Fiesta ligt stevig op de weg Standkachel maakt krabben overbodig Mercedes zit vol slimme vondsten Handsfree Nissan Altima Autogordel Carrera GT Motoren Skidrager Kleine Ford wint ruimte Spraakgestuurcle functies in een auto zijn peperduur en werken vaak niet vlekkeloos schreven we onlangs in een verhaal over handsfree bellen, dat vanaf 1 maart verplicht wordt. Er zijn kamer leden die vinden dat stembesturing (voice-dialing) veiliger is dan handbediening. Versluis Car Audio in Lieshout zegt een handsfree installatie te hebben die feilloos werkt met spraakbesturing. Die CK2000 wordt weer overtroffen door de CK3000 met Bluetooth- techniek. Bluetooth werkt met draadloze verbinding over een af stand van enkele meters en zal vooral in auto's opgang maken. De carkit wordt onzichtbaar ingebouwd. De gsm-telefoon kan dan ge woon in vestzak of koffertje blijven zitten, want de bediening ver loopt via spraaksturing en de verbinding met de carkit wordt via Bluetooth, dus draadloos gelegd. En dat systeem werkt met elke gsm die met Bluetooth uitgerust is. Momenteel zijn dat maar enkele merken. De CK2000 kost 542,26 euro 1.194,41) voor bijvoorbeeld Nokia. De CK3000 vraagt een bedrag van 680,21 euro 1.499,01). Allemaal inclusief inbouw en btw. In de VS is de Nissan Altima uitgeroepen tot Noord-Amerikaanse auto van het jaar. Het grote model is in Europa nooit verkocht. In de VS kreeg de grote sedan meer stemmen dan de Cadillac CTS en de Ford Thunderbird. De Altima heeft een viercilinder 2.5/175 pk of 3.5/240 pk V6 krachtbron. Passagiers op de achterbank van een auto dragen gordels niet al leen voor hun eigen veiligheid, maar ook voor die van de be stuurder (en bijrijder) van de auto. (Gordeldragende) bestuurders lopen vijfmaal meer risico bij een botsing te overlijden als de passa giers op de achterbank geen gordel dragen, berekent M. Ichikawa (universiteit Tokio) in The Lancet uit Japanse statistieken. Loszit tende passagiers vliegen bij een botsing namelijk met grote kracht tegen de bestuurder aan. zaterdag 26 januari 2002 De Ford Fiesta doet erg sterk aan de Focus denken. Hij valt ook vooral op met een goed onderstel, waarmee de Focus en de Mondeo al hoge ogen gooi den. De torsie-as achter zorgt voor een hoop stijfheid en be trouwbaar gedrag in bochten. De besturing voelt degelijk aan, de auto biedt opvallend veel ruimte en de diesel draait ple zierig, maar valt niet op door veel kracht. Het dashboard oogt minder. Jammer van al dat harde plas tic. Ford heeft meer aandacht willen besteden aan het wegge drag dan aan een fijnbesnaard interieur. Dat is nogal saai ei genlijk. Het geld was zeker op, is dan een vaakgehoorde veron Fordkomt op basis van deze nieuwe Fiesta eindelijk ook met een kleine mpv. derstelling. In dit geval klopt dat: Ford droeg de ontwikke lingafdeling op vooral te inves teren in rijkwaliteit. ,,Als het dahsboard ook dezelfde kwali teitsuitstraling zou hebben als De versnellingspook is voor gemakkelijke bediening hoog ge plaatst, maar het dashboard oogt saai. bijvoorbeeld van een VW was de auto aanzienlijk duurder ge worden. Dat wilden we niet," zegt Gerard Janssen van de im porteur in Amsterdam. De huidige Fiesta kreeg drie jaar geleden zijn laatste facelift. Hij is langzamerhand echt be daagd qua uiterlijk en eigen schappen. Temidden van een splinternieuwe VW Polo en een iets oudere Opel Corsa krijgt hij een hele klus. Ford wil hem qua prijs tussen die twee positione ren. Dat betekent dat hij onge veer 11.350 euro 25.000) zal moeten opbrengen. Nederland moet er dus nog even op wach ten, maar Ford Nederland gaat zijn best doen de auto standaard met een flink veiligheidspakket van zes airbags en abs aan te bieden. Compacte auto's rijden steeds lekkerder. De Fiesta is er een voorbeeld van. Eerst komt de vijfdeurs, vol gendjaar komen de driedeurs en een mpv, die wellicht Fusion ge doopt wordt. Eerst komen de 1.4/80 pk benzine- en de samen met PSA ontwikkelde diesel, volgend jaar de 1.3 en 1.6 benzi neversies. De 1.25 benzinemo tor uit de huidige Fiesta was te slap bevonden om de nieuwe voort te mogen stuwen. Hij is breder en langer en hoger geworden, maar toch compact gebleven. Met opvallend veel beenruimte achterin. „We wil den geen auto die de grootste in het B-segment zou zijn. Maar eentje die vooral op rijgedrag en wendbaarheid scoort, aldus Je remy Main, de Engelse ontwik kelingschef. De hoofdsteunen achterin kun nen helemaal in de leuning ver zinken en dat komt het zicht naar achter erg ten goede. De stoelen zitten goed. Achterin de huidige Fiesta is het knap bene pen in de nieuwe is dat aanmer kelijk beter voor elkaar. De dagteller in de alleen maar zwarte omgeving van het in strumentarium is superlastig af te lezen. Bovendien is het stuur niet in diepte verstelbaar. Wel handig: als de ruitenwisser voor aan staat en de versnelling gaat in de achteruit wist de achter- wisser automatisch een keer. Kien van der Steen motor: 1.3 8v 68 pk, 1.4 16v 80 pk, 1.6 16v 100 pk; 1.4/68 pk TDCi-diesel aandrijving: voorwielen lxbxh: 3.91 x 1.68 x 1.44 m. wielbasis: 2.48 m. bagageruim: 284/613 liter draaicirkel: 9.8 m. brandstoftank: 45 liter gewicht: 1.045 kg. prijs v.a. ca.: 11.350 euro (ƒ25.000) In Keulen is Ford begonnen met de productie van de nieuwe Fiestadie in septem ber pas in Nederland in de verkoop komt. Eerst ver schijnt hij op de Engelse en Duitse markt. Ford wil in 2002 een kleine 300.000 Fiesta's produceren. Uitein delijk moeten het 405.000 stuks per jaar worden. De middenklasser van Mer cedes-Benz, de E-Klasse, heeft een facelift ondergaan en de fabriek heeft meteen de gele genheid aangegrepen om nieuwe technische en vooral elektronische vondsten in de succesvolle auto onder te bren gen. De nieuwe E, de best verko pende Mercedes, staat in maart bij de dealer. De sedan althans, want de combi komt aanzienlijk later. Hij oogt gestrekter dan de hui dige en zit vol met nieuwe snuf jes. Zo heeft de nieuwe E rem men die net als in de nieuwe SL elektro-hydraulisch bediend worden, verlichting in de ach tersteven die een autoleven lang heel blijft en er is een panora misch solar-schuif dak in de aanbieding. Op de topversie zit luchtvering, die zichzelf aan past aan de weg- en rijsituatie. Zes airbags zijn standaard, net als temperatuurgeregelde airco. Tegen betaling zit er een spraakgestuurd navigatiesys teem in. De nieuwe E is een tikje hoger en breder, maar even lang als zijn voorganger hoewel de wielbasis ruim twee centimeter groeide. De ophanging is stevi ger met voor vier draagarmen per wiel en achter een uit alumi nium geconstrueerde multilink wielgeleiding. Motorkap, kofferklep en spat- schermen voor zijn van alumi nium en dat zorgt er samen met aluminium delen in de wielop hanging voor dat de E ondanks toegenomen uitrusting niet zwaarder geworden is. Dat is so wieso een prestatie. De nieuwe E is te koop met vijf verschillende motoren: drie benzine (2.6, 3.2 en 5.0) met zes en acht cilinders en twee vier- en vijfcilinder (220 en 270 CDI) di rect ingespoten diesels. De kleinste diesel kent voortaan balansassen tegen trillingen. Het glazen panoramadak met solarcellen is hetzelfde als VW en Audi in hun topmodellen toe passen. De cellen leveren ener gie om een koelende ventilator aan het werk te zetten als de au to in de zon staat geparkeerd. Het dak is natuurlijk optioneel, net als de 'multicontour' be stuurdersstoel die luchtkamers vult dan wel leeg laat lopen al- naargelang de rijsituatie en dan meer of minder zijdelings steun biedt. Mercedes verkoopt elk jaar 200.000 E-Klasse modellen. Sinds 1995 zijn er meer dan 1,4 miljoen van gemaakt. In Neder land zijn er sindsdien 25.000 verkocht. De goedkoopste nieu we E zit in guldens al ruim over de ton: hij kost als 220 CDI 50.200 euro (ƒ.106.260,-), als 270 CDI 53.500 euro 117.898,-) en in de benzine versies resp. 50.600 euro 111.507,-) voorde240,60.200 euro 132.660,-) voor de 320 en 88.100 194.146,-) voor top model 500. Dat houdt een prijs verhoging van enkele procenten in. Rien van der Steen De nieuwe Mercedes E ziet er gestrekter uit, mede door de iets gegroeide wielbasis. In enkele Scandinavische lan den zijn ze heel gewoon: standkachels of voorverwar- mers, die de auto terwijl hij ge parkeerd staat op temperatuur houdt of brengt. De belangrijk ste fabrikant Webasto stelt dat de meeste ongevallen in de win ter plaatshebben in het eerste kwartier van de rit. De ramen zijn slechts gedeeltelijk schoon- gekrabd en het zicht is mini maal. Met een voorverwarmer is krab ben niet aan de orde. Zo'n ka chel werkt op de brandstof van de auto (benzine of diesel) met een verbruik van een kwart liter per uur. De standverwarming werkt door de koelvloeistof van de motor op temperatuur te brengen en houdt zo ook de mo tor warm. Zodat die meteen de verwarm ingsta a k over kan ne men zodra hij gestart wordt en ook minder brandstof verbruikt dan een koude motor. Webasto levert vier verschillen de modellen die Thermo Top he ten. De kleinste, met een vermo gen van 4 kW, is vooral bedoeld voor kleine auto's. Maar ze zijn er ook voor middenklassers en grote limousines. De goedkoop ste kost 635 euro 1.399,36), exclusief btw en inbouw, de duurste 816,80 euro 1.799,99). Het inbouwen neemt tot acht uur in beslag. Een standkachel brengt zowel interieur als motor op temperatuur terwijl de auto geparkeerd staat. TI Tendelin Wiedeking, topman van Porsche, heeft gezegd dat de VV Carrera GT in productie wordt genomen. Anderhalf jaar gele den was de supersporter nog studiemodel. Porsche wil er volgend jaar duizend van maken. De GT zal aangedreven worden door een 5.5 liter V10 met 558 pk en een koppel van 600 Nm, die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De topsnel heid van de auto zal 330 km/u bedragen. DaimlerChrysler en Mitsubishi gaan samen een nieuwe fabriek bouwen voor de productie van drie- en viercilinder benzinemo toren. Die zijn bestemd voor de compacte auto die vanaf 2004 bij NedCar in Born gebouwd wordt en als Mitsubishi en Smart op de markt komen. De fabriek komt in Thüringen in voormalig Oost- Duitsland en er zullen 500 mensen werken. De jaarcapaciteit is 300.000 motoren. Het complex wordt eind volgend jaar opgeleverd. Mensen die een Twinny Load hebben om fietsen achterop de au to te vervoeren, kunnen dat ding voortaan ook gebruiken voor het vervoer van ski's. De fabrikant heeft een beugel ontwikkeld,1 waarmee vier langlaufski's of twee snowboards rechtop mee kürï- nen. De skibeugel is te koop bij Halfords voor 90,30 euro 198,99).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 45