Ze zingen, maaien en poetsen Verrassend materiaal in de bouw 33 De robot als onmisbaar maatje zaterdag 26 januari 2002 Een robot die het gras maait. van een gehandicapte en ze spe len voetbal tegen elkaar. Twee teams van robotjes die zonder enige invloed van buitenaf in een veld van een paar vierkante meter tegen elkaar ballen. Net zo fanatiek als bij de zaterdag veteranen. De tentoonstelling Ex Machina is een samenwerking tussen het museum en de grootste meubel beurs van de wereld, de Interna tionale Möbelmesse. Veertig ro bots uit de laatste vijftig jaar, technische en designtheoreti- sche mijlpalen uit de robotge schiedenis. Normaal krijg je ze niet te zien. Ze werken stilletjes in fabrieken of wonen en groei en in laboratoria. De tentoon stelling is een kennismaking met wat mensen technisch in hun mars hebben en met wat ro bots allemaal kunnen. Ze gaan steeds meer op ons lijken. Bill Joy, een wetenschapskei in de wereld van de robots zei vorig jaar dat er binnen een jaar of dertig, veertig een robot bestaat die op het gebied van intelligen tie aan de mens gelijkwaardig is. En die zich zo zal ontwikke len dat hij ons zelfs zal overvleu gelen. Nu al is de robot niet meer uit ons bestaan weg te denken en helpt hij ons op velerlei gebied. Ooit was er angst voor de kunst matige intelligentie en dreigden C3PO en R2D2 en hun maats in Star Wars de mensheid te gaan overheersen. Steeds duidelijker wordt echter dat de robot ons beste maatje is, als we tenminste onze enorme kennis nog een beetje willen beheersen. In de Ex Machina, de geschiedenis van de robot van 1950 tot heden. zeventiende eeuw waren weten schappers en filosofen nog in staat om het bestand aan men selijke kennis te overzien. Dat lukt nu niet meer. Alle in formatie opnemen gaat onze pet ver te boven. De totaalgeleerde, die in kunst, wetenschap en techniek gelijkwaardig thuis is, bestaat niet meer. Dat maakt het steeds moeilijker, aldus de samenstellers van de tentoon stelling in Keulen, om onze sa menleving te verbeteren of pro blemen te beheersen. Communicatie, het uitwisselen van informatie tussen verschil lende disciplines, wordt dus steeds belangrijker. Communi catie is het proces waarin in een gemeenschappelij k systeem van tekens, symbolen en gedrag, in dividuen met elkaar informatie uitwisselen. „De robotontwik keling van de laatste jaren heeft laten zien, dat pogingen tot communicatie tussen mens en machine vaak struikelden over het verschillende vocabulaire: de machine reageerde niet of anders op het menselijke woord", aldus dr. Susanne An na, de directeur van het muse um. Maar sinds AIBO, het lief tallige robothondje van Sony, weten we dat het wel kan. Het diertje reageert niet alleen op woorden, maar is zelfs in staat op verschillende emoties te rea geren. Daar gaat de tentoonstelling Ex Machina, de geschiedenis van de robot van 1950 tot vandaag, over: het proces waarin de verschillende communicatieni veaus gevolgd worden: technisch wetenschappelijk, fi losofisch, kunstzinnig, psycho logisch en designtheoretisch. De Amerikaanse kunstenaars Jorge Pardo en Pae White heb ben de communicatiecompo nenten in de vormgeving van de tentoonstelling terug laten ko men. Ook zij hebben de robot gebruikt om de verbinding tus sen het biologische en het kunstmatige leven duidelijk te maken. En dus ook de verbin ding tussen de bezoeker en het object van zijn nieuwsgierig heid: de robot. Een samenspel tussen kunst, design, architec tuur, techniek en industrie. Duidelijk wordt bijvoorbeeld hoe belangrijk design bij de ont wikkeling van de robot is ge weest. Bijvoorbeeld bij de in het Domus Academy Research Cen tre in 1966 ontwikkelde ro eerstvolgende keer gaat ze ge heel autonoom aan het werk. Een druk op de knop en ze be gint te zingen, een Duitse schla ger die neerkomt op: Poetsen is leuk, het gaat van zelf - zegt mijn man. Komt ze onderweg ie mand tegen, dan stopt ze en zegt: „Sorry, ik moet hier schoonmaken." Gaat de per soon niet opzijdan poetst ze er vrolijk zingend omheen en komt later terug om het vuile plekje alsnog schoon te maken. De ST82 is een van de veertig ro bots die te zien zijn in het Muse um für Angewante Kunst in Keulen, het museum voor toege paste kunst. Robots, ze verken nen voor ons de ruimte, de zeeën, de vulkanen, ze helpen chirurgen bij de moeilijkste operaties, ze bewaken voor ons moeilijke objecten, ze spelen een rol in de film- en de amuse mentsindustrie, ze maken - met een heel clubje - auto's, stofzui gen gebouwen, wassen in hun eentje enorme glasgevels. En ze maaien het gras. Ook zoiets. Ge woon je krantje lezen in de luie tuinstoel, terwijl de robot nauwkeurig het hele gazon maait. Maar ze zijn ook de kunstarm bothulp voor gehandicapten. De arm moest er menselijk uit zien, maar ook per drukknop te bedienen zijn door bedlegerige patiënten. Moest het een pro these worden of gewoon een hulpmiddel? Vragen en antwoorden die te zien en te horen zijn tijdens de tentoonstelling Ex Machina, waarin alle elementen van tech niek tot kunst en van design tot kunstgeschiedenis aan de orde komen. De robot lijkt zuiver technisch vernuft, maar kan ook 'aardig' zijn. Dat laat het hondje AIBO zien. Als hij met de bal speelt en je prijst hem dat hij dat heel braaf doet, dan kwis pelt hij met zijn staart. Uit de toon van je antwoord proeft het 'beest' dat hij gewaardeerd wordt. En daarom herhaalt hij als een echte jonge hond het bal spelletje. Om zichzelf en het baasje te plezieren. Hans Jacobs Ex Machina, de geschiedenis van de robot van 1950 tot heden. Museum für Angewante Kunst in Keulen, An der Rechtschule. Van 15 januari tot 14 april. Open: dinsdag tot en met zon dag van 11.00 tot 17.00 uur, op woensdag tot 20.00 uur; van 7 tot en met 12 februari gesloten. Het museum heeft tevens een prachtige collectie toegepaste kunst van middeleeuwen tot en met vandaag, van servies tot meubels. Te bereiken met de au to: volg parkeren WDR (muse um ligt vlakbij de Dom en het grote WDR gebouw). Zie ook: www.museenkoeln.de. Ooit werden ze gezien als een ernstige bedreiging voor onze banen: cle robots. Zij zouden de macht op aar de wellicht zelfs van de mens overnemen. Maar anno 2002 zijn robots ideale hulpmid delen. Ook wanneer het gaat om het beheersen van de gi gantische berg aan kennis die de mens heeft vergaard. Haar heupen zijn smal. De afstand tussen haar achter en voorkant is echter gigan tisch. Ze kan werken als een paard. Vriendelijk zingend doet ze haar schoonmaakklus. Dag in dag uit. Zonder te mekkeren. En ze heeft humor. Alleen haar naam valt een beetje tegen: ST82. Maar ze is de beste hulp in de huishouding die je je kunt wensen. ST82 is een robot, een reinigingsrobot, een veredelde poetsmachine. Ze werkt op vliegvelden en in kantoorge bouwen. Ook in Nederland. Eén keer rijd je de machine door een gebouw en ze slaat alles in haar computergeheugen op. De Baksteen, staal en hout zijn bekende bouwma terialen, maar wat te denken van een gevelbekleding van textiel. Door eigenschappen van materialen te manipule ren en industriële technie ken te combineren ontstaan nieuwe, verrassende materi alen en toepassingen. Architecten en ontwerpers zijn continu op zoek naar nieuwe materialen en technie ken om hun ideeën vorm te ge ven. „De oplossing kan liggen in een aanpassing van de eigen schappen van een materiaal of in het toepassen van een tech niek uit een andere industrie", zegt materiaaldeskundige Els Zijlstra van Materia, een ad viesbureau voor architectoni sche product- en materiaalont wikkeling, in Rotterdam. Materia is een voor Nederland uniek bedrijf dat als intermedi air tussen architecten en produ centen fungeert. Dat er behoefte aan een dergelijke 'vraagbaak' bestond, bleek toen Zijlstra zelf als architect werkzaam was. „Architecten en ontwerpers willen zich onderscheiden en zijn op zoek naar unieke materi alen die passen bij een door hen uitgedacht concept", licht Zijl stra haar werkzaamheden toe. „Het is voor architecten vaak ondoenlijk om alle ontwikke lingen op materiaalgebied bij te Van petflessen kunnen mooie iglo's gebouwd worden. Materia, Rotterdam: 010 - 213.2333. Internet: www.mate- ria.nl niek kan bijvoorbeeld in pla fondpanelen worden toegepast om warmteschommelingen op te vangen." Een andere ontwikkeling is de zogenoemde nanotechnologie. Zijlstra: „Dat is een manier om de coating van materialen te manipuleren. Een coating be staat uit vele moleculen. Door die moleculen elektrisch te scheiden kun je alle moleculen met een bepaalde eigenschap, bijvoorbeeld vuilwerend, als het ware naar boven halen. Daardoor wordt de hele toplaag van de coating vuilwerend. Denk maar aan de urinoirs voorzien van zo'n coating. Die hoef je nooit meer schoon te ma ken." Het vinden van nieuwe materia len en toepassingen is volgens Zijlstra bittere noodzaak. „We moeten alleen al uit milieuoog punt op een intelligente manier met materialen en ook met sloopafval en energie omgaan. Daarnaast stelt de wet steeds strengere eisen. Bepaalde mate rialen of samenstellingen van materialen mogen niet meer ge bruikt worden, bijvoorbeeld metalen in coatings." Textiel Het milieu, de wet en ook het be lang dat aan de esthetische uit straling van materialen wordt gehecht, maken dat met nieuwe ogen naar 'oude' materialen wordt gekeken. Textiel is zo'n materiaal. „Het is licht van ge wicht en het is een mobiel mate riaal", licht Zijlstra de voorde len van textiel toe. „Maar het is ook een relatief kwetsbaar materiaal en niet heel erg duurzaam. In een land als Saoedi-Aj-abië zijn hele vliegvelden met textiel over kapt. Dat kan hier gezien het weer in principe niet, tenzij we de voor ons klimaat negatieve eigenschappen van textiel kun nen wegnemen. Of dat we tex tiel op zo'n manier in een ander materiaal verwerken dat alleen de positieve eigenschappen overblijven. Dat is een ontwik keling waar momenteel veel mee geëxperimenteerd wordt." Net als het materiaalgebruik voor design is het materiaalge bruik voor architectuur aan trends onderhevig. Volgens Zijl stra hebben we het in de archi tectuur wel even met de natuur lijke uitstraling gehad. „Ook daar komt de kunststofindu strie op. En wel zo dat je daad werkelijk kunt zien dat het kunststof is. Maar hoe kun je in godsnaam een gebouw van kunststof maken dat wel aan al le milieu- en andere eisen vol doet. Dat zijn uitdagingen." Onder de naam 'Future mate rials' organiseert Materia in mei, juni en juli in het Techniek museum in Delft een tentoon stelling over de ontwikkelingen op materiaalgebied. Met name branchevreemde materialen en toepassingen staan dan cen traal. Patricia Weijmans Het Eden-project heeft koepels van textiel. houden. Aan de andere kant, weten producenten vaak niet waar behoefte aan is. Noem het maar een communicatiestoor nis." Volgens Zijlstra is het scala aan technische mogelijkheden op materiaalgebied met name de afgelopen twee decennia sterk gegroeid. „Vaak gaat het om kruisbestuiving; om het toepas sen van een bepaalde techniek of materiaal uit een heel andere branche dan de bouwbranche". Als voorbeeld noemt Zijlstra een techniek uit de wereld van de sportjacks die ook in de bouw toegepast kan worden. „In zo'n jack zitten plastic bolletjes die met een paraffineachtige stof zijn gevuld. Die stof wordt bij een stijging van de temperatuur vloeibaar en slaat energie op. Die energie komt bij een daling van de temperatuur weer vrij in de vorm van warmte. Deze tech-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33