wie Hayder nog een mooi open einde heeft verzonnenDat vex-goedt veel, zelfs de vele tik fouten en onmogelijkheden. Hayder verdient een betei-e re- dacteur dan degene die in de ene zin een hond een reu laat zijn en in de volgende een teef Peter Kuijt Mo Hayder: De behandeling - Uitge verij Luitingh-Sijthoff, 384 pag., 16,95. Uitgeverij Nijgh Van Dit mar brengt in maart een ge dichtenbundel van Herman Brood op de markt. Het gaat volgens de uitgeverij om een 'literair testament' waar de popster tot twee weken voor zijn dood (11 juli) aan heeft ge werkt. Kwartjes vallen soms jaren later heet het boek. De gedichten ont stonden op zaterdag 23 juni. Brood was op bezoek bij zijn zus Beppie en formuleerde daar de verzen. Zijn zus tikte deze ver volgens uit, aldus de xiitgeverij. Het bedrijf kreeg de gedichten via vrienden van de muzikant/- kunstenaar in handen. In het boek wordt elk gedicht geflankeerd door een tekening van Brood, geselecteerd door zijn vrouw Xandra. ANP Herman Brood foto Michel Mees Het literaire tijdschrift Ballustrada zet zijn vijftienjarig bestaan luister bij met de publicatie van de bloemlezing Zeeuws Dicht. Dat is bijna geen verrassing meer, na de vex-schijning van Zeeuws Licht, bij het vijfjarig bestaan, en Licht Zeeuws, toen het tweede lustrum werd gevierd. De inhoud is wel verrassend, en aangenaam ook. Meer dan zestig gedichten over plaatsen in Zee land, de meeste ervan speciaal voor deze ge legenheid geschreven. Zeeuws Dicht is een poëtische reis door Zee- land, beginnend aan de kop van Schouwen- Duiveland en eindigend in West-Zeeuws- Vlaanderen. 'Zeeuwse Polder' van Jan Eij- kelboom opent de bundel waarna een ge dicht volgt van Ballustx-ada-redacteur Jan J.B. Kuipers, 'Port Zélande, recreatiedorp': Je poseert als goedgemutste muzelman met je gele koepel aan een dam tussen pro vincies: een niemandshoek, een limbus van plezier van plastic palmen waar je Duitse tong en Franse galm het Babylonisch on derstrepen: alles is hier zorgvuldig platge treden, elk spoor verdween van god en boek. Via Westenschouwen, Burgh-Haamstede en Zierikzee wordt koers gezet naar Tholen. Dan wordt een slingerbeweging gemaakt Meindert Inderwisch naar Walcheren. Vervolgens komen Noord- Beveland, met slechts één gedicht, en Zuid- Beveland aan beurt, waarna wordt afgezakt naar Zeeuws-Vlaanderen, dat wordt door kruist van Sint Jansteen tot Cadzand-Bad. Dat laatste gedicht, over de Tienhonderd foto Lex de Meester Polder, is ook door een redacteur van Bal- lustrada geschreven: André van der Veeke. 'De oogst van de kust' heet het. Het verre ge ronk van de branding in de Tienhonderd Polder Boven graanoogsten, op kruispun ten van land en lucht Waar het licht bijna te zout is voor het oog De onzichtbarè dor- ser torent boven alles uit Een spookrijder die zich afkeert van de kust Met vaste hand stuurt hij zijn uren, zijn zomer brandt Stof van augustus moet brood worden. Ook de overige redacteuren van Ballustra da, Theo Raats en Cees Maas, hebben ge dichten geleverd, maar het zou een misvat ting zijn te denken dat Zeeuws Dicht niet meer is dan een extra dikke poëzie-afleve- nng van het tijdschrift. De vieri-edacteuren zijn er namelijk in geslaagd bijdragen los te peuteren van een indrukwekkend aantal dichters (negenendertig in totaal), van wie velen landelijk bekendheid genieten. Eij- kelboom is genoemd, verder kan onder an deren worden gedacht aan Ed Leeflang, Wim Hofman, Hans van de Waax*senbux-g, Max Dendermonde, Y. Né en Meindert In- dexwisch. Nog beroemder zijn de dode dich ters, van wie de xiitgevers gedichten hebben afgestaan: Gerrit Achterberg, J.C. Bloem, Maurits Mok, J.C. van Schagen en Hans Warren (de laatste zegde zelf nog zijn mede- werking toe). Het puikje van het Zeeuwse dichtersgilde dus, aangevuld met enkele landelijke coryf- eën. Wat voor beeld van Zeeland roepen zij op in poëzie? Die vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Terecht concludeert Van der Veeke in het voorwoord van Zeeuws Dicht dat de bundel een 'poëtisch allegaartje' is geworden. „Gelukkig wel. In dit opzicht lijkt deze bundel eenbeetje op het leven zelf. Er is geen touw aan vastte knopen." Terecht of niet, Van der Veeke is wel wat te stx-eng. Zou een xocensent zijn kwalificaties ovex-nemen, dan zou dat regelrechte anti-re clame zijn, terwijl de bundel juist een aan- prijzing verdient. Inderdaad, het is een ver zameling met poëzie van levende en dode dichters, jong en oud, professioneel en ama teur. Er zijn beschrijvingen bij van plekken in Zeeland, karakteriseringen van een ge voel die een plek kan oproepen en herinne ringen aan personen die op een bepaalde plek zijn gezien. Soms gaat het om vormex perimenten, vaak zijn het toegankelijke verzen en af en toe moeilijk doordringbare woordbouwsels. Een allegaartje dus, maar er is wél een touw aan vast te knopen. Om dat alle dichters namelijk op een of andei'e manier geïnspireerd zijn door een plek of een daaraan gebonden gebeurtenis in Zee land, ontstaat in het hoofd van de lezer die een beetje met de provincie bekend is wel een eenheid. Al bij de titel van elk gedicht dringt zich een beeld op van een dorp, stad of landschap. Die imaginaire foto vermengt zich met het gedicht dat volgt. Zo wordt Zeeuws Dicht een persoonlijke atlas van Zeeland in poëzie. Ernstjan Rozendaal Publicatie: Zeeuws Dicht, Uitgeverij ADZ Vlissingen, isbn 90-72838-29-7, prijs: 7,95 euro. Presentatie: vandaag in de Zeeuwse Biblio theek in Middelburg met de dichters Jan Eijkelboom, Wim Hofman, Emma Crebol- der, Hans van de Waarsenburg, Y. Né, Jo hanna Kruit, Hans Groenewegen, André van der Veeke, Thom Schrijeren Lou Vleu gelhof. Aanvang: 14 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27