Fiesta ligt stevig op de weg
Standkachel
maakt krabben overbodig
Mercedes zit vol
slimme vondsten
Handsfree
Nissan Altima
Autogordel
Carrera GT
Motoren
Skidrager
Kleine Ford
wint ruimte
Spraakgestuurcle functies in een auto zijn peperduur en werken
vaak niet vlekkeloos schreven we onlangs in een verhaal over
handsfree bellen, dat vanaf 1 maart verplicht wordt. Er zijn kamer
leden die vinden dat stembesturing (voice-dialing) veiliger is dan
handbediening. Versluis Car Audio in Lieshout zegt een handsfree
installatie te hebben die feilloos werkt met spraakbesturing. Die
CK2000 wordt weer overtroffen door de CK3000 met Bluetooth-
techniek. Bluetooth werkt met draadloze verbinding over een af
stand van enkele meters en zal vooral in auto's opgang maken. De
carkit wordt onzichtbaar ingebouwd. De gsm-telefoon kan dan ge
woon in vestzak of koffertje blijven zitten, want de bediening ver
loopt via spraaksturing en de verbinding met de carkit wordt via
Bluetooth, dus draadloos gelegd. En dat systeem werkt met elke
gsm die met Bluetooth uitgerust is.
Momenteel zijn dat maar enkele merken. De CK2000 kost 542,26
euro 1.194,41) voor bijvoorbeeld Nokia. De CK3000 vraagt een
bedrag van 680,21 euro 1.499,01). Allemaal inclusief inbouw en
btw.
In de VS is de Nissan Altima uitgeroepen tot Noord-Amerikaanse
auto van het jaar. Het grote model is in Europa nooit verkocht. In
de VS kreeg de grote sedan meer stemmen dan de Cadillac CTS en de
Ford Thunderbird. De Altima heeft een viercilinder 2.5/175 pk of
3.5/240 pk V6 krachtbron.
Passagiers op de achterbank van een auto dragen gordels niet al
leen voor hun eigen veiligheid, maar ook voor die van de be
stuurder (en bijrijder) van de auto. (Gordeldragende) bestuurders
lopen vijfmaal meer risico bij een botsing te overlijden als de passa
giers op de achterbank geen gordel dragen, berekent M. Ichikawa
(universiteit Tokio) in The Lancet uit Japanse statistieken. Loszit
tende passagiers vliegen bij een botsing namelijk met grote kracht
tegen de bestuurder aan.
zaterdag 26 januari 2002
De Ford Fiesta doet erg sterk
aan de Focus denken. Hij
valt ook vooral op met een goed
onderstel, waarmee de Focus en
de Mondeo al hoge ogen gooi
den. De torsie-as achter zorgt
voor een hoop stijfheid en be
trouwbaar gedrag in bochten.
De besturing voelt degelijk aan,
de auto biedt opvallend veel
ruimte en de diesel draait ple
zierig, maar valt niet op door
veel kracht.
Het dashboard oogt minder.
Jammer van al dat harde plas
tic. Ford heeft meer aandacht
willen besteden aan het wegge
drag dan aan een fijnbesnaard
interieur. Dat is nogal saai ei
genlijk. Het geld was zeker op, is
dan een vaakgehoorde veron
Fordkomt op basis van deze nieuwe Fiesta eindelijk ook met een kleine mpv.
derstelling. In dit geval klopt
dat: Ford droeg de ontwikke
lingafdeling op vooral te inves
teren in rijkwaliteit. ,,Als het
dahsboard ook dezelfde kwali
teitsuitstraling zou hebben als
De versnellingspook is voor gemakkelijke bediening hoog ge
plaatst, maar het dashboard oogt saai.
bijvoorbeeld van een VW was de
auto aanzienlijk duurder ge
worden. Dat wilden we niet,"
zegt Gerard Janssen van de im
porteur in Amsterdam.
De huidige Fiesta kreeg drie
jaar geleden zijn laatste facelift.
Hij is langzamerhand echt be
daagd qua uiterlijk en eigen
schappen. Temidden van een
splinternieuwe VW Polo en een
iets oudere Opel Corsa krijgt hij
een hele klus. Ford wil hem qua
prijs tussen die twee positione
ren. Dat betekent dat hij onge
veer 11.350 euro 25.000) zal
moeten opbrengen. Nederland
moet er dus nog even op wach
ten, maar Ford Nederland gaat
zijn best doen de auto standaard
met een flink veiligheidspakket
van zes airbags en abs aan te
bieden. Compacte auto's rijden
steeds lekkerder. De Fiesta is er
een voorbeeld van.
Eerst komt de vijfdeurs, vol
gendjaar komen de driedeurs en
een mpv, die wellicht Fusion ge
doopt wordt. Eerst komen de
1.4/80 pk benzine- en de samen
met PSA ontwikkelde diesel,
volgend jaar de 1.3 en 1.6 benzi
neversies. De 1.25 benzinemo
tor uit de huidige Fiesta was te
slap bevonden om de nieuwe
voort te mogen stuwen.
Hij is breder en langer en hoger
geworden, maar toch compact
gebleven. Met opvallend veel
beenruimte achterin. „We wil
den geen auto die de grootste in
het B-segment zou zijn. Maar
eentje die vooral op rijgedrag en
wendbaarheid scoort, aldus Je
remy Main, de Engelse ontwik
kelingschef.
De hoofdsteunen achterin kun
nen helemaal in de leuning ver
zinken en dat komt het zicht
naar achter erg ten goede. De
stoelen zitten goed. Achterin de
huidige Fiesta is het knap bene
pen in de nieuwe is dat aanmer
kelijk beter voor elkaar.
De dagteller in de alleen maar
zwarte omgeving van het in
strumentarium is superlastig af
te lezen. Bovendien is het stuur
niet in diepte verstelbaar. Wel
handig: als de ruitenwisser voor
aan staat en de versnelling gaat
in de achteruit wist de achter-
wisser automatisch een keer.
Kien van der Steen
motor: 1.3 8v 68 pk, 1.4 16v 80
pk, 1.6 16v 100 pk; 1.4/68 pk
TDCi-diesel
aandrijving: voorwielen
lxbxh: 3.91 x 1.68 x 1.44 m.
wielbasis: 2.48 m.
bagageruim: 284/613 liter
draaicirkel: 9.8 m.
brandstoftank: 45 liter
gewicht: 1.045 kg.
prijs v.a. ca.: 11.350 euro
(ƒ25.000)
In Keulen is Ford begonnen
met de productie van de
nieuwe Fiestadie in septem
ber pas in Nederland in de
verkoop komt. Eerst ver
schijnt hij op de Engelse en
Duitse markt. Ford wil in
2002 een kleine 300.000
Fiesta's produceren. Uitein
delijk moeten het 405.000
stuks per jaar worden.
De middenklasser van Mer
cedes-Benz, de E-Klasse,
heeft een facelift ondergaan en
de fabriek heeft meteen de gele
genheid aangegrepen om
nieuwe technische en vooral
elektronische vondsten in de
succesvolle auto onder te bren
gen. De nieuwe E, de best verko
pende Mercedes, staat in maart
bij de dealer. De sedan althans,
want de combi komt aanzienlijk
later.
Hij oogt gestrekter dan de hui
dige en zit vol met nieuwe snuf
jes. Zo heeft de nieuwe E rem
men die net als in de nieuwe SL
elektro-hydraulisch bediend
worden, verlichting in de ach
tersteven die een autoleven lang
heel blijft en er is een panora
misch solar-schuif dak in de
aanbieding. Op de topversie zit
luchtvering, die zichzelf aan
past aan de weg- en rijsituatie.
Zes airbags zijn standaard, net
als temperatuurgeregelde airco.
Tegen betaling zit er een
spraakgestuurd navigatiesys
teem in. De nieuwe E is een tikje
hoger en breder, maar even lang
als zijn voorganger hoewel de
wielbasis ruim twee centimeter
groeide. De ophanging is stevi
ger met voor vier draagarmen
per wiel en achter een uit alumi
nium geconstrueerde multilink
wielgeleiding.
Motorkap, kofferklep en spat-
schermen voor zijn van alumi
nium en dat zorgt er samen met
aluminium delen in de wielop
hanging voor dat de E ondanks
toegenomen uitrusting niet
zwaarder geworden is. Dat is so
wieso een prestatie.
De nieuwe E is te koop met vijf
verschillende motoren: drie
benzine (2.6, 3.2 en 5.0) met zes
en acht cilinders en twee vier- en
vijfcilinder (220 en 270 CDI) di
rect ingespoten diesels. De
kleinste diesel kent voortaan
balansassen tegen trillingen.
Het glazen panoramadak met
solarcellen is hetzelfde als VW
en Audi in hun topmodellen toe
passen. De cellen leveren ener
gie om een koelende ventilator
aan het werk te zetten als de au
to in de zon staat geparkeerd.
Het dak is natuurlijk optioneel,
net als de 'multicontour' be
stuurdersstoel die luchtkamers
vult dan wel leeg laat lopen al-
naargelang de rijsituatie en dan
meer of minder zijdelings steun
biedt.
Mercedes verkoopt elk jaar
200.000 E-Klasse modellen.
Sinds 1995 zijn er meer dan 1,4
miljoen van gemaakt. In Neder
land zijn er sindsdien 25.000
verkocht. De goedkoopste nieu
we E zit in guldens al ruim over
de ton: hij kost als 220 CDI
50.200 euro (ƒ.106.260,-), als
270 CDI 53.500 euro
117.898,-) en in de benzine
versies resp. 50.600 euro
111.507,-) voorde240,60.200
euro 132.660,-) voor de 320 en
88.100 194.146,-) voor top
model 500. Dat houdt een prijs
verhoging van enkele procenten
in.
Rien van der Steen
De nieuwe Mercedes E ziet er gestrekter uit, mede door de iets gegroeide wielbasis.
In enkele Scandinavische lan
den zijn ze heel gewoon:
standkachels of voorverwar-
mers, die de auto terwijl hij ge
parkeerd staat op temperatuur
houdt of brengt. De belangrijk
ste fabrikant Webasto stelt dat
de meeste ongevallen in de win
ter plaatshebben in het eerste
kwartier van de rit. De ramen
zijn slechts gedeeltelijk schoon-
gekrabd en het zicht is mini
maal.
Met een voorverwarmer is krab
ben niet aan de orde. Zo'n ka
chel werkt op de brandstof van
de auto (benzine of diesel) met
een verbruik van een kwart liter
per uur. De standverwarming
werkt door de koelvloeistof van
de motor op temperatuur te
brengen en houdt zo ook de mo
tor warm. Zodat die meteen de
verwarm ingsta a k over kan ne
men zodra hij gestart wordt en
ook minder brandstof verbruikt
dan een koude motor.
Webasto levert vier verschillen
de modellen die Thermo Top he
ten. De kleinste, met een vermo
gen van 4 kW, is vooral bedoeld
voor kleine auto's. Maar ze zijn
er ook voor middenklassers en
grote limousines. De goedkoop
ste kost 635 euro 1.399,36),
exclusief btw en inbouw, de
duurste 816,80 euro
1.799,99). Het inbouwen
neemt tot acht uur in beslag.
Een standkachel brengt zowel interieur als motor op temperatuur terwijl de auto geparkeerd staat.
TI Tendelin Wiedeking, topman van Porsche, heeft gezegd dat de
VV Carrera GT in productie wordt genomen. Anderhalf jaar gele
den was de supersporter nog studiemodel. Porsche wil er volgend
jaar duizend van maken. De GT zal aangedreven worden door een
5.5 liter V10 met 558 pk en een koppel van 600 Nm, die gekoppeld
wordt aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De topsnel
heid van de auto zal 330 km/u bedragen.
DaimlerChrysler en Mitsubishi gaan samen een nieuwe fabriek
bouwen voor de productie van drie- en viercilinder benzinemo
toren. Die zijn bestemd voor de compacte auto die vanaf 2004 bij
NedCar in Born gebouwd wordt en als Mitsubishi en Smart op de
markt komen. De fabriek komt in Thüringen in voormalig Oost-
Duitsland en er zullen 500 mensen werken. De jaarcapaciteit is
300.000 motoren. Het complex wordt eind volgend jaar opgeleverd.
Mensen die een Twinny Load hebben om fietsen achterop de au
to te vervoeren, kunnen dat ding voortaan ook gebruiken voor
het vervoer van ski's. De fabrikant heeft een beugel ontwikkeld,1
waarmee vier langlaufski's of twee snowboards rechtop mee kürï-
nen. De skibeugel is te koop bij Halfords voor 90,30 euro 198,99).