Lincoln lauwert Zeeuwse master Van Sint-Petersburg naar Kos Schilderen is intensief kijken Het Klaverblad komt met internetpagina voor zorg lezers schrijven Delta II WCT Het Zeeuws IV Eend-excursie Scriptie over management kunst cultuur Kunst- en cultuurroute Middelburg GOES - Er is een website in de maak waar iedereen zijn erva ringen met zorginstellingen in Zeeland kan achterlaten. Initi atiefnemer is Het Klaverblad, de Zeeuwse koepel voor zorg- consumenten. De website, met de werktitel 'van vraag tot klacht' is de ko mende twee jaar in ontwikke ling, maar komt per 2003 al ge deeltelijk online. De site is een aanvulling op het intemetportaal Zorg Zeeland, dat provinciaal instituut voor zorg, welzijn en cultuur Scoop eind dit jaar lanceert. Dat por taal biedt het feitelijke over zicht aan de zorg die de diverse instellingen bieden. De site van Het Klaverblad koppelt daar de meningen en ervaringen van zorggebruikers aan. Het Klaverblad heeft voor de finan ciering van de site bijdragen ge kregen van VSB Fonds, het ministerie van VWS, Zorg On derzoek Nederland en het Na tionaal Fonds Ouderenhulp, voor in totaal 117.662 euro. Het Klaverblad draagt zelf 28.000 euro bij. De provincie Zeeland zegde dinsdag 133.648 euro toe. Het Klaverblad ontwikkelt de site in samenwerking met het Utrechtse bureau Nivel, dat de vragenlijsten voor de site sa menstelt. Per 2003 moet de site gereed zijn voor de zorggebrui kers van verpleeg- en verzor gingshuizen. In het jaar daarna volgen de vragenlijsten voor psychiatrische zorg, gehandi captenzorg, ziekenhuizen en dergelijke. Warm eten „De site geeft mensen de kans om hun eigen mening te uiten, ook over heel basale zaken als het warme eten. Heel subjectief, maar heel informatief voor mensen die zich willen oriënte ren", legt Het Klaverblad-di recteur H. Notenboom uit. De site is in beheer bij Het Klaver blad. Lof en kritiek is welkom, maar grievende bewoordingen worden door het Klaverblad uit de site gehouden. Het 'gasten boek voor de zorg' staat apart van de vergelijkende kwali teitsonderzoeken die Het Kla verblad zelf gaat houden onder instellingen, en die eveneens worden gepubliceerd. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Delta willen de toevoeging Nutsbedrijven kwijt (PZC 26 ja nuari). Maar een nutsbedrijf dat in 2001 64 miljoen gulden winst maakt is allang geen nutsbedrij f meer, maar een winstbedrijf. Delta wil de markt op met een Engelse naam, maar na drie langdurige vergaderingen heeft de directie nog geen goede naam gevonden. Nadat zaterdag avond 26 januari bij ons het licht spontaan ging dimmen (stroomstoring?) en denkend aan de stroomstoringen van 30- 11-2001, 3-1-2002 en 15-1- 2 002toen we een paar uur in het donker zaten, flitste spontaan een nieuwe naam voor Delta Nuts door me heen. Wat denkt u van Delta Candle Light? Een NV of een BV? Doe maar NV (nood verlichting). Ria van den Boogaart Buitenhove 173 Middelburg In de PZC van zaterdag 26-1 werden we nog eens gewezen op de enorme toename van het spoor- en wegverkeer, die een Westerschelde Container Ter minal met zich mee zal brengen. Dag in dag uit zullen enkele dui zenden trucks met containers onze A58, de dammenroute, de Zeelandbrug en wellicht ook de nieuwe tunnel gaan berijden. Om van het nachtelijk gedender op onze spoorlijn nog maar niet te spreken. LT en ik zullen van al dat verkeer dagelijks kunnen 'meegenie ten'. Van het Europees Parle ment behoeft men, aldus de PZC-, geen uitspraak voor of te gen de WCT te verwachten. Wie echter goed nadenkt kan op z'n vingers natellen waar het de re ders en de charteraars om te doen is. Men wil zo dicht moge lijk bij de Noordzee z'n scheeps ladingen lossen en laden. Dat al die vracht dwars door onze mooie provincie moet worden aan- en afgevoerd interesseert de reders en blijkbaar ook onze provinciebestuurders geen zier. Veelzeggend is in dit verband het volgende: de stad Amster dam heeft enige tijd geleden een gloednieuwe containerterminal gebouwd. Daar komt echter geen schip, aangezien de reders de afstand naar zee te groot vin den. Schepen moeten namelijk eerst door de sluizen van IJmui- den en door het Noordzeeka naal en dat kost tijd en 'tijd is geld'. Een juist citaat uit het bewuste krantenartikel: 'Wellicht ver draagt Zeeland al geen aanleg van een containerterminal meer'. G. W. van Schellen Molenstraat 18 Wetneldinge Er wordt dezer dagen veel actie gevoerd voor de Zeeuwse taal, wat ik zelf maar onzin vind als West-Zeeuws-Vlaming, omdat er volgens mij geen Zeeuwse taal bestaat. Ik vind het veel be langrijker dat we de Nederland se taal in ere houden. Ik weet dat die nu in de tijd van internet en popmuziek en nog meer facto ren geweldig onder druk staat. Maar ik vind het toch wel op zijn minst betreurenswaardig dat de burgemeester van Terneuzen bij de bovenkomst van de boor op Zuid-Beveland uitroept: „Nu is Zeeland - Nederland united." Het zijn deze uitspraken die on ze Nederlandse taal verloede ren. Leendert Fremouw Duindoornstraat 14 Cadzand NEELTJE JANS - Het Zeeuwse Landschap en de Vereniging Natuurmonumenten houden op 2 februari een thema-excurise over eenden. Uitleg wordt gege ven over de eenden in het delta gebied. De wandeling begint om 14.00 uur bij het naambord van Natuurmonumenten, aan de Oosterscheldekant van de par- keerplaats van Waterland Neel- tje Jans. De excursie duurt on geveer twee uur. woensdag 30 januari 2002 door Henk Postma Het is zo simpel. Geef je werknemers de waardering waarnaar ze op zoek zijn, en je onderneming draait als een lier. Veel managers zien dat over het hoofd, zegt Manon Evers (27) uit Kam perland. Ze weet waarover ze praat. Van alle buitenlandse studenten die aan de Britse Universiteit van Lincoln de titel Master of Science behaalde, was zij de beste. Ze kreeg daar afgelopen week een prijs voor. Evers dankt die lauwerkrans aan een studieproject waarmee ze verbeteringen doorvoerde in de bedrijfsvoering bij de technische afdeling van het Oosterscheldezieken- huis in Goes. Manons masters-titel staat internationaal hoog aangeschreven als universitaire graad, vergelijkbaar met die van doctorandus. Ze studeerde af in het vak Total Quality Management: het optimaliseren van alles wat van belang is, om een bedrijf of organisatie goed te laten functioneren. Managers vergeten vaak dat werkne mers beter presteren naarmate ze meer zicht hebben op het geheel waarbinnen ze functioneren en het gevoel hebben dat er belang aan hun werkzaamheden wordt gehecht. Dat bereikt je, zegt Ma- non, door open te communiceren, zowel binnen het bedrijf als met de buiten wacht. „Het is niet zo moeilijk om dat op pa pier goed te regelen. Maar die regels moeten dan wel worden nageleefd. En dat lukt vaak niet. Er hoort een ge dragsverandering bij. Dat is de moei lijkste fase in zo'n kwaliteitsverbete ringsproject. Kom je daar niet door heen, dan bloedt het dood, ook al was er nog zo veel elan en enthousiasme." Met haar gelauwerde afstudeerscriptie draagt Manon voor dat probleem op lossingen aan die proefondervindelijk tot stand zijn gekomen tijdens haar werkzaamheden in het Oosterschelde- ziekenhuis te Goes. Inmiddels heeft ze haar werkterrein verplaatst naar de di rectie Zeeland van Rijkswaterstaat. Daar hoopt men te kunnen profiteren van haar ervaring bij het verbeteren van bedrijfsprocessen. Maritiem officier Aanvankelijk zag Manons toekomst er heel anders uit. Ze wou de grote vaart op. Op de Hogeschool Zeeland studeer de ze af als maritiem officier. Maar al tijdens haar stage, die haar tot in het Caribisch gebied en Alaska bracht, bleek dat varen heel wat minder ro mantisch is dan ze altijd had gedacht. „Na een paar weken wachtlopen, wist ik het wel: hartstikke saai." Manon Evers (27) uit Kamperland: managers moeten beter communiceren met medewerkers. foto Dirk-Jan Gjeltema Dus besloot ze de horizon te verbreden. Op de Zeeuwse hogeschool kon ze mas- teropleidingen volgen van Britse uni versiteiten. Dat het Total Quality Ma nagement werd, was een gok. „Maar het was er wel een die erg goed uitviel. Ik was exacte vakken als wis-, natuur- en werktuigbouwkunde gewend. Daar kwamen ineens veel softere vakken bij zoals communicatie en marketing, veel meer gericht op werken met mensen. Dat sprak me erg aan." Het is in Nederland met die masterop- leidingen overigens vreemd gesteld. In ternationaal worden ze hogelijk ge waardeerd, maar hier bestaat de mas- tertitel officieel niet eens. Iets wat ove rigens spoedig verandert. Met ingang van het volgend studiejaar, kunnen ook Nederlandse universiteiten en hoge scholen zelfstandig masteropleidingen verzorgen. Nu zijn ze daar nog voor aangewezen op samenwerking met buitenlandse universiteiten Mastertitel De Zeeuwse hogeschool was vijftien jaar geleden het eerste Nederlandse kennisinstituut dat met buitenlandse universiteiten in zee ging om studenten een mastertitel te kunnen bezorgen. De financiering bleef al die jaren een pro bleem. Nederlandse scholen, of liever Nederlandse studenten, moeten de een tot twee jaar durende opleiding uit ei gen zak betalen. Kosten: een dikke 11.000 euro. Er is nu ook voor de masteropleidingen studiefinanciering op komst. Manon kon daar niet meer van profiteren. Ze kon het geldprobleem oplossen doordat ze de zeevaartschool in vier jaar deed, waardoor ze een extra jaar studiefinan ciering tegoed hield. Daarnaast nam ze een part-time baan als kwaliteitszorg functionaris bij een offshore bedrijf. Na verloop van tijd raakte de studie in het slop. Ze trad in dienst bij het bedrij ven adviesbureau Delta Consult in Kapelle, en kreeg daar een klus toebedeeld in het Oosterscheldeziekenhuis. Het werk daar inspireerde Manon haar studie te hervatten. Haar werk voor het ziekenhuis bleek goed met de studie te combineren. Zo goed dat ze de klus tot studie-object kon bombarderen. Ze begon met en quêtes die boven water brachten dat in de communicatie tussen management en technische medewerkers behoorlijk wat ruis zat. Er volgden uitgebreide vraaggesprekken, en er werden sessies gehouden waarin oud zeer uit de weg kon worden geruimd. Andere ziekenhuisafdelingen gaven aan dat de communicatie met de tech nische afdeling lang niet altijd opti maal was. Uiteindelijk kon veel worden verbeterd, en werden regelingen in het leven geroepen die een goede interne communicatie waarborgen. Die resultaten werden aanvankelijk niet als vanzelfsprekend gezien. „Er was nogal wat terughoudendheid, vooral ook bij de medewerkers. Die wa ren niet overtuigd van de goede inten ties. En het management moest een aantal pijnlijke gevolgtrekkingen on der ogen zien. Maar gaandeweg sloeg de scepsis om in enthousiasme. Na af loop hebben ze me bedankt. Fijn, zei den ze, dat we de dingen nu openlijk kunnen bespreken." Anne van Toor, Erne Thuys en Marjan Greijn richten hun expositie in galerie Kos in. foto Marijke Folkertsma door Ali Pankow ZIERIKZEE - In Galerie 2000 in het Russische Sint-Petersburg werd hun werk in grote zalen geëxposeerd. Een sterk gecom primeerde versie van die bijzon dere tentoonstelling is vanaf zondag 3 februari te zien in de veel kleinere galerie Kos in Zie rikzee. De drie kunstenaressen Anne van Toor, Marjan Greijn en Erne Thuys voelen die in krimping niet als beperking. Ze maakten graag die overstap van Sint-Petersburg naar Kos. Alle drie bewaren ze wel gewel dig goede herinneringen aan die expositie in Rusland. Vooral Greijn raakt er niet over uitge praat. De tentoonstelling vond plaats in het kader van een uit wisseling tussen de twee cultu rele hoofdsteden Rotterdam (2001) en Sint-Petersburg (2003). Het gebeurde op initia tief van Thea Linschoten. Zij kende ook Chris en Els Grinwis van galerie Kos en vond hen graag bereid ruimte te bieden aan deze extra presentatie van de drie kunstenaressen. De combinatie van hun werk le vert een boeiende mix aan beel dende kunst op. Van Toor toont figuratieve etsen en schilderij en. Rotterdam en vooral de ri vier de Maas vormen belangrij ke inspiratiebronnen. „Ik houd van verlaten plekken in de stad, waar bijna geen mensen meer komen", zegt ze zelf. Ze weet de melancholie die daar heerst fraai te verbeelden. Heel mooi is haar schilderij van de rivier met op de voorgrond aan de oever een oudere vrouw en in de verte de contouren van mensen als symbool voor het leven dat steeds maar doorgaat. Silhouetten Honden spelen de hoofdrol in het werk van Greijn. „Ik neem een ambivalente houding aan tegenover die dieren. Ze zijn soms zo schattig, maar kunnen ook zo bedreigend zijn", luidt haar verklaring. Beide aspecten komen duidelijk tot uiting in haar werk. Wat ze in galerie Kos toont, noemt ze zelf 'driedimen sionaal in het platte vlak'. Dat is een pragmatische keuze, omdat haar beelden nou eenmaal wat meer ruimte nodig hebben en die ontbreekt hier. Het zijn uit polyester vervaardigde silhou etten van honden. Sommige afbeeldingen zijn zwart en dreigend, andere zijn bekleed met bont en tonen de aanhankelijke kanten van het beest. Greijn exposeert echter ook wat kleiner beeldhouw werk. Mannenhoofden van po lyester in een helder lichtblau we kleur. Ze dragen verhullende brillen, omdat de kunstenares de expressie van ogen vaak te nadrukkelijk vindt. Zij laat op deze manier liever iets te raden over. Erne Thuys heeft zich toegelegd op het aan de buitenkant tonen van het innerlijk van de mens. Zij doet dat in de vorm van sil houetten van lijven met daarin nadrukkelijk aanwezig de lij nen van de botten. Aanvanke lijk deed ze dat in de vorm van skeletten. Na verloop van tijd is ze gaan weglaten. Nu geeft ze die buitenkant oftewel die bot ten alleen nog weer in de yorm van X- en Y-assen. De silhouet ten van de lijven vormen bij haar zoveel mogelijk één geheel met de hen omringende omge ving. In de loop der tijd is haar werk verschoven van vrij figu ratief naar veel meer abstracte weergaven. De expositie in galerie Kos loordt zondagmiddag 3 februari om 15.00 uur geopend door Thea Linschoten. De tentoonstelling is tol en met zon dag 10 maart geopend op vrijdag, zaterdag en zondag van 11.00 tol 17,00 uur. door Ernst Jan Rozendaal BURGH-HAAMSTEDE - Kun stenares Truus van den Heuvel uit De Bilt is een laatbloeier. Drie jaar geleden deed ze, op 55- jarige leeftijd, examen aan de Hogeschool voor de Kimsten in Utrecht. „Ik heb vroeger veel getekend en geschilderd en ei genlijk altijd wel geweten dat ik het kon. Maar pas toen ik acht jaar geleden in de lappenmand belandde, ben ik echt gaan schilderen. Het werkte thera peutisch. Ik werd er helemaal gelukkig van." Nog steeds lijken haar zorgen te verdwijnen als ze schildert. „Als ik bezig ben, heb ik een heel in tense hier en nu ervaring. Ik heb geen muizenissen in mijn hoofd. Kleuren ervaar ik als genotvol en ik vind de materialiteit van de verf lekker. Ik ga helemaal op in het schilderen. Alles valt van me af wanneer ik daarmee bezig ben." Toch is het schilderen voor Van den Heuvel al lang geen thera- peurisch hulpmiddel meer. Het is haar beroep geworden. Nog één dag per week werkt ze aan de Universiteit van Utrecht, de rest van haar tijd gaat op aan de kiinst. Ze schildert veel en expo seert regelmatig. Vanaf van daag is werk van Van den Heu vel te zien in galerie Kunst geen Kunst in Burgh-Haamstede. Kijken De schilderijen van Van den Heuvel zijn figuratief. Ze beeldt tegels, spiegels en fonteinen in badkamers uit, een suikerpot, een roestvrij stalen sinaasappel pers, sop in een gootsteen en een vergiet met natte stukjes kom kommer. „Schilderen is kijken", legt ze uit. „Kijken naar simpele alledaagse dingen, zoals een glaasje water of een fles. Als je goed kijkt, blijken die fantas tisch mooi. Op de academie heb ik een maand lang elke dag een glaasje water getekend met kleurpotlood. Dat is intensief kijken naar de spiegelingen, als je je hoofd een beetje verdraait zie je meteen iets anders, bij zo iets ga je echt op in het kijken." „Als je je ogen openhoudt, hoef je het geluk niet ver te zoeken. Kijk om je heen, pak een kwastje en wat verf en je hebt de meest fantastische belevenissen. Ik hoef daarvoor niet naar exoti sche oorden. Een omgeving als Zeeland past beter bij mij. Stil, leeg, helder en met die mooie schittering van het water. Op weg hier naartoe kreeg ik aller lei ideeën voor schilderijen." Water, glas en glinstering zijn Kunstenares Truus van den Heuvel mag dan een laatbloeier zijn, nu is een hele expositie in Galerie Haamstede aan haar gewijd. foto Marijke Folkertsma MIDDELBURG - Middelburg staat zondag in het teken van de kunst- en cultuurroute. Meer dan dertig galerieën, ate liers, antiquariaten en winkel tjes openen van 13.00 tot 17.00 uur hun deuren voor belangstel lende bezoekers. Deze eerste zondag van de maand wordt niet, zoals gebrui kelijk, gekenmerkt door een bepaald thema. Daar staat te- genover dat er wel vier nieuwe deelnemers zijn: het atelier van Marie-Louise Kommers aan de Lange Noordstraat, de galerie en kunsthandel Icon samen met het ceramisch museum, Le Ba ron Chassé met de sociëteit De Vergenoeging en het atelier van Toos Holstein. Het succes van vorig jaar heeft de organisatie van de kunst- en cultuurroute ertoe aangezet ook I nu weer een fotowedstrijd te houden. Het thema, in brede zin, is deze keer De Zeeuwse kust. Het is de bedoeling dat elke deelnemende fotograaf daar in drie beelden zij n of haar visie op geeft. moeilijke onderwerpen om te schilderen, maar zo ervaart Van den Heuvel dat niet. „Het is wat ik het liefste doe, dus het komt niet in me op het moeilijk te vin den. De moeilijkheidsgraad is voor mij ook niet de reden zulke voorwerpen te schilderen. Ik vind het mooi en de beloning die erin schuilt is dat ik dat mooie weet weer te geven." Ook al probeert ze voorwerpen uit haar directe omgeving pre cies uit te beelden, helemaal realistisch zijn haar schilderijen niet. Van den Heuvel overdrijft graag. Ze zet de kleuren aan en legt de nadruk op haar ferme schilderstreek. „Ik hou van ver stilde onderwerpen die rust uit stralen. Tegelijkertijd wil ik dat een schilderij power heeft. Dat doe ik door de kleuren op te voe ren en zo het stralende te bena drukken. Vaak laat ik ook din gen weg. Des te minder er op een schilderij staat, des te krachti ger het is. Ik wil voorkomen dat de kijker zijn aandacht over het schilderij verdeelt. En uiteinde lijk is het schilderen zelf ook van belang. De abstracte waarde van verf, zeg maar. De manier waarop ik het op het doek zet, mijn handschrift. Ik maak veel stillevens, maar ik ben bepaald geen fijnschilder." Van den Heuvel beschouwt zich als een schilder in de Neder landse traditie, vanwege haar stillevens en haar fascinatie voor water. Maar ook uit het werk van Matisse („zijn vereen voudiging van het beeld"), Hockney („zijn schilderijen van zwembaden met hun reflectie en felle kleuren, hij is innovatief en speels") en Wayne Thiebaud put zij inspiratie. „Thiebaud heb ik niet zo lang geleden ontdekt. Dat is iemand die op zijn tach tigste nog met volstrekt nieuw werk komt. Zo zie je, als je schil dert speelt leeftijd geen rol. Dat houdt je vitaal." Expositie: schilderijen van Truus van den Heuvel, t/m 1 april in Gale rie Haamstede - Kunst geen kunst, open ivoe t/m zavan 11-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 36